Friday, March 22, 2013

Pengundi Sulu di Lahad Datu pulau Najib?



Kad pengenalan sudah diberi dan tempat juga sudah diberi. Hanya menunggu masa untuk turun mengundi. Itu keistimewaan yang diberikan Najib Razak kepada Sulu.

Entah di mana silapnya, rencana itu tidak mengikut pelan asal. Tiba-tiba saja, berlaku pertumpahan darah. Lalu, dikerahkan lebih ramai tentera ke Lahad Datu.

Lagu-lagu kepahlawanan berterusan didendangkan dengan harapan rakyat melupakan hajat asal Umno-BN.

Apakah niat asal Umno itu? Iaitulah rencana hendak jadikan undi kaum Sulu di Lahad Datu itu sebagai pengundi yang menyelamatkan kuasa BN.

Ya, siapalah yang dapat menjangkakan hal ini terjadi. Yang paling malang tentu sahaja balu-balu dan anak-anak tentera yang terkorban baru-baru ini.

Mereka dan rakyat seluruhnya tidak menyedari bahawa suami dan ayah mereka telah terkorban gara-gara salah aturan rencana BN yang mahu menuai kuasa di Sabah melalui undi orang-orang Sulu yang sudah ada kad pengenalan itu.

Tentera kita sepatutnya ada majlis syura yang membuat keputusan sendiri apakah arahan Zahid Hamidi dan kerajaan itu perlu dipatuhi ataupun tidak. Pakatan Rakyat patut peka terhadap hal ini.

Tidak boleh kita jadikan tentera dan polis itu sebagai pasukan yang mengikut sahaja. Manifesto PR bukan seperti BN yang hanya memberi insentif wang seperti yang pernah dilakukan BN ke atas tentera.

Tentera, seperti orang awam, mereka perlukan kebebasan bertindak. Mereka perlu ada sistem syura mereka sendiri yang bertujuan menyemak arahan kerajaan.

Tidak perlu pun FRU diturunkan bertujuan mengepung demonstran jika polis sedar betapa demonstran itu bukan hadir untuk mengancam negara dengan demo itu. Tapi kebebasan menyemak arahan ini tidak diberi BN kepada tentera dan polis.

Demikianlah yang terjadi di Lahad Datu itu. Bukanlah tentera tidak mengetahui hal-hal berkaitan ancaman negara. Mereka ada unit risikan yang terlatih.

Tetapi, tentera terpaksa akur arahan Umno, BN. Arahan bodoh ini hadir daripada Zahid Hamidi, Hishammuddin, Najib Razak dan Dr Mahathir yang tidak terlatih di dalam bidang ketenteraan.

Bayangkan, negarawan seperti Dr Mahathir yang sudah tiada kuasa itu cuma perlu buat kenyataan agar suatu serang balas dikenakan di Lahad Datu. Lalu tiba-tiba sahaja beberapa ketumbukan ketenteraan dikerah ke Sabah.

Di mana titik akhirnya perang tanpa strategi dan ketika rakyat tidak mendapat maklumat yang tepat ini? Askar ini akhirnya akan diburu kekesalan seperti mana tentera yang mengepung Natrah di Singapura dahulu.

Akhirnya, setelah mereka berhasil membawa Natrah dan keluarganya di atas kapal terbang maka barulah askar ini sedar bahawa mereka dikerahkan untuk memudahkan gerak kerja menukar agama seorang gadis Muslim secara paksa di benua Belanda.

Seandainya askar, balu dan anak-anak itu tahu bahawa kehadiran Sulu ini adalah bertujuan hendak menyelamatkan kuasa BN di Sabah dengan bantuan pengundi Sulu yang telah diberikan kad pengenalan itu, nescaya mereka akan marah!

Apa pun, perang ke atas Sulu di Lahad Datu ini akan menggugat keyakinan warga Malaysia yang berketurunan Sulu untuk kembali menyokong BN selepas Najib Razak telah menyerang perkampungan mereka yang Najib sendiri beri selama ini supaya mereka dapat mengundi BN.

Para pengundi Sulu yang sudah diserang itu sudah tentu tidak akan mengundi BN yang telah membuat anaiaya ke atas mereka. Yang paling pening kini sudah tentu Najib Razak juga. Sabah akan goyang, Umno melayang, dan Putrajaya tumbang.

Najib terguling, jatuh tersungkur manakala Rosmah tersingkir lalu tersembam di Sri Perdana. Hakikat inilah yang pahit ditelan BN pada zaman kejatuhan mereka. -Oleh H FANSURI (DD)


Suluk Ikrar Sokong Kerajaan BN



Lebih 300 orang masyarakat keturunan Suluk tempatan Sandakan yang diketuai Ahli Parlimen Libaran Datuk Hj Juslie Ajirol telah berikrar sentiasa menyokong dasar-dasar kerajaan yang memerintah negara ini termasuk kepada pucuk pimpinan kerajaan pusat Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan pucuk pimpinan negeri Datuk Seri Musa Hj Aman.

