Thursday, December 13, 2012

Sabah Semakin Tidak Selamat?

JIKA penduduk Kota Marudu dikejutkan dengan tragedi malang yang menimpa adik Norikoh Saliwa; kami yang tinggal di Bandar PATI Lahad Datu turut merasa gelisah dengan kejadian ngeri yang menimpa seorang pelajar perempuan tingkatan tiga yang menetap di Kampung Sapagaya, Lahad Datu pada jumaat lalu apabila ditemui terdampar dalam keadaan mengerikan di Fajar Center; dipercayai dirogol PATI?

Menurut maklumat keluarga terdekat, Fati (bukan nama sebenar), pelajar tingkatan 3 disuruh membeli ubat oleh ibunya di bandar Lahad Datu dengan ditemani seorang lelaki yang dipercayai teman lelaki pelajar berkenaan, Iwan, sekitar jam 2 petang jumaat lalu.
Mereka menaiki kereta sapu Proton berwana merah dan turun di Kedai Onlee; kemudian saksi melihat mereka bertukar kereta Kancil putih sebelum menuju ke kampung Puyut untuk mengambil seorang lagi kawan.

Dalam perjalanan ke Fajar Centre, seorang lelaki mengeluarkan pisau dan menutup mulut mangsa dan mengugut akan mencederakan mangsa jika menjerit; lalu mangsa di bawa naik ke sebuah bilik penginapan di hadapan Restoran Dovis; sebelum dipercayai dirogol.

Mangsa ditemui oleh abang iparnya yang bekerja di Jabatan Haiwan lebih kurang jam 11.30 malam, dalam keadaan trauma; setelah puas mencari mangsa yang tidak pulang ke rumah selepas membeli ubat untuk ibunya.

Ketika sampai di rumah kakaknya di Taman Sri Perdana, didapati darah keluar dari kemaluannya sebelum dihantar ke Hospital Lahad Datu untuk mendapatkan pemeriksaan dan rawatan.

Bagaimanapun kami agak hairan kerana walaupun pada mulanya Polis menyiasat kes berkenaan mengikut Seksyen 376, Kanun Keseksaan (Rogol); namun kami dimaklumkan hasil pemeriksaan doktor, tidak berlaku sebarang penetrasi (tiada kemasukan sesuatu ke dalam vagina) dan akan mengklasifikasi semula kes berkenaan selepas teman lelaki dan rakan yang dilihat bersamanya di saat akhir disiasat.

Sehubungan itu kami mengharapkan agar pihak polis lebih profesional menangani kes ini kerana tiga tragedi, dua daripadanya maut, iaitu Kartini dan Norikoh telah menimbulkan kesangsian orang ramai terhadap kewibaan polis.

Salam Hormat,
JIRAN MANGSA

138 comments:
Write comments
  1. Hidupp OMNO..hidup PATI. Kah kah kahh.

    ReplyDelete
  2. Inilah natijahnya selama 55 tahun kerjaan Umno!

    ReplyDelete
  3. Siapa yang rogol? PATI atau BF? Atau kawan kepada BF?

    ReplyDelete
  4. Pergi berteman tapi kenapa ditinggalkan, mana pergi teman lelaki dia

    ReplyDelete
  5. Tu boyfriend pun meragukan juga. Polis perlu siasat

    ReplyDelete
  6. Kebanjiran PATI di Sabah perlu ada tindakan

    ReplyDelete
  7. moga2 mendapat pembelaan terhadap mangsa

    ReplyDelete
  8. ternak lembu ada hasilnya, ternak PTI pun ada hasilnya kah kah kah hidup ameno siapalah PTI tanpa muu.. hahaha

    ReplyDelete
  9. Jangan salahkan sesiapa... salahkan perempuan yang gete ini bekawan dengan PTI Bodoh tu.... siapa suruh beboyfrienkan PTI Bodoh tu.... Bagi anda diluar pantau anak2 anda jangan benarkan berkawan dengan orang yang diragui...

