Saturday, July 21, 2012

Tema hari kemerdekaan "Janji Ditepati" Dibidas

Bekas menteri kabinet, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir membidas tema perayaan hari kemerdekaan yang disifatkannya sebagai kempen pilihan raya BN.

Tema hari kemerdekaan tahun ialah Janji Ditepati.

“Ianya begitu terang dan terbuka tanpa sorok-sorok. Ini jelas membuktikan sikap kerajaan yang begitu ego dan begitu yakin tentang kedudukannya.

“Ianya tidak peduli sama sekali dengan perasaan pihak rakyat keseluruhannya. Ianya seakan-akan perayaan kemerdekaan juga telah menjadi hak “BN”,” katanya dalam kenyataan akhbar semalam.

Abdul Kadir yang juga Presiden Sementara Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) berkata, beliau pernah menjadi pengerusi perayaaan kemerdekaan selama tujuh tahun dari tahun 1999 hingga 2006.

Katanya, beliau dapat memahami kenyataan kekecewaan yang diluahkan merata-rata mengenai tema perayaan kemerdekaan pada tahun ini iaitu Janji Ditepati.

“Saya diingatkan bahawa pada pilihanraya 2008 hampir separuh dari pengundi seluruh Malaysia tidak mengundi BN.

“Oleh itu sudah wajarlah kerajaan perlu mengambil kira bagaimana untuk menarik sokongan hampir separuh dari jumlah rakyat ini supaya sama-sama dapat merayakan kemerdekaan tersebut,” tambah beliau lagi.

Pemimpin pembangkang

Abdul Kadir berkata, perayaan kemerdekaan adalah suatu peluang yang sebaik-baiknya untuk kita merapatkan hubungan di kalangan seluruh rakyat Malaysia.

Ia juga peluang untuk mengenepikan segala persoalan yang mengasingkan rakyat maka kerajaan begitu berhati-hati mengenai segala perkara yang berkaitan dengan perayaan tersebut.

“…supaya ia tidak menimbulkan sebarang kecurigaan dan sebaliknya pula perayaan tersebut dapat diterima dan disokong oleh semua pihak,” kata beliau lagi.

Menurut Abdul Kadir lagi, pemimpin pembangkang dijemput untuk menghadiri dan bila mereka menghadirinya maka adakalanya mereka dijemput juga di pentas untuk bersama pemimpin-pemimpin kerajaan.

Katanya, beliau sendiri setiap tahun sebelum perayaan bermula akan berjumpa Menteri Besar Kelantan dan juga Menteri Besar Terengganu (yang pada masa itu dipimpin oleh PAS) serta ketua pembangkang, Lim Kit Siang supaya memberi kerjasama dan merayakan perayaan tersebut sebagai suatu perayaan yang dipunyai oleh seluruh bangsa Malaysia.

Begitu juga bantuan-bantuan yang berbagai termasuk bantuan bendera yang termampu disalurkan juga kepada kerajaan-kerajaan pembangkang termasuk memberi ruang kepada mereka dalam media massa.

“Alhamdulillah, parti-parti pembangkang pada waktu itu telah memberi kerjasama 100 peratus kepada kerajaan dalam menjayakan program-program perayaan kemerdekaan,” katanya. -FMT

53 comments:
Write comments
  1. sepatutnyer tema hari merdeka ke arah perpaduan,patriotik,keamanan tapi condong kepada kempen politik.dalam politik ada kerajaan ada pembangkang dan juga berkecuali.jadi macam mana nak wujudkan semangat perpaduan kalau dah tema merdeka ada unsur politik.orang2 politik ni lah yang menghancurkan perpaduan.ABU

    ReplyDelete
  2. sungguh memalukan, janji ditepati???? tepat = 100% jitu???? janji hutang negara kian naik, janji nilai ringgit menurun dengan dahsyat, janji rakyat takut dengan masalah jenayah, janji warga2 asing kian berani melanggar undang2 dalam negara, janji masalah pendatang2 asing terutamanya di sabah berlarutan/berterusan, dll??????? sampah sarap betul!!!!!

    ReplyDelete
  3. JANJI MEMANG KENA TEPATI,TAN SRI.. MCM TAN SRI DLM UMNO DLU.

