Wednesday, February 13, 2013

Analisis : BN ‘Tunggu Mati’ Di Perak

Sejarah bakal berulang, analisis yang diperolehi daripada pelbagai sumber mengatakan Pakatan Rakyat (PR) mampu memenangi sekurang-kurangnya 40 daripada 59 kerusi Dewan Undangan Negeri Perak pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) nanti. kata Naib Pengerusi DAP Perak, V Sivakumar.

Katanya, rakyat negeri Perak tidak pernah lupa bagaimana mandat yang diberi kepada PR secara demokratik akhirnya dirampas Barisan Nasional (BN) dengan cara yang paling tidak bertamadun.

Beliau berkata, tertubuhnya kerajaan haram Perak yang disusuli krisis perlembagaan membuka mata ramai pihak betapa tamak dan jahatnya tindakan BN dan sejarah hitam itu akan terus berparut dalam sanubari setiap rakyat yang cintakan keamanan dan menjunjung tinggi prinsip Perlembagaan.

“Tambah menyedihkan, niat BN merampas negeri itu dilihat semata-mata untuk membolot kekayaan negeri itu.

“Sebagai bukti, pendedahan pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Perak yang lalu menyebut lebih 68,000 ekar tanah di seluruh Perak diberi kepada kroni UMNO-BN dengan harga premium tanah yang terlalu murah,” katanya dalam satu kenyataan.

Sivakumar juga berkata, terdapat banyak usaha yang diambil kerajaan haram BN Perak untuk mengalih perhatian rakyat daripada isu ini tetapi menemui kegagalan.

“Rakyat Perak sedar bahawa kerajaan negeri hari ini tidak sah atau ‘haram’ di sisi undang-undang dan mereka tidak akan membenarkan keadaan itu berterusan.

“Negeri Perak memerlukan satu kerajaan sah melalui mandat rakyat. BN telah melakukan satu kesilapan besar,” ujar beliau.

Sambil menyifatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membuat perhitungan meleset apabila menganggap ‘rakyat Malaysia mudah lupa’, beliau turut berkata, ia diperkuat lagi dengan bukti bahawa BN tidak berjaya membawa apa-apa perubahan nyata di Perak.

“Banyak slogan retorik seperti ‘Perak Aman Jaya’, ‘Tiada Yang Tertinggal, Tiada Yang Terpinggir’ sekadar omong-omong kosong saja.

“Rakyat dapat menilai, membuat pertimbangan rasional dan membandingkan pemerintahan PR selama 11 bulan dengan BN selepas empat rampasan kuasa.

Rakyat tidak boleh lagi ditipu dengan janji manis yang tidak dilaksanakan,” ujar Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh itu.

Menurutnya, masa yang ditunggu-tunggu rakyat Perak semakin hampir kerana Parlimen dan DUN Perak akan dibubarkan tidak lama lagi.

“PR Perak akan terus berusaha keras untuk menambah bilangan kerusi pada PRU-13.

Pemimpin PR negeri ini yakin bahawa rakyat Perak akan memberi mandat yang lebih besar pada PRU-13 nanti,” tambahnya. -Roketkini

89 comments:
Write comments
  1. Dalam sebuah REJIM yang dikuasai oleh anak-BERANAK, sudah tentu tidak wujud lagi DEMOKRASI atau pemilihan yang berasaskan suara ramai.. Kepimpinan yang WUJUD dalam REJIM sedemikian semuanya dipusatkan kepada seseorang dan orang itulah yang akan menunjukkan siapa jadik apa atau siapa menjawat jawatan apa dalam REJIM tersebut.. Dengan kata lain, nasib perjalanan POLITIK seseorang dalam REJIM tersebut semata-mata bergantung kepada INDIVIDU bukannya suara MAJORITI seperti yang sepatutnya.. Itulah yang berlaku dalam PKR sekarang ini..

    ReplyDelete
  2. Adalah JELAS bagi sesiapa yang mahu ke peringkat lebih TINGGI dalam HIERARKI kepimpinan PKR, seseorang itu bukan sahaja perlu meRAPATkan diri dengan pemimpin ANAK-BERANAK tersebut, malah kenalah SANGGUP jugak menyimpan dan berKONGSI 'RAHSIA' keluarga mereka..

