Friday, December 7, 2012

Pakatan Parti 'Touch And Go'?

Timbalan Pengerusi Umno Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak menyifatkan pakatan pembangkang sebagai parti 'Touch And Go' yang tidak mempunyai dasar jelas untuk mentadbir dan mengubah negara.

Sambil menggesa rakyat agar tidak terpedaya dengan helah pembangkang, Salleh berkata pendekatan pembangkang hanya mencipta dan memainkan isu dengan harapan memenangi hati dan minda rakyat.
“Pakatan tidak tahu bagaimana mahu menyelesaikan masalah, objektif mereka hanya untuk membentuk kerajaan dan akan bergaduh sesama mereka.

“Ini sudah dibuktikan di negeri yang mereka tadbir termasuk di Selangor dan Pulau Pinang,” katanya ketika berucap pada majlis bersama rakyat di Kampung Tamau, dekat sini hari ini.

Salleh yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah percaya pakatan parti pembangkang itu tidak akan bertahan kerana pakatan mereka berdasarkan ‘marriage of covenience’ atau kesenangan bersama.

Memberi contoh tanda-tanda perpecahan dalam pakatan semakin ketara dengan isu terbaharu membabitkan cadangan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai Perdana Menteri jika mereka menang pilihan raya umum ke-13, Salleh berkata itu hanya peringkat permulaan.

Saranan itu disuarakan seorang perwakilan PAS pada muktamar tahunan parti bulan lepas, namun perkara tersebut disanggah pemimpin pembangkang lain termasuk Lim Guan Eng, yang dilapor berkata DAP berpegang kepada konsensus sebelum ini bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dilantik Perdana Menteri jika pembangkang menang pilihan raya umum akan datang.

Mengulas lanjut, Salleh berkata jelas perebutan dalaman sudah menjadi budaya pakatan pembangkang kerana mereka 'berkawan' untuk mengaburi mata rakyat dalam usaha mahu memerintah negara.

Semua ini berbeza dengan Barisan Nasional (BN) di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mempunyai dasar dan arah yang jelas, katanya.

“BN bersedia membuat keputusan yang sukar demi negara. BN parti yang bertanggungjawab dan mahu maju ke hadapan serta mengubah negara. BN mahu menghasilkan lebih banyak peluang pekerjaan dan ekonomi untuk rakyat,” katanya.

Salleh juga menegaskan kerajaan serius dalam memperjuangkan rakyat, justeru masyarakat terutama penduduk Sabah harus memberi sokongan tidak berbelah-bahagi kepada BN pada pilihan raya umum akan datang. (Bernama)

207 comments:
Write comments
  1. Anwar IBrahim terlalu memainkan isu lompat dan membentuk kerajaan baru seolah olah esok sudah tiada (there is no tomorrow) bagi Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  2. Apa sebenarnya disebalik strategi Anwar ini?

    ReplyDelete
  3. Pembohongan demi pembohongan dan 'political spin' yang dibuat oleh beliau sehinggakan kestabilan politik dan ekonomi negara tergugat kadang kadang tidak masuk akal.

    ReplyDelete
  4. Selepas Perwakilan PAS buat cadangan Perdana Menteri, tiada pun gaduh-gaduh diantara Pakatan Rakyat malah bukti demokrasi ujud diantara mereka. Dalam Persidangan UMNO mana ada yang berani buat macam itu. Sebaliknya dalam ucapan Datuk Najib, Ada sedikit yang Saya risau iaitu diantara kita sesama kita. Maksudnya pihak yang tidak dicalonkan di Kawasan Parlimen/DUN biasanya buat sabotaz, menyebabkan UMNO/BN kalah di banyak kawasan.

    ReplyDelete
  5. Kalau kita rajin merayau-rayau dalam alam blogsphere, maka kita akan berhadapan dengan pelbagai isu yang sedang dibangkitkan oleh para pecacai Pakatan terutama yang berkenaan dengan di Selangor.

    ReplyDelete
  6. Kini sudah timbul cerita tentang bagaimana Suruhanjaya Pilihanraya sedang berusaha untuk memenangkan UMNO dan Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  7. Muncul juga cerita tentang jumlah pengundi yang tiba-tiba meningkat di kawasan-kawasan tertentu.

    ReplyDelete
  8. Fakta tentang peningkatan jumlah pengundi baru tidak diambil kira, malah tentangan dan kebencian yang ditunjukkan oleh rakyat Selangor terhadap Pakatan Rakyat yang gagal menunaikan janji-janji mereka pada PRU 12 lalu, segaja tidak mahu diambil peduli.

    ReplyDelete
  9. Dari semasa ke semasa, kemuncak sokongan kepada Pakatan nampaknya telah bertukar dan menjadi telah bertukar menjadi trend menurun.

    ReplyDelete
  10. Rakyat Selangor yang telah melihat kemampuan Pakatan Rakyat sekadar berjanji dan membuat retorika.

    ReplyDelete
  11. Malah terlalu masalah yang dihadapi oleh rakyat Selangor gagal diselesaikzn oleh Pakatan Rakyat Selangor.

    ReplyDelete
  12. Kesian Salleh....dah terlambat...itulah gagal menghidu kebangkitan rakyat...selepas ni sapa lagi yg akan dicontact oleh BERNAMA utk membuat ulasan..?? siapler BERNAMA.menang PR nanti.. aku nak BERNAMA keluarkan kenyataan meminta maaf dan disiarkan disemua media...dgn tajuk.. 'BERNAMA mengaku menjadi anjing UMNO..'.....

    ReplyDelete
  13. Harta negeri Sabah dikenduri oleh Musa Aman dan kroni BN. Harta minyak dan balak Sarawak dikenduri oleh Mahmud Taib anak beranak! Itu yg rakyat Sabah dan Sarawak tetap miskin sampai bila2 jika masih bersama umno/BN yg durjana. Salleh said Keruak ni kira dah kenyanglah balun harta Sabah. Tapi masih nak lagi buat bekalan anak cucu pulak. Kesian rakyat Sabah terpaksa berkongsi kerakyatan dgn imigran Filipina n Indon hasil projek sulit Madey. Ayoh UBAH sebelum parah. UNDI Pakatan Rakyat!!!

    ReplyDelete
  14. InsyaAllah bila PR memerintah kita tak pakai lagi 'Touch and Go' ni..'Touch and Go' ni hanya digunakan oleh syarikat kroni UMNo(BN) utk mengaut keuntungan berlebihan drp rakyat yg menngunakan kemudahan jalan raya di Malaysia..Kad 'Touch and Go' ni sahaja sudah menghasilkan pendapatan lumayan buat syarikat kroni UMNO(BN), belum lagi charge bayar tol..Jadi siapa parti 'Touch and Go' sebenarnya? UMNO(BN) la..

    ReplyDelete
  15. Ulasan banggang dari Salleh, dah terbukti di 4 negeri di bawah PR , tadbirurus dengan baik berbanding negeri di bawah BN, masih ada lagi pemimpin tinggi umno,nampaknya tak berkualiti. patut le Sabah kena buli, wauuuuuuu !

    ReplyDelete
  16. ini macam rakyat, jadi pak kaduk le, las sekali balik rumah dalam keadaan terlanjang bogel, orang lain apa peduli....pi mampus le , wauuuuu !

    ReplyDelete
  17. Anonymous said...
    December 8, 2012 9:26 AM

    Ini Dato' tak tahu baca punya orang.Dia ingat rakyat sabah macam baru masuk malaysia zaman Tunku Abd.Rahman dulu.Mereka tahu PR ada Visi dan Misi.bukan caca marba macam BN.