    TAN SRI DAH BANDINGKAN DGN KELANTAN @ SELANGOR?? SEBAB MEREKA GAGAL TEPATI JANJI, TAN SRI BUAT2 TAK NAMPAK AJE PERKARA TU, KAN? SOKONG MEREKA. BISING2 MENGATA BN TAK ADIL LETAK TEMA SEBEGITU. PENGIKUT2 PARTI PEMBANGKANG GEGAK GEMPITA BERSAMA MENYOKONG TAN SRI WP JANJI2 DI SELANGOR HAMPIR SEMUA TAK TERTUNAI. RAKYAT BAWAH YG TIDAK MENCATAT PUN TERLOMPAT2 SAMA SERONOK. ASALKAN BAHAGIA MEMBUANG SEGALA YG ADA SETELAH MENDENGAR DENTUMAN GURUH (BUKU JINGGA) DI LANGIT!

    NAMPAK SANGAT TAN SRI SAYA NI DAH SENGET SEBELAH WP DULU ADIL, SETIA & SUKA MENOLONG.

    TAK SALAH BILA KEMPEN BERBUNYI JANJI DITEPATI. RAKYAT JUGA YG BAHAGIA, KAN? ITU JUGA ADALAH BUDAYA PEMIMPIN KITA.

    ANONY 10.18 AM, PTI ADALAH MASALAH SEMUA RAKYAT SABAH! DAH GEOGRAFI SABAH MACAM NI..PTI DUDUK DI TANAH HARAM. ATAU DI KAMPUNG2 AIR. SABAH NEGERI PERTANIAN YG KAYA & AMAT BERPOTENSI DI MALAYSIA. SAWIT, KOKO, GAHARU TERUS DIEKSPORT KE LUAR NEGARA & DAPAT KEUNTUNGAN LEBIH SATU BILLION SETIAP THUN. CTHNYA - PENDUDUK SABAH YG MEMILIKI 10 EKAR TANAH SAWIT, MENGUSAHANYA.. MMG JUTAWAN DLM MASA 10 TAHUN!! RAMAI DI ANTARA MEREKA MEMAKAI KERETA2 BARU BIARPUN TAK TAHU MEMANDU (MERTUA SAYA),@ TIADA LESEN..DITAMBAH PULA DGN PERKARA 20 YG MEMIHAK KPD PEMEGANG IC SABAH. IA MENJADI TARIKAN PTI. TENGOKLAH BERAPA RAMAI BUGIS MENGUSAHAKAN SAWIT DI TANAH2 REZAB? GURU / GURU2 @ GRU BESAR DRP ORG2 BUGIS? PEMIMPIN2 PAS SABAH JG RAMAI BUGIS? SDGKAN HAMPIR SEMUA MEREKA - IC YG DIRAGUKAN. SORRY TO SAY..TUKARLA KRJ, TETAP SUKAR MENGATASI MASALAH INI..TAKKAN NAK DIBUANG MEREKA KE LAUT?

    SO, JANGAN BUAT TAKTAU BILA PTI BERJIRAN DGN KITA!! APA TINDAKAN & HUBUNGAN SESAMA KITA BILA ADA PTI? JANGAN HANYA TAU TUDING JARI AJE!! YG PTG BERBAIK2LAH DGN APA YG ADA..

    CAKAP SIANG PANDANG2.. CAKAP MALAM DENGAR2.JANGAN JUGA HANYA PANDAI LEMPAR BATU SEMBUNYI TANGAN!! MAKNANYA LONTAR SESUATU ISU, TP LARI & X SAMA BERTANGGUNGJAWAB UTK MENYELESAIKANNYA.

    PEMBANGKANG HANYA MENANGGUK DI AIR KERUH SAHAJA

    *DRP KK DAN DLU PERWAKILAN YG STS MENGUNDI TAN SRI

    ReplyDelete
  4. Janji ditepati?
    1. Mana sudah lebuhraya Tenom Beaufort melalui lembah Padas?
    2. Mana sudah Universiti Malaysia Sabah di Keningau.
    3. Mana sudah SMK Petagas yang Muhyiddin Yasin janjikan.
    4. Kenapa lebuhraya Keningau Tawau macam laluan kerbau?
    5. Pendek kata tak muat ruangan ini untuk menceritkan janji-janji kosong UMNO/BN PENIPU.

    ReplyDelete
  5. Jangan Tertipu Lagi Janji ManisJuly 21, 2012 at 6:26 PM

    janji ditepati...di malayapun mereka xmau pakai...inikan pula di Sabah yg mmang kena tipu...banggang sngtlah kalau org sabahsrwak mahu trima ini janji-janji palsu...

