Thursday, March 28, 2013

Apa selepas PRU13?

Ketika artikel ini ditulis dan disiarkan, Dewan Rakyat masih berbaki empoh sebulan lebih untuk terbubar secara automatik. Masih ada dalam kalangan kita terkeliru di antara Parlimen dan Dewan Rakyat. Parlimen sebenarnya merujuk kepada dua dewan iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Tetapi apabila sudah terbiasa menyebabkan ramai yang menganggap Parlimen itu Dewan Rakyat dan Dewan Rakyat itu Parlimen.

Ini adalah kali pertama dalam sejarah Malaysia apabila Parlimen dibiarkan lanjut sehingga menghampiri tempoh matangnya. Banyak telahan dibuat seperti BN takut partinya kalah,BN sedang mengatur strategi dan sebagainya.

Terdapat juga yang mengatakan bahawa BN mahu melaksanakan sehabis mungkin segala inisiatif dan dasar transformasi yang dibawa oleh YAB Datuk Seri Najib Tun Razak. Pilihanraya umum kali ini diakui ramai bahawa akan menjadi paling sengit. Hal ini kerana PAS, DAP dan PKR di dalam Pakatan Rakyat (PR) tidak lagi berperangai seperti parti pembangkang biasa.

Mereka sudah tekad dan mula menunjukan diri mereka sebagai kerajaan dalam penantian selepas mereka Berjaya menafikan majoriti 2/3 di Dewan Rakyat. Selepas pilihanraya umum 2008 yang dianggap sebagai “tsunami politik”, Barisan Nasional (BN) sudah mula mempercayainya bahawa selepas 2008, mereka berkemungkinan akan menjadi parti pembangkang pada masa akan datang.

Hikmah daripada “tsunami politik 2008”, Malaysia mula menuju ke arah dimensi politik baru. Malaysia sudah ke arah mengamalkan sistem dua parti iatitu BN dan PR. Kini, pada tahun 2013, buat pertama kalinya parti-parti pembangkang seperti PAS, DAP dan PKR akan turun ke gelanggang pilihanraya sebagai satu muafakat politik di bawah nama PR. Adapun begitu, masih terdapat parti-parti lain yang boleh menjadi seperti PSM, KITA, Berjasa dan lain-lain boleh dikategorikan mewakili suara ketiga dalam politik Malaysia. Namun begitu, saya merasakan berkemungkinan Parti Sosialis Malaysia (PSM) akan menyertai PR.

Parti-parti politik dan NGO yang lain sekadar tidak memberi apa-apa impak. Bahkan apabila saya membaca berita bahawa Ikatan Muslim Malaysia (ISMA) akan bertanding di dalam pilihanraya umum ke-13 ini menggunakan logo parti Berjasa serta Gerakan Mahasiswa13(GE13)mengumumkan akan bertanding di kerusi Parlimen Pekan, saya rasa kedua-dua pihak ini hanya menyibuk dan memanaskan suasana pilihanraya sahaja. Walaubagaimanapun, di ambang pilihanraya umum ke-13, suasana sememangnya makin panas dan menarik.

Dasar BN dan PR

Setakat ini, BN belum mengeluarkan apa-apa manifesto pilihanraya. Tetapi PR telah bertindak lebih awal dengan mengumumkan manifesto mereka. Saya telah pun membaca manifesto PR beserta dengan Buku Jingga yang mereka pernah tonjolkan sebelum ini.

Secara peribadinya, saya melihat manifesto pilihanraya PR merupakan kesinambungan daripada Buku Jingga. Pemimpin-pemimpin PR mendakwa kebanyakan idea dan dasar PR telah ditiru oleh parti pemerintah BN. Saya memerhati sedikit sebanyak manifesto PR. Kebanyakannya relevan namun adakah semua dasar ini akan dilaksanakan dengan jayanya selepas PR membentuk kerajaan persekutuan?.

Saya tidak mahu bincang manifesto PR di sini. Anda semua boleh baca dan menilai sendiri. Seharusnya politik negara kita perlu bergerak dengan lebih matang dan professional. Ini adalah satu perkara positif apabila kedua-dua gabungan parti politik ini memperkenalkan gagasan masing-masing demi kesejahteraan rakyat.

Apa Selepas PRU13?

