Wednesday, March 27, 2013

VIDEO : Pengganas Penggal Kepala Wira Malaysia?

VIDEO yang disiarkan melalui Facebook ini menggambarkan suasana perang gerila yang membabitkan Pengganas Filipina yang mengaku Tentera Sultan Sulu.

Terdapat babak 'Perwira' kita dipenggal kepala setelah dibunuh. Tidak pasti adakah video ini menggambarkan suasana sebenar di Lahad Datu atau di tempat lain.

Kualiti video tidak begitu memuaskan kerana dirakam dalam suasana perang oleh amatur dan mungkin menggunakan telefon bimbit sahaja.

* Sebelum ini sabahdaily.com perna mengulas tentang video ini. Jika diamati permulaan video ini mungkin berlaku ditempat lain dan video ini diupload semula oleh individu tertentu dan mendakwa bahawa ia berlu semasa pencerobohan pengganas Sulu di Tanduo Lahad Datu.

TONTON VIDEOKLIP.

38 comments:
Write comments
  1. Ini video peperangan di selatan phillipines. video ini sudah lama di you tube. Saya pernah lihat video ini setahun yang lepas.

    ReplyDelete
  2. bukan bah I tu Di lahat datu, di palipin bah I tu, durg perang sama tantara palipin yg berbangsa visaya itu pasal putih kulit na, baju tantara m'sia lain bah dan perang di lahat datu bukan di dalam hutan tapi di ladang kelapa sawit bah, cara abu sahip mau kasi kana media m'sia tu..


    BAYUMURNI.....

    ReplyDelete
  3. yang pasti kerja pengganas sulu yang mengaku islam tapi tiada tamadun

    ReplyDelete
  4. Percaya atau tidak suatu masa nanti kita orang sabah terutama KDM akan di sembelih seperti di vedio itu, sedia sedialah kerana kita di percayai dari vietnam oleh si kiram.Mungkin kita selesa kalau masih dalam jajahan british.

    ReplyDelete
  5. Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata pengganas Sulu harus dibicarakan mengikut undang-undang Malaysia kerana telah bertindak kejam dan tidak berperikemanusiaan.

    ReplyDelete
  6. Beliau berkata kerajaan Malaysia tidak akan berkompromi selain menahan kumpulan penceroboh dari selatan Filipina itu kerana mereka telah bertindak kejam membunuh lapan anggota polis dalam insiden pencerobohan di Lahad Datu, Sabah.

    ReplyDelete
  7. "Jangan ada seorang pun penceroboh terlepas...kita mahu penceroboh militan ini sama ada ditembak mati atau ditangkap hidup-hidup," katanya kepada pemberita.

    ReplyDelete
  8. Ahmad Zahid tidak menolak kemungkinan bahawa pengganas dipengaruhi dadah atau menggunakan ilmu hitam sehingga bertindak kejam terhadap anggota pasukan keselamatan yang terkorban.

    ReplyDelete
  9. "Dalam undang-undang peperangan sekalipun tidak ada yang membenarkan mana-mana penceroboh atau anggota yang terlibat dalam peperangan boleh mencungkil mata, boleh penggal kepala atau memotong anggota tubuh badan.

    ReplyDelete
  10. "Apa yang mereka lakukan ini tidak boleh diterima rakyat Malaysia kerana perbuatan ini tiada belas kasihan," katanya.

    ReplyDelete
  11. Beliau berkata polis bertindak mengikut undang-undang sedia ada untuk mengambil tindakan terhadap pengganas militan itu.

    ReplyDelete
  12. "ATM (Angkatan Tentera Malaysia) apabila kita berada di barisan hadapan, kita harus musnahkan musuh...kita hormati bidang kuasa yang ada pada polis dan kita serahkan kepada polis dalam menjalankan tugas mengikut perundangan," katanya.

    ReplyDelete
  13. Ahmad Zahid menegaskan mana-mana pihak tidak perlu mempersoalkan tindakan pasukan keselamatan iaitu Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan ATM dalam insiden pencerobohan itu.

