Monday, December 31, 2012

Abang ipar TKM Sabah ketuai 136 ahli Umno sertai PKR

Abang ipar kepada Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Yahya Hussin mengetuai 136 ahli Umno dari Dewan Undangan Negeri Petagas, menyertai PKR.

KeadilanDaily melaporkan, Ahmad Yunin menyerahkan borang keahlian kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas Ketua Umum PKR itu berucap di pusat membeli-belah Tanjung Aru Plaza, Kota Kinabalu, malam tadi.

Ahmad adalah abang kepada Datin Seri Jouyah Yunin, isteri Yahya.

Beliau yang juga Pengerusi Sukarelawan Petagas turut menyerahkan cek RM10,000 untuk misi bantuan di Gaza pada majlis itu.

Program anjuran Wanita PKR Sabah yang dihadiri lebih 1,000 penduduk tempatan itu sebahagian daripada siri Jelajah Demi Rakyat di Sabah.

KeadilanDaily difahamkan, pidato Anwar itu adalah adalah pertama kali dijalankan dalam sesebuah pusat beli-belah di negeri berkenaan.

Sabah yang dianggap fixed deposit Umno BN, hampir pasti ditawan Pakatan Rakyat pada PRU13. -HD

79 comments:
Write comments
  1. ALHAMDULLILLAH ALLAH MAHA BESAR HANYA DIA YANG DAPAT MERUBAH HATI MANUSIA

    ReplyDelete
  2. Kenapa tak keluar dalam TV Suku?

    ReplyDelete
  3. Tahniah Yahya Hussin kerana abang iparmu masuk PKR.

    ReplyDelete
  4. ahmad yunin? dia ni sapa? bekas guard sekolah je, kan? nape ramai bekas pengikut2 anwar yg menarik diri dari menyokong anwar kau ndak bising2 pula??!! mereka nie siap berdendam & marah2 pada anwar lagi!!! maklumlah, anwar dakwa setiap mereka diberi 150 billion seorang!!

    *anwar si pemberi i.c pada pendatang2 tausug (suluk filipin) n bugis indonesia secara besar2an suatu masa dulu..kau pandang sepi pula, kan?? anwar sudah tiada dosa dalam perkara sebegini...logiutnya kau ini!!


    BN, dulu kini..& selamanya, bolebakalakau

    ReplyDelete
  5. manusia2 bodoh yg tidak berilmu memang senang diperbodohkan oleh sipembohong besar...sipenipu ditipu oleh sipenipu...ish ish ish.

    ReplyDelete
  6. Tahniah dan terimakasih Ahmad Yunin... ini kalilah untuk rakyat sabah...

    ReplyDelete
  7. Anonymous said...
    December 31, 2012 8:51 PM dan Anonymous said...
    December 31, 2012 10:55 PM

    Kamu nih pendatangkan.... kalau bukan pendatang kenapa marahkan orang masuk PKR... sukahatilah. Bebaskan sabah dari kemiskinan wahai PKR...

    ReplyDelete
  8. Mampus le OMNO Sabah kali,bah. Bendera PKR brkibar dsetiap pelusuk daerah Sabah. dari kg trpencil hingga ke pekan. Very goood. TPM dah dtg Keningau pulak tu rasmi Persidangan PBRS.Kah kah kahh

    ReplyDelete
  9. Adalah pilihan Ahmad Yunin untuk menyertai PKR, bukan juga kita dapat halang.

    ReplyDelete
  10. Musa Aman pernah berkata, biar mereka yang sudah tidak ikhlas keluar saja dari parti.

    ReplyDelete
  11. Ahli keluar parti adalah perkara yang biasa di Sabah.

    ReplyDelete
  12. Ini bagus untuk UMNO kerana boleh mengeluarkan gunting dalam lipatan daripada parti.

    ReplyDelete
  13. Walaupun ada yang keluar parti mengikuti PKR, tapi ramai juga ahli PKR yang masuk UMNO.

