Tuesday, March 26, 2013

TK1M - Takut Kalah 1 Malaysia

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar secara sinis mengucapkan tahniah kepada Perdana Menteri, Datuk Najib Razak kerana melancarkan 'Takut Kalah 1 Malaysia (TK1M).

Mahfuz mendakwa, Najib enggan membubarkan Parlimen kerana sangat takut hilang jawatan dan kuasa jika kalah pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Sehinggakan kata Mahfuz, Najib sanggup mebiarkan Dewan Undangan Negeri Sembilan tamat tempohnya pada hari ini.

"Tahniah kepada Perdana Menteri kerana berjaya melancarkan secara tidak langsung satu lagi projek atau program 1 Malaysia iaitu Takut Kalah 1 Malaysia.

"Dun-dun dan Parlimen akan terbubar dengan sendiri, sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam sejarah politik negara kita.

Najib takut untuk di'report kad'kan oleh rakyat," katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Parlimen akan terbubar secara automatik pada 28 April depan.

Manakala pada 7 April (Pahang), 22 April (Selangor), 24 April (Perak), 26 April (Melaka), 28 April (Perlis dan Kelantan), 29 April (Sabah), 2 Mei (Penang dan Kedah) dan 5 April (Terengganu). -HD

64 comments:
Write comments
  1. Dengan kira-kira 7,531 bilik gerakan operasi di Pusat Daerah Mengundi (PDM) ditubuhkan di 222 kawasan Parlimen, bahang kehangatan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) sudah mula dirasakan walaupun tarikah sebenar pilihan raya belum diumumkan.

    ReplyDelete
  2. Di Selangor, terdapat 894 PDM dibuka untuk mengenal pasti kawasan putih, kelabu dan hitam bagi membantu BN dalam kempen pilihan raya.

    ReplyDelete
  3. Koordinator BN Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed berkata, parti komponen BN sudah bersedia menghadapi PRU-13 dan ingin merampas kembali negeri jajahan Pakatan Rakyat itu.

    ReplyDelete
  4. "Jentera pilihan raya BN sudah bersedia dan kami menggunakan pendekatan berintergasi melibatkan kesemua parti komponen dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang baik dengan kita," katanya.

    ReplyDelete
  5. Beliau berkata, bilik gerakan operasi akan menggunakan daftar pemilih untuk membantu mereka mengenal pasti pengundi di kawasan "putih, kelabu dan hitam'.

    ReplyDelete
  6. "Mereka juga akan mengenal pasti sama ada pengundi masih tinggal di dalam atau keluar dari kawasan mengundi dan mendekati mereka," katanya.

    ReplyDelete
  7. Beliau menegaskan kepentingan mendekati pengundi dengan bersarapan atau minum teh bersama rakyat dengan kunjungan rumah ke rumah dalam pertemuan sosial.

    ReplyDelete
  8. Di KUANTAN, Pahang Timbalan Pengerusi MCA Datuk Hoh Khai Mun berkata, jentera parti itu sentiasa berada dalam 'mode combat' sejak tahun lalu.

    ReplyDelete
  9. "Sebaik saja Parlimen dibubarkan, ahli-ahli parti akan bekerja keras untuk memastikan kemenangan berpihak kepada BN.

    "Senarai calon kami telah dihantar pada tahun lalu dan segalanya bergantung kepada kepimpinan tertinggi untuk memutuskan siapa yang akan bertanding," katanya.

    ReplyDelete
  10. Ketika bahang PRU13 semakin terasa, ada juga pihak yang membuat telahan 'Arab Spring' akan berlaku di Malaysia.

    ReplyDelete
  11. Dalam menolak andaian itu, Prof Dr Kamaruddin M Said, Ketua Kluster Sejarah Warisan dan Sosio Budaya Majlis Profesor Negara mengingatkan bahawa 'Arab Spring' itu sebenarnya ditaja kuasa besar terutama Amerika Syarikat.

    ReplyDelete
  12. Menurut beliau, gerakan ini ada kaitannya dengan pandangan Amerika Syarikat bahawa keselamatan negara itu digugat oleh para pemimpin Arab ini yang kemudian dijatuhkan satu persatu.

    ReplyDelete
  13. Ini termasuk Hosni Mubarak yang dikorbankan meskipun ia sekutu Amerika kerana Amerika menganggap Mesir akan menjadi pentas yang boleh menggugat kedudukannya.

    ReplyDelete
  14. Menurut Kamaruddin, Malaysia hanya sebuah negara kecil dan tidak pernah menggugat keselamatan Amerika Syarikat.

    ReplyDelete
  15. Malaysia juga satu-satunya negara di Asia Tenggara yang mengamalkan demokrasi sejak merdeka dengan mengadakan pilihan raya setiap lima tahun sekali.