    ReplyDelete
  10. salah kerajaan ameno sbb bagi PTI dokumen haram kalau PTI tidak diberikan dokumen, dorang pun tidak juga besar kepala. ambi kau..besok hari, anak2 perempuan penyokong BN pula kena perkosa oleh binatang ternakan mereka sendiri.

    ReplyDelete
  11. Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar memberi jaminan tahap keselamatan dan ketenteraman awam di Sabah terkawal dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sentiasa meningkatkan pemantauan.

    ReplyDelete
  12. Katanya, pada masa yang sama beliau turut mengarahkan Polis Sabah mempertingkatkan kerjasama dengan pasukan keselamatan dari negara jiran bagi mencegah jenayah termasuk penculikan.

    ReplyDelete
  13. "Kita mesti perkukuhkan hubungan kita dan beri ingatan kepada pihak yang tidak bertanggungjawab itu bahawa kita sentiasa berjaga-jaga demi keselamatan rakyat,” katanya kepada pemberita, di sini hari ini

    ReplyDelete
  14. Ismail yang sebelum itu merasmikan Persidangan Ketua-ketua Agensi Polis Bantuan bersama Pegawai Kanan PDRM ke-24, diminta mengulas mengenai kes penculikan membabitkan dua rakyat tempatan di pantai timur Sabah pada Rabu lepas.

    ReplyDelete
  15. Beliau turut memberi jaminan PDRM akan melakukan siasatan menyeluruh berhubung kes itu bagi memastikan kedua-dua rakyat Malaysia tersebut dapat diselamat dan dibawa pulang ke tanah air

    ReplyDelete
  16. Polis Diraja Malaysia (PDRM) memberi jaminan bahawa tahap keselamatan dan ketenteraman awam khususnya di Sabah adalah terkawal.

    ReplyDelete
  17. Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, polis sentiasa membuat pemeriksaan rapi di seluruh negeri dan bersiap sedia jika berhadapan dengan kes-kes luar jangkaan termasuk kes penculikan sehingga membawa mangsa ke luar negara.

    ReplyDelete
  18. Katanya, sebaik sahaja dimaklumkan mengenai kes penculikan bersenjata api di Lahad Datu, dekat sini baru-baru ini, beliau telah mengarahkan Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib untuk meningkatkan kerjasama dengan agensi keselamatan negara jiran.

    ReplyDelete
  19. Menurutnya, kerjasama itu penting terutama dalam mengawal persempadanan dan keselamatan perairan negara daripada dicerobohi.

    ReplyDelete
  20. The Malaysian armed forces is patrolling and monitoring the waters off the east coast of Sabah and there is no need to fear, said Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    ReplyDelete
  21. He stressed that tourists and travellers had no need to be afraid as the east coast of Sabah was “peaceful”.

    ReplyDelete
  22. “We know the actual situation in Malaysia. I’m confident with the steps taken to monitor and control our sea borders. There is nothing to worry about,” he said.

    ReplyDelete
  23. He was responding to a United States Embassy warden notice here on Friday urging its citizens to “avoid or use extreme caution in connection with any travel” to the east coast of Sabah and its nearby islands.

    ReplyDelete
  24. Muhyiddin said the notice was an annual one that stemmed from the developments in the southern Philippines where militant separatists have been calling for a separate Muslim state for decades.

    ReplyDelete
  25. “They may be worried that the situation there will spill over to Sabah,” he told reporters after launching a Mesra Rakyat programme in Bandar Baru Sentul yesterday.

    ReplyDelete
  26. In Kota Kinabalu, Defence Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi said the country’s security forces was working closely with intelligence agencies in neighbouring countries to safeguard its borders against incursions by any armed groups.

    ReplyDelete
  27. Saying the security forces were on full alert, he added: “I want to assure all tourists and people living in islands in Sabah’s east coast that they should not be worried for their safety.”

    ReplyDelete
  28. Meanwhile, Chief Minister Datuk Musa Aman, who also reiterated the view that the east coast was safe, said tourism on the islands especially Sipadan and Mabul would not be affected by the advisory.