    ReplyDelete
  18. INI ANAK KERUAK & PECACAI BN MUNGKIN TIDAK IKUT PERKEMBANGAN SEMASA....

    ReplyDelete
  19. Inilah yang kita dapat lihat dalam PR sekarang ini yang mana asyik mengejar kuasa semata-mata untuk menjadi ketua.

    ReplyDelete
  20. oi salleh apa kau cakap ni....ko merapu ke atau mabuk....negeri pakatan perintah adalah yg terbaik dari bn perintah termasuk negri ko sabah...negeri aku juga....apa kah ko bercakap ikut sedap mulut ko taua ko nak kalah dlm pru13 nanti...aku tak percaya ada pemimpin dari negeri aku boleh berkata sedemikian rupa....sedar la skit tentang terbelakangnya negri sabah berbanding negeri pakatan....ini pemimpin langsung aku tak respek....boleh jalan la ko....

    ReplyDelete
  21. Jadi ini menampaknya yang mana PR ini seolah-olah hanya berjuang untuk kepentingan sendiri dan bukannya untuk rakyat.

    ReplyDelete
  22. Banyak janji ditaburkan kepada rakyat. Tapi mana janji mereka itu? Contoh boleh diambil di Pulau pinang sendiri rakyat tertipu dengan permainan PR di Negeri itu.

    ReplyDelete
  23. Memang banyak yang kita dengar daripada PR mereka banggakan negeri petandbiran mereka. Tapi secara amnya mereka cuba menutup kelemahan mereka.

    ReplyDelete
  24. Mungkin PR fikir mereka ini bijak dan pintar. Tapi sayangnya Rakyat lebih dari itu. Rakyat tahu apa yang patut dibuat pada PRu13 akan datang. Say Bye2 to PR.

    ReplyDelete
  25. Rakyat sekarang ini rata-ratanya sudah tahu memerhati dan menilai, kerana kedua-dua gabungan iaitu BN dan PR sama-sama mempunyai kerajaan, yang bedanya cuma PR sahaja yang tidak menguasai Pusat.

    ReplyDelete
  26. PRU yang akan datang rakyat pasti akan membuat penilaian berdasarkan peristiwa-peristiwa yang berlaku di dalam Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  27. Pergeseran di antara PAS dan DAP yang ditimbulkan oleh pemimpin-pemimpin tertentu di dalam parti tersebut. Pembuat masalah di dalam PAS ialah : Hadi, Mustafa, Nasha, Hasan Ali. DAP pula : Teresa, Ronnie, Jeff Ooi.

    ReplyDelete
  28. Pergolakan dalaman PAS : Di antara puak pro-Kerajaang Perpaduang Makang Ikang dengang puak pro-Pakatan Rakyat (yang digelar "Erdogan" oleh UMNO). Di Selangor lebih ketara, diantara Khalid Samad dengan Hassan Ali.

    ReplyDelete
  29. Lompat parti : Di Perak dan Kedah (wakil rakyat PKR)

    ReplyDelete
  30. Ramai yang terpukau dengan retorik pembangkang terutama mengenai penurunan harga minyak, kenaikan royalti minyak, penghapusan PTPTN dan Pendidikan Percuma, berbanding usaha-usaha kerajaan meningkatkan taraf hidup rakyat melalui Jelapang Padi, Agropolitan, PIOC, kilang baja atau program-program yang dijalankan SEDIA melalui Sabah Development Corridor.

    ReplyDelete
  31. Usaha kerajaan melalui berbagai pendekatan seperti GTP, ETP, NKRA masih merupakan perkara baru kepada penduduk, sehingga ramai yang tidak faham apa lagi mengerti mengenai akronim-akronim itu

    ReplyDelete
  32. Nampaknya pihak pembangkang mampu memunculkan isu-isu yang dekat dengan rakyat; walaupun pembangkang tidak menyebut bagaimana menyelesaikan isu-isu itu, namun setidak-tidak pembangkitan isu-isu membangkitkan rasa geram mereka.

    ReplyDelete
  33. Rakyat tidak mampu menganalisis, bahawa semakin banyaknya kereta di jalan raya atau sukarnya mendapat letak kereta di kawasan kompleks beli belah, sesaknya kompleks beli belah, menjamurnya pembangunan peumahan atau rumah-rumah kedai, merupakan petanda ekonomi semakin baik; namun atas putar belit pihak pembangkang, menjadikan keadaan itu sebagai beban kepada rakyat, bukannya suatu peluang.

    ReplyDelete
  34. Nampaknya dalam masa empat tahun terakhir, pembangkang mampu meracuni kebanyakan rakyat dengan isu persepsi, sehingga sukar bagi mereka menilai mana program yang berguna kepada mereka. Rakyat terbuai dengan janji manis, sehingga mencairkan komitmen kerajaan melalui Janji Ditepati.

    ReplyDelete
  35. Bayangkan bantuan kerajaan melalui BR1M, bantuan kepada pelajar dari tahun satu hingga tingkatan enam, bantuan baucer buku kepada pelajar perguruan tinggi, dan kini BR1M 2.0 telah meliputi rakyat yang bujang yang berumur antara 21-30 tahun dan rebet RM250 kepada golongan ini yang membeli Handpon 3G, mampu diselewengkan oleh pihak pembangkang sebagai usaha membeli undi.

    ReplyDelete
  36. Pembangkang mampu menukar upaya kerajaan itu, bahawa program ini adalah sebahagian daripada menghidupkan kroni, terutama yang terlibat dengan telekomunikasi.

    ReplyDelete
  37. Buta mata buta hati juga ni salleh, amacam mau nmpk? Lagi mau kempen ikut buta mcm dia... Apabarang ini urang... Ko tidak nmpk sudah sbb tu duit sudah bikin kalabuk ko punya mata gaman... Jgn mao kasi rusak urang punya mata hati. Biar ko rusak sendirik.

    ReplyDelete
  38. Nak tanya salleh,adakah BERJAYA dan PBS ada pengalaman memerintah sebelum ini ? tapi rakyat sabah memilih parti tersebut. Rakyat lebih bijak memilih.....dan tahu siapa yang layak memerintah.

    ReplyDelete
  39. salleh ni kalau PR menang x senang duduk sbb projek x msuk....huauuuuukuaauu

    ReplyDelete
  40. Saya nasihatkan Pak Salleh sila baca buku jingga adisi Sabah, Pakatan Rakyat bertekad mengambalikan kuasa autonomy yang menjadi hak rakyat dan negeri sabah yang termaktub dalam perlambagaan setelah perjanjian Malaysia ditandatangani dan terbentuknya Malaysia, Pak Salleh jangan sampai esok lusa anak-anak cucu cicit kita anggap Pak Salleh pangkhianat kepada hak rakyat dan negeri Sabah, sebelum terlambat baliklah kepangkal jalan, ubah sekarang selamatkan Sabah dan Malaysia.

    ReplyDelete
  41. Dulu saya respect dengan Datuk Salleh ni..ada gaya dan karisma..tapi bila dia dah mula merapu, sya hilang respect.. tak layak rasanya dia ni menjadi pemimpin untuk mewakili rakyat...macam lembu dicucuck hidung..lihat saja komennya dalam isu 20 perkara, isu minyak dan RCI..semua kenyataannya hanya sampah..

