Tuesday, March 26, 2013

Sejarah Ringkas Pertemuan Anwar dengan Nur Misuari

Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar IbrahimKetua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjelaskan, hubungannya dengan mana-mana pemimpin termasuk bekas gabenor Mindanao, Nur Misuari adalah atas peranannya untuk membawa keamanan serantau.

Anwar mendedahkan, Dr Mahathir Mohamad sendiri mengarahkannya yang ketika itu sebagai Timbalan Perdana Menteri ke Manila untuk membantu menyegerakan proses damai antara kerajaan Filipina dengan Barisan Pembebasan Nasional Moro (MNLF).

“Saya mahu ceritakan sejarahnya. Ketika bersarapan dengan Presiden Fidel Ramos di (Istana) Malacanang, dia meminta tolong dari saya menyampaikan mesej kepada Nur Misuari untuk menyelesaikan perjanjian perdamaian antara Filipina dengan MNLF.

“Saya cakap kepada Nur (Misuari), sebaiknya cari jalan damai, kerana itu pendirian saya. Alhamdulillah dia setuju. Dia kemudian diangkat menjadi gabenor ARMM (Wilayah Autonomi Muslim Mindanao).

“Saya sebagai Timbalan Perdana Menteri bawa rombongan dengan peniaga-peniaga untuk bantu, dengan persetujuan Presiden Filipina. Jadi, saya berkawan. Dr Mahathir, Perdana Menteri ketika itu jemput Nur Misuari ke Kuala Lumpur atas jemputan rasmi bagi taklimat EPU (Unit Perancangan Ekonomi).

“(Kita) bagi sokongan kepada masyarakat di selatan Filipina ketika itu untuk cari jalan damai, berbaik dengan Manila dan sebagainya,” kata Anwar pada ‘Himpunan Pakatan Harapan Rakyat – Demi Keselamatan, Keamanan & Kedaulatan Sabah’ di Kota Kinabalu semalam.

Malah kata Anwar, pelan perdamaian turut diusahakannya melalui dialog termasuk di wilayah selatan Thailand dan Acheh.

Justeru, Anwar menyelar tindakan Umno BN yang cuba mengaitkannya dengan pencerobohan di Lahad Datu, berbanding fakta sebenar peranannya mengusahakan jalan perdamaian.

“Yang masuk Perhimpunan Agung Umno itu keluarga Sultan Sulu. Dia tak pergi mesyuarat KEADILAN,” seloroh Anwar disambut tepukan dan ketawa hadirin.

Dalam pada itu, Anwar menasihatkan orang Islam dan masyarakat Kristian tidak mengambil sikap permusuhan, kerana isu sebenar ialah pencerobohan oleh gerombolan bersenjata.

“Kalau orang itu Kadazan, dia Kristian dan dia dianiaya, saya tak setuju. Kalau dia orang Islam Sulug, kita tetap bela. Saya bukan lawan dengan orang Sulug. Saya lawan dengan sesiapa yang ceroboh pakai senjata dan ganggu gugat keamanan,” kata Anwar disambut tepukan hadirin.

“Jangan fikir rakyat Sabah bodoh. Ini bukti politik kotor yang cuba nak cari jalan dan nak tangkap saya di bawah Sosma (Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) tanpa ikat jamin,” kata Anwar.

-Sumber

58 comments:
Write comments
  1. aku ndak takut berapa banyak pun penganas sulu yg datang bertapak Di sabah,..
    tapi yg paling aku takut sama sekali kalau bn dan umno bertapak dan menang pru13 ini di bumi sabah buat Selma-lamanya..l
    itu la penganas yg sebenar-benarnya yg rakyat sabah harus takut,,

    penjajah BN dan Umno durg itula penganas senyap...


    BAYUMURNI........

    ReplyDelete
  2. Betul bayu.... pastikan PKR menang majoriti pru13... wahai penduduk sabah....

    ReplyDelete
  3. Selepas sebuah agensi asing melaporkan tentang Anwar Ibrahim sebagai dalang serangan lanun-lanun Sulu ke Lahad Datu pada 1 Mac 2013, maka bermulalah operasi Anwar Ibrahim dan konco-konconya untuk mengalihkan perhatian rakyat Malaysia daripada insiden di Lahad Datu itu.

