Monday, February 18, 2013

K'jaan tegas terhadap keselamatan rakyat Sabah'

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein memberi jaminan kepada rakyat Sabah bahawa kerajaan tidak akan berkompromi dengan hak dan keselamatan rakyat negeri ini dalam menyelesaikan secara baik insiden pencerobohan warga Filipina di perairan Lahad Datu, bahagian pantai timur Sabah.

Beliau juga mengesahkan bahawa kumpulan terbabit bukan merupakan kumpulan militan atau pengganas, tetapi "oleh kerana mereka juga memegang senjata maka adalah penting apa juga tindakan yang diambil, ia tidak menjurus sehingga berlaku pertumpahan darah.

"Saya tengok kawalan di situ berada pada tahap yang membanggakan dan dalam proses kita untuk mengusir mereka ini, ia juga membantu keadaan.

"Yang penting sekarang banyak betul spekulasi dan khabar-khabar angin dan saya tahu maklumat yang sebenarnya dan saya mengesahkan sebahagian besar yang digembar-gemburkan di luar sana merupakan perkara yang tidak asas langsung," katanya pada sidang media di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, dekat Kota Kinabalu hari ini.

Oleh itu, Hishammuddin mengingatkan orang ramai supaya tidak melihat insiden itu sebagai sesuatu yang boleh dipolemikkan atau dipolitikkan.

"Saya harap kita sabar kerana dari segi operasi, pihak berkuasa diberi mandat untuk memantau tetapi dari segi pendirian...itu amanah dan tanggungjawab kerajaan negeri dan kerajaan pusat," katanya sambil menambah bahawa beliau akan pergi ke Lahad Datu esok untuk melihat keadaan di
sana.

Beliau berkata kerajaan akan memastikan operasi yang dirancang itu berjalan lancar dan tidak ada insiden yang tidak diingini terutama yang melibatkan pertumpahan darah.

Hishammuddin berkata kerajaan Malaysia bekerja rapat dengan kerajaan Filipina dalam menangani insiden itu.

Mengenai permintaan kumpulan penceroboh dari selatan Filipina itu untuk berjumpa personaliti tertentu, beliau tidak memberi butiran lanjut tetapi berkata rundingan masih dijalankan.

"Saya ingin menegaskan bahawa ia (insiden) bukan isu suku kaum dan ia tidak kena mengena dengan pendirian atau kedaulatan dan sebagainya.

"Tetapi dalam konteks kita, ini adalah bumi kita...ini adalah sesuatu yang menjejaskan keselamatan negara dan inilah yang kita tangani dengan bijaksana dengan cara tidak ada mana-mana nyawa terkorban atau tumpah darah di bumi kita," katanya.

Ditanya perkembangan terkini rundingan dengan kumpulan warga Filipina itu, Hishammuddin berkata rundingan setakat ini menunjukkan betapa profesionalnya pasukan keselamatan negara.

"Kalau kita ambil tindakan, dari hari pertama sudah kita ambil tindakan namun dalam keadaan begini kita tidak mahu ada nyawa yang terkorban "walau apa jua sebabnya" di pihak mereka yang akan memberi kesan kepada kita.

"Sama ada insiden itu selesai dalam masa terdekat atau lama lagi, kita bergantung sangat kepada pihak-pihak (tentera, polis) yang lebih mahir dalam operasi ini," katanya.

Ditanya sama ada terdapat masa tertentu untuk menyelesaikan kes itu, Hishammuddin berkata tidak ada pihak yang boleh mengesahkannya buat masa ini.

Mengenai kritikan pihak pembangkang yang mempersoal tindakan kerajaan menangani isu pencerobohan itu, beliau berkata mereka berhak berbuat demikian namun pemimpin pembangkang tidak pernah menghargai apa juga perkara baik yang dilakukan kerajaan.

Mengulas penyebaran insiden pencerobohan itu di "Youtube", beliau berharap rakyat tidak terikut-ikut dengan perkara itu dan menegaskan bahawa tindakan tegas akan diambil terhadap mereka yang menyebarkan khabar angin khususnya yang boleh memudaratkan keselamatan.