    ReplyDelete
  42. 40juta touch n go camne ceta said oiiii:-)

    ReplyDelete
  43. mantera said...
    December 8, 2012..


    Hujah-hujah begini samalah seperti mendengar orang-orang dungu berkata-kata. Mana kita tahu bila kita tidak mencubanya.Dasar jelas atau dasar tak jelas adalah sesuatu yang di momok-momokkan oleh akhbar dan media kawalan regim yang hanya dibaca dan didengar oleh orang-orang pedalaman seperti kamu dan kerabat-kerabat kamu saja.

    ReplyDelete
  44. bekas ketua pemda umno cawangan KG******* tUARAN mengatakan keadaan umno cukup tenat sekarang di mana2 di sabah mengatakan merekamaukan perubahan. sudah tidak tahan dgn keadaan sekarang, Boleh dilihat dimana2 pendatang boleh berniaga sesuka hati merekaorg sabah pula yg terhimpit ..beliau juga masih ahli umno tetapi akan mengundi pakatan rakyat pru 13 ni.ni kali la

    ReplyDelete
  45. DSP Salleh

    Dalam UMNO dan dalam BN pun ada juga gaduh. Siapa bilang PR tidak tahu tadbir Negara ? Lihat kewangan Selangor dan Pinang berapa kali ganda banyak jumlahnya dari UMNO/BN pegang. Seluruh Malaysia Negeri yang banyak duit adalah Negeri Pakatan.

    Namakan berapa orang sudah YB-YB Pakatan kena tangkap makan duit ? Banding dengan YB-YB BN huhhhhhhh banyaknya.

    Denakanku Datuk Sallah, Nginai betiu ko ngam bana tah si Paii ehhhhh ?

    ReplyDelete
  46. Salleh Said Keruak. Awak takut berhadapan dengan kenyataan. Sekadar memburuk-burukkan PR itu kerja budak-budak nakal tapi bukan macam awak, awak pernah jadi wakil rakyat dan KM Sabah tapi apa rekod awak? Tidak ada.. jawatan awak sekarang ini pun hanya gula-gula utk awak supaya awak jgn merajuk terus, bukan kerana awak baik... dalam status awak sepatutnya bagi tahu dgn rakyat apa agenda penambah baikan pemabangunan di Sabah bukan hanya memburuk-burukkan orang lain...

    ReplyDelete
  47. Aku nampak dah budaya keganasan mula merebak ibarat api yg marak...UMNO pihak yg tidak bertanggung jawab menjadi penyebab mengalakkan politik kebencian dan perkauman.. mereka menyerang DAP sebagai parti perkauman..sedangkan UMNO itu sendiri adalah BAPAK perkauman.. mereka menuduh PAS mengunakan Islam utk meraih undi.. sedangkan perjuangan PAS bermula kerana UMNO itu senditi tidak mahu menerima Islam ketika diawal penubuhannya.. mereka menyerang PKR sebagai parti subversif dan menjalinkan kerjasama dgn pihak luar utk memusnahkan negara... tapi UMNO sendiri menjual rahsia keselamatan negara pada syarikat luar malah melantik syarikat yahudi sebagai perunding dan konsultant bagi Najib dan UMNO.....jadi memang UMNO tak layak utk menuduh PR tapi tuduhan itu sebenarnya mengambarkan UMNO itu sendiri..

    ReplyDelete
  48. Dk Saleh tidak sedar diri. Semasa jadi menteri kewangan dan ketua menteri, dia memperkaya diri @ mencuri duit rakyat dengan mengunakan Angkata Hebat Sdn Bhd miliknya. Beli kereta guna duit rakyat dan disewa kepada kerajaan negeri. 1 buah kereta RM4500 sebulan masuk kantongnya. Kalu 300 buah kenderaan ????? untung 5 sen pun tiada keluar modal. Penipu, tidak layak pemimin... curi duit rakyat

    ReplyDelete
  49. Asbab kemanangan BN PRU 12 dulu ialah Parlimen Sabah & Sarawak. Sabah dibilang Simpanan Tetap (Tatap Manang Punya)hasil Pengundi Rakyat Sabah & Sarawak. Pun begitu Sabah belum dipeduli sebagus-bagusnya oleh Pusat. Penyokong BN yang mengaku pintar, cuba fikir secara pintar, kalau Pembangkang tidak kuat sekarang ini, akan adakah BRIM RM500, RM250, Telefon Pintar RM200? yang baru pernah dibagi sejak 55 tahun yang lalu.

    ReplyDelete
  50. Kenapalah masih ada lagi orang-orang PALUI bah di Sabah ni....ndak cukup-cukupkah lagi kena buyuk...IC dibuyuk...balak dibuyuk....apa lagi yang kita ndak kena buyuk....sudahlah paling mundur...paling miskin lagi lagi tuu....masih lagi mau kena buyuk....betul-betullah punya PALUI....PALUI SEGALA PALUI...

    ReplyDelete
  51. Janji kena relevan dan ikut kemampuan. jangan sampai dikatakan janji terang bulan.

    ReplyDelete
  52. Selepas empat tahun Pakatan Rakyat (PR) diberi peluang mentadbir Kedah, Selangor dan Pulau Pinang, wakil rakyat mereka `tidak bersemangat’ untuk bercerita kepada rakyat mengenai pembangunan yang dicipta di negeri masing-masing.

    ReplyDelete
  53. Ironinya Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dan Ahli Parlimen pembangkang cukup bertenaga untuk menabur fitnah mengenai Umno dan Barisan Nasional (BN) pada setiap ceramah sebagaimana amalan tradisi mereka sejak Malaysia menikmati kemerdekaan.

    ReplyDelete
  54. Difahamkan mereka berbuat demikian kerana isu pembangunan akan mengakibatkan rakyat hilang minat untuk terus menyokong kumpulan itu kerana laporan MIDA menyaksikan prestasi lembap di semua negeri terbabit.

    ReplyDelete
  55. Malah mereka tidak dapat menandingi kehebatan pembangunan yang dilakukan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak sejak menerajui negara, Umno dan BN pada 2009. Transformasi yang dibawa amat menyeluruh dan tidak terlepas pandang mana-mana kumpulan minoriti.

    ReplyDelete
  56. Lantaran itu, pembangkang terpaksa menggunakan kempen memfitnah BN kerana beranggapan ia cara paling berkesan untuk memikat pengundi menjelang pilihan raya umum

    ReplyDelete
  57. Namun ketika menggerakkan kempen memfitnah Umno dan BN, ramai pemimpin PR terlupa atau sengaja mahu menyembunyikan fakta bahawa mereka sedang dihambat krisis perpecahan dan saling bercakaran sesama sendiri.

    ReplyDelete
  58. Sejak menandatangani persefahaman politik pada 2009, PAS dikatakan tidak senang duduk kerana parti itu tidak dibenarkan membicarakan isu penubuhan negara Islam dan hudud pada bila-bila masa samada sebelum mahupun selepas PRU13.

    ReplyDelete
  59. Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat terperangkap dengan muslihat DAP yang mahu menyekat perjuangan PAS menerusi perjanjian PR.

    ReplyDelete
  60. Kesannya, PAS melanda dilanda krisis keyakinan paling dasyat dalam sejarah kerana sebahagian besar penyokong dan ahli parti itu menentang pendirian terbaru PAS untuk menangguhkan pembentukan negara Islam dan perlaksanaan hudud jika berjaya menawan Putrajaya pada PRU13.

