Friday, June 29, 2012

Wawancara : Guan Eng dihujani soalan hudud

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng malam tadi 'dihujani' pelbagai persoalan berkaitan pendirian dan sikap parti itu terhadap isu hudud yang menjadi perjuangan parti rakannya PAS dalam Pakatan Rakyat.

Dalam program wacananya untuk mendekati Melayu di Shah Alam malam tadi, sesi soal-jawab menjadi panas apabila peserta Melayu yang rata-rata muda bangkit bertanyakan isu itu kepadanya.

NONELim mengulangi pendirian bahawa DAP "tidak bersetuju" dengan hudud kerana mereka "berpegang kepada perlembagaan dan tidak ada peruntukan untuk hudud" di dalamnya.

Bagaimanapun tegasnya, perkara itu tidak menghalang DAP bekerjasama dengan PAS dan PKR khususnya dalam perkara yang dipersetujui seperti menentang kemungkaran dan membanteras rasuah.

"Kita berbincang untuk berpegang kepada yang sedia ada. Kita mesti mengikut amalan dan konvensyen yang ditetapkan.

"PAS ada pendirian, DAP ada pendirian. Tetapi ia tidak menghalang kerjasama dalam isu yang lebih besar," katanya dalam wacana bertajuk "Benarkah DAP mengancam Islam" anjuran akhbar web berbahasa Melayu DAP Roketkini.

'Tak mungkin pujuk non-Muslim terima hudud'

Lim turut ditanya seorang anak muda bagaimana parti itu menerapkan kefahaman kepada bukan Islam mengenai hudud selepas ia didakwa ditakut-takutkan pemimpin BN.

"Tidak mungkin (DAP) memujuk orang bukan Islam untuk menerima hudud. Hakikatnya bukan DAP sahaja tidak terima hudud, tetapi kebanyakan orang bukan Islam, di Sabah dan Sarawak lebih ramai tidak bersetuju.

NONE"Itulah hakikat yang kita kena terima. Pemimpin PAS perlu menerima hakikat, hudud tidak diterima oleh golongan bukan Islam. Tetapi mereka memberi keyakinan bahawa mereka tidak akan paksa. (Saya rasa) itu yang penting," katanya.

Sehubungan itu, Lim yang juga ketua menteri Pulau Pinang mengajak semua pihak supaya tidak terperangkap dengan Umno yang didakwanya mahu menonjolkan isu hudud untuk memecahbelahkan Pakatan.

"Kita berdasarkan kerjasama atau prinsip musyawarah. Kalau kita bersetuju, mari kita cari kata putus. (Perkara) yang tidak boleh bersetuju, kita terima pandangan yang berbeza," katanya.

Sementara itu, Lim menegaskan salah faham rakyat khususnya orang Melayu-Islam terhadap parti itu disebabkan "persepsi palsu" yang didakwanya dibentuk oleh BN.

Lim juga menafikan dakwaan DAP anti-Islam, memandangkan parti yang ditubuhkan pada 1966 itu menerima perkara yang termaktub dalam perlembagaan termasuk Islam sebagai agama persekutuan.

"Ia (anti-Islam) tidak mungkin berlaku... Apa bukti DAP anti Islam? Sejak DAP jadi kerajaan di Pulau Pinang, halang maulud (nabi) ka? Fitnah yang berulang-ulang mungkin akan percaya.

Pensyarah: Aktivis Islam selesa dengan DAP dari Umno


Menurut ahli parlimen Bagan itu, DAP dan PAS sebenarnya mempunyai banyak persamaan dari sudut "mahu rakyat hidup dengan bermaruah, keadilan dan kebebasan".

Dr Maszlee Malik (2)Bahkan, beliau tidak mahu perbezaan antara kedua-dua parti memecahkan Pakatan Rakyat di samping saling hormat-menghormati dan menyifatkan perbezaan pandangan merupakan satu lumrah.

Sementara itu, pensyarah Univerisiti Islam Antarabangsa (UIA) Dr Maszlee Malik berkata, berdasarkan tinjauannya, ramai aktivis Islam seperti Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dan Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM) "lebih selesa" dengan DAP berbanding Umno.

Beliau membangkitkan beberapa isu sebelum ini berkaitan Islam antaranya menukar cuti hari Jumaat kepada Ahad di beberapa negeri, meroboh surau dan isu memecat mufti.

