Monday, November 26, 2012

Hari-hari Pilihanraya Di Sabah?

PEMBANGKANG hanya tahu bercakap bohong dan berjanji kosong. Ikuti wawancara eksklusif UMNO-Online bersama Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hj Musa Hj Aman di kediaman rasminya di Kota Kinabalu baru-baru ini kerana penting bagi rakyat Sabah mengetahui bahawa BN Sabah bekerja setiap hari, seolah-olah hari-hari pilihanraya di Sabah.

UMNO-Online : Pada PRU 13 yang akan datang, Sabah adalah antara negeri sasaran pembangkang, bagaimana tahap persediaan UMNO Sabah bagi menghadapi serangan pembangkang ini?
Musa : Kita sebagai parti pemerintah BN apabila diberi mandat kepada rakyat kita terus bekerja, turun ke padang mengetahui masalah rakyat, mendampingi rakyat seperti saranan selalu YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Najib bahawa sebagai wakil rakyat, pemimpin mesti selalu turun ke bawah untuk mengetahui masalah rakyat.

Kita memang bekerja, terus berkhidmat di kawasan masing-masing… ini rutin biasa bukan semasa pilihanraya.. ini beza kita dengan pembangkang kerana parti pembangkang hanya menjelma bila ada pilihanraya… kita tidak kerana kita bekerja seolah-olah hari-hari adalah pilihanraya. Itulah cara kita bekerja di Sabah.

UMNO-Online : Dalam isu keluar parti oleh beberapa pemimpin BN baru-baru ini, pembangkang mencanangkan Sabah bukan lagi negeri “simpanan tetap” BN, kononnya pembangkang mampu menang 16 kawasan Parlimen. Apa pandangan Datuk Seri dalam perkara ini?

Musa : Saya pelik sedikit dengan pembangkang ini kerana mereka suka menggunakan angka 16 ini… dulu mereka kata 16 September mereka ini menubuhkan kerajaan tetapi tidak menjadi, tidak betul jadi ini pula mereka kata 16 kawasan parlimen… takpe la itu mereka kata biar mereka dengan harapan dan janji-janji mereka.

Bagi kita di Sabah ini kita pastikan hubungan kita dengan parti kompenan terus baik, selalu berjumpa, sentiasa berbincang jika ada masalah… yang penting kita sentiasa bekerja, kongsi kuasa dengan rakan kita dalam BN, bantu membantu anatara satu sama lain, bergerak sebagai satu pasukan jadi kita tiada masalah dengan pemimpin-pemimpin BN yang lain… dengan itu kita boleh bekerja dengan baik… dalam cabinet kerajaan negeri pun, kita terdiri dari pelbagai parti dan suku kaum.

Justeru saya yakin BN Sabah akan terus berada dalam keadaan yang baik dan bersedia untuk menghadapi pilihanraya.

UMNO-Online : Nampaknya pembangkang cukup ghairah untuk memancing bekas pemimpin BN untuk digunakan bagi menyerang BN di Sabah?

Musa : Itu perkara biasa.. maklum sekarang ini musim tiba pilihanraya banyak orang menawarkan diri untuk menjadi calon…. kita selalunya beri peluang kepada orang-orang muda walaupun kita juga ada calonkan orang lama dan mereka yang lama dan sudah bersara, sudah lama tak menjadi calon tiba-tiba mahu menjadi calon itu saya rasa aneh sekali kerana bagi saya mereka ini umur pun sudah lanjut haruslah bersara dan membantu parti dengan pelbagai cara bukan cara keluar parti kerana mahu menjadi calon.

Bagi saya itu memberi erti lebih mementingkan diri sendiri daripada parti.. jadi itu bukan cara kita… bagi kita mereka yang berumur ini keluar parti itu jadi calon biarlah mereka…. biarlah luncai terjun dengan labu-labunya.

Musa : Kita telah minta pemimpin dan wakil rakyat kita memberi penerangan tentang soal ini dan beri tahu rakyat tentang kebaikan BN.. selama ini sudah banyak peruntukan, banyak pembangunan kita bawa ke seluruh negeri Sabah, kita belanja beribu-ribu juta ringgit untuk rakyat.

Kita bersyukur sebagai negeri kedua terbesar di Malaysia sudah tentu kita perlukan bantuan besar.. sebab itu beliau (Perdana Menteri) memberi bantuan besar seperti mana yang kita pohon… Jadi parti pembangkang ini menidakkan perkara yang ada ..pembangkang ini berpura-pura, membutakan mata, mentulikan telinga seolah-olah mereka tidak tahu tentang kemudahan jalan raya, sekolah, hospital dan pelbagai lagi kemudahan prasarana… ini semua pembangunan yang dibuat BN… jadi rakyat tahu untuk menilai siapa yang benar dan siapa yang salah, mana batu mana permata..

Justeru ini kita beritahu kepada rakyat jangan kita terperangkap, terkeliru oleh pembangkang dan anasir-anasir yang tidak bertanggungjawab ini… dan janji bulan bintang pembangkang ini adalah satu cakap bohong, janji kosong dan saya yakin rakyat Sabah pun tahu.

UMNO-Online : Pembangkang mencanangkan perlu ada pembangkang yang kuat di Sabah untuk 'check & balance' bagi memastikan tiada penyelewengan dan nasib rakyat dibela. Apakah rakyat Sabah akan termakan dengan dakwaan ini?

Musa : Itu cuma tipu helah pembangkang pasal mereka tidak ada isu lain… sekarang pun terbukti..dengan adanya satu pembangkang di dewan DUN.. kami tak rasa kami complacent, tidak mahu bekerja… tidak.. yang penting bagi kita bila kita dipilih oleh rakyat kita anggap ia satu tanggungjawab, amanah rakyat yang mana kita kena pikul dengan penuh tanggungjawab, dengan penuh amanah..oleh itu kita bekerja.

Jadi bagi saya ada atau tidak pembangkang tidak menjadi masalah..bagi kita yang penting bila kita diberi mandat, bila kita diberi kepercayaan rakyat kita gunakan, kita usahakan sebaik yang boleh supaya rakyat tidak kecewa dengan memilih kita sebagai wakil rakyat dan kerajaan BN.

Jadi saya rasa rakyat tahu, rakyat faham bahawa BN adalah parti yang sentiasa bertanggungjawab, sentiasa peka dengan masalah rakyat, sentiasa menunaikan janji. Kita selalu kalau kita berjanji kita tepati janji kita. Walaupun saya akui memang ada janji kita yang belum dapat selesaikan tapi yang penting kita sedar dan kita berusaha janji-janji ini akan kita selesaikan satu persatu ikut priority dari masa ke semasa.

UMNO-Online : Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sering menekankan bahawa antara kriteria penting dalam berdepan PRU 13 nanti adalah BN akan meletakkan calon “winnable candidate”. Boleh Datuk Seri beri pandangan calon “winnable candidate” dalam konteks BN di Sabah terutama UMNO?

Musa : Bagi saya seperti yang dinyatakan YAB Perdana Menteri winnable candidate ini ialah calon yang disenangi rakyat, yang punya displin, yang bertanggungjawab, yang mudah didekati rakyat dan banyak lagi tapi yang inilah antara yang penting.. sudah pasti calon itu ikhlas, yang jujur berjuang, mengutamakan parti dari diri sendiri.. saya rasa inilah ciri-ciri yang boleh menang pada pilihanraya nanti sebab calon inilah yang dikehendaki Perdana Menteri kita.

Kita berjanji siapa saja yang dicalonkan atau yang dipilih oleh PM nanti Insyaallah akan kita beri sokongan dan dokongan yang tidak berbelah bagi untuk pastikan calon ini memperolehi kemenangan besar.

UMNO-Online : Konsep 1Malaysia dikatakan telah lama diaplikasikan di Sabah dan ia merupakan satu kekuatan BN di negeri ini. Bagaimana konsep ini dapat terus dipertahankan sekaligus menjadi salah satu kekuatan BN Sabah untuk terus mendapatkan sokongan rakyat?

Musa : Apabila Perdana Menteri memperkenalkan konsep 1Malaysia ini, beliau pergi ke Sabah dan mengatakan Sabah adalah role model.. kerana beliau juga sedar seperti yang kita semua tahu Sabah ini sudah lama kita amalkan cara konsep 1Malaysia ini di mana kita walaupun terdiri daripada pelbagai suku kaum, agama dan budaya tapi kita boleh hidup dalam keadaan aman sentosa dan harmoni, saling bantu membantu antara satu sama lain… kita rayakan setiap perayaan kaum bersama… secara natural ia mewujudkan perasaan kekitaan dan jadi ia tidak mendatangkan masalah.