    ReplyDelete
  61. Kemunculan beberapa pemimpin kanan PAS yang lebih menyebelahi PKR sejak beberapa tahun lalu juga menyebabkan parti itu sering menghadapi konflik dalaman terutama ketika menangani maksiat dan isu kristianisasi.

    ReplyDelete
  62. Contoh paling jelas, ketika bekas pemimpin PAS, Datuk Dr Hasan Ali sedang menentang golongan gereja yang memurtadkan umat Islam di Malaysia terutama di sekitar Selangor, tindakannya `disekat’ oleh PKR kerana ingin menjaga hubungan persekongkolannya dengan DAP.

    ReplyDelete
  63. Pucuk pimpinan tertinggi PAS kemudiannya mengikut telunjuk PKR supaya memecat Dr Hasan sekaligus memaksa Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengguggurkan jawatannya sebagai exco agama Islam Selangor. Insiden itu menyebabkan PAS berpecah belah sehingga sekarang.

    ReplyDelete
  64. Kewibawaan PAS juga semakin diragui berikutan sikap berdolak dalik pemimpinnya yang mengatakan matlamat membina negara Islam dan melaksanakan hudud tidak perlu disegerakan kerana ada banyak faktor perlu diselesaikan terlebih dahulu seperti kemiskinan dan pengangguran.

    ReplyDelete
  65. Sebelum menandatangani kontrak dengan PKR dan DAP pada 2009, semua pemimpin PAS tidak pernah mahu berkompromi dengan sesiapa pun dengan alasan bahawa agama Islam adalah hak dan kewajipan yang perlu segera ditunaikan.

    ReplyDelete
  66. Sementara itu, PKR yang dikatakan menjuarai pakatan pembangkang juga menghadapi krisis kepimpinan yang serius berikutan pergeseran di antara Menteri Besar Selangor dengan ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  67. Walaupun kedua-dua tokoh PKR itu tidak bergaduh secara terbuka kerana bimbang menjejaskan PRU13, namun ia dapat dilihat menerusi perletakan jawatan Rafizi Ramli sebagai CEO Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor dan tindakan drastik itu telah menjadi tanda tanya dan mencetus pelbagai spekulasi.

    ReplyDelete
  68. Secara tiba-tiba saja Rafizi letak jawatan dengan alasan bahawa dia “letih” dan mahu berehat menjelang Ramadhan. Khabarnya beliau adalah `adik didik’ Anwar dan tidak sehaluan dengan Faekah Husin, Setiausaha Sulit kepada Menteri Besar Selangor.

    ReplyDelete
  69. Selain itu, dikhabarkan juga bahawa sikap Faekah terhadap konco-konco Azmin telah menyebabkan Rafizi tidak bebas bergerak dan tidak dibenarkan melakukan aktiviti sesuka hati dengan menggunakan dana kerajaan Selangor.

    ReplyDelete
  70. Faekah dikatakan mengawal semua keluar masuk kewangan dari pejabat penasihat ekonomi Selangor, termasuk Rafizi dan Anwar sendiri. Ia telah menimbulkan perasaan tidak puas hati Rafizi terhadap Faekah yang selalu mempertikaikan segala perbelanjaan yang dikendalikannya.

    ReplyDelete
  71. Dikhabarkan juga Faekah tidak pernah mempersoal segala tuntutan yang dipohon dari pasukan Menteri Besar Selangor dan pasukan Wan Wan Azizah (isteri Anwar). Sementara itu DAP yang cukup bijak mengawal PAS dan PKR sepanjang tiga tahun lalu, kini menghadapi krisis dalamannya sendiri.

    ReplyDelete
  72. Krisis awal timbul apabila Pengerusi DAP Kebangsaan Karpal Singh bergaduh dengan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang P Ramasamy yang juga Timbalan Pengerusi DAP negeri itu.

    ReplyDelete
  73. Karpal yang merasakan budak junior dalam parti itu sudah berlagak dan mengingatkan Ramasamy bahawa kuasa memilih calon hanya ada pada Jawatankuasa Pusat DAP dan kedudukan samada Ramasamy bertanding semula belum dapat dipastikan lagi.

    ReplyDelete
  74. Tambah pedih lagi Karpal tegaskan bahawa parti itu tidak boleh terima `warlord’ yang pandai-pandai nak tentukan calon pilihanraya. Ini membuatkan Ramasamy balas balik kata bukan saja warlord saja patut dinyahkan tetapi juga 'godfather' dalam parti - merujuk pada Karpal.

    ReplyDelete
  75. Terbaru, Naib Presiden DAP Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim pula `dipaksa’ meletakkan jawatan kerana tidak sehaluan pandangan dengan pucuk pimpinan parti itu. Oleh kerana beliau mengkritik Bersih 3.0 secara terbuka, DAP menunjukkan indikasi untuk tidak menyambung tempoh senatornya dan sebelum hal itu berlaku Tunku Aziz sudah mengistiyharkan diri meletakkan semua jawatan dalam parti.

    ReplyDelete
  76. Krisis kepimpinan DAP semakin meruncing apabila ramai pemimpin berebut jawatan dan projek di beberapa negeri jajahan mereka, sekaligus menyebabkan orang ramai hilang kepercayaan terhadap parti itu.

    ReplyDelete
  77. Kewibawaan PR terus merudum apabila mereka terbutkti gagal menunaikan janji mereka terhadap rakyat. Situasi itu memberi keselesaan kepada BN untuk memenangi PRU 13.

    ReplyDelete
  78. Angin perubahan sokongan itu terhasil apabila BN membuktikan sentiasa mengotakan semua janji menerusi pelbagai program transformasi kerajaan.

    ReplyDelete
  79. Tak usah lah cakap besar! Kau tengok, Sabah dan Sarawak adalah negeri yang kaya dengan hasil buminya. Semua kita ada, Balak, Ladang Sawit, Petroleum dan Gas Asli, tapi kau tengoklah keadaan rakyatnya, papa kedana. Malah antara negeri yang termiskin di Malaysia. Kesian aku tengok....! kerana apa?....."RASUAH".

    ReplyDelete
  80. Ini Dato' tak tahu baca punya orang.Dia ingat rakyat sabah macam baru masuk malaysia zaman Tunku Abd.Rahman dulu.Mereka tahu PR ada Visi dan Misi.bukan caca marba macam BN.

    ReplyDelete
  81. Salleh ini,semua orang Sabah tahu,dia ni angkat dua biji guli c Musa dan dua biji guli c Najib.Pemimpin seperti ini,tidak bole pakai punya.

    ReplyDelete
  82. Kalau kata parti "touch and Go" kenapa juak juak UMNO BN gentar dengan pakatan......kecut segala nya...

    ReplyDelete
  83. Apa citer yer dgn kes RM40 juta yg dseludup utk UMNO dSabah kdalam akaun Musa Aman tu?? RCI ntah kemana, siasat draja kes RM40 juta ntah kemane, GRO brleluasa dLabuan dan PATI yg terus2an kaut hasil mahsul Sabah...apa KM buat. Jgn dok cakap halehwal PR. Mereka brpecah ke atau nak bagi 20% royalti minyak kpd negeri Sabah atau apa,biarkan. Itu agenda PR. Yg panting nye...utamakan hak anak pribumi dr dikaut oleh PATI. Itu asasnyer.Kalau yayasan Sabah bole sapu habis hasil negeri (tapi dak drasakan oleh rakyat) ,kenapa gaji pekerja ladang ke apa dlm Yayasan Sabah tu...masih bertaraf kontrak walau dah brpuloh tahun bekerja dan rakyat negeri juga.Bukan PTI. Maknanya tak trjaga juga morale anak negeri. Jgn fikir mereka tu pekerja ladang dan 'bodoh' lalu hak2 mereka dnafikan.

