Friday, March 29, 2013

Made In Malaya Di Sabah

SEJAK penubuhan Malaysia ditandatangani pada 9 Julai 1963 dan selepas pemasyhuran penggabungan rasminya pada 16 September 1963, Sabah sudah mula pesat membangun dengan pembiayaan pendidikan yang diutamakan serta percuma.

Kekayaan dan kemewahan Sabah juga melimpah, walaupun hasil bumi belum diteroka sepenuhnya dalam konteks era 70-an atau di zaman pemerintahan USNO.

Tetapi, pasca USNO Sabah sudah mula menjunam ke dalam gaung kebodohan muktamad yang dipaksakan ke atasnya oleh Malaya dalam konteks dan senario hanya menjadi barua kuda tunggangan kepada regim Malaya, yang sudah lebih dari tiga puluh tahun telah berlalu dan apa yang Sabah dapat sekarang hanyalah bacaan kemiskinan dan keaiban mutlak.

Tun Mustapha dan Tun Fuad Stephens adalah pengasas kemerdekaan Sabah pada 31 Ogos 1963. Selepas dua minggu Sabah mengisytiharkan kemerdekaannya, Sabah bersama-sama dengan Malaya, Singapura dan Sarawak telah membentuk Malaysia (bukan masuk Malaysia) pada 16 September 1963. Dalam erti kata lain, tanpa Tun Mustapha dan Tun Fuad Stephens Malaysia tidak terbentuk atau Malaysia tidak wujud.

Namun begitu, pada tahun 1975 Tun Razak telah mendesak Tun Mustapha untuk meletak jawatan sebagai Ketua Menteri Sabah, sebab Tun Mustapha telah menolak atau tidak bersetuju dengan pulangan royalti minyak 5% kepada Sabah yang dicadangkan oleh Tun Razak.

Tetapi, Tun Mustapha bukan sahaja enggan meletak jawatan sebagai Ketua Menteri Sabah, bahkan menuntut Tun Razak untuk memberikan pulangan royalti minyak 45% kepada Sabah, dengan alasan Sabah memerlukan wang yang banyak untuk membiayai pendidikan dan pembangunan.

Tatkala Tun Mustapha enggan meletak jawatan, Tun Razak telah bertekad untuk menjatuhkan Tun Mustapha dan USNO. Yang demikian, Tun Razak telah menubuhkan parti BERJAYA untuk mencabar USNO.

Seterusnya, Tun Razak telah mengarahkan Tun Fuad Stephens dan Tan Sri Harris Salleh untuk memimpin parti BERJAYA bagi menentang USNO dan Tun Mustapha.

Mereka juga telah melancarkan pelbagai bentuk tuduhan fitnah jahat terhadap Tun Mustapha sebagai seorang pemimpin yang tidak bertanggungjawab, kejam dan bercadang untuk melantik dirinya sendiri sebagai Sultan Sabah.

Ekoran dari itu, Tun Mustapha dan USNO kalah juga akhirnya. Lantaran kekalahan USNO kepada BERJAYA pada 14 April 1976, maka bukan sahaja royalti minyak 5% kepada Sabah ditandatangani, bahkan telah mengakibatkan kepada penyerahan besar-besaran hampir seluruh jabatan kerajaan negara Sabah termasuk Pulau Labuan kepada Malaya atas nama demi ‘Kerajaan Pusat’ dan ‘Integrasi Nasional’ apanama kononnya.

Yang demikian, ia merupakan awal mula kepada penghancuran peradaban Sabah bermasyarakat, berkerajaan, bernegara dan akhirnya Malaya telah menjatuhkan status negara Sabah kepada status negeri pada 27 Ogos 1976 dan ternyata rakyat Sabah hanya mengangguk sahaja.

Mengapakah rakyat Sabah hanya mengangguk sahaja kepada kemahuan, pelanggaran dan pencabulan mutlak Malaya terhadap ‘Perjanjian 20 Perkara’ dan ‘Perjanjian Malaysia 1963’ yang menjadi prinsip dasar kepada pembentukan Malaysia?

Jawapan mudahnya adalah kerana Sabahan telah dilanda badai kekaburan jati diri dan identiti nasional atau sudah bankrap nasionalisme.

