Wednesday, July 25, 2012

Kurangkan harga kereta jadi manifesto Pakatan

Pakatan Rakyat akan menjadikan pengurangan harga kereta - yang dianggap barangan keperluan - sebagai sebahagian daripada manifesto pilihan raya umum akan datang.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata laporan Kajiselidik Pendapatan dan Kemudahan Isi Rumah 2009 yang baru dikeluarkan Jabatan Perangkaan menunjukkan hampir 72 peratus isi rumah menggunakan kereta sedangkan 53 peratus isi rumah Malaysia berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan.

NONEPeratusan yang tinggi itu katanya, berpunca daripada kegagalan Dasar Automatif Negara yang digubal BN pada tahun 2006.

Pada masa sama katanya, hutang kereta persendirian meningkat sebanyak RM16 bilion atau 14 peratus dalam masa 18 bulan sejak November 2010.

Ini membuktikan ia adalah isu pilihan raya yang perlu diberikan
perhatian oleh parti-parti yang bertanding, kata Rafizi.

"Keadaan ini membayangkan bahawa hutang kereta yang disebabkan harga kereta yang tinggi adalah satu beban utama pada rakyat," katanya.

Menurut Rafizi, harga kereta kini tinggi kerana rakyat membayar duti eksais, cukai import dan cukai jualan apabila membeli kereta.

Harga tinggi kerana cukai, duti eksais

Pengenalan duti eksais - sekurang-kurangnya 60 peratus daripada harga kereta - pada masa itu dilakukan untuk mengimbangi cukai import yang dikurangkan kerana Asian Free Trade Agreement (AFTA), katanya.

Rafizi mendakwa tindakan itu dibuat setelah kerajaan antara lainnya menerima nasihat daripada syarikat perunding Ethos Consultancy yang didakwa mempunyai kaitan dengan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

toyota car manufacturer loss of sales report 221208 03"Beliau (Khairy) perlu kongsi dengan kita apakah pertimbangan pada masa itu yang membuatkan kerajaan perkenalkan duti eksais," katanya.

Duti eksais ke atas kereta juga kata Rafizi, ibarat mencukai rakyat atas pembelian barang keperluan seperti makanan, air dan elektrik.

"Anda (kerajaan) tidak sepatutnya menghukum rakyat dengan kutip cukai atas barang keperluan.

"Kalau ada ruang fiskal (belanjawan) yang perlu ditutup, kerajaan perlu cari mekanisma lain," katanya.

Justeru katanya, Pakatan akan melihat kemungkinan menghapuskan duti eksais secara berperingkat untuk mengurangkan harga kereta.

ADUN Pantai Jerejak, Sim Tze Tzin dalam sidang media sama berkata pimpinan muda PKR akan membuat jelajah keliling negara untuk berdialog dan menerangkan perkara itu kepada orang ramai bermula 5 Ogos ini.

"Kita cadangkan dialog peringkat kebangsaan.

"Kita mahu dengar (cadangan) daripada rakyat dan kumpulan berkepentingan seperti Malaysian Automotive Association (MAA), berkenaan perkara ini," katanya.

-MK

36 comments:
Write comments
  1. ATAS PAGAR BAA KAMI INI....July 25, 2012 at 6:44 AM

    smoga PR tidak trlepas pandang isu2 kbajikan dan hak2 rkyt SABAHSARAWAK...

    ReplyDelete
  2. Baguslah kalau harga kereta turun sebenarnya harga kereta buatan Malaysia di luar negara lagi murah.
    Contoh harga Persona di Arab Saudi SR36,100,
    Gen2 SR33,600 dan waja SR37,950. 1 Saudi Riyal lebihkurang RM0.94sen maknanya harga sebenar Persona di Arab Saudi cuma lebih kurang RM33,934.00 manakala Gen2 32,256.00 dan waja RM36,673.00

    ReplyDelete
  3. saya dulu prnah pakai Waja 1.6M. Hrga RM59k ke lupa. Tapi tiap2 bulan punya pembaikan/tukar barang rosak dan cumulatif harga dlm RM40k. Jadi campor le harga keta dgn harga kerosakan 'wajib' atas WAJA tu..berapa? Utk 5 tahun, enjin no problem dan saya pakai 5 tahun jer sebelum tukar Peugeot 407 Rm140k. Puas hati. Kalau keta tu murah kita tiada masalah,tapi harga mcm keta import. Keta Saga yg saya beli juga ada masalah lain rupa2nya iaitu minyak enjin bila selalu ditukar,lubang skru pd bawah enjin tu akan haus dan kena tukar enjin baru. Terkezut brokk,denn.

