Wednesday, March 27, 2013

Pakatan dijangka menang 7 negeri

Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang meramalkan Perlis dan Negeri Sembilan adalah dalam jangkauan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum ke-13, sekaligus meningkatkan bilangan kerajaan negeri Pakatan daripada lima pada 2008 kepada tujuh pada 2013.

NONEDalam temubual eksklusif dengan akhbar berbahasa Cina, Sin Chew Daily, ahli parlimen Ipoh Timor itu menyatakan keyakinan bahawa gabungan itu boleh mengekalkan kuasanya di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan, dan menawan semula Perak.

Dengan kemampuan untuk menawan Perlis dan Negeri Sembilan, maka beliau mendakwa harapan Pakatan untuk menawan Putrajaya adalah cerah.

Bagaimanapun, Lim (kiri) mengakui bahawa kerajaan PAS Kedah dalam keadaan yang goyah.

Walaupun begitu, Lim berkata, 'tsunami politik' pada pilihan raya umum 2008 masih belum mencapai kemuncaknya.

"Pada pilihan raya umum lepas, angin anti-establishment bermula dari utara dan berhenti di Negri Sembilan. Ia bukan tsunami penuh. Ia belum mencapai kemuncaknya.

"Tsunami akan hanya reda apabila ia mencapai puncaknya. Saya percaya akan ada tsunami politik yang lebih besar dalam pilihan raya umum akan datang yang akan melanda seluruh negara," Sin Chew Daily memetik Lim sebagai berkata. -MK

90 comments:
Write comments
  1. Kalau betul bgai dduga...syukran wal hamdulillah

    ReplyDelete
  2. Saya menyokong penuh kenyataan saudara Lim Kit Siang....pastinya PR akan menang besar pada PRU13 ini. Insallah

    ReplyDelete
  3. semoga tuhan kabulkan permintaan LIM. Amen

    ReplyDelete
  4. Rakyat Malaysia tidak perlu bimbang akan keadaan negara selepas PRU-13 setelah Dato’ Seri Najib menerima ucapan tahniah yang awal daripada Presiden Barrack Obama.

    ReplyDelete
  5. Dalam sidang tersebut, Presiden Obama menyatakan bahawa beliau yakin bahawa Barisan Nasional pasti akan meraih kemenangan bagi PRU-13 yang akan diadakan pada bila-bila masa sahaja.

    ReplyDelete
  6. Amerika Syarikat telah banyak memantau keadaan politik di Malaysia kerana ‘anak kesayangan’ mereka, Anwar Ibrahim sedang berusaha untuk mengambil alih kerajaan Malaysia.

    ReplyDelete
  7. Pakatan Rakyat telah menggunakan pelbagai strategi untuk menutup segala kejayaan yang dicapai oleh Malaysia dibawah kerajaan BN.

    ReplyDelete
  8. Antaranya termasuk mereka-reka cerita bahawa Perdana Menteri pernah terlibat dalam rasuah dan juga kes bunuh.

    ReplyDelete
  9. Anwar juga telah membawa penyokong di jalanan untuk mengutuk tragedi Dataran Tahrir, dengan harapan bahawa ia mampu menjatuhkan imej kerajaan.

    ReplyDelete
  10. Anwar sememangnya suka akan demonstrasi jalanan kerana ini mampu menunjukkan kononnya rakyat tidak lagi berpihak kepada kerajaan.

    ReplyDelete
  11. Jadi, kita dapat lihat bahawa penyokong-penyokong Anwar akan membawa semuanya di jalanan untuk mempertahankan ketua mereka – untuk pilihan raya bersih, untuk membantah tuduhan sodomi, untuk alam sekitar dan banyak lagi.

    ReplyDelete
  12. Namun, apa yang jelas disini, bagi kesemua demonstrasi jalanan yang dianjurkan oleh Anwar dan NGO-NGOnya, mereka hanya mampu mengumpulkan paling tinggi 20,000 penyokong, jauh dari kadar penyokong yang mampu memberi sebarang impak terhadap perkara yang mereka perjuangkan.

    ReplyDelete
  13. Pihak kerajaan telah membuktikan bahawa terdapat beberapa warga Singapura turut terlibat dalam beberapa siri demonstrasi mereka, ini memberi makna bahawa tidak ramai rakyat Malaysia menyokong perjuangan Anwar hinggakan mereka terpaksa menjemput pihak luar untuk menambahkan jumlah peserta demonstrasi mereka.

