Friday, July 20, 2012

Ada Isyarat PRU Dalam Masa Terdekat

Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) mengadakan pertemuan dengan pimpinan parti-parti politik dari Semenanjung Malaysia pagi ini.

Aktiviti simulasi tempat mengundi yang diadakan semasa majlis perjumpaan Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia bersama parti-parti politik dan taklimat Pilihan Raya Umum ke-13 di Putrajaya Marriott Hotel & Spa pada 18 Julai, 2012.

Selain itu, SPR juga akan mengadakan simulasi pilihan raya, bagi menerangkan kepada parti-parti politik tentang perubahan-perubahan yang telah dilakukan dalam proses pilihan raya seperti penggunaan dakwat kekal.

Penggunaan dakwat kekal adalah salah satu daripada tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) yang telah mengadakan tiga demonstrasi di ibukota untuk menuntut reformasi pilihanraya.

Menurut seorang petugas SPR yang tidak mahu namanya disiarkan, pertemua ini adalah petunjuk pilihan raya umum (PRU) ke-13 semakin hampir.

“Biasanya, ini petanda PRU makin hampir.

“Mungkin selepas Raya.

“Tetapi yang ada kuasa adalah perdana menteri.

“SPR sudah bersiap sedia untuk menjalankan pilihan raya pada bila-bila waktu, kata petugas SPR itu kepada The Malaysian Insider.

Telah banyak spekulasi mengenai tarikh pilihan raya. Sebelum ini, ramai menyangka PRU ke-13 akan diadakan sekitar bulan Jun.

Angka terkini jumlah pengundi berdaftar seperti yang diwartakan oleh SPR pada 7 Jun 2012 adalah berjumlah 12,912,045 juta orang. -TMI

19 comments:
Write comments
  1. A.B.U = Asal Bukan Umno
    T.I.B.A.I = Takdir Ilahi Bebaskan Anwar Ibrahim
    A.B.A.I = Allah Bersama Angkatan Islam
    P.A.S = Partai Al Islam SeMalaysia
    U.M.N.O = United Malay Nyammar Nepal Others Organisation
    P.K.R = Parti keADILan Rakyat
    D.A.P = Democratic Action Party

    ReplyDelete
  2. Satu lagi isyarat ialah bila PM 'haramjadah' kena turun padang macam zaman Che det dulu di era 'kejatuhan' beliau.

    ReplyDelete
  3. Alahai Menteri Wanita bermisai..sampai politik Jubah terpaksa digunakan..

    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menghadiahkan jubah kepada 14,254 imam dan 138,746 ahki jawatankuasa masjid-surau demi memperbaiki imej beliau yang dikaitkan dengan pelbagai skandal rasuah dan penyelewengan kuasa.



    Inisiatif itu dibuat mungkin selepas meyakini bahawa majoriti Melayu khususnya golongan beragama bakal menolak Umno Barisan Nasional secara besar-besaran semasa Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

    "Sebab kita sudah sampaikan awal, saya harap tok imam pakailah (jubah daripada) kain baru ini pada 1 Syawal nanti," katanya pada Majlis Himpunan Perdana Warga Imam di Serdang, semalam.

    Hadirin yang dikerah berkenaan turut menerima 'token' RM100 melalui peruntukan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

    Difahamkan, sebanyak RM2 juta wang rakyat dihanguskan oleh JAKIM bagi agenda politik peribadi Najib

    Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

    ReplyDelete
  4. Yuhuue. I got it! Sapa2 nak citer pembohongan bersiri Nik Aziz? Aku ada & simpan fakta2 yg tepat & power ttg pembohongan Mahaguru Nik Aziz! Siap dgn gambar2 sekali!! Aku juga mmg ada foto, rakaman suara & skandal Mat Sabu dengan “...” yang akan aku keluarkan bila dapat kebenaran Kem Media Baru. tk pada semua rakan2 bagi maklumat terbaru & foto2 panas Si Izzah. best bro! bila nak PRU nih?? hik hik hik

    *Org multimedia kampung cyberjaya

    ReplyDelete
  5. Anwar memang seharusnya ditolak oleh rakyat! Kononnya belia pemimpin yang bersih dari kekotaran sebaliknya beliau merupakan bapak perasuah dan perompak terbesar selaku pemimpin melayu. Sikap beliau yang selalunya menghasut rakyat didalam pidatonya yang sekilas nampak seolah-olah beliau lah pejuang rasuah nombor satu Negara.


    Tetapi sangat malang buat rakyat Malaysia yang mempercayai beliau secara membabi buta.Keengganan seorang ahli perniagaan, John Soh Chee Wen, 50, menyumbangkan RM300 juta kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim empat tahun lalu dikatakan menjadi punca Ketua Pembangkang itu kempunan untuk menduduki Putrajaya seperti diimpikan beliau pada 16 September 2008.

    Pengendali portal berita Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin yang pernah rapat dengan Anwar mendakwa, wang RM300 juta itu sangat diperlukan Anwar ketika itu untuk digunakan sebagai bayaran 'pendorong' RM10 juta seorang bagi 30 wakil rakyat Barisan Nasional (BN) melompat parti dan seterusnya membantu beliau merampas Putrajaya.