Masyarakat Suluk tempatan Sabah khususnya daerah Sandakan mengutuk sekeras-keras tindakan kaum Sulu Filipina yang menceroboh negara ini khususnya di Lahad Datu dan Semporna sehingga mengorbankan 10 orang anggota keselamatan kita.
Kata Juslie, ekoran tragedi di Lahad Datu perbuatan Jamalul Kiram III yang mengaku dirinya adalah Sultan Sulu, maka sedikit sebanyak mencemarkan nama baik banga Suluk di negara ini; khususnya di Sabah kononnya semua pengganas tersebut adalah terdiri berbangsa Suluk.

“Bangsa Suluk yang dilahirkan di Sabah orangnya bersopan santun berbudi bahasa; sama ada dengan orang tua ataupun bangsa-bangsa lain dan jarang sekali membuat sebarang perkara yang melanggari undang-undang negara dan ramai bangsa Suluk yang menjadi pemimpin tinggi kerajaan sehingga ada yang menjadi menteri dan wakil rakyat,” tegas Juslie.

Kata Juslie, Bangsa Suluk memang mempunyai darah Satria, darah pahlawan. Contohnya seperti Mat Salleh kerana beliau adalah seorang pahlawan yang gagah dan harus menjadi satu kebanggaan kepada masyarakat Suluk; atas keberaniannya menentang penjajahan British. Walaupun beliau gugur tetapi niat dia baik untuk mempertahankan kedaulatan negeri Sabah pada masa itu disebut Koloni North Borneo.

“Bukan seperti Jamalul Kiram III yang bertindak kononnya mahu menuntut Sabah tetapi tidak mengikut lunas-lunas yang betul sehingga menceroboh dan mencetuskan kekecauan dan kecacauan di negeri ini,” Ujarnya.

Juslie menambah bukan semua bangsa Suluk dari Filipima yang ramai tinggal di negara ini menyokong perjuangan sia-sia Jamalul Kiram itu malahan; sebahagian dari mereka bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan Malaysia kerana meneirma mereka tinggal di negara ini.

Mereka, kata Juslie mendapat kesenangan yang berlipat ganda di mana anak-anak mereka yang mendapat pendidikan tinggi sudahpun bekerja di jabatan-jabatan kerajaan dengan memegang beberapa jawatan penting.

Sebagai menghargai dan mengenang jasa pengorbanan para perwira yang gugur di medan pertempuran mempertahankan kedaulatan negara dari terus dicabuli dan diceroboh oleh pengganas yang sedikitpun tidak ada rasa peri kemanusiaan; beliau telah menerima derma hasil kutipan daripada beberapa Pusat Daerah Mengundi (PDM) Libaran sebanyak RM1,500 untuk disumbangkan kepada Tabung Wira Lahad Datu.

“Kita sebagai insan yang penyayang, prihatin cintakan keamanan dan kemakmuran. Marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah supaya para tentera dan polis yang kini sedang berada di perbatasan untuk menentang musuh-musuh durajana itu sentiasa dilindungi Allah dan semuanya keadaan selamat,” tambah Juslie.

Turut hadir pada majlis Sumpah Ikrar tersebut yang diadakan di Ballroom disebuah hotel terkemuka di sini ialah Timbalan OCPD Fadhil Mohd Ali.

-Oleh: SHAIMON S JUMADI (Sabahkini)

97 comments:
Write comments
  1. DATUK TENGOK TENGOK LAH KAWASAN DATUK YANG RATA RATA NYA MASIH MISKIN DAN RUMAH MEREKA DAIF,DATUK DAH DUA PENGGAL TAPI APA YANG RAKYAT KAWASAN DATUK DAPAT NAK PERBAIKI RUMAH ORANG KAMPUNG PUN SEPARUH SIAP KATA BAJET TAK CUKUP.KENAPA JADI BEGINI DATUK KELUARGA SAYA PUN PENGUNDI TEGAR DATUK JGN SAMPAI KAMI BERUBAH UNDI

    ReplyDelete
  2. Nanti time kempen dia akan cakap... undilah bn/umno kita akan siapkan terus selepas kita menang.... nak pasang atap rumah pun sepenggal tau...bukan senang... sesetengah yb tu bila ditanya kenapa projek tak siap...jawapannya....peruntukkan belum sampai... peruntukkan tu menyimpang dlm poket dulu kot...lepas kene 'tol' baru pegi rakyat...kahkahkah! Yang jadi mangsa sape? Kita dan kaum2 kerabat kita dek ketakutan untuk menerima perubahan...haha...

    ReplyDelete
  3. Lebih 300 orang masyarakat keturunan Suluk tempatan Sandakan yang diketuai Ahli Parlimen Libaran Datuk Hj Juslie Ajirol telah berikrar sentiasa menyokong dasar-dasar kerajaan yang memerintah negara ini termasuk kepada pucuk pimpinan kerajaan pusat Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan pucuk pimpinan negeri Datuk Seri Musa Hj Aman.

    ReplyDelete
  4. Masyarakat Suluk tempatan Sabah khususnya daerah Sandakan mengutuk sekeras-keras tindakan kaum Sulu Filipina yang menceroboh negara ini khususnya di Lahad Datu dan Semporna sehingga mengorbankan 10 orang anggota keselamatan kita.

