Saturday, September 3, 2011

Umno perlukan kerusi tambahan di Sabah?

Naib presiden Umno, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, mengakui bahawa terdapat keperluan untuk menambah kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen di Sabah.

NONEBeliau berkata, ia kerana beberapa kawasan DUN dan Parlimen di Sabah mempunyai kawasan luas dan ramai pengundi yang mewajarkan pertambahan kerusi berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, sebarang penambahan kerusi memerlukan persetujuan atau kelulusan dua pertiga di peringkat Parlimen untuk dilaksanakan.

"Ini adalah cadangan di peringkat negeri. Setiap negeri mempunyai hak untuk mencadangkan dan diluluskan tetapi akhirnya bila dibawa ke Parlimen ia memerlukan kelulusan dua pertiga.

"Jadi kalau ada keperluan di peringkat negeri, ia harus diselaraskan dengan kerajaan di peringkat pusat bagi memastikan ia mendapat persetujuan dua pertiga," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada Rumah Terbuka ADUN Pantai Manis, Datuk Abdul Rahim Ismail di Papar, hari ini.

azlanMohd Shafie, yang juga Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan beberapa pemimpin parti komponen BN negeri termasuk Parti Bersatu Sabah (PBS) yang mahu kerajaan mempertimbangkan untuk menambah kerusi DUN dan Parlimen di Sabah berdasarkan keperluan semasa.

- Bernama

40 comments:
Write comments
  1. Biar perkara ini dibawa ke parlimen dulu dan tunggulah kelulusan.

    ReplyDelete
  2. Harap cadangan ini akan diulas dengan sewajarnya.

    ReplyDelete
  3. Jika relevan apa salahnya untuk kita tambah...

    ReplyDelete
  4. Kita harapkan perubahan dan mungkin dengan cara ini dapat memperbaiki lagi kelemahan yang sedia ada.

    ReplyDelete
  5. Semua pihak kena berbincang untuk sama2 memutuskan untuk menambah atau kekal pada yang asal.

    ReplyDelete
  6. Kewajaran dan relevan memang ada tapi bergantung dengan penerimaan dan keputusan ahli2 parlimen.

    ReplyDelete
  7. Bagaimana dengan pihak pembangkang? adakah mereka senang hati dengan kabar ini..

    ReplyDelete
  8. perlu melalui beberapa proses terlebih dahulu. harap cadangan tersebut akan menjadi kenyataan jika memang ia diperlukan.

    ReplyDelete
  9. Berapa banyak sudah kerusi yang diperuntukkan untuk UMNO di Sabah? Macam mana dengan parti komponen yang lain? Semua UMNO mahu bolot kah?

    ReplyDelete
  10. biar Parlimen menentukannya..

    ReplyDelete
  11. semoga permintaan beliau mendapat persetujuan dua pertiga

    ReplyDelete
  12. harap parti2 lain terutamanya dari parti kerajaan dapat membulatkan suara keputusan mereka samada penambahan kerusi ini releven atau tidak

    ReplyDelete
  13. semoga kerajaan dapat mempertimbangkan untuk menambah kerusi DUN dan Parlimen di Sabah berdasarkan keperluan semasa.

    ReplyDelete
  14. semoga menerima keputusan +ve dari semua pihak.

    ReplyDelete
  15. MEMANG PERLUKAN TAMBAHAN...

    ReplyDelete
  16. itulah kena berusaha lagi...

    ReplyDelete
  17. sebab di malaya UMNO sudah tidak dapat sokongan jadi ia ingin membodohkan rakyaat sabah sebab yang undi UMNO hanya PTI dan yang dapat IC project.

    ReplyDelete
  18. Kalau penambahan itu sesuatu yang akan bawa kebaikan then apa salahnya.. Tambah sajalah. hihi

    ReplyDelete
  19. Tapi susah juga mahu komen banyak. Jadi biar parlimen putuskan apa yang patut:)

    ReplyDelete
  20. So kita tunggu dan lihat sajalah apa yang berlaku seterusnya.

    ReplyDelete
  21. UMNO+SPR+JPN adalah sekumpulan penjenayah.lebih memalukan PBS hanyalah penumpang/jurucakap kpd UMNO.mungkin sudah tiba masanya utk KDM membentuk parti baru yg akan fight utk sabah...

