Friday, December 28, 2012

Rebat RM200 Telefon Untuk Tolong Syarikat Kroni

Syarat rebat telefon pintar bernilai bawah RM500 menunjukkan Datuk Seri Najib Razak bukan mahu membantu anak muda sebaliknya mahu mengkayakan kroni yang terlibat dalam syarikat komunikasi.

“Ini bukan mahu tolong anak muda tapi nak tolong kroni syarikat telekomunikasi. Mereka yang akan dapat faedah.

Pasti banyak untung daripada rebat ini.

“Kalau syarat macam ini, siapa anak muda yang hendak beli telefon pintar sedangkan harganya ribuan ringgit, bukan RM500,” kata Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Lee Khai Loon.

Perdana Menteri ketika membentang Bajet 2013 pada 28 September lalu, mengumumkan pemberian rebat RM200 pembelian telefon pintar kepada belia berusia antara 21 hingga 30 tahun.

Ia terbongkar selepas Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dalam laman webnya, menyatakan itu hanya untuk telefon pintar yang berharga maksimum RM500 sebelum kenyataan berkenaan dipadam hari ini.

Khai Loon juga menyifatkan kerajaan Umno BN tidak ikhlas memberi rebat RM200 itu berikutan mereka mengenakan ketat yang tidak masuk akal.

“Syaratnya tidak ikhlas.

Langsung tidak bertepatan dengan keadaan semasa.

Sekarang telefon pintar mahal, mana ada harga RM500? Nampaknya, rebat itu hanya gimik kerajaan Umno BN, bukan serius mahu tolong orang muda,” katanya.

Justeru, beliau menyarankan kerajaan supaya bertindak lebih ‘pintar’ dengan melebar saluran internet percuma.

“Lebih baik internet dinaik taraf dengan menambah jalur lebar internet setiap kawasan,” katanya. -KD

52 comments:
Write comments
  1. Ingat nak beli telefen nokia 3310 kah?

    ReplyDelete
  2. tak payah beli telefon pintar la...kerja dulu la baru dapat duit pergi beli, dah gaji pun tidak cukup tu sedar2 la...usaha lah lebih. dah la belajar tidak mahu, mana la mau dapat gaji ribu2...buduh betul..tq

    ReplyDelete
  3. MEMBACA 1.5 juta belia disubsidikan RM300 juta untuk beli telefon, kepala lutut gua mencongak, gini: Kalaulah RM200.00 seorang yang direbatkan kepada 1.5 juta belia untuk beli telefon itu diamaljariahkan sebagai asas Simpanan Tabung Haji (untuk belia Muslim yang belum ada akaun, untuk belia bukan Muslim fikirkan inisiatif lain), alangkah mulianya Abang Najib kita. Apa-apa pun, meh, kita salahkan Yahudi. Keh keh keh!

    ReplyDelete
  4. Galaxy Y or CSL Star Mi360 ...tu je la option yang paling murah...

    ReplyDelete
  5. Rebet 200 baik bagi rakyat beli beras..boleh gak dapat makan nasik

    ReplyDelete
  6. Perahu dah bocor akan tengalam,tak sangka sampan hanyut kemana janji tepati seperti kaki kerbau dimulut buaya.SUMPITAN.

    ReplyDelete
  7. Setuju dengan Anonymous December 28, 2012 7:50 PM dengan buat macam itu ada juga pahala Najib kalau dengan telefon pintar belia download ntah yang apa-apa, ntah dapat pahala tak Najib?

    ReplyDelete
  8. Lim Guan Eng - Jadi jelas ia bajet pilihan raya untuk beli undi tapi kita harap bukan sekadar beli undi tapi menjadikan kroni-kroni kaya sahaja.

    Kita lihat di sini yang dapat manfaat kroni-kroni dengan projek yang dijanjikan.

    ReplyDelete
  9. Mahfuz, Ada lagi unsur ketirisan dan nak kayakan kroni bukan untuk rakyat. Namun yang terlepas pandang oleh MPS dan Kerajaan N9 yang diterajui Mohamad Hasan ialah, syarikat kontraktor Wangsa Bina Dinamik Sdn Bhd yang dianugerahkan projek pembinaan Kompleks Bazaar Ampangan adalah milik penyokong tegar Pkr! Boleh dikatakan semua anak jati Ampangan tahu siapa pemilik Wangsa Bina Dinamik Sdn Bhd yang salah seorang pengarahnya adalah Amir Faruk yang begitu tegar mengibarkan bendera Pkr di Ampangan di PRU-12 lalu.

    ReplyDelete
  10. Mungkin ada bagus juga jika diberi syarat kepada setiap kontrektor yang dikenali sebagai penyokong pembangkang supaya mengeluarkan kenyataan TERIMAKASIH kepada kerajaan BN jika menerima sebarang projek.