    ReplyDelete
  14. Walau bagaimanapun, dalam Pilihan Raya Umum 2008, Anwar mampu meyakinkan rakyat bahawa mereka sebenarnya ‘dirompak’ dan ‘ditipu’ oleh kerajaan BN.

    ReplyDelete
  15. Dari situ, walaupun BN masih mampu mengekalkan kuasa, BN telah kehilangan 2/3 majoriti di Parlimen dan empat negeri telah ditawan oleh PR.

    ReplyDelete
  16. Perkara ini bagaimanapun, tidak memberikan PR sebarang manfaat kerana perkara ini menunjukkan bahawa tuntutan mereka untuk mendapatkan pilihanraya yang bersih seperti sesuatu yang direka-reka.

    ReplyDelete
  17. Selepas empat tahun, kini rakyat mulai sedar siapa Anwar sebenarnya.

    ReplyDelete
  18. Dengan pakatan yang sering dilanda masalah akibat daripada percanggahan pendapat seperti Negara Islam, Negara Sekular, Liberal dan banyak lagi, semuanya bercampur aduk hinggakan Anwar sendiri tidak mempunyai seberang penyelesaian dan tidak mahu untuk mengakui akan perkara tersebut.

    ReplyDelete
  19. Dengan pelan transformasi yang diinspirasikan oleh Dato’ Seri Najib, ini membuatkan PR berada dalam keadaan yang tergugat untuk menghadapi PRU-13.

    ReplyDelete
  20. Itu adalah antara perkara-perkara yang dipantau oleh Amerika Syarikat.

    ReplyDelete
  21. Apa yang berlaku di Malaysia bukanlah rahsia dan pihak Amerika dapat melihat apa yang berlaku di negara ini.

    ReplyDelete
  22. Ini jelas menunjukkan bahawa Anwar tidak mungkin mampu untuk menawan Putrajaya.

    ReplyDelete
  23. Laporan yang diterima daripada sumber-sumber dalaman telah mengesahkan bahawa Rumah Putih telah menerima segala informasi tersebut sebagai sesuatu yang sah.

    ReplyDelete
  24. Laporan tersebut menyatakan bahawa BN akan menang besar, sekurang-kurangnya lebih besar daripada PRU-12 dan kerajaan akan menjadi lebih kukuh untuk memacu Malaysia lebih ke hadapan.

    ReplyDelete
  25. The public must be reminded repeatedly that merely changing for the sake of change, as championed by the opposition, may land ourselves with more problems.

    ReplyDelete
  26. The opposition does not appear to have the right mix of leaders to progress in the future.

    ReplyDelete
  27. Where is the structure of management? They propagate that the youth will lead but if they are nurturing the ideology of governing through might, we may be heading towards more turbulent times.

    ReplyDelete
  28. A simple session with their leader has so many obstacles and red-tape, with discriminative thug-like attitude controlling the guests.

    ReplyDelete
  29. What can the rakyat expect in return? I do not feel safe, how is the rakyat going to feel safe and assured with the future of Malaysia in their hands?

    ReplyDelete
  30. Governing a nation is not a trial and error virtual game. It takes far more than just emotions and will to administer.

    ReplyDelete
  31. It’s time for the rakyat to think not only locally, but globally and in a holistic manner.

    ReplyDelete
  32. The future of Malaysia is not for gamble. Your single vote essentially decides the future of all. Opposing just for the sake of opposing will not bring you far.

    ReplyDelete
  33. If this is the kind of arrogance and grooming that is championed by the opposition, then the lasting impression is bitter in all aspects.

    ReplyDelete
  34. I have nothing personal against the youth, as I was once in their shoes, too. However, manners and respectfulness must always be there in whatever age group they belong to.

    ReplyDelete
  35. Sesungguhnya Anwar sedang menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 dengan jiwa yang gelabah. Ia tidak bersih dan kelihatan bersih dengan imej dan kredibiiti yang banyak menimbulkan persoalan.

    ReplyDelete
  36. Isu Lahad Datu juga ‘dikaitkan’ dengannya dan ternyata pihak keselamatan negara hampir berjaya menghadapi masalah yang berbangkit kerana pergolakan di Sabah tidak sampai memberi kesan kepada pilihan raya yang bakal mendatang.