    ReplyDelete
  3. Tambah pulak 'RAHSIA' tahap XXX atau 'VERY CLASSIFIED'.. Sesiapa yang tidak mampu meWUJUDkan hubungan sedemikian RUPA, perjalanan POLITIK mereka dalam PKR boleh dikatakan sudah LUMPUH dan hanya menanti masa untuk ditamatkan sahaja RIWAYAT POLITIK mereka di dalam parti itu.. Itulah PADAH yang bakal menanti apabila bekas calon MP Hulu Selangor iaitu DS Zaid Ibrahim cuba menentang MP Gombak yang juga ADUN Bukit Antarabangsa untuk jawatan Timbalan Presiden PKR..

    ReplyDelete
  4. Semua maklum keAKRABan MP Gombak ini bukan kerana dia ada hubungan kekeluargaan pun dengan REJIM anak-beranak dalam PKR.. Sebaliknya kerana 'keSETIAan' dan BANYAKnya 'RAHSIA' keluarga Penasihat PKR anak-BERANAK yang disimpannya.

    ReplyDelete
  5. Bukan sebarangan orang boleh simpan RAHSIA keluarga mereka dengan orang lain.. Untuk mengelakkan 'RAHSIA' tersebut terbongkar kepada UMUM, sudah tentu tidak ada JALAN lain melainkan mengikut sahaja kehendak MP Gombak bagi mendaki HIERARKI kepimpinan dalam PKR..

    ReplyDelete
  6. Dengan kata lain, walau seseorang itu cuba seBAIK mungkin untuk meRAPATkan diri dengan REJIM anak-beranak ini, mereka langsung TIDAK mampu menandingi MP Gombak disebabkan 'RAHSIA' anak-beranak yang dipegangnya selama ini.

    ReplyDelete
  7. Memang ramai bekas pemimpin PKR yang telah berKORBAN seperti Zainur Zakaria atau Chandra Muzaffar dan ada yang dipenjarakan kerana memperTAHANkan REJIM anak-BERANAK ini seperti Ezam Mohd. Nor.. Namun demikian, kerana mereka TIDAK menyimpan 'RAHSIA' seperti MP Gombak, pengorbanan mereka langsung tidak diHARGAi oleh Penasihat PKR dan ahli keluarganya.. Malah, pada anggapan REJIM anak-BERANAK ini, pengorbanan mereka itu perlu tetapi tidak perlu diHARGAi demi meletakkan Penasihat PKR sebagai PM negara ini..

    ReplyDelete
  8. Itulah penyebab ramai bekas pemimpin PKR keluar kerana merasakan tidak lebih sebagai 'TOOLS' kepada REJIM anak-BERANAK ini..

    ReplyDelete
  9. Hanya ada seorang sahaja yang berada di luar PKR tetapi menyimpan 'RAHSIA' sebanyak yang disimpan oleh MP Gombak.. Orang itu ialah Datuk Nalla yang jugak merupakan RAKAN MAIN TENIS kepada Penasihat PKR..

    ReplyDelete
  10. Jika Datuk Nalla memilih untuk bersama PKR, mungkin dia sudah menjawat jawatan tinggi dalam HIEARARKI kepimpinan parti ini.. Ini kerana 'RAHSIA' Penasihat PKR yang disimpannya memungkin dia jadi sedemikian..

    ReplyDelete
  11. Sebab itulah Penasihat PKR cuba sebaik mungkin untuk 'DISCREDIT'kan Datuk Nalla ini apabila dia keluar dari PKR dengan harapan orang RAMAI tidak akan percayakannya.. Datuk Nalla pula menggunakan 'RAHSIA' yang disimpannya sebagai 'BARGAIN' main tarik tali dengan Penasihat PKR..

    ReplyDelete
  12. Barisan Nasional diyakini dapat membentuk kerajaan selepas pilihan raya umum ke-13 berdasarkan kesepakatan yang terus kukuh di kalangan parti-parti komponennya berbanding pakatan pembangkang.

    ReplyDelete
  13. Ketua Umno Bahagian Pulai Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata atas keyakinan itu beliau percaya BN akan menjadi parti tunggal memiliki kerusi terbesar dalam Parlimen untuk membentuk kerajaan.

    ReplyDelete
  14. “BN adalah sebuah parti yang berdaftar, bergerak atas satu logo, manifesto dan bendera sejak lebih lima dekad lalu…keadaan ini amat berbeza dengan pakatan pembangkang, yang sehingga ke hari ini, masih belum didaftar,” katanya

    ReplyDelete
  15. Nur Jazlan yang juga Pengerusi UDA Holdings berkata percakaran serius dalam pakatan pembangkang amat berbeza dengan kesepakatan yang ada dalam BN yang telah memerintah negara sejak merdeka dan bersepakat memilih Najib yang juga merupakan Presiden Umno dan Pengerusi BN sebagai Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  16. Beliau yakin dengan perkembangan masa kini yang menyaksikan pakatan pembangkang bertelagah sesama sendiri dalam pelbagai perkara, parti itu tidak akan dapat membentuk kerajaan.

