Friday, March 30, 2012

Pendaftaran PATI di Sabah didalangi oleh UMNO?

Kebelakangan ini isu PATI di Sabah semakin hangat diperkatakan. Ini membuktikan bahawa UMNO/BN di Sabah semakin tergugat dan yakin bahawa kuasa mereka bakal hilang pada PRU ke-13 nanti. Walaupun jelas aktiviti haram ini dilakukan secara terbuka, namun tiada apa-apa tindakan undang-undang diambil terhadap penyelewengan ini.

Malah kita yakin bahawa keselamatan negara turut terancam dengan pendaftaran PTI sebagai warganegara kerana mereka akan bebas kemana sahaja, bahkan ke Semenanjung. Inilah kemusnahan yang sedang dibina oleh kerajaan UMNO dan Barisan Nasional.

Pendatran ini berlaku di Semporna dan persoalannya sekarang, kenapa pendaftaran ini dibuat di Bilik Gerakan Barisan Nasional..?

Bukti bergambar:





Kenyataan yang diambik dari 1 Suara Sabah (facebook)

PRU13, UMNO CUMA MAHU MNGEKALKAN 32 KERUSI DUN YG DIMENANGINYA DLM PRU12 UTK KEMBALI BERKUASA DI SABAH SECARA 'SIMPLE MAJORITY'. 40,000 ORG YG AKAN DIBERI SIJIL KELAHIRAN DAFTAR LEWAT DIPERCAYAI MAJORITI PTI DARI FILIPINA. SBLUM PRU13 DIADAKAN, MREKA AKAN DIKLUARKAN MYKAD DAN STERUSNYA DIDAFTARKAN SBG PENGUNDI DI 32 KWASAN DUN YG DIMENANGI UMNO DLM PRU 2008. DGN CARA INI, UMNO AKAN DAPAT MENGEKALKAN KERUSI2 YG DIMENANGINYA DLM PRU 2008, MUNGKIN DGN MAJORITI YG LEBIH BESAR!

...................................

Kilang KP UMNOBN beroperasi dipejabat ADUN Sinallang dengan bantuan kakitangan JPN yang menggunakan 5 kenderaan rasmi JPN. JPN ada pejabat di Semporna, kenapa harus beroperasi dipejabat ADUN UMNOBN

Gambar suasana di adun Senalang,Tetapi Datuk Nasir telah menafikan dalam keluaran Daily Express baru-baru ini, dan hanya untuk Kanak-kanak yang tidak mempunyai sijil lahir. Tetapi di manakah kanak-kanak itu dalam gambar ?


........................................

Kepada sesiapa yang tidak mempercayai projek I/C ini. selama 2-3 hari ini 1SS menerima beberapa gambar dari semporna, PATI di katakan dari seluruh pelusuk Sabah mengambil cuti serentak untuk ke Semporna membuat pendaftaran/mengambil I/C. Jika benar ia adalah hari penerimaan BR1M mengapa perlu ada JPN bergerak sebanyak 5 buah kereta.

Photo showing some of the 5 JPN vehicles being parked outside the office of the UMNO-BN Assemblyman's Office as mentioned in my earlier posting.

-http://islamreturn.blogspot.com

53 comments:
Write comments
  1. Datuk Seri Anifah Aman mengesa JPN untuk memberhentikan pendaftaran warga yang lewat mendaftar di Senallang, Semporna sehingga isu ini boleh disiasat oleh RCI, kenyataan beliau disokong oleh Kurup dan Sairin. Ada daripada pemimpin UMNO Sabah yang membantah perbuatan ini.

    ReplyDelete
  2. Semoga JPN akan mendengar gesakan Datuk Anifah Aman untuk memberhentikan operasi pendaftaran ini supaya pemberian Surat Lahir ataupun MyKad dapat dilakukan dengan tepat. Pastikan tiada PATI yang diberikan status warganegara.

    ReplyDelete
  3. TERKUTUK dan LAKTULLAH orang yang memberi surat pengenalan diri dan kad pengenalan kepada PATI. Mereka ini sebenarnya pengkhianat negara.

    ReplyDelete
  4. -MERAMPATLAH ANAK CUCU KITA AKIBAT umno/bn,SO WAHAI RAYAT SABAH JANGAN BERHARAP LAGI TAPI BERTINDAKLAH DI PRU 13 INI KITA TUMBANGKAN UMNO/BN DAN SELAMATKAN BAKAL ANAK CUCU KITA DIMASA DEPAN.SIAL BETUL BN NIE MENJUAL NEGARA.

