Monday, December 10, 2012

KPDM Siap Sedia Hadapi PRU-13

SEMPORNA: Timbalan Ketua Bahagian UMNO Semporna, Dato Sri Haji Nasir Tun Sakaran,menyeru semua Ketua-Ketua Pusat Daerah Mengundi UMNO Bahagian Semporna sentiasa bersiap sedia dan mengemaskini senarai pengundi serta mengesan semua pengundi bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13(PRU-13) yang bakal diadakan pada bila-bila masa.

Katanya, persediaan awal itu penting untuk menyelaras semua markas dan daerah mengundi dengan bilik gerakan bahagian serta bilik gerakan utama kawasan DUN dan cawangan-cawangan.
Nasir yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kawasan Senallang, berkata perkara itu penting bagi menyalurkan maklumat diperlukan sekali gus mempastikan tidak wujud kekeliruan menjelang pilihanraya kelak.

Kawasan Parlimen Semporna mempunyai tiga Dewan Undangan Negeri iaitu Kawasan DUN Senallang; Sulabayan dan Bugaya dengan jumlah pengundi seramai 41,071 orang pemilih.

Hadirsama sempena mesyuarat itu Naib Ketua Bahagian UMNO Semporna, Datuk Haji Ramlee Marahaban; Setiausaha Bahagian, Haji Abdul Rashid Mamun; Ketua Pergerakan Wanita, Puan Hajjah Manis Muka Hj.Dara; Ketua Pergerakan Puteri, Cik Zakiah Haji Kalipunya dan semua KPDM UMNO Bahagian Semporna.

Oleh : ARSHAD HUSSIN (sabahkini)

78 comments:
Write comments
  1. Ha ha tabur duit la pasni tgu je la shafei balik nanti

    ReplyDelete
  2. Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman mahu semua ketua bahagian Umno di Sabah memperhebatkan jentera masing-masing dalam usaha meraih kemenangan besar pada pilihan raya umum ke-13.

    ReplyDelete
  3. Beliau juga mahu semua bilik operasi berada dalam keadaan bersedia bagi menghadapi pilihan raya yang akan diadakan pada bila-bila masa.

    ReplyDelete
  4. Umno Sabah sedang giat menganjurkan mesyuarat dan kursus di setiap daerah mengundi bagi memperkemas persediaan parti, dan setakat ini separuh daripada 25 bahagian sudah mengadakan mesyuarat dan kursus masing-masing, kata Musa.

    ReplyDelete
  5. Pada pilihan raya umum lepas, BN Sabah yang ditunjangi Umno hampir menyapu bersih 60 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) serta 25 kerusi Parlimen dan hanya tewas di kerusi DUN Sri Tanjung (Tawau) dan Parlimen Kota Kinabalu.

    ReplyDelete
  6. Shafie Apdal berkata perhimpunan Agung yang dilaksanakan amat penting sebagai landasan untuk memastikan langkah -langkah penyatuan di kalangan anggota Umno di semua peringkat dapat dijayakan.

    ReplyDelete
  7. “Saya yakin ini merupakan satu persediaan yang cukup penting dan saya berharap perwakilan akan terus dapat mengeratkan silaturrahim dan manfaatkan perhimpunan ini sebagai satu tanda untuk melakukan persediaan untuk berhadapan dengan pilihan raya akan datang,” katanya.

    ReplyDelete
  8. Bahagian Semporna kena pastikan pengundi yang akan mengundi nanti merupakan warganegara yang diiktiraf.

    ReplyDelete
  9. Banyak isu keluar di Semporna kebelakangan ini. wakil2 rakyat kena pastikan kepentingan rakyat terjaga dan permasalahan mereka didengar.

    ReplyDelete
  10. Mungkinkah tiada pemimpin dari Semporna ni yang tidak akan tercalon PRU nanti?

    ReplyDelete
  11. Semoga persediaan sudah hampir lengkap. PRU akan diumumkan bila2 masa.

    ReplyDelete
  12. PRU akan menjelang beberapa bulan lagi, pastikan jentera parti telah bersedia.

    ReplyDelete
  13. pastikan jentera parti kukuh dan bersedia menghadapi PRU.

    ReplyDelete
  14. byk isu2 perlu diselesaikan di Semporna terutama isu pembangunan Semporna yang dilihat agak lambat.

    ReplyDelete
  15. seluruh jentera BN harus diperkukuhkan.