    ReplyDelete
  4. Anwar Ibrahim dan konco-konconya cuba menggambarkan kononnya UMNO dan Barisan Nasional sudah terlalu FOBIA dengan nama serta kelibatnya, sehinggakan apa-apa sahaja yang berlaku dalam negara, semuanya diatasnamakan ANWAR IBRAHIM.

    ReplyDelete
  5. Namun, pokok takkan bergoyang kalau tidak ada tangan yang menggoncangnya. Sama seperti lagu yang didendangkan oleh Anwar Ibrahim, ‘TANYA SAMA POKOK’. Apabila diselidiki dan diperhalusi, ‘POKOK’ pun menjawab, Anwar adalah dalangnya yang sebenar.

    ReplyDelete
  6. Bahkan rahsia itu lebih cepat bocor dan bobos sehinggakan Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli terpaksa menggunakan kaedah keji dengan menjadikan PAPAGOMO sebagai bahan sasaran dengan klip video seks sejenis melibatkan Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  7. Harapannya agak mudah iaitu video seks sejenis tersebut diharapkan mampu menarik perhatian orang ramai dan orang ramai akan dibajai dengan pemikiran, kononnya klip video tersebut adalah satu lagi cubaan untuk memalukan Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  8. Rafizi Ramli menjangkakan isu klip video seks sejenis akan diperdebatkan dengan sehebat-hebatnya sehingga isu Lahad Datu boleh dilupakan begitu sahaja.

    ReplyDelete
  9. Gagal!
    Itu yang boleh diperkatakan tentang taktik pengalihan isu terbaru oleh Anwar Ibrahim dengan bantuan Rafizi Ramli.

    ReplyDelete
  10. Akan kami pastikan BN/umno ni akan tersungkur dgn dasyatnya di bumi sabah dan malaysia amnya. banyak janji yg tak di tepati di kawasan kami dan bila nak PRU tiba pemimpin inilah yg bnyak menjanjikan sehinggakan bibir mereka penuh dgn buih-buih bila bercakap d pentas, jijik sngat bila melihatnya.

    ReplyDelete
  11. Apabila Raja Petra mengesahkan pertemuan Anwar dan Misuari di Jakarta dan Manila, dengan segera Rafizi Ramli melabelkan ianya cakap tanpa bukti.

    ReplyDelete
  12. Bila cakap tanpa bukti, ia samalah dengan memfitnah. Justeru, Raja Petra dilabel oleh PKR sebagai memfitnah Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  13. Bersekongkol dengan penceroboh negara tentulah sangat berat kesannya. Selain ditolak rakyat, sudah tentu pula berhadapan dengan sabitan undang-undang yang memperuntukkan hukuman berat.

    ReplyDelete
  14. Tidak seperti berjubur dengan lelaki berumur lebih 18 tahun yang tidak lagi dilindungi Akta Kanak-Kanak. Belum tentu diperangkap undang-undang.

    ReplyDelete
  15. Jika tiada apa yang perlu digusarkan dengan pertemuan itu, mengapa sangat-sangat bersegera macai pangkat tinggi , Rafizi Ramli, menuduh Raja Petra menulis mengikut kepala sendiri, bercakap tanpa bukti? Mengaku sahajalah pertemuan itu wujud.

    ReplyDelete
  16. Jika benar Raja petra menulis tanpa bukti dan sekadar bercakap mengikut kepala, sila saman Raja Petra dengan amaun piawai RM100 juta. Berani ke tidak?

    ReplyDelete
  17. Dengan blogger marhaen berani pulak? Sedangkan blogger-blogger ini cuma 'withdrawer' dengan izin dari pemilik-pemilik akaun di "Bank of Realiti Sebenar Anwar Ibrahim" yang sangat ditakuti Anwar Ibrahim sehinggakan "pemilik akaun" di bank ini imun dari ancaman RM100 juta.

