Tuesday, December 25, 2012

Masalah air rakyat Sabah yang dipinggirkan media

Kami tak tahu kenapa ianya terjadi. Air merupakan keperluan asas tetapi sering berlaku dan amat mengecewakan. Sebelum ini kita sering dihidangkan dengan isu air di Selangor tetapi tempat kami bagaikan diabaikan.

Masalah air di Kg Maraba, Beaufort dalam DUN Lumadan dan Parlimen Sipitang amat membimbangkan.

Kami hanya menerima air pada jam 2.00 pagi (itu pun kadang-kadang) dan akan ditutup sebelum jam 6.00 pagi.

Masalah air ini berpunca apabila dibinanya water pam di Kg Inuman bertujuan untuk menarik air ke Kg Lingkungan, Kg Lubok dan Kg Weston.

Sebelum ini jurutera daerah telah menyatakan masalah air akan diselesaikan jika loji air baharu di Beaufort telah siap. Hal ini umpama menanam tebu dibibir sahaja.

Acapkali kali melaporkan masalah kami ini tetapi tidak diendahkan. Diharap pihak berwajib mengambil tindakan dengan segera.

Apa guna ungkapan janji ditepati jika ianya tidak dikota. By: rasa terkilan

Aduanrakyat.com 24 Dis 2012.


Sumber; aduanrakyat.com.my"

197 comments:
Write comments
  1. masyarakat di daerah semporna pun menghadapi masalah ini...walhal kwsn Menteri KKLW :)

    ReplyDelete
  2. Macammane ndak salasai masalah air. Ramai pencacai OMNO alih tajuk ke Selangor kata ndak ada air. Sana tu dahle mewah air, 20m padu partama free sebab kjaan PKR bayar. Habis tu bila otak rakyat dikaburi dgn fitnah isu air dSelangor, ramai yg ndak tau air masalah besar di Sabah dan itu yg OMNO mahu.

    ReplyDelete
  3. Kawasan yg ada YB airnya tiada masalah.confirm punya.tapi kalau kws orang orang kampung,kau punya taula.kg kabogan contohnya,dah 3 minggu tiada air,tapi kalau mengundi d suruh mengundi kerajaan.tak apalah,tunggu kamu.

    ReplyDelete
  4. BERANI???Ayuh TV3 p masuk kampung di kawasan DUN SUGUT,BELURAN.PERCAYA ATAU TIDAK??????????Banyak kampung yang tiada air/letrik.Guna perigi/tadah air hujan malam guna lampu pelita.Jalan raya teruk. Kalau TV3 nak ke sana harap gunalah kereta 4x4 itupun pada waktu kemarau kalau sekarang ni musim hujan alamatlah terkuburlah kereta anda.

    ReplyDelete
  5. Mana wakil rakyat tuan...tidooor ka?Mcm zaman Jepunlah pula.KESIAN?? So...INI KALI LA...

    ReplyDelete
  6. Cakap Selangor tiada air padahal air simpanan Selangor dijangka boleh menampung keperluan penduduk sehingga tahun 2030.Ini segaja alihkan masalah air di Sabah terutama kawasan pedalaman.JANJI DI TEPATI..BETULKAH??

    ReplyDelete
  7. Kan Najib sudah bagi tangki air 1Malaysia suruh tadah air hujan jadi tadah sajalah air hujan. Jangan bising-bising lagi nanti Rosmah Mansor marah sudah dibagi tangki air 1 Malaysia bising-bising lagi katanya nanti!

    ReplyDelete
  8. Mahathir kata hasil bumi di Sabah belum habis dikeluarkan sebab itulah Sabah belum dapat dimajukan sepenuhnya. Jadi kita sabar sajalah ya itu suruhan UMNO pada kita!

    ReplyDelete
  9. Aku masih ingat Mahathir merayu undi dr rakyat dgn berkata,PERJUANGAN BELUM SELESAI. Maknanya UMNo perlu sokongan/mandat rakyat lagi le tu. Lepas tu Najib pula dgn nada brlainan iaitu KITA PERTAHAN PUTRAJAYA HNGGA TITISAN DARAH TRAKHIR dan juga JGN GADAI MASA DEPAN NEGARA KPD PEMBANGKANG. Aduhh..tolol punya ungkapan. PR cuba pulihkan ekonomi negara yg kian merudum agkara BN serta mau kembalikan hak2 rakyat kpd rakyat dmana telah dkebas oleh UMNO/BN dr rakyat selama ni. Contoh mudah, biasiswa kpd PTPTN. Bukankah itu perjuangan murni utk rakyat. Kenapa rakyat harus dtakutkan dgn pembangkang pulak??

    ReplyDelete
  10. Aku pun ndak paham le,kenapa kat Beluran tu masih ada kampong ndak ada letrik serta air? Jalan raya jgn cakkap la,mcm sial. Dgn Maj. Daerah atau JKR dan dgn kata lain ada pihak berkuasa negeri serta pusat,bagitukah rupanya pambangunan yg dihadiahkan kapada rakyat jalata?

    ReplyDelete
  11. Bajet Negeri Sabah 2013 disifatkan realistik , seimbang dan mampu mengubah landskap pembangunan khususnya di luar bandar selaras dengan usaha kerajaan untuk menuju ke arah sebuah negara maju dan berpendapatan tinggi.

    Kalau begini, baguslah. kita mau lihat kemajuan di Sabah ni.

    ReplyDelete
  12. Kerajaan negeri dibawah pimpinan Ketua Menteri Datuk Musa Haji Aman menitik berat setiap aspek untuk meningkatkan hidup rakyat di negeri ini.

    ReplyDelete
  13. Bajet negeri kali ini jelas memberikan fokus kepada sasaran yang memerlukan di mana ianya mendapat perhatian sewajarnya daripada kerajaan dengan tujuh teras utama iaitu mengukuhkan kedudukan kewangan negeri, menambahbaik infrastruktur asas dan prasarana awam, mempercepatkan hala tuju membangun belia dan modal insan yang bernilai dan berkualiti tiggi, membasmi kemiskinan dan meningkatkan taraf kualti hidup rakyat dan mencampai pembangunan wilayah yang seimbang.

    ReplyDelete
  14. Golongan muda yang menjadi harapan bangsa turut mendapat faedah melalui bajet kali dalam usaha melahirkan modal insan yang bermutu demi menuju ke arah sebuah negara maju.

    ReplyDelete
  15. Diharap agar peruntukan berjumlah RM29.60 untuk Belia dan Sukan dalam bajet kali ini, kerajaan khususnya kementerian Belia dan Sukan turut memberikan perhatian terhadap pembangunan modal insan dalam bidang kemahiran dengan memberikan tumpuan terhadap perlaksanaan pusat dan latihan kemahiran belia setempat .

    ReplyDelete
  16. “Usaha tersebut akan dapat membantu golongan itu untuk terus memajukan diri, sekali gus menyumbang terhadap aspek pembangunan negara.