    ReplyDelete
  14. Ramai lagi yang keluar dari PKR tapi cuma tidak diheboh-hebohkan.

    ReplyDelete
  15. Lihatlah perangai Anwar.Bukankah ini menunjukkan Anwar penipu terbesar Malaysia ??? ada hati nak jadi PM Malaysia ???

    ReplyDelete
  16. keluar parti dah perkara lumrah dalam politk.

    ReplyDelete
  17. ia tetap takkan menggugat BN.

    ReplyDelete
  18. Itu pun mahu hairan ka?

    ReplyDelete
  19. Tidak semestinya dalam PKR, undi pun PKR...

    ReplyDelete
  20. Terpulang dengan abang Ipar Datuk Yahya Hussin itu. Yang penting masih ramai diluar sana yang menolak PR.

    ReplyDelete
  21. Jika kita lihat pun SAPP sendiri sekarang ini telah menolak PR.

    ReplyDelete
  22. Dulu bukan main lagi mahu berkerjasama tapi sekarang ini mula pula memburukan satu sama lain.

    ReplyDelete
  23. Ada banyak lagi yang akan datang untuk menyertai UMNO.

    ReplyDelete
  24. mereka yang lompat party pasti bukan sesorang yang dapat dipercayai..

    ReplyDelete
  25. Umno Sabah menampilkan 12 mu-ka baru iaitu 10 calon akan bertanding mewakili Barisan Nasional (BN) untuk kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan dua untuk kerusi Parlimen pada pilihan raya umum 8 Mac ini.

    ReplyDelete
  26. Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman yang mengumumkan senarai calon yang akan bertanding bagi 32 kerusi DUN dan 13 Parlimen yang diperuntukkan kepada Umno di negeri ini dalam satu sidang media di kediaman rasmi Ketua Menteri di Sri Gaya, kira-kira jam 12.30 tengah hari, kelma-rin.

    ReplyDelete
  27. Manakala dua bekas Adun iaitu Pembantu Menteri Ke-wangan, Datuk Sapawi Ahmad dan Adun Klias, Datuk Lajim Ukin beralih tempat untuk ber-tanding kerusi Parlimen dan seorang dari Parlimen bertukar ke kerusi DUN.

    ReplyDelete
  28. Musa yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sa-bah pula akan mempertahan-kan kerusinya di DUN Sungai Sibuga. Sapawi yang juga Ketua Umno Bahagian Sipitang main-ggantikan Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Dr. Yu-sof Yacub yang digugurkan.

    ReplyDelete
  29. Manakala Lajim yang juga Ketua Umno Bahagian Beau-fort bertukar tempat dengan Datuk Azizah Mohd Dun.

    Azizah yang juga Timbalan Menteri, Perumahan dan Ke-rajaan Tempatan akan bertanding di kerusi DUN Klias yang dipegang oleh Lajim selama empat penggal sejak 1986.

    ReplyDelete
  30. Manakala dua pemimpin Pemuda Umno, iaitu Setiausa-ha Pemuda Umno Malaysia, Datuk Abdul Rahman Dahlan yang juga Ketua Pemuda Um-no Tuaran akan bertanding di Parlimen Kota Belud menggantikan Datuk Seri Salleh Said yang digugurkan.

    ReplyDelete
  31. Manakala Ketua Peneran-gan Pemuda Umno Negeri, Sa-lleh Kalbi yang juga Ketua Pe-muda Umno Silam menggantikan Setiausaha Parlimen Ke-menterian Pembangunan Usa-hawan, Datuk Samsu Baharum Abdul Rahman yang turut digugurkan.

    ReplyDelete
  32. Sepuluh muka baru yang bertanding di kerusi DUN un-tuk kuota Umno, ialah, Abdul Mijul Unaini (Banggi), Bokliah Haji Ismail (Pitas), Kamarlin Umbi (Lumadan) Ahmad Bu-jang (Sindumin), Saddi Abdul Rahman (Sukau), Nilwan Ka-bang (Kunak), Datuk Harman Mohamad (Sulabayan), Datuk Ramlee Marhaban, Datuk Ha-misah Samad (Tanjong Batu) dan Haji Muis Pichu (Sebatik).