    ReplyDelete
  4. DSAI mahu mengguna duit Petronas untuk memenuhi impiannya menjadi Perdana Menteri menggambarkan beliau mahu membankrapkan Petronas!
    • *Untuk merealisasikan Buku Jingga, DSAI mahu menggunakan duit Petronas.

    • *Untuk merealisasikan belanjawan, DSAI juga mahu menggunakan duit tunai Petronas sebanyak RM220 bilion (yg sebahagiannya dijana PNB,ASB ke dalam & luar negara) kalau di kali dengan lima tahun pemerintahannya berapa jumlahnya? Dalam belanjawannya DSAI tidak nyatakan dari mana wang yang akan digunakannya maka tidak sumber lain melainkan duit Petronas!!!.

    • * Untuk menurun harga minyak juga dia mahu menggunakan duit Petronas.

    • *menyedia wifi seluruh pelusuk Malaysia juga dia mahu menggunakan duit Petronas.

    • *Melupuskan hutang negeri-negeri juga duit Petronas.

    • * Melupus hutang si pemiutang PTPTN juga dia mahu menggunakan duit Petronas sebanyak RM5bilion. Untuk meneruskan pinjaman PTPTN dia juga nak samun duit Petronas setahun hampir 3bilion kalau di kali dengan 5 tahun pemerintahannya maknanya RM15bilion duit Petronas akan disapunya untuk tujuan ini.


    • * Untuk merealisasikan manifesto pembangkang juga dia mahu menggunakan duit Petronas.

    • *Untuk meningkatkan mutu infrastruktur negeri dan Negara dia juga mahu menggunakan duit Petronas. Meneruskan pemberian subsidi RM22bilion juga mahu disapu duit Petronas, Elaun warga emas RM1,000 seorang juga duit Petronas, Elaun guru-guru juga duit Petronas, Perumahan rakyat RM1 bilion juga duit Petronas, Kenaikan gaji kakitangan Awam RM5.9 bilion mahu di ragut duit Petronas.

    ADUHAI 1

    ReplyDelete
  5. itu belum jual kereta murah2 macam ni! huhu. bankrap aset dan syarikat pelaburan negara!

    ReplyDelete
  6. anony 1.27pm.

    Jumlahkan berapa banyak duit Petronas mahu disapu bulat2 Anwar untuk merealisasikan impian dia.Kenapa Anwar mahu bankrapkan Petronas? Sudah Pasti ada agenda tersembunyi yang tidak didedahkan Anwar.
    Petronas adalah syarikat gali minyak yang terkemuka dan berdaya saing di dunia. Banyak pihak yang berminat dengan Petronas. Jadi dengan bankrapkan Petronas maka sudah Pasti Anwar akan melelongkan Petronas kepada “kroni-kroninya” yang terdiri daripada Amerika Syarikat dan Negara barat yang “menggemarinya”.
    Apakah sebagai rakyat Malaysia yang berdaulat kita mahu melihat Petronas bankrap dan dilelong dan menjadi milik Negara asing semata-mata mahu melupus hutang PTPTN dan memenuhi nafsu nafsi Anwar? Soros (mencurah tempayan dgn meletak jwtn dlm NI) antara rakan Anwar, Amerika Syarikat dan Barat sekutu Anwar menanti peluang ini. "Banyak budi" telah mereka berikan kepada Anwar. Mereka menanti hasil yang telah mereka projeksi sejak bertahun2 lalu!!!
    Anwar pula mengarahkan Khazanah Berhad, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bulat2 menguasai konsesi lebuhraya untuk menyempurnakan ambil alih aset lebuhraya oleh kerajaan dengan tujuan menghapuskan tol. Habis duit tabungan& pelaburan negara! Bagaimana Anwar mengurus negara selepas 2 tahun, membayar hutang negara tiap-tiap tahun secara berjadual.. wallahuaklam.
    Mendakwa UMNO/BN rata2nya kroni, zalim, rasuah, menguasai polis & kehakiman, hanya membantu orang2 kaya, penyelewengan kuasa adalah akal Anwar utk merebut kekuasaan negara. Tanpa menyedari bahawa semua itu adalah sebahagian dari sifat dirinya sendiri! Bagaimana pembangkang hingga kini tidur sekelambu, hati lain2 atas nama DENDAM menjatuhkan BN? BN diam, diputar dan difitnah bermacam2? Kembali melalui media2 pro pembangkang, Anwar mengimejkan dirinya kepada khalayak pembangkang Malaysia - sebagai naif & teraniaya?

