Saturday, March 31, 2012

Awasi Jerat Perpecahan Jika Ingin Menang

AURA Pilihanraya Umum Ke-13 (PRU13) semakin terasa. Segala jentera parti kerajaan dan pembangkang telah bersedia untuk menghadapi piliharaya umum pada bila-bila masa.

Pilihanraya kali ini diwar-warkan dianggap sebagai perlawanan 'Hidup Mati' yang paling sengit dan bakal dikotori dengan pelbagai elemen yang memungkinkan dicatat sebagai 'Pilihanraya Terkotor' di abad ke 21.

Sehubungan itu, parti pembangkang sudah menjangkakan akan menghadapi persaingan yang bukan kepalang dan wajib melakukan persiapan paling rapi untuk menghadapi serangan Psikologi (Saiwar) BN yang mempunyai sasaran khusus iaitu melumpuhkan jentera pembangkang dan memenangi PRU-13 sekalipun terpaksa menghalalkan cara.

Ketua-ketua parti pembangkang di Sabah sewajarnya memainkan peranan penting dalam menangani apa juga permasalahan dalaman parti kerana sekiranya berlaku kesilapan; terutama perubahan pucuk pimpinan di saat akhir, maka akan lebih mudah ditumpaskan lawan.

Pengemaskinian jentera pembangkang memerlukan lebih ramai sukarelawan untuk membawa keluar pengundi dan mengenali serta menghalang 'Pengundi Hantu' daripada mengambil kesempatan menjadi 'Gurkha Politik' seperti yang berlaku sejak PRU 1994.

Memandangkan PRU13 adalah medan pertaruhan strategi dan kematangan yang hanya boleh dilaksanakan melalui permuafakatan dan bukan persengketaan; maka pembangkang perlu mencari formula terbaik untuk menghadapi BN 'secara satu lawan satu' jika ingin mencipta sejarah menubuhkan Kerajaan Persekutuan selepas 48 tahun merdeka.

Ura-Ura untuk merubah pucuk pimpinan AMK Sabah oleh pucuk pimpinan pusat adalah satu tindakan politik yang boleh merosakkan; malah rakyat Sabah akan menganggap tindakan tersebut sebagai satu dominasi politik Kuala Lumpur yang kurang memahami sensiviti rakyat Sabah.

Oleh : BOBBY EWAT (sabahkini)

73 comments:
Write comments
  1. umno ini sampai simpang jalan ... menujui i jalan mati
    Tengok kiri kanan , depan belakng ... memang tiada jalan mahu hidup
    - Maka itu lah umno gunakan apa kaedah saja ... memalukan anwar supaya rakyat marah anwar seperti mana marah umno ... kua kua kua
    - Cuma segelintir rakyat saja yang malas memikir sokong umno
    - Ingat kah najib selalu menyorak hidup melasyu hidup melau hidup melayu ... kenapa ... memang melayu umno sudah kurang oksijen . itu lah sebabnya najib menyorak macam ayam berkokok lepas bertelor ... kua kua kua
    - Parti umno .. yang jantan jadi ayam . yang tina jadi lembu .... kua kua kua i

    ReplyDelete
  2. Bengong lah Umno P.Pinang ni, kemudahan2 tu semua mmg dah ader dlm Draf Projek Pembangunan Bayan Mutiara sebelum ni, sejak dirancang oleh MPPP lagi, tak payah nk pusing2 citer lg majoriti rakyat P.Pinang dah tau perangai sebenar kepala2 Umno ni...

    ReplyDelete
  3. Nampaknya PKR seolah-olahnya semakin berpecah kerana asyik ada konflik antara parti mereka sendiri, susah nak bekerjasama konflik dan perbezaan perjuangan tidak diselesaikan.

    ReplyDelete
  4. Parti-parti pemabangkang di Sabah masih berebut kerusi untuk PRU-13 dan tidak sanggup bekerjasama untuk mencapai strategi bersama. Selain itu, ada beberapa kawasan PKR Sabah mula membubarkan parti untuk mengikuti Star. Mungkin PKR tidak lagi sesuai untuk Sabah.