    ReplyDelete
  84. Sekiranya semua krisis dalam PR disebut di atas benar, kenapa Datuk Najib belum bubar Parlimen sekarang? Mau masuk 'Malaysia Book Of Record' Parlimen paling lambat dibubar! Jawapannya, BN tidak yakin boleh menang.

    ReplyDelete
  85. Nampaknya Salleh betul2 bencikan pakatan

    ReplyDelete
  86. Should I say Pakatan is only good at playing people's heart?

    ReplyDelete
  87. Suku bajau Sabah termiskin berbandg Cina, kadazan dusun,dan bugis dsbbkan pemimpin nya BODOH hnya mmpebodohkn rakyat sndiri! Kita tahu pemimpin bajau kaya raya dan ada rumah diluar negara selain diluar daerah sedgkn mrka tdk mhu buat rumah sndiri sprti Datk shafie apdal, haji nasir dn rmai lg pemimpin bajau yg lain tiada yg prlu dbggakan tetapi pemimpin bajau umno bn yg ada hari ini perlu d tukar dalm PRU 13 dn dkuburkn bersama parti UMNO/BN. Datk Saleh bukn sj mgarut sedgkn dia tahu bhwa rakyat trutma suku Bajau Sabah telh menolk kepimpinan mrka hari ini dn tdk layk lg mnjd pemimpin krna gagal mmbw kmjuan dn kesengn pd rakyat merka hnya th bersekongkol dg pemimpin pemimpin UMNO/BN lain. 55th lbh kerajaan UMNO/BN sudh lama rakyat th gagal mmbw kmjuan dn kesenangn pd rakyat mrka korapsi, salah guna kuasa dn hnya buat fitnah. Knapa najib TAKUT DEBAT dg Datk seri Anwar Ibrahim?.....Apa kata penjelsn bekas Ketua Polis jenayah Malaysia Dato Mat Zain Ibrahim dn bnyk lg perkara besar yg rakyat perlu th tentg kebiadapan Pemimpin UMNO/BN?...Apa kata Bekas Ketua Polis Malaysia Musa Hasan?....Sy dulu dn klrga bekas penyokong kuat UMNO/BN tetapi kini Haramkn UMNO/BN krn perbuatn pemimpin zalim dn pgkhianat pd rakyat!!! Pd pilihn ry 13 rakyat Malaysia perlu buat perubahn supy rakyat miskin dapt nikmati kesenangn dalm Kerajaan PAKATAN turunkn harga minyk dn barg2 kprluan harian, Hapuskn PTPTN, kroni dn rasuah tiada,Fitnah dn pembohongn vedio Lucah UMNO/BN, dn bnyk lg. KUBURKAN UMNO/BN dn beri peluang untk nimati Kerajaan Baru PAKATAN.

    ReplyDelete
  88. Yang kaya sekarang pemimpin UMNO dan BN. Yg merempat rakyat jelata.Dan itu masih tak sadar dan tertidor. Pembodek dan pengampu apa lg asyik mnelalut dan mengkhayal rakyat kerana diupah bebrapa ringgit saja. Insaflah! Cuba fikir dan guna otak sikit. harga barang makin naik. Dan kalau BN kekal memerintah minyak akan naik lagi. Barang 2 akan naik. Apakah ini yang kita nak? Dah 49 tahun kita dibuai khayalan.Masa sudah tiba kita perlu berubah. Berubah ke kerajaan Pakatan Rakyat !!

    ReplyDelete
  89. PKR sememangnya tiada dasar jelas untuk mentadbir dan mengubah negara.

    ReplyDelete
  90. Mereka hanya boleh membuat perjanjian dan agenda yang tidak realistik untuk memenangi sokongan rakyat.

    ReplyDelete
  91. Bajet alternatif 2013 yang mereka buat itu hanya kelihatan cantik di kertas tapi langsung tidak realistik.

    ReplyDelete
  92. Jika bajet alternatif itu dilaksanakan,sudah tentu kerajaan akan bankrap.

    ReplyDelete
  93. Mereka hanya mahukan kuasa untuk memerintah, tapi tiada idea yang kukuh bagaimana melakukannya.

    ReplyDelete
  94. Anwar Ibrahim cuma perlukan sokongan rakyat Sabah untuk satu tujuan sahaja, iaitu menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  95. Kita jangan ingat PKR betul-betul mahu membantu rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  96. Mereka hanya mahu memperalatkan Sabah demi agenda politik mereka sendiri.

    ReplyDelete
  97. Negeri-negeri yang mereka tadbir juga boleh menjadi satu bukti kelemahan pemerintahan mereka.

    ReplyDelete
  98. Negeri-negeri bawah PAS juga mengalami pelbagai masalah, tapi kerajaan PAS hanya pandai menafikannya sahaja.

    ReplyDelete
  99. Bukan sahaja begitu, kerajaan PAS juga sentiasa menunding jari ke arah kerajaan pusat dalam kelemahan pemerintahan mereka.

    ReplyDelete
  100. Sikap tidak bertanggungjawab ini menunjukkan mereka tidak sesuai untuk menjadi kerajaan.

    ReplyDelete
  101. Rakyat Selangor, Kedah dan Kelantan sudah rasa kecewa dengan kerajaan PAS.

    ReplyDelete
  102. Aku pasti mereka akan 'TUKAR' pada PRU-13.

    ReplyDelete
  103. BN mempunyai peluang yang cerah untuk mendapat semula negeri-negeri yang diambil oleh Pakatan.

    ReplyDelete
  104. Serahkan kepada rakyat sendiri untuk menentukannya.

    ReplyDelete
  105. PKR harus membuktikan kebolehan untuk memperjuangkan yang terbaik untuk rakyat, elakkan janji yang tidak boleh ditunaikan.

    ReplyDelete
  106. Rakyat akan membuat perbandingan terhadap negeri bawa pentadbiran PKR, ada juga kelemahan yang harus diperbaiki.

    ReplyDelete
  107. What can PKR do for the people?

    ReplyDelete
  108. PAS not relevant in Sabah.

    ReplyDelete
  109. Susah diramal adakah tsunami politik akan berlaku di PRU13 ini.

    ReplyDelete
  110. Pembangkang teramat pecah belah, bukan mudah untuk bekerja sama.

    ReplyDelete
  111. PAS harus menumpu perhatian di Kelantan sahaja. Bukan mudah untuk PAS mencapai kemenangan di negeri lain sebab PAS memberi imej teramat agama.

    ReplyDelete
  112. Misi perjuangan PKR tidak menyakinkan.

    ReplyDelete
  113. Lepas sudah dapat kuasa, pasti pecah belah.

    ReplyDelete
  114. perjuangan UMno Sabah lagi tidak meyakinkan asik ikut telunjuk UMno Semenanjung sehingga hak-hak org sabah tidak dipedulikan 20 perkara terhakis, tanah-tanah adat diambil alih oleh syarikat kroni dari semenanjung dan pti makin berleluasa INIKAH YANG KITA MAHU DARI UMNO... INI KALI LAH...

    ReplyDelete
  115. Perjuangan PRK pada mata rakyat hanya untuk kepentingan sendiri sahaja.