Dengan adanya perpaduan in sudah tentunya kita akan mendapat jalan tugas kita sebagai pemerintah dengan lebih mudah kerana tidak ada perpecahan, tidak ada pergaduhan.. jadi dengan itu kita menolak sekeras-kerasnya cara parti pembangkang yang mana menggunakan kekerasan dengan demonstrasi jalanan, buat kacau sana sini… ini bagi kita adalah cara samseng, orang yang tidak bertanggungjawab.

Kita mahu wujudkan perasaan kekitaan bantu membantu, bersatu padu…dengan ini apa jua masalah timbul akan dapat kita selesaikan… kita juga apply perkara ini dalam politik.. dengan adanya kerjasama dengan UMNO dan parti-parti yang lain maka calon-calonnya dapat kita pastikan samada dari UMNO atau komponen BN lain kita sokong dan pastikan kemenangan… inilah cara untuk kita pastikan bahawa Sabah ini terus kuat, kukuh dan bersatu padu.

UMNO-Online : Sabah baru-baru ini mengumumkan bajet 2013 iaitu bajet terbesar dalam sejarah negeri itu sebanyak RM4.088 bilion yang menyaksikan peningkatan sebanyak RM40 juta berbanding RM4.048 juta sebelum ini. Apakah bajet ini mampu menutup pelbagai fitnah pembangkang?

Musa : Alhamdullilah saya dapat bentangkan bajet RM4.088 billion.. ini menunjukkan bahawa kita mempunyai keadaan kewangan yang kukuh dan kita telah diberi pengiktirafan oleh Auditor General Malaysia yang mengatakan bahawa Sabah adalah one of the best state dari segi pengurusan kewangan yang terbaik… jadi alhamdullilah ini hasil daripada apa yang saya katakan tadi usaha kita iaitu usaha semua kerana kerja bersungguh-sungguh.

Awal-awal lagi saya tekankan pentingnya kita mengamalkan keikhlasan, kejujuran, ketelusan dalam kita mengurus kewangan negeri dan saya ingatkan juga jangan membazir, belanja berhemah dan ini semua unsur-unsur yang telah saya perkenalkan. Alhamdulliah walaupun kita mampu berbelanja lebih 4 ribu juta tapi kita masih ada reserve 3 ribu juta dan ini merupakan bahawa kewangan Sabah berada dalam keadaan kukuh.

Jadi apa jua fitnah yang dilemparkan kepada kerajaan negeri, pemimpin itu memang cara pembangkang kerana kita sedar pembangkang tidak ada isu yang lain, kalau di Sabah ini mereka tiada isu… kita berkerja dengan baik, rakyat menerima kita dengan baik maka isu mereka hanya membuat fitnah, lontarkan macam-macam hasutan kepada rakyat Sabah tapi saya percaya rakyat Sabah bijak menilai adakah kita telah menjalankan tugas dengan baik… biarlah pembangkang dengan cara mereka dengan membuat macam-macam tuduhan, andaian, fitnah, hasutan… itu cara pembangkang. Kita kena sedar kalau pembangkang tidak buat begitu mereka tidak akan ada isu untuk dibawa ke Sabah.

Yang penting dengan ada peruntukan ini kita dapat agih-agihkan kepada seluruh negeri Sabah atau rakyat Sabah supaya mereka dapat manfaat hasil dari perancangan rapi… ditambah dengan peruntukan dari semenanjung dengan bajet 2013 yang dibentangkan Perdana Menteri… saya percaya ini pelengkap untuk pastikan apa jua perancangan, apa juga projek yang akan dirancang akan dilaksanakan dengan baik oleh kakitangan kerajaan, bekerjasama dengan komponen parti.. saya percaya ia akan dapt hasil dan manfaat yang baik… inilah harapan kita bahawa inilah yang kita mahu supaya rakyat sedar bahawa inilah kerajaan BN yang sentiasa bersedia membantu dan membela rakyat bukan saja di Sabah tapi di seluruh Malaysia.

UMNO-Online : PRU 13 akan berlaku pada bila-bila masa, sudah pasti dengan 25 kawasan parlimen serta rekod prestasi BN Sabah sebelum ini menjadikan Sabah adalah kubu kebal bagi BN. Justeru adakah rekod ini masih mampu dipertahankan?

Musa : Insyaallah kita akan berusaha, bekerja.. sudah pasti kita sebagai parti UMNO kita bekerja keras, bekerjasama dengan parti komponen BN yang lain..saya yakin dengan adanya kerjasama ini saya percaya kita akan beroleh kejayaan.

Yang penting sekarang saya rasa kita lebih fokuskan bahawa siapa saja yang dipilih sebagai calon kita, kita mesti sokong sepenuhnya.. jadi dengan adanya kerjasama ini, persefahaman ini, bertolak ansur antara satu sama lain insyaallah kita akan menempa kejayaan BN yang besar. (MediaUMNO)

437 comments:
Write comments
  1. Scandal wang haram sana sini .senang saja menafikan sprm sekutu penyamun syaitan.sabah tidak perlukan pemimpin seperti ini..no pakistani for Sabah .

    ReplyDelete
  2. Elakan sabotoj dalam parti.

    ReplyDelete
  3. BN perlu berusaha lebih keras untuk memenangi PRU13

    ReplyDelete
  4. Segala perancangan pembangunan hanya untuk manfaat rakyat. Mudah2an diteruskan oleh kerajaan.

    ReplyDelete
  5. Peruntukan yang diagihkan oleh kerajaan perlu digunakan sebaik mungkin untuk rakyat

    ReplyDelete
  6. Bajet Sabah untuk kegunaan pembangunan Sabah. Diharap bajet 2013 yang besar tu diperuntukan dengan bijaksana

    ReplyDelete
  7. Saingan BN dan pembangkang semakin giat. Masing-masing sudah strategi untuk menentang parti lain.

    ReplyDelete
  8. Peruntukan terbesar disalurkan, kerajaan negeri harus menguruskan dengan bijak untuk perkembangan yang berterusan.

    ReplyDelete
  9. PRU 13 akan berlaku pada bila-bila masa, sudah pasti dengan 25 kawasan parlimen serta rekod prestasi BN Sabah sebelum ini menjadikan Sabah adalah kubu kebal bagi BN. Justeru adakah rekod ini masih mampu dipertahankan?

    BN di Sabah masih kuat dan sokongan rakyat tetap menggalakkan. Bukan mudah untuk pembangkang untuk mengambil alih.

    ReplyDelete
  10. Projek pembangunan harus merancang dan teratur. Kerajaan harus mengutamakan pembangunan yang benar memanfaatkan semua golongan.

    ReplyDelete
  11. Parti komponen harus sebulat suara untuk memperjuangkan misi yang sama.

    ReplyDelete
  12. Sabah have film and strong reserve fund for a better development plan.

    ReplyDelete
  13. Kita mahu wujudkan perasaan kekitaan bantu membantu, bersatu padu…

    Cuma persefahaman dan kerjasama yang disalurkan untuk menjamin kemenangan yang berterusan.

    ReplyDelete
  14. Kes rasuah yang berkaitkan Musa dan Nazri akan menjejas prestasi BN di PRu akan datang.

    ReplyDelete
  15. Perkembangan luar bandar harus diutamakan agar kestabilan dan keseimbangan ekonomi dijamin.

    ReplyDelete
  16. Dalam isu keluar parti oleh beberapa pemimpin BN baru-baru ini, pembangkang mencanangkan Sabah bukan lagi negeri “simpanan tetap” BN, kononnya pembangkang mampu menang 16 kawasan Parlimen.

    Budaya lompat parti satu kebiasaan. Ada yang keluar dari BN dan ada yang sertai BN.

    ReplyDelete
  17. Susah nak ramal isi hati rakyat. Mungkin ada yang akan melompat parti yang tidak menjamin kedudukan BN lagi.

    ReplyDelete
  18. PRU semakin dekat. Keadaan semakin tegang antara BN dan pembangkang.

    ReplyDelete
  19. dan janji bulan bintang pembangkang ini adalah satu cakap bohong, janji kosong dan saya yakin rakyat Sabah pun tahu.

    Rakyat harus bijak menilai manakah janji yang benar boleh ditunaikan.

    ReplyDelete
  20. Pastikan calon yang dilantik adalah benar berkemampuan dan ikhlas untuk memperjuangkan yang terbaik untuk rakyat.

    ReplyDelete
  21. Sabah tetap menjadi deposit kepada BN. Tambahan lagi, PATI yang diragui memberi identiti mengundi untuk BN juga.