    ReplyDelete
  17. RM2.98 billion peruntukan oleh kerajaan persekutuan di sabah untuk pembangunan termasuk projek meningkatkan bekalan elektrik (RM400juta), projek bekalan air bersih (REN150juta)dan RM31.3 juta bagi pembinaan jalan perhubungan desa.

    ReplyDelete
  18. Sebanyak 21,105 rumah di seluruh negara mendapat bekalan air bersih iaitu 8,819 rumah di Semenanjung manakala bakinya di Sabah (3,463 rumah) dan Sarawak, 8,823 rumah, sekali gus pencapaian itu mencecah 130 peratus berbanding sasaran awal.

    ReplyDelete
  19. Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata ia jelas menunjukkan sasaran Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi infrastruktur luar bandar yang digariskan kementeriannya menunjukkan pencapaian memuaskan sehingga kini.

    ReplyDelete
  20. Beliau berkata, komitmen kementerian sepanjang 2011 adalah untuk memastikan 58,087 rumah di seluruh negara membabitkan kira-kira 290,000 isi rumah menerima bekalan air bersih, dan yakin baki 36,982 rumah bakal menerima bekalan air bersih sebelum akhir tahun ini berikutan kesemua projek bekalan air retikulasi sudah bermula.

    ReplyDelete
  21. “Kementerian akan memastikan projek bekalan air bersih siap mengikut tempoh ditetapkan bagi memenuhi komitmen kepada penduduk di kawasan luar bandar termasuk di kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  22. “Peruntukan infrastruktur luar bandar yang diumumkan dalam Bajet 2012 adalah sebahagian perancangan tiga tahun NKRA kementerian bermula 2010 hingga 2012 bagi mempertingkatkan kemudahan jalan raya, rumah, elektrik dan bekalan air,” katanya.

    ReplyDelete
  23. Bajet 2012 yang turut memberi fokus penyediaan bekalan air bersih khususnya kepada masyarakat luar bandar termasuk di kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  24. Bagaimanapun Perdana Menteri menjelaskan tempoh pelaksanaan projek bekalan air retikulasi ke pedalaman Sabah dan Sarawak mengambil masa lama dan sebagai langkah segera, kerajaan membekalkan 20,000 tangki menggunakan kaedah tadahan air hujan untuk penduduk pedalaman Sarawak terutama penduduk rumah panjang membabitkan perbelanjaan RM52 juta.

    ReplyDelete
  25. Kemudahan itu memberi faedah kepada 100,000 penduduk dan bagi 2012, program akan dipanjangkan di Sabah dengan peruntukan RM50 juta.

    ReplyDelete
  26. Mohd Shafie berkata kerajaan tidak menghadapi masalah untuk menyediakan bekalan air retikulasi bagi memenuhi keperluan penduduk kawasan luar bandar di Semenanjung tetapi bagi Sabah dan Sarawak ada penempatan di kawasan pedalaman yang memerlukan masa untuk pelaksanaan projek berkenaan.

    ReplyDelete
  27. Bagaimanapun, katanya, bagi memastikan penduduk tidak berdepan masalah bekalan air bersih, kerajaan menyediakan kemudahan telaga tiub dan tangki di kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  28. “Untuk jangka panjang, penduduk di seluruh negara tidak terkecuali di kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak bakal menikmati bekalan air retikulasi yang menyalurkan air bersih terus ke rumah,” katanya.

    ReplyDelete
  29. Sehubungan itu, sejumlah RM2.42 bilion adalah disediakan untuk Perbelanjaan Pembangunan bagi tahun 2013. Anggaran ini melibatkan sebanyak RM1bilion pembiayaan Kerajaan Negeri dan RM1.42bilion adalah sumbangan peruntukan
    daripada Kerajaan Persekutuan.

    ReplyDelete
  30. Sumbangan peruntukan daripada Kerajaan Persekutuan melibatkan Peruntukan Imbuh Balik Persekutuan sebanyak RM35.4 juta, Pinjaman Persekutuan sebanyak RM186.07 juta dan Pemberian Secara Langsung (Geran) berjumlah RM1.19bilion.

    ReplyDelete
  31. Sebahagian besar daripada Anggaran Pembangunan tahun 2013, iaitu sebanyak RM2.07 bilion atau 85.71 peratus adalah diperuntukkan kepada sektor ekonomi yang mana di antaranya adalah untuk kemudahan asas yang diperuntukkan sebanyak RM988.23 juta, RM763.7 juta untuk infrastruktur dan perhubungan manakala sebanyak RM234.9 juta lagi untuk pertanian dan pembangunan tanah.

    ReplyDelete
  32. Daripada jumlah RM988.23 juta anggaran pembangunan yang dicadangkan untuk kemudahan asas, RM480.67 juta adalah untuk program bekalan air, RM400 juta untuk bekalan elektrik luar bandar dan RM95.56 juta untuk projek-projek pembetungan.

    ReplyDelete
  33. Sementara peruntukan sebanyak RM12 juta adalah untuk menampung perbelanjaan Sumbangan Modal berkaitan dengan projek-projek bekalan air dan elektrik.

    ReplyDelete
  34. Program pembangunan infrastruktur dan kemudahan awam termasuk projek-projek jalanraya untuk memberi kemudahan asas kepada kawasan-kawasan yang dikenalpasti boleh merangsang pertumbuhan sosio-ekonomi di samping memperluaskan lagi aksesibiliti ke kawasan-kawasan terpencil.

    ReplyDelete
  35. Prasarana bekalan air pula akan dipertingkatkan untuk menampung peningkatan keperluan bekalan air di samping mengatasi masalah-masalah bekalan air di beberapa kawasan di negeri ini.

    ReplyDelete
  36. Usaha juga akan diambil untuk meningkatkan pembangunan infrastruktur maritim, baik dalam penyediaan kemudahan maritim awam mahupun kemudahan pemunggahan kargo yang lengkap di pelabuhan-pelabuhan utama di Sabah.

    ReplyDelete
  37. Fokus ini adalah sejajar dengan hasrat untuk membolehkan pelabuhan-pelabuhan di negeri ini berdaya saing di kalangan pelabuhan-pelabuhan di rantau Asia. Perkhidmatan keretapi sebagai pengangkutan alternatif yang moden dan selesa juga akan terus dipertingkatkan.

    ReplyDelete
  38. masalah yang timbul di Beaufort sekarang adalah hasil dari ketamakan Lajim Ukin.. peruntukkan telah banyak disediakan, namun kemudahan prasarana di daerah itu kekal tidak berubah..

    ReplyDelete
  39. LAJIM SI MAHARAJA JUDI LUPA RAKYAT

    LAJIM UKIN HANYA PENTINGKAN JUDI, KRONI, JAWATAN DAN PROJEK2 KERAJAAN.. SEBAB ITU BANYAK MASALAH DI BEAUFORT

    MEMANG tepat Ahli Parlimen Beaufort digelar 'Maharaja Judi' kerana telah memperjudikan nasib para pengundi di Klias dan Beaufort sejak beliau menjadi ADUN Klias dan Ahli Parlimen Beaufort disebabkan tabiat buruk beliau yang suka berjudi.