    ReplyDelete
  6. dikwsn bandar smua skolah cina/prsatuan cina kena bom juta2 ringgit tapi masih itu DAP boleh menang...??? bangunlah kwsn2 luar bandar yg belum kena bom dg RMjuta2...krna kwsn kamu xprlu janji RMjuta2pun cukup skadar bagi beras, zink, dll yg senilai dgnya..

    ReplyDelete
  7. orang sabah bangang-bangang!!!

    ReplyDelete
  8. yupp!! mmg org sabah bangang-bangang!! tengokla PRU 13 nti. asik kena tipuu saja.. sini tipu, sana pun tipu..menang sorak, kampung pon tergadai!


    sabahan bangang-bangang!..huhuhu

    ReplyDelete
  9. 1. lebuhraya Tenom Beaufort melalui lembah Padas.
    2. Universiti Malaysia Sabah di Keningau.
    3. SMK Petagas yang Muhyiddin Yasin janjikan.
    4. lebuhraya Keningau Tawau macam laluan kerbau.

    bukanka sbb kwsn tu kwsn org2 bangang?

    ReplyDelete
  10. cari salah mmg mudah! tapi kwsn aku semua janji da ditunaikan.. kami minta kuat2. bukan lari bha

    aku sokong dacing walopun aku dikata bangang. pada aku, aku pandai & asertif dgn dacing. bukan aku larikan diri dari pemimpin. hanya mereka yg negatip mmg suka cari salah..cari salah

    so, aku sekeluarga, beradik, mertua, ipar duai tetap dacing.

    ReplyDelete
  11. memang rakyat Sabah sdh kena tipu lebih 49 tahun....tarikh kemerdekaan yg sebenar pun di sembunyi n kena tipu...

    ReplyDelete
  12. Persekutuan Malaysia tdk pernah Merdeka n dijajah, sebab Malaysia tdk pernah dikuasai oleh kuasa asing atau penjajah....31 ogos 1957 itu adalah tarikh kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu...dia bukn tarikh kemerdekaan Malaysia.

    ReplyDelete
  13. aku pulak selepas mahathir cipta sejarah dgn isu liwat 1 keatas DS Anwar dan trsenarai dlm 'Guinness World Record'(buku keluaran Msia je) langsung jadi malu nak lekatkan bendera Msia kat kereta. Ikhlas cakap sebelum tu, paling tidak pun 5 bendera akan ku lekat diketa dan seronok bila semua keta lain pun sama2 lekatkan bendera negara. Megah berkibar2. Tapi mcm ada kebetulan pulak, lepas isu fitnah liwat 1 di laksanakan oleh rejim jahat BN, bukan aku sorang je malah hampir 99% kereta dah tak lekatkan lg bendera negara dan 'prestasi' itu kekal hingga sekarang. Dah takder keta mahu lekat bendera. MALU kot sebab nama negara memang jatuh dimata dunia.

    ReplyDelete
  14. Apa yg ditepati tu aku tak tau lah. Yg aku tau BN/UMNO makin meroyan dan kadang2 buang tabiat macam nak mampus.

    ReplyDelete
  15. Apa jadi dgn kpalselam yg tak boleh menyelam tu dgn kos RM7.5b sekarang yer? Khabarnya trsadai kat Teluk Sepanggar,Sabah dan kena pulak maintainence bulan kos jutaan ringgit. Mana PERKASAM tolong lihat pembaziran tuh. Merdeka tu merdeka jugak.Ada isu besar yg belum selesai.

    ReplyDelete
  16. salam. kemarin BN Pusat bermesyuarat. ada perkara utk sabah dibincangkan. kenyataan yg dimaklumkan BN negeri adalah spt berikut:

    1. lebuhraya Tenom Beaufort melalui lembah Padas.Masih menunggu kajian dari JKR akibat tanah lembut dan tambakan tanah merah. kontraktor memaklum ingin mengenakan tol tetapi BN negeri nda mau. ini adalah rancangan yg tidak mendapat sambutan para pengundi di situ.

    2. Universiti Malaysia Sabah di Keningau. ia adalah cwgn UMS di Keningau. harga tanah dinaikkan lagi menyebabkan ia antara masalah.
    PM Najib dimaklumkan dlm lawatan beliau baru2 ini. beliau ada menyarankan membeli tanah itu jg walaupun ia tanah2 pembangkang yg tegar.