    "John Soh tidak bersetuju membiayai RM300 juta untuk tujuan tersebut melainkan Anwar mampu menjanjikan kejayaan. Tetapi bagaimana Anwar boleh memastikan kejayaan?

    "Terdapat 30 Ahli Parlimen BN pada waktu itu. Jika mereka boleh menjual diri kepada satu pihak, maksudnya mereka boleh berbuat demikian ke pihak lain juga.

    "John Soh enggan mengeluarkan RM300 juta dan ia mengakhiri impian (Anwar) memasuki Putrajaya. Itu juga bermakna Anwar perlu menghadapi perbicaraan liwat kedua. Hanya satu cara beliau boleh mengelakkan (perbicaraan) liwat itu iaitu dengan menjadi Perdana Menteri, yang tidak akan terjadi sekarang," katanya.

    Tambahnya, hubungan Anwar dengan John Soh mulai renggang selepas keengganan ahli perniagaan itu membiayai wang tersebut walaupun kedua-dua pemimpin sebelum itu pernah bertelagah mengenai keperluan menyingkirkan Exco Selangor, Elizabeth Wong ekoran kontroversi gambar bogelnya.

    "Apabila keadaan bertambah parah dan mustahil untuk berbaik-baik, John Soh dan Anwar 'berpisah.' Kemuncaknya ialah pada Pilihan Raya Negeri Sarawak hampir setahun lalu," katanya.

    Dalam pada itu, Raja Petra mendakwa, bangunan yang menempatkan ibu pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) kini dimiliki oleh John Soh.

    Dengan jumlah hutang sewa bangunan PKR sehingga Jun 2010 adalah sebanyak RM600,000, katanya, hutang sewa bangunan terkumpul parti itu dianggarkan bernilai RM1 juta.

    Selain itu, menurutnya, John Soh telah membelanjakan sekitar RM30 juta untuk menaja Anwar dan PKR sejak 1998.

    "Apa yang ramai orang tidak tahu, kecuali individu dalam lingkaran Anwar ialah John Soh bukan hanya pembiaya PKR. Dia adalah seorang strategis utama yang yang bersifat machiaevellian / menumpukan kepada cara-cara memenangi Kerajaan Persekutuan dalam PRU akan datang." katanya.

    - SUMBER UM
    - John Soh punca cita-cita 16 Sept. 2008 kempunan

    ReplyDelete
  6. AIDCNews – 05/07/12 – “Bukan mudah untuk saya tinggalkan Anwar. Saya telah lakukan hampir segala-galanya yang boleh dilakukan sebagai seorang manusia biasa.

    Untuk berkorban, berjuang dan membela bos saya, Anwar Ibrahim. Bukan mudah untuk saya tinggalkannya,” begitulah luahan hati Senator Ezam Mohd Nor.

    Ezam yang satu ketika dahulu pernah menjadi orang kanan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata satu peristiwa yang berlaku pada tahun 2005, di mana Wan Azizah menyuruh beliau melihat dan memastikan tiada mana-mana lelaki bermalam bersama Anwar menyebabkan beliau mula berfikir semula.

    "Itulah sebenarnya yang menjadi titik-tolak saya untuk berfikir semula siapa sebenarnya Anwar… Dari tarikh itulah saya mula berfikir semula, saya mula mencari kebenaran, saya mengambil masa 6 bulan sebenarnya..”

    Pada Oktober 2006, Ezam membuat keputusan meletakkan jawatan sebagai Ketua AMK PKR.Ketika itu pun sudah ada desas desus bertanya kenapa beliau perlu letak jawatan, namun berkias berkata mahu beri laluan kepada pelapis baru.

    Petunjuk semakin jelas apabila pada Februari 2007, Ezam telah membuat keputusan yang mengejutkan iaitu melepaskan semua jawatannya dalam PKR termasuk jawatannya dalam PKR Selangor.

    Dalam bahasa politik, melepaskan semua jawatan dalam parti seumpama seperti keluar parti, sedangkan ketika itu, Ezam sepatutnya mendaki ke puncak politik, seperti memegang jawatan Naib Presiden atau Timbalan Presiden PKR, namun Ezam mengambil langkah sebaliknya.

    "Tentunya ada satu perkara yang cukup besar. Dan memang cukup besar yang membabitkan bukan persoalan politik lagi, membabitkan persoalan akidah saya kepada Allah Subhanawataala. Sebab itulah saya membuat keputusan untuk meninggalkannya”.

    Ikuti wawancara dari hati ke hati di antara AIDC dengan Ezam Mohd Nor, di sebuah hotel, Shah Alam pada 20 April 2010.

    AIDC : Saudara katakan tadi, Anwar akan menggunakan sesiapa sahaja termasuk ahli keluarganya. Saya teringat dalam buku yang ditulis oleh S.H Al Attas mengatakan Wan Azizah pernah menelefon semasa saudara masih Ketua Angkatan Muda Keadilan PKR untuk memastikan tidak ada mana-mana lelaki tidur di rumah Anwar. Adakah cerita ini benar?