Hishammuddin berkata tahap kawalan keselamatan di pusat peranginan atau pelancongan terutama di pantai timur Sabah juga dipertingkatkan bagi menghadapi sebarang kemungkinan.

-Bernama

119 comments:
Write comments
  1. Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein (gambar) memberi jaminan kepada rakyat Sabah bahawa kerajaan tidak akan berkompromi dengan hak dan keselamatan rakyat negeri ini dalam menyelesaikan secara baik insiden pencerobohan warga Filipina di perairan Lahad Datu, bahagian pantai timur Sabah.

    ReplyDelete
  2. Beliau juga mengesahkan bahawa kumpulan terbabit bukan merupakan kumpulan militan atau pengganas, tetapi “ oleh kerana mereka juga memegang senjata maka adalah penting apa juga tindakan yang diambil, ia tidak menjurus sehingga berlaku pertumpahan darah.

    ReplyDelete
  3. Saya tengok kawalan di situ berada pada tahap yang membanggakan dan dalam proses kita untuk mengusir mereka ini, ia juga membantu keadaan.

    ReplyDelete
  4. Yang penting sekarang banyak betul spekulasi dan khabar-khabar angin dan saya tahu maklumat yang sebenarnya dan saya mengesahkan sebahagian besar yang digembar-gemburkan di luar sana merupakan perkara yang tidak asas langsung.

    ReplyDelete
  5. Hishammuddin mengingatkan orang ramai supaya tidak melihat insiden itu sebagai sesuatu yang boleh dipolemikkan atau dipolitikkan.

    ReplyDelete
  6. Saya harap kita sabar kerana dari segi operasi, pihak berkuasa diberi mandat untuk memantau tetapi dari segi pendirian...itu amanah dan tanggungjawab kerajaan negeri dan kerajaan pusat.

    ReplyDelete
  7. kerajaan akan memastikan operasi yang dirancang itu berjalan lancar dan tidak ada insiden yang tidak diingini terutama yang melibatkan pertumpahan darah.

    ReplyDelete
  8. Hishammuddin berkata kerajaan Malaysia bekerja rapat dengan kerajaan Filipina dalam menangani insiden itu.

    ReplyDelete
  9. Mengenai permintaan kumpulan penceroboh dari selatan Filipina itu untuk berjumpa personaliti tertentu, beliau tidak memberi butiran lanjut tetapi berkata rundingan masih dijalankan.

    “Saya ingin menegaskan bahawa ia (insiden) bukan isu suku kaum dan ia tidak kena mengena dengan pendirian atau kedaulatan dan sebagainya.

    ReplyDelete
  10. Tetapi dalam konteks kita, ini adalah bumi kita...ini adalah sesuatu yang menjejaskan keselamatan negara dan inilah yang kita tangani dengan bijaksana dengan cara tidak ada mana-mana nyawa terkorban atau tumpah darah di bumi kita,” katanya.

    Ditanya perkembangan terkini rundingan dengan kumpulan warga Filipina itu, Hishammuddin berkata rundingan setakat ini menunjukkan betapa profesionalnya pasukan keselamatan negara.

    ReplyDelete
  11. Kalau kita ambil tindakan, dari hari pertama sudah kita ambil tindakan namun dalam keadaan begini kita tidak mahu ada nyawa yang terkorban “walau apa jua sebabnya” di pihak mereka yang akan memberi kesan kepada kita.

    ReplyDelete
  12. “Sama ada insiden itu selesai dalam masa terdekat atau lama lagi, kitabergantung sangat kepada pihak-pihak (tentera, polis) yang lebih mahir dalam operasi ini.

    ReplyDelete
  13. Mengenai kritikan pihak pembangkang yang mempersoal tindakan kerajaan menangani isu pencerobohan itu, beliau berkata mereka berhak berbuat demikian namun pemimpin pembangkang tidak pernah menghargai apa juga perkara baik yang dilakukan kerajaan.