    ReplyDelete
  16. EC harus memastikan PRU dilaksanakan dengan adil, amanah dan bersih.

    ReplyDelete
  17. Semua jentera sudah bersedia untuk berjuang. Pasti satu saingan yang hangat.

    ReplyDelete
  18. PATI yang mendapat kewarganegaraan palsu harus dilucutkan dari senarai pengundi.

    ReplyDelete
  19. BN masih parti kuat di Sabah.

    ReplyDelete
  20. Najib akan membuat pengumuman PRU13 tidak lama lagi.

    ReplyDelete
  21. Pembangkang berpecah belah, amat payah untuk memenangi BN.

    ReplyDelete
  22. Penyediaan untuk PRU sudah pun siap, semua jawatan kuasa harus kerjasama untuk menjayakan PRU ini.

    ReplyDelete
  23. Senarai pengundi harus disemak dan kenal pastikan.

    ReplyDelete
  24. Pengundi yang tidak layak harus dikelaur dari senarai mengundi.

    ReplyDelete
  25. Parti komponen harus kerjasama dan bersatu padu memperjuangkan misi yang sama.

    ReplyDelete
  26. (OI nah manang lagi UMNO Sempolna ini) Inilah bahasa orang yang memenangkan UMNO Semporna! Faham-faham sajalah!

    ReplyDelete
  27. Menteri di Jabatan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Nasir Tun Sakaran percaya Barisan Nasional (BN) punya kekuatan untuk mencapai kemenangan majoriti dua pertiga pada pilihan raya umum ke-13 didasarkan kepada kesepaduan dan semangat kerjasama yang tinggi antara anggota parti.

    ReplyDelete
  28. Dengan mengambil momentum perhimpunan agung UMNO baru-baru ini, Nasir yang juga anggota Dewan Undangan Negeri Senalang berkata semua anggota parti harus menegakkan keazaman tinggi dengan memberi sokongan padu dalam memastikan kemenangan besar calon yang diputuskan pucuk pimpinan.

    ReplyDelete
  29. “Yang penting bukan sahaja semua ahli dari kalangan UMNO tetapi juga BN untuk terus bekerjasama dan memberi sokongan padu yang tidak berbelah bagi kepada calon yang diputuskan.

    ReplyDelete
  30. “Saya yakin dengan sokongan penuh dan undi yang diberi, kerusi BN yang akan memenangi pilihan raya (majoriti dua per tiga) boleh diperoleh,” katanya selepas melancarkan ekspo sempena Festival Nasyid Kebangsaan ke-22 di Tingkat 1, Wisma Muis, di sini, hari ini.

    ReplyDelete
  31. Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata ingatan Datuk Seri Najib Tun Razak supaya rakyat tidak member peluang kepada pakatan pembangkang untuk memerintah negara, bukan bertujuan menakut-nakutkan mereka

    ReplyDelete
  32. Beliau berkata pelbagai kepincangan pentadbiran di negeri di bawah pembangkang menjadi bukti mereka tidak berupaya membentuk kerajaan yang mantap untuk meneruskan agenda pembangunan negara.

    ReplyDelete
  33. Beliau berkata pentadbiran negara juga boleh menjadi porak peranda jika pembangkang memerintah, berdasarkan pertembungan ideologi yang dilihat di negeri-negeri ditadbir pembangkang.

    ReplyDelete
  34. Pengamatan Muhyiddin dikongsi Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang melabelkan pembangkang sebagai tidak kompeten dalam aspek pentadbiran.

    ReplyDelete
  35. Hakikatnya pembangkang tidak membawa apa-apa kemajuan apabila diberi ruang untuk mentadbir negeri, tegasnya, sambil meminta rakyat supaya tidak menjadikan masa depan mereka dan anak cucu serta negara sebagai bahan uji kaji

    ReplyDelete
  36. Kerajaan komited untuk terus membantu usahawan bumiputera supaya lebih berjaya dan berdaya saing dengan mewujudkan pelbagai program, seminar dan aktiviti yang dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran usahawan.

    ReplyDelete
  37. Ahli Parlimen Tenom, Datuk Raime Unggi, berkata dalam konsep 1Malaysia, kerajaan hari ini lebih terbuka dengan memberikan peluang yang mampu meningkatkan ekonomi rakyat.

    ReplyDelete
  38. “Dalam keadaan ini, jika bumiputera belum sedar kita akan ketinggalan lebih jauh kebelakang terutamanya penyertaan dalam pembangunan ekonomi yang semakin mencabar.”