    ReplyDelete
  17. “Pertelagahan serius tentang calon Perdana Menteri di antara Pas, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sama ada Datuk Seri Abdul Hadi Awang atau Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan isyarat jelas tentang kegagalan yang bakal mereka tempuhi di dalam membentuk kerajaan walaupun memenangi PRU-13,” katanya.

    ReplyDelete
  18. Nur Jazlan berkata demikian ketika diminta mengulas laporan akhbar Singapura, Straits Times baru-baru ini, yang menyatakan akan berlakunya ketidaktentuan dalam politik negara selepas keputusan PRU-13.

    ReplyDelete
  19. Really? I dont think it is true.

    ReplyDelete
  20. Masih terlalu awal lagi untuk berkata bahawa Pakatan Rakyat (PR) mampu memenangi sekurang-kurangnya 40 daripada 59 kerusi Dewan Undangan Negeri Perak.

    ReplyDelete
  21. Ini sekadar spekulasi sebelum PRU-13 sahaja dan belum tentu ia akan menjadi realiti.

    ReplyDelete
  22. Tiada sesiapa yang boleh meramal apa yang bakal berlaku semasi PRU-13 nanti, kita hanya boleh tahu setelah semua rakyat sudah mengundi.

    ReplyDelete
  23. Semua parti mempunyai peluang 50:50 untuk menang PRU-13.

    ReplyDelete
  24. Tunggu dan lihat sahaja siapa yang bakal muncul sebagai pemenang pada PRU-13.

    ReplyDelete
  25. That's just an analysis. The truth is yet to be known.

    ReplyDelete
  26. Analisis sekadar tayangan perdana.

    ReplyDelete
  27. Kenapa pula tunggu mati?

    ReplyDelete
  28. I think that's just a humor part.

    ReplyDelete
  29. Jangan terpedaya dengan hasutan pembangkang.

    ReplyDelete
  30. Kebijaksanaan pemimpin terdahulu memilih acuan politik perkongsian kuasa terdiri daripada UMNO, MCA serta MIC menjadikan negara kekal aman, makmur dan sejahtera.

    ReplyDelete
  31. Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata apabila Barisan Nasional (BN) dibentuk pada 1974, permuafakatan yang terjalin semakin kukuh dengan lebih banyak parti mewakili pelbagai etnik dan suku kaum bergabung, termasuk dari Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  32. Beliau berkata, prinsip itu sentiasa dipupuk serta disuburkan sehingga kini menjadi pasak kepada kekuatan BN.

    ReplyDelete
  33. “Sepanjang lima dekad pemerintahan BN, muafakat yang dicapai untuk memerintah negara secara bersama tidak pernah kita ingkari. Janji untuk bekerjasama dan berkongsi kuasa tidak pernah kita nodai,” katanya.

    ReplyDelete
  34. Muhyiddin berkata, ada kalanya UMNO diduga dengan pelbagai cabaran serta tuntutan, tetapi meja rundingan BN sentiasa dapat menawarkan penyelesaian kepada semua perkara yang berkait dengan kepentingan semua kaum.

    ReplyDelete
  35. Meskipun begitu, katanya, bagi puak yang keras dan melampau dalam pemikiran dan tindakan politik, mereka sentiasa mengapi-apikan semangat perkauman serta agama yang sempit bagi menagih laba politik.

    ReplyDelete
  36. Beliau berkata, parti yang membawa fahaman politik benci dan fitnah yang membakar sentimen agama serta perkauman bukannya UMNO, MCA, MIC atau parti komponen BN yang lain, sebaliknya ia didalangi PAS dan DAP.

    ReplyDelete
  37. “Merekalah yang mengamalkan politik ultra perkauman dan membawa fahaman songsang mengenai agama yang memecah belahkan masyarakat kita. Kononnya undi PAS masuk syurga, sembelihan orang UMNO tidak halal, solat berimamkan orang UMNO tidak sah.

    ReplyDelete
  38. “Malah, mereka sanggup mendoakan kehancuran bagi orang UMNO yang juga saudara seagama mereka. Merekalah yang menyuburkan syak wasangka, merekalah yang membarakan api fitnah, dan mereka jugalah yang membaja benih-benih kebencian,” katanya.

    ReplyDelete
  39. OPPA BN JAHANAM STYLE,,,, kerkKak...ptuiiiiii....