    ReplyDelete
  5. Kata Juslie, ekoran tragedi di Lahad Datu perbuatan Jamalul Kiram III yang mengaku dirinya adalah Sultan Sulu, maka sedikit sebanyak mencemarkan nama baik banga Suluk di negara ini; khususnya di Sabah kononnya semua pengganas tersebut adalah terdiri berbangsa Suluk.

    ReplyDelete
  6. “Bangsa Suluk yang dilahirkan di Sabah orangnya bersopan santun berbudi bahasa; sama ada dengan orang tua ataupun bangsa-bangsa lain dan jarang sekali membuat sebarang perkara yang melanggari undang-undang negara dan ramai bangsa Suluk yang menjadi pemimpin tinggi kerajaan sehingga ada yang menjadi menteri dan wakil rakyat,” tegas Juslie.

    ReplyDelete
  7. Kata Juslie, Bangsa Suluk memang mempunyai darah Satria, darah pahlawan. Contohnya seperti Mat Salleh kerana beliau adalah seorang pahlawan yang gagah dan harus menjadi satu kebanggaan kepada masyarakat Suluk; atas keberaniannya menentang penjajahan British. Walaupun beliau gugur tetapi niat dia baik untuk mempertahankan kedaulatan negeri Sabah pada masa itu disebut Koloni North Borneo.

    ReplyDelete
  8. “Bukan seperti Jamalul Kiram III yang bertindak kononnya mahu menuntut Sabah tetapi tidak mengikut lunas-lunas yang betul sehingga menceroboh dan mencetuskan kekecauan dan kecacauan di negeri ini,” Ujarnya.

    ReplyDelete
  9. Juslie menambah bukan semua bangsa Suluk dari Filipima yang ramai tinggal di negara ini menyokong perjuangan sia-sia Jamalul Kiram itu malahan; sebahagian dari mereka bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan Malaysia kerana meneirma mereka tinggal di negara ini.

    ReplyDelete
  10. Mereka, kata Juslie mendapat kesenangan yang berlipat ganda di mana anak-anak mereka yang mendapat pendidikan tinggi sudahpun bekerja di jabatan-jabatan kerajaan dengan memegang beberapa jawatan penting.

    ReplyDelete
  11. Sebagai menghargai dan mengenang jasa pengorbanan para perwira yang gugur di medan pertempuran mempertahankan kedaulatan negara dari terus dicabuli dan diceroboh oleh pengganas yang sedikitpun tidak ada rasa peri kemanusiaan; beliau telah menerima derma hasil kutipan daripada beberapa Pusat Daerah Mengundi (PDM) Libaran sebanyak RM1,500 untuk disumbangkan kepada Tabung Wira Lahad Datu.

    ReplyDelete
  12. “Kita sebagai insan yang penyayang, prihatin cintakan keamanan dan kemakmuran. Marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah supaya para tentera dan polis yang kini sedang berada di perbatasan untuk menentang musuh-musuh durajana itu sentiasa dilindungi Allah dan semuanya keadaan selamat,” tambah Juslie.

    ReplyDelete
  13. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    As the hours zero in on the closing of the Sulu standoff and a possibility of some intense immigrant backlash in Lahad Datu and her neighbouring coastal towns, one may wonder what is next for Sabah. Although speculations have indicated that the prolong stand off is due to meek and uncharismatic leadership by the top guns of BN, one could also say that they have been making calculated and planned moves to ensure success and simultaneously lessening the anti- BN war cry among neigh sayers. After all, an early move could result in multiple riots among Suluk immigrants throughout Sabah. As predicted, Sabah Chief Minister Musa Aman, has had his share of publicity amidst the standoff as well. The Suluk Filipinos are after his head as they eye the Chief Minister’s post in a renewed bid and Musa, affectionately known as Moses among his fellow Dusuns, has Foreign Minister and brother, Anifah Aman along for the ride, this time around.

    ReplyDelete
  14. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    Their major critics, Suluk Filipinos and the Parti Keadilan Rakyat (PKR), allege that Anifah is Musa’s “real nominee”, who is involved in all sorts of shady dealings involving timber and even the recent arrest of Manuel Amalilo aka Mohammad Suffian Syed who scammed 15,000 Filipinos of 12 billion pesos (RM895 million) in a ponzi scheme in Philippines is purportedly engineered by the Aman brothers which is so ridiculous. Those who know Anifah will swear that the Kimanis MP is one shrewd operator too. He’s strictly scrupulous about the way he arranges his public and private life. Having made his money and tons of it before he went into politics, Anifah has since then stayed out of business and professional dealings which would cast aspersions on his character and his integrity in public service. So, the critics would appear to be barking up the wrong tree on Anifah. I mean, why would you kick a dog just because you hate its owner?

    ReplyDelete
  15. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    Many want to see Anifah destroyed along with Musa to minimize any possibility that the younger brother taking up the challenge of being the Chief Minister if ever the opportunity presents itself. Anifah is getting closer by the day to the Chief Minister’s post as he has since chalked up an enviable record as Foreign Minister. Aside from Anifah, Pairin is the only other leader who will get Musa’s support as his successor. But Pairin has been Chief Minister from 1985 to 1994, and is unlikely to accept his old post even if offered. He is also extremely pleased with Musa’s performance as Chief Minister since he took over the reins of the state government. He works quietly without getting into needless politicking, or like PKR, promising the sun, the moon and the stars in between.