Saya tidak mahu membuat ramalan parti manakah yang bakal menguasai Putrajaya nanti. Walaupun saya sudah mendapat sedikit gambaran mengenainya tetapi biarlah ramalan itu terus menjadi ramalan sehingga pada hari mengundi nanti. Sebagai rakyat Malaysia, saya cuma berharap politik Malaysia akan berubah. Politik Malaysia perlu melakukan anjakan paradigm.

Amalan politik fitnah dan politik lucah mesti dihentikan segera. Saya berharap tidak ada lagi mana-mana pihak yang membaling cat, telur, batu serta menganggu majlis orang. Saya juga mahu badan-badan penguatkuasa seperti polis bertindak dengan professional.

Pihak yang berjaya menguasai Putrajaya nanti haruslah betul-betul membela dan memperjuangkan kepentingan rakyat. Tiada lagi rasuah, kronisme, nepotisme dan segala perkara keji dan mungkar di dalam politik pentadbiran. Manakala pihak yang kalah harus redha.

Jangan pula nanti ada parti politik membuat huru hara terutamanya bagi parti yang sudah lama memerintah dan tetiba meroyan kerana kalah. Jika merasakan bahawa pilihanraya itu penuh dengan penipuan dan penyelewengan maka ia harus di bawa ke muka pengadilan.

Sebab itu, tanpa segan-silu, saya menyokong 10 tuntutan BERSIH. Pilihanraya kita masih ada keraguan dan perlu ditajdidkan demi kebaikan negara. Seperkara lagi, budaya politik pasca pilihanraya umu ke-13 mesti berubah. Tiada lagi istilah “kuda tunggangan”, “balaci”, “macai”, “pencacai”, “alat”, “ejen” dan sebagainya.

Oleh Abdul Muiz Azmi (DD)

45 comments:
Write comments
  1. Kita mesti pencenkan dinasour-dinasour politik yang sedia ada samada di pihak BN ataupun Pakatam. Di samping semua mereka ada sumbangan tersendiri dan kita menghargainya, tetapi mereka telah membawa dendam warisan, politik era lama yang tidak sesuai lagi bagi generasi yang mahu ke hadapan. Kita mahu politik yang lebih segar bukan politik selak kain, tetapi politik telus dan idea yang bernas.

    ReplyDelete
  2. Malaysia baru yang segar dan bebas daripada mimpi buruk semalam hanya akan wujud setelah UMNO/BN hancur sehancur-hancurnya. Marilah kita bersama-sama menegak dan menegapkan kerajaan baru di bawah pimpinan PAS/PR. Semoga Malaysia baru akan menjadi kenyataan. Amin.

    ReplyDelete
  3. Semua pun masih tertanya2 bila parlimen dibubar dan bila PRU akan dilaksanakan.

    ReplyDelete
  4. Semua keputusan ada di tangan Najib.tunggu sajalah pengumuman dibuat.

    ReplyDelete
  5. Samada kerajaan sekarang akan terus kekal atau sebaliknya, terpulang pada undi rakyat.sama2 kita nantikan.

    ReplyDelete
  6. Prime Minister Datuk Seri Najib Razak today continued with his meetings with the chairmen of state Barisan Nasional (BN) and Umno liaison committees at the Perdana Putra building here.

    The meetings, which began at 8am, are believed to have focused on finalising the list of BN candidates for the 13th general election, due to be called at any time now.

    ReplyDelete
  7. Among those who were seen entering the building this morning were Sarawak Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud, Perlis Mentri Besar Datuk Seri Md Isa Sabu, Penang Umno Liaison Committee chairman Datuk Zainal Abidin Osman and Perlis Umno Liaison Committee deputy chairman Datuk Seri Shahidan Kassim.

    The meetings were also attended by Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin and BN secretary-general Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

    ReplyDelete
  8. Zainal Abidin, who slowed down his car as he entered and left the building, just said “All OK” to the 30 or so journalists who had been waiting from as early as 7am at the entrance of the building.

    Shahidan also said the same thing, and added: “May God bless you all. Long live BN!”

    ReplyDelete
  9. In the afternoon, those seen going for the meetings were Kedah Umno Liaison Committee chairman Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah and deputy chairman Datuk Mukhriz Mahathir, as well as Negeri Sembilan Mentri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan.