    ReplyDelete
  18. APCO punca segalanya

    ReplyDelete
  19. Kamu patut baca ini. Inilah cerita sebenar yang ditulis oleh MD. Mutalib tentang pencerobohan di lahad datu yang disembunyikan dari kita..

    http://sabahkini.net/index.php?option=com_content&view=article&id=17821%3Aketua-cawangan-umno-ketua-mundu&catid=40%3Alaporan-khas&Itemid=49

    ReplyDelete
  20. Jeff has made another Sultan so what say you?

    ReplyDelete
  21. Pertemuan antara Anwar dan Misuari, memang satu objek hebat.

    ReplyDelete
  22. And guess what? This has raised so much eyebrows.

    ReplyDelete
  23. Mampu ka mereka menyaingi?

    ReplyDelete
  24. Deputy Foreign Minister Datuk Richard Riot cautioned former Moro National Liberation Front leader Nur Misuari not to take advantage of the Lahad Datu episode to advance his agenda

    ReplyDelete
  25. Riot said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak had made it categorically clear that the state was part of Malaysia and no one should question its sovereignty and territorial integrity as a legitimate part of Malaysian territory.

    ReplyDelete
  26. Turmoil and instability in Southern Philippines brought no advantage to anyone and burdened Malaysia and other neighbouring countries

    ReplyDelete
  27. Malaysia had been actively involved in peace keeping missions all over the world and was willing to broker peace effort

    ReplyDelete
  28. If no single party or coalition emerges with an absolute (50% + 1) parliamentary majority, the new legislature will be referred to as a hung Parliament.

    ReplyDelete
  29. Jgn jadi bodoh le dgn lagu yg DS Anwat nyanyi tu dgn ungkspan Sabah nak hilang ke hape...maksudnys Sabah nak jatuh pd PR le dn bukan pd puak Kiram yg jd ahli umno.. nak kait dgn Anwar tapi bodoh

    ReplyDelete
  30. Adakah Sabah masih menyokong BN yang banyak dikaitkan kes rasuah?

    ReplyDelete
  31. Malaysia dalam senarai negara yang paling selamat, jangan biarkan unsur keganasan ini menjejas dan mengancam status tersebut.

    ReplyDelete
  32. Adakah pertemuan mereka berdua ini bertujuan negatif?

    ReplyDelete
  33. Dalam pada itu, Anwar menasihatkan orang Islam dan masyarakat Kristian tidak mengambil sikap permusuhan, kerana isu sebenar ialah pencerobohan oleh gerombolan bersenjata.

    Isu ini tidak bersifat perkauman sebenarnya.

    ReplyDelete
  34. Its all about political interest.

    ReplyDelete
  35. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein hari ini mengesahkan pertemuan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar dengan Nur Misuari, pemimpin Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) berlaku lebih daripada sekali dan masih menyiasat jumlah pertemuan tersebut sama ada berkaitan dengan insiden pencerobohan di Lahad Datu.

    ReplyDelete
  36. Saya difahamkan ada beberapa kali (pertemuan) tapi jumlah sebenar kita tidak boleh sahkan,” katanya dilaporkan Antarapo

    ReplyDelete
  37. Twitter pro Anwar, AICMalaysia sebelum ini pernah mendedahkan pertemuan Anwar-Misuari berlaku pada 17 Julai 2012, kira-kira tujuh bulan sebelum pencerobohan pengganas Kiram ke Lahad Datu Sabah

    ReplyDelete
  38. Mymassa mendedahkan Anwar didakwa mengadakan sekurang-kurangnya empat kali pertemuan dengan Misuari; tiga kali pada tahun 2012, iaitu 16 dan 17 Julai dan 18 Oktober serta satu kali pada tahun 2013, iaitu pada 7 Februari, dua hari sebelum pencerobohan pengganas Kiram ke Lahad Datu.

    ReplyDelete
  39. “7.2.2013 – ANWAR menghantar Tian Chua & R. Sivarasa ke Manila. Mereka turut membawa dan menguruskan sejumlah wang. Pergerakan mereka diintip oleh Philipine Military Intelligence. Anwar turut berjumpa sekali lagi Nur Misuari, pertemuan Anwar dengan Nur misuari direkod dan diambil gambar oleh Philipine Military Inteligence.