    ReplyDelete
  33. Mijul menggantikan Datuk Amir Kahar Tun Mustapha, Bolkiah menggantikan Datuk Masrani Parman, Kamarlin menggantikan Datuk Surinam Sadikun, Saddi menggantikan Datuk Aklee Abbas, Harman menggantikan tempat Datuk Mohd Lan Ilani, Ramli menggantikan Datuk Basalie Abdul Hamid, Hamisah mengganti-kan Haji Kamil Datuk Kassim, Muis menggantikan tempat Datuk Dr Patawari Patawe yang diguggurkan manakala Ahmad mengisi tempat Sapawi yang berpindah ke Parlimen.

    ReplyDelete
  34. Sementara itu, Ketua Umno Bahagian Kota Belud, Datuk Musbah Jamli pula yang pernah menjadi Adun Tempasuk selama sepanggal (1999-2004) menggantikan Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang turut di-gugurkan.

    ReplyDelete
  35. Muka lama daripada Umno yang kekal bertanding di kerusi DUN termasuk Timbalan Ke-tua Menteri, Datuk Yahya Hu-ssin (Petagas) Menteri Pertani-an dan Industri Makanan, Datuk Rahim Ismail (Pantai Manis), Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Hajiji Mohd Noor dan Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Masidi Manjun (Karanaan).

    ReplyDelete
  36. Datuk Japlin Akim (Usu-kan), Jainab Ahmad (Karam-bunai), Datuk Gulam Haidar Khan Bahadar (Kawang), Da-tuk Karim Bujang (Bongawan), Haji Mohd Arifin Mohd Arif (Membakut), Datuk Sairin Karno (Liawan), Datuk Rubin Balang (Kemabong), Datuk Surady Kayong (Sugut).

    ReplyDelete
  37. Datuk Zakaria Mohd Edris (Gum-Gum), Datuk Samsuddin Yahya (Sekong), Mohd Suhaili Said ( Tungku) Datuk Nasrun Datu Mansur (Lahad Datu), Datuk Nasir Tun Sakaran (Se-nallang), Datuk Syed Abas Syed Ali (Balung) dan Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan (Apas).

    ReplyDelete
  38. Sembilan Ahli Parlimen yang kekal ialah, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Mohd Shafie Apdal (Semporna), Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Anifah Aman (Kimanis), Datuk Ghapur Sa-lleh (Kalabakan), Datuk Abdul Rahim Bakri (Kudat).

    ReplyDelete
  39. Ketua Umno Kinabatangan Datuk Bung Moktar Radin (Kinabatangan), Datuk Ronald Kiandee (Beluran), Rosnah Abdul Rashid Shirlin (Papar), Datuk Juslie Ajirol (Libaran) dan Raimie Unggi (Tenom).

    ReplyDelete
  40. Pasti UMNO akan memenangi PRU yang akan datang.

    ReplyDelete
  41. Yg pasti melalui Persidangan PBRS yg diadakan di Hotel Perkasa,Keningau baru-baru ini, ada usul dr En Arimin Moidi (prwakilan N29) mminta agar kuota PBRS bg jawatan Timb Ketua Menteri diambil semula oleh parti itu kerana Timb Ketua Menteri sekarang partinya dah keluar BN. En Jaiti Lungkiau (prwakilan N 7) pulak mminta agar UMNO tidak dberi banyak atau lebih separuh kerusi DUN/MP dSabah. Usul Pergerakan Wanita disampaikan oleh Pn Lorreta Magnus mnyentuh akan pnambahan kerusi DUN/MP utk PBRS mmandangkan SAPP tlh keluar BN. Apa yg trsemat dlm persidangan itu yg tanpa diketahui adalah SABAHAN SEBENARNYA MEMANG MENAFIKAN KEHADIRAN UMNO DI SABAH. Hanya UMNO yg tak tau atau tak mau tau,janji hasil negeri dpt dikebas.