    “As of now, Sipadan is fully booked for seven months.”

    ReplyDelete
  29. Sabah CM has reiterated the strong commitment of both state and federal governments to tackling the issue of illegal immigrants in Sabah

    ReplyDelete
  30. Chief Minister Datuk Musa Aman said the regularisation exercises held over the last couple of years have helped put in place solutions for the immigrant problem in the state.

    ReplyDelete
  31. Everyone is concerned about illegal immigrants and every effort is being made to solve it.

    ReplyDelete
  32. Persidangan Dewan Rakyat dimaklumkan bahawa jawatankuasa Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai pemberian warganegara kepada pendatang asing di Sabah (RCI) telah memulakan tugas mereka

    ReplyDelete
  33. Kenyataan itu, sekaligus menafikan dakwaan bahawa RCI belum memulakan tugas mereka seperti yang diperuntukkan kerajaan.

    ReplyDelete
  34. Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong berkata jawatankuasa RCI telah bermesyuarat dan menetapkan siapa yang akan dipanggil sebagai saksi.

    ReplyDelete
  35. “Tuduhan itu (jawatankuasa RCI belum memulakan tugas) amatlah tidak benar. Mereka telah memulakan tugas mereka dan kita kenalah beri masa kepada mereka untuk menentukan prosedur yang akan diguna termasuk membenarkan keterangan melalui afidavit,” katanya ketika menjawab soalan Dr Mohd Hatta Md Ramli (PAS-Kuala Krai) yang ingin tahu bila jawatankuasa RCI akan mula melaksanakan tanggungjawab mereka

    ReplyDelete
  36. Dalam pada itu, Liew berkata pemberian taraf penduduk tetap dan kewarganegaraan adalah berdasarkan kelayakan mengikut perundangan tertakluk dalam Perlembagaan Persekutuan.

    ReplyDelete
  37. Liew berkata kerajaan tidak bercadang meluaskan skop sisatan RCI ke negeri-negeri di semenanjung berikutan permasalahan itu tidak ketara sebagaimana yang berlaku di Sabah.

    ReplyDelete
  38. “Walau bagaimanapun, kerajaan komited dalam memastikan hak rakyat dan kedaulatan negara Malaysia dilindungi selaras dengan Perlembagaan Persekutuan,” katanya

    ReplyDelete
  39. Nazri kata PATI tidak mendatangkan masalah di Sabah.

    ReplyDelete
  40. Kehadiran PATI di Negeri Sabah ini membuat penduduk Sabah rasa terancam.

    ReplyDelete
  41. Apa pun kerajaan telah pun menubuhkan RCI untuk menyelesaikan masalah ini.,

    ReplyDelete
  42. RCI ini ditubuhkan untuk menyiasat akan punca perkara ini berlaku.

    ReplyDelete
  43. Jadi kita perlulah bersama-sama memastikan masalah PATI ini akan dapat ditangani di Sabah ini.

    ReplyDelete
  44. RCI adalah bukti kerajaan serius ingin menangani masalah PATI.

    ReplyDelete
  45. Maklumat daripada orang ramai amat diperlukan bagi membantu penyiasatan tersebut.

    ReplyDelete
  46. Jangan mudah terpedaya dengan permaian pembangkang yang cuba menarik perhatian dengan mengatakan yang bukan-bukan mengenai PATI ini.

    ReplyDelete
  47. PATI sekarang ini sanggup melakukan pelbagai jenayah. Jadi pihak berkuasa perlu bertindak cepat bagi menangani isu ini.

    ReplyDelete
  48. Itulah yang kita harapakan daripada pihak berkuasa supaya bertindak cepat untuk menyelesaikan masalah PATI di Negeri sabah ini.

    ReplyDelete
  49. Penubuhan RCI ini tujuan utama mereka bagi menyiasat punca dan dalang dalam kes PATI di Negeri Sabah ini. Maka kita harap RCI dapat menangani isu ini sebaiknya. PATI sememangnya perlu diatasi.