    ReplyDelete
  39. “Persekitaran global yang lebih kompetitif ketika ini, kita perlu menumpukan usaha kita kepada meningkatkan kepakaran dan kemahiran untuk menjamin negara boleh bersaing di peringkat antarabangsa.

    ReplyDelete
  40. “Kita perlu melengkapkan diri dengan penguasaan ilmu pengetahuan, inovasi, berfikiran maju, dan berpandangan jauh. Jika ada keikhlasan dan iltizam untuk melaksanakan setiap kerja atau perniagaan dengan sebaik mungkin, saya percaya usahawan bumiputera mampu berkembang ke serata dunia,” katanya.

    ReplyDelete
  41. Beliau berkata demikian ketika berucap di Majlis Penutupan Kursus Kontraktor Kejuruteraan Awam anjuran Kerajaan Negeri dan Perbadanan Pembangunan Ekonomi Negeri Sabah (Sedco) di Hotel Perkasa, pada Isnin.

    ReplyDelete
  42. Raime yang juga Pengerusi Desa Group Sdn. Bhd berkata, Sedcovest umpamanya telah banyak membantu para usahawan bumiputera dalam memberikan pengetahuan dan kemahiran kepada para usahawan bumiputera.

    ReplyDelete
  43. Jelasnya, inisiatif mengadakan Kursus Keusahawan seperti ini adalah sumbangan yang sangat relevan kepada para usahawan bumiputera dalam memberikan pendedahan mengenai bidang keusahawanan dan industri yang berkaitan.

    ReplyDelete
  44. “Selain itu, banyak lagi bantuan-bantuan lain yang disediakan oleh kerajaan kepada usahawan bumiputera dalam membantu meningkatkan perusahaan mereka antaranya kemudahan pinjaman yang disediakan oleh Mara, SME Bank dan banyak lagi yang perlu direbut oleh usahawan bumiputera.

    ReplyDelete
  45. “Kerajaan juga melakukan pembahagian secara telus dan adil kepada kontraktor yang layak dalam pemberian projek di bawah Projek Infrastruktur Asas dan Projek Infrastruktur Awam (PIAS/PIA) melalui cabutan undi,” katanya.

    ReplyDelete
  46. Beliau turut menyeru agar para peserta yang menghadiri kursus ini supaya menerapkan nilai keikhlasan dalam bekerja dan melaksanakan amanah dengan sebaik-baiknya.

    ReplyDelete
  47. Eighty members of staff from various departments under the Ministry Of Information, Communication and Culture in Sabah received the Award of Excellence for Service 2011.

    ReplyDelete
  48. The recipients comprised 47 from the Broadcasting Department, 26 from the Information Department, six from the Special Affairs Department and one from the Malaysian Handicraft Development Corporation.

    ReplyDelete
  49. The awards were presented by Human Resource Management Division Under Secretary, Abdul Rahman Mohamad, representing the ministry’s Secretary General, Dato’ Seri Kamaruddin Siaraf, at the ceremony held at Promenade Hotel here on Sunday night.

    ReplyDelete
  50. In his speech, Abdul Rahman congratulated the recipients and said that the award is a token of appreciation for their good work.

    ReplyDelete
  51. “The award is intended to be a catalyst for excellence. I hope the recipients will continue to give excellent service after getting the award,” he added.

    ReplyDelete
  52. He reminded departmental heads to appraise staff members according to their performance saying that how well they performed will determine the performance of the department and ultimately the ministry.

    ReplyDelete
  53. “If you give high marks to underachievers, it will demotivate the other staff, even the top performers. They might leave or stop performing, which will lead to a situation where the underachievers become the leaders of the departments.

    ReplyDelete
  54. “That situation will eventually make the department underperform,” he added while stressing that the ultimate goal of the reward is to create outstanding agencies, departments, and ministry.

    ReplyDelete
  55. He also said that a communication channel should be maintained between the management and staff.

    ReplyDelete
  56. Tindakan PAS menawarkan bayaran sehingga RM250 kepada pengundi yang berada di luar kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas untuk pulang mengundi merupakan perbuatan sogokan dan menyalahi undang-undang di bawah Seksyen 10 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

    ReplyDelete
  57. Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, pemberian wang berkenaan boleh disifatkan sebagai pemberian sogokan bagi tujuan membeli undi.