    ReplyDelete
  37. Banyak perkara pokok yang diperjuangkan oleh Anwar memberi kesan kepada masyarakat. Meski penyokong tegarnya mungkin tidak berubah kerana memiliki sifat ‘mati rasa’ tetapi kelompok simpatisan dan atas pagar yang penting dalam pengundian ternyata ada kesannya.

    ReplyDelete
  38. Isu pluralisme agama yang dibangkitkan oleh Anwar di London School of Economics ‘menyamakan semua agama itu sama’ masih belum selesai dibangkitkan di seluruh negara dan ia menjadi polimik berterusan.

    ReplyDelete
  39. Pendekatan liberal Anwar dalam agama terlihat dengan sikapnya terhadap kalimah Allah walaupun Majlis Syura Pas mengambil keputusan tidak membenarkan ia digunakan dalam Bible versi bahasa Melayu.Anwar sebagai orang politik sepatutnya faham bahawa kalimah Allah adalah perkara sensitif bagi orang Melayu dan masyarakat Islam di rantau ini. Anwar pernah menjadi pemimpin gerakan Islam semasa dalam ABIM dulu. Apakah ia tidak berasa peka terhadap perkara ini khususnya dalam kalangan akar umbi Pas dan umat Islam yang lain.

    ReplyDelete
  40. Fahaman liberal yang dianut oleh Anwar menyebabkan beliau dikatakan ‘amat simpati’ dengan gerakan LGBT seperti kenyataan yang dibuat oleh anaknya Nurul Izzah semasa dialog di gereja tidak lama dulu.

    ReplyDelete
  41. Terus ditunggu oleh masyarakat ialah tidak sedianya Anwar menyaman Tun Dr. Mahathir Mohamad penulis buku Doctor Inside the House atau terjemahannya Doktor Umum kerana memuatkan bab-bab tentang dirinya. Salah satu bab yang ditulis sangat menyentuh kredibiliti Anwar.

    ReplyDelete
  42. Ia mengingatkan penulis tentang kenyataan Lee Kuan Yew suatu ketika dulu yang membuat kenyataan dalam Wikileaks menyatakan “He did it” atau “Dia melakukannya”. Kenyataan ini adalah serius dan Anwar patut saman Kuan Yew.

    ReplyDelete
  43. Lebih jauh daripada itu Anwar wajib saman Datuk Eskay Abdullah yang menyiarkan gambarnya dengan perempuan Cina kerana ia sangat memalukan. Dan orang masih bertanya ke mana gerangan jam Omega yang dikatakan oleh Anwar disimpan oleh Wan Azizah.

    ReplyDelete
  44. Orang yang cintakan integriti masih terus menunggu Anwar menyaman Datuk S. Nallakaruppan dan Ummi Hafilda yang seringkali mengeluarkan kenyataan yang sangat kontroversial mengenai peribadi Anwar supaya beliau membersihkan dirinya. Ia penting kerana Anwar dikatakan ingin menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  45. Kes ini juga terkait dengan peguamnya Yuktes Vijay yang mengeluarkan dua pucuk surat dan mencabar Anwar menyamannya. Yuktes musykil mengapa Anwar tidak berani memberikan keterangan cara bersumpah di mahkamah.

    ReplyDelete
  46. Apakah semua ini dan banyak lagi yang belum sempat dipaparkan menyebabkan Pas semacam merasakan ada perkara yang tidak kena kepada Anwar. Ketua Penerangan Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man pernah membuat kenyataan bahawa jawatan Perdana Menteri tidak semestinya Anwar.

    ReplyDelete
  47. Ia amat bercanggah dengan pendirian awal pakatan pembangkang ingin menabalkan Anwar sebagai Perdana Menteri sekiranya mereka menang. Apakah Majlis Syura telah membuat keputusan terhadap isu ini. Kalau sekadar isu kalimah Allah rasanya Nik Aziz tidak akan menziarahi Karpal Singh baru-baru ini. Karpal masih berpendirian seperti yang dilafazkan di Parlimen suatu ketika dulu bahawa Anwar adalah “kaki liwat” dan ia tidak ditarik balik hingga kini.

    ReplyDelete
  48. Karpal Singh dan DAP semacam cenderung mahukan Anwar menjadi Perdana Menteri. Karpal Singh terkenal sebagai orang yang ada kredibiliti. Mengapa dalam isu Anwar, Karpal menjadi lunak sedangkan jawatan Perdana Menteri memerlukan kredibiliti yang tinggi.