    ReplyDelete
  116. Negeri-negeri di bawah Pas juga banyak mengalami masalah, namun masih sibuk pergi tempat lain macam mereka bagus sangat.

    ReplyDelete
  117. Pakatan rakyat hanya mampu berjanji, tapi tidak mampu untuk menunaikannya.

    ReplyDelete
  118. Apa PKR dapat buat untuk kita, sekadar bercakap semua pun boleh buat, BN telah membuktikan yang yang mereka benar-benar dapat memenuhi keperluan rakyat.

    ReplyDelete
  119. Pakatan rasa mereka boleh buat yang lebih baik dari kerajaan sekarang, tapi kita lihat sahaja Selangor, masalah tidak pandai selesai.

    ReplyDelete
  120. Sekurang-kurangnya Datuk Musa telah menunjukkan daya pimpinan yang tinggi dan memastikan Sabah maju ke hadapan.

    ReplyDelete
  121. Saya dan kelrga dulu penyokg kuat Parti UMNO/BN tetapi hari ini haramkn UMNO/BN krn fitnah dn kezaliman menipu rakyat semua pemimpin UMNO/BN rasuah,salah gunakuasa dn menipu sj. Kita semua rakyat bersatu bagi peluang PAKATAN beri kuasa untk melihat kbnran dan perubahn yg mh dlaksanakn. TUKAR PRU13 untk PAKTAN

    ReplyDelete
  122. Rakyat jangna mudah terpedaya, janji pembangkang yang tinggi mengunung tu semua tidak boleh pakai.

    ReplyDelete
  123. PRU kali ini akan lebih meriah dengan adanya banyak parti-parti baru pembangkang, yang pasti undi untuk pembangkang akan berpecah.

    ReplyDelete
  124. Pakatan Pembangkang harus cermin diri sendiri sebelum menuduh UMNO kononnya tidak demokrasi dan tidak telus kerana pembangkang jauh lebih kotor dan tidak telus.

    ReplyDelete
  125. “Mereka patut tutup mulut dan cermin diri mereka. Adakah mereka mengamalkan demokrasi terpimpin dan telus dalam parti… bagi mereka apa yang UMNO buat semua tak betul dan tak ada kebaikan.

    ReplyDelete
  126. “Mereka tuduh UMNO tidak telus… tidak demokrasi… mereka itu macam mana pula… semua ini hanyalah untuk mengelirukan rakyat sebab pilihan raya dah dekat. Adakah mereka demokrasi kalau dalam pucuk pimpinan PKR sendiri hanya terdiri dari kaum kerabat mereka sahaja. Begitu juga DAP,” ujar Naib Ketua UMNO Bahagian Gombak, Abd. Aziz Jenthan.

    ReplyDelete
  127. Katanya, pakatan pembangkang cuba menyebarkan dakyah kononnya UMNO tidak demokrasi dan telus kerana pilihan raya sudah semakin hampir. Mereka mahu rakyat tidak percaya kepada senarai calon yang bakal diumumkan nanti.

    ReplyDelete
  128. Menurut Aziz, UMNO sentiasa belajar daripada kesilapan dan memperbaiki setiap kelemahan sekaligus membuktikan bahawa UMNO adalah sebuah parti yang telah lama mengamalkan demokrasi dan telus.

    ReplyDelete
  129. “Ahli UMNO mampu untuk menyuarakan pendapat dan mereka yang melakukan kesalahan juga akan dikenakan tindakan tanpa prejudis… Tetapi mereka terus menyimpan pemimpin yang sudah terang-terangan mempunyai masalah. Inikah yang mereka katakan demokrasi dan telus. Jika benar mereka telus, ambillah tindakan terhadap mereka terutama Anwar Ibrahim …. Reputasi Anwar sudah rosak dengan masalah sosialnya. Mengapa tidak ambil tindakan,” ujarnya.

    ReplyDelete
  130. Tambahnya lagi, rakyat seharusnya ‘celik’ menilai parti mana yang mengamalkan sikap demokrasi dan jauh lebih telus. Jangan hanya terus mempercayai omong kosong pembangkang kerana mereka telah dikenali dengan ‘janji manis’ tanpa mampu menunaikannya.

    ReplyDelete
  131. Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor membidas puak-puak yang tidak bertanggungjawab khususnya pembangkang yang terus melontar fitnah kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN) terutamanya dalam berdepan dengan Pilihan Raya Umum (PRU) 13.

    ReplyDelete
  132. “Kita tahu bahawa mereka ini tidak ada isu dan mereka akan mencari perkara-perkara yang boleh dijadikan bahan untuk mengelirukan rakyat kerana mereka mahu meraih undi,” katanya yang juga Setiausaha Agung BN.

    ReplyDelete
  133. Dalam hal ini beliau menyorot insiden baru-baru ini apabila pembangkang membuat cerita kononnya 300,000 orang India tidak mempunyai kad pengenalan dan sijil kelahiran yang sah sedangkan kerajaan telah menyediakan program bahawa sesiapa saja yang tidak mempunyai dokumen terbabit boleh membuat laporan atau memaklumkan kepada Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri.

    ReplyDelete
  134. “Hasil laporan sebenar hanyalah 9,000 orang shaja. Inilah masalah mereka ini yang membuat pembohongan, membuat janji dan akhirnya janji mereka tidak ditepati sebagaimana Kampung Buah Pala di Pulau Pinang. Mereka ini tidak bertanggungjawab,” tegasnya

    ReplyDelete
  135. Tohmahan dan fitnah pembangkang juga turut dilemparkan kepada isteri Perdana Menteri iaitu Datin Seri Rosmah Mansor apabila buku berkaitan biografi beliau dilancarkan.

    ReplyDelete
  136. “Mereka sudah mula mecemuh dan mengata sedangkan biografi ini menjawab segala tohmahan-tohmahan yang dibuat.

    ReplyDelete
  137. “Mereka ini akan mencari bermacam-macam helah untuk meraih sokongan dan saya berkeyakinan bahawa macam-macam lagi tuduhan yang akan keluar yang mana ia tak masuk dek akal pun.”

    ReplyDelete
  138. Justeru beliau mengajak rakyat agar tidak lupa bagaimana puak-puak tersebut menuduh Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak terlibat dalam kematian model Mongolia Altantuya Shaariibuu dan memaparkan gambar Perdana Menteri makan semeja dengannya tetapi akhirnya Naib Presiden PKR, Tian Chua sendiri telah mengaku bahawa ia terhasil daripada teknik superimpose .

    ReplyDelete
  139. “Mereka sanggup berbuat demikian untuk memperlihatkan bahawa ia adalah benar sedangkan keadaan tersebut tidak pernah berlaku. Inilah masalah yang akan mereka bangkitkan dan akan terus dilaksanakan sedemikian iaitu melemparkan fitnah terhadap kita.

    ReplyDelete
  140. “Kita lihat bagaimana tingkah mereka yang memasang bendera dimerata-rata tempat, dari tahun 2004, 2008, ketika kita masih berkerajaan di negeri-negeri tadbiran mereka sekarang pun kita tidak pernah membuat kerenah atau melempar onar namun apabila kita menaikkan bendera parti kita maka mereka turunkan bendera kita sesuka h

    ReplyDelete
  141. “Mereka juga memasang poster-poster yang mengajak rakyat mengundi mereka sedangkan ia bukanlah dalam musim pilihan raya pun walhal sewajarnya apa yang mahu dilakukan agar berpaksikan kepada undang-undang kerana negara kita ada perundangan dan peraturan dan jangan lakukan sebaliknya.”