    ReplyDelete
  22. BN byk bekerja keras bagi memastikan rakyat hidup selesa, tapi pembangkng akan menafikan hal ini.

    ReplyDelete
  23. Sabah telah mencatatkan prestasi yang baik dalam pengurusan kewangan negeri.

    ReplyDelete
  24. rezab kewangan Kerajaan Sabah yang melebihi RM4 bilion.

    ReplyDelete
  25. Laporan Auditor Negara juga mengiktiraf pengurusan kewangan Sabah sebagai antara yang terbaik dalam negara.

    ReplyDelete
  26. tumpukan lagi pada pembangunan di sabah, byk pembanguna perlu dilaksanakan di Sabah.

    ReplyDelete
  27. khususnya di kawasan luar bandar dan pedalaman.

    ReplyDelete
  28. Juga diumumkan bahawa negri sabah adalah negeri paling miskin di malaysia selepas bn memrintah hampir 20 tahun.

    umno bn adalah penternak PTI terbesar di malaysia. tanpa PTi siapalah mereka..ini kali laa

    ReplyDelete
  29. kebanyakan orang umno ni berlagak sombong,apa yang meka buat mempamirkan harta mereka di sana sini.kalau untuk rakyat adalah ciput ciput keluar masuk kampung konon nak membantu membaiki taraf hidup penduduk kampung seperti rumah dan jalan janji akan di baiki porahhhh lah abuk pun tarak aku pun selama ini undi BN tapi kali ini tiada CINTA LAGI PADA BN,PUTUS SUDAH KASIH SAYANG KALI NI LAH

    ReplyDelete
  30. Datuk jangan cakap besar....
    ADUN kami tidak pernah jenguk kawasannya lepas menang...
    saya difahamkan sibuk menyimpan duit kerana tiada harapan menang PRU13
    Saya difahamkan juga bakal calon kami daripada kerabat sendiri..
    Mula Dato Masrani-Pak Cik
    Datuk Bolkiah-sekarang ini-Anak Buah
    Akan datang Mr x-Saudara

    sampai bila dasar nepotisme dalam politik ni datuk...
    kalau ini benar saya jamin BN lingkup di N3 Pitas

    ReplyDelete
  31. sambungan.....
    rumah PPRT hanya dibuat dipesisir jalan dan pantai-motif jika ketua menteri melawat oooh ada projek pembangunan.
    ...cuba masuk di kawasan pedalaman berapa buah ada?
    Buat dataran bengkoka.....bagus tetapi lagi bagus jika bagi yang asas dulu air, rumah elektrik....datuk
    Masalah Begaraya dalam FMU...datuk tak buat apa2 untuk lindungi rakyat yang tertindas......datuk pilihanraya tinggal sedetik....memangkah hanya sedetik ..jika tiada komplot BN akan kalah......ha.ha.ha

    ReplyDelete
  32. Aku penyokong tegar tapi kali ini pergi mampus UMno/BN sebab tanah aku dah kena tipu hal baut rumah untuk pendapatan rendah,rupanya mereka nie nak ambil tanah orang susah dimana cagaran tanah kalu tak dapat bayar so orang susah/rayat kampung mana ada pendapatn tetap so mereka baut cara terancang rampas tanah rayat konon mau tolong rayat buat rumah sial ini kerajaan.aku dah bercerai dengan umno baru tersedar setela terkena sendiri.

    ReplyDelete
  33. Barisan Nasional (BN) akan berusaha habis-habisan untuk mempertahankan Sabah pada pilihan raya umum akan datang, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin

    ReplyDelete
  34. Beliau berkata ada pihak tersalah faham dengan menyifatkan Sabah sebagai ‘deposit tetap’ BN, sedangkan sebenarnya negeri ini sama pentingnya dengan negeri lain.

    ReplyDelete
  35. Muhyiddin melahirkan harapan agar Mubarak akan terus memainkan peranannya untuk membantu kerajaan BN melaksanakan dasar dan program pembangunan dengan sering turun padang untuk merapatkan lagi hubungan dengan rakyat, terutama di peringkat akar umbi.

    ReplyDelete
  36. Muhyiddin juga mengingatkan Mubarak bahawa kini rakyat meletakkan harapan tinggi terhadap kerajaan berikutan kemajuan teknologi komunikasi maklumat.

    ReplyDelete
  37. “Ada orang yang menjanjikan bulan dan bintang. Mubarak boleh memainkan peranannya dalam menangkis pembohongan dan janji kosong itu agar ia tidak memberi kesan negatif terhadap rakyat. “Kita sedar kita dipilih oleh rakyat. Oleh itu, sambil mengajak rakyat menghakimi kita, kita juga perlu pastikan kita memberi yang terbaik kepada mereka agar mereka terus menyokong kita dan memberi kemenangan kepada kita pada pilihan raya kelak,” katanya.

    ReplyDelete
  38. Kerjasama dan persefahaman antara parti komponen adalah kekuatan serta kemantapan Barisan Nasional (BN) yang tidak mampu diikuti oleh pembangkang.

    ReplyDelete
  39. Ketua Penerangan dan Publisti BN Sabah, Datuk Sapawi Ahmad berkata parti komponen bijak dalam menyelesaikan sebarang masalah yang timbul dan penyelesaian itu tidak mewujudkan perpecahan.

    ReplyDelete
  40. Katanya memang terdapat perbezaan pendapat tetapi ianya diselesaikan dengan baik menerusi perbincangan.

    ReplyDelete
  41. Pakatan pembangkang dibentuk tanpa adanya keikhlasan dan kejujuran berbeza dengan BN yang dibentuk menerusi keikhlasan serta kejujuran. Menurutnya BN melihat keikhlasan dan kejujuran itu penting dalam memperjuangkan dan membela nasib rakyat.

    ReplyDelete
  42. Apabila perjuangan itu untuk diri sendiri sudah tentu keikhlasan dan kejujuran tidak akan tercapai dan ini juga membuatkan pembangkang menjadikan rakyat sebagai mangsa…mereka mempergunakan dan mengelirukan rakyat dengan menaburkan pelbagai pembohongan.

    ReplyDelete
  43. Sewaktu Pilihanraya Kecil Batu Sapi, Anwar Ibrahim telah mengenepikan dan menganiayai Jeffrey Kitingan, terutama selepas pemilihan PKR. Pelbagai cara digunakan oleh Anwar Ibrahim untuk menonjolkan Azmin Ali sebagai kekasih hatinya.

    ReplyDelete
  44. Dan selepas pelbagai usaha, akhirnya Jeffrey Kitingan terpinggir dan tidak lagi dipandang. Jeffrey Kitingan terpaksa menggunakan platform lain untuk berjuang dengan segaka ideanya untuk PKR di Sabah telah dirampas dan diserahkan kepada Azmin Ali.

    ReplyDelete
  45. Dosa Anwar Ibrahim kepada Sabah dan rakyatnya tidak pernah terhenti. Dari zaman dia masih di dalam Umno sehinggalah dia diterajang keluar. Kejahatannya tidak pernah berhenti. Anwar adalah orang yang setiap kali memperkatakan tentang pengkhianatan, Sabah dan Sarawak yang dinaksudkannya. Kalau memperkatakan tentang kemiskinan, Sabah dan Sarawak jugalah yang akan dicecehkannya.

    ReplyDelete
  46. Tentu kita semua masih ingat tentang KERAJAAN MIMPI 16 SEPTEMBER di mana Anwar mensasarkan Ahli-ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak yang boleh dibeli untuknya membentuk kerajaan persekutuan. Sabah dan Sarawak mudah dibeli dan diperdayakan... Itu gambaran yang diberikan oleh Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  47. Kerana itulah, Anwar apabila ke Sabah dan Sarawak, dia akan buat pelbagai cerita bohong tentang Semenanjung dan apabila balik ke Semenanjung dia akan bercerita bohong tentang Sabah dan Sarawak. Itulah kerjanya kerana Anwar dan para oengikutnya beranggapan semua orang Sabah dan Sarawak bodoh-bodoh belaka seperti para pengikutnya.

    ReplyDelete
  48. Anwar telah membuat siri jelajah Sabah. Satu nama dari UPKO telah dikatakannya akan menyertai PKR. Satu nama itu jugalah yang digunakan oleh Anwar untuk menggambarkan bahawa seluruh Sabah telah berpaling menyojongnya.

    ReplyDelete
  49. Dan yang paling menarik apabila Anwar turut menggunakan nama Osu Sukam, Lajim Ukim dan beberapa nama lain yang diketahu bermasalah untuk menggambarkan Sabah sudah ada di dalam Genggamannya? Ingat bongok sangat ke orang Sabah untuk terjun dalam lubang yang sama dua Kali?