    RATUSAN JUTA TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN PUSAT, TAPI PELIKNYA TIDAK ADA MASALAH YANG BERJAYA DISELESAIKAN OLEH MAHARAJA JUDI INI

    ReplyDelete
  40. LAJIM SI MAHARAJA JUDI LUPA RAKYAT

    LAJIM UKIN HANYA PENTINGKAN JUDI, KRONI, JAWATAN DAN PROJEK2 KERAJAAN.. SEBAB ITU BANYAK MASALAH DI BEAUFORT

    Oleh kerana terlalu sibuk berjudi, beliau lupa masih ramai rakyat yang menderita dan tidak terbela disebabkan keghairahannya mengejar projek bagi memenuhi nafsu judinya.

    RATUSAN JUTA TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN PUSAT, TAPI PELIKNYA TIDAK ADA MASALAH YANG BERJAYA DISELESAIKAN OLEH MAHARAJA JUDI INI

    ReplyDelete
  41. LAJIM SI MAHARAJA JUDI LUPA RAKYAT

    LAJIM UKIN HANYA PENTINGKAN JUDI, KRONI, JAWATAN DAN PROJEK2 KERAJAAN.. SEBAB ITU BANYAK MASALAH DI BEAUFORT

    Salah seorang mangsa judinya ialah Mak Cik Sabariah Bte Baludis, 72, yang menetap di Kampung Kebulu, Menanjung, Beaufort yang hidup sebatang kara di rumah usang; sedangkang Lajim tahu dan kenal benar dengan Mak Cik ini.

    RATUSAN JUTA TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN PUSAT, TAPI PELIKNYA TIDAK ADA MASALAH YANG BERJAYA DISELESAIKAN OLEH MAHARAJA JUDI INI

    ReplyDelete
  42. LAJIM SI MAHARAJA JUDI LUPA RAKYAT

    LAJIM UKIN HANYA PENTINGKAN JUDI, KRONI, JAWATAN DAN PROJEK2 KERAJAAN.. SEBAB ITU BANYAK MASALAH DI BEAUFORT

    Bukan sekali permohonan rumah PPRT dibuat melalui Lajim, malah sudah berpuluh kali dijanjikan, namun sehingga 10 Disember 2012, belum ada sebarang kelulusan diberikan.

    RATUSAN JUTA TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN PUSAT, TAPI PELIKNYA TIDAK ADA MASALAH YANG BERJAYA DISELESAIKAN OLEH MAHARAJA JUDI INI

    ReplyDelete
  43. LAJIM SI MAHARAJA JUDI LUPA RAKYAT

    LAJIM UKIN HANYA PENTINGKAN JUDI, KRONI, JAWATAN DAN PROJEK2 KERAJAAN.. SEBAB ITU BANYAK MASALAH DI BEAUFORT

    Sebagai jiran tetangga yang sedih melihat Mak Cik ini hidup merempat di negeri sendiri, kami hanya terdaya membantu ala kadar dan kasihan melihat beliau terpaksa menumpang tidur di rumah sanak saudara yang berdekatan kerana rumah usangnya tidak lagi selamat kerana boleh menyembah bumi pada bila-bila masa.

    RATUSAN JUTA TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN PUSAT, TAPI PELIKNYA TIDAK ADA MASALAH YANG BERJAYA DISELESAIKAN OLEH MAHARAJA JUDI INI

    ReplyDelete
  44. LAJIM SI MAHARAJA JUDI LUPA RAKYAT

    LAJIM UKIN HANYA PENTINGKAN JUDI, KRONI, JAWATAN DAN PROJEK2 KERAJAAN.. SEBAB ITU BANYAK MASALAH DI BEAUFORT

    Oleh itu, sebagai pemilih, jiran dan penduduk Beaufort, saya merayu agar rakyat Beaufort menolak kepimpinan Lajim yang hanya memperdaya kaum Bisaya dengan gelaran 'Janang Gayuh' yang tidak memberi sebarang makna kepada rakyat; sebaliknya sebagai tiket untuk meneruskan tabiat berjudi yang mendarah daging dalam dirinya, seolah-olah agama Islam hanya pakaian korporat di kala merasmikan acara. Hipokrit!

    RATUSAN JUTA TELAH DISALURKAN OLEH KERAJAAN PUSAT, TAPI PELIKNYA TIDAK ADA MASALAH YANG BERJAYA DISELESAIKAN OLEH MAHARAJA JUDI INI

    ReplyDelete
  45. Sabah’s annual budget continues to increase with RM4.088 billion proposed expenditure against an estimated revenue of RM3.828 billion for next year.

    ReplyDelete
  46. Chief Minister Datuk Seri Musa Aman in unveiling the state’s 2013 Budget yesterday, said Sabah was prepared to go for a bigger budget, thanks to the record high projected revenue for next year coupled with a strong consolidated revenue account of more than RM3.

    ReplyDelete
  47. “The State’s development momentum must not only be maintained but ought to be intensified. Therefore the State Barisan Nasional (BN) has provided a higher allocation for the year 2013 as compared to 2012 Budget,” he said at the Assembly’s budget sitting yesterday.

    ReplyDelete
  48. The budget themed “Consolidated Efforts Towards Continuous Prosperity Of The People” represents an increase of about RM40 million from this year’s RM4.048 billion supply expenditure.

    ReplyDelete
  49. The Chief Minister underlined six key objectives to be achieved under the budget, including strengthening the state’s financial position, to improve basic infrastructure and public amenities and to accelerate the achievement of the Halatuju.

    ReplyDelete
  50. The budget was also aimed at developing valuable and high quality youth and human capital, to eradicate poverty and improve the quality of life of the people and to achieve balanced regional development.

    ReplyDelete
  51. Musa, who is also the Finance Minister, said prudent spending and efficient expenditure management will see a reduction by RM32.92 million or 2.94 per cent in recurrent expenditures under the 2013 Budget, as compared to RM1,120.85 million for 2012.

    ReplyDelete
  52. He said RM2,337.38 million from next year’s allocation will go to special expenditures, an increase of RM33.61 million or 1.46 per cent compared to RM2,303.77 million for 2012.

    ReplyDelete
  53. According to him, the increase among others was due to an increase in contribution to the development fund from RM500 million in 2012 to RM800 million in 2013, which is the largest contribution ever made by the state government.

    ReplyDelete
  54. The emoluments estimates proposed for next year was RM663.17 million, an increase by about 6.34 per cent or RM39.51 million compared to RM623.66 million this year mainly due to the adjustments of salaries of state civil servants implemented in 2012.

    ReplyDelete
  55. For development, RM2.42 billion will be provided, with thw state contributing RM1 billion and RM1.42 billion from the federal government.

    ReplyDelete
  56. The federal contribution consists of reimbursable grants totaling RM35.4 million, loans RM186.07 million, and direct grants amounting to RM1.19 billion.

    ReplyDelete
  57. “The bulk of the development estimates in 2013 amounting to RM2.07 billion or 85.71 per cent of the total amount will be allocated to the economic sector.

