Tuesday, November 6, 2012

Umno Sandakan Kembali Bergolak?

TERDAPAT kepincangan ketara di dalam kepimpinan UMNO Bahagian Sandakan yang semakin kritikal kerana wujud beberapa puak yang bertelagah antara satu sama lain; mencetuskan perpecahan yang semakin sukar dikawal.

Kewujudan Kem A, B dan C semakin ketara sehingga menyebabkan ramai ahli UMNO keluar parti secara senyap dan menyertai parti pembangkang.

Ketua Penerangan UMNO Bahagian Sandakan, Abd Hamid Hj Sabal berkata demikian dalam satu wawancara eksklusif dengan Sabahkini.Net kelmarin sebagai mengulas kenyataan Pengerusi Tetap UMNO Sandakan, Sahari Ahmad yang bertajuk “Persidangan UMNO Sandakan Kucar Kacir' yang tersiar di Sabahkini.Net baru-baru ini.

“Saya ingin menasihatkan ahli-ahli UMNO sama ada di peringkat Bahagian, Cawangan dan akar umbi supaya setia dengan pucuk kepimpinan UMNO Sandakan dan patuh kepada kerajaan yang memerintah. Jangan sesekali menderhaka kepada parti dan perlu bekerja keras memantapkan perjuangan UMNO," kata Hamid yang mengajak mereka menentang parti pembangkang secara habis-habisan.

“Sekali lagi saya memberi amaran keras kepada semua ahli-ahli UMNO Sandakan jangan pertikaikan soal siapa bakal calon. Sesiapa sahaja yang terpilih, itulah kita terima seadanya dan pastikan BN menang dengan majoriti yang besar," ujarnya Hamid yang jengkel dengan segelintir AJK yang suka menghentam Ketua Bahagian tanpa bukti yang kukuh dan boleh diambil tindakan tatatertib .

Kata Hamid lagi, ramai ahli-ahli UMNO boleh dikatakan hidup dalam kemewahan dan serba serbi cukup. Mereka harus membalas jasa dan budi baik UMNO dengan memberi sokongan tidak berbelah bahagi kepada Ketua Bahagian.

Oleh: SHAIMON S JUMADI (sabahkini)

97 comments:
Write comments
  1. Tapi pencacai UMNGok kata pembangkang yg sering kucar-kacir. Camne??

    ReplyDelete
  2. situasi semasa menjelang PRU.
    1. UMNO/BN semakin kucar kacir, byk isu besar sana sini, rasuah sana sini. sprm, polis tak mau siasat sbb takut bos besar.

    2. Pihak PR pula semakin mantap dgn menerima ramai ahli baru dan sokongan yg padu setiap kali ada program parti. kalau dulu PR kempen satu keluarga saja yg datang dengar tetapi sekarang, puluhan ribu yg datang. inilah tanda tandanya UMNO/BN bakal pupus.

    ReplyDelete
  3. Isu kucar-kacir dlm UMNO ni bukan benda baru. Dlm bberapa siri PRU yg lepas2 pun berlaku,cuma tidak mnyeluruh dlm UMNO. Juga kepimpinan Tun Mahathir yg bijak dan cepat brtindak. Ditutup pulak dr siaran akhbar perdana tanahair,amanlah nampaknya UMNO/BN tu. Hanya kini, media alternatif banyak dan maklumat dhujung jari masyarakat maka ia tidak mampu lagi dtutup. Dtambah pulak dgn brbagai2 kemelut dlm BN spt PTPTN,GLC yg dianugerah pd kroni spt NFC,MAS,BERNAS,PERWAJA, BBMB dll GLC, RM40 juta yg UMNO mnta dseludupkan utk mereka, MCA yg terang2 hina Agama Islam serta banyak lagi karenah BN yg menyebabkan rakyat mbuka mata dan minda utk menilai siapa dia UMNO.

    **Raja Sulu'

    ReplyDelete
  4. jika bergolak pun, ia psti dpt diselesaikan dgn baik.

    ReplyDelete
  5. Macamana BN nk singkir parti yang biadap pada Islam sedangkan mereka pun serupa.....sepatutnya rakyat & umat Islam patut singkir parti yang biadap pada Islam. pikir2lah sendiri...