Sesungguhnya, kekaburan jati diri, identiti nasional dan kebankrapan nasionalisme Sabahan, sama ada menggunakan alasan atas kehendak zaman atau hanya satu bentuk pengkhianatan kepada jati diri dan identiti nasional leluhur Sabahan silam, yang nyata telah mengakibatkan kepada kecairan dan kehancuran jati diri dan identiti nasional Sabahan sendiri, lantaran diasimilasikan ke dalam identiti nasional Melayu baru dan nasionalsme Malaya atas nama Malaysia.

Sabah Dilanda Kekaburan Identiti

Betapa, identiti nasional sering dianggap sebagai keadaan semula jadi dan anugerah Tuhan. Tetapi, benarkah begitu dalam situasi cabaran dunia moden? Pendekatan pemikiran dalam konteks dunia moden atau masa kini, begitu melihat identiti nasional sebagai pembinaan sosial. Dalam erti kata lain, identiti nasional boleh dibangun, dihancur dan dibangunkan semula.

Menurut David Campbell (1998), identiti nasional tidak bersifat baku, kekal atau tetap, tetapi relatif dan mengalir. Justeru, pengembaraan untuk mencari identiti nasional tidak pernah mencapai ke titik akhir kerana bersifat berterusan.

Yang demikian, David Campbell percaya, bahawa setiap orang tidak boleh mengecualikan dirinya dari proses pembinaan identiti nasional yang dimaksudkan.

Lantaran itu, nasionalsme dalam konteks negara moden memainkan peranan yang amat penting untuk membina identiti nasional atau jati diri bangsa.

Negara-negara moden yang merdeka dan berdaulat dengan serius dan dedikasi, tekun dan setia membina identiti nasional mereka sebagai bangsa yang wujud melalui pelbagai cara, tetapi saluran yang paling nyata adalah menerusi adat dan budaya, tradisi dan warisan identiti nasional leluhur silam mereka, yang disampaikan kepada generasi ke generasi berikutnya melalui pendidikan, sama ada dalam bentuk pendidikan formal mahupun tidak formal.

Sehubungan itu, dalam usaha membina identiti nasional, sering dibandingkan dengan negara luar atau masyarakat luar, contohnya masyarakat Eropah, Afrika, India, Arab dan China.

Lantaran itu, nasionalisme merupakan proses pembinaan identiti nasional. Dengan kata lain, dalam proses membina identiti nasional adalah perjuangan 'counter narrative' terhadap makna dari penjajahan dan penaklukan atau exploitasi dan penindasan.

Dalam wacana politik penjajah, sejarah panjang eksploitasi dan penindasan telah melahirkan kesedaran baru bagi membina identiti nasional baru kaum terjajah. Namun begitu, rakyat Sabah (Sabahan) masih belum atau enggan menyedarinya.

Dalam erti kata lain, identiti nasional baru kaum terjajah bermaksud pembebasan, kemerdekaan, kedaulatan dan pengwujudan sosial. Oleh itu, berdasarkan kepada kesedaran tersebut, maka projek nasionalisme telah dibangunkan untuk membentuk sebuah negara bangsa yang berdiri bersama dengan bangsa-bangsa yang telah merdeka dan berdaulat di persada dunia.

Cabaran Kedaulatan Identiti Sabah

Menurut Eric John Ernest Hobsbawm (1991), gerakan nasionalisme telah melahirkan bangsa, dan bukan bangsa yang melahirkan nasionalisme.

Justeru, nasionalisme adalah projek membina identiti nasional sebagai applikasi dari promosi kemerdekaan dan kedaulatan bermasyarakat, bernegara dan berkerajaan yang akhirnya akan melahirkan identiti nasional baru sebagai bangsa baru, dalam erti kata keluarga baru masyarakat sejagat.

Justeru, dalam konteks masa kini atau dalam konteks Sabah keseluruhannya sekarang, bagaimanakah cendekiawan dan pemikir politik Sabah dapat mengimplementasikan gagasan identiti nasional dan projek nasionalisme oleh David Campbell dan Eric John Ernest Hobsbawm ke dalam susun atur dan urus tadbir Sabah?

Selanjutnya, bagaimanakah identiti nasional leluhur Sabah boleh dipertahankan agar dapat dihantar kepada generasi yang akan datang dengan selamat?

Sedia maklum, bahawa identiti nasional Sabah sedang dikepung dari segala penjuru dan sudut pemusnahan, dan pemusnah terbesar identiti nasional Sabah adalah agenda jahat melayu baru Malaya.