    ReplyDelete
  14. "Kita mahu memperlihatkan kepada masyarakat bahawa di dalam keadaan yang memerlukan polis dan ATM adalah pasukan yang bergerak bersama-sama sebab itu pada sidang akhbar Panglima ATM dan Ketua Polis Negara sentiasa bersama," katanya.

    ReplyDelete
  15. Mengenai tawaran gencatan senjata oleh Jamalul Kiram III, didakwa dalang pencerobohan itu, beliau berkata Malaysia tidak akan berkompromi dengan pihak tersebut kerana tiada tanda-tanda mereka akan bertindak demikian.

    ReplyDelete
  16. "Saya telah berada di ground zero dan saya dapat merasakan bahawa mereka memang berhasrat untuk terus menduduki kawasan-kawasan diceroboh kerana mereka (pengikut) telah dijanjikan sejumlah wang dan dijanjikan dengan tanah untuk ladang-ladang di Sabah oleh Jamalul Kiram dan pemimpin-pemimpin lain," katanya.

    ReplyDelete
  17. Ahmad Zahid tidak menolak kemungkinan bahawa pengganas dipengaruhi dadah atau menggunakan ilmu hitam sehingga bertindak kejam terhadap anggota pasukan keselamatan yang terkorban.

    Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130310/dn_34/Pengganas-Sulu-harus-dibicara-ikut-undang-undang-Malaysia#ixzz2Oi7pQmvv
    © Utusan Melayu (M) Bhd

    ReplyDelete
  18. "Dalam undang-undang peperangan sekalipun tidak ada yang membenarkan mana-mana penceroboh atau anggota yang terlibat dalam peperangan boleh mencungkil mata, boleh penggal kepala atau memotong anggota tubuh badan.

    Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130310/dn_34/Pengganas-Sulu-harus-dibicara-ikut-undang-undang-Malaysia#ixzz2Oi7wzPsF
    © Utusan Melayu (M) Bhd

    ReplyDelete
  19. "Apa yang mereka lakukan ini tidak boleh diterima rakyat Malaysia kerana perbuatan ini tiada belas kasihan," katanya.

    Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130310/dn_34/Pengganas-Sulu-harus-dibicara-ikut-undang-undang-Malaysia#ixzz2Oi8D16in
    © Utusan Melayu (M) Bhd

    ReplyDelete
  20. Beliau berkata polis bertindak mengikut undang-undang sedia ada untuk mengambil tindakan terhadap pengganas militan itu.

    Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130310/dn_34/Pengganas-Sulu-harus-dibicara-ikut-undang-undang-Malaysia#ixzz2Oi8NUciJ
    © Utusan Melayu (M) Bhd

    ReplyDelete
  21. "Kita mahu memperlihatkan kepada masyarakat bahawa di dalam keadaan yang memerlukan polis dan ATM adalah pasukan yang bergerak bersama-sama sebab itu pada sidang akhbar Panglima ATM dan Ketua Polis Negara sentiasa bersama," katanya.

    Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130310/dn_34/Pengganas-Sulu-harus-dibicara-ikut-undang-undang-Malaysia#ixzz2Oi8WbdoM
    © Utusan Melayu (M) Bhd

    ReplyDelete
  22. ya, sy pun pernah tonton ni sebelum peristiwa di kampung simunul, ini perang di selatan philipine.harap jangan sebar perkara yang akan menyinggung keluarga perwira terkorban. kasihan dan sedih melihat mereka terutama anak yang masih kecil masih lagi menangis dan sehingga pengsan balu apabila mengenang peristiwa lahad datu.mereka masih berkabung dan perwira patut dikenang seadanya atas jasa bukan dengan cara kematian mereka.

    ReplyDelete
  23. Kan celoreng tu kpunyaan tentera Philipines...mangsa dibunoh oleh Moro tu bukan Tentera sulu. Pertempuran di Zamboanga.

    ReplyDelete
  24. pakaian tentera tu seperti kepunyaan tentera philipines...

    ReplyDelete
  25. bab begini tak payah siar kat sini kalau dah pasti bukan tentera kita....sabahdaily nak kena saman ka?

    ReplyDelete
  26. Keganasan yang digunakan amat kejam dan tidak berkemanusiaan.

    ReplyDelete
  27. Setiap tindakan yang diambil harus mengikut prosedur yang betul.

