Sunday, March 25, 2012

Alonso Juara Formula1 Grand Prix Malaysia

Pemandu Ferrari Fernando Alonso berjaya menjadi juara the Formula One Grand Prix Malaysian yang berlansung sebentar tadi mengatasi Sergio Perez pemandu Sauber dan Lewis Hamilton, pemandu McLaren di tempat ketiga.

Di beberapa minit terakhir, Perez hampir memintas Alonso tetapi kesilapan yang dilakukan di pusingan ke 51 dimana keretanya terbabas ke kawasan rumput menyebabkan Alonso berjaya menjarakkan masa darinya.

Pemandu dari pasukan Red Bull Racing-Renault, Mark Webber di tempat keempat dan pemandu Lotus Renault Kimi Räikkönen di tempat kelima.

Bruno Senna dari pasukan Williams-renault di tempat ke 6, paul de Resta dari pasukan Force India-Mercedes tempat ke 7, Jean-Eric Vergne dari STR-Ferrari di tempat ke 8, Nico Hulkenberg dari pasukan Force India-Mercedes ke 9 dan juara dunia 7 kali, Michael Schumacher pemandu pasukan Mercedes yang membawa lambang Petronas mengutip 1 mata di tempat ke 10.

Bagi seorang lagi juara dunia iaitu pemandu Red Bull Racing-Renault, Sebastian Vettel mengalami nasib yang tidak berapa baik dimana tayar keretanya pecah namun berjaya memasuki litar semula dan menempatkan dirinya ke 11.

Grand Prix Petronas Malaysia 2012 di Litar Sepang terpaksa digantung sementara pada pusingan kesembilan petang ini ekoran hujan lebat.

Keputusan itu diambil demi keselamatan pemandu apabila jarak penglihatan dikatakan terjejas teruk. Ia digantung kira-kira 51 minit.

Bagaimanapun ia disambung semula kira-kira jam 5.15 petang, kata pegawai-pegawai perlumbaan.

Ketika digantung, persaingan didahului oleh Lewis Hamilton dari pasukan McLaren.



6 comments:
Write comments
  1. Tahniah kepada Alonso. Bilalah ada anak jati Malaysia yang mengukir nama di litar Sepang ni?

    ReplyDelete
  2. Wah pasukan Ferrari menang!

    ReplyDelete
  3. Tahniah Alonso, sayang kerana kereta Jenson Button rusak kalau tidak pasti akan ada di Top 3.

    ReplyDelete
  4. tahniah atas kemenangan.

    ReplyDelete
  5. Tahniah kepada Alonso..Bilalah agaknya pelumba Malaysia akan dapat nama didunia ini.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.