    ReplyDelete
  50. karulnaim apa takut dengan PATI bukankah Nazri Aziz sudah bagi jaminan PATI tidak mendatangkan masalah di Sabah tak fahamkah?

    ReplyDelete
  51. PATI mengancam ketenteraman, harus dihantar balik ke negara asal.

    ReplyDelete
  52. RCI harus bertindak bijak dan pantas untuk menanggani isu PATI yang menghantui semua lapisan di Sabah.

    ReplyDelete
  53. Pihak berkuasa harus sentiasa memantau aktiviti yang dijalankan oleh golongan ini supaya mereka tidak membawa isu yang merisikokan negara.

    ReplyDelete
  54. Golongan ini diberi mykad dan mengundi. Ada juga diberi lesen untuk berniaga. Ada juga diberi wang tunai.

    ReplyDelete
  55. Jabatan imigresen harus bertanggung jawab atas kemasukan PATI yang begitu banyak jumlahnya.

    ReplyDelete
  56. Punca kemasukan warga asing harus disiasat.

    ReplyDelete
  57. Kerajaan sanggup membuat apa sahaja untuk mengekalkan kuasa.

    ReplyDelete
  58. Jumlah PATI yang ramai akan menjejas perkembangan industri pelancongan.

    ReplyDelete
  59. The PATI need to be controlled and monitored.

    ReplyDelete
  60. Siapakah harus bertanggung jawab di atas kes PATI ini?

    ReplyDelete
  61. Selagi Sabah dibanjiri PATI, selagi itulah keselamatan makin terancam.

    ReplyDelete
  62. Ancaman boleh terdapat di mana2 dan tidak semestinya orang asing saja yang boleh datangkan ancaman.

    ReplyDelete
  63. Pihak berkuasa diharap dapat laksanakan tugas menjaga keselamatan dan keamanan rakyat di negara ni.

    ReplyDelete
  64. Undang2 perlu dilaksanakan dengan ketat. jangan biarkan penjenayah bebas hidup di Sabah ni.

    ReplyDelete
  65. Walaupun dikatakan keadaan keselamatan di Sabah masih terkawal namun,kita tidak boleh pandang ringan perkara ni. sentiasalah berwaspada.

    ReplyDelete
  66. kes pembunuhan, penculikan tahun ni di Sabah ada berlaku. harap2 perkara ni tidak berulang.

    ReplyDelete
  67. PATI tidak harus membanjiri Sabah dan seolah di luar kawalan.

    ReplyDelete
  68. Undang-undang yang lebih ketat yang boleh memastikan tiada kes penjenayah yang berterusan.

    ReplyDelete
  69. Jabatan Emigration and Jabatan Pendaftaran should be the first party to investigate. They are be linked closely to the PATI issue.

    ReplyDelete
  70. Kerajaan akan bertindak sekiranya berlaku kes jenayah yang serius.

    ReplyDelete
  71. Saluran mana PATI ini mendapat mykad dan diberi identiti untuk mengundi.

    ReplyDelete
  72. Semoga RCI dapat mengesan punca kemasukan PATI.

    ReplyDelete
  73. Kemasukan warga asing dan isu kerakyatan songsang bermula sejak Dr. M.

    ReplyDelete
  74. Lama-kelamaan, PATI akan menjadi penentu kerajaan negara. Banyak di antaranya sudah menjadi warganegara.

    ReplyDelete
  75. Semua pihak faham apa yang berlaku. Kemasukan PATI yang luar biasa ini seolah untuk kepentingan politik masing-masing.

    ReplyDelete
  76. Golongan ini akan menyebabkan isu social yang serius.

    ReplyDelete
  77. Kerajaan BN harus membuktikan keikhlasan untuk menanggani isu PATI.