"Adakah DAP Pulau Pinang yang buat? Siapa yang anti-Islam?" soal Dr Maszlee yang diiringi jawapan "Umno" dari kira-kira 150 hadirin.

"Ini persepsi.... Persepsi selalu bersalahan dengan fakta. (Jadi) lihat fakta," katanya.

Di samping itu, Dr Maslee juga berkata beliau pelik, mengapa MCA tidak dikatakan sebagai anti-Islam sedangkan pemimpinnya didakwa menghina hudud, haji dan wanita bersalaman dengan lelaki.

-MK

10 comments:
Write comments
  1. hudud nih, hanya orang jahil je yg bangkang. MR Karpal tu jgn kire le sebab agama lain, kita yg islam nih bukan nak tolong parti islam perjuangkan malah ada yg sindir, ada yg sependapat dgn Karpal dan lebih teruk dr Karpal pun ada.

    ReplyDelete
  2. maslee bangang!!! anak babi!! sial!! maslee ni aku doa sial 7 keturunan!!! aku sumpah muka kau - muka babi!!

    bangsat!! berentilah dari jadi pensyarah, babi!!! syaitan!! aku sumpah kau. macam bagus.. celaka punya pensyarah!! siap kau! babiii!!! sapa2 tengok muka dia, dalam hati, bisikkan maslee babi!! hudud dah disenyapkan dalam hilai tawa ahli2 muda PAS. inilah babi!! maslee bangang yg susah nak diajor.

    ReplyDelete
  3. maslee mmg babi!! bermuka2.. jangan ego lah dengan kata2 akademik ko padahal ko adalah babi berparasit! ko datang tempat aku...siap!!!

    baka babi! haram jadah!!!!!!

    ReplyDelete
  4. apa babi2 nih..kau nak makan babi ke. hai nak brhujah tak pandai,nmpak cm bukan graduate je ayat. makna tak setaraf le kalu nak tumpang komen kpd Pensyarah di atas tu. memang sesuai jd pencacai angkat najis BN jer la. Moleknya yg sebut BABI2 tu kalu Tuhan 'sialkan' mereka.

    ReplyDelete
  5. masbabi ni bermuka2!! masbabi baru kenal DAP..

    berapa barat bayor kau?

    baikla aku cabar ko saksikan sapa yg munafik!

    siapa yg chauvanisme? sapa yg tolak islam!!? sapa yg berpura2..??

    siapa dong zong hua? mengapa GERAKAN, MCA, DAP, PKR sentiasa senada?

    ko ni anak babi!!!! sial kau...maslee keparat!

    ReplyDelete
  6. kenapa karpal tu isu yg lain? bukankah dia pengerusi DAP? maslee, anda masih mentah dalam dunia politik. anda xtahu siapa dong zong! anda terlalu idealis sdgkan anda akan kecewa..

    jangan bermuka2, ya?

    DAP mmg munafik! depan kita lain..depan masyarakat cina..lagiiilah lain

    ReplyDelete
  7. maslee..u berusaha untuk populis!!

    tengoklah PAS dengan isu populisnya- hudud!

    u kena kaji ucapan populis hadi mngenai kafir2! u kena kaji gedebe nik aziz! u kena kaji latar belakang & cita2 dsai..

    jgn bermuka2 tau! u adalah staf krj & krj bukan sekat idealisme pegawai2nya. siap bayar gaji & elaun2 lagi! jangan terlalu memuja & rapat dgn pembangkang. jangan naikkan kemarahan & emosi awam pd krj! kita ada saluran. kita ada etika.

    maslee...maslee. sabar, ye?

