Saturday, July 28, 2012

Populariti Najib Terus Merudum

Tahap populariti Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di kalangan pengundi di Semenanjung berada pada paras 64 peratus berbanding 65 peratus pada Mei lalu.

Penemuan ini hasil kendalian Merdeka Center yang diumumkan pada hari ini.

Kajian itu juga menunjukkan bahawa paras rasa puas hati terhadap prestasi Perdana Menteri di kalangan pengundi Melayu dan India masing-masing menurun daripada paras 79 peratus kepada 75 peratus dan 72 peratus kepada 69 peratus.

Bagaimanapun sokongan pengundi Cina telah meningkat daripada 37 peratus pada Mei lalu kepada 42 peratus bulan lalu.

“Meskipun mengalami penurunan di kalangan pengundi kaum India dan Melayu, paras yang direkodkan masih tinggi. Cuma ada perubahan sedikit di kalangan pengundi-pengundi Cina,” kata Pengarah Eksekutif Merdeka Center, Ibrahim Suffian dalam kenyataan media.

Ujar beliau, pendirian komuniti-komuniti itu kemungkinan dipengaruhi oleh kebimbangan mereka tentang ekonomi negara khususnya di kalangan responden India.

“Ia juga ada kaitan dengan rasa tidak puas hati berhubung kenyataan berkaitan dengan aktivis (Pengerusi Bersama) Datuk S. Ambiga,” kata beliau lagi.

Kaji selidik itu menunjukkan pandangan pengundi kerajaan terus merosot dengan 42 peratus daripada responden melaporkan bahawa “mereka gembira dengan kerajaan”, penurunan sebanyak enam peratus berbanding kajian yang dijalankan pada pertengahan Mei 2012.

Pungutan suara itu berkata penurunan itu amat ketara di kalangan pengundi Melayu, di mana jawapan dari orang-orang yang berkata ‘gembira’ dengan kerajaan menurun dari 65 peratus Mei kepada 58 peratus pada Jun 2012.

“Pada pandangan kami, penurunan itu mungkin mempunyai kurang kaitan dengan politik atau persepsi mereka terhadap Perdana Menteri tetapi dengan bagaimana pengundi melihat ekonomi, melaksanakan dan kesannya terhadap kehidupan mereka,” katanya.

Kajian yang sama mendapati bahawa kebimbangan terhadap isu-isu ekonomi, terutamanya kos sara hidup dan gaji, adalah teratas di minda pengundi, 39 peratus daripada mereka berbanding dengan 33 peratus Mei 2012.

Ini diikuti oleh kebimbangan terhadap jenayah dan masalah sosial di 12 satu isu peratus dan politik pada lapan peratus.

Kaji selidik itu mendapati bahawa peningkatan kebimbangan terhadap ekonomi mungkin juga menjejaskan prospek negara dengan 54 peratus menyatakan negara ini diketuai di landasan yang betul berbanding 58 peratus pada April 2012.

Kaji selidik yang telah dijalankan oleh Merdeka Center antara 22 dan 29 Jun di kalangan 1010 pengundi berdaftar yang terdiri daripada 59 peratus Melayu, 32 peratus Cina dan sembilan peratus responden berbangsa India yang telah ditemubual melalui telefon. -selangorku

29 comments:
Write comments
  1. PAS bakal menerima seorang lagi warga baru apabila seorang lagi orang kuat Umno akan mengistyhar menyertai Pas.

    Tokoh itu sudah pun begitu mesra dengan Pas dan menyertai majlis-majlis Pas selama ini tetapi masih belum terbuka menyertai Pas. Namun sempena dengan Ramadhan atas semangat perang Badar, tokoh berkenaan telah mengambil keputusan nekad akan menyertai Pas di dalam Ramadhan ini juga.



    Katanya dia telah membuat istikharah akhirnya Tuhan menunjukkan bulan kepadanya.

    Satu majlis penyerahan borang Pas akan dilakukan tidak lama lagi.

    Dengan penyertaan tokoh ini ia memberi tekanan dan aib besar kepada Umno. Dunia akan melihat Umno sudah tidak dipercayai bukan saja oleh anak-anak muda, golongan cerdik pandai tetapi oleh ahlinya sendiri. Tokoh berkenaan pernah menjawat beberapa jawatan dalam parti dan juga menjadi ahli Parlimen.