    ReplyDelete
  5. DAH TERLAMBAT TUAN, INI BUKAN KALI PERTAMA PROGRAM SEUMPAMA INI (PENDAFTARAN PATI) BERLAKU DI SEMPORNA. ALASAN YANG SAMA DIBERIKAN - KANAK2 TEMPATAN, WALHAL YANG DATANG ADALAH PATI DARI SELURUH PANTAI TIMUR SABAH. DALANG SEBENARNYA TIDAK LAIN ADALAH UMNO (ADUN & MP). JPN HANYALAH MENURUT PERINTAH PIHAK ATASAN YANG MENERIMA ARAHAN LISAN DARI PIHAK ATASAN PULA - KERAJAAN UMNO.

    ReplyDelete
  6. ini bukan pendaftaran PATI, ia adalah pendaftaran sijil lahir yang lewat, pembangkang tak perlu nak manipulasikan isu ini.

    ReplyDelete
  7. semoga pendaftaran tersebut, kena pastikan identiti sebenar mereka yanb berdaftar, pastikan mereka benar2 anak2 Sabah dan bukan PATI.

    ReplyDelete
  8. Tubuhkan RCI dan hentikan operasi pendaftaran bergerak. Pasti ramai PATI yang cuba mengambil kesempatan ke atas pendaftaran bergerak ini.

    ReplyDelete
  9. Kita sedia maklum bahawa daerah2 seperti Semporna, Tawau dan Lahad Datu mudah untuk dimasuki oleh PATI dari seberang. Tidak hairan jika ramai PATI yang berada di daerah2 ini yang cuba untuk mendaftar sebagai warganegara Malaysia.

    ReplyDelete
  10. Although llegal immigrants may try, mechanisms are in place to ensure they do not get registered for birth certificates or ICs at mobile registration drives carried out by the National Registration Department (NRD) in rural areas.

    ReplyDelete
  11. NRD Director, Ismail Ahmad said they issued these documents to legal foreigners so that they can go to their embassy or consulate to get their passports done, whereas for our locals, they have to help them get their identification documents done so that they can go to school and so on.

    ReplyDelete
  12. Senang saja. Hentikan dulu pendaftaran ini sebentar. Selepas itu, lantik pemerhati khas dari parti kerajaan & pembankang untuk jadi pemerhati bila pendaftaran ini dimulakan kembali...

    ReplyDelete
  13. Ismail said the media get their facts correct as irresponsible reporting could unnecessarily incite the public, stressing that what he stated as published was that only 3,067 were registered without birth certificates in Senallang.

    Nevertheless, he said, the said figure referred to only those who had registered and who would be subject to screening. Applications would be rejected if they do not meet the strict conditions

    ReplyDelete
  14. Setuju dengan Sabaheco. Jika kementerian masih mahu meneruskan pendaftaran ini, lantik pemerhati bebas dan wakil pembangkang. JPN harus buktikan ketelusan mereka dalam mengendalikan pendaftaran ini.

    ReplyDelete
  15. Anifah dah suruh hentikan, rasanya perkara ini sudah dihentikan dan mungkin juga tengah disiasat.

    ReplyDelete
  16. Jadi pembangkang pun tidak perlulah over excited dalam mencari peluang menjatuhkan umno/bn:P

    ReplyDelete
  17. Hal ini telah menimbulkan kerisauan penduduk Sabah dan mungkin juga telah mencalar kredebiliti BN. Mungkinkah lepas ni hal ini akan diperjelaskan kepada umum?

    ReplyDelete
  18. Yang pasti, hal ini telahpun berjaya menimbulkan pelabagai reaksi. Nampaknya bukan senang utk mengurai kekusutan yang berlaku.

    ReplyDelete
  19. Banyak sangat yang memburukkan umno sejak kebelakangan ini. Mentang-mentanglah dekat PRU kan:P hehe. Tapi pandai-pandailah rakyat menilai nanti.

    ReplyDelete
  20. Election is just around the corner, so its not surprising at all that many parties are trying to bring down UMNO/BN.

    ReplyDelete
  21. Whatever you hear, its best to not easily trust what has been said. Judge wisely in order to vote for the best party.