    Bukan apa, diluar menjorit sampai kering tokak menuduh BN mengamalkan kronisma tapi dibelakang bila dapek projek, mereka sonyap ... Kan HIPOKRIT namonyo tu.

    Jika tidak buek begitu, saya sarankan projek ditarik balik !

    ReplyDelete
  11. Anwar masih merengek meminta belas kasihan dari rakyat, merayu simpati kononnya beliau dipihak yang ditindas. Rakyat yang CELIK MATA HATINYA pasti masih teringat dendam Anwar yang dilempiaskan menerusi beberapa siri Demo Haram era Reformasi tahun 99 dulu

    ReplyDelete
  12. Apalagi kalau bukan DENDAM yang menghasilkan mereka yang berkepala ABU , habis semua masalah dunia hendak diletakkan atas bahu Umno.

    ReplyDelete
  13. Tapi bila saya fikirkan balik, sememangnya Anwar TIDAK PUNYA ASAS untuk berdendam dengan sesiapapun ( kecuali satu orang ) sebaliknya ORANG LAIN yang sememangnya berdendam dengan Anwar kerana selama Anwar aktif berpolitik sejak menyertai Umno, BUKAN SEDIKIT kepala orang yang telah dipijaknya dalam usaha nya menjadi PM !

    ReplyDelete
  14. Itu dendam politik, belum dikira lagi dendam kasih yang tidak ditunai selepas madu mereka habis dihisap Anwar !

    ReplyDelete
  15. Kalau diperhalusi mesej disebalik kenyataan Dendam Anwar itu, saya percaya kita mampu kesan sedikit nada MERAYU, bukan saja untuk merayu undi kasihan TAPI juga merayu belas ihsan dari mereka yang pernah beliau aniaya selama ini.

    ReplyDelete
  16. Kerana kini Anwar berdepan dengan penganiayaan lamanya bila terpaksa membuka kembali lembaran sejarah bila beliau terpaksa mengadap hakim dalam 2-3 kes mahkamah tidak lama lagi.

    ReplyDelete
  17. Tun Mahathir tiada sebab untuk berdendam dengan Anwar kerana yang TEWAS adalah Anwar. Juara tidak perlu untuk berdendam dengan sesiapapun !

    ReplyDelete
  18. Tapi mereka yang pernah tewas pada permainan kotor Anwar mungkin ramai.

    ReplyDelete
  19. Tun Ghafar Baba yang sehingga matinya tidak memaafkan Anwar selepas beliau ‘digulingkan oleh Anwar’ daripada jawatan Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri

    ReplyDelete
  20. Penjawat awam yang disekat oleh Anwar untuk menduduki jawatan penting yang diisi dengan ‘orang Anwar

    ReplyDelete
  21. Bukan senang dapat rebate macam dilaksanakan oleh Kerajaan ini.

    ReplyDelete
  22. Tengok di mana di dunia ini ada yang menawarkan rebate RM200 untuk telefon bimbit.

    ReplyDelete
  23. Rasanya kita patut bersyukur dengan usaha yang dilakukan oleh kerajaan ini.

    ReplyDelete
  24. Ini bagi memastikan rakyat di negara kita ini akan mampu memiliki phone 3G.

    ReplyDelete
  25. Niat kerajaan hanya memastikan semua rakyat dapat memiliki phone 3G. Jadi rasanya kerajaan cuma fokus kepada mereka yang kurang berkemampuan.

    ReplyDelete
  26. ia tetap membantu anak2 muda dalam memiliki telefon pintar

    ReplyDelete
  27. pembangkagn tak perlu nak putar belit isu ini.

    ReplyDelete
  28. Apapun pandangan orang, usaha ini baik untuk semua.

    ReplyDelete
  29. Bersyukurlah diberi rebet...kalau tidak ada lago rugi...

    ReplyDelete
  30. Pemberian rebat RM200 untuk pembelian telefon pintar berharga sehingga RM500 untuk belia yang diumumkan kerajaan baru-baru ini tidak sepatutnya menimbulkan keresahan di kalangan mereka.

    ReplyDelete
  31. Menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), ini kerana objektif pakej itu ialah untuk membantu golongan belia yang kurang berkemampuan mendapatkan akses internet kelajuan tinggi 3G.

    ReplyDelete
  32. “Mereka yang mampu memiliki telefon berharga RM500 (dan lebih) sebenarnya bukanlah kategori yang dihasratkan atau sebagai sasaran (pakej ini),” kata Pengerusi SKMM, Datuk Mohamed Sharil Tarmizi ketika mengumumkan syarat pakej

    ReplyDelete
  33. Ini jelas menunjukkan bahawa hasrat kerajaan hendak memastikan rebat yang diberikan itu sampai kepada golongan sasaran, iaitu para belia yang tidak mampu membeli telefon pintar berharga lebih RM500.