    ReplyDelete
  8. Maslee,
    Tiada siapa berkata debat ini tak bagus. Tapi jgn terlalu rapat & memuja2 pihak + khalayak pembangkang. Siap bergambar pula tuh. I ingatkan u bahawa u seorang pegawai yg ada potensi. Ada kawan2 yg suka pd u & ada yg iri dengan u! Bagaimana jika ada rakan2 mengumpul bukti& menjatuhkan u? Secara umumnya, u akan terus menyalahkan ketua / DS Najib x suka pada u! Mengajak rakyat marah2 pada UMNO/BN..sudahnya, parti keramat yg berusaha untuk rakyat ini - jatuh!!
    U patut kenal siapa Karpal, apa maklumat yg dia kumpul mengenai DSAI. Dari dulu lagi. U patut kenal dgn Gobind. .Fong Po Kuan. Betul..Lim Kit Siang & Lim Guan Eng adalah mesra. Mesra untuk yg menyokong mereka. Tapi mereka ini amat rapat + sentiasa berhubungan dengan Dong Zong (Kajang)! U kena kaji pembabitan pertubuhan ini dengan sesetengah parti2 politik di negara kita, termasuk PAS.
    Latar DAP adalah lawyers. Memang mereka tidak mahu perundangan Islam. Tp apabila seorang pegawai mcm u menyokong mereka, mereka memang x malu2 tolak Hudud.. Azan..Jadi mengapa PAS menentang UMNO..inilah Kekuatan PAS menjahanamkan UMNO dari dulu lagi! Undi UMNO banyak lari pada PAS sebab isu ini. betul,UMNO x mampu. tapi UMNO usahakan perundangan Islam, syariah..mmg dapat bantahan termasuk di Sabah. tapi UMNO usahakan jg. Ulama2 soh diam, buat kerja, jaga Islam semampunya! Lalu PAS + PR cari alasan lain (semangnya banyak, kan?). yg penting – selesaikan dendam! Jatuhkan BN!!
    memang mudah bagi kita mencari salah lawan..& rakyat juga mudah lupa. Akibat pemikiran Tun Mahathir jg, hampir semua guru2 mendabik dada & menyumpah seranah BN. Lebih2 lagi guru2 kelantan! Padahal krj BN membayar gaji utk mrk. Mrk ni x kenang pun! Maklumlah idealis.. sapa2 krj akan bayar gaji.
    u patut aktif mengenang jasa2 ahli masyarakat yg telah berbakti kepada masyarakat! Bekas Menteri2, ADUN, x MP Dialog dgn Israel & Palestin, Dialog2 antarabangsa, meja2 bulat untuk kekuatan Islam di Asia Tenggara, Mencelikkan mata rakyat mengenai isu muslim Rohingya yang disiksa polis2 Myanmar, Mengupas sistem 2 parti di Malaysia, dll.! Banyak lagi tindakan yg u boleh buat selain dari bertindak populis mesra bersama pembangkang mcm nih.
    Bagaimanapun, amat sukar kita berincang jika u ahli PAS / isteri u seorang muslimah PAS. Memang mental block & berat sebelah! Bayangkan, jika Ambiga (sokong LGBT, x minat hudud) bertanding di bawah panji2 PR pun akan mereka peluk & undi sebab diarah tok guru/ Hadi!

    **umno - dlu kini & selamanya

    ReplyDelete
  9. teruskan usaha murni itu Dr Maszlee. Kepincangan BN melalui kebejatan umngok harus anda hebahkan sebagai cendikiawan. Kita tidak mahu negara jadi macam Greece, bangkrap dek kerakusan pemimpin negara mencuri harta negara. Jika tidak ada orang macam anda yg membantu PR menyelamatkan maruah negara dr tergadai oleh BNkpd Nyammar,Nepal, Indonesia dan Filipina (tu dah lama trgadai di Sabah nun), Pakistan dan saya percaya China dan India masih lagi mempengaruhi pola masyarakat utama negara. Biar rakyat bayar cukai dan bayar gaji kamu semua ( bukan BN haramjagah) yg bayar. Malah org PAS juga ramai bayar cukai yg menyaksikan hak2 mereka sebg rakyat M'sia dinafikan org BN. Jangan hairan dgn pencacai umngok dan jgn marah pd mereka kerana masih belum ada hidayah utk sokong gerakan islam melainkan masih setia brsama BN yg menzalimi rakyat tnpa disedari

    ReplyDelete
  10. Saudara-saudara sekalian percayalah,



    Kita menentang PAS, bukan kerana nama dia PAS. Kita menentang Pakatan Rakyat bukan kerana dia lama membangkang kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan pemimpin yang rendah moralnya, pemimpin yang menyokong Seks Bebas dan pemimpin yang menipu demi hendak berkuasa. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.


    Percayalah saudara-saudara sekelian,
    Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan menolak hukum Allah mengenai liwat dan zina.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.