    ReplyDelete
  22. UMNO MAHU ORANG MELAYU DI KAMPONG TERUS MENJADI MISKIN SUPAYA ORANG MELAYU AKAN TERUS BERGANTUNG KEPADA UMNO, SELAGI ORANG MELAYU SELESA DENGAN PEMBERIAN GULA GULA UMNO SAPERTI HAMPER, 10KG BERAS, GULA , KAIN PELEKAT SERTA AMPAU RM100-200 RINGGIT, ORANG MELAYU AKAN PANGKAH UMNO SETERUSNYA UMNO AKAN TERUS MENIPU ORANG MELAYU 5 TAHUN...LAGI...NILAH NASIB ORANG MELAYU,,,

    ReplyDelete
  23. JPn harus mengenal pasti latar belakang golongan pati tersebut supaya tiada golongan yang mengambil kesempatan.

    ReplyDelete
  24. PRU13 agak mengelirukan sebab dah ramai hantu asing dah daftar sebagai pengundi....kua kua kua kua...
    mungkin Najib nak kumpulkan semua hantu myanmar ,indon ,thailand ,filipin ,bangla ,nepal ,pakistan ,vietnam , sekali boom sama dia orang...boom mati semua jadi hantu toyol curi wang rakyat...kua kua kua kua...

    ReplyDelete
  25. Semasa PRU mendekati, banyak desas desus atau memburukkan antara satu sama lain, adakah ini kerja dan budaya yang harus diamalkan jika dibanding dengan tumpuan ke atas masalah rakyat?

    ReplyDelete
  26. But a lot of incident that proven that UMNO are closed to project ic and phantom voters. Just setup RCI for further investigation.

    ReplyDelete
  27. tak tau apa nak jadi sekarang, duit rakyat diguna sewenang wenangnya, kenapalah masih ramai orang masih tidur dan tak bangun bangun dari kesedaran apa yg dilakukan oleh pihak yg sekian lama membohongi rakyat, ingatlah rakyat adalah hakim, buatlah perubahan demi anak cucu kita, jadi jadi pak turut, kita ubah kerajaan, janag bodoh macam law.

    ReplyDelete
  28. Senarai yang diragui harus disiasat untuk mengelakkan mana-mana pihak mengambil kesempatan selepas mendapat sijil yang sah.

    ReplyDelete
  29. PATI harus dihantar balik secepat mungkin. Golongan ini menganggu perkembangan ekonomi.

    ReplyDelete
  30. Banyak kelemahan UMNO harus dikaji dan diperbaiki.

    ReplyDelete
  31. Jika JPN masih gagal melaksankan tugas pendaftaran dengan baik, harus mencari kaedah lain atau menubuhkan badan khas untuk mengendalikannya.

    ReplyDelete
  32. Seharusnya kita harus berhati2..Mereka yakin bukan kerana sokongan rakyat pada mereka tapi kerana sokongan SPR berpihak kepada mereka dan sokongan pendatang2 asing yang diberi IC baru..Jumlah pendaftar baru yg tiba2 meningkat begitu mendadak yang sebenarnya membimbangkan kita. Kalau tidak menipu bukan UMNO namanya!

    ReplyDelete
  33. sekiranya BN menang PATI Pun menang..rakyat sabah putih mata nak usir tak ada kuasa..peluang rakyat sabah untuk PRU13 buktikan tolak BN..

    ReplyDelete
  34. Salah satu sb berlaku demikian kerana membnrkan ejen2 parti2 politik dilantik jd ejen daftar pengundi, mereka ada kepentingan politik masing2.Ramai bos SPR tdk layak berada diSPR sb mereka tdk laksana KO Bisnes mereka.Cth>mana mugkin sebuah jabatan mengeluarkan rd tax kereta palsu.

    ReplyDelete
  35. INI KALI LAH!!!

    Sokong ASALKAN BUKAN UMNO/BN (ANYTHING BUT UMNO/BN) dalam pru-13 nanti!!!

    Berubahlah rakyat Sabah!!!

    ReplyDelete
  36. In view of illegal immigrants is a serious matter and should not be taken lightly by all parties, then it must be resolved immediately.