    ReplyDelete
  58. This will include funding for public utilities totaling RM988.23 million, RM763.7 million for infrastructure and communication and RM234.9 million for agricultural and land development,” he said.

    ReplyDelete
  59. Out of the RM988.23 million allocated for public utilities, Musa said RM480.67 million will be allocated for water supplies, RM400 million for rural electrification and RM95.56 million for sewerage projects.

    ReplyDelete
  60. The balance of RM12 million will be used for capital contribution related to water and electricity projects, he added.

    ReplyDelete
  61. Under next year’s budget, the infrastructure and transportation sectors will recieve an injection of RM763.7 million, out which RM742.95 million has been set aside for roads and bridges, RM13.5 million for ports and harbours and RM7.25 million for railways.

    ReplyDelete
  62. Considerable allocation was also given for agriculture and land development, where RM72.72 million will be used for drainage and irrigation, RM42.06 for agriculture extension projects and RM34.87 for veterinary services.

    ReplyDelete
  63. A sum of RM291.16 million or 12.03 per cent of next year’s budget for development was set aside for the social sector, said Musa.

    ReplyDelete
  64. Peruntuksn sudah disediakan pastinya akan mendapat perhatian.

    ReplyDelete
  65. Masalah bekalan air bersih di beberapa buah kampung di daerah Lumadan dijangka dapat diselesaikan selewat-lewatnya hujung tahun ini apabila projek pemasangan paip ke kampung berkenaan siap sepenuhnya.

    ReplyDelete
  66. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lumadan, Kamarlin Ombi berkata, antara kampung-kampung berkenaan ialah Kampung Bintuka, Bintuka Laut, Jabang dan beberapa lagi buah kampung berhampiran.

    ReplyDelete
  67. Kerja-kerja memasang paip ke kampung berkenaan ketika ini sedang giat dilaksanakan oleh kontraktor dan kita berharap penduduk dapat bekalan air bersih mengikut jadual yang ditetapkan.

    ReplyDelete
  68. Kamarlin berkata, masalah bekalan air bersih di kawasan Lumadan pernah menjadi isu ekoran penduduk terpaksa menanggung kesusahan mendapatkan air bersih bagi keperluan harian.

    ReplyDelete
  69. dengan bantuan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang menyediakan peruntukan, masalah itu akhirnya dapat diselesaikan.

    ReplyDelete
  70. Projek Telaga Tiub, yang diperkenalkan oleh Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar, bakal menjadi sandaran baharu bagi menangani masalah bekalan air bersih khususnya di kawasan pedalaman Sabah.

    ReplyDelete
  71. telaga tiub di Biah Skim 1 yang mempunyai penduduk seramai 1,200 itu mampu menyalurkan sebanyak 330,000 liter sehari yang boleh menampung keperluan sehingga 4,000 orang sehari.

    ReplyDelete
  72. kajian sumber air bawah tanah dimulakan sejak tahun 2007 dengan penggerudian di lokasi seperti SK Apin Apin, SMK Apin Apin, SK Bunga Raya, SK Kg Baru, SK Ulu Liawan, SK Magatang, PLD Keningau, SK Biah, Kampung Biah Skim 1, Kg Binuwou Tengah, Kg Singgahmata dan Kg Kuala Punteh.

    ReplyDelete
  73. hasilnya sebanyak lapan telaga dibangunkan yang memberi manfaat kepada sekitar 3,100 orang penduduk setempat.

    ReplyDelete
  74. telaga itu dilengkapi dengan kemudahan tangki, pam, sistem penapis dan sistem perpaipan yang berharga RM241,000.

    ReplyDelete
  75. Kemudahan ini berpanjangan jika dijaga dengan baik dan saya memuji usaha kampung yang menubuhkan jawatankuasa bagi menjaga kemudahan tersebut. Kemudahan ini boleh dijadikan sebagai punca air simpanan di masa akan datang apabila bekalan air paip dari Jabatan Air disalurkan ke kawasan berkenaan.

    ReplyDelete
  76. Bajet cakap berjuta juta. Itu cakap cakap saja. Yg orang tengok air tidak ada api tidak ada.Ini pencacai gembor gembor semua auta !! Oi..pencacai pergi turun padanglah.Jgn asyik jadi tukang karut.Tunggu kau pilihanraya Umum ini nanti. Biar rakyat ajar kamu. Janji macam tp satu pun tidak ada. Yg dia orang jaga kawasan menteri2. Itupun kawasan tempat menteri duduk!

    ReplyDelete
  77. bajet pembangunan pembinaan bekalan air bersih dari likas ke pulau gaya yg penduduk kebenyakanya pti

    ReplyDelete
  78. Pencacai UMNO copy and paste saja ucapan pemimpin UMNO penipu pencacai ini bukan pakai otak maklumlah mentaliti budak tadika, orang bukan bijak pandai kata Mahathir.

    ReplyDelete
  79. moga isu air dihadapi rakyat akan dpt diselesaikan.

    ReplyDelete
  80. selagi BN memerintah selagi itu isu air tidak akan selasai,pastikan BN tumbang di MALAYSIA.

    ReplyDelete
  81. hai barua OMNO di atas, kami suma mau air,mba. Kami ndak mau dgr bajet 2012 ke 2013 ke atau kerajaan Musa Aman bagus ka. kami urang mau air. Jgn cakkap itu ini,mba. Hanya air,letrik dan jln yg bagus aja kami urang mau. Bilang sama itu Tuai Sabah/KM, kami urang mau itu bahan2. Da bilang sama Tuai itu,jgn hantar urang-urang mareka (patong) untok jadi tukang cakap pd urang kampung yg kerajaan OMNO dah itu ini. kami urang tau apa yg baik atau ndak.

    ReplyDelete
  82. headhunter - TAI TASU

    ReplyDelete
  83. It is not been sided but rather been fabricated.

    ReplyDelete
  84. In the plantation sector, Felda Global Ventures Holdings Bhd, which made one of the world’s biggest initial public offerings this year, is expected to use some of the US$3.3 billion it raised to buy agricultural assets worldwide, while Sime Darby Bhd has teamed up with property developer SP Setia Bhd and the Employees Provident Fund to acquire Battersea Power Station

    ReplyDelete
  85. Meanwhile, in the banking sector, CIMB Group Holdings Bhd this year purchased the Asian equities franchise of Royal Bank of Scotland Group plc for US$142 million after closing several other deals in its quest to become Asia’s newest financial powerhouse.

    ReplyDelete
  86. Sabah’s stable economic growth and solid investment figures have drawn praise for the state’s financial management.

    ReplyDelete
  87. Malaysia’s economic growth is seen holding steady at around five per cent next year despite weak exports

    ReplyDelete
  88. Bank Negara estimates inflation in 2013 will pick up slightly on high commodity and energy prices, but will remain below three per cent

    ReplyDelete
  89. Malaysia posted robust economic growth of 5.2 per cent in the third quarter this year, supported by buoyant domestic demand and investment, and Bank Negara left its overnight policy rate on hold at three per cent last month.