    ReplyDelete
  7. mm,..
    Padahal yg memimpin BN kini adalah bekas pengikut2nya- Najib (diberi amaran), Muhyiddin, Dr Zahid (ISA), Dr Zambry (ISA), Husni Hanadzlah, Hishamuddin. Tengku Adnan..mereka tahu pasal masalah dalaman Anwar jg, tapi diam & diam! Itu belum lagi Ezam, Anuar Shaari, Zahid yg sudah mula bersuara.
    Begitulah Anwar, mahasiswa lulusan sastera UM dengan ijazah am sahaja. Kelulusan nya sukar utk jadi pensyarah di mana2 U di Malaysia. Wajahnya adalah pelbagai versi! Benarlah kata Lim Kit Siang ketika Anwar menjadi Menteri Kewangan, katanya “Anwar Menteri Kewangan paling tidak cerdik didunia”!!! Kerana tidak cerdik Anwar hanya dapat berfikir untuk "menyamun" duit Petronas untuk capai cita-citanya!! Mengumpul kroni yg banyak di Malaysia swktu jd Menteri Kewangan! Larikan lebih 3 billion ke Indonesia dgn individu `Z`. Sebab tetap berpolitik, dia masih gagal ditahan.
    kurangkan harga kereta bagus, tetapi cari duit tak reti!

    *HANYA JAUHARI YG MENGENAL MANIKAM

    ReplyDelete
  8. Negara pun akan bangkrap kalau tidak dilaksanakan GST kata Idris Jala. Bererti Idris Jala mahu duit rakyat melalui cukai GST untuk selamatkan negara. Tahniah BN yang tiada otak menyelamatkan negara sebaliknya menyusahkan rakyat.

    ReplyDelete
  9. Harga kereta buatan Malaysia perlulah diselaraskan supaya lebih mampu dimiliki oleh rakyat tempatan.

    ReplyDelete
  10. Janji-janji daripada Pakatan Rakyat hanya akan disahkan jikalau mereka menang pada PRU-13.

    ReplyDelete
  11. UMNgOk ada penjelasan ttg AP???

    ReplyDelete
  12. Gaji, Bonus Pengurus Besar PKNS RM1.4 Juta… Tak Masuk Akal oleh PR


    Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Mohamad Satim Diman mempertikaikan pembayaran gaji dan bonus Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) yang berjumlah RM1.4 juta dalam tempoh dua tahun yang disifatkan melampau dan tidak masuk akal.
    Pembayaran bonus tersebut dilihat tidak wajar kerana ia seolah-olah menunjukkan pengurusan kewangan yang tidak terkawal berbanding dengan prestasi PKNS yang dikatakan tidak begitu memberangsangkan sebelum ini.
    “Berdasarkan perangkaan yang diperolehi pada tahun 2009, Pengurus Besar PKNS menerima gaji dan bonus yang keseluruhannya berjumlah RM640,000 manakala pada tahun 2010 menerima gaji dan bonus sebanyak RM760,000. Jadi yang angka gaji dan bonus yang tercatat diterima oleh Pengurus Besar PKNS ini ialah sebanyak RM1.4 juta.
    “Apakah ini menunjukkan satu pengurusan kewangan yang berhemah yang sebenarnya ditunjukan oleh kerajaan negeri. Maka sebab itulah barangkali jawatan Pengurus Besar ini amat istimewa. Jumlah ini juga adalah jauh lebih besar daripada gaji yang diterima oleh Perdana Menteri mahupun Menteri Besar sendiri,” katanya selepas Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor di sini hari ini.
    Tambahnya, selain bayaran gaji dan bonus yang tidak masuk akal, kerajaan negeri melalui PKNS juga gagal melaksanakan agenda sosial rakyat dengan mengadakan lebih banyak projek perumahan kos rendah dan sederhana di negeri ini meskipun dilihat sering kali mengaitkan dasar pentadbiran mereka dengan konsep kebajikan.
    Sebaliknya, PKNS lebih banyak menumpukan kepada projek-projek mewah dan untuk mencapai keuntungan seperti projek Datum Jelatek di Pusat Bandar Keramat yang didakwa mungkin untuk membolehkan bayaran bonus yang tinggi kepada kakitangan dan Pengurus Besar PKNS.
    “Kalau dahulu ketika pentadbiran BN, kita ada juga jalankan projek kos rendah dan sederhana untuk rakyat yang selaras dengan objektif PKNS untuk mewujudkan keseimbangan sosial. Tetapi kerajaan negeri sekarang ini tidak ada perkara itu buat,” ujarnya.
    Terdahulu, Mohamad Satim ketika memberikan ucapan membahaskan Bajet Selangor 2012 turut mempertikaikan kenyataan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam Bajet Selangor 2009 menyatakan kerajaan negeri tidak lagi memberikan memberikan projek-projek hartanah secara usahasama dan pengswastaan.
    Malah katanya, kerajaan negeri turut mengarahkan PKNS supaya menghentikan projek-projek pengswastaan serta merta. Berjanji..berjanji.. rupanya memang habuk pun taraak! ini termasuklah kereta murah. macammana nak urus duit negara? nak bayar gaji+ bonus staf? asik cekau duit petronas aje! cari duit tak pandai. nanti jadi mcm Bekas Korporat yg dilatih UMNO- Khalid Ibrahim..dah tergagap2. naikkan cukai pintu, xmau buang sampah. rumah mahal. air x pandai urus! pastu, tuding jari.rakyat susah hati balik! Oleh Faizal

    ReplyDelete
  13. Kualiti kereta tempatan perlu ditingkatkan.

    ReplyDelete
  14. Lebih baik galakkan masyarakat berkongsi kereta atau banyakkan penngakutan awam untuk elak kesesakan.

    ReplyDelete
  15. Kereta Mewah terbaru DSAI Pemimpin Pembangkang. Penyokong Ternganga! rujuk dlm Mymassa.com.

    undilah lagi anwar supaya dia boleh songlap lagi duit rakyat. pas tu beli lagi kereta mahal mahal...hehehehe

    ReplyDelete
  16. sekarang harga kereta lagi akan jadi isu dan manifesto baru pembangkang. dulu PTPTN. lepas ini apa pla?

    ReplyDelete
  17. jom ramai2 humban BN ke longkang demi maruah negara, kroni2 mereka ygbanyak menjahanmkan kewangan negara dpt dilokapkan ( 2 contoh Shahrizat dgn NFC RM250 juta & Tajuddin dgn Naluri Bhd RM586 juta yg dihapuskiran dan Tun M amik hmpir RM1b utk dberi pd anak2 beliau sedikit masa lalu. Baru dua kes dah hmpir RM1B campor kes Tun M amik RM1b dah jadi RM2b. Kalau 24 Menteri ada berapa ratus kroni2 yg wujud? Jgn jadikan negara spt negara Greece yg bangkrap angkara salah urus pentadbiran. CEO SYABAS dSelangor tu RM140k sebulan,itu yg mereka gunakan anjing2 umno utk pertahankan umno dMsia nih. Belum lg gaji CEO dsyarikat krjaan yg wujud utk tujuan ntah apa2. Isa Samad danugerahkan saham tak pasai2 atas keringat pakcik makcik dFelda. Payah nak hurai sebab 7 hari 7 mlm tak habis citer kejahatna UMNO ni

    ReplyDelete
  18. pandai pembangkang ni ambil hati rakyat tapi janganlah memperbodohkan rakyat.

    ReplyDelete
  19. Mohon budak 'tingkat 4' jawab dlu mana pergi duit PETRONAS RM237 billion semasa pak mentuanya jadi PM sblum nk jadi juara perthn perasuah, kroni, penyamun hnya krana nk mnntang cdangan baik Rafizi turunkn hrga keta utk rkyat marhein..

