Friday, December 7, 2012

Bid To Destroy PR Has Backfired

PENAMPANG: Attempts to cause friction among Pakatan Rakyat (PR) component parties have only resulted in stronger support for the opposition coalition, said de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim.

He said this is proven with the number of people attending ceramah (talks) organised by PR component parties.

"In Bera, Pahang, thousands of people came just like thousands of people who welcomed us in Tuaran. In Beaufort where the majority of the people are Muslims, thousands came to listen to our talks," he said at Kg Kituau, Limbanak, here, recently.

The people, he said, are becoming more aware of the opposition's struggles and are rising not only to support it but also to embrace it.

He said the people are getting tired of racism as promoted by certain quarters and that it is time to change.

Explaining, Anwar said the people are rising against the Barisan Nasional (BN) because they are not getting enough support from the government.

He said Sabah is rich in oil and gas and yet many of its people are hardcore poor.

This is because, after oil and gas is extracted from Sabah's shores, the distribution of the wealth generated from its sale does not reach the poor, he said.

He said the people in Sabah have a right to the natural resources and thus should benefit from its exploitation.

Umno, he said, alleged that he is now a Christian based on his activities and views.

"But don't tell me you (Umno/BN) have billions but cannot help the people," he said.

To this, he said, there is a need to return to the 'original democracy'.

However, he said that if a democracy is good, it must be complemented with a good heart.

And this is where "habits of the heart", he said, apply.

Unfortunately, some people never seem to learn the gist of the habits of the heart.

As to the proposed Hudud law by Pas, Anwar said it has been blown out of proportion.

He said anyone, or any parties, could make a proposal but that it must be within the tenets of the constitution.

"This also applies with the Hudud law because we are bound by the constitution," he said.

He said before the Hudud law is even considered under the law, there must be a consensus between the component parties in Pakatan Rakyat.

Hence, if other parties such as the DAP, PKR and SAPP, among others do not agree with the implementation of Hudud in the country, it will remain just a proposal.

Also present were Sabah Reform Movement (APS) President, Datuk Seri Wilfred Bumburing, Sabah Reform Alliance (PPPS) President, Datuk Seri Lajim Ukin and PKR Deputy Secretary General, Darell Leiking. -Sabahkini

33 comments:
Write comments
  1. Keputusan kerajaan negeri Selangor membenarkan tanah milik Yayasan Selangor dibangunkan oleh Persada Istimewa Sdn Bhd memperlihatkan "ada yang tidak kena" dengan keputusan Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim itu melibatkan tanah Bumiputera seluas 16 ekar dengan harga pasaran yang kini mencecah RM50 juta.

    ReplyDelete
  2. Tanah tersebut juga tidak sepatutnya dibangunkan untuk tujuan projek membina Pusat Kebudayaan Cina kerana ia terletak berhampiran masjid.

    ReplyDelete
  3. Bila kerajaan negeri sendiri buat macam ini, ada masalah. Seperti ada kroni. Itu yang dulu kerajaan BN buat kita tuduh macam-macam. Tapi bila kita memerintah dan kita pula buat, saya rasa ada yang tidak kena-Ahli Parlimen Kapar S. Manikavasagam

    ReplyDelete
  4. Beliau turut menyifatkan tindakan yang lebih mengutamakan kroni dan penyelewengan ini boleh menyumbang kepada kejatuhan Pakatan Rakyat (Pakatan) di Selangor.

    ReplyDelete
  5. Khalid dalam kenyataannya sebelum ini dipetik sebagai berkata, tanah milik Yayasan Selangor itu telah diberi milik kepada 'syarikat Cina'.
    Katanya tanah tersebut telah diarahkan menerusi Yayasan Selangor untuk dimajukan.

    ReplyDelete
  6. Namun tuntutan Yayasan Selangor untuk mendapatkan aset sama nilai dengan tanah berkenaan masih belum mendapat kata putus dari kerajaan negeri.

    ReplyDelete
  7. Sejak Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu, pemimpin parti dalam Pakatan Rakyat (PR) sering tidak sefahaman sehingga menjejaskan tugas mentadbir negeri.

    ReplyDelete
  8. Pembangkang menghadapi kesukaran untuk mentadbir di negeri yang mereka menangi kerana begitu banyak ketidaksefahaman antara satu sama lain.

    ReplyDelete
  9. Keputusan dua pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) Kedah, termasuk seorang Exco negeri keluar parti itu memberi gambaran jelas wujudnya percanggahan dan ketidaksefahaman dalam kerajaan diperintah parti pembangkang. Perdana Menteri menegaskan, perkembangan terbaru itu menunjukkan bibit perpecahan dalam kerajaan negeri dikuasai pembangkang dalam tempoh lebih tidak sampai dua tahun.

    ReplyDelete
  10. Sudah nampak ketidaksefahaman (antara parti pembangkang) dalam pelbagai isu yang bersangkut paut dengan ideologi dan prinsip masing-masing... nampaknya percanggahan itu semakin hari semakin melebar semakin hari semakin mendalam

    ReplyDelete
  11. Memang benar kerajaan Kedah sedia ada masih boleh mentadbir kerana masih ada majoriti dalam DUN, tetapi kehilangan seorang Exco boleh membawa pertanyaan dan persoalan mengenai kewibawaan kerajaan negeri.

    ReplyDelete
  12. Kalau setakat ceramah belum dapat membuktikan semua itu.

