Thursday, July 26, 2012

BN mungkin hilang separuh kerusi Sabah

BN mungkin tewas lebih daripada 60 peratus kerusi parlimennya di Sabah dalam pilihan raya umum akan datang, kata seorang penganalisis politik dari negeri itu.

NONEPensyarah UiTM Sabah, Arnold Puyok berkata BN mungkin tewas di 14 daripada 22 kerusi yang diwakilinya di negeri tersebut.

Pembangkang mungkin berpeluang mudah di kerusi seperti Kota Kinabalu, Sandakan dan Pensiangan, katanya.

"Saya tidak fikir deposit tetap itu akan kekal" katanya lagi yang merujuk kepada gelaran popular untuk Sabah dan Sarawak yang secara tradisinya menjadi kubu kuat BN.

Beliau bercakap dalam majlis perbincangan meja bulat di Kuala Lumpur yang dianjurkan oleh kluster politik, keselamatan dan hubungan antarabangsa Majlis Profesor Negara.

-MK

46 comments:
Write comments
  1. tak mungkin...jauh sekali

    ReplyDelete
  2. Analisis biasanya betul. Sabah sudah berubah sekarang dan pengundilebih banyak "DIAM". Tapi awas, coretan pada hari mengundi mungkin membuat BN sakit jantung. Jadi Awas-awaslah.

    ReplyDelete
  3. Kita undi BN supaya dikenakan cukai GST lepas PRU13.

    ReplyDelete
  4. saya setuju dgn anon 8.08 bhawa analisis biasanya betul sebab dalam analisis dan kajian yang telah dibuat oleh Pengerusi Pusat Kajian Sosial,Pembangunan dan Persekitaran UKM Professor Madya dr.Fuad jali,bahawa bn akan menang dalam PRU13 nanti dengan selangor dan kedah akan ditawan semula.

    ReplyDelete
  5. setuju dengan anon 8:08 am.

    ikut kajian BN akan menang 2/3 dengan selangor dan kedah akan ditawan semula...ok ka?? jgn pla ko yg sakit jantung..

    ReplyDelete
  6. klu daftar pemilih dpt bersihkan 'warganegara palsu', mungkin laa...

    ReplyDelete
  7. ia hnya sekadar analisis, belum tentu benar.

    ReplyDelete
  8. Vote BN for Sabahans sake

    ReplyDelete
  9. Selangor akan jatuh ke tangan BN

    ReplyDelete
  10. BN sabah dah teruk.asyik bertelagah.bulan lepas lajim ukin dan yang terbaru ni plak alfred bumburing.habis la BN di sabah.

    ReplyDelete
  11. Sabah memang sudah dijangka menolak BN pada PRU13 ni.. pergolakan disana kerana banyak war lord yg berpengaruh.dan membentuk perikatan mereka sendiri. golongan ni bahaya kerana tidak jelas prinsip perjuangannya.. jadi .. harapan aku biarlah rakyat Negara Sabah mengundi PR..hanya itu saja caranya utk menafikan kemenangan BNUMNO di Sabah khasnya dan diMalaysia amnya..

    ReplyDelete
  12. Apa2 boleh berlaku PRU nanti. rakyatlah yang akan melakukan perubahan.

    ReplyDelete
  13. BN kena jadikan ramalan ni sebagai cabaran dan akan mendorong untuk lebih berhati2.

    ReplyDelete
  14. memang BN akan menang di selangor sebab rakyaat selangor sekarang sudah bertambah sebab siang malam penduduk disana bersalin di JPN dan SPR,ingat kal lagi di Negeri Sabah tahun 90 an untuk menumbangkan PBS rakyaat sabah bukan KDM tiap malam dan siang bersalin di JPN dan wisma dang bandang...faham tak maksud saya kalau tidak faham alamat nya......

    ReplyDelete
  15. BN akan tumbang.Saya sendiri adalah jentera utama BN dalam beberapa PRU termasuk PRU 12.Saya rancang strategi BN,Penceramah dan pelengkap isu utk BN kalahkan pembangkang.Tetapi tak kenapa PRU13 ni,saya muak sangat dengan BN.Saya dibayar utk semua tugas itu dan PRU13 ni pun dibayar.Pada saya ianya cukup lumayan tetapi tawar hati saya menerima.PR akan saya julang walaupun tanpa sesen imbuhan.Banyak kali saya berfikir kenapa PR....

    ReplyDelete
  16. membujur lalu.. melintang patah,bro! aku anak UMNO + Pejuang BN! ikhlas..dulu, kini & selamanya. berdentum petir+guruh di langit, belum tentu akan turun hujannya!

    ke hulu ke hilir ke darat ke baruh;
    timur barat selatan utara;
    patah sayap kutongkatkan paruh;
    dengan telunjuk ku kayuh jua!!!

    kita saksikan..