    ReplyDelete
  20. kenapa tidak, kita adakan polisi pelupusan kenderaan... had maksimum sebuah kereta atas jalan adalah 10tahun... bila kereta murah.. setiap sepuluh tahun rakyat akan mampu membeli kereta baru.. dan ini akan menjana pendapatan dan ekonomi negara secara berterusan... dan kos penyelenggaran yg lebih efisien... selain dari harga petrol yg mahal ketika ni.. dgn teknologi kereta2 terkini.. terbukti ada penjimatan minyak... berbanding kereta2 lama... selain itu kereta2 hybrid juga perlu direndahkan harga.. memandangkan suatu hari kelak.. kita akan kehilangan sumber petroleum...

    ReplyDelete
  21. ada orang kata pembangkang jgn bodohkan rakyat..dia tak tau ygdia selama ni dah dibodohkan oleh BN.

    ReplyDelete
  22. Kita di Sabah untung besar bila diperintah UMNO kerana majoriti pekerja jabatan kerajaan UMNO import, PATI bertambah, kelulusan semua projek dari puterajaya KL even pemilihan kontrektor potong rumput sekolah-sekolah diluluskan di KL. Inilah yang kita banggakan dengan UMNO kan anon 4.32 july 26

    ReplyDelete
  23. Salah satu lagi umpan dari PKR

    ReplyDelete
  24. Dulu PTPTN sekarang mahu kasi murah kereta. Gimik semata-mata

    ReplyDelete
  25. Perbezaan harga kereta ini sememangnya perlu diambil perhatian juga.

    ReplyDelete
  26. Mungkin ini perkara yang menarik juga untuk rakyat. Kerana harga kenderaan yang tinggi di Malaysia termasuklah kereta tempatan sendiri perlu diselesaikan.

    ReplyDelete
  27. Pakatan Rakyat’s proposal to remove excise duties imposed on vehicles in order to slash its prices was concocted just to ‘demonise’ the Barisan Nasional (BN) government. Asajaya assemblyman Abdul Karim Rahman Hamzah said that Pakatan were experts in making promises, but none of it had ever materialised.

    ReplyDelete
  28. “Pakatan has raised issues such as abolishing PTPTN loan and that varsity education should be free. They also promised a 20 per cent oil royalty to Sabah and Sarawak if they were to take over the federal government. “They also promised a Dayak chief minister for the state and a deputy prime minister post from both East Malaysian states. They even promise that the country will become a welfare state.


    ReplyDelete
  29. “They promise pay increase, they promise, promise, promise! Of course, all laymen would love these promises. But my question is what happened to those promises made before the 12th general election? “To date, their promises have not been fulfilled,” said Abdul Karim, who is also assistant minister of youth development.

    ReplyDelete
  30. “They promise pay increase, they promise, promise, promise! Of course, all laymen would love these promises. But my question is what happened to those promises made before the 12th general election? “To date, their promises have not been fulfilled,” said Abdul Karim, who is also assistant minister of youth development.

    ReplyDelete

  31. He was asked to comment on PKR strategic director Rafizi Ramli’s recent statement that Pakatan would abolish excise duty on cars as part of its election promises. Recently, Pakatan had also promised to abolish PTPTN loans as well. Abdul Karim said ‘dangling carrots’ and making sky high promises were easy stuff, but the question was whether Pakatan could fulfil them?

    ReplyDelete
  32. “Of course everyone wants to reduce taxes, price of food, fuel price, car prices, electricity and water bills etc. Pakatan knew that these are matters close to the people’s heart, hence the continuing cycle of promises. “However, only BN promises are true, sincere and always ‘ditepati’ (met).”

    ReplyDelete
  33. Abdul Karim urged the people to be rational and not to gamble on something they were unsure of. He said they should only go for a government with a proven track record. An online news portal reported that despite the general public welcoming the move to abolish excise duty on cars, some politicians have expressed their concerns on the matter.

    ReplyDelete

  34. Umno Youth Chief Khairy Jamaluddin, for instance, dismissed the populist proposal by saying that the idea would see national car maker Proton being at the losing end. Others have commented that the plan to slash excise duties would send local car makers to the grave.

    ReplyDelete

  35. However, Rafizi dismissed the predicament by arguing that under Pakatan’s proposal, Proton would still be among the cheapest cars in the country. He also quashed talks that the government would lose income as a result of removing the excise duties of cars.

    ReplyDelete

  36. He explained that a mechanism to make up for the loss of income would be formulated and announced soon by PKR de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim. He added this proposal would be included in Pakatan’s election manifesto and be used as a major campaign issue during the 13th general election.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.