Tuesday, September 27, 2011

SKMM Tidak Profesyenal, Mengarut?

Penerbit video siaran pengumuman khidmat awam, 'Undilah' - Pete Teo - menyifatkan dakwaan klip video itu mempunyai mesej tersirat yang yang memihak kepada pembangkang sebagai "mengarut dan tidak masuk akal".

Semalam, ahli parlimen Kota Belud Datuk Abdul Rahman Dahlan dalam tweeter menulis video yang diarahkan tidak disiarkan di stesen televisyen di seluruh negara oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, minggu lalu kerana "penuh dengan mesej separa sedar.”

"Ia mengandungi nada anti kerajaan tanpa disedari oleh penonton."

Abdul Rahman juga menulis bahawa perkara pokok yang dibincangkan boleh diterima tetapi video itu condong kepada mesej-mesej yang cuba dibawa oleh pembangkang.

Ketika dihubungi, Teo memberitahu Malaysiakini bahawa dia tidak tahu bahawa Abdul Rahman, dalam laporan berita, mendakwa video itu turut memaparkan akhbar organ rasmi PAS, Harakah sehingga perkara itu dibangkitkan.

Katanya, pihak penerbitan telah berusaha bersungguh-sungguh bagi memastikan bahawa video berkenaan memaparkan kedua-dua pihak kerajaan dan pemimpin pembangkang secara adil.

Bagaimanapun, menurut Teo, jika Abdul Rahman mahu menjadikan babak yang membabitkan Harakah sebagai isu, terdapat juga babak dalam video itu di mana seorang lelaki membaca akhbar Malaysia Nanban, milik milik MIC.

Soalnya, dengan babak sedemikian, adakah ini bermakna video berkenaan juga mempunyai mesej pro-BN.

"Betapa mengarut dan tidak masuk akal perkara ini? Jadi adakah ini bermakna kita menyokong MIC? Babak membabitkan Nanban jauh lebih lama daripada babak Harakah," katanya.

Teo berkata terdapat juga beberapa adegan di mana Ketua Pemuda MCA, Datuk Wee Ka Siong berdiri di hadapan patung Tunku Abdul Rahman.

"Jadi adakah ini bermakna kita pro-BN? Sudah tentu, kita tidak, kita adalah pro-rakyat," katanya.

Ulanginya, video siaran pengumuman khidmat awam itu diterbitkan tanpa memihak dan pasukan penerbitannya tidak mempunyai niat menjadikan ia kontroversi.

"Kami merakamkan banyak adegan di jalanan (untuk video itu). Kebetulan ada seorang yang membaca Harakah dan seorang lagi pula yang membaca Nanban.

"Jika anda ingin menjadikan (isu), apa-apa perkara sekalipun boleh dijadikan,” katanya.

Jumaat lalu, dalam satu kenyataannya, SKMM berkata arahan penarikan video 'Undilah' adalah kerana ia masih belum mendapat kelulusan Lembaga Penapisan Filem untuk disiarkan di televisyen. -mk

12 comments:
Write comments
  1. Saya yakin rakyat sendiri pandai menilai perkara ini, usah bimbang.

    ReplyDelete
  2. Tidak salah menyedarkan rakyat mengenai kepentingan mengundi.

    ReplyDelete
  3. apa pun, kepada yang layak mengundi tapi masih belum mendaftar, silalah mendaftar...

    ReplyDelete
  4. isu kecil saja sebenarnya ni tapi mereka politikkan.

    ReplyDelete
  5. kalau rakyat tengok video tu rasanya tak akan wujudkan kesan yang negatif pun. pilihan terletak di tangan rakyat sendiri waktu PRU nanti.

    ReplyDelete
  6. tak perlu perbesarkan hal video tersebut.

    ReplyDelete
  7. Terpulang bagaimana dengan penerimaan masing2. Janganlah semua perkara pun mahu dipolitikkan.

    ReplyDelete
  8. hanya 1 drpd 222 yg beranggapan sedemikian? MP kota belud ni desperate betul agaknya, mungkin sudah ada ura2 yg beliau salah seorang yg kena drop masa GE13 nanti. tp bila ada venue n forum yg ngam utk debate dgn PR [tambatuon dam], pandai mangkir pula-takut dimalukan di kandang sendiri...

    1 lagi wayang kulit BN!!!

    ReplyDelete
  9. Biarlah rakyat yang menilai sendiri video tersebut. Tidak perlulah risau sangat kerana rakyat boleh nampak dengan pembangunan yang ada sekarang.

    ReplyDelete
  10. Kepada mereka yang belum mendaftar maka daftar sekarang sebagai seorang pengundi. Kerana undian anda adalah sangat berharga.

    ReplyDelete
  11. misalnya Pakatan berjaya merampas kerajaan nanti, tidak mustahil mereka juga akan melakukan perkara yang sama..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.