    ReplyDelete
  142. Tegasnya lagi, macam-macam perkara telah diheret oleh pakatan pembangkang dalam kancah politik dengan dijadikan isu sebagaimana isu Lynas dan isu AES sedangkan ia adalah untuk memastikan rakyat berubah kepada keadaan lebih baik, berdisiplin dan ikut peraturan.

    ReplyDelete
  143. “Mereka politikkan juga AES dengan pelbagai tuduhan sedangkan apa yang dilakukan oleh kerajaan adalah untuk kebaikan. Kerajaan membawa perubahan untuk kebaikan jadi janganlah kita guna apa yang kerajaan laksanakan sebagai bahan politik dan dijadikan sebagai satu kesempatan.

    ReplyDelete
  144. “Begitu juga keadaannya apabila kerajaan menetapkan untuk tidak membenarkan demonstrasi jalanan sebaliknya dibenarkan berkumpul atau menyuarakan pendapat ditempat-tempat tertentu tetapi pembangkang melakukan juga demonstrasi jalanan kerana mahu melihat keadaan kucar-kacir.”

    ReplyDelete
  145. Ujarnya, tingkah pembangkang cuba mengikut negara-negara barat atau Timur Tengah dengan kononnya boleh menukar kerajaan melalui demonstrasi jalanan. “Kita ada cara, jika mahu mengambil alih kerajaan maka lakukanlah dengan pilihan raya. Tiap-tiap lima tahun kita ada pilihan raya tetapi mereka menuduh pula bahawa pilihan raya yang diadakan tidak telus.”

    ReplyDelete
  146. Soalnya, jika ianya benar tidak telus bagaimana Pas boleh berkerajaan di Kelantan selama 22 tahun, bagaimana boleh ada 82 orang wakil rakyat dari pakatan pembangkang di Parlimen, bagaimana pakatan pembangkang boleh menang di Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Selangor?

    ReplyDelete
  147. “Kalau pilihan raya tidak telus maka sudah pastilah mereka tidak akan menang. Sekarang ini mereka buat helah lagi dengan menuding jari mengatakan bahawa mereka kalah bukan kerana rakyat tidak mahu dengan didakwanya berlaku penipuan. Yakinlah, BN tidak pernah menipu sesiapa. Yang menipu adalah mereka dan bukan kita.”

    ReplyDelete
  148. Tambahnya lagi, taktik tersebut akan berlarutan dengan pelbagai perkara lagi akan dibuat. “Orang dah tahu pembohongan mereka dan mereka tidak dipercayai lantaran permainan politik yang tidak bertanggungjawab.

    ReplyDelete
  149. “Ingatlah, undi mereka akan membawa bahana kepada negara kita sedangkan undi BN akan membawa kita ke hadapan. BN telah buat pelbagai perubahan, ISA dimansuhkan, perubahan kepada badan keselamatan dan pelbagai tindakan dibuat selaras dengan kehendak rakyat. Janji BN selalu ditepati dan tidak terbawa-bawa dengan kelakuan mereka sehinggakan mereka anggap manifesto bukan lagi janji,” tegasnya

    ReplyDelete
  150. Universiti Selangor tidak terlepas daripada kerakusan dan ketamakan pemimpin Pakatan Pembangkang yang telah mengosongkan universiti itu daripada memiliki sebarang aset yang telah dibina di bawah pentadbiran BN sebelum ini.

    ReplyDelete
  151. Mungkin setelah melihat kepincangan dahsyat yang berlaku, ADUN DAP dari Sungai Pinang yang juga merupakan Speaker Dewan Undangan Selangor telah mula mempertikaikan sejauh mana keikhlasan Pakatan Pembangkang yang diterajui oleh PKR untuk membawa perubahan kepada pentadbiran negeri.

    ReplyDelete
  152. Sehingga kini kata Teng, Pakatan Pembangkang telah gagal mereformasi institusi Dewan Negeri sebagaimana yang dahulunya dijanjikan. Memang awalnya gendang dipalu dengan hebatnya apabila Jawatankuasa Keupayaan, Kebertanggungjawapan dan Ketelusan Selangor (Selcat) ditubuhkan kononnya inilah permulaan era baru di bawah Pakatan Pembangkang.

    ReplyDelete
  153. Sasaran pertama Selcat ialah membawa Badan Amal Kebajikan Isteri Selangor atau Balkis untuk disoalsiasat atas dakwaan penyelewengan dana. Tindakan itu lebih bersifat politik untuk mencari kesalahan BN daripada mencari kebenaran, namun setelah beberapa kali Selcat bersidang, kini jawatankuasa tersebut telah menjadi gajah putih tanpa sebarang fungsi yang berkesan.

    ReplyDelete
  154. Segala penyelewengan yang dilakukan oleh pemimpin PKR, Pas dan Dap hanya disoalsiasat sekadar melepaskan batuk di tangga seperti kes aktiviti perlombongan pasir haram membabitkan Ketua Penerangan PKR Selangor, Mat Shuhaimi Shafiei yang sehingga kini didiamkan.

    ReplyDelete
  155. Teng juga mengatakan jika wujud indeks untuk menyelia keberkesanan pelaksanaan perubahan yang dicadangkan kepada DNS, sudah tentu Pakatan Pembangkang akan mendapat markah yang corot dan gagal.

    ReplyDelete
  156. Kenyataan yang dikeluarkan oleh seorang pemimpin kanan Dap Selangor tidak boleh dipandang ringan kerana ia menggambarkan keadaan sebenar apa yang telah dan sedang berlaku di negeri itu.

    ReplyDelete
  157. Realitinya pembangkang hanya berminat untuk berbuat apa sahaja janji yang sedap didengar asalkan mereka boleh mempengaruhi rakyat untuk menyokong mereka.

    ReplyDelete
  158. Setelah mendapat mandat rakyat selepas berjaya menjual air liur politik mereka, pembangkang hanya memberi tumpuan untuk mengukuhkan kedudukan selain mula membina empayar bisnes keluarga dan kroni masing-masing.

    ReplyDelete
  159. Kakitangan anak syarikat kerajaan negeri Selangor bertanya ke mana perginya janji untuk melaksanakan skim gaji minima RM1,500 sebulan.

    ReplyDelete
  160. Sabah has recorded the highest number of affordable homes to be built by Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) under its Rumah Mampu Milik (RMM) Programme.

    ReplyDelete
  161. Currently two RMM projects to build 2,040 housing units are underway in the state, said SPNB chairman Datuk Wira Ir. Hj Idris Hj Haron.

    ReplyDelete
  162. He said SPNB had completed five RMM projects comprising a total of 3,098 units in Sabah as at October 30 this year.

    ReplyDelete
  163. These include Vista Seri Kiranau, Kg Kiranau, Penampang (524 residential units), Vista Seri Melalin, Kg Melalin, Mengkabong, Tuaran (504 units), Taman Layar Impian, Kg Laya-Laya, Tuaran (224 units), Apartment Tuaran Impian, Km 24 Jalan Tuaran, Telipok (618 units) and Maju Jaya Apartment, Putatan (128 units).

    ReplyDelete
  164. The two RMM projects currently under construction are Taman Apas Permai, Mile 12, Jalan Apas, Tawau (856 Units) and Apartment Vista Minintod, Jalan Minintod, Penampang (1,176 units).