    ReplyDelete
  90. Zeti said Malaysia is in the final stages of introducing a new legislation for Islamic banking and takaful products, which gives a stronger legal basis to contracts devised by financial institutions.

    ReplyDelete
  91. Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) congratulated Chief Minister Datuk Seri Musa Aman for having successfully administered Sabah and for the state's sound financial management, proving that the Barisan Nasional government is capable of managing the state's resources well.

    ReplyDelete
  92. Its President Tan Sri Joseph Kurup also said Prime Minister Datuk Seri Najib, who is also BN Chairman, had proven that he was Prime Minister for all Malaysians by helming a government which did not sideline any group under the 1Malaysia concept.

    ReplyDelete
  93. With the 2013 Budget, I've not seen such a people-friendly budget covering all levels of society, from schoolchildren, youths, single mothers, senior citizens, Rela members to civil servants.

    ReplyDelete
  94. The 1Malaysia concept is working well and it is not a mere slogan, but followed up with actions in line with the Federal Constitution

    ReplyDelete
  95. Kurup said BN was the best choice for the people, including in Sabah, as unprecedented development and success had and would continue to reach every nook and corner of the country including Pensiangan.

    ReplyDelete
  96. "Various development programmes have been implemented to improve the people's lot, including building the Keningau Integrated Livestock Centre in Sook with an allocation of almost RM1 billion, the clean water supply project in Pegalungan at a cost of RM56 million, repair of longhouses, the Local Housing Assistance Programme, Keningau Hospital and Nabawan Hospital."

    ReplyDelete
  97. "We have continued to assist BN to form the government (since the party's establishment in 1994), although the party was said to have been overlooked, where our privileges were only getting the posts of political secretary and senator, and the seats given to other (BN component) parties.

    ReplyDelete
  98. Kurup hoped the people would not make any error of judgement in deciding on the country's destiny.

    ReplyDelete
  99. The Malaysian government has always ensured that the welfare and interests of Indian workers in the country are looked after, said Human Resource Minister Datuk Seri Dr S Subramaniam.

    ReplyDelete
  100. He said other measures taken included the registration of illegal workers under the 6P programme, only allowing the employers to hold their workers’ passport with the consent of the employees, and requiring employers to pay their employees’ salaries through bank accounts.

    ReplyDelete
  101. The government has been urged to study the career prospects of science-based professionals including engineers in the public sector with the aim of improving the prospects.

    ReplyDelete
  102. Institution of Engineers Malaysia (IEM) honorary secretary, Prof Dr Jeffrey Chiang Choong Luin said such improvement would spur parents to encourage their children to take up science studies.

    ReplyDelete
  103. He said the lack of career upward mobility for engineers and other science-based professionals was evident in the public sector where the highest position they could get would be head of department.

    ReplyDelete
  104. Higher positions including secretary-general are beyond the reach of science-based professionals including engineers and this is a stumbling block for students when making their career choice in the field.

    ReplyDelete
  105. Sebagai makluman, Pelaksanaan Program Bekalan Air Luar Bandar (BALB) Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) di seluruh negara adalah mengikut senarai keutamaan yang dikemukakan oleh pihak Berkuasa Air Negeri (PBAN).

    ReplyDelete
  106. Sepertimana di Sabah, senarai berkenaan telah disemak secara terperinci oleh Jabatan Bekalan Air Negeri Sabah (JANS).

    ReplyDelete
  107. Justeru, tidak Iangsung timbul persoalan KKLW gagal untuk melaksanakan projek BALB memandangkan status kesemua projek di bawah NKRA (Tahun 2010 - Tahun 2012) masih dalam perlaksanaan dan dijangka siap sepenuhnya pada penghujung tahun 2012.

    ReplyDelete
  108. Di kawasan Bandar Keningau, bekalan air bersih dan terawat diperolehi dari dua (2) Ioji utama iaitu Loji Rawatan Air Kg. Keningau berkapasiti 5 mld dan Loji Rawatan Air Bingkor berkapasiti 25 mld.

    ReplyDelete
  109. Pada masa ini, kedua-dua Ioji tersebut tidak mampu menampung keperluan bekalan air bersih di Bandar Keningau sebanyak 45 mld hingga 50 mld.

    ReplyDelete
  110. Peningkatan permintaan bekaian air disebabkan oIeh pertambahan bilangan penduduk dan penempatan baru menyebabkan terdapat gangguan bekalan air secara berterusan.

    ReplyDelete
  111. Peningkatan permintaan bekaian air disebabkan oIeh pertambahan bilangan penduduk dan penempatan baru menyebabkan terdapat gangguan bekalan air secara berterusan.

    ReplyDelete
  112. Peningkatan permintaan bekaian air disebabkan oIeh pertambahan bilangan penduduk dan penempatan baru menyebabkan terdapat gangguan bekalan air secara berterusan.

    ReplyDelete
  113. Berhubung pelaksanaan projek BALB di kawasan Tenom, Projek BALB Sistem Retikulasi dan Projek Sistem Bekalan Air Tenom (Fasa 2) adalah bertujuan untuk meningkatkan kawasan Iiputan bekalan air bersih di kawasan Tenom merangkumi keperluan bekalan air sehingga tahun 2030 agar masalah gangguan bekalan air tidak berlaku di kawasan Tenom.

    ReplyDelete
  114. Justeru, tidak timbul soal pembaziran wang bagi pelaksanaan projek-projek tersebut memandangkan cadangan tersebut juga adalah daripada pihak Jabatan Bekalan Air Negeri Sabah (JANS) yang telah mengambil kira keperluan bekalan air di seluruh kawasan,Tenom.

    ReplyDelete
  115. Selain itu juga, projek-projek BALB di Kunak, Keningau, Tenom turut dilaksanakan secara Tender Terbuka yang dapat memberi 'vaIue for money' bagi setiap projek yang dilaksanakan oIeh Kementerian ini.

    ReplyDelete
  116. RAKYAT Sabah, terutama kontraktor bakal mendapat durian runtuh apabila Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) melaksanakan projek khas bekalan air luar bandar (BALB) di Sabah melalui Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).

    ReplyDelete
  117. Menurut sumber daripada KKLW, sebanyak 450 projek mega, sederhana dan kecil bernilai RM2 billion akan dilaksanakan sepanjang tempoh dua tahun melalui tender terbuka yang akan dikendalikan sepenuhnya oleh Jabatan Kerjaraya Sabah.

    ReplyDelete
  118. Namun projek ini menimbulkan ketegangan di Pejabat Kewangan Persekutuan Sabah disebabkan mereka tidak terlibat secara langsung dan tidak mempunyai sebarang kuasa eksekutif dalam pengagehan dan kelulusan tender berkenaan.

    ReplyDelete
  119. Lazimnya, semua tender bernilai di bawah RM30 juta akan diputuskan oleh Lembaga Tender Persekutuan Sabah yang terletak di bawah potfolio Pegawai Kewangan Persekutuan Sabah.