    ReplyDelete
  5. Rakyat Malaysia (semenanjung) nak masuk ke sana pun kena sekat, mcm mana nak sampaikan idea reformasi kepada Iban, Bidayuh, Kayan, Kenyah, Kadazan, dll.

    Alamat makin kaya la Taib Mahmud. Rakyat Sarawak, Sabah makanlah beras sekampit untuk lima tahun

    ReplyDelete
  6. Jangan risau, tiada sekatan untuk masuk kw Sabah. Malah, ada juga orang dari semenanjung yang kini menetap di Sabah tanpa ada sebarang sekatan. Insya Allah, kami rakyat Sabah sentiasa mengalu-alukan kedatangan anda semua.
    Apatah lagi dalam memperjuangkan matlamat yang sama.
    Pastikan gelombang Biru lenyap buat selam-lamanya di Bumi Sabah Tercinta. !!!

    ReplyDelete
  7. Rakyat Sabah susah sedikit hendak berubah, sebab mereka suka makan gula-gula seperti budak tedika, duit ra$uah pancing undi pilihan raya BR1M rm500 mereka rasa cukup untuk menampung belanja 5 tahun atau lebih..

    ReplyDelete
  8. Di sabah sarawak masih ramai lagi buta huruf dan yg masih boleh di perbodokan, disuruh angguk diaorang angguk disuruh geleng diaorang geleng,kebanyakan yg buta huruf pula ialah PATI yg mendapat I/C free,
    PR perlu mengandakan usaha untuk menyakinkan rakyat sabah sarawak dalam menentukan hala tuju kehidupan mereka dgn di terajui oleh pihak PR,

    ReplyDelete
  9. pastikan calon2 pakatan rakyat jenis beramanah dan berkualiti...bukan tangkap muat di tepi2 jalan sahaja seperti pru12 dulu di mana ramai yg menjadi katak selepas menang dlm pru dulu.

    ReplyDelete
  10. PR boleh menang dalam Sabah dan Sarawak jika PR sedia bekerjasama dengan parti-parti tempatan seperti SAPP, STAR, dan part-partii lain yang membangkang BN. dengan itu, 20 atau 30 kerusi boleh dimenangi dengan peluang yang lebih tinggi. semakin banyak orang Sabah bersedia untuk berganding bahu dengan kawan-kawan dari Semenanjung dan Sarawak untuk menumbangkan penjajah UMNO/BN.

    ReplyDelete
  11. Sebenar orang Cina telah berubah kerana celik politik. Orang Melayu sukar berubah kerana buta politik dan masih bermentalitikan subsidi. Bangsa yang lambat berubah adalah bangsa yang lambat maju. Kesihan!Kalau tiada duit jangan cakap kepada pengundi Sabah/sARAWAK. Maklumlah masih boleh dibodoh-bodohkan, dibagi satu tin serdin sudah TERPENGARUH.

    ReplyDelete
  12. kami rakyat sabah dan serawak merasa malau atas kenyataan pemimpin amenobeen yang kami ini aset umno/been,rakyat sabh dan serawak tidak sebodoh itu seperti berlaku pru 2008,kena boom rm 50 sudah mengundi umnobeen.ayo kawan kawan seperjuangan INI KALILAH kita kubur amenobeen tampa nisan

    ReplyDelete
  13. Kalau DAP d semenanjung saya percaya org melayu boleh terima. Tapi DAP d sabah/sarawak org bumiputra tidak percaya sbb DAP sabah/sarawak lain. Mereka lebih penting kan cina saja.

    ReplyDelete
  14. pru13 di sabah akan menyaksikan pertandingan yang sengit antara para pembangkang dan kerajaan...

    ReplyDelete
  15. namun, masalah persepakatan dan kerjasama antara pembangkang akan menjadi isu utama untuk formula 1 lawan 1...BN sabah tiada masalah dengan pengagihan kerusi dan pucuk pimpinan dan ini adalah kelebihan buat BN sabah berbanding dengan pembangkang di sabah..

    ReplyDelete
  16. setakat ini belum ada sebarang bentuk kerjasama di antara pembangkang di sabah...maka pasti akan ada pertandingan 3 atau 4 penjuru yang mana ini adalah kelebihan buat BN sabah...