    ReplyDelete
  16. Parti yang memerintah walaupun tidak sepenuhnya sempurna namun berjaya memainkan peranan membangun negara, menyusun masyarakat, memerangi komunis, mengatasi Peristiwa 13 Mei dan melancarkan DEB.

    ReplyDelete
  17. Menurut Kamaruddin, sejak Merdeka, BN mencatatkan rekod yang baik dalam membangunkan negara

    ReplyDelete
  18. Ia hasil kerjasama gabungan nasionalis Melayu, Cina, India dan kemudian nasionalis Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  19. Beliau berkata parti yang memerintah bukan sekadar menabur janji dan mengaitkan dengan peribahasa "Siapa Menyemai Angin Dia Menuai Badai."

    ReplyDelete
  20. "Maknanya, katakanlah parti memerintah hanya pandai menabur janji, sudah tentu kerajaan itu sudah lama hancur. Ini tidak berlaku kepada BN," tegasnya.

    ReplyDelete
  21. Macam pembangkang tidak takut kalah juga.

    ReplyDelete
  22. Takut kalah satu malaysia? Kamurang tu skandal top 1malaysia.

    ReplyDelete
  23. Scandalious at all

    ReplyDelete
  24. Apa tujuan sebenarnya ni? Sama juga penerima BR1M.

    ReplyDelete
  25. Buang la tabiat buruk mu itu.

    ReplyDelete
  26. So you feel satisfied with it?

    ReplyDelete
  27. After long hiatus.

    ReplyDelete
  28. Saya tak takut pun hahahhaha

    ReplyDelete
  29. Ada saja permainan zaman sekarang.

    ReplyDelete
  30. Kau yang paling takut baitu.

    ReplyDelete
  31. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam mengumumkan berita gembira empat perkara yang bakal dinikmati kira-kira 40,000 pegawai dan kakitangan di bawah tujuh agensi Badan Berkanun yang Diasingkan Saraan (BBDS) tidak lama lagi.
    Ia melibatkan penubuhan Dana Pencen bagi kakitangan di bawah BBDS, pemberian imbuhan tetap perumahan, pemberian bayaran sagu hati tamat perkhidmatan dan penyelarasan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) majikan mengikut tempoh perkhidmatan.

    ReplyDelete
  32. “Setelah kita (kerajaan) kaji perkara-perkara yang dituntut, maka dalam majlis yang cukup bersemangat dan luar biasa ini kerajaan bersetuju menubuhkan Dana Pencen bagi BBDS.
    “Pelaksanaan Dana Pencen ini ialah melalui jumlah potongan caruman KWSP dibahagi kepada dua – separuh dimasukkan ke dalam caruman KWSP dan separuh lagi dicarum kepada Dana Pencen – Bila bersara nanti akan dapat keluarkan caruman KWSP dan dapat juga pencen,” katanya.

    ReplyDelete
  33. Pengumuman Najib disambut tepukan gemuruh kira-kira 8,000 pegawai dan kakitangan yang hadir pada Perhimpunan Perdana BBDS bersama Perdana Menteri di Pusat Dagangan Dunia Putra, di sini.
    Tujuh agensi di bawah BBDS ialah Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Bank Simpanan Nasional (BSN), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Pertubuhan Keselamatan Sosial (PER-KESO), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Tabung Haji dan Perbadanan Hal Ehwal Bekas Tentera (PERHEBAT).

    ReplyDelete
  34. Mengenai penyelarasan sumbangan majikan kepada caruman KWSP, Najib berkata: “Semakin lama pekerja berkhidmat, maka semakin tinggi caruman KWSP maji-kan kepadanya.”
    Pengumuman itu selaras dengan empat tuntutan sama yang diperjuangkan BBDS sejak 2009 dan hasil perjumpaan mereka dengan Najib di Putrajaya pada 22 Februari lepas.

    ReplyDelete
  35. Terdahulu, Perdana Menteri dalam ucapannya turut berkongsi ramuan mengurus-kan ekonomi negara dengan baik iaitu tidak mengamalkan sikap populis.
    “Kita sedar bahawa kalau kita secara sewenang-wenangnya mengambil sikap populis iaitu memberi segala-galanya tetapi tidak mengurus tadbir negara dengan baik, maka itulah resepi yang akan bawa negara kita ke lembah kehan-curan ekonomi dalam masa terdekat,” tegasnya.