    ReplyDelete
  6. Mula-mula bergolak...esok pula bergolek..bagus!tu tandanya Umoonoo tak ada harapan...

    ReplyDelete
  7. Kata Hamid lagi, ramai ahli-ahli UMNO boleh dikatakan hidup dalam kemewahan dan serba serbi cukup. Mereka harus membalas jasa dan budi baik UMNO dengan memberi sokongan tidak berbelah bahagi kepada Ketua Bahagian.
    WAH AHLI SAHAJA. RAKYAT BIASA BAGAIMANA TERUS DIBIARKAN? JADI JOM RAKYAT KITA TUKAR... INI KALILAH...TUKAR. BERI UNDI KEPADA PAKATAN RAKYAT, DEMI RAKYAT.

    ReplyDelete
  8. Kewujudan Kem A, B dan C umno sandakan hanya la untuk dicalon PRU13, tapi perlu diingat apa sumbangan kepada pendudukan sandakan..?

    ReplyDelete
  9. VK Liew pasti akan memenangi MP Sandakan

    ReplyDelete
  10. Pembangkang belum bersatu lagi dan masih ada masalah dalaman

    ReplyDelete
  11. Setiap parti pasti ada pergolakan, selesaikan dengan bijak

    ReplyDelete
  12. Tengok dulu sama ada pembangkang boleh menang di Sandakan

    ReplyDelete
  13. Ahli2 perlu mematahui peraturan yang telah ditetapkan

    ReplyDelete
  14. Pembangkang kini semakin kuat...umno yg mulai 'kendur'.Kalau ada pun masalah dlam PR,itu hanya masalah logistik...maklumlah...blum memerintah lagi...hidup PR!

    ReplyDelete
  15. APA RAKYAT PERLU INGAT… BUKA MINDA..
    Namun, editor sebuah laman web fakta di AS, Brooks Jackson berkata, taktik memburukkan lawan kerap digunakan kerana ramai pengundi cetek pengetahuan politik.

    ReplyDelete
  16. Takut kerana korupsi dan penyelewangan yg teramat. Sebarang jawapan akan terkena batang hidung sendiri. Bilamana harta rakyat dijadikan milik sendiri dan kroni. Kehidupan penuh dgn kemewahan dan pembaziran. Inilah masalahnya bila terlalu lama berkuasa. Firaun dan Namrud dulu mengaku tuhan bilamana terlalu berkuasa dan percaya mereka akan terus kekal berkuasa. namun bilamana ALLAH SWT hendak menghina dan menjatuhkan mereka, ia tidak menunggu sehingga 55 tahun, dgn kuasa ALLAH SWT ia blh terjadi hatta dgn sekelip mata sahaja.

    ReplyDelete
  17. nak jadi ketua kena berani, kalo ketua dok nyorok dibelakang spanar, nanti pengikut cakap pe plak? heh heh heh, Rakyat mahukan demokrasi yg sebenar.....

    ReplyDelete
  18. Untuk mencapai kondisi politik yang kita boleh anggap matang..adakah ahli politik kita juga sudah matang -tidak lagi meniup isu agama / perkauman sempena pilihan raya akan tetapi mula memilih isu cara kerja/pandangan /manifesto tempoh 5 tahun akan datang untuk dijadikan isu bahas di pentas dan berhenti tuduh menuduh..kerana kita sebagai rakyat ingin melihat apa yang bakal dibawa /dirancang untuk masa akan datang bukan berbicara tuduh menuduh atas apa yang sudah berlaku. kita sudah muak dengan politik kebudak-budakan. Maaf ini hanya pendapat sahaja dan tidak memayungi mana2 parti politik.

    ReplyDelete
  19. BIAR RAKYAT MELIHAT SIAPA YANG BERFAKTA DAN SIAPA YANG BERDUSTA....JANGAN HANYA BERANI DENGAN HUJJAH UTUSAN/TV1/TV SAHAJA....TETAPI CUBA MEMBUTAKAN FAKTA......

    ReplyDelete
  20. Jgn kita suu dzon(sangka jahat) dgn Shafei Afdhal MP Semporna tu. Dia tau sunnah Nabi sebab tu nak kahwin dgn artis tu. Nik Aziz apa tau. Lepas dia derma pulak pd artis tu buat rumah dan renovated rumah sampai brjuta ringgit. Takkan nak duk rumah sendiri mcm tok guru nik aziz. Tak macho lee.