    ReplyDelete
  16. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    It’s not surprising that PKR has no qualms about walking on the wild side of politics in Sabah. It’s an open secret in the state that Opposition Leader and de facto PKR chief Anwar Ibrahim was among the chief architects responsible for placing illegal immigrants, mainly drawn from Suluk Filipinos, on the electoral rolls. He was then in the BN Government as Deputy Prime Minister and Finance Minister. Anwar’s shady past in Sabah has caught up with him in the present to haunt his future. That’s why the call is getting louder in Sabah for Anwar to be called in as witness to the ongoing RCI on illegal immigrants in the state. Besides, PKR has even pledged, in an act of political suicide, that illegal immigrants in Sabah would all be given permanent residency (PR) status should the opposition alliance seize the reins of power in the state.

    ReplyDelete
  17. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    Between the Suluk Filipinos and Anwar’s PKR, they are not too happy that Musa convinced Najib Tun Razak and mobilised UMNO Sabah to pledge support for the RCI. More alarm bells have gone off when Anifah lashed out publicly not so long ago against attempts by the a special unit at the National Registration Department (NRD) in Putrajaya to issue birth certificates and MyKads to 40,000 people in Semporna alone without going through the local Mobile Court system. Anifah doubted that there could be that many people in one district alone without personal Malaysian documents. But the truth is, Semporna is undoubtedly infested with illegal immigrants, especially Suluk from the nearby Sulu Archipelago in the Philippines.

    ReplyDelete
  18. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    Anifah’s outburst on Semporna, coming on top of his brother’s public support for the RCI, was the last straw for the Suluk Filipinos. They, led by the Godfather, decided that the Aman brothers would have to go sooner rather than later. Their “secret weapon” is to recycle the old Chinaman’s story, of Michael Chia Thien Foh being nabbed with some Singapore $16 million at one time at Hong Kong Airport, and allegedly close to Musa. But the truth to the matter is, Micheal Chia is a bosom buddy to Mohamed Nazri Abdul Aziz, minister in the Prime Minister Department. So close is Chia that he had even given Nazri’s son a Hummer SUV, as a gift of sorts.

    ReplyDelete
  19. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    The story, as it now transpires, is that Chia was never caught in the Hong Kong Airport with bag load of foreign currency. Chia’s hotel room in Hong Kong was raided by the Hong Kong authorities, acting on a tip-off which came from an estranged business partner of Chia, now at loggerheads. In that hotel raid, the Hong Kong authorities found in Chia’s room Singapore $ 16 million. So, this whole story about Micheal Chia getting caught in Hong Kong Airport is a whole lot of rubbish. It never happened in the Hong Kong Airport but indeed took place in the hotel room in Hong Kong where Chia was staying.

    ReplyDelete
  20. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    The Hong Kong case, if any, has been closed but PKR and Musa’s Suluk Filipino political enemies do not want to cease and desist. They are doggedly flogging the Hong Kong in various recycle versions and liberally dishing them around among the alternative media with known links to PKR and Anwar. A new spin from both PKR and the Suluk Filipinos, is that Attorney-General Gani Patail is related to Musa through his wife. Hence, as the spin continues, his reluctance to prosecute the Sabah Chief Minister and his brother “despite the Malaysian Anti Corruption Commission (MACC) having concluded its investigations”

    ReplyDelete
  21. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    The fact of the matter is that it’s not the AG who immediately decides on the prosecution of Barisan Nasional (BN) leaders suspected of being involved in corruption. The MACC files on such leaders have to be sent to the Prime Minister who in turn will have to return them to the Commission before they are sent to the AG for further action, if any. In Musa and Anifah’s case, even if there’s an MACC file on both of them, it’s unlikely that it has been sent to Prime Minister Mohd Najib Abdul Razak. Indeed, even if such a file exists and it has been sent to the Prime Minister, it’s highly unlikely that he would be so foolish as to send it back to the MACC for onward transmission to the AG.

    ReplyDelete
  22. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    This is the system first initiated by former Prime Minister Mahathir Mohamad. The MACC files on Eric Chia of Perwaja Steel and Kasitah Gaddam were under lock and key in Mahathir’s office for years. It was his successor, Abdullah Ahmad Badawi aka Pak Lah, who sent these files back to MACC. The rest is history. Even if there’s a circumstantial case against Musa and Anifah, current PM Najib is unlikely to rock his Fixed Deposit state of Sabah just because some Suluk Filipino got too big for his boots and wants to be Chief Minister. For one, no Suluk Filipino will ever become Chief Minister of Sabah.

    ReplyDelete
  23. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    The Dusuns in particular — including the Kadazan and Murut – would not allow it. That would be the worst imaginable political scenario for them as it would open the floodgates to further influx of illegal immigrants from the Philippines in particular. Mindful that the Dusuns and Muruts through Joseph Pairin Kitingan and the Parti Bersatu Sabah are solidly behind Musa, the Suluk Filipinos recently tried to sponsor KDM Malaysia as an NGO to further split the non-Muslim Natives as a political force to reckon with in the state. Their efforts came to nothing and the NGO is currently on the verge of being deregistered by the Registrar of Societies (ROS).