Maksud agenda jahat melayu baru Malaya dalam konteks Sabah adalah merujuk kepada apa yang dijalankan oleh mereka dalam bentuk operasi pemberian IC Projek kepada Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI), yang datang dari pelbagai negara atas alasan demi Islam kononnya.

Sehubungan dengannya, tidak syak lagi, bahawa ia merupakan ancaman terbesar kepada kehancuran identiti nasional Sabah, dan sekaligus sebagai wajah baru penjajahan dan penindasan Malaya terhadap Sabah, yang tendensinya adalah neo-imperialisme Malaya yang dibangun di atas puing-puing runtuhan kehancuran identiti nasional Sabah, yang juga ada kaitan dengan sikap pengamal politik Sabah sendiri yang bankrap nasionalisme.

Justeru, para pengamal politik Sabah sekarang yang menjadi talibarut kepada parti-parti politik ‘Made In Malaya’ di Sabah adalah sinambung kepada proses pemusnahan total peradaban Sabah dalam segala bidang kehidupan sepanjang zaman.

Sesungguhnya, kehancuran identiti nasional Sabah dari tendensi IC Projek Malaya tidak dapat tidak akan membinasakan generasi Sabahan yang akan datang.

Lantaran itu, IC Projek Malaya di Sabah adalah perbuatan yang paling sadis, suatu serangan yang paling kejam terhadap generasi Sabahan yang akan datang, yang juga mungkin paling diingati dalam sejarah Sabah zaman-berzaman.

Dalam erti kata lain, IC Projek adalah plot terbesar ekspedisi Malaya untuk menghancurkan identiti nasional Sabah, yang bagi saya ia akan meninggalkan penyesalan abadi.

Justeru, pengamal politik Sabah, yang mendewa-dewakan parti-parti politik ‘Made In Malaya’ di Sabah, yang mendaulatkan ketuanan Malaya di Sabah, secara benarnya mereka adalah pencipta-pencipta menu dari makanan iblis untuk dihidangkan kepada generasi Sabahan yang akan datang.

Yang demikian, dalam paradigma ringkas ini, saya ingin menegaskan, bahawa kemakmuran dan kesentosaan Sabahan bermasyarakat, bernegara dan berkerajaan sendiri tidak boleh datang dari luar.

Oleh itu, Sabahan tidak boleh tidak, mesti belajar untuk memahami perjuangan politik sendiri, yang membolehkan Sabahan mengumpul kekuatan pada kekuatan idealistik seluruh Sabah.

Selama ini, Sabah sudah terlalu banyak membuat pengorbanan demi kewujudan dan keamanan Malaysia, tetapi pengorbanan Sabah tidak pernah dihormati untuk dihargai, melainkan menambah koleksi kepentingan Malaya di Sabah dengan mencabul Perkara 20 dan mengkhianati Perjanjian Malaysia 1963.

Yang demikian, Malaya bukan lagi ‘Rakan Kongsi Sama Taraf’ dalam Malaysia, melainkan penyangak yang tidak bertanggungjawab dalam Malaysia.

Lantaran itu, Perjanjian Malaysia telah menjadi ikrar yang patah; janji yang patah secara besar-besaran. Ikrar dan janji yang tidak pun dipenuhi akhirnya, dan apa yang Malaya telah lakukan kepada Sabah? Sabah dirompak, Sabah dieksploitasi sehingga menjadi termiskin dalam Malaysia.

Dalam erti kata lain, pencabulan dan pengkhianatan Malaya terhadap Perkara 20 dan Perjanjian Malaysia, tidak syak lagi, ia adalah penganiayaan terbesar dan paling keji terhadap ‘Kedudukan, Hak dan Masa Depan Sabah’ dalam pembentukan Malaysia.

Oleh itu, jika Sabah mahu menggapai impian kemenangan muktamad di langit harapan baru kedaulatan bernegara, maka seluruh nasionalis Sabah hendaklah bergabung menjadi satu unit tunggal yang baru. Seluruh rakyat Sabah juga hendaklah bersatu dalam konteks mengatasi semua prasangka agama dan kaum.