    ReplyDelete
  40. “8.2.2013 – Sebelum mendarat di Lahad Datu, pengganas-pengganas Kiram memberikan sejumlah wang yang banyak kepada keluarga masing-masing selepas mereka dibayar-upah oleh seseorang. Mereka meneka istilah Individu Penting Pembangkang Malaysia, ianya merujuk kepada Anwar Ibrahim,” lapor Mymassa.

    ReplyDelete
  41. The Manila Times menerusi koresponden mereka, Al Jacinto, melaporkan pencerobohan tersebut juga ada kaitan dengan janji pembangkang di Malaysia untuk memberikan kuasa autonomi kepada Sabah jika berjaya membentuk kerajaan.

    ReplyDelete
  42. Pertemuan ini bermotif tidakbaik terhadap Sabahan?

    ReplyDelete
  43. Anwar dikaitkan rapat dengan kes pencerobohan ini.

    ReplyDelete
  44. Tuduhan tanpa bukti merupkana fitnah sebenarnya.

    ReplyDelete
  45. Jangan membiarkan isu keganasan ini merosakkan keharmonian dan ketenteraman yang rakyat nikmati.

    ReplyDelete
  46. Rahsia akan terbongkar tidak lama lagi.

    ReplyDelete
  47. mantera... sekali lagi ko membuat tuduhan tanpa bukti kami tidak teragak-agak saman RM100 juta nama mantera dalam perhatian..

    ReplyDelete
  48. jangan jadi bodoh plak kan kapsiti Datuk Anwar pada masa itu sebagai Timbalan perdana menteri dan telah diarahkan oleh PM pada masa itu Tun mahathir.dan kebetulan pula Nur musiari plak ada sebagai gebnor yang di lantik oleh kerajaan filipin dan perjumpaan itu semata untuk keamanan di mindanau.JADI YANG KITA SIBUK PASAL TRAJEDI DI LAHAD DATU SEBENAR NYA ANGKARA SIAPA TAK KAN DATUK SERI ANWAR BEGITU BODOH DALAM ISU INI.DIA PUN ANAK MALAYSIA JUGAKAN DAN BERAGAMA ISLAM JADI SAYA TIDAK PERCAYA

    ReplyDelete
  49. Although seven decades have passed since World War Two, the people must never take the sovereignty they enjoy today for granted.

    ReplyDelete

  50. “Recent unfortunate events in Sabah are testimony of this, and let me assure you that the Government is doing all it can to protect our sovereignty and to keep Sabah, and Malaysia, safe,” Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman said at the 2013 ANZAC Day Memorial Ceremony at Sandakan Memorial Park on Thursday.

    ReplyDelete

  51. “We have set up the Eastern Sabah Security Command (ESSCOM), which is proof of the Federal Government’s commitment and sincerity in ensuring our soil is protected,” Musa said in his speech read by Sandakan Municipal Council president Datuk James Wong.

    ReplyDelete

  52. He said the gathering is to remember fallen men, as observed worldwide to mark Anzac Day.

    ReplyDelete

  53. “In Borneo, it was here in Sandakan where prisoners-of-war were forced to march to Ranau, with almost all perishing along the way. We also remember local heroes who risked and sacrificed their lives in helping the allied forces soldiers. We join family members of heroes in remembering this tragedy,” he said.

    ReplyDelete

  54. “History tells us the terrible conflict and hardship endured at that time. There are so many sad reminders from times of war, of how families lost loved ones, of torture, of scarcity of food, and of hardship,” the Chief Minister added.

    ReplyDelete

  55. Yet, courage and heroism emerged from that difficult time in our history. We were united in our common goal of wanting war to end, and for life to return to normal, he said,

    ReplyDelete

  56. With shared hardships and a common enemy, locals found a common cause with soldiers from foreign lands who had come to help us. The heroism of the people of Sabah under occupation is known to us all. Many brave men and women of our land took part in the resistance – aiding prisoners of war, assisting escapees from camps, and engaging in their own struggle against their occupiers, he continued.

    ReplyDelete

  57. “Today, our relationship remains strong with nations that came to help us in a desperate time of need,” Musa said.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.