    3. SMK Petagas yang Muhyiddin Yasin janjikan.Masih dalam kajian dan perancangan. mmg akan dibuat.TPM Muhyiddin baru saja memaklumkan perkara ini, bha. Pembinaan SMK Petagas baru dibawa ke mesyuarat kabinet. kami jg sedang mencari, memujuk dan mengumpul guru2 sabah yg cemerlang utk ke sana.

    4. lebuhraya Keningau Tawau macam laluan kerbau. Tanah runtuh yg sering berlaku adalah masalah. JAS memaklumkan ada beberapa jalan perlu dibuat lencongan bg memulihara ekosistem. lori berat yg banyak menambah masalah. kos tinggi dan KM berusaha meniadakan tol bagi lebuhraya2 di sabah demi rakyat.

    BN sentiasa menepati janji. harap tuan2, bertanyalah dengan pihak yg tepat sebelum membuat kenyataan melulu! mencari salah setiap sudut nda ada masalahnya, bha.

    sebenarnya BN Negeri / Pusat sentiasa memaklumkan jg kpd BN Bhg perkara ini dari masa ke masa. harap tuan2 biarpun pembangkang, dpt datang terus dgn bersopan ke ibupejabat bhg bagi mendapat penjelasan yg tepat. Kami hargai anda jg.wslm

    S/U Kerja BN

    ReplyDelete
  17. tema hari kemerdekaan 2012 iaitu "Janji Ditepati", langsung tidak menepati kehendak tujuan perayaan ini. Satu lagi ayat yg selalu pemimpin BN Umno laung2kan ialah "pertahankan kemedekaan"..apa maksudnya pertahankan kemerdekaan? Adakah kita sedang diancam oleh penjajah buat kali kedua? Sepatutnya, apa yg perlu mereka fokus ialah "pengusian kemerdekaan"..tahap kemajuan ekonomi, kemudahan asas, bidang baru yg blh menjana ekonomi negara etc..ini Umno BN isi kemerdekaan ini dgn rasuah, penyelewengan, fitnah, simpan artis dan beri duit hgga 1.50 juta setahun, penyalahgunaan C4, beri makan rakyat barangan tdk bermutu spt yg trdapat dlm kedai Rakyat 1 Malaysia, rampas tanag rakyat, mengenyangkan kroni dsbnya..ini bukan cara mengisi kemerdekaan yg baik..klu tak tau cara, sila undur dan beri peluang kpd org lain yg lbh reti mentadbir negara.

    ReplyDelete
  18. walfitnatu ashaddu minal khotr..sama2 kita hormati ramadhan al mubaraq ini. termasuk blogger bukan islam! sama2 kita jaga hati, iman, deria, perbuatan. penuhkan semuanya dgn ibadat, taqwa & zikrullah. moga allah sentiasa bersama kita.

    bersatu, bersetia, berkhidmat

    ReplyDelete
  19. jawapan dr S/U Kerja BN pd July 22 dirujuk:

    TQ atas keperihatinan anda dlm menjalankan tugas tapi jawapan spt MENUNGGU KAJIAN JKR...HARGA NAIK...DLM KAJIAN & RANCANGAN..KOS TINGGI TAPI KRJAAN SNTIASA BRUSAHA dismping ayat2 standard yg lain tu sebenarnya ayat 'lapuk'. Mana2 meeting yg saya hadir samada PUSAT atau NEG., itulah jawapannya malah kita ndak sedar itulah 'ayat yg banyak melemahkan BN dimata rakyat.

    ReplyDelete
  20. Kenyataan terdesak dari SU BN sampai bila nak tunggu sampai kiamat? Bukankah Lebuh raya Tenom Beaufort itu Mahathir lakukan pecah tanah semasa Mahathir masih Perdana Menteri jadi BN lakukan pecah tanah waktu itu tergesa-gesa tidak buat kajian dulu. Lakukan pecah tanah tidak pakai otak tapi pakai sedap hati saja. Patutlah BN lakukan banyak projek gajah putih sebab tidak menggunakan otak untuk berfikir sebelum membuat sesuatu projek. Patutlah banyak wang hilang begitu saja akibat kebodohan pemimpin-pemimpin BN.Malu aku mempunyai pemimpin yang tidak menggunakan akal sebelum melakukan sesuatu projek.