    ReplyDelete
  17. ketiadaan persepakatan dan kerjasama ini hanya membuktikan kepada rakyat bahawa pembangkang hanya mementingkan agenda mereka sahaja di mana isu2 rakyat hanya dijadikan sebagai alat politik untuk mendapatkan sokongan..

    ReplyDelete
  18. Kalah menang adat perlawanan. Sekalipun pakatan xmenang di Sabah sekurang2nya boleh menggegarkan kubu kuat BN di Sabah. hahahaha

    ReplyDelete
  19. kemungkinan bn sabah akan menang di sabah adalah lebih tinggi daripada pembangkang...

    ReplyDelete
  20. Tiada harapan untuk PR menang dan menawan Putrajaya.

    ReplyDelete
  21. Dalam PKR Sabah sendiri, ramai ahli yang dikatakan keluar parti dan menyertai STAR disebabkan krisis dalaman parti.

    ReplyDelete
  22. Awasi jerat perpecahan? Sudah macam nak pecah pun.

    ReplyDelete
  23. PR tidak mampu nak bekerjasama dengan parti local di S/S. Macam mana nak menang? Perjuangan ikhlas ke tu?

    ReplyDelete
  24. pembangkang di Sabah takkan boleh bersatu, masing2 ego dan tamak. sukar untuk mereka menang jika ia berterusan.

    ReplyDelete
  25. Awas! kamurang pemimpin2 tertinggi Prmbangkang Sabah Sarawak, sudah setengah abad berpolitik, masih lagi tamak?, berlawan sesama?,jadi jangan la harap p Puterajaya bersama PR.Ini PR (parti2 dari Semenanjug) berilah tumpuan di sejung ja, sokong la parti2 tempatan sabah sarawak bertanding di SS saja. Namun tekad, hasrat dan mesti bekerjasama untuk bersatupadu dgn satu matlamat tawan Puterajaya. Realisasikan 1 lawan 1 barulah ada harapan..............kalau tidak(berlawan sesama)...mandat baru bagi BN...harapan tinggal harapan ...tinggal tai kara.

    ReplyDelete
  26. PRU13 indeed another great challenge to BN. Lets see how BN defeat others.

    ReplyDelete
  27. Parti komponen harus bekerjasama memperjuangkan misi yang sama. Perpecahan dan persefahaman yang kurang baik akan menjejas prestasi.

    ReplyDelete
  28. Pembangkang juga berpecah, jika sanggup menyatupadu, pasti memberi saingan giat kepada BN.

    ReplyDelete
  29. Masing-masing menyediakan formula baru untuk bertanding di PRU13.

    ReplyDelete
  30. Maing-masing ada agenda untuk dicapai.

    ReplyDelete
  31. BN masih kuat di Sabah walaupun golongan ramai semakin tidak senang hati dengan cara pemimpin BN.

    ReplyDelete
  32. Awas Pembangkang!, BN di SS masih kuat. Kalau mau menang PRU13, bersatupadu dengan rakan2. 1 lawan 1.

    ReplyDelete
  33. Betul, BN masih kuat di Sabah, tidak musthail BN akan menang lagi PRU ini.

    ReplyDelete
  34. Pembangkang ada agenda sendiri untuk di capai.

    ReplyDelete
  35. Parti pembangkang tidak akan dapat bersatu, masing2 ada agenda tersendiri.

    ReplyDelete
  36. Tiada harapan untuk pembangkang menang pada pru ini.

    ReplyDelete
  37. Rakyat Sabah sudah tahu menilai mana baik dan mana yg buruk.

    ReplyDelete
  38. It is important young voters to choose wisely in the next general election, the country needs a proven administration to deal with domestic, regional and global issues. Don't give the country away to the wrong hands because you will be in trouble. Govt had worked through many domestic, regional and global issues and these translated into social and economic development for the country.

    ReplyDelete
  39. hope the people of Sabah would not be easily duped by the opposition’s promises. Opposition good at talking and making empty promises but not in following up and acting on those promises.