    ReplyDelete
  50. Sabah maju di bawah pentadbiran Musa Aman!

    ReplyDelete
  51. Musa akan sambung jawatan beliau sebagai KM Sabah.

    ReplyDelete
  52. Kerajaan BN Sabah sentiasa berusaha untuk membantu rakyatnya walaupun masih terdapat beberapa kelemahan. Namun itu semua bukan menjadi penghalang.

    ReplyDelete
  53. MP Ghapur adalah salah satu MP BN yang tidak berapa disenangi oleh UMNO dan BN sendiri. Beliau pernah menolak jawatan dalam kabinet yang ditawarkan oleh Najib dan pernah dikatakan akan meninggalkan UMNO-BN, tetapi sampai sekarang beliau masih dalam BN.

    Suara MP seperti ini menggusarkan Pentadbiran Najib kerana ianya tidak datang dari pembangkang tapi dari ahli MP BN sendiri...

    ReplyDelete
  54. Kami bukan hanya ingin menukar Perdana Menteri, bukan hanya ingin menukar parti pemerintah tapi kami ingin menukar sistem pemerintahan iaitu daripada sistem korup kepada sistem yang bersih, sistem yang zalim kepada sistem yang adil....dan yang paling penting sistem yang membeban rakyat kepada sistem yang menyenangkan rakyat....

    ReplyDelete
  55. lima sebab mesti bn terus perintah malaysia...
    1.duit rakyat bolih disonglap sesuka hati
    2.bolih guna kuasa sesuka hati
    3.bolih beli cincin berjuta2
    4.bolih hidup mewah dgn menipu rakyat
    5.bolih guna polis..mahkamah sebagai balaci..
    nak tambah lagi satu bolih bagi ic kat warga asing...maka rakyat malaysia kekal kan lah penyamun ini untuk terus memerintah malaysia...kahkahkah

    ReplyDelete
  56. Lima sebab pulak kenapa rakyat mesti tumbangkan BN pada PRU 13:
    1) Bila sebut BN / UMNO mesti fikit duit
    2) Bila sebut BN / UMNO mesti fikir rasuah
    3) Bila sebut BN / UMNO mesti fikir kroni
    4) Bila sebut BN / UMNO mesti fikir menipu
    5) Bila sebut BN / UMNO mesti fikir Barang Naik
    Yang ketara sekali bila sebut BN / UMNO mesti fikir Najib, tapi bila sebut Najib mesti fikir bila nak pilihanraya ?

    ReplyDelete
  57. Lima sebab pula kenapa rakyat mesti tumbangkan Pakatan Rakyat pada PRU13;

    1) Bila sebut Anwar, mesti ingat jet peribadi..
    2) Bila sebut Khalid Ibrahim, mesti ingat bas mewah..
    3) Bila sebut Azmin, mesti ingat Ferrari..
    4) Bila sebut Zuraida, mesti ingat 4 buah kereta dalam masa 4 tahun
    5) Bila sebut Rafizi, mesti ingat double standard..

    ReplyDelete
  58. semua harus bersatu dan bekerjasama untuk memastikan kejayaan diperoleh.

    ReplyDelete
  59. kalau mahu tahu betapa rakusnya pemimpin2 Pakatan Rakyat, klik (DISINI)

    kenapa tidak ada penyokong2 PR yang membantah bila MB kedah dengan rakusnya menggondolkan hutan di negeri itu? boleh pula beliau menolak laporan EIA.. kenapa tidak buat demonstrasi?

    ReplyDelete
  60. isu yang dimain dan tidak berasas hanyalah mainan politik pihak tertentu saja.

    ReplyDelete
  61. rakyat akan menilai berdasarkan prestasi yag ditunjukkan dan tidak menyokong pihak yang hanya tahu bercakap saja.

    ReplyDelete
  62. setakat ini pembangunan di Sabah berjalan lancar dan harap ini akan berterusan.

    ReplyDelete
  63. semoga keperluan rakyat akan terus dijaga dan Sabah akan terus membangun.

    ReplyDelete
  64. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    Kelantan - Ladang Rakyat yang terbentang di atas tanah seluas 81,095 ekar meliputi Jajahan Gua Musang, Kuala Krai, Jeli dan Tanah Merah sememangnya tidak pernah sunyi dari desas desus wujudnya penyelewengan berikutan pengendaliannya yang lebih menguntungkan orang luar Kelantan berbanding hanya segelintir penduduk tempatan sahaja yang mendapat manfaatnya.

    Mengikut perancangan asalnya, konon tujuan Ladang Rakyat dibangunkan adalah untuk menandingi rancangan perladangan yang telah berjaya dilaksanakan oleh FELDA, namun disebaliknya hakikat yang tersirat ialah lebih fokus kepada untuk merodok sebanyak mungkin tanah hutan supaya dapat dinikmati hasil balaknya.


    Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    ReplyDelete
  65. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    Kelantan - Malah Orang Asli di beberapa kawasan berdekatan yang tanah adat mereka turut menjadi mangsa kerakusan syarikat swasta yang bersekongkol dengan kerajaan negeri juga sudah beberapa kali mengadakan tunjuk perasaan dan protes aman membantah perlaksanaan Ladang Rakyat tersebut.

    Umpan dan pengharapan yang ditabur oleh kerajaan negeri konon melalui Ladang Rakyat akan mampu membantu meningkat taraf hidup 4,767 orang peserta hakikatnya tidak lebih sekadar janji politik semata-mata.


    Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    ReplyDelete
  66. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    Sehingga kini hanya seramai 282 rakyat tempatan sahaja yang mendapat manfaatnya, itupun kebanyakannya terdiri daripada mereka yang memiliki hubungan rapat dengan pemimpin PAS tempatan dan negeri.

    Manakala seramai 639 orang lagi yang mendapat manfaat dari Ladang Rakyat adalah warga negara asing yang menerima upah bekerja di ladang yang dikendalikan oleh syarikat swasta dipercayai milik tauke Cina dari Singapura itu.

    Rakyat tempatan termasuk Orang Asli terpaksa menangis tak berlagu kehilangan tanah yang diterokai serta tanah rizab mereka, manakala orang dari Singapura yang banyak memberi sumbangan dan derma politik untuk parti yang memerintah Kelantan pula yang menjadi kaya raya.


    Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    ReplyDelete
  67. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    Pulau Pinang – Laporan audit mendedahkan begitu banyak kelemahan dan salah urus tadbir dalam pengurusan kewangan negeri Pulau Pinang. Antara kelemahan yang ditemui adalah seperti kekurangan sistem pengurusan maklumat, penguatkuasaan, penyeliaan yang kurang rapi, ketiadaan pemantauan yang berkesan dan kekurangan peruntukan kewangan.

    Beberapa projek yang dibina juga, terbukti hanya membazirkan wang rakyat kerana tidak dapat digunakan sehingga kini.


    Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    ReplyDelete
  68. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    Pulau Pinang – Sementara dalam masa yang sama, aktiviti perniagaan makanan di atas jalan raya awam yang ditutup pada waktu malam, semakin rancak dijalankan di Pulau Pinang sehingga menyusahkan pengguna jalan raya yang lain.

    Ada kompleks lebih selesa yang disediakan tidak mahu digunakan dan DAP sendiri tidak begitu bersungguh mahu memindahkan penjaja jalanan ini ke kompleks tersebut.


    Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    ReplyDelete
  69. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    Pulau Pinang – Projek CCTV yang dilaksanakan, kononnya bagi mengatasi masalah jenayah, meletak kereta secara haram oleh beberapa PBT di Pulau Pinang juga gagal mencapai prestasi yang ditetapkan mereka sendiri. Sistem yang digunakan tidak jelas, bilangan yang terhad dan beberapa perkara lain adalah antara kelemahan yang dikenali pihak audit.

    Ini merupakan pembaziran wang yang jelas oleh DAP Pulau Pinang, kroni mana yang diambil untuk memasang sistem tersebut pun kita tak tahu, tapi wang rakyatlah yang membayar untuk hasil yang tidak sepadan.


    Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    ReplyDelete
  70. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    Selangor : Laporan Audit Ketua Negara mendapati Pendidikan Industri YS Sdn Bhd (PIYSB) yang mengendalikan Universiti Selangor (Unisel) mengalami kerugian sebelum cukai sebanyak 198.1 peratus kepada RM37.63 juta berbanding RM12.62 juta pada tahun 2009.

    Sementara Skim Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) ternyata sebagai umpan pilihan raya pembangkang. Anak-anak kelahiran Selangor dijanjikan wang ringgit sekiranya mereka berkuasa. Tindakan PKR ini adalah hasil daripada kajian mereka terhadap rakyat Selangor.