    ReplyDelete
  21. MENUNGGU KAJIAN JKR...HARGA NAIK...DLM KAJIAN & RANCANGAN..KOS TINGGI TAPI KRJAAN SNTIASA BRUSAHA: Bukankah Najib kata undi BN semua masalah akan selesai? Kalau projek lembat siap di negeri yang diperintah pakatan BN/UMNO akan melalak macam anjing tapi yang dalam kajian JKR, Harga naik menikus pula orang UMNo ini. Dasar penipu rakyat!

    ReplyDelete
  22. Dear SU Kerja BN kalau upacara pecah tanah dilakukan semasa era Mahathir seperti Lebuhraya Tenom Beaufort yang belum dilaksanakan hingga kini maknanya janji itu belum ditepati tidak ada lah yang perlu dibanggakan. Dalam ertikata lain BN MASIH GAGAL melaksanakan projek itu. Umpama saya sedang belajar di Universiti saya tidak boleh katakan saya lulusan sarjana selagi belum mendapat sijil kelulusan itu. Aduhai itupun tidak pandai fikirkah?

    ReplyDelete
  23. “Keputusan ini dibuat tanpa paksaan dari mana-mana pihak, sebaliknya atas kesedaran bagi menuntut hak sebagai orang Melayu.“Dengan menyertai Umno, saya yakin dapat terus memperjuangkan nasib dan bangsa Melayu seperti yang dilakukan nenek moyang kita dahulu,” katanya.

    Terdahulu, Abdul Wahab yang menjadi ahli Pas sejak lebih 20 tahun lalu menyerahkan borang menyertai Umno kepada Ahli Parlimen Larut, Datuk Hamzah Zainuddin pada majlis Kenduri Rakyat di Kampung Titi Kasai, di sini.

    Bagi Zulkifli Yunus, dia terbuka hati untuk menyertai Umno selepas mendapat sokongan dan penerangan daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tempatan yang banyak memberinya kesedaran mengenai perjuangan sebenar parti itu.

    Zaharuddin Zakaria pula menganggap, kepimpinan Umno lebih prihatin dan bertanggungjawab dalam membela kebajikan orang Melayu.“Hari ini (semalam), lebih 300 ahli Pas dari Felda Ijok nekad untuk keluar parti dan menyertai Umno kerana pemimpinnya yang prihatin dan sentiasa turun padang untuk meninjau masalah rakyat,” katanya kepada Sinar Harian.

    Sementara itu, Hamzah berkata, kepimpinan yang ditonjolkan Perdana Menteri menjadi faktor utama rakyat kini kembali menyokong Umno danBarisan Nasional (BN)

    ReplyDelete
  24. Kecewa dengan kenyataan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang mengangkat komunis sebagai wira dalam peristiwa Bukit Kepong, mendorong kira-kira 50 penyokong Pas daripada 10 keluarga di sekitar Kampung Tandop Besar, di sini menyertai UMNO.
    Kumpulan berkenaan diketuai Ismail Abdullah, 60, yang lebih 35 tahun menjadi ahli Pas menyerahkan borang keahlian mereka kepada Ketua UMNO Bahagian Padang Terap, Datuk Seri Mahdzir Khalid pada satu majlis di kampung tersebut hari ini.
    Menurut Ismail, dia dan isteri, Juriah Majid, 58, bersama tujuh lagi anak mereka berusia antara 18 hingga 35 tahun tidak perlu berfikir panjang untuk menyertai UMNO setelah mendengar kenyataan Mohamad atau Mat Sabu itu.
    "Sebagai rakyat negara ini, saya memang tidak berpuas hati dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Mat Sabu yang memperlekehkan pengorbanan anggota polis dalam peristiwa serangan ke atas Balai Polis Bukit Kepong.
    "Kenyataan itu membuatkan saya tidak boleh bertahan lagi dan tidak teragak-agak untuk keluar daripada Pas dan menjadi ahli UMNO," katanya kepada pemberita selepas majlis berkenaan yang diadakan di rumahnya di kampung tersebut.
    Sementara itu, anak sulung Ismail, Mohd. Yusoff, 35, berkata, kenyataan Mat Sabu yang mengangkat komunis sebagai wira dalam tragedi Bukit Kepong adalah mengarut dan tidak boleh diterima sama sekali.
    Justeru, katanya, dia mengikut langkah bapanya untuk menjadi ahli UMNO kerana tidak mahu menyokong pemimpin yang membela komunis dalam peristiwa tersebut.
    Dalam pada itu, Mahdzir yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pedu berkata, kemasukan lebih ramai penyokong Pas ke dalam UMNO berikutan wujud kesedaran di kalangan ahli akar umbi Pas sejak akhir-akhir ini bahawa parti yang mereka dokong selama ini sudah kehilangan arah tuju.
    Katanya, dulu Pas mendakwa mereka memperjuangkan Islam dengan menggunakan slogan 'Membangun Bersama Islam' tetapi menukarnya dengan negara berkebajikan.
    "Dalam tempoh itu pula, ada usaha di kalangan pemimpin mereka untuk mengubah sejarah negara termasuk mengangkat Muhamad Indera iaitu lelaki Melayu yang bersekongkol dengan Parti Komunis Malaya (PKM) sebagai wira.
    "Ini yang menyebabkan ramai ahli Pas tidak teragak-agak keluar dari parti itu. Mereka juga telah menyedari hanya UMNO terbukti sebagai parti yang boleh diharap untuk memperjuangkan hala tuju bangsa dan agama dari dulu hingga sekarang," katanya.