    ReplyDelete
  24. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    For another, the Suluk Sabahans and other local Muslims – Dusun, Bajau, Barunai, Irranun, among others – are dead set against a Suluk Filipino taking the reins of the state government. The stand was made clear by the Suluk Sabahans who have re-grouped under the old United Sabah National Organisation (Usno) in a protest against the disproportionate political role being played in Umno by the Suluk Muslims. The Suluk Filipinos running amok in Sabah, like other illegal immigrants, should thank their lucky stars that they have not so far been detained and deported to the Philippines and banned forever from entering the state. If they think that they can cover up their tracks and buy political protection by seizing the Chief Minister’s post, they are sadly mistaken. Already, local Muslims feel increasingly marginalized and disenfranchised by the continuing influx of the illegal immigrants who go on to enter the electoral rolls and monopolize opportunities which would have otherwise gone to them.

    ReplyDelete
  25. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    The Lahad Datu armed intrusion and the Malaysian armed forces’ operations against the Filipino Suluk intruders claiming Sabah belongs to Philippines is a real eye opener. We have lost 8 of our security personals so far in this skirmish since the events began unfolding in Lahad Datu. For decades, we have allowed the influx of illegal immigrants and granted citizenships to Filipino immigrants under Project IC. The security threats posed by the large presence of illegals in Sabah has been highlighted by Sabahans for decades but this has fallen on deaf ears in Putrajaya. News of Azzimuddie Kiram’s brother who resides in Sabah, being placed on the police’s wanted list shows the complexities of the situation. Many of the Suluks and Moros, numbering 500,000 in Sabah, are ardent followers of the Sulu sultanate. Will they still support BN?

    ReplyDelete
  26. TIDAK LAIN DAN TIDAK BUKAN, INI ADALAH KERJA PEMBANGKNG YG KEMARUK KUASA!

    Although still too early to say who Sabah will decide to be their next leader, how they will go about it and the reasons behind it is no mystery. It has to be a “Sabah for Sabahan” stand for now, and having outsiders, local or otherwise, just may not make the cut. The tic-tac-toe of Sabah’s next Man will eventually be dealt with in good time. And who knows, perhaps other media oulets like Reuters, Al-Jazeera and Bernama just may have their own take on the socio-political landscape of Sabah, allowing for newer and more different ideas and even evidences to be discussed and showcased.

    ReplyDelete
  27. Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melihat keperluan untuk mewujudkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi mencari dalang di sebalik insiden pencerobohan di Sabah.

    ReplyDelete
  28. Kita mempunyai kerajaan yang terbuka. Kita boleh siasat siapa dalang di sebalik insiden ini. Semua boleh ditubuhkan,

    ReplyDelete
  29. siasatan menyeluruh perlu dibuat bagi mengenal pasti motif pencerobohan itu termasuk kemungkinan ada pihak yang membiayai militan dari selatan Filipina itu untuk menggugat keamanan dan kedaulatan negara.

    ReplyDelete
  30. Artikel agensi berita Reuters sebelum ini memetik seorang pegawai tentera Filipina sebagai berkata penceroboh datang atas jemputan seorang ahli politik pembangkang Malaysia untuk membincangkan isu tanah.

    ReplyDelete
  31. Akhbar The Manila Times pula dilaporkan mendakwa pencerobohan itu mempunyai kaitan dengan kempen pembangkang Malaysia untuk memberi autonomi kepada Sabah jika mereka menang.

    ReplyDelete
  32. Dr Mahathir turut mempersoal sumber kewangan yang diperoleh penceroboh yang mendakwa mereka mewakili 'Kesultanan Sulu' sedangkan kerajaan Filipina memaklumkan mereka bukan golongan berada.

    ReplyDelete
  33. kau silap tu mentera.ini punca nya projek ic.kau bukan orang sabah apa tau.humban mahatir ke laut.

    ReplyDelete
  34. Ahli Parlimen Batang Lupar Datuk Rohani Abdul Karim mengajak rakyat di sini agar terus memberi sokongan dan sentiasa berdiri teguh di belakang kerajaan Barisan Nasional (BN) demi pembangunan bersama menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) kelak.

    ReplyDelete
  35. Lebih 300 orang masyarakat keturunan Suluk tempatan Sandakan yang diketuai Ahli Parlimen Libaran Datuk Hj Juslie Ajirol telah berikrar sentiasa menyokong dasar-dasar kerajaan yang memerintah negara ini termasuk kepada pucuk pimpinan kerajaan pusat Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan pucuk pimpinan negeri Datuk Seri Musa Hj Aman.

    ReplyDelete

  36. Masyarakat Suluk tempatan Sabah khususnya daerah Sandakan mengutuk sekeras-keras tindakan kaum Sulu Filipina yang menceroboh negara ini khususnya di Lahad Datu dan Semporna sehingga mengorbankan 10 orang anggota keselamatan kita.