Akhirnya, seluruh rakyat Sabah harus sedar akan fakta, bahawa tugas untuk mempertahankan identiti nasional dan membina semula harapan baru Sabah yang dinamik dan sentosa, tidak lain dan tidak bukan adalah tanggungjawab pelangi citra hati nurani para genius dan cendekiawan, negarawan dan nasionalis yang hebat sepanjang zaman; atas kehendak bersama seluruh rakyat Sabah dengan jujur dan setia kepada tradisi leluhur Sabahan silam untuk dihantar kepada generasi Sabahan yang akan datang dengan selamat.

Bangkit kamu, selamatkan Sabah!

Oleh : NASPAZI (sabahkini)

70 comments:
Write comments
  1. semua menteri dan ketua menteri BN sabah patut disiasat berkaitan IC palsu... mustahil mereka tidak tahu hal ini.... RCI dah semakin lembab...tak ada perkembangan terbaru ke?

    ReplyDelete
  2. Secara spontan boleh dilihat majoriti rakyat Sabah yang pro pembangkang mara ke hadapan melalui Pakatan Rakyat. Masa terlalu singkat untuk mereka transit atau menukar haluan kerana tujuan utama masakini untuk menumbangkan BN. Dalam masa kecedraan menunggu Pembubaran Perlimen, sebarang kecelaruan boleh menyebabkan kegagalan, "yang dikejar tak dapat, yang dikendung pula berciciran".

    ReplyDelete
  3. Every day at 6 a.m., the villagers were allowed to go to work at the rubber plantations or farms and by 2 p.m they have to be on the road back home due to the curfew imposed then.

    ReplyDelete

  4. "Anyone violating the curfew risk being shot at or sent to the detention centres," he said.

    ReplyDelete

  5. Apart from the Home Guard, in the 1950s Special Constables (SC) were also dispatched to secure the plantations around Semenyih.

    ReplyDelete
  6. Realising of the tight cordon, the Communists then broke up into splinter groups and moved to Kajang, Balakong and the villages near Hulu Langat.

    ReplyDelete

  7. "It was very difficult then, food and drinks were rationed, we lived in fear every day. There were tight security checks in every area, we were not free to move about like now.

    ReplyDelete

  8. "After watching the developments in Lahad Datu, my emotions are stirred, as I have been through a tumultuous period during the height of the Communist threat," said Alias who started off as a teacher in 1951 at the age of 18.

    ReplyDelete
  9. Rakyat Sabah mendapat manfaat besar daripada pelbagai bantuan yang dilaksanakan kerajaan Barisan Nasional (BN) termasuk melalui program pembasmian kemiskinan 1Azam, kata Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna negeri Datuk Azizah Mohd Dun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu tanggungjwb mana mana kerajaan yg memerintah bukan BN sahaja. Manafat lagi besar jika naik royalti minyak dan kuasa dikembalikan

      Delete

  10. Located about eight kilometers from Kajang and 32 kilometers from Kuala Lumpur, Semenyih in the Minangkabau dialect means 'hide'.

    ReplyDelete
  11. Beliau yang juga Ketua Wanita UMNO Beaufort berkata kerajaan BN merancang dan melaksanakan program pembangunan serta membantu rakyat secara berterusan bagi memastikan keperluan rakyat dapat dipenuhi.

    ReplyDelete
  12. Katanya perubahan drastik dalam pembangunan dan menjaga kebajikan rakyat dapat dilihat khususnya di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak melalui Program Transformasi Kerajaan (GTP).

    ReplyDelete
  13. “Di bawah kepimpinan Perdana Menteri kita pada hari ini, semakin banyak bantuan yang diterima rakyat, seperti BR1M untuk isi rumah dan orang bujang, RM100 bagi setiap murid, baucer pelajar IPT (institusi pengajian tinggi), rebat pembelian telefon bimbit pintar dan sebagainya.

    ReplyDelete

  14. Meanwhile, a local historian Abdul Malek Abdul Hanif told Bernama Semenyih was a black area during the Emergency (1948-1960) due to the Communist threat.

    ReplyDelete
  15. Abdul Malek, also a teacher, said he had heard of the ordeal underwent by the locals when the Communist posed a serious threat in Semenyih in the late 1940s.

    ReplyDelete
  16. Azizah yang juga Adun Klias menasihati penduduk agar tidak mempercayai segala janji kosong pemimpin parti pembangkang.

    ReplyDelete
  17. “Jangan terpedaya dengan janji-janji kosong pihak pembangkang. Berilah sokongan kepada kerajaan yang ada sekarang, kerajaan yang telah banyak member kita keselesaan hidup selama ini.

