Thursday, March 28, 2013

500 Rumah Atas Air Musnah Dalam Kebakaran Di Sepanggar



Hampir 500 rumah atas air musnah dalam kebakaran yang berlaku di Kampung Numbak, Sepanggar, dekat sini Rabu.

Pegawai Perhubungan Awam, Jabatan Bomba dan Penyelamat Sabah, Mohd Affendy K Ramin berkata tujuh jentera bersama hampir 50 anggota dikejarkan ke tempat kejadian selepas menerima panggilan kecemasan pada kira-kira 7.09 malam.

Beliau berkata pihaknya menghadapi kesukaran untuk memadamkan api disebabkan kedudukan rumah papan di situ yang rapat.

"Bila anggota bomba sampai, hampir keseluruhan perkampungan atas air itu sudah musnah terbakar," katanya kepada pemberita di sini Khamis.

Mohd Affendy berkata anggota bomba berjaya mengawal keadaan pada 10 malam.

Katanya setakat ini, tiada kemalangan jiwa dilaporkan manakala punca kebakaran dan jumlah kerugian masih disiasat.

Sementara itu, anggota Dewan Undangan Negeri Karambunai Datuk Jainab Ahmad berkata Unit Pemimpin Kemajuan Rakyat (UPKR) bersama pelbagai agensi kerajaan termasuk Dewan Bandaraya Kota Kinabalu dan Umno Sepanggar telah mengagih-agihkan bantuan segera terutama makanan dan barang keperluan lain kepada mangsa kebakaran itu.

"Saya selaku wakil rakyat di sini akan memastikan segala keperluan terutama makanan diberikan kepada mangsa tersebut. Malam ini, saya sendiri akan turut serta mengagih-agihkan baju dan tilam kepada mangsa," katanya kepada Bernama.

Jainab yang juga Pembantu Menteri, Kementerian Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat berkata jumlah penduduk yang terjejas dengan kebakaran itu mencecah 2,000 orang dan majoriti mangsa ditempatkan di Dewan Serba Guna Kampung Likas, balai raya Kampung Numbak dan SK Kebagu.

"Ada juga mangsa yang tinggal di rumah saudara mereka, dan kami merancang untuk memindahkan mangsa yang ditempatkan di SK Kebagu ke Dewan Masyarakat Menggatal pada hujung minggu sebelum sesi persekolahan dibuka Isnin depan," katanya. - BERNAMA

9 comments:
Write comments
  1. Inilah masalahnya bila rumah terlalu rapat.sekali dijilat api bukan satu dua buah saja.

    ReplyDelete
  2. Punca kebakaran??

    ReplyDelete
  3. Baguslah ada tindakan pantas membantu mereka.

    ReplyDelete
  4. rumah atas air jika kebakaran mmg mudah merebak. moga mangsa diberi bantuan

    ReplyDelete
  5. Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman memberikan jaminan bantuan sewajarnya akan disalurkan kepada 1,774 mangsa kebakaran melibatkan 263 buah rumah atas air di Kampung Numbak, Sepanggar, dekat sini, dua hari lepas.

    ReplyDelete
  6. Beliau berkata Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah Tan Sri Sukarti Wakiman selaku pengerusi Jawatankuasa Bencana Alam Negeri akan menyelaras bantuan bersama-sama agensi dan jabatan relevan.

    ReplyDelete
  7. Saya meminta setiausaha kerajaan negeri (Sukarti) menyelaras dan memastikan bantuan sewajarnya diberikan kepada setiap ketua keluarga mangsa terlibat bagi meringankan beban mangsa,"

    ReplyDelete
  8. Musa selaku pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Negeri meminta semua mangsa bersabar menghadapi kesukaran yang berlaku dan menyakini keupayaan kerajaan untuk membantu mereka

    ReplyDelete
  9. Dalam soal kebajikan mangsa, Adun (Karambunai) bekerjasama dengan Ketua Umno Bahagian Sepanggar akan mengenal pasti rumah dan orang yang terlibat dalam kejadian kebakaran itu termasuk dalam memberi sokongan serta sumbangan kepada mereka,"

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.