Thursday, November 15, 2012

Umno Bakal Hilang 15 Kerusi Dun Sabah?

HAYAT pemerintahan BN di Sabah bakal sirna dalam masa lima bulan lagi oleh jika majoriti rakyat Sabah membuat keputusan nekad untuk menguburkan BN setelah tidak ada jalan keluar yang dibentangkan BN.

Berdasarkan analisa dan 'Cakap Kedai Kopi', pembangkang Sabah bakal membentuk kerajaan baru Sabah jika berjaya menakluki 10 kerusi Cina dan 14 kerusi KDM.

Kajian beberapa pihak juga menunjukkan 15 kerusi kubu kuat Umno akan berjaya ditawan PKR atau PPPS yang diketua Datuk Lajim Haji Ukin iaitu Klias, Lumadan, Pantai Manis, Sindumin, Bongawan, Kawang, Tempasuk, Usukan, Sulaman, Petagas, Sekong, Banggi dan beberapa kerusi parlimen juga bakal beralih kepada Pakatan Rakyat.

Ketahuilah, rakyat Sabah tidak perlu dikaburi dengan pembangunan dan dirasuk dengan isu besar kerana mereka pernah menukar pemerintah seperti menukar baju!

Salam Hormat,

MOHD DANIAL ADULLAH

56 comments:
Write comments
  1. BAGUS...........KENAPALAH TIDAK SEMUA SAJA, BN SIAL

    ReplyDelete
  2. Cara pertama kita untuk mengusir Umno parti perompak luar berasal dari Malaya Dan juga pengikut-pengikutnya disini yang sanggup menjahanamkan Sabah .anti bn Dan umno.

    ReplyDelete
  3. Ada rakyat Sabah yg masih suka djajah oleh UMNO. Katanya KM suda cukkop bagus,bah. Apa yg bagus,aku ndak tau la itu. Kalau salama ini kita makan ikan kering,apa salah kita tukar ikan kayu. Kalau suda 55 tahun makan ikan kering...ndak ada zat,bah. Jom...tukar.

    ReplyDelete
  4. Tiada perindirian....tukar la baju tu banyak2...biar hancur...

    ReplyDelete
  5. Isu terhangat di kawasan DUN Lumadan/ Parlimen Sipitang ialah pengumuman Ahli Parlimen Sipitang YB. Datuk Sapawi Hj. Ahmad di Kg. Bukau pada 19 Mei lepas bahawa Kerajaan telah meluluskan RM4 juta untuk mengorek Sg. Bukau dan Sg. Api-Api dalam masa terdekat. Kedua-dua sungai menyebabkan banjir di Kg. Bukau/Tamalang Along dan Kg. Lumadan. Kini 6 bulan telah berlalu, projek keramat YB. Datuk Sapawi itu belum juga dimulakan dan YB. Datuk Sapawi juga senyap fasal perkembangan projek itu. Mungkin mesej YB. Datuk Sapawi kepada mangsa-mangsa banjir kedua-dua sungai," Kamu jangan undi saya dalam PRU-13 sebab saya Yang Bohong (YB). Kalau kamu tak juga faham-faham dan mengundi saya juga, terpulanglah!".

    ReplyDelete
  6. Anonymous said...November 16, 2012 4:25 PM

    Apa nak dihairankan BN kerjanya macam itu MENIPU saja macam-macam pecah tanah dibuat tidak juga jadi macam pecah tanah lebuhraya Tenom Beaufort yang Mahathir lakukan lebih sepuluh tahun dulu sampai sekarang habuk pun tak ada itupun pencacai UMNO masih suruh bersabar?

    ReplyDelete
  7. belum tentu lagi UMNO akan hilang kerusi.

    ReplyDelete
  8. ini hnya ramalan, belum tentu benar.

    ReplyDelete
  9. kita tunggu ja PRU diadakan, baru tau keputusan.

    ReplyDelete
  10. silap2 pembangkang yng langsung takkan menang.

    ReplyDelete
  11. Dari dulu lagi ada pihak yang cakap macam itu. Tapi tidak pun ada kebenaran.

    ReplyDelete
  12. Lajim sendiri pun tidak ada sokongan ini pula mahu cakap yang bukan-bukan.

    ReplyDelete
  13. Lajim perlu sedar apa niat sebenar beliau keluar daripada UMNO.

    ReplyDelete
  14. Tidak perlulah untuk menafikan. Lajim adalah seorang yang gilakan kuasa. Itulah yang kita dapat ketahui.