    ReplyDelete
  37. Kata Juslie, ekoran tragedi di Lahad Datu perbuatan Jamalul Kiram III yang mengaku dirinya adalah Sultan Sulu, maka sedikit sebanyak mencemarkan nama baik banga Suluk di negara ini; khususnya di Sabah kononnya semua pengganas tersebut adalah terdiri berbangsa Suluk.

    ReplyDelete
  38. Bangsa Suluk yang dilahirkan di Sabah orangnya bersopan santun berbudi bahasa.

    ReplyDelete
  39. sama ada dengan orang tua ataupun bangsa-bangsa lain dan jarang sekali membuat sebarang perkara yang melanggari undang-undang negara dan ramai bangsa Suluk yang menjadi pemimpin tinggi kerajaan sehingga ada yang menjadi menteri dan wakil rakyat

    ReplyDelete
  40. Bangsa Suluk memang mempunyai darah Satria, darah pahlawan.

    ReplyDelete
  41. Contohnya seperti Mat Salleh kerana beliau adalah seorang pahlawan yang gagah dan harus menjadi satu kebanggaan kepada masyarakat Suluk.

    ReplyDelete
  42. atas keberaniannya menentang penjajahan British. Walaupun beliau gugur tetapi niat dia baik untuk mempertahankan kedaulatan negeri Sabah pada masa itu disebut Koloni North Borneo.

    ReplyDelete
  43. Bukan seperti Jamalul Kiram III yang bertindak kononnya mahu menuntut Sabah tetapi tidak mengikut lunas-lunas yang betul sehingga menceroboh dan mencetuskan kekecauan dan kecacauan di negeri ini

    ReplyDelete
  44. Juslie menambah bukan semua bangsa Suluk dari Filipima yang ramai tinggal di negara ini menyokong perjuangan sia-sia Jamalul Kiram itu malahan.

    ReplyDelete
  45. sebahagian dari mereka bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan Malaysia kerana meneirma mereka tinggal di negara ini

    ReplyDelete
  46. Mereka, kata Juslie mendapat kesenangan yang berlipat ganda di mana anak-anak mereka yang mendapat pendidikan tinggi sudahpun bekerja di jabatan-jabatan kerajaan dengan memegang beberapa jawatan penting.

    ReplyDelete
  47. Sebagai menghargai dan mengenang jasa pengorbanan para perwira yang gugur di medan pertempuran mempertahankan kedaulatan negara dari terus dicabuli dan diceroboh oleh pengganas yang sedikitpun tidak ada rasa peri kemanusiaan.

    ReplyDelete
  48. beliau telah menerima derma hasil kutipan daripada beberapa Pusat Daerah Mengundi (PDM) Libaran sebanyak RM1,500 untuk disumbangkan kepada Tabung Wira Lahad Datu.

    ReplyDelete
  49. Kita sebagai insan yang penyayang, prihatin cintakan keamanan dan kemakmuran.

    ReplyDelete
  50. Marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah supaya para tentera dan polis yang kini sedang berada di perbatasan untuk menentang musuh-musuh durajana itu sentiasa dilindungi Allah dan semuanya keadaan selamat.

    ReplyDelete
  51. Turut hadir pada majlis Sumpah Ikrar tersebut yang diadakan di Ballroom disebuah hotel terkemuka di sini ialah Timbalan OCPD Fadhil Mohd Ali.

    ReplyDelete
  52. Belum pun menang pilihanraya, Pakatan Pembangkang disifatkan sudah mula membohongi rakyat apabila kepimpinan Pakatan Pembangkang sudah mula membuat kenyataan yang bercanggah dengan manifesto mereka sendiri berhubung dua janji mereka iaitu penghapusan Kilang Lynas dan penghapusan tol.

    ReplyDelete
  53. Menurut Ketua UMNO Bahagian Kapar, Datuk Abdul Rahman Palil, sudah terang lagi bersuluh, kenyataan yang bertentangan dengan manifesto yang dijanjikan kepada rakyat itu sudah cukup untuk memperlihatkan sikap kepimpinan Pakatan yang membuat manifesto ‘janji ada’, semata-mata hanya untuk memenangi pilihanraya.

    ReplyDelete
  54. “Saya yakin, mungkin sebahagian besar daripada manifesto yang dijanjikan kepada rakyat itu tidak akan mereka laksana. Ini pun belum apa-apa, sudah nampak mereka putar belit tentang isu Lynas. Sekejap kata nak hapus, sekejap pula kata boleh diteruskan. Rakyat pun jadi pening dengan kenyataan yang bercanggah antara kepimpinan Pakatan.

    ReplyDelete
  55. “Begitu juga dengan isu tol. Manifesto mereka mahu menghapuskan tol tetapi kenyataan kerajaan DAP Pulau Pinang pula mahu mengenakan tol sekiranya terowong bawah tanah di Pulau Pinang berjaya dibina. Jelas, manifesto mereka ini tidak konsisten,”

    ReplyDelete
  56. Sebagai contoh di Selangor, kerajaan PKR berikan air percuma yang kepada rakyat sebanyak lebih kurang RM 15 sebuah rumah, di mana kerajaan terpaksa menanggung kos subsidi lebih 100 juta lebih untuk subsidi pemberian air percuma tersebut di seluruh Selangor.