    ReplyDelete
  120. Namun projek RM2 bilion ini akan diputuskan oleh Jawatankuasa Tender di KKLW yang telah mendapat pengecualiaan tatacara tawaran tender biasa daripada Kementerian Kewangan Malaysia.

    ReplyDelete
  121. Sehubungan itu, ramai kontraktor dan pemimpin UMNO menyuarakan rasa tidak senang hati kerana bimbang Menteri KKLW, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal akan menyalahguna kuasanya dengan memberi tender tersebut kepada suku sakat dan kroninya sebagaimana 16 projek mega NKRA seperti yang didedahkan sebelum ini.

    ReplyDelete
  122. Inilah yang berlaku bila KKLW menawarkan diri sendiri yang menguruskan hal ini. Apa pun kita harap yang terbaik untuk Sabah.

    ReplyDelete
  123. Tak faham-faham lagi kah kan Najib sudah bagi tangki air 1Malaysia! Bising-bising lagi tadah sajalah air hujan!

    ReplyDelete
  124. Sabarlah bah kamu tunggu semua hasil bumi Sabah dikeluarkan baru dapat pembangunan sepenuhnya kata Mahatahir!

    ReplyDelete
  125. WR harus turun padang dan memahami keadaan dan sedia mengambil langkah yang wajar.

    ReplyDelete
  126. Tindakan wajar harus diambil, sebab bekalan air akan menggangu aktiviti harian.

    ReplyDelete
  127. Projek perairan di Tenom pasti boleh menyelesaikan isu air dan memberi bekalan air yang mencukupi.

    ReplyDelete
  128. Pihak berkuasa harus memastikan bekalan sentiasa mencukupi dan berkualiti.

    ReplyDelete
  129. Kerajaan Persekutuan telah membuat perkiraan sejak beberapa tahun lalu bahawa Lembah Klang akan mengalami krisis air pada tahun 2014. Semuanya kerana seperti yang semua sedia maklum setiap hari jumlah penduduk Lembah Klang makin meningkat , perindustrian semakin pesat dan bilangan rumah-rumah juga semakin meningkat.

    ReplyDelete
  130. Menyedari masalah yang akan timbul dan tidak mahu krisis air seperti tahun 1998 berulang kerana ianya boleh menjejaskan kehidupan seharian rakyat serta boleh menjejaskan ekonomi negara, maka kerajaan telah mengambil langkah segera pada masa itu dengan rancangan untuk membina sebuah loji rawatan air yang baru di Hulu Langat yang dinamakan Loji Langat 2.

    ReplyDelete
  131. Perkembangan ekonomi di Sabah amat positif.

    ReplyDelete
  132. Bagaimanapun usaha Kerajaan Persekutuan terencat selepas berlaku pertukaran kerajaan yang memerintah Selangor pada PRU 12 tahun 2008. Kerajaan PKR pimpinan Khalid Ibrahim yang memerintah Selangor cuba menghalang pembinaan Loji Langat 2.

    ReplyDelete
  133. Bukan setakat menghalang, malah keseluruhan anggota Exco nya dikerah untuk mengelirukan rakyat Selangor dan Malaysia berhubung krisis air yang bakal berlaku.

    ReplyDelete
  134. Mereka cuba kelirukan rakyat dengan mengatakan krisis air tidak akan berlaku kerana Selangor mempunyai air yang cukup.

    ReplyDelete
  135. Khalid Ibrahim juga pernah menyatakan hasrat untuk menggunakan air lombong sebagai alternatif jika sungai kekurangan air.

    ReplyDelete
  136. Mereka cekap bermain politik untuk mengelirukan rakyat. Apa yang ditunjukkan oleh Ronnie Liu dan apa yang diperkatakan oleh Khalid Ibrahim bukan fakta yang sebenar.

    ReplyDelete
  137. Rakyat dan industri memerlukan air yang telah dirawat atau pun dipanggil air bersih. Tiada rakyat yang sanggup gunakan air dari lombong atau empangan tanpa dirawat. Begitu juga dengan industri. Tiada kilang yang sanggup gunakan air mentah atau yang belum dirawat untuk industri mereka. Semuanya memerlukan air bersih.

    ReplyDelete
  138. Masalah yang bakal dihadapi oleh penduduk Lembah Klang pada tahun 2014 bukannya masalah air mentah. Sebaliknya masalah air bersih. Loji memainkan peranan yang penting dalam usaha untuk merawat atau memproses air mentah.

    ReplyDelete
  139. Masalah yang timbul kini adalah masalah loji. Jika tidak diatasi dengan segera pada tahun 2014 penduduk dan pemain industri Lembah Klang akan menghadapi masalah untuk menggunakan air.

    ReplyDelete
  140. Acapkali kali melaporkan masalah kami ini tetapi tidak diendahkan. Diharap pihak berwajib mengambil tindakan dengan segera.

    Setipa aduan harus mengambil langkah yang wajar.

    ReplyDelete
  141. Sebelum ini jurutera daerah telah menyatakan masalah air akan diselesaikan jika loji air baharu di Beaufort telah siap. Hal ini umpama menanam tebu dibibir sahaja.

    Langkah menyiapkan loji air amat diperlukan supaya bekalan yang disalurkan sentiasa mencukupi.

    ReplyDelete
  142. BANYAK yang sudah disebut mengenai janji-janji kosong Pakatan Rakyat jika ditakdirkan akhirnya berjaya membentuk kerajaan persekutuan. Keghairahan 'melafazkan' janji ini menjadi terlalu hebat sehingga ramai terlupa, berapa nilai semua janji yang disebutkan itu?

    ReplyDelete
  143. Persoalan itu penting kerana diakhirnya, kerajaan yang diterajui Pakatan Rakyat nanti perlu mempunyai keupayaan untuk melaksanakan semua janji-janji itu, atau awal-awal lagi kita sudah boleh membakul sampahkan janji-janji tersebut kerana nampak sangat tidak masuk akal.

    ReplyDelete
  144. Beruang nak ambil kesempatan ini untuk perbahaskan 3 janji utama Pakatan Rakyat ini jika akhirnya berjaya memerintah kerajaan persekutuan. Yang paling di atas sudah tentulah janji untuk memberi pendidikan percuma kepada semua rakyat (termasuk penghapusan PTPTN), tol percuma dan subsidi minyak (termasuk menaikkan royalti minyak untuk Sabah dan Sarawak sebanyak 20% dari 5% sekarang).

    ReplyDelete
  145. Untuk janji yang pertama, pendidikan percuma dan penghapusan PTPTN. Memetik kenyataan Perdana Menteri di Batu Pahat tempoh hari, kerajaan akan kehilangan hasil sebanyak RM 43 billion untuk tujuan menghapuskan pinjaman PTPTN. Untuk membiayai sepenuhnya pengajian di semua Insititusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan mengambil alih lebih 500 buah Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) bagi merealisasikan janji perkhidmatan percuma akan memakan belanja sehingga RM 100 billion!!