    ReplyDelete
  22. "Beliau berkata, ia kerana beberapa kawasan DUN dan Parlimen di Sabah mempunyai kawasan luas dan ramai pengundi yang mewajarkan pertambahan kerusi berkenaan. "

    Buat apa yang patut dan memanfaatkan untuk rakyat. Pertambahan kerusi di kawadan Dun dan parlimen di Sabah adalah diperlukan supaya lebih fokus pentadbirannya.

    ReplyDelete
  23. I see nothing bad to add more seats. Its good to the people and the leader too..

    ReplyDelete
  24. "Ini adalah cadangan di peringkat negeri. Setiap negeri mempunyai hak untuk mencadangkan dan diluluskan tetapi akhirnya bila dibawa ke Parlimen ia memerlukan kelulusan dua pertiga. "

    Lets wait approval from the Parliment.. We support anything that benefit more to the people.

    ReplyDelete
  25. Harap pertambahan kerusi tersebut menyenangkan kerja dan semua wakil rakyat dapat berkhidmat dengan lebih berkesan dan effective.

    ReplyDelete
  26. Tiada kesan negatif pun pertambahan kerusi di Dun dan Parlimen. Harap permohonan tersebut dapat diluluskan.

    ReplyDelete
  27. stiap negeri perlukan kualiti kepimpinan bukan kuantiti...lihat saja negeri melaka...tanpa sumber asli projek mega/lebuhraya dll memenuhi ruang/sudut negrinya tapi Sabah/Sarwk tertinggal jauh walaupun kaya dg bahan mentah...projek mega hnya tinggal janji manis d Sabah/Srwak(kilang2 proton@produa dll/lebuhraya/jejambat/cyber city/monorail)dll adalah hakmilik rkyt SM...AGIHAN YG ADIL KPD SABAH/SARAWAK bukan agihan ADUN/MP yg bermotif politik..!

    ReplyDelete
  28. Tidak salah jika pertambahan kerusi yang memberi tumpuan sepenuh untuk berkhidmat untuk rakyat. Yang penting, rakyat yang diutamakan.

    ReplyDelete
  29. Memang betul kata Mat Salleh.. Memang peminpim yang berkualiti yang kami perlukan.. Tetapi tidak salah juga pertambahan seorang peminpin yang berkualiti di negeri Sabah.. janji sanggup berusaha untuk rakyat.

    ReplyDelete
  30. Kami cuma sokong cadangan pertambahan kerusi yang bertujuan untuk berkhidmat lebih berkesan untuk rakyat. Jika semata-mata untuk tujuan dan kepentingan sendiri atau parti tersebut, malah, tidak perlu lar..

    ReplyDelete
  31. Harap kesemua wakil rakyat dapat menjalankan tugas dan tanggungjawab dengan lebih efisen dan efektif. Banyak lagi perlu dimajukan di negeri Sabah.

    ReplyDelete
  32. Go ahead with any proposal and suggestion that tergeting good to the poeple of Sabah.

    ReplyDelete
  33. I think it is a great idea.

    ReplyDelete
  34. Tambah kerusi pemimpin pun perlu ada yang berkualiti dan berjiwa rakyat. Jika tidak sia2 saja kerusi ditambah di Sabah.

    ReplyDelete
  35. sebelum ini pembangkang juga ada mendesak supaya penambahan kerusi di Sabah dilaksanakan.. jadi sepatutnya semua pihak menyokong cadangan ini bukannya menimbulkan pelbagai persepsi negatif..

    ReplyDelete
  36. hal ini perlu dieprtimbangkan, terdapat beberapa kawsan yang terlalu luas dan perlu dipecahkan bagi memudahkan urusan pembangunan dijalankan.

    ReplyDelete
  37. jika ini merupakan keperluan dan membolehkan wakil rakyat menjalankan tugas dengan lebih baik. maka ia adalah wajar.

    ReplyDelete
  38. bila ada keperluan dan wakil rakyat dipilih jalankan tugas yang sebaiknya

    ReplyDelete
  39. Tidak ada masalah rasanya untuk menambah lagi jumlah kerusi perlimen di Sabah. Tapi pastikan juga kalau penambahan itu dilakukan syarat-syarat harus diikuti.

    ReplyDelete
  40. Penambahan kerusi perlimen ini perlulah dikaji sebaiknya. Adakah ini perlu atau tidak buat masa sekarang. Maka SPR memainkan peranan dalam hal ini.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.