    ReplyDelete
  57. “Contohnya macam pemberian air percuma sebanyak 20 milimeter padu di Selangor sebanyak lebih kurang RM 15 ke bawah. Jika kita kaji semula, saya berpendapat dalam isu pemberian air ini, biarlah rakyat rugi sikit, tetapi mendapat faedah pulangan balik yang besar di masa akan datang.

    ReplyDelete
  58. “Maksud saya rakyat rugi sedikit itu ialah biarlah rakyat membayar duit air yang sebanyak jumlah itu dan kerajaan boleh menggunakan wang yang berjumlah lebih RM 100 juta ringgit yang hari ini menjadi tanggungan kerajaan Selangor kerana pemberian air percuma itu, untuk membina benda-benda lain yang memberikan kemudahan dan keuntungan kepada rakyat,” jelasnya.

    ReplyDelete
  59. Justeru itu kata beliau, manifesto Pakatan Pembangkang bukanlah untuk kesejahteraan rakyat tetapi hanya satu gimik politik yang hanya bertujuan untuk memancing undi. Mereka hanya memandang hari ini dan tidak pada masa hadapan.

    ReplyDelete
  60. “Bahkan, manifesto di negeri-negeri yang mereka kuasai hari ini juga masih tidak terlaksana, biarpun mereka mencanangkan hampir 95 peratus manifesto mereka itu sudah pun dilaksanakan. Berdasarkan kronologi ini, saya yakin manifesto Pakatan hanyalah sekadar penyedap halwa telinga rakyat yang belum tentu ianya akan ditepati sekiranya Pakatan menguasai pentadbiran negara,” tegasnya.

    ReplyDelete
  61. Sekurangnya penurunan penggunaan air di selangor membolehkan pembaziran air dikurangkan. Boleh juga untuk membasuh mulut2 pencacai bn umno yg semakin hari semakin kotor...hahaha...

    ReplyDelete
  62. 1. bantuan air selangor...RM12 x 12 bulan x 5 tahun. Banyak tu bagi orang yang banyak keturunan macam aku. Yang tak dapat subsidi tu sebab degil sangat tak nak usaha tukar ke meter individu. Kejaan selangor tak nak bayar jika guna meter blok sebab yang untung ialah pemaju/ pengurusan air blok tersebut dan bukan penghuni.

    2. Kejaan BN pun banyak bagi duit tunai free tapi tak pulak cacai unmo bising rugi ker bagai. Itulah, kalau kejaan nak bagi, kita ambik. Dah orang nak bagi takkan kita nak tolak. Bagus kalau pembangkang kuat sebab pembangkang kuat, rakyat berkat. Tak kiralah sapa pun yang menang, mintak2 janganlah dapat majoriti. Kalau pembangkang kuat, pemerintah takut nak buat sesuka hati.

    ReplyDelete
  63. aku tak tau apa yg Najib pikir skg...semua dah TERBONGKAR dalang Lahat Datu UMNO I see free UMNO rasuah UMNO kroni UMNO campor tangan urusan polis/tentera UMNO salah guna kuasa UMNO komisyen UMNO yahudi UMNO aku rasa BN kalah dalam PRU 13 ne....skg pon aku ingat tak lena tido penjara dah terbayamg je pantang tengok org pakai baju jalur2 FOBIA....aku rase Mahadir pon sama..baru padan muka....

    ReplyDelete
  64. pencacai-pencacai UMno kalau buat comen panjang2 tapi main copy paste ja... ini kalilah.... mari rakyat sabah kita buat perubahan...

    ReplyDelete
  65. Macam pembangkang bukan copy paste juga.

    ReplyDelete
  66. Harris yang timbulkan masalah.

    ReplyDelete
  67. I think they are manipulating.

    ReplyDelete
  68. Sengaja nak timbulkan masalah supaya orang lain boleh mempertikaikan kredibiliti kerajaan.

    ReplyDelete
  69. They are so " brave ".

    ReplyDelete
  70. Asyik nak jatuhkan kerajaan je.

    ReplyDelete
  71. Pengundi harris tu semua. Bodoh!

    ReplyDelete
  72. They are just never appreciate the contributions.

    ReplyDelete
  73. They are just not Malaysians' spirits.

    ReplyDelete
  74. These bunch of people should just leave.

    ReplyDelete
  75. Langkah yang diputus oleh kerajaan dengan mengerakkan pasukan keselamatan untuk melakukan serangan bertali arus dikatakan akan membantu BN untuk terus memerintah selepas PRU Ke-13 ini, kata beberapa orang pemerhati politik.

    ReplyDelete
  76. Penganalisis politik , Dr Arnold Puyok yang menetap di Kota Kinabalu dalam satu kenyataannya yang disiarkan oleh portal berita MalaysianInsider, berkata bahawa tiada alasan kepada pengundi Sabah untuk tidak meneruskan sokongan kepada BN. Rakyat Sabah mahukan ketegasan pihak kerajaan dalam insiden pencerobohan kedaulatan Sabah ini.

    ReplyDelete
  77. Namun seperti lazimnya kumpulan yang anti kerajaan sentiasa mencari jalan untuk mempertikaikan tindakan yang telah dibuat oleh pasukan keselamatan. Malah ada yang mempertikaikan kejadian pencerobohan tersebut sebagai satu sandiwara untuk menakut-nakutkan penduduk Sabah.