    Mohamad told reporters the list of candidates had yet to be finalised and there was much more to discuss.

    ReplyDelete
  10. The last of the cars to leave the building was that carrying Kelantan Umno Liaison Committee chairman Datuk Seri Mustapa Mohamed.

    Sources had said that all the leaders of BN component parties would be meeting with the prime minister today, but they were not seen entering or leaving the Perdana Putra building.

    ReplyDelete
  11. Sebarang usaha untuk menimbulkan kekecohan semasa pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) nanti tidak berbaloi dan tidak menguntungkan rakyat, demikian pendapat beberapa ahli akademik.

    ReplyDelete
  12. Pensyarah Kolej Undang-Undang Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM) Mohamad Faisol Keling berkata taktik seumpama itu semata-mata untuk meraih kuasa tidak harus digunakan oleh mana-mana pihak.

    ReplyDelete
  13. "Sebarang cetusan idea untuk menghuru-harakan perjalanan PRU-13 boleh menjurus kepada budaya politik tidak sihat, sekali gus menggugat kestabilan negara," katanya

    ReplyDelete
  14. Beliau memberikan contoh ketidakstabilan yang berlaku di beberapa negara di Timur Tengah akibat kekecohan berpanjangan.

    ReplyDelete
  15. Beliau mengulas tentang apa yang didakwa sebagai manual sebuah parti politik yang tersiar dalam sebuah laman blog, dilihat seolah-olah sebagai strategi untuk mewujudkan suasana huru-hara pada pilihan raya umum nanti.

    ReplyDelete
  16. Saya yakin Najib blm bubar Parlimen sebab dia mahu capai dulu semua janji yang BN pernah buat dulu.

    ReplyDelete
  17. Saya berpendapat hal tu tak memudaratkan mana-mana pihak pun lagi pula belum expire date lagi.

    ReplyDelete
  18. Apa selepas PRU13?Apa selepas PRU13? Soalan yang sangat baik untuk difikir secara kritikal oleh rakyat.

    ReplyDelete
  19. Rakyat perlu tahu apa yang mereka mahukan. Bukan saja untuk hari ini dan esok tapi sampai bila-bila... Keputusan kita sekarang akan mempengaruhi apa yang berlaku di masa depan.

    ReplyDelete
  20. Maka jangan sia-siakan peluang yang ada. Pastikan kita mengundi parti dan pemimpin yang terbaik.

    ReplyDelete
  21. selepas pru13, BN akan membentuk kerajaan baru dengan majoriti yang lebih besar...

    ReplyDelete
  22. The 21st century development of rural areas under the concept of making available housing and economic projects is reflective of the transformation brought by the government to raise the livelihood of the rural communities to be on par with that of the urban people, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak

    ReplyDelete
  23. He said the transformation implemented by the Barisan Nasional (BN) government so far was to enable the rural communities to emerge from poverty and secure an income of RM1,000 and more a month.
    “The modernisation concept has been successful whereby the landscape has changed in the rural areas, including in the Felcra, Felda and Risda plantations.

    ReplyDelete
  24. “We want the modern lifestyle in the cities to be brought to the rural areas, not just the physical development but also the comprehensive nature of the 21st century development,” he said when opening the ‘Rimbunan Kaseh’ integrated community project in Tanjung Besar, near here.

    ReplyDelete
  25. Also present were Pahang Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob, State Secretary Datuk Seri Muhammad Safian Ismail and director-general of the Implementation Coordination Unit in the Prime Minister’s Department Datuk Seri Shukry Mohd Salleh.

    ReplyDelete
  26. Najib said the project, an integrated community development with housing and agricultural projects for the rural people, was an ongoing effort by the government to look after the welfare of the people and alleviate poverty.

    ReplyDelete
  27. The RM37-million project was developed by IRIS Corporation Berhad with the cooperation of the state government and the State Islamic Religious and Malay Customs Council (MAIP) to settle 100 poor families in the state on a 12-hectare site.

    ReplyDelete
  28. So far, 76 houses had been completed and 71 families moved into the houses from Dec 1 last year while the remaining 24 houses were expected to be ready in August or September.
    “The Rimbunan Kaseh project here is the first to be completed after a decision was made on Feb 21 last year.
    Besides being implemented in a short time, it is regarded as a model for rural development in the 21st century,” he said.