    **Raja Sulu'

    ReplyDelete
  42. Penduduk Batu Sapi dah diugut lg oleh SB2 agar mnentukan kemenangan BN di situ malah di Sabah pun. Jika tidak, ic projek yg dah diserah pd mereka dulu,akan ditarik balik. Persoalannya,kalu dah BN melingkup, apa kuasa yg mereka ada untuk tarik semula ic projek yg diberi pd kaum SULUK ,BUGIS atau seumpamanya. PR dah jd kerajaan pulak dan bukan kata kaum tu yg kena,silap2 SB tu pula yg trangkat. Lain le kalu Najib dah arah,kalu BN tumbang, polis atau tentera samseng UMNO sila buat huru hara. Itu aku ndak tau le.

    **Raja Sulu'

    ReplyDelete
  43. Kita undi UMNO yang dapat menjadikan Sabah negeri termiskin di Malaysia serta syurga PATI, Kelantan yang berpuluh tahun diperintah pembangkang masih di atas Sabah dalam rangking kemiskinan. Inilah yang kita bangga sangat dengan UMNO.

    ReplyDelete
  44. kita tengok lah kebanyakan pemimpin sabah kebanyakan nya ego dan sombong hanya kroni di dahulukan rakyat di pinggirkan/lawatlah mana mana juga kawasan di sabah ini seperti di kawasan batu sapi/tengok lah sendiri sedih dan menyedihkan apa lah erti nya dengan sekampit beras/sehelai sarung ,dan zink yang murah serta wang secupak cuma tengok lah di hadapan kita anak cucu kita saya percaya PATI akan menguasai ekonomi di suatu hari nanti ALLH HUAKBAR

    ReplyDelete
  45. Tahu apa sebenarnya berlaku. Umno kalau tak fitnah bukan umno la. Pendukung umno ape korang dapat. Bermati2an membela pemimpin bn yg rasuah dan menyeleweng. Ini kali lah..tukar.

    ReplyDelete
  46. hutang negara pun dah cecah 500 bilion ..tu pun puak2 UMNGOK kata tak apa...sebelum 2020 pun akan bangkrap negara kalau terus dibiarkan BN memerintah!

    ReplyDelete
  47. UMNOBE"END mane tau nak beza kerajaan dan parti.. sumer belasah semacam jer... kaki belasah.. kaki rembat..bukan kira halal harammm... sumer halal bagi umnobe'end... rasuah.... salahguna kuasa.... rompak harta rakyat... fitnah adu domba... samseng.. sumer halal bagi umnobe'end.

    ReplyDelete
  48. rupanya ahli2 umno ni semuanya tamak kuasa..

    ReplyDelete
  49. setakat abang ipar saja langsung tidak beri ancaman...lagipun ianya adalah hak individu untuk memilih dan mengundi..

    ReplyDelete
  50. "Sabah yang dianggap fixed deposit Umno BN, hampir pasti ditawan Pakatan Rakyat pada PRU13. -HD "


    mahu kasi senang hati si anwar saja ni...

    ReplyDelete
  51. Is that for real?

    ReplyDelete
  52. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengingatkan Bersih 2.0 supaya tidak mengganggu urusan pilihan raya walaupun mempunyai hak sebagai rakyat untuk menjadi pemantau Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

    ReplyDelete
  53. His brother in law has no blood relations with them.

    ReplyDelete
  54. Ada2 ja pembangkang ni.

    ReplyDelete
  55. Yg pasti bendera PKR berkibar hebat disegenap pelusuk negeri Sabah. Suatu petanda baik kearah kemenangan parti rakyat ke atas parti syaitan yg dikenali. Hanya tipu daya kawan2 parti syaitan shj yg perlu diawasi iaitu SPR ( Seteru Parti Rakyat ).

    ReplyDelete
  56. Hormatilah yang keluar dan masuk parti. Mereka berhak memilih parti yang sesuai untuk perjuangan mereka.