    ReplyDelete
  40. orang sabah tengok parti, kalo BN banyak duit baru pangkah. BODOHNYA patutlah PATI Senang masuk di sabah..

    ReplyDelete
  41. Kerajaan yg tidak bermaruah dan korup akan melakukan apa saja utk kekal berkuasa hatta menipu rakyatnya sendiri.. aku rasa tiada negara dlm dunia ini yg tergamak melakukan seperti yg dilakukan oleh UMNOBN, kini semuanya telah terbukti, jadi jika PRU13 ini masih ada rakyat yg mengundi UMNO bermakna mereka mengkhianti negara mereka sendiri macam anjing kurap ini kah yang dimahu orang sabah?

    ReplyDelete
  42. Kat Sabah masa tu Megat Junid dan Madey dgn kerjasama pemimpin UMNO negeri.. akibatnya pendatang lebih ramai dari pribumi disabah.. he...he pada muka orang sabah macam PATI juga

    ReplyDelete
  43. INI KALI LAH!!! Sokong ASALKAN BUKAN UMNO/BN - ABU!!!
    Berubahlah rakyat Sabah!!!

    ReplyDelete
  44. jangan jadi ANJING KURAP DI NEGERI SENDIRI!!! KALAU BUKAN KITA SIAPA LAGI?...TUNGGU PATI MEMERINTAH PATUT LAH ORANG SABAH PALING BODOH.. DPAT DUIT RM50.00,TANGKI ZINK.. SANGGUP GADAI MARUAH.. BERAPA ABAD BN MEMERINTAH, ADAKAH PATI DI SABAH BERKURANGAN KAT SABAH?

    ASALKAN BUKAN UMNO+PATI

    ReplyDelete
  45. betul tu, rakyat dapat rm500 dalam 5 tahun.. tapi PATI dah dapat i/c warganegara,dan tanah kenapa rakyat sabah tak fikir? ada otak tpi letak kat lutut.puncanya rakyat sabah sendiri sokong BN bagi undi..ibarat anjing kurap di negeri sendiri!!!

    ReplyDelete
  46. PAS harus sedar yang mana mereka cuma dipermainkan oleh DAP untuk meraih sokongan dari penduduk Melayu semata-mata.

    ReplyDelete
  47. Jangan mudah terpedaya dengan permainan daripada Pembangkang. Kerana mereka cuma pandai menipu rakyat dengan pelbagai isu politik yang tidak tepat dan fitnah semata-mata.

    ReplyDelete
  48. nampak bodoh punya komen. PATI NAK NAIK TOCANG.. NAK SALAHKAN PEMBANGKANG KAMU WAZXIRAN DAN ALIMAH MEMANG BODOH..ANJING KURAP..HE..HE PECACAI

    ReplyDelete
  49. Umno x perlu bimbang, najib x perlu bimbang. Kami dlm Pakatan bukannya monster (gergasi), kami adalah pakatan yg diasaskan atas asas keadilan. Jika kami memerintah selepas PRU13 (insyaallah), x ada sesiapa dari rakyat Malaysia akan dizalimi, termasuk anda dlm pimpinan umno. Anda x perlu takut jika anda x bersalah. Kami hanya nak memulangkan hak2 rakyat malaysia yg dah lama terabai selama ini. Jika ada antara anda yg bersalah, kami x akan menzalimi anda walaupun sedikit, kami hanya akan menjalankan proses keadilan sepatutnya pd semua. Semua hanya berlandaskan undang2 & keadilan. Najib/rosmah, jika anda betul2 bersalah dlm kes altantuya, kita selesaikan secara gentleman. Jgn bimbang, bukan anda pulak yg bakal kami letupkan dgn C4. Just another proses utk dptkan keadilan utk semua, termasuk altantuya. Again, jgn bimbang dgn kerajaan Pakatan, kerajaan Pakatan adalah kerajaan yg adil pd semua, samada anda penyokong kami ataupun sebaliknya. & samada anda org2 Pakatan ataupun pimpinan umno/bn..

    ReplyDelete
  50. di Sabah pembangkang susah mahu menang sebab mereka tidak bersatu.