    Di sini kita boleh lihat bagaimana PKR yang sering menuduh BN sebagai melakukan rasuah pilihan raya turut melakukan perkara yang sama untuk berkuasa. Dengan memberikan bantuan kepada si anak, pastinya ianya akan menambat hati si ayah dan ibu untuk memberi undi kepada pembangkang.


    Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    ReplyDelete
  71. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    Selangor : Namun, berdasarkan laporan Ketua Audit Negara, Kerajaan PKR hanya meluluskan 19.4% daripada 313,706 anak kelahiran Selangor dari tahun 2008 hingga 2011 untuk mendapat faedah TAWAS.

    Kenapa hanya 19.4% anak kelahiran Selangor mendapat faedah TAWAS? Di sinilah letaknya permainan licik Kerajaan PKR.

    Seperti mana janji memberikan air percuma, Skim TAWAS juga merupakan pembohongan MANIFESTO bukan JANJI ciptaan PKR. Apa yang mereka janjikan semasa pilihan raya memang akan mereka laksanakan tetapi sekadar melepaskan batuk di tangga.


    Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    ReplyDelete
  72. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    Kedah : Laporan Audit 2011 telah melaporkan bagaimana sebuah kerajaan negeri boleh terlepas pandang perkara asas seperti lesen kontraktor, dalam pemberian projek jutaan ringgit.

    Perkara ini melibatkan 5 kontraktor yang melaksanakan kerja-kerja penyenggaraan berjumlah RM2.55 juta pada tahun 2010 dan 2011 bagi beberapa projek Perumahan Awam. Selain tidak berdaftar, Pengarah bagi 5 syarikat tersebut pula didapati mempunyai hubungan kekeluargaan antara satu sama lain.


    Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    ReplyDelete
  73. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    Kedah : Bukan itu sahaja, audit juga mendapati sejumlah RM0.50 juta telah dibayar kepada kontraktor berkenaan menggunakan akaun bank dan nombor pendaftaran syarikat lain. Tidak terhenti di situ, audit juga menemui beberapa tuntutan berulang dalam baucar yang sama bagi kerja dan rumah yang sama yang mana, yang mana semakan rambang kemudiannya menunjukkan yang kerja yang disahkan siap itu telah tidak dilaksanakan serta beberapa rumah yang dimaksudkan adalah sebenarnya tidak wujud!

    Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    ReplyDelete
  74. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    Kedah : Selain itu, penemuan audit dalam Projek Pembalakan Dan Perladangan Di Papua New Guinea juga menyebabkan kita menggeleng-gelengkan kepala. Projek yang dikritik sebagai berisiko ini melibatkan pinjaman pesisir pantai berjumlah USD44 juta yang diperolehi melalui Capital Investment Agency (CIA) iaitu sebuah syarikat perunding kewangan yang berpejabat di London.

    Entah bagaimana dan kenapa, pinjaman yang sebegitu besar ini telah ditandatangani oleh Pengarah Urusan projek tanpa kelulusan Lembaga Pengerah malah, bayaran juga telah dibuat kepada syarikat perunding dan yuran guaman walaupun projek tersebut telah dibatalkan.


    Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    ReplyDelete
  75. Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    Kedah : Audit juga mendapati pinjaman berjumlah RM3.01 juta daripada 5 syarikat lain untuk menampung kos perbelanjaan di Papua New Guinea juga telah dibuat oleh Pengarah Urusan tanpa kelulusan Lembaga Pengarah dan pinjaman tersebut pula dilakukan tanpa perjanjian dan tanpa dokumen sokongan yang lengkap.

    Begitu juga dengan Projek 99 East di Langkawi yang mana menyebabkan Kedah Corp. Berhad terpaksa menanggung kerugian besar atas alasan yang tidak masuk akal iaitu melanggar syarat perjanjian tanpa sebab yang konkrit.


    Laporan Audit Pecahkan Tembelang Sebenar Pentadbiran Pembangkang

    ReplyDelete
  76. tujuh projek di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP), dengan nilai pelaburan RM5.607 bilion.

    ReplyDelete
  77. ketujuh-tujuh pelaburan projek itu dijangka dapat melonjakkan Pendapatan Negara Kasar (GNI) negara sebanyak RM2.361 bilion dan mewujudkan 18,522 pekerjaan baharu.

    ReplyDelete
  78. Jujai said...
    November 26, 2012 7:03 PM

    Hutang negara: @NajibRazak letak negara dalam keadaan berjaga-jaga.

    Hutang negara jepun banyak sebab gempa bumi, tsunami bencana alam.

    Hutang negara Malaysia banyak sebab pemimpin umno kaki rembat!!!

    Prestasi BN memerintah negara selama 55 tahun..Lihat lah sendiri:-
    1.Pengeluaran kad pengenalan biru pada Pendatang Tanpa Inzin di Sabah hingga menyebakkan peribumi Sabah menjadi minority di tanah
    air sendiri dan kegiatan pengkianati Negara dan Rakyat Sabah masih diteruskan. Mahathir, Pak Lah dan Najib PM.
    2. kes PKFZ 12.5 billion-Mahathir PM
    3. kes Perwaja 2 billion – Mahathir PM
    4. kes Bank Bumi 5 billion-Mahathir PM
    5. kes Parlimen bumbong Bocoh
    6. kes Pudu bumbong Bocoh
    7. kes Stadium runtuh
    8. kes kapal selam 500juta
    9. kes biji tin Maminco 300juta
    10. kes Bank Negara goreng forex 20 billion –Mahathir PM
    11. kes MAS 8 billion – Mahathir PM
    12. kes komissen SU30MKM 100juta
    12. kes hospital shah alam 480juta
    14. kes hospital pandan 500juta
    15. kes Petro farm ke Brunei 300 billion
    16. kes Taib tunai 3juta
    17. kes MB Sabah hutang Casino 158juta
    18. kes Bernas tak bayar cukai beras siam 60juta
    19. kes 40juta utk rest house 10 org exco S'gor
    20. kes AP 60,000 kos 2.4 billion
    21. kes Petronas tolong putra Mahathir MISC 1.7 billion – Mahathir PM
    22. kes skandal Petronas tanah ampang 600 juta
    23. kes MRR2 bocoh 70juta
    24. kes Proton RM1 jual Agosta yg bernilai 300juta
    25. kes Khairi Jamaludin beli saham ECM Libra 9.2juta
    26. kes jabatan Johor-S'pore 1.1 billion
    27. kes kos membaiki Proton Perdana di Terengganu 1.17juta
    28. kes bina Pusat Menteri Perdagangan selama 11tahun - 1 billion
    29. kes membaiki sekolah RM30,000 jadi RM3,000- bukit kepong, muar
    30. kes highway gomen bayar upah 38500juta, lebih drpd kos bina!!
    31. kes KWSP pakai 15juta utk beli sykt bernilai 700,000
    32. kes mrr2 kos mambaiki 40juta jadi 70juta
    33. kes mb sarawak taib ambik kommissen 32juta
    34. kes bumbong makamah KL bocoh
    35. kes ink SPR 2juta – Pak Lah PM
    36. kes pak lah melancong 80 negeri di tempoh 4 tahun
    37. kes facebook cuti-cuti mesia 1.8juta
    38. kes Ng yen yen pergi melancong di NZ dgn suaminya RM244,000
    39. kes Gerakan 1 billion kontrak tukar pelaburan 350 juta - Motorola
    40. kes sekolah runtuh di Terengganu
    41. kes Khir Toyo bazir wang gomen, sekeluarga melancong Disney land dgn maid
    42. kes buang 1000 bas masih ok, supaya membeli bas baru daripada kroni
    43. kes kapal PSCI 24 billion
    44. kes G20 blacklist Malaysia sebab mahligai lari tax