    ReplyDelete
  34. Penetapan harga maksimum RM500 disokong oleh Presiden Majlis Belia Malaysia, Mohamed Maliki Mohamed Rapiee yang berpendapat mereka yang mampu membeli telefon pintar berharga lebih RM500 tidak perlu memohon supaya peluang terbuka kepada belia lain yang kurang mampu memenuhi kuota 1.5 juta orang belia di bawah tawaran pakej itu.

    ReplyDelete
  35. Mohamed Maliki berkata golongan belia perlu melihat keperluan sebenar mereka yang mahu dipenuhi kerajaan di bawah pakej tersebut, iaitu bagi mendapatkan kemudahan internet berkelajuan tinggi 3G, dan bukannya untuk memenuhi kehendak mereka memiliki gajet berteknologi tinggi.

    ReplyDelete
  36. Kenyataan beliau ini menimbulkan persoalan adakah belia sedar bahawa pakej itu merupakan bantuan kerajaan kepada yang memerlukan, bukan untuk mereka ‘berfoya-foya’ membeli telefon berjenama mengikut kegemaran sendiri.

    ReplyDelete
  37. Mohamed Maliki menasihatkan belia yang resah itu supaya belajar melihat keperluan orang lain terlebih dahulu, bukan melihat keperluan mereka sahaja.

    ReplyDelete
  38. Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Ma’amor Osman bersetuju dengan pendapat bahawa syarat yang ditetapkan di bawah pakej itu akan memastikan bantuan itu sampai kepada golongan sasar.

    ReplyDelete
  39. Malah, beliau memohon kerajaan agar memantau ketat kriteria pemilihan bagi memastikan hanya belia yang benar-benar layak sahaja mendapat bantuan melalui skim itu.

    ReplyDelete
  40. Ma’amor berkata selain pembelian telefon pintar, belia perlu melihat kepada kos yang perlu ditanggung selepas memiliki telefon itu nanti seperti membayar bil telefon dan internet

    ReplyDelete
  41. Mengumumkan rebat tersebut ketika membentangkan Belanjawan 2013 Sept lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata ia sebagai usaha kerajaan memberi 1.5 juta belia akses kepada gerbang maklumat dengan peruntukan RM300 juta.

    ReplyDelete
  42. Bagaimanapun, niat murni kerajaan memberikan bantuan bagi membolehkan belia kurang mampu menikmati kemudahan internet 3G dijadikan bahan politik oleh pembangkang yang mendakwa kononnya inisiatif itu dibuat bagi membantu pihak tertentu menghabiskan stok lama telefon pintar mereka.

    ReplyDelete
  43. Namun, pihak kerajaan tetap prihatin terhadap keresahan para belia walaupun ia mungkin disebabkan mereka kurang faham tentang objektif dan matlamat yang hendak dicapai di bawah inisiatif berkenaan.

    ReplyDelete
  44. Presiden Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Datuk N.Marimuthu berkata inisiatif pakej komunikasi belia itu merupakan bantuan subsidi yang diberikan kerajaan saban tahun.

    ReplyDelete
  45. “Kita kena lihat bantuan rebat telefon pintar ini seperti subsidi kerajaan dan perlu diuruskannya dengan baik bagi memastikan ia sampai kepada golongan sasar.

    ReplyDelete
  46. “Dalam Belanjawan 2013, pakej itu dibberi peruntukan RM300 juta untuk 1.5 juta belia, dan kerajaan kenalah memastikan sampai kepada golongan sasar iaitu belia yang kurang mampu, maka perlulah menetapkan syarat,” katanya

    ReplyDelete
  47. Marimuthu berkata sekiranya harga telefon pintar yang boleh dibeli tidak diletakkan harga maksimum, dikhuatiri belia yang membeli telefon pintar canggih akan menafikan hak belia yang kurang mampu.

    ReplyDelete
  48. Beliau kesal dengan permintaan belia yang mempunyai kemampuan membeli telefon pintar berharga lebih RM500, yang mahu supaya harga maksimum itu dinaikkan antara RM1,000 hingga ke RM2,000.

    ReplyDelete
  49. Keprihatinan ini dapat dilihat apabila Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim telah membawa isu keresahan belia itu dengan pakej itu ke Kabinet pada 2 Jan lalu

    ReplyDelete
  50. Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin today said the Barisan Nasional (BN) government has always been pro-business as part of its policies to ensure political stability and conducive environment for the local business community.

    ReplyDelete

  51. "When people said lets change the government, the people, especially businessmen, must think carefully because it will not be good for the economy," he said during his walkabout to the Kota Sentosa market, situated in the outskirts of Kuching city.

    ReplyDelete
  52. During his visit to the market, he met traders and hawkers and was treated to a hearty breakfast, including Sarawak Laksa as well as local delicacies, including "kuih bungkol" and "cerolot," a type of steamed cake made from rice floor, palm sugar, coconut milk and wrapped in palm leaves.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.