    ReplyDelete
  51. jika dilihat sekarang ini, terdapat ramai ahli PKR yang keluar parti. jadi memang sukar pR mahu menang di Sabah.

    ReplyDelete
  52. rakyat harus menilai dengan bijak parti mana yang terbaik untuk mereka.

    ReplyDelete
  53. jom kita kasih menang PATI

    ReplyDelete
  54. pilihanraya terkotor?? ya la kalau kalah nanti sekurang2nya sudah ada alasan kenapa kalah kan?? tidak perlu mengakui kelemahan dan kekotoran dalam parti sendiri..

    ReplyDelete
  55. Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman said the track record of the ruling Barisan Nasional (BN) is the best as they are able to deliver promises of development to the people.

    ReplyDelete
  56. “BN is listening to the people and gives top priority to safeguard the welfare of the people in the country,” he said when launching the Kalimaran Festival held at Sabah Murut Cultural Centre here, yesterday.

    ReplyDelete
  57. More than 10,000 people, including Minister of Tourism, Culture and Environment Datuk Masidi Manjun, Deputy Minister of Natural Resources and Environment Tan Sri Joseph Kurup, Assistant Minister to the Chief Minister Datuk Radin Malleh, Assistant Minister of Agriculture and Food Industry Datuk Bobbey Ahfang Suan, Assistant Minister of Tourism, Culture and Environment Datuk Ellron Angin, Kemabong assemblyman and president of Sabah Murut Association Datuk Rubin Balang, Tenom MP Datuk Raime Unggi and Deputy Speaker of the State Legislative Assembly Datuk Frankie Chong.

    ReplyDelete
  58. He said the BN government under Prime Minister Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak is concerned with the problem of the people in this country and many provisions had been channeled to the state to develop the state.

    ReplyDelete
  59. “Development projects like roads and bridges are also given priority for the comfort of the people in the rural areas, and this is evident that the BN government is sensitive to the needs of the people,” he said.

    ReplyDelete
  60. He said the noble efforts of the government, including peace and harmony, were planned by the leaders to give the best to the people in this area including the interior.

    ReplyDelete
  61. “I am also proud of BN elected representatives for being caring and responsible citizens. However, I would like to remind elected representatives not to forget their job and role as elected representatives. I want them to serve the people,” he said.

    ReplyDelete
  62. He also reminded the people not to be influenced by propaganda from the opposition which only come to see the people on the eve of an election.

    ReplyDelete
  63. He believes the people of Sabah, including Tenom, were smart and were aware of the opposition who only came to the villages during election time to make empty promises of the moon and stars.

    ReplyDelete
  64. “As leaders, we would like to remind the people not to be influenced by the slanders and defamation of the opposition on the government over the Internet,” he said.

    ReplyDelete
  65. “BN under the leadership of Prime Minister Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak is a government that has the best track record against the opposition, which is none,” he said.

    ReplyDelete
  66. Musa said the BN government is recognized by world leaders for its outstanding leaders who run the country.

    ReplyDelete
  67. Meanwhile, Musa described Kalimaran as good as it reunites and strengthen ties of the community,including the nine sub-ethnic Murut tribes in Sabah.

    ReplyDelete
  68. He said the government appreciated and recognized the culture and traditions of these tribes.

    ReplyDelete
  69. “The festival is also to commemorate the Murut culture that is known not only in Sabah and Malaysia but also by the world community, and I believe this festival is also visited by people from foreign countries,” he said.

    ReplyDelete
  70. According to him, the festival would also attract more tourists from abroad to see for themselves the unique culture and traditions of the local communities.

    ReplyDelete
  71. In addition, he said, the festival also provided an opportunity for the locals to obtain income by selling a variety of food, including agricultural and craft products.

    ReplyDelete
  72. At the event, Musa also witnessed the procession of about 2,000 from the nine sub-ethnic Murut tribes who took part in ‘Mengayau’ or march, to show pride, unity and greatness of their community.

    ReplyDelete
  73. He also presented the “Tokoh Murut” to the late Ahjie Ginsuan who was represented by the latter’s son, Juanis Ahjie.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.