    ReplyDelete
  78. Ni dakwaan serius...!! 40,000 bukan satu jumlah sikit walaupun tak boleh menandingi RM40 Juta.. keke..opss.. tapi ta ada angin, pokoko tidak bergoyang.. Sabah adalah negeri yg paling banyak berlaku isu ini hinggakan setelah didesak berjuta kali, dgn berat hati pemerintah mengumumkan penubuhan RCI ....jangan sesekali percaya pada penafian itu...hak rakyat pribumi mesti dipertahankan..pendatang akan pergi jika ada peluang ekonomi yg lebih baik ditempat mereka.. akhirnya rakyat sendiri yg menderita..

    ReplyDelete
  79. Pihak polis harus meronda dan memastikan keselamatan rakyat dijamin.

    ReplyDelete
  80. Kerjasama semua pihak diperlukan untuk mencegah penjenayah.

    ReplyDelete
  81. Hukuman yang ketat harus dikenakan kepada mereka yang disabit bersalah.

    ReplyDelete
  82. kes maut sudah berlaku, adakah pihak berkuasa akan bertindak?

    ReplyDelete
  83. aku berdoa semoga anak2 perempuan si pemberi ic haram pada PTI dirogol oleh PTI baru padan muka.

    ReplyDelete
  84. Bagi aku,masalah PATI ni senang jer nak handle. Yg banyak karenah hanya OMNO/BN shj menyalahguna pilihan yg rakyat berikan. Apa bentuk salahguna? Keluarkan ic palsu kpd beratus ribu warga asing demi jangka hayat OMNO dgn menggadai maruah negri dan anak negeri Sabah. Malah ramai samseng yg dikenali atau yg minta dikenali di negeri ini, jelas dari Seberang,bukan lokal. Kerajaan ada banyak pihak berkuasa tetapi kenapa masalah PATI dgn jenayah tidak boleh habis? Sebab agensi penguatkuasaan undang2 tu manusia,bukan malaikat. Ada FULUS semua boleh ubah,maaa.

    **Raja Sulu

    ReplyDelete
  85. betul tu bro. ada fulus semua boleh ubah. Kalau macam ni sy tidak mau kawin la, takut nnt anak sy kena rogol oleh PATI. sanggup lagi sy mati membujang sampai tua. biar la sy tanggung kesengsaraan hidup sendirian dari anak bini turut sengsara:)

    ReplyDelete
  86. minta-mintalah anak ppm Tun M c Marina yang kena rogol pas2 kena bunuh kejam mcm admin tulis artikel ni..entah, apalah perasaan org tua tu nnt. Sy rasa mungkin habis semua harta-harta dia gadai pas2 beli Bom,Roket,kereta kebal,jet pejuang,kapal selam,periuk api,senjata api dll lancar serangan sama filipina dan indonesia.

    ReplyDelete
  87. Di Sabah ni bukan kata Lahad Datu jer..serata tempat asalkan Sabah,memang brmaslah sikit pihak polis nak kawal jenayah. Angkara pendatang. Di Tawau dulu,ada kes bunoh melibatkan kktgn majlis daerah ke. Kena bunoh lepas tu pembunoh naik rakit/perahu brdayung ketngah lautan / balik negeri asal, senyap. Sebulan dua masuk Sabah balik. Lepas tu Sabah mcm dah iktiraf kedatangan PATI brtapak dSabah dimana dah ada program Perayaan Festivl Kebudayaan A/Bangsa yg banyak mempamirkan prtunujukkan kebuadayaan Tidong, Butun dn brbagai2 kaum lagi yg saya parcaya asalnya bukan lokal.

    ReplyDelete
  88. Nazri Aziz sudah bagi jaminan PATI tidak mendatangkan masalah di Sabah tak fahamkah?

    ReplyDelete
  89. Semua faham, PATI tidak mnimbulkan masalah di Sabah. Sebab itu mana ada pembunohan, penculikan atau jenayah seumpamanya di Sabah,bah. Salamat samua itu,bah. Betul kata Nazri Aziz, YB Bongkak tuh.