    ReplyDelete
  21. Pembangkang harus mencari formula kerjasama.

    ReplyDelete
  22. UMNO harus membaiki kelemahan untuk meningkatkan keyakinan.

    ReplyDelete
  23. Jika nak bertanding, bertanding lah dengan cara yang amanah dan bersih.

    ReplyDelete
  24. Pembangkan mementingkan strategy menjatuhkan BN, harus juga menumpu perhatian memperjuangkan yang terbaik untuk rakyat.

    ReplyDelete
  25. Saingan di Sandakan semakin giat.

    ReplyDelete
  26. Susah,bah itu. Kawasan yg ramai sakali Palauh. Bagaimana pun aku respek pd sebuah kereta wira tu yg brsemangat pakaikan keretanya dgn bendera2 PKR dan PAS. Syabass!!!

    **Raja Sulu'

    ReplyDelete
  27. OOpps..silap ini dSemporna yg aku carita itu,bah. Silapsss!!Sorii.

    ReplyDelete
  28. kalaulah di Malaysia amalan debat di antara PM dan Ketua Pembangkang tu memang 'budaya' orang kita, RTM tak berat sebelah, jentera kerajaan tak disalahguna, SPRM jalankan kerja dengan telus dan juga PDRM memang menjalankan tugas polisnya dengan adil, rakyat yang mendapat keuntungan secara total sebab dapat memilih mana satu nakhoda yang mampu mengemudi kapal.Ini tidak, semuaya bersifat satu pihak sahaja, semua yang BN buat tu betul.Pembangkang semuanya buat Salah.Kalaulah salah sekalipun, BN tak nyatakan apa sebabnya pembangkang salah dan apa solusinya.
    Pencacai2 sekalian, janganlah gah sangat sebab anda hanya perkakas politik.

    ReplyDelete
  29. Kami mahu harta negara diselamatkan dari pemimpin yang korupsi dan kuat makan rasuah...sudah tiba masanya bagi peluang kepada pakatan rakyat menguruskan harta negara untuk kebajikan semua...

    ReplyDelete
  30. 1. Padang yg sma rata (even ground), termasuk laporan media.
    2. Debat Perdana antara 2 pemimpin parti bertanding (bentang dan bahas Manifesto msg2).
    3. Ketelusan dan ketulusan (hentikan fitnah menfitnah).
    4. Ikrar bhw mana parti yg kalah akan akur (jgn cipta huru-hara).
    5. Jauhi sentimen perkauman.
    Selamat bertanding secara gentlemen.

    **sekong punya!!

    ReplyDelete
  31. Sesiapa sahaja yang memerintah keperluan asas rakyat mesti diutamakan. Hanya beri kontrak kepada syarikat yang betul-betul layak dan tulen. Jangan biarkan kontrak itu bertukar tangan dalam sekelip mata. Contohnya tandatangan kontrak RM1 billion pagi ini dan malam nanti projek berkenaan bertukar tangan menjadi RM800 juta sahaja. Orang yang mendapat kontrak hari ini terus mendapat RM200 juta tanpa sentuh apa-apa pun pada projek itu. Last-last projek terbengkalai. Di Lubok Antu contohnya sebuah projek yang sepatutnya lama sudah siap sampai ke hari masih dalam pembinaan. This is really waste of public fund.

    ReplyDelete
  32. sama-sama simpan macai.. nak kukuhkan kedudukan agar tak disingkir oleh ahli sendiri..

    ReplyDelete
  33. BN/UMNO ni kalau berada di USA nun, pcah perut org2 Red Indian trgelak. Parti gile babi kata mareka,bah.

    ReplyDelete
  34. Ahli UMNo harus bekerjasama antara satu sama lain.

    ReplyDelete
  35. Pembangkang tidak akan dapat bekerjasama, masing-masing ada agenda sendiri.

    ReplyDelete
  36. Jika benar seperti yang di dakwa, harap ada jalan penyelesaian.

    ReplyDelete
  37. PR semakin terdesak untuk mencari isu yang di panaskan.

    ReplyDelete
  38. BN ada strategik untuk mengekalkan kedudukan yang ada sekarang.