    ReplyDelete
  79. 45. kes projek pakai mykad utk tambah petrol 70juta
    46. kes 7.5 billiona beli kereta perisai yg bernilai 3 billion shj (ikut harga pasaran)
    47. kes email 1 malaysia 50sen utk sebuah email – Najib PM
    48. kes Melaka Eye on Malaysia 23juta
    49. kes Dewan Undangan Negeri Sarawak 300juta
    50. kes Bank Islam banking scandal 700juta
    51. Kes PETRON-ESSO diambil alih Putera Mahithir guna pintu belakang – Najib PM
    52. Kes NFC Shahrizat Lembu 250 juta.- Najib PM
    53. Kes mansuhkan hutang Mas Tajudin 589 juta. – Najib PM
    54. Kes Mahligai Si Toyol bekas MB Selangor 24 juta – Pak Lah PM
    55. Kes ADun Mat Deroz Port Klang Mahligai berjuta. – Pak Lah PM
    56. Kes anak 26 tahun menteri wilayah persekutaan Raja Nong Chik dpt kontrak 30juta dari Kementerian Sukan-Najib PM
    57. Kes anak 27 tahun bekas menteri pengajian tinggi Jamaludin Jarjis dpt kontrak DCA 100 juta lebih membekal brg rosak - Najib PM
    58. Kes pembahagian kuota solar Fotovoltaik kepada anak perempuan bekas Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd Sidek Hassan merupakan tindakan menyokong amalan monopoli. - Najib PM
    59. Kes Hishamudin menipu kerajaan memeberi kontrak membekal jenerator ke sekolah pendalaman di Sabah dan Sarawak pada ipar dia pada harga 230 juta pada hal harga sebenar adalah 35 juta. – Najib PM
    60. Monsoon Cup di Terenganu membelanjakan 300 juta tapi tidak mendatangkan manafaat pada rakyat. Pak Lah PM
    61. Salahguna duit baitul maal oleh Menteri Di Jabatan PM General ( B) Jamil Khir
    62. Penipuan harga dalam pembelian teropong ATM
    63. Penipuan harga dalam pembelian mee Maggi untuk ration ATM ( Maggi pun mau tipu jugak)
    64. Mengkhianiti Rakyat Selangor bersuhabat dengan Syabas cuba menundukan kuasa dan kehendak Rakyat Selangor dalam isu Air.

    ReplyDelete
  80. Pelaburan-pelaburan menepati bidang-bidang fokus kerajaan, yang termasuklah teknologi tinggi, teknologi hijau dan alternatif dan industri berintensifkan pengetahuan

    ReplyDelete
  81. kerajaan terus kekal fokus dalam mewujudkan situasi yang mesra pelabur bagi membolehkan perniagaan berkembang maju.

    ReplyDelete
  82. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala berkata pengemaskinian perkembangan selanjutnya ke atas ETP dijadual diadakan pada bulan November dan seterusnya, pada bulan Januari.

    ReplyDelete
  83. Jujai said...
    November 26, 2012 6:59 PM

    so ..ko jangan macam anjing yang tersepit bro..sabahdaily semua yang punya..

    ReplyDelete
  84. ada juga pecacai murahan

    ReplyDelete
  85. What the opposition has done for us?

    ReplyDelete
  86. Begini la sikap pembangkang ba.

    ReplyDelete
  87. It's true that if we continue to support the government, we will get what we want.

    ReplyDelete
  88. Apa juga salah kerajaan hingga timbul cerita yang tak baik?

    ReplyDelete
  89. Election is around the corner and we must be giving our best.

    ReplyDelete
  90. Kalau kita percaya akan kerajaan, kita jangan la reka cerita untuk menjatuhkan mereka.

    ReplyDelete

  91. Jujai said...
    November 26, 2012 6:59 PM

    Statement takleh blah langsung. Mana data, fakta, bukti yang support statement korang ni? Baru buat kajian awal dah boleh buat statement.. It's obvious they have no idea of what they are doing.

    ReplyDelete
  92. Therefore, we should be united to flee from all those baseless accusations.

    ReplyDelete
  93. Maksudnya kerajaan sentiasa membantu.

    ReplyDelete
  94. The Sabah government is studying the possibility of opening a Hardcore Poor Development Programme (PPRT) plantation in the Upper Interior Division

    ReplyDelete
  95. Musa said the state government was also planning to increase the number of Prosperity Mini Estates from 44 units to 50 in the 10th Malaysia Plan.

    ReplyDelete
  96. Generasi mudaperlu diperjelaskan mengenai perubahan dan kemajuan yang dicapai agar tidak terpengaruh dengan dakyah yang menuduh kerajaan tidak berbuat apa-apa terhadap pembangunan di negeri ini.

    ReplyDelete
  97. The Association of Chinese Chambers of Commerce Malaysia (ACCCIM) president Tan Sri William Cheng is impressed with the rapid economic development that has taken place in Sabah over the last couple of years.

    ReplyDelete
  98. Musa said investors were attracted to doing business in Malaysia because of the conducive investors climate, good government policies and stable politics under the able leadership of Prime Minister Dato Seri Najib Tun Razak who strives to be fair to all communities regardless of race and religion.

    ReplyDelete
  99. The government both at the Federal and State level understands the needs of the Chinese community. They want opportunities for their businesses to flourish, their security assured, quality education for their children and their houses of worship continue to remain relevant

    ReplyDelete
  100. NGOs are important partners in efforts to improve governance, protect the environment, and to respond to the needs and wishes and priorities of the people.

    ReplyDelete
  101. Parti Islam Se-Malaysia (PAS) meletakkan sasaran bertanding untuk 80 kerusi di Parlimen pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) akan datang.

    ReplyDelete
  102. NGOs could also provide an impetus to universities and professional groups to conduct research and development to leverage on Sabah’s natural resources, culture, heritage and indigenous knowledge, turning them into value added assets.

    ReplyDelete
  103. Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, tambahan kerusi yang disasarkan adalah daripada Sabah dan Sarawak ekoran parti tersebut hanya bertanding untuk satu kerusi parlimen di Sarawak empat tahun lalu.

    ReplyDelete
  104. “Perkara ini masih di peringkat rundingan. Bagaimanapun kami (PAS) yakin PKR dan DAP akan setuju dengan cadangan kami.

    ReplyDelete
  105. Musa also said the world was currently facing numerous environmental issues that have far reaching implications for the survival of humankind.

    ReplyDelete
  106. Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad mengesahkan bahawa PAS telah meminta pertambahan kerusi di Sabah dan Sarawak namun ia masih dalam perbincangan parti.

    ReplyDelete
  107. Biodiversity loss, air and water pollution, indiscriminate dumping of toxic waste, wildlife extinction and climate change have caught the attention of world governments, policymakers, academia and NGOs.

    ReplyDelete
  108. Musa commended commend the Sabah Society for initiating efforts to trace and document nature trails in Kota Kinabalu and Sandakan, which are now referred to by tourist guides.

    ReplyDelete
  109. Tourist arrivals in Sabah for the first five months this year went up 3.7 per cent in comparison to the same period last year.

    ReplyDelete
  110. “Kita telah meminta supaya penambahan kerusi diberikan kepada PAS daripada Parlimen Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  111. The most significant increase was tourists from China, including Hong Kong and Macau, that numbered at 71,152 or 41.4 per cent more than last year.

    ReplyDelete
  112. Pertambahan kerusi PAS dalam PRU-13 adalah peluang kita menunjukkan kesungguhan parti untuk menang dan menakluk Putrajaya. Bagaimanapun, ia terpulang kepada rakyat untuk PAS menang dalam PRU kali ini. Kata mereka.

    ReplyDelete
  113. “Pembahagian kerusi untuk Pas adalah antara yang terbanyak dalam Pakatan selain PKR. Dengan adanya pertambahan kerusi ini, ia menunjukkan bahawa Pakatan yakin bahawa kita boleh menang kerusi tambahan di Sabah. Sebelum ini kita cuma diberi satu kerusi di Sarawak, tapi kali ni insyaAllah kita dapat lebih,”katanya.

    ReplyDelete
  114. Walaubagaimanapun, Khalid tidak dapat mengesahkan tempat yang mungkin diberikan kepada calon PAS ekoran kebanyakan kawasan tersebut mempunyai penduduk yang majoritinya orang islam.

    ReplyDelete
  115. “Sekarang terpulang kepada penilaian parti untuk memberikan kerusi tambahan untuk kita atau tidak,”ujarnya

    ReplyDelete
  116. Sabah dan Sarawak menjadi sasasaran kepada banyak parti, semoga parti yang terbaik akan mendapat majoriti sokongan.

    ReplyDelete
  117. The Barisan Nasional (BN) will go all out to retain Sabah in the next general election, Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin said.

    ReplyDelete
  118. He said some quarters misunderstood that Sabah was presumably the 'fixed deposit' of the BN when the state was just as important as any other in the country.

    ReplyDelete
  119. "Sabah is very important to us (the BN). We cannot afford to lose Sabah. We must defend it at all costs," he said at a breakfast gathering with members of the Sabah Council of Former Elected Representatives (Mubarak) and Umno veterans, here. Also present was Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman.

    ReplyDelete
  120. Muhyiddin said it was hoped that Mubarak would continue to play a role in assisting the BN government implement its policies and development programmes by going to the ground and getting closer to the people, especially at the grassroots level.

