Sunday, June 24, 2012

Siswa ditahan di program dialog dengan PM

Seorang siswa Universiti Malaysia ditahan untuk siatatan polis hari ini sebelum satu program dialog antara pelajar dan perdana menteri diadakan di kampus tersebut.

Koh Cher Hao, seorang siswa jurusan sains sukan, didekati polis berpakaian preman ketika berada di dalam Dewan Tunku Canselor.

Kataya, polis tersebut menunjukkan kad kuasa mereka dan kemudian meminta beliau mengikuti mereka keluar.

Apabila keluar daripada dewan tersebut, pelajar itu bertanya kepada polis berkenaan sama ada beliau ditahan dan polis berkata beliau akan tahu apabila tiba di balai polis, katanya.

Koh dibawa ke balai polis Pantai di mana beliau disiasatan mengikut Seksyen 103 Kanun Prosedur Jenayah.

MP Serdang Teo Nie Ching yang bergegas ke balai polis untuk memberi bantuan guaman mengutuk tindakan polis atas dakwaan menyalahgunakan kuasa.

“Kesalahan boleh tangkap termasuk pembunuhan, culik, rogol, kecurian atau pecah rumah. Apabila saya tanya polis, apakah kesalahan boleh tangkap di sini, mereka tidak boleh jawab.

"Jawapannya, 'ikut arahan (daripada) atas'. Jelasnya bahawa mereka menyalahgunakan kuasa untuk menakut-nakutkan pelajar," kata peguam itu.

-MK

5 comments:
Write comments
  1. Memang jelas..sekarang zaman kebangkitan siswa. Mana2 kerajaan yg 'haramjadah' akan takut pd siswa. Sebelum trsungkur ditangan rakyat, baik ditangkap shj siswa, kalu tak,PM akan trsungkur masuk penjara rakyat.

    ReplyDelete
  2. rejim tembirang yd sedang tersepit, bayang2 sendiri pun dibilang hantu...

    ReplyDelete
  3. Aduhai dengan siswa pun PM takutkah? Ingatkan takut bini saja.

    ReplyDelete
  4. INI GENERASI YG KE 3 NI MEMANG KURANG AJAR SBB MRK TAK TAU ASAL USUL SEJARAH MALAYSIA DAN ADAT BUDAYA RAKYAT MALAYSIA.DULU TIADA PUN SIKAP KURANG AJAR BEGINI TAPI SEJAK MEREKA DAH BERSAMA 2 PARTI TU MEREKA DAH BERANI DAN PANDAI KURANG AJAR.KLU MEREKA MEMERINTAH TAK TAU LAH MCMANA SIFAT MEREKA NI.KALI LEBIH DARI KOMUNIS AGAKNYA.MMG PATUTPUN DIAJAR SPAYA JGN KURANG AJAR.PM TAK TAKUT CUMA NAK AJAR SIKIT MCMANA NAK HORMAT ORG LEBIH2 LAGI PEMIMPIN ATASAN.KEBEBASAN PUN ADA HADNYA...

    ReplyDelete
  5. bukan generasi ke 3 yg kurang ajar,tapi BN. Bukan kah ada dlm Perlembagaan Persekutuan mengenai hak2 berhimpun utk rskyst jelata. Kenapa harus ada akta di bawahnya yg memintas 'kebesaran' Perlembagaan Negara yg UMNO wujudkan selama ini. Kekacauan ? Kau tau ada lebihkurang 2,000 org 'barua' BN utk provokasi BERSIH 3.0 hatta 2.0 pun. Balik2 PR dikatakan lebih zalim dr komunis..yg BN/UMNO tahan para agamawan/ustaz/tok2 guru ke dalam ISA hingga 8 tahun tanpa bicara..tak zalim cam yahudi. Aku teliti yahudi tu lebih zalim dr komunis. Bukan adat melayu ber'demo' dan kurang ajar begini ? Dirasakan bukan melayu tak mahu demo dijadikan adat resam..tapi melayu LEMAH dan BACUL rela kewibwaan melayu, keberanian melayu diKASI oleh UMNO.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.