    ReplyDelete
  49. Ini yang menyebabkan Anwar berasa gelabah menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 kerana isu-isu dulu tidak terlerai dan isu-isu baru datang satu demi satu. Helah sedang dicari tetapi masyarakat umum mula mengerti siapa sebenarnya Anwar

    ReplyDelete
  50. talia hayat UMNO ialah IC plsu yg diciptnya....projek IC...negeri negeri Kerajan pakatan Rakyat ....Selangor khasnya telah diresapi hantu hantu ni....bgitu juga hantu antu ini ad di pekanutk meyelamatkan Najib....pokok takkan bergoyang jika tidak angin bertiup....bukti yg nyata baruah umno papasial ada 2 tempat mengundi...setelah dibongkr spr cepat cepat delete dlam daftar...ngapa boeh buat..\

    ReplyDelete
  51. HIDUP DI SABAH...INI JUGA PENYOKONG UMNO/BN TEGAR TOLONG BERI STATEMENT IKUT FAKTA JGN MERAPU. KITA HURMATI SIAPA YG AWAK SOKONG TAPI JGN PERLEKEHKAN SOKONGAN ORANG LAIN, SEMUA ORANG ADA HAK BERI PENDAPAT MASING MASING.

    ReplyDelete
  52. peduli apa pada istilah yg penting UMNO/BN lenyap pada PRU13...INI KALI LAH..

    ReplyDelete
  53. UMNO mesti dhapuskn segera kerana kedaulatan negara telah lama trgadai angkara UMNo baik zaman Mahathir atau najib sekarang. Contoh mudah..JPN digunakan mereka jd lembu mereka utk bekalkn ic segera lantas bole mnjadi warga negara. Negeri trbesar yg bermaslah dgn isu ini ialah Sabah dn TGanu. Kini ianya meresapi hingga ke Selangor.

    ReplyDelete
  54. Lets wait and see whether the people will make their dreams come true.

    ReplyDelete
  55. Adakah rakyat inggin memberi pengajaran>?

    ReplyDelete
  56. They can do anything to retain their power.

    ReplyDelete
  57. Berubah untuk yang baik. Jangan pula berubah dan menjadi teruk.

    ReplyDelete
  58. Serahkan untuk rakyat untuk menentukannya. Goodluck.

    ReplyDelete
  59. its just prediction. Its all up to the voters to decide the fate of each party.

    ReplyDelete
  60. People living in the four Pakatan Rakyat-ruled states are currently “in a bad situation” and with “Selangor being the worst”.
    Malaysia would face the same fate if Pakatan comes into power in the impending 13th general election, said Datuk Dr James Dawos, Deputy Minister of Tourism, during a Chinese New Year gathering organised by Kuching-Samarahan Wholesale and Distributors Association at Dewan Masyarakat Tapah near here recently.

    ReplyDelete
  61. He urged Sarawakians not to fall for the empty promises pledged by Pakatan lest economic growth and unity are compromised. The states under Pakatan rule are Selangor, Kelantan, Kedah and Penang.
    Mambong MP Dawos said the people of Selangor were suing their Menteri Besar and the Selangor state government for not being able to provide free water as promised during the 12th general election in 2008.

    ReplyDelete
  62. “They promised to give allowances to single mothers and the elderly, but the Selangor state government does not have the money to do so.
    “They received federal funds that were meant for infrastructure development but they did not use it for development projects. This is happening and will continue to happen if they are put in power.”

    ReplyDelete
  63. Dawos said all trust should remain with the Barisan Nasional government for “it (BN) does not cheat nor go around telling people they can do things which they never do.”
    On the conflict taking place in Sabah, he said the authorities were in the midst of identifying the mastermind behind it.

    ReplyDelete
  64. “We are now looking into who in Malaysia is responsible for instigating the Sulus. It has been cited on Facebook that some Malaysian are involved.
    “How can we trust them to rule the country? What will happen if they are put into power?” asked Dawos, without naming anybody.

    ReplyDelete
  65. belum tentu lagi, siap2 hilang kesemua negeri

    ReplyDelete

  66. The village household heads were allowed to join the assessment team and the National Security Council staff to assess the damage on their houses before they return home.