    ReplyDelete
  165. Nationwide, SPNB has built 14,947 RMM houses under 29 projects in Kedah, Pulau Pinang, Perak, Pahang, Kelantan, Selangor, Melaka, Negeri Sembilan, Johor, Labuan, Sabah and Sarawak.

    ReplyDelete
  166. “Nine projects involving 6,166 housing units are still under construction,” he said when officiating at the handing over of keys in Angkasa Apartment, Kg Darau, Menggatal yesterday.

    ReplyDelete
  167. The Angkasa Apartment project was a joint venture between SPNB and Kinsa Nuri Sdn Bhd (KNSB) involving around RM202.9 million.

    ReplyDelete
  168. Since the RMM programme was introduced, SPNB has received 54,823 applications nationwide as at November 30 this year.

    ReplyDelete
  169. A total of 34,593 applications were deemed by SPNB to be qualified, and 18,579 units of RMM have been handed over to the successful applicants.

    ReplyDelete
  170. Datuk Wira Hj Idris said the Angkasa Apartment is a good investment as it is close to Universiti Malaysia Sabah (UMS), where the students and lecturers are considered a potential market.

    ReplyDelete
  171. All the 640 units in Phase 1A of the Angkasa Apartment, which comprises five blocks — A, B, C, D, and H – have been sold out and 200 purchasers have received their keys to date after the occupancy certificate (OC) was issued on October 21.

    ReplyDelete
  172. The Phase 1B, which features 640 more units in five blocks, was launched last year and all the units have also been sold out.

    ReplyDelete
  173. Upgrading works on the Kimanis-Keningau Road, located about 16km from here, are 30 per cent complete and slightly ahead of schedule, according to District Public Works Department head, Matthew Wong.

    ReplyDelete
  174. He said the works included cutting of the hill and sealing the road.

    He hoped motorists using the road would exercise caution as works to divert the stretch downhill were still ongoing.

    ReplyDelete
  175. The works costing about RM15 million started in July this year and are expected to be completed by May next year.

    ReplyDelete
  176. According to Assistant Rural Development Minister Datuk Sairin Karno, the project was to repair the road that collapsed on Jan 8, 2007 due to heavy rain. The authority took two months to build the temporary 100-metre diversion, which however received many complaints from motorists for being too steep.

    ReplyDelete
  177. The 53-kilometre Kimanis-Keningau road costing about RM274 million was fully constructed in 2003.

    It had helped shortened travel time to Keningau by almost an hour compared to using the old Penampang-Tambunan-Keningau road.
    An international standard twin towers condominium development in Luyang is set to be Sabah's highest building at more than 50 storeys high with a tentative cap at 56 storeys when completed in a few years' time.

    ReplyDelete
  178. The project has been approved, in principle, by the Sabah State Cabinet and the Central Planning Board.

    ReplyDelete
  179. The developer has yet to finalise its name and design - still incorporating best international standards and practices for the planned 540 units to attract discerning locals and expatriates.

    ReplyDelete
  180. One thing though, at 56 storeys, the condo complex is about half the height of the proposed Menara Merdaka's 118 storeys in Kuala Lumpur, which is destined to be Malaysia tallest and new financial district hub.

    ReplyDelete
  181. It would be higher than the Menara Tun Mustapha (30 storeys), the Sabah State Administration Complex (38 storeys) and the reportedly highest building planned in Sabah and Tawau - the yet-to-be-built Tawau Times Square at 39 storeys along Jalan Pesisiran.

    ReplyDelete
  182. At the recent World Architecture Day exhibition in Kota Kinabalu, this condominium complex and the Sabah State Administration Complex were not featured for public viewing of plans or artist illustrations.

    ReplyDelete
  183. Its Sabahan architect Jeremy John Lo Vui Ken explained that the Sabahan mover behind the development, Datuk David Chu, wants the twin towers to be an iconic structure for Sabah to showcase Sabah's talents and capability lasting into the next century.

    ReplyDelete
  184. Chu is also the developer of the Jesselton Residences, the highest iconic seafront building in Kota Kinabalu's CBD at 33 storeys

    ReplyDelete
  185. Lo said: "The engineering design allows tolerance of seismic tremors of up to 5 or 6 on the Richter's Scale. Consideration in design for exclusive lifts and lobbies are still being worked out after a visit to Singapore to look at the very best.

    ReplyDelete
  186. "What we can assure occupants is that service lifts will be provided for staff.

    The occupants will not have to share their lifts with maintenance staff or cleaners. There will be a refuse chute for garbage disposal at every floor like in Singapore."

    ReplyDelete
  187. Chu opines, "It will be the highest condominium complex in Malaysia and Southeast Asia with a 360 degree panoramic view of Kota Kinabalu sited on a five-acre land in an excellent location with good convenient accessibility.

    ReplyDelete
  188. That would make an iconic statement for Sabah in home architecture and design when it marks the 50th anniversary of independence in the Federation of Malaysia next year when the project is expected to be launched and when the Asean Economic Community comes to fruition by 2015.

    ReplyDelete
  189. Kita harus pandai memilih parti mana yang memberikan komitment yang penuh kepada rakyat.

    ReplyDelete
  190. The ruling Barisan Nasional (BN) expects to win more than the 140 federal seats it took in Election 2008 despite the onslaught and talk by Pakatan Rakyat (PR) that it can capture Putrajaya in the next general election which must be called by the end of April 2013, say government sources.

    ReplyDelete

  191. But BN politicians concede that as many as seven parliamentary seats in Sarawak and six in Sabah are vulnerable to PR but maintain that their stronghold on rural areas remain strong. There are 222 parliamentary constituencies and 505 state seats up for grabs in the coming 13th general election.

    ReplyDelete

  192. “The worst-case scenario is winning just over 120 seats but we’re confident of getting as much as we did in 2008 if not more,” a senior BN official told The Malaysian Insider, saying that their calculations do not take into account the impact of another Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) payout next January where households earning less than RM3,000 a month will get a one-off RM500 cash aid.

    ReplyDelete

  193. The Malaysian Insider learnt that BN secretary-general Datuk Seri Tengku Adnan Mansor expressed confidence that the ruling coalition will do as well as in 2008 during a recent talk with the Foreign Correspondents Club of Malaysia despite uneasiness over risky seats in the coalition’s “fixed deposit” states of Sabah and Sarawak.

    ReplyDelete

  194. It is understood that BN is expecting to lose some of the seats held by four Sabah MPs who left the coalition while the urban Chinese sentiment in Sarawak could see those seats going to PR. In Election 2008, the DAP was the sole PR component party to win a federal seat each in Sabah and Sarawak.

    ReplyDelete
  195. However, the opposition has questioned BN’s confidence as the ruling coalition expects to lose more seats in Sabah and Sarawak in the coming elections than before. “How is BN going to make up for losses in the fixed deposit states?” asked an opposition lawmaker when contacted by The Malaysian Insider.

    ReplyDelete

  196. “BN knows it can lose up to six in Sabah and seven in Sarawak but it hopes to make it up elsewhere, especially in the peninsula where sentiment is swinging back to the government,” one Umno leader told The Malaysian Insider, saying programmes like BR1M have a positive effect on voters.

    ReplyDelete

  197. The BR1M began earlier this year and some RM2 billion was spent for over four million households. The BR1M 2.0 also includes a one-off RM250 for unmarried people between 21 and 30 who earn up to RM2,000.

    ReplyDelete
  198. Analysts say the expanded coverage would include most of the 2.2 million first-time voters expected to cast their ballots in the next elections. There are now just over 13 million voters in the country of 28 million people.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.