    # zamink

    ReplyDelete
  25. sebuah keluarga 10 beranak di Kampung Changgung, di sini terpaksa pasrah kepada takdir apabila diusir dari rumah milik saudara sendiri hanya kerana perbezaan fahaman politik.

    Esah Ya, 50, mendakwa, dia bersama suami, Che Mohd. Nor Che Mamat, 53, dan anak-anak mereka diminta berpindah segera oleh ibu saudaranya yang juga pemilik tanah dan rumah berkenaan.
    Akibatnya, mereka terpaksa memunggah keluar semua barangan dan menumpang di rumah salah seorang anak di Kampung Nipah, dekat sini.

    “Saya tidak tahu apa salah kami sampai kena halau. Tapi hubungan kami dengan tuan rumah memang renggang sejak suami saya menghantar borang keahlian UMNO baru-baru ini.

    “Selepas itu segala-galanya berubah. Saya sudah tinggal di rumah ini sejak kecil,” dakwa Esah ketika ditemui di sini, kelmarin.

    Esah memberitahu, rumah berkenaan merupakan harta pusaka peninggalan arwah datuk yang kemudian menyerahkan hak milik kediaman itu kepada ibu saudaranya yang berusia 68 tahun.

    Katanya, sejak suaminya menyerahkan borang keahlian UMNO dan menerima wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) berjumlah RM500 pada Isnin lepas, sikap ibu saudaranya itu berubah dan tidak lagi membenarkan dia sekeluarga tinggal di rumah berkenaan.

    “Kami sangat sedih bila dihalau keluar sambil pemiliknya memberitahu rumah ini lebih baik disewakan kepada orang lain,” dakwanya.

    Sehubungan itu, Esah amat berharap untuk mendapatkan bantuan pihak tertentu bagi membina rumah sendiri di atas tanah mereka yang berdekatan.

    media baru

    ReplyDelete
  26. Bekas Ketua Pas Cawangan Kampung Kusial Baharu, Zahari Mamat, 46, berkata, perjuangannya dalam Pas selama ini tidak berguna ekoran pemimpin parti itu yang tidak peka kepada masalah rakyat. Tidak menepati janji langsung. Hanya pada kem atau puak-puak mereka sahaja.

    "Saya sudah menjadi ahli Pas ketika berumur 18 tahun dan memegang banyak jawatan dalam cawangan ini dan selama itulah setiap tahun saya akan kecewa dengan Pas.

    "Apabila saya fikirkan semula, pemimpin UMNO lebih banyak buat kerja membantu rakyat di kawasan saya. Malah mereka lebih dikenali di sini berbanding pemimpin Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) di sini," tegasnya.

    Rakannya, Kamaruddin Abd. Halim, 48, mengingatkan rakan-rakannya yang taksub kepada Pas agar sedar dan meninggalkan parti itu demi kepentingan keluarga masing-masing.

    "Sejak boleh mengundi pada umur 21 tahun, saya menjadi penyokong kuat Pas pada bila-bila sahaja pilihan raya dan kami akan lakukan apa sahaja untuk tewaskan UMNO.