    ReplyDelete
  29. He said the success of the programme was a result of smart partnership among the federal government, state government and a private sector company in realising modernisation in a rural area.
    Najib said the 100 houses were built through an industrial building system complete with electricity and clean water supply.

    ReplyDelete
  30. He said the Rimbunan Kaseh project was capable of meeting the needs of settlements, generate an economy and put into practice a high-technology farming method which promised a high productivity.

    ReplyDelete
  31. “For example, to cultivate the golden melon, one can use the Autopot technology and the harvest can be exported to Singapore. Here, too, we breed the Jade Perch fish from Australia which has high Omega 3 content and is worth RM80 a kilogramme in restaurants,” he said.

    ReplyDelete
  32. The prime minister said the government still had various development plans for the people, especially in the rural areas.
    As such, the support of the people for the BN must continue so as to ensure that these plans were implemented, he said. — Bernama

    ReplyDelete
  33. PERTELINGKAHAN ANTARA PEMBANGKANG DI SABAH ADALAH PETANDA AWAL BAHAWA BN AKAN TERUS MEMERINTAH SELEPAS PRU13

    Tilikan pawang politik bahawa Pakatan Rakyat di Sabah bakal berpecah dan punah semakin menjadi realiti yang pahit bagi pembangkang. Ini berikutan beberapa perkembangan terbaru berhubung kedudukan politik pembangkang di Sabah yang bercita-cita untuk menawan negeri itu pada Pilihan Raya Umum ke 13 yang bakal diadakan dalam masa terdekat.

    ReplyDelete
  34. PERTELINGKAHAN ANTARA PEMBANGKANG DI SABAH ADALAH PETANDA AWAL BAHAWA BN AKAN TERUS MEMERINTAH SELEPAS PRU13

    Pertama adalah kenyataan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali yang mengesahkan Pakatan Rakyat telah menutup pintu perbincangan pengagihan kerusi dengan Parti Maju Sabah (SAPP) pimpinan bekas Ketua Menteri Yong Teck Lee. Ini kerana Pakatan Rakyat mendakwa SAPP bersikap keras kepala untuk membolot majoriti kerusi Parlimen dan DUN dan tidak mahu bertolak ansur dengan PKR, Dap dan Pas.

    ReplyDelete
  35. PERTELINGKAHAN ANTARA PEMBANGKANG DI SABAH ADALAH PETANDA AWAL BAHAWA BN AKAN TERUS MEMERINTAH SELEPAS PRU13

    Sikap parochial dan kenegerian ini menambahkan pening kepala Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim apabila pendirian ‘Sabah Untuk Sabah’ ini disokong pula oleh Parti Pembaharuan Negeri (STAR) yang diketuai oleh Dr Jeffrey Kitingan. Dr Jeffrey yang dikenali sebagai salah satu ‘raja lompat parti’ di Sabah pernah menjadi Naib Pengerusi PKR satu ketika dulu. Beliau meninggalkan PKR setelah bertelagah dengan Anwar yang menyisihkannya daripada jawatan Pengerusi Perhubungan PKR Sabah lalu menubuhkan STAR.

    ReplyDelete
  36. PERTELINGKAHAN ANTARA PEMBANGKANG DI SABAH ADALAH PETANDA AWAL BAHAWA BN AKAN TERUS MEMERINTAH SELEPAS PRU13

    Situasi Pakatan Rakyat bertambah getir apabila Naib Ketua Wanita PKR Sabah dan beberapa pimpinan lain keluar parti menyebabkan Ketua Wanita Zuraida Kamaruddin terpaksa mengeluarkan kenyataan untuk mententeramkan keadaan.

    ReplyDelete
  37. PERTELINGKAHAN ANTARA PEMBANGKANG DI SABAH ADALAH PETANDA AWAL BAHAWA BN AKAN TERUS MEMERINTAH SELEPAS PRU13

    Jika Anwar tidak dapat menyelesaikan isu pengagihan kerusi menjelang PRU13 dalam beberapa minggu lagi, nampaknya Pakata Rakyat terpaksa berdepan dengan pertandingan 3, 4 malah 5 penjuru atau lebih di kesemua 60 kerusi DUN dan 25 kawasan Parlimen.