    ReplyDelete
  57. Lompat parti kebiasaan dalam politik.

    ReplyDelete
  58. Dah lar berlainan agenda, terimalah hakikat dan biarkan mereka keluar sahaja.

    ReplyDelete
  59. Bn mengalami cabaran yang kuat dari pembangkang.

    ReplyDelete
  60. Semakin banyak yang lompat parti. BN pasti dalam cabaran yang tidak terjangka.

    ReplyDelete
  61. Lompat lagi? tiada gunalah lompat, tgo saja apa jadi sama mreka yang lopmpat parti, contohnya si Lajim, sampai sekarng tidak ada apa2..

    ReplyDelete
  62. Timbalan Ketua Menteri yang juga Menteri Pembangunan Infrastuktur Sabah, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan berkata, satu ketika dulu beliau pernah berjalan kaki selama 12 jam dalam memperjuangkan nasib rakyat.

    ReplyDelete
  63. Malahan kata Pairin, beliau dan rakan-rakannya juga turut merasai kesejukan (bermalam) di perkampungan pedalaman, namun tetap tabah dalam menjalankan tanggungjawab demi kepentingan rakyat.

    ReplyDelete
  64. “Saya memainkan peranan saya demi rakyat yang telah memberikan saya kepercayaan dan tanggungjawab untuk membawa seberapa banyak kemajuan dan perubahan,” kata Pairin yang juga Wakil Rakyat bagi Dewan Undangan Negeri bagi kawasan Tambunan

    ReplyDelete
  65. Beliau berkata demikian di Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Kampung Tinompok dekat sini.

    ReplyDelete
  66. “Dari dulu dan sekarang saya sentiasa berusaha dan mencari jalan meningkatkan orang kita, kerana kita tahu dan faham keadaan dan kedudukan orang kita” kata Pairin.

    ReplyDelete
  67. Menurutnya, kemajuan dan perubahan telah berlaku seiring dengan masa yang dibawa oleh kerajaan yang memerintah.

    ReplyDelete

  68. “Kini kita mempunyai jalanraya yang baik, kita melihat ada rumah-rumah baru yang dibina, kebun-kebun pun bertambah luas. Ini adalah petanda adanya pasaran (kebun) dan pendapatan di kalangan masyarakat kita,” ujar Pairin yang juga Ahli Parlimen Keningau.

    ReplyDelete
  69. Hadir sama di majlis itu ialah Setiausaha Politik beliau, Willfredoline Jakil; Pemimpin Kemajuan Rakyat Tambunan, Laiwon Dalus; serta Timbalan Ketua Bahagian Parti Bersatu Sabah (PBS) Daniel Kinsik; Ketua Daerah, Agustin Kandawai; Ketua Wanita PBS Bahagian, Paula Domian dan Ketua Pergerakan Pemuda, Silverius Bruno.

    ReplyDelete
  70. Menurut Pairin, jika dibanding di masa lalu, penduduk di pedalaman lebih banyak menggunakan binatang (kerbau) atau berjalan kaki untuk mengunjungi saudara mara. Kini situasi itu telah jauh berbeza kerana pemimpin yang dipilih menjiwai hati nurani rakyat dengan membawa perubahan positif kepada kawasan Tambunan.

    ReplyDelete
  71. Tidak perlu kira berapa ramai yang masuk PKR, yang penting sokongan rakyat tempat kepada BN.

    ReplyDelete
  72. Tidak perlu tukar kerajaan, kerajaan yang ada sekarang sudah cukup bagus.

    ReplyDelete
  73. Lompat parti pun tiada guna, buang masa sahaja.

    ReplyDelete
  74. BN tetap kuat di Sabah.

    ReplyDelete
  75. BN sudah bersedia untuk menghadapi PRU ini.

    ReplyDelete
  76. Budu punya pakcik. Keluar parti sal nd kena bagi projek. Tulah masa dulu malar menjual tanah mamanya. Masa ada duit kahwin dua.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.