    ReplyDelete
  90. Kita undi BN seratus peratus yang menerusi Nazri Aziz memberi jaminan PATI tidak mendatangkan masalah di Sabah!

    ReplyDelete
  91. Jom undi OMNO...hidupp PATI.

    ReplyDelete
  92. Perkara ini harus di siasat, untuk mendapat kebenaran yang sebenar.

    ReplyDelete
  93. Pati menyusahkan rakyat Sabah, kerajaan telah berusaha untuk menangani masalah Pati ini.

    ReplyDelete
  94. The Wildlife Department and Danau Girang Field Centre (DGFC) recently received a rm1 million funding from Sime Darby Foundation for conservation and management of bantengs in Sabah.

    ReplyDelete
  95. The project will be in collaboration with several partners including the Forestry Department, Sabah Foundation and Cardiff University.

    ReplyDelete
  96. And so far the Foundation has committed close to rm80 million for its Big9 programme – which is to protect and conserve nine endangered animals, most of which are indigenous to Malaysia.

    ReplyDelete
  97. The animals are the sun bear, orangutan, Asian elephant, Sunda clouded leopard, hornbill, banteng, proboscis monkey, sumatran rhino and Malayan tiger.

    ReplyDelete
  98. The total commitment from the Foundation for its environment pillar is over rm111 million over many years. The project aims to increase the knowledge and awareness of this extremely endangered species of wild cattle in Sabah,” said wildlife director Datuk Dr Laurentius Ambu.

    ReplyDelete
  99. “It will be a three-year project during which we will try to locate the remaining populations of banteng across Sabah and assess their conservation status and longevity in their current locations,” said Dr Benoit Goossens, director of the Danau Girang Field Centre and leader of the project.

    ReplyDelete
  100. Dr Goossens said to achieve the objective, they would use the only record of banteng distribution available in an unpublished report entitled “A Faunal survey of Sabah” that was compiled by wwf in 1982.

    ReplyDelete
  101. The report included a distribution map of bantengs in Sabah and estimated population sizes.

    ReplyDelete
  102. “Recognition of remnant banteng populations is critical to identify the extent of the decline which has probably occurred over the past 30 years as a result of deforestation, land conversion and human population expansion.

    ReplyDelete
  103. “It is also crucial for identifying connectivity issues compromising the genetic integrity of the species,” Dr Goossens said, adding that camera trap grids would be set up in those areas to capture banteng photographs and estimate habitat occupancy.

    ReplyDelete
  104. And, he also said education and capacity building had always been a priority for the Sime Darby Foundation, and as such, the project would also include training of one Malaysian Master student and two local field research assistants.

    ReplyDelete
  105. “At the end of the project we will organise an international workshop on the conservation status of bantengs in Sabah to highlight the current status of the species, and discuss mitigation possibilities as well as to launch an action plan for bantengs in Sabah,” Dr Laurentius said.

    ReplyDelete
  106. Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) has set its priority, which is to ensure better power supply to the rural areas in Sabah.

    ReplyDelete
  107. Malaysian law enforcement officers are advised to verify the status of identification documents belonging to foreigners before sending them off to the lock-ups.

    ReplyDelete
  108. “The law enforcement officials should check their status with the employers before taking such action; this is among the conditions that should be looked into before sending them off to lock-ups,” said Indonesian Consul General for Sabah, Soepeno Sahid.

    ReplyDelete
  109. On a different note, he urged Indonesians who had yet to renew or apply for passports to do so soon.

    ReplyDelete
  110. “For those wishing to apply for Indonesian passports, they must get the authorisation and guarantee letter from the respective employers such as supporting documents, because without them, we may not be able to process their applications,” he told The Borneo Post when contacted yesterday.

    ReplyDelete
  111. Soepeno said the passport would later be referred to the State Immigration Department as part of the procedures before it can be issued to the applicant.

    ReplyDelete
  112. He said between September and November following the 3+1 amnesty programme by the state government, they had issued a total of 12,878 passports to their nationals and dependents staying in Sabah.