    ReplyDelete
  78. Malah gambar-gambar mayat pengganas Sulu yang dijumpai dalam operasi keselamatan yang disiarkan oleh media telah di manipulasi oleh puak pembangkang dalam laman sosial seolah-olah mereka tidak menerima hakikat berlakunya pencerobohan pengganas di bumi Malaysia.

    ReplyDelete
  79. Pemimpin DAP, Tony Pua dalam laman sosial beliau turut mempertikaikan langkah suruhan jaya khas yang ditubuhkan oleh kerajaan bagi menyiasat dakwaan pengeluaran kad pengenalan palsu yang kini ditangguhkan perbicaraan. Gambaran tersirat kononnya ada kaitan dengan insiden yang berlaku di pantai timur Sabah ini.

    ReplyDelete
  80. punca masalah projek ic.bn janji macam mAcam kepada mereka jika undi BN.

    ReplyDelete
  81. Who say they dont have malaysian spirit? To show malaysian spirit is to vote for Bn umno? You are wrong...because we love our country then we have to stop all the corruption among bn umno politician...dont judge the opposition follower dont have malaysian spirit...shame on you.... ini kalilah! Sorry oh my english!

    ReplyDelete
  82. SENJATA MAKAN TUAN..MMG DASAR B****!

    ReplyDelete
  83. Serahkan kepada pihak berkuasa untuk menjalankan siasatannya.

    ReplyDelete
  84. Serangan ini dibayar, agak siapakah yang bayar dan siapakah yang dimanfaatkan?

    ReplyDelete
  85. harus juga berasa syukur sebab pihak tentera dan polis melaksanakan tanggung jawab dengan terbaik.

    ReplyDelete
  86. Pencerobohan yang bertujuan politik khas PRU 13 semakin mendekati. Harus juga membuat siasatan yang terperinci. Jika perlu, tubuhkan RCI.

    ReplyDelete
  87. Serangan yang tidak berkemanusian dan menyebabkan begitu banyak kematian.

    ReplyDelete
  88. Bukan hanya bangsa sulu saja mempunyai darah pahlawan....melayu juga pantang dicabar!!!!!

    ReplyDelete
  89. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  90. Apa guna nak tuduh menuduh walhal kita tak tau perkara yang sebenar melainkan allah...bukan nak berceramah, tapi kalau dah rakyat malaysia sendiri saling bergaduh menuding jari..orang kat luar tu bertepuk tangan tengok kite...tgk malaysia tak aman & myb sampai satu tahap kita akan seperti palestin....Kita support palestin, tp org or country yang tak support palestin mybe aim kte sbb kte bantu mereka....So,to summarize,banyak possibility yang boleh dikaitkan....sama ada parti tertentu main jarum atau ada pembelot dalam parti yang diorang tak discover atau ada pihak lain selain orang sendiri yang main jarum.......Pembangkang or BN@UMNO,i'm not confident they can be so zalim sampai ramai terbunuh or stake sabah utk get control this country...Malaysia still ada belas kasihan...memanglah dunia ni takde manusia yang benar2 berniat baik or tak fikir self-interest. Pada aku, kalau diorang nak sacrifice, mybe they sacrif1ce one or two person not the whole sabah.

    ReplyDelete
  91. Usaha pasukan keselamatan ntuk mempertahankan negara dari ancaman adalah dihargai dan diingati.

    ReplyDelete
  92. Pencerobohan ini dikait rapat dengan PRu13 ini dimana tujuan politik adalah dikaitkan.

    ReplyDelete
  93. Demi kedaulatan dan maruah negara, serangan juag tidak boleh dielakkan.

    ReplyDelete
  94. Seandainya askar, balu dan anak-anak itu tahu bahawa kehadiran Sulu ini adalah bertujuan hendak menyelamatkan kuasa BN di Sabah dengan bantuan pengundi Sulu yang telah diberikan kad pengenalan itu, nescaya mereka akan marah!

    Satu tindakan keji keranan membawa pencerobohan ke Sabah dan menyebabkan kematian dan seolah untuk mengekalkan kuasa dan kedudukannya.

    ReplyDelete
  95. Isu ini masih dalam siasatan, semoga dalang dapat dikesan.

    ReplyDelete
  96. Kita bukan brcakap soal Pencerobohn sebab itu tugas pasukan keselamatan sudah. Bukan brcakap Sulu' kat Sabah ni baik dan brsopan atau sebagainya. Kita mnyentuh ic dan kerakyatn bebas yg buat oleh Tun mustapha, Harris salleh dan Mahathir demi survival politik mereka. Kita juga cuba mnyentuh mngenai hilangnya martabat kaum asal Sabah spt Kadazan,Dusun,Murut dan Bajau. Kita brcakap mngenai trgadainya kedaulatan negara kpd rakyat asing ( Tausug) angkara rejim jahat UMNO zaman dulu. Itu jelas dan jgn pulak pncacai UMNO cuba spin fokus asal dr pengetahuan rakyat Sabah iaitu ic dan warga negara bebas yg 'dijual ' oleh UMNO.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.