    ReplyDelete
  121. "Although you (Mubarak members) have now found time to spend with your families, I believe you still want to serve the people in any way possible and, for that, the government acknowledges and appreciates your kind efforts.

    ReplyDelete
  122. "I am sure you still keep abreast of the current political developments and worry if something is going wrong. The BN has been serving the people for over 50 years and the people have developed their trust in us. We cannot fail them now," he said.

    ReplyDelete
  123. Muhyiddin also reminded Mubarak that the people today placed high expectations on the government following developments in information and communications technology.

    ReplyDelete
  124. "There are some people who are promising the moon and the stars. Mubarak can play a role in dismissing the lies and empty promises that can bring a negative influence on the people.

    ReplyDelete
  125. "We realise we are elected by the people. Therefore, while we ask the people to judge our work, we must ensure that we give them the best so that they will continue to support us and grant us a win in the election," he said.

    ReplyDelete
  126. Sabahans will continue to support UMNO-BN this GE.

    ReplyDelete
  127. “Kalau mereka ada slogan ‘Road to Putrajaya’, kita nak sekat mereka jangan sampai ke Putrajaya, tetapi bukan buat sekatan polis tetapi dengan politik."-Najib

    ReplyDelete
  128. “Ini kerana mereka tidak layak duduk (memerintah) Putrajaya sebab kita yang membangunkannya dan mereka juga telah lakukan pembohongan demi pembohongan, janji tidak pernah dikotakan serta mereka ada banyak cerita yang masih tidak selesai,” tegasnya.

    ReplyDelete
  129. Pelbagai perkara telah terjadi sepanjang tempoh 4 tahun ini yang mana kita semua melihat kejatuhan pimpinan Pakatan Rakyat negri Perak yang di pimpin oleh Datuk Seri Nizar Jamaluddin dan di monopoli oleh kepimpinan DAP.

    ReplyDelete
  130. Pakatan Rakyat mengatakan bahawa kejatuhan ini adalah disebabkan oleh penggulingan Barisan Nasional walaupun pada hakikatnya kepimpinan kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak tidak lagi mendapat kepercayaan dari beberapa orang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang seterusnya keluar dari parti dan menyokong kepimpinan Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  131. Kita juga melihat baru-baru ini, dimana Datuk Dr Hasan Ali dipecat dari menjawat jawatan EXCO kerajaan negeri Selangor dan ahli PAS, ini semua kerana kepimpinan DAP serta PKR tidak bersetuju dengan cara Hasan Ali menguatkuasakan undang-undang islam di negeri tersebut.

    ReplyDelete
  132. Kita juga dikejutkan dengan kes EXCO kerajaan negeri Kedah yang tidak dilantik semula oleh Menteri Besar hingga mengheret PAS Pusat untuk membuat keputusan dengan mewujudkan jawatankuasa bertindak untuk menyelesaikan krisis tersebut.

    ReplyDelete
  133. Pulau Pinang pula kita semua dapat lihat bahawa kerajaan negeri telah bertindak zalim terhadap orang-orang melayu terutamanya peniaga-peniaga yang merasakan diri meraka sentiasa ditindas dan ditekan oleh kerajaan negeri.

    ReplyDelete
  134. Itu semua adalah kes-kes dimana melibatkan kerajaan negeri dibawah kepimpinan Pakatan Rakyat. Ini belum lagi termasuk dengan kes pemberian daripada sebuah syarikat kepada Mursyidul Am PAS berupa pakej haji bernilai lebih dari setengah juta ringgit.

    ReplyDelete
  135. Begitu juga dengan kes Ellizabeth Wong yang gambar bogelnya tersiar di dalam laman-laman web, belum lagi kisah khalwat yang melibatkan ADUN PAS dan yang terbaru kes khalwat yang melibatkan Dr Badrulamin baru-baru ini di Pahang.

    ReplyDelete
  136. Kes yang melibatkan menantu kepada Mursyidul Am PAS yang memegang jawatan tinggi dalam anak syarikat kerajaan negeri Kelantan. Kes pasir di Selangor, Pemberian kontrak secara runding terus oleh kerajaan negeri Selangor dan banyak lagi.

    ReplyDelete
  137. Semua kes-kes ini dipandang sepi oleh pihak Pakatan Rakyat dan mereka masih lagi mengatakan kes-kes tersebut semuanya adalah konspirasi UMNO dan Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  138. Kes yang melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dituduh meliwat Shaiful Bukhari dan kemudian dibebaskan kerana masalah teknikal dan kes video seks beliau yang didedahkan oleh Datuk Eskay.

    ReplyDelete
  139. Ini semua jelas mnunjukkan bahawa Pakatan Rakyat tidak mampu dan tidak layak untuk memerintah sebuah negara, mana mungkin mereka layak untuk memerintah, sedangkan belum lagi memerintah negara sudah bermacam-macam kisah yang dilakukan oleh pihak Pakatan ini.

    ReplyDelete
  140. Rakyat harus bijak menilai. Undilah parti yang benar berkhidmat dan memperjuangkan yang terbaik untuk rakyat.

    ReplyDelete
  141. Rakyat semakin bijak dan mereka tahu apakah yang baik untuk generasi yang akan datang. Jadi, pilihlah dengan bijak.

    ReplyDelete
  142. Cadangan PAS akan dibawa bincang.

    ReplyDelete
  143. BN Sabah masih parti kuat, bukan mudah pembangkang untuk mengambil alih kerusinya.

    ReplyDelete
  144. Kestabilan politik di Malaysia menjadi unsur utama pelaburan asing.

    ReplyDelete
  145. PRU semakin dekat, semua jentera sudah bersedia untuk berjuang.

    ReplyDelete
  146. Kita telah minta pemimpin dan wakil rakyat kita memberi penerangan tentang soal ini dan beri tahu rakyat tentang kebaikan BN.. selama ini sudah banyak peruntukan, banyak pembangunan kita bawa ke seluruh negeri Sabah, kita belanja beribu-ribu juta ringgit untuk rakyat

    Perkembangan di Sabah memang positif berbanding di tahun sebelum ini. Usaha masih diperlukan terutama perkembangan di kawasan luar bandar.

    ReplyDelete
  147. BN harus memilih calon yang berkebolehan dan berkeupayaan memperjuangkan yang terbaik untuk rakyat.

    ReplyDelete
  148. tujuh projek di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP), dengan nilai pelaburan RM5.607 bilion.

    Jika projek ini mencapai kejayaan, pasti ekonomi akan melambung tinggi.

    ReplyDelete
  149. Pengurusan peruntukan harus bijak dan baik agar tiada penyelewengan.

    ReplyDelete
  150. Majoriti rakyat di Sabah masih menyokong BN.

    ReplyDelete
  151. BN Sabah masih teguh dan majoriti parti komponennya menyokong kepimpinan Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

    ReplyDelete
  152. Ketua Menteri juga mendapat sokongan rakyat Sabah dan pemimpin persekutuan gembira dengan kepimpinan BN negeri.

    ReplyDelete
  153. Sebagai sebuah parti komponen BN, kita sepatutnya akur atau menyokong seorang pemimpin yang dipilih oleh kepimpinan BN

    ReplyDelete
  154. Kita ada saluran yang sesuai untuk meluahkan pandangan atau idea demi kebaikan BN

    ReplyDelete
  155. semua parti komponen BN negeri itu agar berganding tenaga untuk memastikan BN terus menjadi pilihan pertama rakyat.

    ReplyDelete
  156. Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub menegaskan bahawa dasar 'satu calon satu kerusi' yang dicadangkan Pengerusi Kebangsaan DAP, Karpal Singh bukanlah dasar bersama pakatan pembangkang.

    ReplyDelete
  157. Salahuddin berkata, PAS tidak pernah menghalang mana-mana anggotanya untukbertanding di dua kerusi iaitu satu kawasan Parlimen dan satu kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN), jika mereka diminta berbuat demikian oleh pimpinan tertinggi parti.

    ReplyDelete
  158. Kenyataan (pengerusi DAP) Karpal Singh supaya anggotanya tidak bertanding lebih daripada satu kerusi ialahkerana DAP kini telah pun mempunyai ramai calon yang boleh mereka ketengahkan dalam pilihan raya akan datang... lagi pun ia adalah urusan rumah tangga DAP

    ReplyDelete
  159. Karpal Singh dipetik sebagai berkata bahawa wakil rakyat DAP yang menyandang dua kerusi perlu memilih hanya satu kerusi untuk ditandingi pada pilihan raya umum akan datang

    ReplyDelete
  160. Sabah di bawah pimpinan Musa sedang mengalami pembangunan pesat.