    *aku, mertua, isteri, ipar duai, saudara mara, sahabat, jiran2 seUMNO

    ReplyDelete
  17. ini hanya analisis..semuanya terpulang pada undian rakyat.

    ReplyDelete
  18. biar rakyat yang pilih siapa yang mereka sukai pada pru akan datang.

    ReplyDelete
  19. kalau pembangkang terus berpecah, kelebihan tetap pada BN.

    ReplyDelete
  20. saya rasa pertandingan 3 penjuru akan berlaku nanti.

    ReplyDelete
  21. Mustahil lah. Dengan kekuatan penyokong bn, rasanya sukar juga bn hilang kerusi.

    ReplyDelete
  22. Dalam politik, apa-apa pun boleh berlaku jadi bersiap sedia sajalah kita dengan sebarang kemungkinan.

    ReplyDelete
  23. Kita tunggu sajalah siapa pilihan rakyat nanti. Kita akan ketahuinya nanti bila keputusan PRU dah diumumkan.

    ReplyDelete
  24. Susah mahu cakap. Lain orang lain pandangannya jadi tunggu sajalah nanti.

    ReplyDelete
  25. Saya rasa BN akan menang besar juga tu tau. Tak percaya? Kita lihat sajalah nanti.

    ReplyDelete
  26. DSelangor..satu kaw DUN/MP dah wujud brpuloh ribu 'pengundi hantu'. 1Rumah 20Pengundi. So bayangkan berapa ratus ribu BN dpt free jer. Dsabah, konsep yg sma spt dSelangor tetap dgunakan . Berapa ramai warga negara free yg brlluasa lagi dSabah.Belum dcampor PATI yg dizinkan masuk Sabah dan d ugut agar MESTI pangkah BN/dacing dlm mana2 PRU pun. Jai atas kertas, BN memangmenang selesa dSabah dan Selangor. Kaedah ini juga brlaku tatkala gugurnya kerusi MP Kuala Kedah milik YB MatSabu yg mana 'terkorban kerusi MP' angkara persempadanan semula pilihanraya oleh SPR. Itu satu konsep dan formula mudah SPR membantu BN dlm mana2 PRU atau By-election.

    ReplyDelete
  27. Bn penuh dengan tipu helah kalau bukan menipu bukan BN namanya. Jual Sabah jual negara dengan memberi IC pada PATI untuk mneneruskan kuasa. Lama-lama penduduk asli Sabah akan jadi pelarian dibumi sendiri dengan kewujudan PATI yang memegang IC yang BN hadiahkan. Pergilah ke mana-mana tamu siapa yang menguasai tamu kalau bukan PATI. Sokonglah BN supaya kita jadi pelarian di bumi sendiri.

    ReplyDelete
  28. KEROSAKKAN kepada MINDA Rakyat adalah yang paling besar dilakukan oleh sebahagian besar pemimpin2 UMNO(baru)/BN melalui TV1, 2, 3/4, Utusex, BH, NST, STAR selain rasuah, salahguna kuasa dan zalim. Ceramah, media alternatives telah dapat megimbangi maklumat kpd rakyat. TERUSKAN...... 'SELAMATKAN MALAYSIA' dpd KERA-KUSAN. Tumbangkan mereka pada PRU 13 ni. This is the best chance we have.

    ReplyDelete
  29. Di mana-mana ada kemungkinan... sebenarnya hari penentuan ialah hari pembuangan undi...dalam politik apa yang pengundi mau? Kalau di Sabah isu tanah..., isu pendatang.. isu IC palsu dan jalan-jalan kampung masih banyak yang tidak di naik taraf dan pekerjaan..., berapa ramai budak sabah berhijrah ke Semanjung? Ini tidak pernah di ketengahkan... kenapa? Jadi isu -isu ini akan jadi isu utama orang Sabah.. sejarah menunjukan sabah ada lah satu-satunya negeri yang penuh degan sejarah politik tempatannya..sudah dalam rekod Malaysia punya sejarah Ketua Menteri Bergilir, pernah melalui Parti politik bergilir... ini lah pahit maung yang dilalui oleh rakyat sabah..pemimpin bertukar atau tidak berukar..tapi orang kampung masih juga bagitu..

    ReplyDelete
  30. berapa ramai budak sabah berhijrah ke Semanjung? Apa tidaknya kerja juruteknik lulusan tingkatan lima pun ambil dari luar. Tidak ada budak Sabah yang layak? Pemilihan kontraktor potong rumput di sekolahpun kena dapat kelulusan dari puterajaya. Talqinkan UMNO pada PRU13.

    ReplyDelete
  31. Kan dah kata..nak dtg Sabah kena pakai passport dan jika nak kerja kena ada visa. Undang2 rimba nih nama nya. Tapi yg sedih kalu PATI tu tak pulak kena passport atau visa malah dpt ic terus. bangangya Malaysia ku.