    ReplyDelete
  15. Keluar Parti UMNO kerana dijanjikan jawatan yang tinggi oleh Anwar.

    ReplyDelete
  16. Nampak sangat yang mana Lajim ini tidak ada pendirian langsung.

    ReplyDelete
  17. Semua ini bakal terjawab pada PRU13 nanti. Kalau hanya keluar dari mulut Lajim tidak perlu untuk mempercayainya.

    ReplyDelete
  18. Siapa tidak kenal Lajim. Ada lagi 1 sebab kenapa beliau keluar daripada UMNO adalah kerana PRU akan datang Lajim tidak akan dicalonkan sebagai wakil BN untuk bertanding.

    ReplyDelete
  19. biarkan lajim dengan dirinya. Sekarang ini pun dia tidak ada parti lagi. Kesian bukan. jadi kita tunggu saja akan kebenaran dalam hal ini.

    ReplyDelete
  20. “Surat cinta Anwar kepada Wan Azizah” yang dikarang ketika bekas banduan itu berada di dalam penjara menjalani hukuman atas kesalahan salahguna kuasa menzalimi mereka yang menentangnya semasa menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri telah berjaya dijual dengan harga RM50,000 oleh seorang bekas menteri BN, Datuk Seri Lajim Ukin, yang juga merupakan ahli parlimen dari Sabah yang mengumumkan keluar parti baru-baru ini.

    ReplyDelete
  21. Apakah Anwar mengarahkan Lajim Ukin untuk membeli surat cintanya itu dengan harga RM50,000 sebagai menjaga “air muka”nya supaya dilihat lebih “bernilai” berbanding para pemimpin Pakatan Rakyat yang lain?

    ReplyDelete
  22. Pada pandangan saya, “surat cinta Anwar – Wan Azizah” itu sebenarnya tidaklah semahal harga yang dibeli oleh Lajim Ukin tersebut. Lagipun, saya yakin bahawa Lajim membeli surat berkenaan bukanlah bertujuan untuk dibaca.

    ReplyDelete
  23. Mungkin Anwar tahu surat cintanya itu akan dilelong dan dia mahu seseorang membelinya dengan harga yang mahal bagi menunjukkan bahawa dia “begitu berharga” berbanding pemimpin lain di dalam Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  24. Paling mencurigakan, dari mana Lajim Ukin mendapatkan wang untuk membeli surat cinta itu? Dan apakah yang menyebabkan dia sanggup berbelanja sebanyak RM50,000 untuk membeli sesuatu yang layak “disimpan dalam laci” itu?

    ReplyDelete
  25. Sekiranya Lajim Ukin masih lagi merupakan seorang pemimpin BN dan dia membeli potret Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, dengan harga RM50,000, maka sudah tentu Lajim akan diserang bertalu-talu oleh pemimpin Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  26. Sudah pasti Mahfuz, Rafizi dan Tony Pua akan bingkas bangun mempertikaikan tentang wang sebanyak RM50,000 itu dan Lajim pula akan dikaitkan dengan unsur rasuah, bodek dan membazir wang rakyat!

    ReplyDelete
  27. Namun kerana Lajim kini berada di dalam kem Pakatan Rakyat dan barang yang dibeli Lajim itu pula adalah milik Anwar, maka tindakan pengkhianat rakyat Sabah itu dilihat sebagai “suci” dan begitu dialu-alukan oleh para pemutar alam tersebut.

    ReplyDelete
  28. Semata-mata untuk mengisi dana PRU ke-13, Lajim sanggup menyerahkan sebanyak RM50,000 begitu saja? Mewah benar para pemimpin Pakatan Rakyat…

    Pun begitu, mereka sering mencanangkan kepada rakyat bahawa mereka “miskin” tidak berduit sehingga terpaksa mengedarkan karung dan peti bagi mengutip derma dari para penyokong mereka di ceramah-ceramah setiap malam.

    ReplyDelete
  29. Sampai bilakah segelintir rakyat Malaysia yang menyokong Pakatan Rakyat ini akan terus tertipu dengan “mainan jiwa” dan penipuan para pemimpin pembangkang yang hanya pandai “auta” tapi tak tahu buat kerja ini?