    Tokoh ini juga sebelum ini merupakan kawan rapat kepada presiden Umno, Ha Najib Razak.

    Mudah-mudahan dengan penyertaan tokoh berkenaan ia akan menambahkan kekuatan Pas dan ahli baru itu pula akan mendedahkan lebih banyak lagi kepincangan parti yang disertai sejak lebih 50 tahun itu untuk dijadikan maklumat dan panduan kepada umum.

    Petikan Merah Tinta

    ReplyDelete
  2. Kak Ros,kata u masuk mesyuarat tergempar PM dan TPM yg sebenar u tak ada kena mengena pun. Tak per,make sure la Pok Jib ni masih dperlukan. Kan Pok Jib dah salur RM111 juta utk program Permata Negara u dulu tu.

    **i tetap sokong umporno

    ReplyDelete
  3. jgn risau, popularitinya tetap tinggi di france...

    ReplyDelete
  4. Populariti bukan pengukur kalah atau menang dalam PRU13

    ReplyDelete
  5. Populariti naik turun adalah perkara biasa.

    ReplyDelete
  6. Tak boleh bergantung sangat dengan angka2 ni. saja buat psiko.yang penting terus berkhidmat kepada rakyat.

    ReplyDelete
  7. Semuanya terjawab lepas PRU nanti.rakyat masih sokong kerajaan sekarang ataupun tidak.

    ReplyDelete
  8. Boleh tahu juga tu dalam PRU13.

    ReplyDelete
  9. BN tetap boleh menang

    ReplyDelete
  10. ada laporan mengatakan makin meningkat, kali ini merundum pula.. mana satu ni?

    ReplyDelete
  11. Najib kena bekerja dengan lebih keras lagi.

    ReplyDelete
  12. Jika terus merundum takut sokongan rakyat juga akan merundum

    ReplyDelete
  13. Jatuh 1% saja pun bising, bukan juga jatuh mendadak.

    ReplyDelete
  14. Perkara kecil-kecil pun nak dijadikan isu.

    ReplyDelete
  15. Merundum atau tidak semua itu akan terjawab pada PRU13 nanti.

    ReplyDelete
  16. Sebaiknya Datuk Najib harus meneruskan usaha untuk menyelesaikan masalah rakyat dan juga memastikan apa yang dijanjikan itu ditunaikan.

    ReplyDelete
  17. The government would not be able to maintain sustainable economic growth if it had practised populist policies, said Prime Minister Datuk Seri Najib Razak.

    ReplyDelete

  18. He said the failure to provide economic growth in the endeavour to gain public support and popularity would make it impossible for the government to channel all assistance continuously.


    ReplyDelete
  19. "It's easy to make promises, but what is more challenging is to ensure that the benefits given to the people do not affect the economy.

    ReplyDelete
  20. "On the contrary, it should ensure that the economy continues to grow while providing long-term benefits to the people. This is the administrative philosophy of the Barisan Nasional (BN) government," he said.

    ReplyDelete
  21. Najib said without practicing populist policies, the BN government could draw up programmes that promoted sustainable and healthy economic growth.

    ReplyDelete
  22. By creating resources and increasing national wealth, numerous contributions could continue to be given to the people, including the 1Malaysia People's Aid (BR1M).

    ReplyDelete
  23. "If we just give, how long can we last? Certainly, it won't be long.

    ReplyDelete
  24. "If we spend without thinking about the resources to increase revenue, even the mountain can be flattened," he said.

    ReplyDelete
  25. With regard to the water issue in Selangor, Najib criticised the state government for not being able to resolve the water problem in Selangor.

    ReplyDelete
  26. "Problems such as this one, the BN government can resolve. The time will come when the people of Selangor can choose a government that can resolve the water issue and the garbage collection problem, as well as bring prosperity to the state," he said.

    ReplyDelete
  27. At the function, Najib handed a cheque worth RM2 million for the development of the Al-Mustaqim Mosque to the chairman of the mosque building committee, Datuk Abdul Wahab Adam.

    ReplyDelete
  28. The Prime Minister also presented a cheque worth RM1.45 million for the mosques and suraus throughout Selangor to the state BN coordinator, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed.

    ReplyDelete

  29. One hundred single mothers and the handicapped received a contribution of RM100 each.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.