    ReplyDelete
  38. PERTELINGKAHAN ANTARA PEMBANGKANG DI SABAH ADALAH PETANDA AWAL BAHAWA BN AKAN TERUS MEMERINTAH SELEPAS PRU13

    Bukan sahaja ia terpaksa berhadapan dengan jentera pilihan raya Barisan Nasional yang lengkap, efisien dan kuat tetapi juga terpaksa menepis cabaran daripada SAPP, STAR serta barisan calo-calon bebas. Natijahnya undi pembangkang akan bercemperai di peti undi dan ini akan menjadi faktor kukuh yang menyumbang kepada kemenangan besar di Sabah.

    ReplyDelete
  39. PERTELINGKAHAN ANTARA PEMBANGKANG DI SABAH ADALAH PETANDA AWAL BAHAWA BN AKAN TERUS MEMERINTAH SELEPAS PRU13

    Pilihan Raya Kecil Batu Sapi pada tahun 2010 menjadi bukti sikap rigid SAPP yang berkeras untuk bertanding dan akhirnya calon PKR kalah di tangan BN. Nampaknya senario yang sama akan mempengaruhi keputusan PRU13 di Sabah nanti.

    ReplyDelete
  40. PERTELINGKAHAN ANTARA PEMBANGKANG DI SABAH ADALAH PETANDA AWAL BAHAWA BN AKAN TERUS MEMERINTAH SELEPAS PRU13

    Pas kini berlaga angin dengan PKR dan Dap dalam isu kalimah ALLAH dan isu kristianisasi di Sabah turut akan menaikkan suhu politik dengan sekutu politiknya. Apa hal sekali pun Dap akan tetap bersama PKR yang mempunyai dasar terbuka terhadap agama yang lambat laun akan meletakkan Pas dalam keadaan seperti melukut di tepi gantang.

    ReplyDelete
  41. PERTELINGKAHAN ANTARA PEMBANGKANG DI SABAH ADALAH PETANDA AWAL BAHAWA BN AKAN TERUS MEMERINTAH SELEPAS PRU13

    Jika Pakatan Rakyat berkeras mahu bertanding di semua kerusi DUN dan Parlimen ia bakal ditolak oleh pengundi Sabah sendiri yang sentiasa merasa parti-parti Semenanjung seperti PKR, Pas dan Dap terlalu bersikap angkuh.

    ReplyDelete
  42. PERTELINGKAHAN ANTARA PEMBANGKANG DI SABAH ADALAH PETANDA AWAL BAHAWA BN AKAN TERUS MEMERINTAH SELEPAS PRU13

    Anwar beranggapan rakyat sabah mudah digula-gulakan dengan pelbagai dakyah dan isu yang ditimbulkan terhadap BN. Pembangkang gagal melihat realiti bahawa negeri itu mempunyai keinginan serta harapan yang tinggi untuk sama-sama maju setaraf dengan negeri-negeri di Semenanjung.

    ReplyDelete
  43. PERTELINGKAHAN ANTARA PEMBANGKANG DI SABAH ADALAH PETANDA AWAL BAHAWA BN AKAN TERUS MEMERINTAH SELEPAS PRU13

    Hanya BN yang berjaya memenuhi kehendak pembangunan rakyat Sabah selama 50 tahun bersama dalam Persekutuan Malaysia. Pembangkang hanya bermodalkan air liur dan jentera fitnah yang sentiasa bergerak meracuni fikiran rakyat tetapi gagal untuk menunjukkan kemampuan mentadbir atau membela nasib rakyat.

    ReplyDelete
  44. PERTELINGKAHAN ANTARA PEMBANGKANG DI SABAH ADALAH PETANDA AWAL BAHAWA BN AKAN TERUS MEMERINTAH SELEPAS PRU13

    Nasib negeri Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan yang diperintah pembangkang sudah cukup menjadi bukti kepalsuan janji-janji manis mereka. Tidak perlu lagi menipu rakyat Sabah atau Sarawak dengan manifesto yang mengandungi kata-kata kosong yang tidak bernilai dan membawa apa-apa erti.

    ReplyDelete
  45. kita tunggu ja PRU baru tau.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.