    "Tetapi untuk pilihan raya akan datang, kami akan berjuang memberi kemenangan kepada UMNO untuk memerintah negeri ini dan membawa kemajuan di Ulu Kusial," katanya.

    Sementara itu, Mustapa ketika berucap pada majlis itu menyatakan kesyukuran dengan kesedaran ramai ahli Pas yang kini mula terbuka hati mereka untuk menyertai UMNO.

    "Saya sangat gembira dengan keadaan ini, jika dahulu mereka menjauhi UMNO tetapi sekarang tidak lagi, mereka begitu berminat menyertai program yang kita anjurkan.

    "Ribuan penyokong Pas pula menyertai UMNO yang membuktikan sokongan kepada UMNO semakin pulih dan kita akan pastikan nasib mereka terbela," katanya.
    Kegagalan kerajaan Pas Kelantan menunaikan janji mereka untuk membantu rakyat dan membangunkan negeri ini menyebabkan semakin ramai penyokong tegar parti itu kini beralih kepada UMNO.

    Terbaru, seramai 300 penyokong setia Pas di Ulu Kusial, dekat sini bertekad menyertai UMNO kerana merasa tertipu oleh Pas lebih-lebih lagi pemimpin tempatannya yang dianggap tidak cakna rakyat.

    Penyerahan borang keahlian mereka diserahkan sendiri kepada Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Mustapa Mohamed pada Majlis Selamat Tinggal Pas di Taman Perumahan Ulu Kusial, dekat sini malam tadi.

    Turut hadir, Ketua UMNO Bahagian Tanah Merah, Datuk Ikmal Hisham Abdul Aziz.

    ReplyDelete
  27. Naib Yang Dipertua Pas Pasir Puteh, Wan Hassan Wan Ibrahim dilihat sudah menggelabah apabila berita 113 ahli pas kawasan DUN Semerak bertindak menyertai Umno baru-baru ini. beliau sangat risau dengan Gelombang Merah di Kelantan yang begitu aktif dan padu di seluruh Kelantan. ADA KOMEN?

    ReplyDelete
  28. Mahathir kata orang bijak pandai tidak lagi berminat jadi ahli UMNO dengan erti kata lain hanya orang-orang bodoh saja yang berminat jadi ahli UMNO. UMNO yang mengetuai BN Dacing itu kita talqinkan dalam PRU13. Dacing itu pun tidak releven lagi dalam sistem metrik. Dacing kita simpan dalam arkib saja selepas PRU13.

    ReplyDelete
  29. masya allah..

    saudara pemuda umno.. harap silent. simpan semua fakta dan cttn anda dlu! lupakah anda dgn pesanan pemimpin2 kita? diamlah kerana api yang marak ini susah nak dipadam dgn api juga. malah lebih marak. diam adalah ubat yg terbaik! sekarang bulan ibadat. marilah kita doa agar kita semua baik-baik. wslm.

    bersatu, bersetia, berkhidmat

    ReplyDelete
  30. makin ramai orang umno masuk umno akhir2 nih. Tpi dicakap sebagai orang2 PAS. Malu mbah. Bekas polis yg buat laporan Mat Sabu bela komunis sebagai pejuang dan tuduh bekas polis Bt Kepong sebagai petualang TELAH minta maaf dgn abg Mat Sabu secara direct dlm mahkamah d Seberang Prai,Penang. Rupa2nya beliau hanya baca UTUSEX jer dan konon nya nak dapat 'point' drp umno. Tapi silap dan bila trsedar yg beliau silap menuduh Abg Mat Sabu, mahkamah jadi pening dan kes bebas on the spot.

    Memang dasar sapa2 yg cuba volunteer jd anjing umngok,memang kandang akhirnya.

    ReplyDelete
  31. Anon 4.00 sebab itulah UMNO kena talqin pada PRU13. UMNO sekarang sanggup lakukan apa saja demi survival politik mereka. Tabur wang ringgit macam tabur beras tapi awas lePAS pru13 umno sembelih rakyat dengan pelbagai cukai seperti GST seperti yang Najib telah janjikan kalau tidak negara akan bangkrap kata Idris Jala. Jadi jangan tertipu dengan UMNO lagi.

    ReplyDelete
  32. walfitnatu ashaddu minal khotr.

    selamat menyambut bulan kemerdekaan malaysia! moga kita semua baik-baik.