    ReplyDelete
  161. Musa mentadbir negeri dengan bijak dengan membawa pembangunan secara fizikal dan politik.

    ReplyDelete
  162. Musa tahu mengenai keperluan rakyat kerana selama sembilan tahun ini, beberapa idea telah dilaksanakan seperti menarik pelaburan langsung asing (FDI) ke negeri dan mempromosikan Sabah sebagai hab pendidikan (Sandakan).

    ReplyDelete
  163. Sabah telah berjaya menarik banyak pelawat (asing dan tempatan) dan pelabur dari seluruh dunia. "Lihat sahaja pada pelancong yang datang dan pelaksanaan pelbagai projek di seluruh negeri.

    ReplyDelete
  164. Ini adalah petanda yang jelas bahawa kita berada di bawah kepimpinan yang baik dan tiada sebab untuk meminta perubahan.

    ReplyDelete
  165. Pada awalnya, Musa telah banyak mengorbankan popularitinya hanya untuk memastikan semuanya dalam keadaan baik termasuk perbelanjaan dan pengurusan kewangan negeri.

    ReplyDelete
  166. apabila Ketua Audit Negara menyatakan bahawa (kewangan) Sabah berada dalam keadaan baik dan di bawah kepimpinan yang baik, populariti Musa kembali menyerlah dan bertambah meningkat.

    ReplyDelete
  167. Musa, yang menerajui kerajaan negeri sejak sembilan tahun lepas, bukan sahaja memastikan negeri akan terus makmur tetapi juga menjamin kestabilan politik, kesejahteraan dan pembangunan infrastruktur di negeri ini.

    ReplyDelete
  168. pentadbiran Musa yang mengutamakan perpaduan tanpa mengira kaum, warna kulit atau fahaman, mendapat sokongan padu rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  169. Sabah dan Sarawak akan terus ketinggalan dengan negeri-negeri di semananjung kalau pembahagian peruntukan oleh BN tidak berubah. Sebagai contoh Perlis, Pulau Pinang dan Kedah lebih kecil jika dibandingkan dengan Sandakan. Tapi peruntukan Pulau Pinang misalnya sama dengan Sabah jadi bagaimana Sabah boleh maju setanding dengan negeri di semananjung kalau pembahagian peruntukan dibuat tidak mengira keluasan sesebuah negeri? Inilah pembahagian peruntukan pemimpin bermentaliti budak tadika!

    ReplyDelete
  170. Kepimpinan di bawah Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman yang dinamik merupakan antara rahsia kejayaan Sabah mendapat pengiktirafan cemerlang iaitu Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut sejak tahun 2000 menerusi Laporan Audit Negara.

    ReplyDelete
  171. Menurut Pembantu Menteri Kewangan, Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan, kejayaan tersebut juga tidak akan tercapai tanpa adanya visi dan keupayaan dari segi pemikiran yang bernas dan tindakan susulan untuk mencapai sebuah negeri yang maju jaya, aman makmur dan sejahtera.

    ReplyDelete
  172. “Syabas dan tahniah diucapkan kepada Datuk Seri Musa Aman yang juga selaku Menteri Kewangan yang buat sekian kalinya telah berjaya membimbing dan mengemudi negeri ini ke arah kejayaan dan kecemerlangan,” katanya pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN), di sini, kelmarin.

    ReplyDelete
  173. Tawfiq berkata demikian ketika menjawab soalan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sulabayan, yang bertanyakan rahsia dan pendekatan yang diambil bagi memperkasa tadbir urus kewangan negeri sehingga Sabah berjaya mendapat pengiktirafan sedemikian.

    ReplyDelete
  174. Di samping itu Tawfiq berkata, penyediaan penyata kewangan Kerajaan Negeri yang berpandukan Akta Acara Kewangan 1957 (Pindaan 1972) sentiasa diselenggara dengan teratur dan sempurna untuk memberi gambaran yang benar dan saksama terhadap kedudukan kewangan Kerajaan Negeri.

    ReplyDelete
  175. “Selain itu, usaha-usaha juga giat dijalankan untuk mempertingkatkan Sistem Perakaunan supaya ianya ‘compatible’ (bersesuaian) dengan perkembangan teknologi IT semasa dan Piawaian Perakaunan Kerajaan (Public Sector Accounting Standard),” katanya.

    ReplyDelete
  176. Sementara itu, Tawfiq turut menyangkal segala dakwaan dari pihak pembangkang yang mendakwa tanpa merujuk fakta bahawa kononnya pengurusan kewangan Kerajaan Negeri di bawah pimpinan Barisan Nasional tidak teratur dan sebagainya.

    ReplyDelete
  177. Namun katanya, melalui perakuan Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang sendiri, bukan sahaja Kerajaan Negeri telah berjaya mengekalkan Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut, malah beliau juga memperakukan bahawa pengurusan kewangan Negeri Sabah sejak beberapa tahun kebelakangan ini adalah antara yang terbaik di seluruh Malaysia.

    ReplyDelete
  178. The government has granted 890,626.47 hectares of land to natives in Sabah which is an area far larger than even the state of Selangor which is only 795,600 hectares.

    ReplyDelete
  179. Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman said approving land applications was just one of five other means that the government applied in preserving and protecting customary land rights and ownership, apart from people claiming Native Customary Rights (NCR) on land.

    ReplyDelete
  180. He stressed that the policy on NCR is still in effect and is being implemented.

    “NCR claims can still be submitted to the Assistant Collector of Land Revenue (ACLR) according to Section 14 even though the Sabah Land Ordinance was amended on December 13, 1930.

    ReplyDelete
  181. “At the same time, the State government will strive to increase land ownership for natives under five other means that are easier and more effective,” he said when speaking at the State Assembly yesterday.

    ReplyDelete
  182. The approval of ownership on native land applications in Sabah has been expedited such that as of August 2012, a total of 35,350 applications were processed with 10,540 endorsed for approval by the Land Utilisation Committee (LUC).

    ReplyDelete
  183. The 10,540 cases included 9,922 land applications for Native Titles.

    In 2011, a total of 17,501 applications were processed with 6,872 endorsed for approval which included 6,218 cases that had applied for Native Titles.

    ReplyDelete
  184. From the total, Native Title (NT) land consisted of 190,452 cases in which natives owned land through applications. The number is 55 per cent of the total land ownership registered in Sabah.

    ReplyDelete
  185. He assured that land applications will be processed expediently until the backlog of 302,189 cases is cleared.

    ReplyDelete
  186. The department had also implemented the e-Kadester system in January 2011 to expedite surveying on NT land under application.

    ReplyDelete
  187. By December 2011, there were 4,070 lots that had been surveyed compared to only 2,931 lots in 2010 which used conventional methods.

    ReplyDelete
  188. The second means of protecting customary land rights and ownership is gazetting government land for native usage under Section 78 of the Sabah Land Ordinance.

    ReplyDelete
  189. As of December 2011, government land that had been gazetted into village reserves or grazing fields amounted to 53,190.857 hectares or 131,437.267 acres.

    ReplyDelete
  190. Thirdly, the government accords land ownership to Natives through the issuance of communal land titles according to the amended Section 76 of the Sabah Land Ordinance that was gazetted on December 10, 2009.

    ReplyDelete
  191. The objectives of the communal land title is to protect the interest of natives on government land within the native village settlement; to speed up the process of issuing NT or Field Register land to natives in clusters; to resolve the issue of NCR claims; to resolve the issue of overlapping land applications; and to ensure natives do not sell the land indiscriminately.

    ReplyDelete
  192. Musa said that as of December 2011, seven communal land titles with a total area of 12,777.14 hectares were issued to 2,661 beneficiaries in three districts.

    ReplyDelete
  193. Another 52 communal land titles with a total area of 23,046.07 hectares will be given out to 5,373 beneficiaries in seven districts.

    ReplyDelete
  194. The Chief Minister explained that the communal land titles can be divided into individual lots when the beneficiary or beneficiaries decide to develop the land.

    ReplyDelete
  195. “When the individual lots have been fully developed, individual land titles will be issued,” he added.

    ReplyDelete
  196. responsibility of the people is to elect a government that can ensure their future and the country and not merely expect promises that is not clear

    ReplyDelete
  197. betul, mereka yang diberi mandat harus senantiasa turun ke padang mengetahui masalah rakyat, mendampingi rakyat sepertiyang disarankan selalu oleh Perdana Menteri

    ReplyDelete
  198. sebagai wakil rakyat, pemimpin mesti selalu turun ke bawah untuk mengetahui masalah rakyat -- setuju!

    ReplyDelete
  199. I don't think there's a prob though.

    ReplyDelete
  200. Biasalah pembangkang ni, ada2 saja.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.