    ReplyDelete
  36. Mengambil contoh krisis ekonomi di beberapa negara Eropah, termasuk yang terbaru di Cyprus, Najib berkata setiap tindakan haruslah bersandarkan kepada lingkungan realiti serta tidak berlandaskan tuntutan nafsu jangka pendek yang akan merosakkan masa depan generasi akan datang.
    “Kita jangan fikir apa saja yang kita nak, kita boleh lakukan… kita tuntut, orang lain mesti beri. Tapi sebaliknya kalau kita bekerja penuh dedikasi dan produktif… negara membangun dan kerajaan mengemudi, apa salahnya kita tolong para pekerja kita. Inilah ramuan dan formula di mana kita dapat memakmurkan ekonomi dan mensejahterakan pekerja serta rakyat.

    ReplyDelete
  37. “Apa yang saya sebut berdasarkan kejayaan Malaysia, bukan cerita kegagalan kita. Bukan ekonomi yang tak pandai diuruskan dengan baik… bukan diserah pada IMF (Tabung Kewangan Dunia) walaupun hampir-hampir (diserah) pada 1997. Orang itu pula sampai hari ini masih tuntut untuk jadi Perdana Men-teri,” katanya.
    Dalam pada itu, Najib berkata kebajikan setiap pekerja harus dijaga kerana mereka merupakan aset terbesar dalam sesebuah organisasi.
    Pada perhimpunan itu, BBDS turut memberi sumbangan kepada Tabung Wira Lahad Datu. — Bernama

    ReplyDelete
  38. ko cerita apapun dah nak undi bro,dah terlambat. rakyat bukan bodoh dah pandai menilai

    ReplyDelete
  39. apa pun aku amat sayangkan umno tapi kal iini aku undi PAKATAN RAKYAT

    ReplyDelete
  40. Najib tak perlu takut kalah kerana mereka pasti akan menang

    ReplyDelete
  41. They can do anything to remain in power.

    ReplyDelete
  42. Masing-masing ada agenda untuk dicapai.

    ReplyDelete
  43. Let see whether UMNO will still remain in power. PATI may be another concern.

    ReplyDelete
  44. Serahkan kepada rakyat sendiri untuk menilai.

    ReplyDelete
  45. Najib break record to dissolve parliment after the due date.

    ReplyDelete
  46. Sehingga kini kerajaan masih gagal mengumumkan tarikh PRU13, banyak andaian dibuat termasuk juga takut kalah.

    ReplyDelete
  47. UMNO semakin ditolak. Adakah UMNO sedar kelemahannya?

    ReplyDelete
  48. Kenapa pula Najib enggan membubarkan parlimen?

    ReplyDelete
  49. BN sudah menggunakan begitu banyak duit untuk menambat hati rakyat. Berjayakah?

    ReplyDelete
  50. Let see how PATI react in PRU13?

    ReplyDelete
  51. Barisan Nasional (BN) will achieve victory if the component parties remain united, says Liberal Democratic Party (LDP) president Datuk Liew Vui Keong.


    ReplyDelete
  52. “Not only in Likas, but in all the parliamentary and state seats that BN is contesting,” he said during a luncheon for BN component parties’ youths and BN’s N14 Likas candidate Chin Shu Ying here yesterday.

    ReplyDelete
  53. Also present were LDP deputy president Datuk Chin Su Phin, vice presidents Datuk Lim Ming Hoo and Datuk Pang Yuk Ming, secretary-general Datuk Teo Chee Kang, and members from PBS, Umno, MCA and other component parties.

    ReplyDelete
  54. Liew urged BN component party members to be united to ensure victory for all BN candidates.

    ReplyDelete

  55. “LDP is elated that we are appointed to contest in the Likas state constituency,” he said.

    ReplyDelete
  56. He pointed out that Chin would face political veteran, SAPP president Datuk Seri Panglima Yong Teck Lee in Likas.

    ReplyDelete
  57. If Chin successfully defeat Yong, he will be a hero, he said.

    ReplyDelete
  58. Nonetheless, Liew said Chin still needed the support from BN component parties’ members.

    ReplyDelete

  59. In the state BN manifesto launched by Sabah BN chairman Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman yesterday (April 22), Liew said the Sabah illegal immigrant issue was placed as the top priority, which reflected the sincerity of the BN government towards the problem.

    ReplyDelete
  60. He said the government would implement the recommendations by the Royal Commission of Inquiry (RCI) to effectively tackle the issue of illegal immigrants in Sabah.

    ReplyDelete
  61. Meanwhile, Sabah BN has listed native land issues as the second priority to resolve the issues related to this problem. Liew said he would also request the government to resume the issuance of native certificates that had been frozen since the 1980s.

    ReplyDelete
  62. Liew said the BN had included the Eastern Sabah Security Command (ESSCOM) into the manifesto, while the opposition parties were not concerned about the safety of the State and Sabahans and had even claimed that the intrusion was orchestrated by BN.

    ReplyDelete
  63. “We have lost 10 security personnel, who have parents and children, how can this be a joke?” Liew asked.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.