    ReplyDelete
  33. prof kngkung UMNgok kata negara tak pernah dijajah. So apa ratio nya ucapan selamat menyambut ulangtahun kemerdekaan negara ? Aku ngji sekolah dr SRJK ke SMK ke MSI ..itu lah benda yg cikgu sejarah aku ajar. senang je fakta sejarah tu ditukar oleh seorg prof kangkung umno. hancur dasar pendidikan negara zaman umno giler skrang.

    ReplyDelete
  34. tema ini tidak dipersetujui oleh orang ramai.. bgs cari tema lain.

    ReplyDelete
  35. banyak juga juak2 umno yg copy-paste di sini citer2 yg takder sangkut paut dgn artikel yer..melalut mcm blogger umno yg melalut jugak. Hujah tidak ada,cuma pandai copy-paste hujah yg berulang2 yg diamik ntah dimana. jajni bole tolong sebar fitnah syaitan utk umat islam. Tu jer konsepnya tapi mereka tak perasan konsep fitnah syaitan yg dimainkan peranannya oleh juak2 umno.

    ReplyDelete
  36. Pilihlah tema yang lebih kepada perpaduan masyarakat berbilang kaum Di Malaysia.

    ReplyDelete
  37. Sekarang ni lebih kepada penjajahan minda. kita sebenarnya belum merdeka jika dilihat pada sudut lain.

    ReplyDelete
  38. Si Kadir tua mula bersuara untuk memberitahu rakyat M'sia, yang dia masih wujud lagi.

    ReplyDelete
  39. Kerajaan menepati janji rakyat juga yang untung. Ok la tu tema merdeka tahun ni.

    ReplyDelete
  40. atas pagar kemerdekaan....July 26, 2012 at 6:30 PM

    kalau tema kmerdekaan brunsurkn politik maka tidak sampailah pesanan tema kmrdekaan itu kpd smua rkyat..sambutan kmrdekaan spatutnya milik/melibatkn smua rkyt xkira tua muda, lelaki pompuan, pnyokong krajaan atau pmbangkang...tapi kalau tema kmrdekaan ada unsur2 politik dan tidak iklas maka akan ramailah yg brdiam diri walaupun bendera dibagi free tapi masih ramai jugak xmngibarknnya.

    ReplyDelete
  41. Bukan penipuan saja pirit tapi Penamabahan PATI ditepati!

    ReplyDelete
  42. Kenapa mesti 'Janji Ditepati'? Pelik

    ReplyDelete
  43. Tindakan juga kena tunjukkan yang kita di negara inin sudah merdeka. Bukan setakat laungan

    ReplyDelete
  44. Kalau benar itu adalah tema untuk kemerdekaan 55tahun. Maka selesaikan janji-janji yang telah diberikan sebelum ini.

    ReplyDelete
  45. Barisan Nasional (BN) MPs have insisted the 1 Malaysia “Janji Ditepati (Promises Fulfilled)” theme for this year’s national day celebrations is not political propaganda despite Datuk Seri Najib Razak having embarked on a similarly-titled nationwide campaign.

    ReplyDelete

  46. Umno supreme council member Datuk Tajuddin Abdul Rahman said that there is no political agenda. The promise of independence is development and prosperity.

    ReplyDelete

  47. This is the aspiration of the people and it is the duty of the mandated government of the day to fulfil it, the Pasir Salak MP added.

    ReplyDelete

  48. His colleague, Datuk Ismail Kassim, also said the theme for the August 31 and September 16 celebrations should not be viewed from a political perspective.

    ReplyDelete

  49. “If you politicise everything, then sure it looks like propaganda. But the reality is BN is the ruling party. Keeping your word is the duty of any government. Even if Pakatan Rakyat (PR) takes over, all policies must be fulfilled,” the Arau MP said.

    ReplyDelete
  50. Information, Communication and Culture Minister Datuk Seri Rais Yatim announced the theme for Malaysia Day and Merdeka celebrations, the latter of which will see Prime Minister Najib addressing the country during a night event at the National Stadium in Bukit Jalil.

    ReplyDelete

  51. But after Najib took over in 2009, independence day saw themes such as “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan (People First, Performance Now)” and “1 Malaysia Menjana Transformasi (1 Malaysia Driving Transformation)”.

    ReplyDelete
  52. Malaysians should accept this year’s Merdeka Day celebrations theme as it’s a reminder of the success of the nation for the past 55 years, said Former Prime Minister Tun Abdullah Ahmad Badawi.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.