    ReplyDelete
  32. BN di Sabah kuatlah. Mimpilah pembangkang.

    ReplyDelete
  33. BN sentiasa ada kelebihan untuk menang.

    ReplyDelete
  34. Tapi BN menang bukan kelebihan apa..faktor pertama SPR tolong gadai maruah negara kpd warga asing utk jadi warga negara segera dan layak mengundi, Faktor kedua PDRM melalui SB2 yg berkeliaran trutama dSabah guna utk mengugut PATI yg ada ic projek supaya undi BN.Kalau tak..hilanglah nyawa dr badan. Ini brlsku di Batu Sapi, Sandakan. Faktor ketiga juga kerja2 SPR yg mewujudkan beratus ribu pengundi hantu. Kem2 tentera adalah markas utama utk undi free kpd BN. So,apa herannya kelebihan macam tu. Tapi awas,jika kebangkitan rakyat sudah marak spt kebayakkan negara d Timur Tengah, ia akanmenumbangkan rejim jahat BN.

    ReplyDelete
  35. Apa-apa perkara tidak mustahil akan berlaku. Jadi kita nantikan saja PRU13 akan datang. Semoga rakyat bijak memilih yang terbaik pada semua.

    ReplyDelete
  36. Semua ini terpulang dengan rakyat sendiri yang menentukan adalah BN akan terus menjadi pilihan dan bertahan atau pun sebaliknya. Rakyat sendiri yang menilai bagaimana usaha yang buat oleh kerajaan kepada mereka.

    ReplyDelete
  37. The Barisan Nasional (BN) government is confident of garnering the support of the people of Sabah in the upcoming general election.Deputy Health Minister Datuk Rosnah Haji Abdul Rashid Shirlin said to reporters after attending the RTM Jelajah Merdeka Raya 2012 that the confidence was based on researches and responses they had gathered from the people of Sabah with regards to their support of the central and state governments.


    ReplyDelete
  38. She asserted that this is not just empty talk based on uncertain aspirations and facts. These are base on the researches and responses that have have collected.Rosnah added that she was also certain that the people of Sabah were mature enough to think of the pros and cons to ensure they continue to support the present government and this will be proven in the upcoming election.

    ReplyDelete

  39. She also said that the decision of some former members of BN and Umno to leave the party and join the opposition would not adversely affect the party’s preparation to face the election.It is understandale the reasons why the leaders left the party. Of course, the issue of loyalty will be look into. And as the president of BN has said, loyalty to the party and its struggle is very important and it is clear that these were not respected by those whom have decided to choose a different direction. However, Rosnah stressed that BN objective is not to attack them personally since these were their choice.

    ReplyDelete

  40. As the Puteri head and Umno and BN member, she sees the shift of loyalty of these leaders as having no impact at all on the efforts of BN to ensure it remains the choice of the people in Sabah and Malaysia.As the Puteri head and Umno and BN member, she is confident of BN struggle under the leadership of the Prime Minister and the Chief Minister.

    ReplyDelete
  41. She stressed that they will fight to the end and ensure the party retains the seats and grabs those that had been lost to the opposition in the last election.What is imperative is for BN party’s machineries to go down and explain to the people that the actions of their former party members do not signify that there is something negative going on among the BN leaders. The aspiration of the people has been materialized with the formation of the RCI (Royal Commission of Inquiry) although the issue was politicized by leaders from the opposition parties.

    ReplyDelete

  42. Rosnah also said that of late, Sabah has been seeing the visit of many opposition leaders.Many of the opposition leaders are coming to Sabah, but Rosnah remains confident and believe that the people of Sabah will remain firm to the BN struggle and our leaders who hold on to the tagline ‘promise kept’.She added that the newest promise made by the opposition party will not materialize as they do not have the economic means to realize it.

    ReplyDelete
  43. BN mungkin tewas lebih daripada 60 peratus kerusi parlimennya di Sabah dalam pilihan raya umum akan datang, kata seorang penganalisis politik dari negeri itu.

    Masih awal lagi untuk menentukan apapa sebelum PRU-13. Kita tunggulah setelah rakyat membuat pengundian barulah membuat penilaian.

    ReplyDelete
  44. Pembangkang mungkin berpeluang mudah di kerusi seperti Kota Kinabalu, Sandakan dan Pensiangan, katanya.

    Tak mungkin Pembangkang begitu senang mendapatkan majoriti undian rakyat di Sabah selagi mereka gagal bersatu dan bekerjasama. Kita tunggulah dan lihat.

    Sandakan masih lagi kubu kuat BN dengan adanya pemimpin baik seperti Datuk V.K Liew dan Datin Linda Tsen.

    ReplyDelete
  45. Terpulanglah kepada pengundi Sabah untuk membuat penilaian sendiri pada PRU-13, undilah dengan bijak.

    ReplyDelete
  46. undilah parti umno-bn supaya barang naik rakyat sabah jadi senang.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.