    ReplyDelete
  40. OPPA Ganyang BN...kah kah kahh.

    ReplyDelete
  41. Parahnya Be End tak boleh diubati lagi.... Dalam PR semua yang buruk sudah dan akan terbuang dengan sendirinya..Cuba bagi tau pada aku,,,,mana kejantanan PM kau dala isu Michael Chia? dalam isu Lembu Kak Jat..dalam isu kalimah? opss aku lupa isu Deepak yang menyebabkan Najib jadi tikus mondok pun sudah cukup menggundahgulanakan PM kesayangan kau..hehehhe

    ReplyDelete
  42. rakyat sekarang bukan nak banding kemajuan sapa perentah tapi nak tengok mengapa manusia kalau dilantik jadi menteri dia sorang saja bolih jalan atas jalan raya rakyat semua kena ketepi macam tak beguna sekarang masa dah sampai giliran rakyat pula untok menghumban menteri ketepi baru dinamakan kuasa rakyat kuasa keramat...

    ReplyDelete
  43. Yg pasti UMNO/BN raja fitnah dan puterbelit prkara benar dan tak benar. UMNO/BN tak layak kekal dibumi Malaysia yg tercinta ini. UMNO/BN tdk relevan lg krna rasuah, penipu, zalimmmmmm, pgkhianat dn salah guna kuasa. DSAI mcm2 cara UMNO/BN aibkan tetapi mereka tak dapt boktikn reka cipta palsu mereka Tuhan ada dn MAha ADIL AKHIRNYA MEREKA KECUNDANG DAN MALU. DSAI semkin ramai penyokg. Polis dn SPR semkin gelabah mh mncari cara menipu untk menangkn UMNO/BN. Mcm2 cara tetapi akhirnya mereka sndiri malu krn rakyat semkin muak dn hilang keyakinn pd UMNO/BN bahalul dn Jahanam!!!! Knapa Najib TAKUT DEBAT dg Datuk seri Anwar Ibrahim?.....Sy dn klrga dulu sokong UMNO/BN tetapi kini haramkan UMNO/BN krna ZALIMMMM dn penipu!!!! Rakyat perlu bersatu kita sokong PAKATAN. Dari sy org SABAH.

    ReplyDelete
  44. RAKYAT PERAK MAHUKAN PR YANG MEMERINTAH SELEPAS PRU 13.................. INI KALILAH.....

    ReplyDelete
  45. BN 'TUNGGU" MATI - UNGKAPAN YANG SANGAT2 BAGUS,


    HIDUP PKR

    ReplyDelete
  46. kta tgk BN akan terus kekal di Perak atau tidak.

    ReplyDelete
  47. Usah le kome bemimpi wahei UMNO-Be End...rakyat Perak akan ngajor mengkome ape makne jadi pembangkang pulak lepeh ni... Elok-elok rakyat pilih PR kome rampeh dengan care tekutuk... tunggu lee ... di PRU akan datang.... Be End , UMNO ..kome semue akan
    TUMPOR - HAUP....

    ReplyDelete
  48. yang penting lepas PRU13 MB perak bukan lagi orang UMNO/BN....

    ReplyDelete
  49. Barisan Nasional leaders have described the Pakatan Rakyat manifesto as populist, lacking in details and unaffordable.

    ReplyDelete
  50. Challenging Pakatan to reveal how it intends to pay for these promises, they reminded voters that many of its promises in the 2008 general election remained unfulfilled.

    ReplyDelete
  51. Barisan Nasional youth chief Khairy Jamaluddin said that there was no point in Pakatan making promises as it had failed to fulfil the majority of pledges in its last manifesto.

    ReplyDelete

  52. “The Selangor Mentri Besar once said that a manifesto is not a promise'. So, whatever manifesto Pakatan has come up with is not worth the paper it's printed on,” he posted on Twitter yesterday.

    ReplyDelete
  53. Among others, Pakatan pledged to increase the minimum household income to RM4,000 in its first term in power, remove one million foreigners from the local workforce over five years, raise the minimum wage to RM1,100 and stop the Lynas rare earth plant in Gebeng.

    ReplyDelete

  54. It also planned to lower fuel prices and electricity tarriffs, cancel the Automated Enforcement System (AES) and recognise the Unified Examination Certificate (UEC).

    ReplyDelete
  55. Youth and Sports Minister Datuk Seri Shabery Cheek said certain policies in the manifesto such as the RM200 increase in minimum wage would have a negative impact on the economy.

    ReplyDelete
  56. He also pointed out that employers were already having a tough time adjusting their salaries to the current rate of RM900.