    ReplyDelete
  18. Azizah seterusnya meminta penyokong BN dan penduduk setempat memastikan kemenangan BN pada pilihan raya umum akan datang demi kesinambungan pembangunan yang dapat menjamin masa depan generasi masa depan.

    ReplyDelete
  19. Pemimpin rakyat tempatan perlu aktif dan berani bersuara dalam mempertahankan hak rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  20. Mungkin ada orang ramai yang tertanya-tanya serta ingin tahu mengenai latar belakang penubuhan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM) dan Zon Selamat Sabah Timur (ESSZONE). Sudah pasti ada yang mempersoalkan mengapa baru kini kerajaan menubuhkan ESSCOM sedangkan ancaman keselamatan memang sudah lama wujud seperti beberapa siri penculikan yang didalangi oleh kumpulan pengganas dari selatan Filipina.

    ReplyDelete
  21. Perlu ditekankan bahawa selama ini sememangnya ujud beberapa struktur keselamatan khas khusus untuk menangani isu keselamatan Sabah yang dianggap begitu mencabar dan unik. Mencabar kerana perairan terbuka sepanjang 1,400 kilometer begitu sukar untuk diawasi dan unik kerana komposisi penduduk Sabah yang mempunyai sejarah asal usul begitu menarik.

    ReplyDelete
  22. Operasi Padanan dan Sipadan Island Resort atau lebih dikenali dengan nama singkatan Ops Pasir adalah salah satu struktur keselamatan yang diwujudkan untuk berhadapan dengan ancaman khusus iaitu penculikan pelancong terutama sekali di pulau terpencil. Ops Pasir mula diperkenalkan pada tahun 2000 dan diuruskan oleh Markas Angkatan Bersama, Angkatan Tentera Malaysia (MAB-ATM).

    ReplyDelete
  23. Begitu juga dengan organisasi keselamatan lain seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM), Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dan Jabatan Imigresen mempunyai peranan tertentu demi menjamin keselamatan perairan Sabah.

    ReplyDelete
  24. Wujudnya ESSCOM bukan kerana fungsi ATM, PDRM, APMM dan Imigresen tidak efektif atau untuk mengambil alih tugas tetapi sebenarnya untuk memantapkan lagi semua operasi yang dilaksanakan oleh entiti organisasi tersebut.

    ReplyDelete
  25. Pembentukan ESSCOM telah diumumkan secara dasar oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 7 Mac lalu yang merangkumi kawasan pantai timur negeri itu termasuk Kudat, Tawau, Kunak, Sandakan dan Lahad Datu.

    ReplyDelete
  26. Selama ini setiap aktiviti organisasi tersebut melaksanakan tugas masing-masing secara berasingan kerana setiap entiti tersebut mempunyai arahan pusat (central command) yang berbeza. Timbul beberapa kekangan terutama sekali dari segi kepantasan berkongsi maklumat risikan kerana masing-masing mempunyai strategi dan kepentingan yang berlainan di antara satu sama lain.

    ReplyDelete
  27. Tidak dinafikan teknologi canggih untuk mengekang kemasukan asing dan juga mengumpul maklumat risikan akan memainkan peranan penting untuk memastikan peristiwa pencerobohan Lahad Datu tidak akan berulang lagi. Peranan teknologi canggih mempunyai kekuatan yang ada hadnya jika ia tidak digunakan secara pintar.

    ReplyDelete
  28. Tetapi apa yang lebih penting adalah semua maklumat risikan tersebut perlu diproses dengan pantas dan betul. Di sini struktur ESSCOM adalah kritikal kerana ia perlu bertindak sebagai arahan pusat dengan seorang CEO atau Czar yang menjadi tonggak utama.

    ReplyDelete
  29. Kawasan ESSCOM dalam beberapa bulan mendatang sudah pasti akan menyaksikan perubahan mendadak dalam aspek keselamatan bukan sahaja dari segi pertambahan kehadiran anggota keselamatan tetapi juga aset berkaitan seperti balai polis, pos pendalaman dan perairan dan Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ).

    ReplyDelete
  30. Kesemua aset tersebut tidak akan memberi makna jika tiada koordinasi aktiviti dan di sinilah peranan ESSCOM menjadi kritikal. Perlu ditegaskan penubuhan ESSCOM bukan memberi maksud bahawa selama ini keselamatan perairan Sabah diabaikan, tetapi sebenarnya untuk memantapkan lagi struktur keselamatan sedia ada menghadapi cabaran masa hadapan dengan memetik sumber Utusan Malaysia.

