Saturday, June 16, 2012

Ireland akhiri cabaran

Poland - Jurulatih Republik Ireland, Giovanni Trapattoni mengakui bahawa pasukan itu melakukan terlalu banyak kesilapan mudah pada kejohanan bola sepak Eropah (Euro) 2012.

Situasi itu menjadi punca yang menyebabkan dibelasah 0-4 oleh juara bertahan, Sepanyol di Stadium PGE Arena awal pagi semalam, sekali gus menjadi pasukan pertama yang terpaksa meninggalkan bumi Poland.

Kekalahan itu hadir beberapa hari selepas Ireland tewas 1-3 kepada Croatia pada aksi sulung Kumpulan C.

"Saya tidak nampak tekanan seperti ini semasa sesi latihan tetapi ini adalah simptom yang sangat jelas apabila kamu menghadapi sesuatu kejohanan dengan perasaan tertekan atau bimbang.

"Situasi itu menyebabkan kamu melakukan kesilapan.

"Ia berlaku ketika menentang Croatia dan berlaku sekali lagi petang ini (awal pagi semalam). Saya akan bertanya kepada para pemain bagaimana situasi ini boleh berlaku," kata Trapattoni.

Trapattoni berkata, sukar untuk menjelaskan situasi mengenai benteng pertahanan Ireland yang dianggap sangat mantap pada kempen kelayakan tetapi menjadi rapuh di Poland.

Ireland hanya memboloskan tiga gol daripada 14 perlawanan pada pusingan kelayakan dan tetapi kini, mereka sudah bolos tujuh gol meskipun baharu bermain dua kali pada Euro 2012.

"Sesuatu telah berubah. Corak permainan kami sangat berbeza ketika bermain pada sesi kelayakan dan kejohanan sebenar.

"Ketakutan dan tekanan telah menyebabkan kami melakukan kesilapan yang tidak pernah kami lakukan pada sesi kelayakan. Kamu boleh lihat tekanan dan bebanan yang perlu digalas para pemain," kata pengendali kelahiran Itali itu.

Trapattoni, 73, yang mempunyai kontrak bersama pasukan itu sehingga Piala Dunia 2014 berkata, beliau akan menggunakan perlawanan terakhir Kumpulan C menentang Itali untuk menguji barisan pemain muda seperti pemain sayap, James McClean yang membuat penampilan pertama ketika tewas kepada Sepanyol.

"Ia adalah masa yang paling sesuai untuk memberi pendedahan. Apabila seseorang pemain beraksi dalam perlawanan seperti ini, dia akan memahami situasi sebenar permainan bola sepak di pentas antarabangsa," katanya.

- AFP / Kosmo

No comments:
Write comments

Note: Only a member of this blog may post a comment.