    ReplyDelete
  39. Strategik BeEnd ndak ada lain selain SPR yg tolong daftarkan hantu2 jadi pengundi dan JPN tukang keluar ic segera kpd PATI serta warga asing. Conth dSabah..negeri trmiskin dan terPATI.

    ReplyDelete
  40. SEBAIK mengambil alih pentadbiran kerajaan negeri pada 2008, PKR mewujudkan pelbagai program dan dana untuk membantu rakyat Selangor – selaras dengan janji manifesto 2008nya.

    ReplyDelete
  41. Antara yang dilaksanakan dulu ialah penubuhan Skim Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) yang katanya menyediakan tabung pendidikan dengan permulaan sebanyak RM 100 untuk setiap anak Selangor yang lahir bermula dari tarikh mereka memerintah pada 2008.

    ReplyDelete
  42. Sebelum ditubuhkan TAWAS, ditubuhkan dulu Yayasan Warisan Anak Selangor (YAWAS) sebagai pengendali TAWAS dan selepas itu ditubuhkan Permodalan Warisan Anak Selangor (PAWAS) sebagai penerima faedah daripada program ini.

    ReplyDelete
  43. Jadi di atas kertas, nampak macam ‘real’ sangatlah program ini, nama programnya TAWAS, pengendalinya YAWAS, penerimanya PAWAS, pendek kata Was Was semua. Tambah pulak lagi dananya berjuta-juta ringgit.

    ReplyDelete
  44. Tidak hairanlah sekarang kenapa rakyat Selangor juga sudah mula WAS WAS, program ini katanya buka tabung pendidikan oleh kerajaan Selangor untuk anak kelahiran Selangor bernilai RM 100, tapi duitnya mana? Ada kata buka akaun di Bank Rakyat, ada kata buka di AmBank, mana satu betul?

    ReplyDelete
  45. Persoalan seterusnya cukupkah wang RM 100 yang didahulukan oleh kerajaan Selangor sekarang, membiayai pendidikan budak-budak bila masa sampainya kelak? Itu soalan kemudianlah, yang penting nak tengok duitnya dulu, akaun apa dan dimana.

    ReplyDelete
  46. Kita juga jangan sesekali lupa, dalam masa yang sama, Pakatan Rakyat sedang mewar-warkan pendidikan percuma semua peringkat. Justeru nak buat apa dengan dana pendidikan lagi?

    Pendek kata, banyaklah yang bercanggah, baru bercakap tentang satu perkara ini sahaja.

    ReplyDelete
  47. Kalau nak diikutkan ruang, berpuluh lagi janji ‘tertonggeng’ Manifesto 2008 yang kita boleh jadikan isu disini. Baru Selangor, belum Kedah, belum Pulau Pinang.

    Kelantan? Itu tak payah sebut. Yang sengsara orang dalam, yang buat keputusan mengekalkan PAS berpuluh tahun di Kelantan, orang dari luar tapi balik sekali-sekali. Lagipun PAS Kelantan buat janji yang semuanya tak boleh nak diukur dengan apa neraca pun dalam dunia, rohaniah, insaniyah dan apa yang nyah, nyah lagi – nak timbang macam mana tu dah laksana ke belum?

    ReplyDelete
  48. Kita jangan peliklah kalau masih ada orang yang percaya dengan pembohongan terbesar ini yang dibuat secara terang terangan. Tengok kes Anwar dan 16 Sept dululah, pelik juga masih ada percaya sampai sekarang.

    Inilah dia kalau dah mentaliti pembangkang tu, macam itulah, dia lebih percaya yang bohong dari yang nyata.

    ReplyDelete
  49. Tidak hairan kenapa ajaran sesat dan skim cepat kaya senang cari makan di Malaysia walaupun dah macam-macam kempen dibuat, dah memang mentaliti sebilangan kita, semua nak mudah, kaya nak mudah, masuk syurga nak mudah.

    Penyudahnya kena kelentong.

    ReplyDelete
  50. Sebagai Rakyat MALAYSIA kita berhak memilih pemimpin yang benar2 berjiwa RAKYAT bukannya berjiwa rakyat sementara sebelum menang turun padang siang malam dah menang jarang2 lama susah nak jumpa oleh itu sepatutnya rakyat yg memilih 100% calun mana yg disukai rakyat, jgn salahkan rakyat tak nak mengundi pilihan pemimpin kerana pilihan pemimpin tidak 100% kesukaan rakyat turun padang jarang2 segala masalah rakyat susah nak diselesaikan.............