    ReplyDelete

  57. Sabah Barisan secretary Datuk Abdul Rahman Dahlan challenged Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim to provide details on how it planned to implement the manifesto.

    ReplyDelete
  58. “They can promise the star and the moon but the one thing that they failed to explain is how they are going to get the money to fund their promises.”

    ReplyDelete
  59. MCA Youth chief Datuk Dr Wee Ka Siong described the manifesto as “just rhetoric and an election gimmick”, adding that the Opposition did not have an economic model to generate sustainable income for it to fulfil its many pledges.

    ReplyDelete

  60. His deputy Datuk Dr Mah Hang Soon said that the fate of people living in Selangor was proof that the manifesto was just to “fish for votes”.

    ReplyDelete

  61. Wanita MCA chief Datuk Yu Chok Tow challenged the Selangor Government to fulfil its RM100 pledge for single mothers in its last manifesto before talking about a new manifesto.

    ReplyDelete
  62. MIC vice-president Datuk S.K. Devamany said that there was nothing new in the manifesto, adding that the pledge of RM4,000 as minimum monthly income had already been addressed by the Prime Minister in his 1Malaysia vision plan a few years ago.

    ReplyDelete

  63. Devamany also called the manifesto a “jittery” reaction to a strong Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  64. The transformation carried out by the Barisan Nasional government is the most effective, meaningful way to bring about changes in the country, said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.


    ReplyDelete
  65. There was no need, said Najib, for bold slogans and big flags to change the country's landscape, adding that the yardstick was whether these changes were effective and beneficial to the rakyat.

    ReplyDelete

  66. “The Government's way is to carry out changes through various transformation programmes and we can see the effect of this.

    ReplyDelete

  67. “If you visit every corner of the country, including here in Kuala Pahang, you can see that real changes are happening and the rakyat are enjoying the benefits,” he said when launching a Rural Transformation Centre here in Kuala Pahang the fourth after Perak, Kelantan and Malacca.

    ReplyDelete
  68. The Government, he added, still had many programmes to be implemented for the benefit of the people.

    ReplyDelete
  69. Saying that transformation was far better than reformation, he also called for the people to continually support the Government so that these programmes could be put in place.

    ReplyDelete
  70. Later, when launching the Barisan election machinery in Pekan, he urged party workers to ensure that the constituency remain under the coalition.

    ReplyDelete
  71. “Pekan belongs to Barisan and we must protect it from the Opposition.

    ReplyDelete
  72. “We must not allow the people to be misled by empty promises,” said Najib, who is also Pekan MP.

    ReplyDelete
  73. “I will do my best for all of you. Even if I am not here, I will always remember you. I will make sure that aid and assistance will be channelled to the deserving at once,” he said.

    ReplyDelete
  74. Expressing his satisfaction with the constituency's machinery, he said their high spirit should be emulated by others.

    ReplyDelete
  75. Najib also reminded them to track down voters in the constituency and make sure that they return home on polling day to cast their ballots and secure a bigger win than the 26,464-majority recorded in the 2008 general election.

    ReplyDelete
  76. Barisan Nasional will counter Pakatan Rakyat's manifesto point by point to explain why the Opposition's promises are impossible, said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete

  77. He said this was so that the rakyat could better understand that these promises were mere “political, magic tricks”.

    ReplyDelete
  78. “Pakatan promises to reduce petrol (price), water tariff, electricity (rates) and give free higher education but it fails to outline how it is going to find the money to finance this.

    ReplyDelete
  79. “Our job is to make the people realise that these promises are not doable and we will counter these with facts and figures. We will tell people that Pakatan's promises will only lead to economic ruin and disaster,” he said after launching a Rural Transformation Centre in Kuala Pahang here

    ReplyDelete
  80. In its manifesto, Pakatan promised, among others, to increase the household income to at least RM4,000 within the first term of its rule.

    ReplyDelete

  81. It also pledged to stop two controversial projects (the Lynas rare earth plant in Gebeng, Kuantan, and the Automated Enforcement System to book traffic offenders), to gradually abolish highway toll and to set up an Anti-Monopoly Com-mission.

    ReplyDelete
  82. Barisan's manifesto, said Najib, would outline the coalition's plan for the country for the next five years as well as what it had done in the past five years, adding that it would not counter Pakatan's promises.

    ReplyDelete
  83. Unlike the Opposition which was merely big on slogans, he said the Barisan government had ensured that its slogans were actually followed up with action.

    ReplyDelete
  84. Besides introducing various transformation programmes, the Government had come out with 230 affordable 1Malaysia products, he said.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.