    ReplyDelete
  37. harap RCI dapat diumumkan tarikh perlaksanaannya oleh kerajaan sebelum pilihanraya umum bermula

    ReplyDelete
  38. harap ada perkembangan mengenai isu RCI ini dalam masa terdekat

    ReplyDelete
  39. surely all Sabahans want to know if the sudden increase in the Sabah population in the last decade is related to the huge number of foreigners who might have entered Sabah either legally or illegally and how they managed to obtain MyKads.

    ReplyDelete
  40. Memandangkan masalah PATI adalah hal yang serius dan tidak boleh dipandang ringan oleh semua pihak, maka ia perlu diselesaikan dengan segera.

    ReplyDelete
  41. I think the authorities need to seriously handle the issue. Datuk Welfred statement really make sense. I hope Federal govt should now seriously announce the setting up of the RCI.

    ReplyDelete
  42. Diharap RCI dapat diumumkan secepat mungkin dan dapat dilaksanakan dengan segera.

    ReplyDelete
  43. Jika UMNO yang mendalangi semua ini, kenapa UMNO masih lagi secara terang-terangan ingin membenteras PATI?

    ReplyDelete
  44. Sangat tidak adil jika mengatakan bahawa UMNO yang mendalangi semua ini. Pasti ada pihak yang ingin menuduh dan membuat fitnah.

    ReplyDelete
  45. Penduduk pasti dapat menilai, mana yang bercakap benar dan mana yang hanya ingin menabur firnah.

    ReplyDelete
  46. YA, MEMANG UMNO PUNYA ANGKARA INI, HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN TANAMAN, NYAHKAN UMNO DARI SABAH DALAM PRU 13 NI NANTI.

    ReplyDelete
  47. Yang pastinya kita sendiri telah mendengar tentangan daripada Ahli UMNO sendiri seperti Datuk Anifah. Ini bermakna bukannya UMNO yang mendalanginya. Sedangkan kita juga tahu yang mana hanya orang yang melepaskan syarat yang ditetapkan saja yang akan mendapat sijil dan Mykad dalam program bergerak ini. Jadi kita cuma mengharapkan yang maka JPN perlulah jujur dalam perkara ini.

    ReplyDelete
  48. Kita tidak ada bukti yang mengatakan ini UMNO yang buat dan kita tidak ada bukti yang mana pemberikan ini kepada PATI. Hanya kita dengar dari mereka yang menjadi penakut saja sebenarnya.

    ReplyDelete
  49. Kita percaya yang mana UMNO juga menentang perkara ini. Sedangkan kita sendiri telah mengetahuinya yang mana kerajaan Negeri sendiri menentang mengenai PATI ini. Tambahan lagi Kerajaan Negeri juga yang memperjuangkan RCI untuk Sabah. Jadi kita nampak yang mana kerajaan serius menangani isu berkenaan.

    ReplyDelete
  50. Lepas bincang tolong amik tindakan ya..nama 42000 pengundi hantu tu jangan duk lengah2 lagi nak buang ye..nama berpuluh2 orang dalam satu alamt tu tolong buang sama ye..isteri anggota polis dn tentera tlg tukar balik jadi pengundi biasa ye!!oh ya jangan lupa lepas bincang tu tlg tubuh suruhanjaya diraja siasat skandel IC bagi ke warganegara asing macam yg didedahkan oleh Mahfuz sama yee..takpe bincang ..lps penat bincang amik le tindakan ye!!

    ReplyDelete
  51. hanya melihat kepada 5 buah kenderaan JPN, bilik gerakan BN terus dikatanya kerajaan mendaftarkan PATI.. nampak sangat pembangkang la yang terdesak mahu sokongan rakyat.. kenapa tidak interview semua yang hadir disitu? baru la nampak pembangkang serius menjaga kedaulatan negeri ini..

    ReplyDelete
  52. benar dan tepat pati mendapat MYkad Malaysia. Ikut pengalaman saya, saya pernah terjumpa warga Filipina yang langsung tidak pandai berbahasa melayu dan mengaku baru sampai beberapa hari di sabah tetapi berani mengaku warganegara dengan menunjukkan MyKad. Dlm hal ini siapa yg patut dipersalahkan? Pemimpin, pekerja JPN, Polis atau siapa? Pada saya, dosa dan kesalahan tidak boleh tundingkan pd satu pihak sahaja kerajaan mahu pun pembangkang, kerana perkara ini adakaitan dgn semua pihak,

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.