    ReplyDelete
  31. ESSZONE pendekatan holistik demi lindungi keselamatan rakyat Sabah dan bukan pendekatan ketenteraan semata-mata Justeru itu, Kerajaan menubuhkan ESSZONE mengambil pendekatan holistik dan bukan pendekatan ketenteraan semata-mata bagi melindungi kawasan Timur dan seterusnya mencari penyelesaian kepada isu pencerobohan itu.

    ReplyDelete
  32. Rais said the Lahad Datu intrusion had united Malaysians and increased the sensitivity of security forces in tightening security of territorial waters.

    ReplyDelete
  33. Malaysians have been urged to remain united and support the security forces in defending the country’s sovereignty. Information Communications and Culture Minister, Datuk Seri Rais Yatim said Malaysians must defend the country as other people will not do it.

    ReplyDelete
  34. “Support the government and give moral support to the authorities so that our security and sovereignty are not threatened by enemies from inside and outside,” he said, efforts to defend the sovereignty and security of the country became more difficult with the existence of traitors within our midst.

    ReplyDelete
  35. “Traitors who come in the form of Si Kitul as told in Malay history exist in any civilisation. It’s not easy for security forces to work in an environment where we are threatened from within.” He challenged the traitors who hide behind the Lahad Datu intrusion to come forward and take responsibility for their action.

    ReplyDelete
  36. “They must be held accountable as society wants to know them. They can’t say “we don’t know” because information received shows they have the intention.”

    ReplyDelete
  37. apa pun yang kerajaan buat dan beri pada rakyat buat masa ini saya rasa sudah terlambat kerna apa yang rakyat sabah pasti marah ialah pemberian kad pengenalan pada pati.kerana dengan pemberian ic tersebut maka secara tidak langsung mereka pun mendapat menafaat nya.ini yang RAKYAT MARAH.nak beri apa pun beri lah tetapi kita tak dapat terima bila kerajaan mamberi ic pada pati itu saja.jadi harus kah memberi undi pada BN lagi apa akan berlaku 20 akan datang pada rakyat sabah mungkin kita pula yang jadi pati

    ReplyDelete
  38. 50 thn tu bknlah satu tempoh yg singkat. Bn umno sering memanipulasikan sejarah demi untuk kekal berkuasa di sabah. Wahai warga sabah...sudah sampai waktunya untuk kalian mengubah semua ini. Bn umno sering mengatakan negara akan muflis sekiranya diperintah oleh pakatan rakyat. Sebab ape...dibawah pemerintahan bn umno pun negara dah ada tanda2 hendak muflis....bila terlalu lama berada di atas bn umno sudah terlalu lama korup...ubahlah wahai teman2... demi masa depan anak2 kalian

    ReplyDelete
  39. kepada rakyat sabah ingat ANAK CUCUKITA PADA MASA HADAPAN kalau bukan kita siapa lagi yang akan mengubah.UBAH DAN BERUBAH.kita tahu Bn mungkin banyak duit tetapi itu bukan segala gala nya untuk mengubah UNDI ADALAH HAK KITA.DIA MEMBERI KITA AMBIK KERNA APA YG DI BERI ADALAH HAK KITA seperti contoh MANA SUDAH PERGI amanah rakyat sabah.

    ReplyDelete
  40. AKU BENCI UMNO.....

    ReplyDelete
  41. itu la salah satu cara bn jahanamkan Rakyat sabah dengan cara mengkahwin kan urg malay dgn urg sabah agar urg sabah hilang jati diri sebagai rakyat sabah tulen, dalam istilah kawin campur atau Sino-Malaya.....

    bagi aku bn keparat ni,,, Krrhaarrkk ppttuuuiii.....

    ini Kali la....

    BAYUMURNI.......

    ReplyDelete
  42. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    Di mana-mana sahaja kita boleh melihat pembangunan yang dibawa oleh kerajaan BN. Saya yakin rakyat Sabah matang dan tahu menilai prestasi kerajaan BN yang telah banyak membawa pembangunan dan menolong rakyat dalam semua aspek tanpa mengira agama, bangsa dan keturunan.