    ReplyDelete
  51. Bijak sungguh pemimpin Umno bermain kata2 utk menipu ahli2nya demi survival kantung kekayaan pemimpin2nya,
    Kesimpulannya mudah, Kemenangan UMNO adalah utk kesenangan pemimpin Umno sahaja! Sebab tu la sampai sekarang pemimpin trtinggi umno tidak berani utk isytihar harta... Kpd ahli2 Umno, cukup2 la tertipu dgn pemimpin kamu sendiri.

    ReplyDelete
  52. Nyawa2 ikan suda bha dia ni di sabah, mana ada org sukung dia lagi ni, klu dia pg mana2 program rakyat pun tiada org mau paduli, terpaksa la tu org2 dia p bayar org ramai untuk hadir kasi ramai2.. ada pun yg sukarela datang semata-mata mau tingu muka dia, pas tu.. ''oooo ini pula KM yg penipu rakyat tu'' dibalang

    ReplyDelete
  53. The Sabah Barisan Nasional (BN) is still strong despite the recent exit of several leaders to the opposition, said Melaka Chief Minister Datuk Seri Panglima Mohd Ali Rustam

    ReplyDelete
  54. “Sabah Umno under the leadership of Chief Minister Datuk Seri Panglima Musa Aman is among the strongest in Malaysia and I am confident that BN would be able to retain the state in the next election,” he said.

    ReplyDelete

  55. Speaking at the launching of Silam Umno division delegates meeting at Dewan Sri Perdana here yesterday, Ali Rustam, who the Umno Supreme Council member, is confident that Sabah will still be the fixed deposit of BN.

    ReplyDelete
  56. Ali Rustam praised Musa for ruling Sabah with distinction from all aspects without ignoring the welfare of the people.

    ReplyDelete
  57. He also saw that Silam Umno under the leadership of Datuk Datu Nasrun Datu Mansur is among the best Umno divisions in the state and at national level with the largest membership.

    ReplyDelete

  58. A total of 1, 388 delegates from Kunak, Tungku and Lahad Datu attended the meeting.

    ReplyDelete

  59. Sabah Umno is strong, stable and united under the leadership of Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman.

    ReplyDelete
  60. Deputy Prime Minister Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak said this to reporters after opening the simultaneous meeting of Umno Putatan, Penampang and Sepanggar at the Youth and Sports Ministry Complex in Putatan near here yesterday.

    ReplyDelete
  61. And, Najib also said he wanted Sabah to remain a ‘fixed deposit” (or stronghold) for Umno and BN in the next election.

    ReplyDelete

  62. He expressed confidence Sabah BN would repeat its impressive performance it chalked in the last election.

    ReplyDelete

  63. “I consider Sabah as a ‘fixed deposit’ as it is our stronghold…every time there is an election, Sabah comes up as our stronghold,” he added.

    ReplyDelete

  64. Najib who is also Umno Deputy President said it was the hope of the party leadership that the support would remain in the next election.

    ReplyDelete

  65. “Probably other states can be regarded as ‘current account’ (with varying support) but let Sabah remain as the BN’s ‘fixed deposit’,” he said.

    ReplyDelete

  66. The Deputy Prime Minister said although the opposition had taken measures to gain wider support including in Sabah, they did not get the people’s support.

    ReplyDelete
  67. “They did this in Ijok. They (opposition) adopted a very aggressive attitude without considering the question of principles and truth.

    ReplyDelete
  68. “They continued to attack the leaders and so on. I treat these merely as a scare tactic.

    ReplyDelete
  69. “They created a scare but the people will eventually make a rational evaluation that their interest is more secure under the Barisan Nasional,” he said.

    ReplyDelete

  70. And, Najib said he was confident that in Sabah too, the same thing would happen.

    ReplyDelete
  71. According to him, the increased activities of the opposition in Sabah would not necessary attract the people’s support.

    ReplyDelete
  72. Meanwhile, he said initially there were doubts when Sabah Umno was set up 16 years ago.

    ReplyDelete
  73. “What is the point of importing a party from the peninsula and establish it in Sabah. Why do we reject other parties that have already existed?