    ReplyDelete
  146. Jumlah ini adalah berdasarkan kepada lebih 90,000 orang pelajar yang sedang menuntut di IPTS seluruh negara (mengikut statistic 2011) yang juga merupakan ke 11 tertinggi di dunia dan hakikat bahawa kerajaan akan menanggung baki 10% daripada keseluruhan pembiayaan pendidikkan bagi semua pelajar IPTA (kerajaan sekarang menanggung 90% daripada keseluruhan kos pembelajaran pelajar IPTA).

    ReplyDelete
  147. Bagi menampung subsidi bahan api pula, kerajaan telah membelanjakan sebanyak RM 18 billion untuk subsidi harga bahan api tersebut pada 2011. Anwar masih tidak mengumumkan berapa nilai penurunan harga minyak jika Pakatan Rakyat mengambil alih tapi beruang jangka sekitar RM 0.10 – RM 0.30 seliter. Penurunan ini akan menambah subsidi kerajaan untuk bahan api sahaja sehingga RM 22 billion setahun.

    ReplyDelete
  148. Manakala bagi menampung kenaikan royalti minyak untuk Sabah dan Sarawak sebanyak 15% lagi (menjadikan 20%) dan bayaran royalti kepada negeri Terengganu dan Kelantan, kosnya dijangka akan mencecah sehingga RM 20 billion. Unjuran ini dibuat berdasarkan nilai 5% royalti minyak yang dibayar kepada Sabah, Sarawak dan Terengganu (termasuk bayaran wang ehsan kepada Kelantan) pada 2011 yang sudah mencecah sehingga RM 10 billion.

    ReplyDelete
  149. Bagi mengambil alih konsesi tol bagi merealisasikan janji tol percuma pula, kerajaan perlu membayar sebanyak RM 20 billion berdasarkan nilai semasa syarikat pengendali Projek Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) yang terdedah semasa pengambil alihan syarikat tersebut oleh Kumpulan UEM dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

    ReplyDelete
  150. Jumlah ini tidak termasuk dengan syarikat-syarikat konsesi lain yang telah mencatatkan keuntungan (buku Jingga menyatakan Pakatan Rakyat akan mengambil alih semua syarikat konsesi yang telah mencapai keuntungan sahaja).

    ReplyDelete
  151. Sekarang tibalah bahagian yang menarik, penjumlahan. Pendidikan percuma dan penghapusan hutang PTPTN dianggar akan menelan hasil negara sebanyak RM 143 billion (minimum), subsidi minyak dan peningkatan bayaran royalti, RM 42 billion dan tol percuma RM 20 billion.

    ReplyDelete
  152. Semua sekali menjadikan kos untuk menampung 3 janji Pakatan Rakyat ini sahaja sebanyak RM 205 billion!! Ini belum lagi bercakap tentang subsidi lain dan segala perbelanjaan pembangunan dan pengurusan negara yang dianggarkan antara RM 80 – RM 100 billion setahun.

    ReplyDelete
  153. Persoalannya sekarang, setakat mana kemampuan kewangan negara untuk menampung semua janji tersebut? Agak menghairankan bagaimana Pakatan Rakyat yang tidak mempunyai maklumat lengkap mengenai kewangan negara boleh merencanakan perbelanjaan kewangan yang sebegitu besar untuk rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  154. Beruang tidak kata Pakatan Rakyat tidak mampu, tapi dari anggaran yang disebutkan di atas, jelasnya Pakatan Rakyat perlukan lebih dari air liur semata-mata untuk memastikan semua janji tersebut berjaya dilaksanakan. Dan rakyat Malaysia mengharapkan semua ini dibentangkan dengan jelas kepada rakyat agar apa yang berlaku di Selangor sekarang tidak menimpa rakyat Malaysia selepas PRU13 berakhir.

    ReplyDelete
  155. Dan jangan lupa, ini hanyalah 3 daripada deretan janji Pakatan Rakyat dalam buku Jingga sekarang dan versi baru yang sedang dikemaskini sekarang.

    ReplyDelete
  156. Anonymous said...December 28, 2012 11:49 AM

    Dasar pencacai orang sebut masalah air di Sabah di putar belit ke semananjung. kau duduk di selangorkah?

    ReplyDelete

  157. Nameless said...December 28, 2012 1:58 PM

    Persoalannya sekarang, setakat mana kemampuan kewangan negara
    ( Fasal menteri UMNO PALOI mengurus kewangan memanglah kewangan negara tenat hingga Idris Jala kata negara akan bangkrap kalau tak dilaksanakan GST. Bagilah PR memerintah yang tahu mengurus kewangan )

    ReplyDelete
  158. Kawasan pedalam yang ada juga masih tiada bekalan air yang wajar.

    ReplyDelete
  159. Untuk janji yang pertama, pendidikan percuma dan penghapusan PTPTN. Memetik kenyataan Perdana Menteri di Batu Pahat tempoh hari, kerajaan akan kehilangan hasil sebanyak RM 43 billion untuk tujuan menghapuskan pinjaman PTPTN.

    Adakah benar PR dapat menunaikan janji ini sekiranya mentadbir?

    ReplyDelete
  160. Isu loji air di lembah klang harus ditanggani agar bekalan di masa akan datang sentiasa mencukupi.

    ReplyDelete
  161. Semua tender projek harus diuruskan dengan amanah dan elakkan unsur berasuah.

    ReplyDelete
  162. Isu bekalan air harus diuruskan dengan bijak, perairan berkait rapat dengan segala aktitivi harian.

    ReplyDelete
  163. bah bila mengundi kita periksa lah dimana keutamaan kita,kalau BN masih releven kita utamakan lah dan kalau tidak asal nampak lambang dacing ludah dulu lepas itu pangkah lawan nya..ok bah kan sebab semua project BN kroni diberi keutamaan tapi kepentingan rakyat no 2

    ReplyDelete
  164. Kamurang ini masalah air di Sabah kan sudah selesai dengan pemberian tangki air 1Malaysia oleh Najib!

    ReplyDelete
  165. AS lands are getting scarce, developers have to form strategies to secure the land that they are keen on.

    ReplyDelete
  166. “A lot of times, we have to make the decision on site. When we look at the land, we have to know what product we can develop there and how we are going to sell it and at what price, on the spot,” he tells StarBizWeek.

    ReplyDelete
  167. “You must know the market well ... the moment you procrastinate, another player would have snapped it up,” he says

    ReplyDelete
  168. When it comes to acquiring new land, the developer, especially those in city areas, may not have the privilege to study the land thoroughly.

    ReplyDelete
  169. Due to the rarity of good land, prices are heading north.

    “Margins have become inelastic due to escalating land prices and rising material costs which make it hard to keep costs low.

    ReplyDelete
  170. “To mitigate that, developers have to increase efficiency and launch the projects quickly,” he says.

    ReplyDelete
  171. The increasing cost to fund projects will see more collaborations among developers in the future, he adds.

    ReplyDelete
  172. For Bolton, it has partnered with other developers for its projects at Wangsa Maju, 51G Kuala Lumpur and Mayang Land.