    ReplyDelete
  113. The 3+1 amnesty programme was carried out after the registration programme for legal foreign workers was done under the state-level 5P Programme.

    ReplyDelete
  114. Foreign workers and dependents were registered through the biometric system provided by the Immigration Department.

    ReplyDelete
  115. Deputy Chief Minister Datuk Seri Yahya Hussin said more emphasis is being given to technical and skills training as the country progresses.

    ReplyDelete
  116. “It is not a failure if you did not do well in your studies. There are many options one can choose from the various types of skills,” he said in his speech at the presentation of certificates for participants who underwent the beauty course in Rozsall Beauty Academy here yesterday.

    ReplyDelete
  117. The programme is part of the government’s 1Azam programme to assist those in acquiring various skills.

    ReplyDelete
  118. The speech was delivered by Yahya’s assistant Datuk Bobbey Suan.

    ReplyDelete
  119. Yahya who is also the State Agriculture and Food Industry Minister said human capital development was crucial for the nation to become developed.

    ReplyDelete
  120. “When we have all the integrated skills needed, we are on the road to progress and our youths who have the necessary skills will play a part in this journey,” he said.

    ReplyDelete
  121. He added that vocational skills are being sought after by many employers

    ReplyDelete
  122. Yahya said the Federal government has allocated a huge sum of money to promote vocational education and improving vocational schools.

    A total of 150 people completed the course.

    ReplyDelete
  123. PATI kini makin berleluasa, byk masalah mereka tmbulkan.

    ReplyDelete
  124. kita tak boleh biarkan pati terus bermaharaja lela. banteras PATI.

    ReplyDelete
  125. Perairan di Sabah sehingga kini masih selamat walaupun terdapat beberapa kes kecil yang berlaku sebelum ini

    ReplyDelete
  126. kejadian-kejadian seperti rompakan dan penyeludupan di perairan sering kali berlaku namun ia bukan bermakna perairan di negeri ini tidak selamat.

    ReplyDelete
  127. Keadaan keselamatan di perairan Sabah masih terkawal di mana setakat ini belum ada kes-kes besar seperti ancaman bersenjata dan penculikan seperti yang berlaku pada tahun 2010.

    ReplyDelete
  128. Bagaimanapun, TLDM sentiasa bersedia bagi menghadapi sebarang kemungkinan dan bekerjasama dengan agensi-agensi lain seperti Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM) serta Pasukan Gerakan Marin (PGM) bagi mengawal keselamatan termasuklah membanteras kes-kes yang boleh dianggap kecil di perairan Sabah

    ReplyDelete
  129. Home Minister Hishammuddin Hussein said recent spate of high profile crime cases does not mean that the country is not safe.

    ReplyDelete


  130. Asked if the Home Ministry will comply with Selangor's request for auxiliary police to be deployed throughout the state, Hishammuddin said he was prepared to meet the state government to discuss the matter.

    ReplyDelete
  131. He said that fear of crime of the result of public perception, not facts, stressing that the crime rate is actually on the downtrend.

    ReplyDelete

  132. Two cases do not cover the whole country, if you try to make a fuss out of one or two cases, it will only worsen the situation and create a picture that the country is not safe.

    ReplyDelete

  133. There is a need to improve on perception but the reduction in crime was not said by me but by international bodies.

    ReplyDelete
  134. He encouraged the public to forward their information to his ministry to be conidered and look into.

    ReplyDelete
  135. He added that the government had taken note of serious crimes particular in the case of Nayati's kidnapping and is moving to address the matter.

    ReplyDelete
  136. Nayati's case caught out attention and the cabinet has agreed last week to increase the omnipressence of the authorities at schools, especially when students are going to class and going home.

    ReplyDelete

  137. He said the government is looking in deploying authorities including Rela during those periods and will work with parents and other organisations to enforce such a move.

    ReplyDelete
  138. Kenapa isu2 sedemikian mesti dikaitkan dengan politik ?.
    mmg semua pemikiran mika xbetul.
    Gila PR..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.