    ReplyDelete
  74. “But today, no one is doubting that the presence of Umno has brought tremendous development and benefits to the state,” Najib said.

    ReplyDelete
  75. He said he did not think politics in Sabah would be stable without the presence of Umno and the spirit of camaraderie shown by its loyal friends in BN.

    ReplyDelete
  76. And, the Deputy Prime Minister also said peace and security were ensured with the support of the federal government and the role played by the army and police.

    ReplyDelete
  77. “We bring the good things to Sabah but we will not change the existing uniqueness, especially the culture and history of the Sabah people and the ties among the communities,” he added.

    ReplyDelete

  78. On his call to strengthen Umno and the BN at all levels, he said it was not only restricted to a particular time frame or the general election.

    ReplyDelete
  79. Najib also reminded Umno members to look after the party and maintain their good rapport with their BN colleagues in other component parties.

    ReplyDelete

  80. Umno, he pointed out, would struggle not only for the Malays and Bumiputeras but also the Chinese and Indians in the country.

    ReplyDelete
  81. Young voters in Sabah should be open minded in evaluating any issue by looking at its long-term impact and to avoid from being emotional, said Ranau Umno division head, Sabah, Datuk Masidi Manjun.

    ReplyDelete
  82. "Thus, I hope all young voters in Sabah can keep an open mind in choosing leaders who can guarantee their future instead of staking their support on parties that can destroy the race and country," he told Bernama when approached at the Umno General Assembly at the Putra World Trade Centre.

    ReplyDelete
  83. Masidi, who is also Sabah Tourism, Culture and Environment Minister, said leaders in the 'Land Below the Wind' did not have any problem with young voters because of the open attitude adopted all this while.

    ReplyDelete
  84. He said young voters in Sabah should not have any problem supporting the Barisan Nasional (BN) in the looming 13th general election because the ruling government always looked after their interest well.

    ReplyDelete
  85. Commenting on the policy speech by Umno president Datuk Seri Najib Razak yesterday on the involvement of the younger generation in the 13th general election, he said they should be given a chance to demonstrate their talents to become leaders because this would be a rejuvenation process for the party.

    ReplyDelete
  86. "This is necessary because the young generation represents the second liners who would determine the party's future," he said.

    ReplyDelete
  87. Sabah Umno Chief Datuk Seri Musa Aman described the policy speech of party President Datuk Seri Najib Razak as a firm reminder to the members not to be complacent in their preparations for the coming 13th General Election.

    ReplyDelete
  88. He said such reminder was also in tandem with Najib's call for the members to remain vigilant and be fully prepared for the extraordinary forthcoming national election.

    ReplyDelete
  89. "I am very impressed and proud with the policy speech of Najib, who is also our beloved Prime Minister, which will highly motivate and uplift the morale and spirit of the delegates as well as party members," he said.

    ReplyDelete
  90. Musa, who is also Sabah Barisan Nasional (BN) Chairman, also called on party members and BN component parties to continue working hand in hand to ensure a resounding victory for BN.

    ReplyDelete
  91. "Let us all close ranks not only among the party members but also in BNÉ let us all take heed of the message and reminder of party President to stay united, which is the key to a BN victory in the election," he said.

    ReplyDelete
  92. Meanwhile, Musa said Sabah Umno has sent the biggest number of delegates to the assembly as well as having the highest number of party members in the country.

    ReplyDelete
  93. He cited the Libaran division, which has the most number of party members among all the branches in the State, as a result of the initiatives and hard work of the members in the division.

    ReplyDelete

  94. Meanwhile, Parti Bersatu Sabah (PBS) President Tan Sri Pairin Joseph Kitingan said Najib's policy speech has not sidelined the importance of BN component parties as well as the voters in the coming polls.

    ReplyDelete
  95. "Considering that the coming general election is perceived as very important and all technologies are being used by the opposition that has created a different political landscape, Najib has emphasised on having strong cooperation not only in Umno but also the people and BN component parties.

    ReplyDelete
  96. "He conveyed such strong reminder to the people because he does not want repercussions and negative impact of casting the votes to the wrong party and jeopardise the future of the people and our next generations," he said.

    ReplyDelete
  97. Pairin, who is also Sabah Deputy Chief Minister, said Najib also highlighted the importance of sincerity of struggle among the members in the party and coalition as part of being united and fostering strong unity among them.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.