Friday, June 22, 2012

Utusan Diperintah Bayar RM450,000 Kepada Guan Eng

Mahkamah Tinggi Pulau Pinang hari ini mendapati akhbar Umno, Utusan Malaysia bersalah memfitnah Ketua Menteri Pulau Pinang dan diperintahkan membayar RM450,000 kepada Lim Guan Eng.

RM200,000 adalah untuk kerosakan yang dibuat oleh akhbar itu manakala RM250,000 lagi adalah kos mahkamah.

Utusan Melaysia dalam laporannya pada 12 Mac 2008 bertajuk "Tiada lagi DEB" mendakwa DAP akan menghapuskan DEB.

Lim mendakwa laporan itu tidak tepat kerana yang Ketua Menteri Pulau Pinang itu maksudkan dalam ucapannya adalah pentadbirannya akan menghapuskan 'kroni, rasuah dan ketidakcekapan' dalam polisinya.

Anggota Parlimen Bagan itu menuntut gantirugi kerana tulisan itu seolah-olah mendakwa beliau seorang pemimpin yang tidak bertanggung jawab dan tidak boleh dipercayai.

Walaupun beliau telah membuat beberapa kali penjelasan mengenainya, akhbar Umno itu berterusan membuat dakwaan yang sama, dakwa Lim.

Akibat dari tulisan yang berterusan itu menyebabkan protes demi protes dianjurkan oleh Umno termasuk perhimpunan yang disertai 1,000 peserta di perkarangan bangunan Komtar selepas solat Jumaat pada 14 Mac tahun berkenaan.

Sebelum ini, Mahkamah Tinggi pada Disember 2011 lalu juga memutuskan akhbar Umno itu bersalah apabila melaporkan berita bertajuk 'Kebiadapan Guan Eng'.

Mahkamah memutuskan laporan itu secara jahat memalukan Lim Guan Eng dan membuat dia dan DAP dilihat sebagai anti Melayu dan anti Islam. -HD

15 comments:
Write comments
  1. he..he utusan kena loteri lagi

    ReplyDelete
  2. kesian utusan...dah la paper kurang laku...cerita byk menipu...kluar masok makamah duit byk kluar....tak serik2 lg ke....hahahahhahahahahahahahah....padan muka

    ReplyDelete
  3. Utusansex tak akan serik sebab semua saman dia UMNO bayar guna duit rakyat Malaysia. Itulah celaka utusan dan UMNO ni..

    ReplyDelete
  4. Sepatutnya kesian pada rakyat Malaysia..sbb akhirnya rakyat Malaysia yg bayar saman utusansex ni...huwawawawaw..balik2 kita yg kena..Tumbangkan UMNO(BN) dalam PRU13 nanti..Aminnnnnnnnnnn

    ReplyDelete
  5. Utusan dah bankrap beratus kali sebab sentiasa rugi tp Umno guna duit rakyat untuk mereka terus menabur fitnah. Kalu ada sedara mara yang kerja dengan Utusan tu baiklarrrr nasihat suruh cari kerja lain dan bertaubat.

    ReplyDelete
  6. saya paling kesian kepada anak-anak ketua editor utusan yang menyebarkan cerita fitnah. Sbb duit gaji yang dapat daripada sumber fitnah ni haram, then bagi anak-anak makan. Agak-agak hati anak2 ketua editor utusan jadi mcam mana la agak nya. perkara 2 no: nnt, kalau dia ada anak perempuan, then dia jadi wali anak perempuan dia kawin, sah ka??? selama sy belajar, org sebar fitnah ni org fasik tak layak jd saksi dan wali. Erm.. kesian anak dia, menantu dan cucu... rosak keturunan..

    ReplyDelete
  7. Biasa lah bro,kan Utusan Meloye dn akbar akbar yg sama waktu dgn nya.. tu pencacai pencacai Tegar Umngok Bee End.??..biar pape asal dpt menabur fitnah??.Apa pun ABU pd PRU ke 13

    ReplyDelete
  8. zaman-zaman mahsuri dulu boleh la main fitnah dan tak dapat dikesan. zaman-zaman angelina jolie ni kalau main fitnah tapi tak cukup terer, alamatnya macam menempah batu nisan heheh

    ReplyDelete
  9. Utusan Meloya ni tak pernah serik buat fitnah kenapa ? Sebab bila kena saman dan kantoi di mahkamah, anjing jadian ni akan menyalak lah kat umno suruh bayar,dan umno pakai duit rakyat.Rakyat akhirnya yang jadi mangsa.PRU 13 ni kita kasi benam UMNO dan sekutu-sekutunya.Jangan terus-terusan rakyat diperbodohkan oleh rejim jahat ni !

    ReplyDelete
  10. Tahniah Utusan Penipu tersohor negara!

    ReplyDelete
  11. Utusan lidah pemfitnah jangan beli akhbar ini rugi kalau beli umpama membeli untuk kita tipu sendiri.Bah kali ini lah kita tukar perintah PRU 13 ini.

    ReplyDelete
  12. UMNO tak malukah memiliki akhbar penipu? Oh Utusan menipu, memfitnah atas arahan Najib dan UMNO kan akhbar milik mereka.

    ReplyDelete
  13. utusan berat biji sebelah, hanya BN saja yang betul..ape ehh

    ReplyDelete
  14. Kalau anak kita didapati mencuri sebagai ibubapa yang bertanggungjawab tentu kita marah dan didik anak kita cukup-cukup. Begitu juga dengan Utusan tetapi UMNO sebagai ibubapa Utusan adalah parti yang tidak bertanggungjawab bukan pula mendidik utusan supaya menyiar berita yang betul sebaliknya menyuruh anak menyiarkan berita fitnah lepas ITU canangkan ke seluruh dunia fitnah itu. Inilah UMNO YANG TIDAK BERTANGGUNGJAWAB!

    ReplyDelete
  15. Ye lah, jelas DEB ciptaan arwah Tun Razak dulu..utk raparkan jurang ekonomi bumiputra dgn non-bumi. Salah satu kaedah wujud peluang2 samada brniagake,projek2 ke atau apa2 bentuk sokongan krjaan kpd bumiptra. Masalahnya ialah..peluang atau sokongan ke atau RM ke atau apa2 lagi dikaut oleh oleh menteri melalui juak2 mereka selepas zaman Tun Razak. Jelas juga DEB hampir gagal kerana tingkah laku menteri umno yg 'pulun' semua projek DAN paling parah..banyak projek2 jatuh ketangan pihak kedua hanya krana RM baik penya dan tak perlu brsusah payah. Pihak kedua pulak adalah bukan bumiptra. Itu masalahnya kegagalan DEB. Alih2 kata Lim Guan Eng mahu hapus DEB yg dah trhapus dek nafsu buas Menteri UMNO. Mau tak kena saman. Kena dalam UMNO ada politik mencantas, kerana mahu naik jadi Ketua UMNO Bhgn, sebab itu batu loncatan ke kerusi YB dan ke jawatan Menteri.Bila dah menteri dapat sapu projek dan dpt jual projek pun kpd bangsa asing. Contoh trkini NFC tu ler..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.