    ReplyDelete
  173. Besides the central region, the developer is also present in Pulau Langkawi, Penang, Sungai Petani (Kedah) and Malacca, with its landbank totalling 1,300 acres.

    ReplyDelete
  174. masalah air di Bugaya Semporna...mana Shafiee Apdal??? mana Ramlee Marhaban?????

    ReplyDelete
  175. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=513422975358698&set=a.513422835358712.128489.100000730007488&type=1&theater

    ReplyDelete
  176. Semua projek yang ada harus dijalankan dengan lebih sempurna.

    ReplyDelete
  177. Water supply and road construction issues are among the agendas to be given priority said Datuk Yahya Hussein.

    ReplyDelete
  178. There are many key issues which need to be addressed especially water problems and high costs incurred to supply it, apart from road and bridge construction.

    ReplyDelete
  179. Yahya said water supply management needed close cooperation between the concessionaires and Sabah Water Supply Department.

    ReplyDelete
  180. "If this (cooperation) can be improved, it can help the state government to save a lot (in water supply costs)," he said.

    ReplyDelete
  181. The Infrastructure Development Ministry would list out the areas which needed treated water, especially locations in the Sabah's interiors, for the federal government's consideration.

    ReplyDelete
  182. "In Sabah, some 35 per cent of the area are without treated water supply, it is quite on the high side as compared to the Peninsula," he said.

    ReplyDelete
  183. Yahya also said the ministry would monitor the progress of infrastructures' construction in the state to ensure none of the projects were delayed.

    ReplyDelete
  184. Hope that the water woes in Sabah can be resolved as soon as possible as water is an important need in life.

    ReplyDelete
  185. The government should pay more attention in providing basic necessities to the people.

    ReplyDelete
  186. Looking forward to see the water issues resolved soon.

    ReplyDelete
  187. SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengingatkan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) tidak menunding jari kepada kerajaan negeri ekoran kegagalan syarikat itu membekalkan air kepada pengguna di Selangor dan Kuala Lumpur.

    Katanya, krisis air yang berlaku di sekitar Gombak dan Kuala Lumpur adalah berpunca daripada kegagalan syariakat itu menyelenggara Rumah Pam Air Wangsa Waju.

    “Sejak 1 Januari 2005, semua aset dan fasiliti pengagihan air milik Kerajaan Selangor diserahkan untuk dikendalikan sepenuhnya oleh SYABAS termasuklan Rumah Pam Wangsa Maju.

    “Hasil lawatan ke Rumah Pam Wangsa Waju pada 2 Januari dan melalui pemerhatian dari buku log operasi pam untuk tahun 2012, didapati bahawa pam nombor dua telah rosak melebihi setahun dan tidak pernah dibaiki,” katanya dipetik Selangorku.

    Lawatan itu adalah sebahagian siasatan yang dilakukan Jawatan Kuasa Pemantauan Bekalan Air Negeri Selangor bagi mengenal pasti punca krisis air yang terbaru itu.

    Menurut Abdul Khalid lagi, terdapat lima unit pam di Rumah Pam Wangsa Maju dan siasatan mendapati bahawa gangguan bekalan air yang melanda Gombak dan Kuala Lumpur berpunca kegagalan kelima-lima pam tersebut.

    Syabas ujarnya patut menyelenggara semua aset pengagihan air seperti yang termaktub dalam Perjanjian Konsesi yang ditandatangani di antara Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Selangor dan syarikat itu.

    “Gangguan bekalan air kali ini adalah kemuncak kepada siri-siri kegagalan SYABAS memenuhi tanggungjawab kepada pengguna seperti yang termaktud dalam Perjanjian Konsesi.

    ReplyDelete
  188. Masalah air di Selnagor..SYABAS sabotaj kerajaan PR dan masalah air di Pekan,Pahang..SYABAS kpd najib.

    ReplyDelete
  189. Aku rasa SYABAS sudah terlalu diberi layanan istimewa..!! perlu dingat SYABAS*(selepas ni dipanggil syaitan) adalah syarikat kroni pada UMNO.. Syaitan in menyumbang dana besar utk UMNO Pusat dan Negeri...syaitan ini juga mencadangkan kadar air dinaikkan sebanyka 35% setahun bagi membayar kos rawatan air yg diperdagangkan pada rakyat... tapi tindakan kerajaan PR Selangor yg tidak membenarkan kenaikan itu menyebabkan Syaitan ni bertindak menyusahkan rakyat selangor... atas dasar keprihatinan kerajaan negeri, mereka membayar pengunaan 20 meter padu penguna utk meringankan beban rakyat....sudah sampai masanya kerajaan negeri menamatkan konsensi syaitan yg berpaksikan keuntungan ini.. dgn rezab kewangan yg kukuh, khidmat syaitan ini boleh ditamatkan dan kebajikan rakyat selangor dapat dipertahankan....

    ReplyDelete
  190. Diharapkan kes ini akan mendapat perhatian pihak berkuasa kerana melibatkan masalah rakyat.

    ReplyDelete
  191. Peranan yang tinggi dimainkan oleh pihak media untuk melaporkan masalah rakyat supaya perhatian akan diberikan.

    ReplyDelete
  192. Haruslah kerajaan mengambil setiap laporan daripada rakyat secara serius.

    ReplyDelete
  193. Keperluan asas yang paling penting dalam kehidupan manusia adalah air, oleh itu, bekalan air yang mencukupi haruslah disediakan kepada rakyat.

    ReplyDelete
  194. Semoga isu ini akan mendapat penyelesaian yang terbaik daripada pihak berkuasa, pastikan masalah bekalan air ini akan ditangani dengan berkesan.

    ReplyDelete
  195. Najib said the government was particularly concerned with clean water supply to rural communities, including in remote areas of Sabah and Sarawak, although the water supply reticulation projects take a long time to implement. As an immediate measure, the government has supplied tanks 20,000 for the collection of rain water in the interior of Sarawak, especially longhouse residents at a cost of RM52mil. This facility provides benefits to about 100,000 people. For 2012, the programme will be extended to Sabah with an allocation of RM50mil. Some RM400mil has been allocated for upgrading water supply infrastructure in stages in selected Felda schemes as the facility has been operating for over 50 years and obsolete.




    ReplyDelete
  196. According to the Prime Minister, the government had allocated RM50mil to improve water supply that involve extending supply from estates to the main pipes. It also agreed that water supply authorities impose domestic tariff on estate housing estates as compared to industry rate at present. The Ministry of Human Resources will be responsible for coordinating and monitoring the implementation of water supply facilities. He said to provide a more comfortable, credible and quality bus service, an additional allocation of RM150mil will be prepared and channeled to the Public Transport Development Fund at SME Bank.

    ReplyDelete

  197. Therefore, he said, there should be no reason for the people not to support the Barisan Nasional (BN) Government because all development that the people been enjoying is a result of the Government's concern to see all rural people living comfortably. He also called on the local communities here to give total support to the Government so that implementation of any development can run smoothly.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.