    ReplyDelete
  30. kalau nak tahu auta atau tidak, cuba beri pr memerintah satu penggal, pr akan kotakan janji yang diberi, pas tu gerenti menyesal sebab selama ni beri b end yang memerintah

    ReplyDelete
  31. Kalau ndak betul yg BN akan jatuh 15 kerusi MP dSabah, takkan PM salalu dtg ke sini,mbah.

    ReplyDelete
  32. Tak perlu bnyk komen mgarut tapi beri komen KENAPA NAJIB TAKUT DEBAT DG DSAI?............Apa makna berim500 tetapi harga barang melambung tinggi?....Harga sawit jatuh menjunam tetapi harga gula melambung tinggi.....tahukah siapa mnjadi mgsa kenaikan hrga gula?...melayu suka buat kuih dn gunakn mcm2 dg gula melayu kena tipu dn mgsa penipuan pemimpin UMNO/BN!

    ReplyDelete
  33. The Barisan Nasional (BN) will still rule the country after the upcoming 13th General Election (GE), said Deputy Information, Communications and Culture Minister Datuk Joseph Salang.

    ReplyDelete
  34. He said for this and many other very good reasons, rural folks in the state should not waste their votes in supporting the opposition.

    ReplyDelete


  35. “In Sarawak we even have an opposition party, the Sarawak Workers’ Party(SWP), which claims that it is actually pro-BN.

    ReplyDelete


  36. “This goes to show that it admires the BN and has great confidence in its leaders ability to administer the nation and serve the people,” he said at a Natural Disaster Awareness Programme held at longhouse Rh.Kelukot in Nanga Telesa, Sungai Mujok in the interior.

    ReplyDelete
  37. The BN, he said, despite its shortcomings, had as a matter of fact, accomplished much more in terms of bringing unprecendented progress, stability and prosperity to the nation which also benefitted the people.

    ReplyDelete
  38. “It has still a lot more that it is going to implement to improve on these accomplishments. 

    ReplyDelete
  39. “The people, especially those in rural areas must remain with it in order to allow these to continue so that they can benefit even more,”he said. 

    ReplyDelete
  40. Meanwhile, Salang expressed the hope that all candidates, especially from the opposition parties, would not resort to personal attacks to win the people’s support during the campaigning period (for the GE).

    ReplyDelete

  41. He said this was because the people themselves could tell whether the accusations and allegations made were true or otherwise and this could backfire on those responsible.

    ReplyDelete
  42. On the programme jointly organised by the Julau District Office, the Julau Police and the Bintangor Fire and Rescue Department, he said it was a step in the right direction as there had been recent cases of longhouse fires and next month, the Julau and Pakan Districts were expected to face the seasonal flood. 

    ReplyDelete
  43. Mcm mana berita UMNO hilang kerusi diSabah ada sangkut paut dgn kisah YB Salang di Julau? Admin tolong edit.

    ReplyDelete
  44. Apa lah nasibnya Datuk Joseph Malang di Julau tu ??

    ReplyDelete
  45. Upko has settled seat allocations with the BN leadership except for the SAPP seats that have yet to be settled

    ReplyDelete
  46. Upko has applied to contest in one of the parliamentary seats of SAPP and has submitted few requests to BN it is only fair that BN look at it first

    ReplyDelete
  47. BN component was ready to face the elections and would work hard to make sure BN won the seat in State

    ReplyDelete
  48. PBS Liawan would ensure Pairin's victory by a huge majority and also to support and ensure BN candidates in the constituency win

    ReplyDelete
  49. People of Sabah continue supporting BN to ensure it continues to rule after the election so as to continue the development programme for the people

    ReplyDelete
  50. betulka Umno BN dah teruk di Sabah?? yg aku tahu ndak ramai datang ke ceramah Azmin Ali di Tawau hari tu!! ramai yg berbisik saja mo tengok omongan si Azmin, bha

    ReplyDelete
  51. Jangan terlalu yakin pembangkang, sokongan rakyat masih kuat lagi dengan BN.

    ReplyDelete
  52. Banyak ahli nujum di dalam parti pembangkang, tau meramal..

    ReplyDelete
  53. Kalau betul ada ahli BN yang lompat Parti, sama juga tidak akan dapat sokongan rakyat juga tu.

    ReplyDelete
  54. Jika benar ada ahli BN lompat parti di sebabkan ridak di calonkan lagi, memang tidak boleh pakai.

    ReplyDelete
  55. Kita tunggu dan lihat sahaja betul atau tidak dakwaan ini. Harap tidak ada pemimpin BN yang keluar parti.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.