    Ezam : Ya benar. Itulah sebenarnya yang menjadi titik-tolak saya untuk berfikir semula siapa sebenarnya Anwar.Selama ini, saya memang menolak segala bentuk cerita ataupun teori yang membabitkan persoalan akhlak beliau khususnya yang membabitkan lelaki.

    Tetapi apabila peristiwa itu berlaku, yang membabitkan isterinya sendiri secara langsung menelefon saya tentang persoalan itu, ianya benar-benar membuka mata saya.

    Dari tarikh itulah saya mula berfikir semula, saya mula mencari kebenaran, saya mengambil masa 6 bulan sebenarnya, sebab bukan mudah untuk saya tinggalkan Anwar. Saya telah lakukan hampir segala-galanya yang boleh dilakukan sebagai seorang manusia biasa. Untuk berkorban, berjuang dan membela bos saya, Anwar Ibrahim. Bukan mudah untuk saya tinggalkannya.

    Tentunya ada satu perkara yang cukup besar. Dan memang cukup besar yang membabitkan bukan persoalan politik lagi, membabitkan persoalan akidah saya kepada Allah Subhanawataala.

    Sebab itulah saya membuat keputusan untuk meninggalkannya.Saya tidak bercadang untuk mengaibkan dia atau keluarganya. Sebab itu saya tidak mahu sebutkan secara detail apa sebenarnya yang berlaku.

    Tetapi, percayalah ianya merupakan satu keputusan yang berasaskan kepercayaan saya kepada Allah Subhanawataala. Bukan semata-mata mencari kemenangan Pakatan Raayat dalam PRU.


    Posted by AAKJ at 12:30 PM

    ReplyDelete
  7. Nasehat Ustaz Kazim Elias- Disaat ini, demi Islam pilihlah pemerintah sekarang

    1-Pemerintah yang ada (UMNO) lebih mempertahankan Islam dari PAS

    2- Demi Islam, kita kena pertahankan pemerintahan yang ada (UMNO)

    3-Jika PAS menang dan ke Putrajaya belum tentu syiar Islam berdaulat lebih baik dari sekarang kerana Pakatan Rakyat bergelumang dgn Liberalisme , Pluralisme, Syiah dan Wahhabi

    4-Islam tidak dikutip dari tepi jalan

    5-Belajar ugama kena cari guru murshid .

    ReplyDelete
  8. UMNO lebihkuat dr PAS utk tegakkan islam sebab tu seorang tok imam masjid d Pandan Indah dipenjara 1 thon tpi ' penari tiang' didenda RM25.00. Demi Islam juga kita kena prtahan KERAjaan yg ada sebab mereka dah prtandingkan alqur'an diperingkat dunia tapi bukan utk dihayati dan diamalkan perintah Allah dimuka bumi ini. Jika PAS menang,susah mereka nak tegakkan syiar islam sebab umno ada beribu2 barua mereka utk 'menyerang' gerakan islam. BENAR, islam tidak dikutip tepi jalan sebab itu kita kena prjuangkan. Jika kita tak mampu jadi guru mengajar agama, hendaklah menjadi murid dan jika tak mampu juga hndaklah jadi pendengar dan jika tak mampu jua hendaklahjadi mereka yg menyayangi mereka yg 3 tadi. Tapi jgn kamu jadi org kelima iaitu mereka yang MENENTANG mereka yg 4 tadi spt mana yg diamalkan oleh umngok.
    Alhamdulillah...sedar juga akhirnya kemuliaan seorang murshid. Tapi bukan mursyidul am TIBAI tu tapi Murshidul Am PAS

    ReplyDelete
  9. mcm2 sudah ramalan tentang PRU, baik tunggu ja ia diumumkan dan persediaan mesti sentiasa ada.

    ReplyDelete
  10. Kungkinan PRU diadakan pada waktu cuti persekolahan kerana kebanyakan tempat yang biasanya diguna untuk mengundi ialah sekolah.

    ReplyDelete
  11. semoga semua pihak sudah bersedia untuk PRU.

    ReplyDelete
  12. Nampaknya SPR sudah bersedia, memang PRU13 semakin tiba

    ReplyDelete
  13. BN tetap kekal sebagai kerajaan.

    ReplyDelete
  14. PRU masih dinanti-nantikan oleh rakyat. Kerana masih sunyi cerita mengenai perkara ini.

    ReplyDelete
  15. Pilihanraya...hahaa Bila agaknya pilihanraya ini. Mungkin tahun ini dan mungkin tahun hadapan. Tapi pemimpin perlu ingat apa yang perlu dibuat sebelum jatuh tidak berbunyi.

    ReplyDelete
  16. Sampai sekarang masih belum ada isyarat bahawa parlimen akan dibubarkan, mungkin PRU-13 tidak akan diadakan dekat masa ini.

    ReplyDelete
  17. Baik kita tunggulah pengumuman rasmi daripada PM Najib Razak selepas ini, beliau pasti akan mengumumkan tarikh PRU-13 setalah dikenal pasti.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.