    ReplyDelete
  43. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    Antara prestasi terbaik kerajaan ialah termasuklah kejayaan kerajaan negeri mengurus kewangan dengan baik seperti yang terkandung dalam Laporan Perbendaharaan Negara (AG) selain berjaya mendapat anugerah Clean Bill selama beberapa tahun berturut-turut.

    ReplyDelete
  44. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    Dengan mengambilkira kekayaan khazanah alam Sabah serta kedudukan fiskal negeri yang mantap serta kapasiti untuk melaras kutipan hasil negeri, RAM Rating Services Berhad sekali lagi telah memberikan penarafan “AAA” ( Triple A ) kepada negeri Sabah untuk 4 tahun berturut-turut.

    ReplyDelete
  45. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    Manakala, untuk pengurusan dan proses bajet negeri yang teratur dan mematuhi peraturan, Moody International pada tahun 2012 ini telah sekali lagi memberikan pensijilan MS-ISO 9001:2008 yang mana ini merupakan pencapaian cemerlang selama 4 tahun berturut-turut.

    ReplyDelete
  46. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    Dalam laporan terkini untuk tahun 2011, Ketua Audit Negara telah menganugerahkan ulasan "sangat baik" hanya kepada sebuah negeri iaitu Sarawak. Sementara itu, Sabah pula terus mengekalkan status kedua terbaik iaitu "baik" dari tahun-tahun sebelum ini.

    ReplyDelete
  47. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    Akaun-akaun dana disatukan untuk 2011 bagi kerajaan-kerajaan negeri Sabah dan Sarawak adalah yang paling tinggi dalam kalangan negeri-negeri, iaitu RM18.5 bilion untuk Sarawak dan RM2.66 bilion untuk Sabah. Selangor jatuh di tempat ketiga dengan RM1.94 bilion sementara Pulau Pinang pula pada tempat keempat dengan RM1.13 bilion.

    ReplyDelete
  48. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    Sekiranya kita melihat kepada statistik pendapatan negeri untuk tahun 2011, Sarawak menduduki tempat pertama dengan RM6.6 bilion, diikuti oleh Sabah pada tempat kedua dengan RM4.4 bilion, Selangor di tempat keempat dengan RM1.6 bilion dan Pulaiu Pinang di tempat ketujuh dengan RM602 juta.

    ReplyDelete
  49. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    Untuk tempoh lima bulan pertama pada tahun ini, eksport negeri terus berkembang pada kadar 7.2 peratus dengan nilai mencecah RM20.7 bilion, manakala import pula telah meningkat pada kadar 30 peratus dengan jumlah mencecah RM16 bilion.
    Pertumbuhan tinggi pelaburan tersebut mencerminkan pelaburan besar oleh sektor swasta iaitu sebanyak RM10 bilion pada suku tahun pertama tahun ini yang mana ianya juga merupakan pelaburan swasta yang tertinggi di Malaysia.

    ReplyDelete
  50. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    dengan kedudukan kewangan yang kukuh, kerajaan negeri mampu membelanjakan berbilion ringgit bagi pelbagai projek pembangunan di negeri ini, dan tahun ini sahaja, kerajaan negeri menyediakan bajet tahunan melebihi RM4 bilion.

    ReplyDelete
  51. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    kerajaan beri bonus dan kenaikan gaji kepada penjawat awam kerana kerajaan ada cukup kewangan untuk bayar gaji dan bonus kepada kakitangan awam. Bayangkan, kerajaan negeri Sabah membelanjakan sekitar RM700 juta setahun untuk bayar gaji kakitangan awam negeri.

    ReplyDelete
  52. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    kerajaan negeri ada bajet besar dan peruntukan pun besar untuk pembangunan di negeri ini termasuk pembangunan infrastruktur seperti membina jalan raya dan membaiki kerosakan jalan akibat tanah runtuh. kestabilan politik dan iklim pelaburan yang kondusif turut menyumbang kepada pembangunan ekonomi di negeri termasuk sektor pelancongan.

    ReplyDelete
  53. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    Dengan promosi agresif mengikut acuan yang betul, kerajaan negeri berjaya menarik lebih ramai pelancong untuk berkunjung ke negeri ini. Begitu juga dengan pelaburan, banyak pelabur dari luar negara termasuk dari Amerika Syarikat dan Brunei yang berminat melabur di negeri ini.

    ReplyDelete
  54. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    Musa juga mempertahankan dasar tanah kerajaan negeri yang memperkenalkan hak milik berkelompok (communal title) kepada penduduk kampung yang layak demi masa depan mereka yang lebih terjamin.