    ReplyDelete

  67. However, only villagers with valid documents would be allowed to return home, while those without any would be placed in a temporary settlement.

    ReplyDelete
  68. Zulkifli said the setting up of the Eastern Sabah Safety Zone (Esszone), which is under the Eastern Sabah Security Command, would boost people’s confidence on the security in the area.

    ReplyDelete
  69. Some RM200 million had been allocated for the security forces in Esszone to build the cabins for the personnel in Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Kunak, Semporna, Tawau and here.

    ReplyDelete
  70. Some RM200 million had been allocated for the security forces in Esszone to build the cabins for the personnel in Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Kunak, Semporna, Tawau and here.

    ReplyDelete

  71. Esscom covering Kudat, Tawau, Kunak and Sandakan districts was announced by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak following the intrusion while its headquarters is stationed here.

    ReplyDelete

  72. About 10 defiant Sulu gunmen continue keeping hundreds of policemen and soldiers on a tight watch at villages in Felda Sahabat here in the ongoing operation to flush out the intruders.

    ReplyDelete
  73. Sabah police commissioner DCP Datuk Hamza Taib said today the remnants were evading security forces despite being outnumbered and weary.

    ReplyDelete
  74. He said the mopping exercise has been completed in Kampung Tanjung Labian and Kampung Tanjung Batu and dwellers of the village are expected to be allowed in March 30 or over the next few days.

    ReplyDelete

  75. He said even after weeding out the gunmen, security forces will remain stationed at all the affected villages close to Kampung Tanduo, the settlement that was the first to be besieged by the intruders, to ensure the safety of the dwellers is not compromised.

    ReplyDelete
  76. He said security forces are still looking for the remnant gunmen who are holed up and have been contained at Kampung Sungai Bilis.

    ReplyDelete
  77. Day 25 Operation Daulat sees the number of Sulu terrorists drop from about 200 when they landed in Kampung Tanduo on February 12 to less than 10.

    ReplyDelete

  78. Sabah Police Commissioner Datuk Hamza Taib said this took into account the terrorists killed and arrested by security forces since the offensive was launched on March 5.

    ReplyDelete

  79. "I can't say that there are no more terrorists. I believe they still exist but their number is small, probably less than 10," he told a press conference at Operation Daulat headquarters in Felda Sahabat 16 Friday.

    ReplyDelete
  80. Security forces killed 68 terrorists while 121 people were detained under the Security Offences Act (Special Measures) 2012 (Sosma) and 443 were detained for various offences.

    ReplyDelete

  81. The offensive followed by search and mopping up freed five villages that became the hideout and scene of clashes between security forces and the terrorists.

    ReplyDelete
  82. After cleaning-up Kampung Tanduo, Kampung Tanjung Batu and Kampung Tanjung Labian, security forces are now focusing on Tanjung Bilis and Lok Buani.

    Residents of Kampung Tanjung Labian would be allowed to return after the family heads and village heads visited their houses with the assessment team tomorrow.

    ReplyDelete

  83. Hamza said 20-25 residents of Kampung Tanjung Batu whose houses were not seriously damaged would be allowed to return tomorrow while those whose houses were destroyed were allowed to continue staying at temporary evacuation centres.

    As security measure, the security forces will continue to be stationed in the villages concerned to guard and exercise their dominance.

    ReplyDelete
  84. "In addition, we will also perform other policing services to restore the confidence of the people," he added.
    Sorrow and emptiness filled the air when the heads of families from Kampung Tanjung Batu returned to what was left of their village after the area was attacked by militants earlier this month.

    ReplyDelete
  85. The villagers quietly wept while evaluating their losses, most did not expect to see their homes in such dilapidated condition.

    ReplyDelete


  86. They were greeted by the stench of dead animals believed to have died during Ops Daulat, the sight of their homes, destroyed, riddled with thousands of bullet holes on the walls, some houses did not even have a wall, others were burnt to the ground, and most were left in ruins.

    ReplyDelete
  87. The streets where their children used to play on were littered with thousands of bullet shells, it was a sight no one had imagined at the 40-year-old village.

    ReplyDelete
  88. Despite what was left of the Kampung, villagers decided to rebuild their homes and continue to live there because to them, it was the only home they knew.

    ReplyDelete
  89. Pencapaian yang di buat oleh BN sepanjang menjadi kerajaan amat membanggakan.

    ReplyDelete
  90. Jangan terlalu mengharap.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.