    ReplyDelete
  13. Belum pasti lagi rakyat akan menyokong hanya dengan menghadiri ceramah.

    ReplyDelete
  14. dibandingkan dengan kehadiran ceramah dan jumlah rakyat masih jauh bezanya.

    ReplyDelete
  15. Rakyat Malaysia masih lagi menyokong usaha yang dibuat oleh pihak Kerajaan BN.

    ReplyDelete
  16. PRU13 penentu segalanya. kalau buat andaian pun sekarang ini masih belum pasti. Kalau setakat menghadiri ceramah tidak bermakna undian pun kepada mereka ini.

    ReplyDelete
  17. janji janji manis Pakatan Rakyat semasa berkempen sebelum Pilihanraya yang lalu. Kita boleh lihat sendiri janji janji Manis yang di nyatakan dalam manifesto nya pada rakyat Selangor.

    ReplyDelete
  18. Pakatan Rakyat Selangor menjanjikan:

    KESIHATAN RAKYAT
    - Memberi wanita berkerja 90 hari cuti bersalin.

    ( Sampai ke hari ni perlaksanaan cuti 90 hari bersalin yang di janjikan ini tidak di laksanakan sama sekali. Mana Janji Manifesto?)

    -Memberi 14 hari cuti kepada Suami yang isterinya bersalin

    ( 14 Hari cuti tersebut sudah di laksanakan semasa zaman kerajaan BN lagi...Adoi, Haprak Pakatan rakyat Haram ni)

    -Menyediakan perubatan percuma untuk Warga 65 tahun ke atas

    ( Yang ni lagi Jahat janji Pakatan Haram Selangor, manakan tidak setakat hari ini langsung tidak berupaya memberikan rawatan percuma kepada warga tua yang berumur 65 tahun ke atas. Malah di abaikan pula kebajikan warga Tua.)

    ReplyDelete
  19. Semenjak Pakatan Haram Rakyat ini memerintah tidak ada satu pun di kuatkuasakan perlindungan alam sekitar ini. Malah lebih dasyat apabila aktiviti mengorek Pasir dan hasil bumi Selangor di Sodok dengan Rakus oleh Khalid Gagap dan Sekutunya. Akhirnya Rakyat Selangor juga yang sengsara.

    ReplyDelete
  20. Tiap apa yang telah ada di dalam Selangor itu sememangnya telah di laksanakan oleh Kerajaan Barisan Nasional terdahulu. Malah Kemudahan kemudahan dan Insfrastruktur yang ada juga adalah hasil usaha kerja Keras kerajaan BN.

    ReplyDelete
  21. Janji hanyalah tinggal Janji sahaja. Itulah Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor yang di pimpin oleh Khalid Gagap dan penasihat RM1 Anwar Al Juburi yang hanya RETORIK semata mata.

    ReplyDelete
  22. ehem2 kerja kuat nampak macai2 UMNO, sudahlah...sudah lebih 55 tahun BN perintah malaysia tapi hak2 bumiputera beransur ansur hilang juga,,malah rasuah semakin menjadi jadi.

    PR perintah selangor dan beberapa buah lagi negeri baru hampir 5 tahun memanglah banyak kekurangan, PR bukan parti majik yg boleh sediakan apa2 saja dlm sekelip mata.

    TAPI KALAU PR DAPAT MEMERINTAH MALAYSIA DALAM TEMPOH 55 TAHUN AKAN DATANG SAMA MCM BN PERINTAH, PASTI SISTEM DI MALAYSIA AKAN LEBIH BAIK LAGI. TIDAK ADA LAGI BEKAS PERASUAH DI LANTIK SEBAGAI BOSS.

    ReplyDelete
  23. Wah a good news to PKR.

    ReplyDelete
  24. PR jika di Sabah sukar nak menang.

    ReplyDelete
  25. perjuangan PR di Sabah untuk menawan putrajaya, PR bukan peduli hal2 Sabah.

    ReplyDelete
  26. rakyat menentukan siapa akan menang dalam pilihanraya.

    ReplyDelete
  27. pakatan sanggup lakukan apa saja asalkan impian mereka tercapai.

    ReplyDelete
  28. di Sabah byk pembangkang, ini memberi kelebihan kepada BN.

    ReplyDelete
  29. BN akan tumbang di Sabah.Nak cakap apa lgi !!Di Sarawak majoriti kawasan parlimen akan jatuh kpd PR.Cuma Pehin saja yg bertahan di Swk. Bila Putrajaya jatuh Pehin takkan bertahan lama. Mau tak mau dia terpaksa buat kompromi dengan kerajaan PR di Putrajaya.Sebab itu sehingga kini Pehin tak pernah attack Anuar!Najib tau itu dan begitu juga Muhyuddin.Nak buat mcm mana? UMNO bukan ada di sarawak!

    ReplyDelete
  30. Parti pembangkang mempuyai pandangan masing-masing dan arah tujuan yang berlainan..tidak mungkin akan dapat bersatu hati.

    ReplyDelete
  31. Pakatan rakyat sentiasa membuat janji untuk mengaburi mata rakyat, jangan mudah terpedaya.

    ReplyDelete
  32. Pakatan Rakyat Selangor menjanjikan bahawa keadaan akan bertambah lebih baik, namun janji yang di beri hanya janji palsu.

    ReplyDelete
  33. Dengar ceramah tidak sementinya memberi sokongan.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.