    ReplyDelete
  28. Tuntutan yang menyebabkan begitu banyak kematian, apakah tujuan sebenarnya?

    ReplyDelete
  29. Isu ini harus dikawal dan dipantau agar saki baki tidak bertindak lagi.

    ReplyDelete
  30. Video tersebut harus dikenal pasti.

    ReplyDelete
  31. Keberkesanan program Strategi Lautan Biru Negara (NBOS) yang melibatkan kerjasama antara pasukan polis dan tentera terserlah sepanjang gerakan ofensif pasukan keselamatan menangani insiden pencero-bohan di Lahad Datu

    ReplyDelete
  32. Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata gabungan unit-unit gerak gempur polis dibantu komitmen sepenuhnya daripada angkatan tentera benar-benar menggerunkan musuh sehingga militan Sulu kehilangan arah. “Gabungan unit-unit di bawah PDRM (Polis Diraja Malaysia), antaranya Pasukan Gerakan Am, Gerak Khas, Vat69, Pasukan Gerakan Marin serta Unit Udara dan dibantu penuh komitmen oleh ATM (Angkatan Ten-tera Malaysia) menyerlahkan kegagahan pasukan keselamatan negara dalam meme-rangi pengganas.

    ReplyDelete
  33. “Dan ternyata setelah Operasi Daulat dilancar, ke-rjasama PDRM-ATM melalui NBOS ini amat berkesan dan berjaya memperkukuh kekuatan pasukan keselamatan dalam mempertahan kedaulatan negara,” katanya ketika berucap pada jamuan tengah hari sempena Sambutan Hari Polis Ke-206 di FELDA Residence, FELDA Sahabat 16 di sini semalam.
    Hadir sama Panglima Medan Tentera Darat Leftenan Jeneral Datuk Seri Zulkiple Kassim, Timbalan Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Tan Kok Liang, pengurusan FELDA, ketua-ketua kampung dan ketua masyarakat dari sekitar kawasan berkenaan.


    ReplyDelete
  34. Khalid berkata jika diteruskan, konsep NBOS iaitu pendekatan aplikasi secara kreatif dan inovatif antara polis dan tentera, mampu menangani sebarang anasir yang cuba mengganggu gugat kedaulatan negara pada masa depan.
    Melalui NBOS, pendekatan oleh PDRM dan ATM bagi mengeratkan lagi hubungan kedua-dua pihak ialah mengadakan rondaan bersama di seluruh negara untuk membanteras jenayah.
    Sementara itu, Khalid diberi kejutan apabila sekumpulan anggota tentera diketuai Panglima Tentera Darat Jeneral Tan Sri Zulkifli Zainal Abidin secara tiba-tiba muncul menyanyikan ‘Selamat Hari Polis’ dan membawa kek sempena sambutan memperingati Hari Polis Ke-206 semalam.

    ReplyDelete
  35. Zulkifli berkata selain menyambut Hari Polis, penyerahan kek berserta sejambak bunga raya yang diikat dengan baju celoreng unit komando ATM itu juga membuktikan keutuhan kerjasama antara dua pasukan dalam mempertahankan negara, khususnya semasa berhadapan insiden pencerobohan di Lahad Datu.
    “Saya mewakili seluruh warga ATM mengucapkan selamat Hari Polis dan yakin bahawa semua warga tentera walau di mana sahaja mereka berkhidmat termasuk yang paling istimewa daripada anggota yang kini bertugas di Kampung Tanduo dan Kampung Tanjung Batu turut berkongsi kegembiraan sama,” katanya. — Bernama


    ReplyDelete
  36. video ini tak benar, ia bukan di LD

    ReplyDelete
  37. sepaptu nya mereka semua di tembak mati lagsung tidak bertemadun punya orang ingat sabah ni emak bapa meka punya kah.sepatutu nya kalau nak minta tanahpun minta lah dgn kerajaan filipin kena nak libat kan sabah phui phui

    ReplyDelete
  38. tahniah kepada wira2 negara yang pergi berjuang di sulu....kai bangga dgn keberanian anda semua...apa pun tukar tetap tukar...dengan BN kami tak bangga malah meluat...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.