    ReplyDelete
  58. Pihak parti mungkin boleh memberikan pelbagai alasan bahawa pemberi wang itu adalah sebagai saguhati untuk tujuan menampung kos makan minum ataupun saguhati meninggalkan kerja atau apa sahaja

    ReplyDelete
  59. Tapi Akta Kesalahan Pilihan Raya dengan jelas menyatakan tindakan berkenaan adalah salah di sisi undang-undang

    ReplyDelete
  60. Beliau berkata demikian sebagai mengulas mengenai kenyataan Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman bahawa parti itu akan membayar wang sehingga RM250 kepada seramai 1,557 pengundi berdaftar di DUN Galas berada di luar kawasan bagi menampung kos perjalanan pulang mengundi pada pilihan raya kecil yang akan diadakan pada 4 November

    ReplyDelete
  61. Abdul Halim menyifatkan pemberian wang berkenaan bukanlah satu bentuk rasuah sebaliknya sebagai insentif bagi menarik minat pengundi untuk pulang menunaikan tanggungjawab mereka.

    ReplyDelete
  62. Bagaimanapun menurut Wan Ahmad, perkara berkenaan terpulang kepada parti lawan untuk mengambil tindakan susulan sekiranya pihak berkenaan mempunyai bukti yang kukuh.

    ReplyDelete
  63. Dalam hal ini terserah kepada parti lawan, kalau mereka mahu ambil tindakan undang-undang...pihak PAS sewajarnya tahu apakah implikasinya

    ReplyDelete
  64. Sebarang aduan boleh dikemukakan kepada SPRM untuk disiasat

    ReplyDelete
  65. THE upcoming 13th general election may rejuvenate Malaysia's weak stock market and continue bucking the trend in the first half of 2013.



    ReplyDelete
  66. Malaysia has until April next year to dissolve Parliament and until June to hold a general election.

    ReplyDelete

  67. Nomura International (Hong Kong) Ltd managing director and chief Asia equity strategist and global head of equity strategy Michael Kurtz said the long awaited 13th elections should be the key driver for Malaysian equities in the first half of 2013 overshadowing other challenging macro global factors.

    ReplyDelete

  68. The global factors, including slower economic growth prospects in China and Europe, the Greece debt crisis and the US economic slowdown, could result in near-term volatility for the market.

    ReplyDelete
  69. "In our view, the uncertainties surrounding the election outlook, coupled with the investors' unwillingness to take risk ahead of the elections, could result in extreme volatility in equity prices," Kurtz said at a media briefing on its Asia Pacific outlook 2013.

    ReplyDelete
  70. Kurtz said Nomura Equity Research is maintaining its assumption that the ruling government would win by a majority similar to what it holds currently and any weaknesses in the market would present a good buying opportunity.

    ReplyDelete
  71. He said Malaysia's stock market has been soft over the past nine months as investors' exposure to Malaysia is relatively lower compared to other Asian markets which are more sought after.

    ReplyDelete
  72. To ride through the volatility period ahead of the elections, Kurtz said investors should be well positioned in the defensive sectors such as telecommunications stocks, which Nomura has raised to overweight from neutral, and maintains a bullish stance on banking, construction, plantations, and oil and gas sectors.

    ReplyDelete
  73. The Japanese research house has selected stocks such as Axiata, Maybank, Sime Darby, AirAsia, WCT, SapuraKencana, CIMB, Genting, Media Prima and MMC Crop as its top picks.

    ReplyDelete
  74. Nomura said Malaysia's better-than-expected third quarter gross domestic product (GDP) growth and the expected resilient fourth quarter estimates would continue to support further upward revisions in the next few months.

    ReplyDelete
  75. "As a result of the good third quarter, we now expect full-year 2012 GDP growth of 5.3 per cent (up from 4.8 per cent last year) and we believe this is achievable as China is expected to rebound in the fourth quarter of this year, which should benefit commodity exporters such as Malaysia."

    ReplyDelete
  76. On Asia, Nomura Equity Research is bullish on Asia's stock markets but it gave "underweight" outlook on Southeast Asian countries which include Malaysia.

    ReplyDelete
  77. Kurtz said it's not that Asian stocks are not good but equity markets in North Asia are looking more attractive in terms of value, in line with an improved global economic outlook.

    ReplyDelete
  78. Kurtz said North Asian markets such as in South Korea and Japan have been shunned for the past few years due to their cyclical nature and volatility but with the change in economic factors, they are working in favour for these markets compared to Asean which has always been perceived as defensive in nature.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.