    ReplyDelete
  55. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    dasar perhutanan dan pemeliharaan alam sekitar negeri ini dikagumi oleh negara luar yang menyaksikan pasangan diraja Britain (Putera William dan Kate Middleton) melawat Hutan Simpan di Lembah Danum baru-baru ini.

    ReplyDelete
  56. BANGKIT UNTUK SELAMATKAN SABAH?? KENAPA BUKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN PEMBANGKANG SAJA YANG BERPERANG DI KG TANDUO?? PENCAPAIAN KERAJAAN BN SUDAH CUKUP BAIK BERBANDING DENGAN PEMBANGKANG YANG HANYA TAHU BERCAKAP..

    Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi, Datuk Dr Rahamat Bivi Yusoff dipetik sebagai berkata, kadar kemiskinan di Sabah berkurangan daripada 19.7 peratus pada 2009 kepada 8.1 peratus tahun lalu, penurunan tertinggi kadar kemiskinan yang dicatatkan dalam negara.

    ReplyDelete
  57. kalau berani bagilah peluang pakatan rakyat memerintah bukan nak menyalak menyalah kan pakatan rakyat.ko tanya diri mu sapa yang bersubahat bagi my kad pada PATI.KO JAWAPLAH.

    ReplyDelete
  58. KITA telah lama menyambut kemerdekaan 31 Ogos 1957 yang menandakan telah 55 tahun Malaysia mencapai kemerdekaan.

    ReplyDelete
  59. pada tarikh tersebut Sabah dan Sarawak masih lagi berada di bawah jajahan British!

    ReplyDelete
  60. Kemerdekaan Sarawak hanya berlaku pada 22 Julai 1963 manakala Sabah 31 Ogos 1963. R

    ReplyDelete
  61. kemerdekaan yang kini telah mencecah ke-55 tahun adalah sebenarnya kemerdekaan milik Tanah Melayu. Manakala Sabah dan Sarawak hanya menikmatinya ke -49 tahunnya, enam tahun selepas itu.

    ReplyDelete
  62. Tarikh 19 September 1963 jugalah baru nama Malaysia wujud setelah penggabungan Tanah Melayu/ Malaya, Singapura, Sarawak dan Sabah.

    ReplyDelete
  63. Oleh itu dengan mengangkat tarikh 31 ogos 1957 telah menafikan peranan sebenar Sabah dan Sarawak dalam kemerdekaan Malaysia sebenar di samping menafikan perjuangan tokoh pejuang kemerdekaan sebenar kedua buah negeri ini.

    ReplyDelete
  64. Pemimpin-pemimpin Sabah juga telah berusaha untuk membebaskan Sabah dari penjajah dengan kesedaran politik yang tinggi. Mereka adalah Tun Datu Mustapha Datu Harun yang memimpin United Sabah National Organization (USNO) dan Donald Stephan yang memimpin United National Kadazan Organization (UNKO).

    ReplyDelete
  65. Dengan gagasan Malaysia, perjuangan mereka telah berjaya apabila pada 31 ogos 1963, Gabenor Borneo Utara (Sabah) ketika itu Sir William Goode, mengumumkan secara rasmi perisytiharan kemerdekaan:

    “ …Hari ini adalah hari bersejarah untuk negeri Sabah, ia menandakan bermulanya pemerintahan sendiri dan kemerdekaan serta berakhirnya perjanjian”
    (Sabah Times, Jesselton, 31 Ogos 1963)

    ReplyDelete
  66. Apabila menyertai Malaysia pada 19 September 1963 hak sabah telah jelas di dalam Perjanjian Malaysia 1963 yang diperjelaskan dalam Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC Report).

    ReplyDelete
  67. Namun kini, banyak hak yang termaktub telah dicabuli. Sabah terus ketinggalan berbanding kemampuan fizikal dan sumber buminya akibat dasar Umno dan Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  68. Oleh itu, meraikan kemerdekaan Sabah perlu disuntik kepada seluruh rakyat Sabah bagi memberikan kesedaran terhadap perjuangan pemimpin terdahulu berjuang di samping membangkitkan semangat untuk mengembalikan maruah dan hak yang telah dinafikan.

    ReplyDelete
  69. siapa yg membaca perisytiharaan kemerdekaan disabah

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.