    ReplyDelete
  14. TEMBIRANG sj kau kerismudin n UMNgOk...ancaman PTI n warganegara palsu di sabah sudah berlaku sekian lama [berdasarkan statistik kes2 jenayah di sabah] n korg masih cakap keselamatan terjamin? mulut n lubang pantat memang kc keluar bunyi yg x sama bah kan???

    ReplyDelete
  15. Lahad Datu tiba-tiba kecoh bak diserang garuda. Huru-hara dari pasar ke kampung-kampung. Ada yang yang seperti meracau tak tentu pasal kerana berasakan Lahad Datu bakal menjadi medan pertempuran ala filem Holywood.

    ReplyDelete
  16. Dikhabarkan dari saksi mata, bahawa mereka yang berkubu di Lahad Datu itu memang nekad dan sarat dengan senjata berat. Mengambil posisi strategik dan nampaknya mereka seperti sudah biasa berperang. Almaklum latihan tentera mereka berbulan bulan sejak tahun lalu.

    ReplyDelete
  17. Ada laporan sebahagian mereka itu adalah bekas tentera MNLF yang sudah lama mufarakah dari MNLF. Mereka adalah dari suku Tausug yang GAGGIL (degil) dan selalu melanggar arahan ketua.

    ReplyDelete
  18. Menurut saksi mata yang telah ambil video sebagaimana yang dilaporkan dalam Facebook wajah-wajah mereka seperti sudah hilang seri walau pun kelihatan menakutkan. Hilang seri seperti tanda bahawa mereka bakal mati katak di tangan tentera Malaysia.

    ReplyDelete
  19. Rambut sebahagian mereka panjang sebagai melambangkan kepahlawanan Tausug yang walau pun nampak kalah secara lojik namun dianggarkan dapat bertahan berbulan-bulan malah mungkin bertahun. Mereka dapat bertahan begitu kerana mungkin berjaya berenang larikan diri semula ke pulau Tawi-Tawi.

    ReplyDelete
  20. Malaysia nampaknya panik seketika. Pelbagai tuduhan dan spekulasi bergema di mana-mana. Ada yang buat sepekulasi bahawa tentera penceroboh itu diatur oleh Kerajaan BN-UMNO sendiri untuk mnejadikannya hero lantaran itu pengundi KDM pun akan kembali menyokong BN.

    ReplyDelete
  21. Ada pula spekulasi yang menyatakan bahawa itu adalah perancangan PKR untuk memburukkan kerajaan BN. Ada yang kata ia perancangan USA-Filipina untuk dapatkan semula Sabah demi Minyak di Laut Sulu dan Spratly. Ada yang katakan bahawa kemungkinan ia adalah kerja MNLF dan Abu Sayyaf kerana marah pada Malaysia yang menyokong MILF dalam perjanjian damai tahun lalu.

    ReplyDelete
  22. Ada juga yang kata ia dilakukan oleh kumpulan politikus dari Filipina untuk dapatkan pampasan demi menampung kos kempen pilihanraya ARMM tidak lama lagi di Sulu-Mindanau.

    ReplyDelete
  23. Akhirnya bocor rahsia setelah tunggang-langgang mencari jawapan, bahawa mereka itu adalah tentera KIRAM yang kemudian didapati mereka seperti ditipu dengan janji-janji pelik. Kemungkinan besar ada yang dijanjikan tanah seluas beribu ekar, ladang kelapa sawit berhektar, dan mungkin ada yang dijanjikan dengan hanya diberikan seluar LEVI'S 501.

    ReplyDelete
  24. Yang lebih pelik kedengaran janji bahawa mereka kalau dah sampai ke Sabah, wakil Inggeris sedang sedia dengan berguni USD untuk diberikan kepada mereka. Nampak seperti bergurau dan melucukan. Mungkin saja benar mungkin saja tidak walau pun mungkin terbukti mereka dihantar untuk dijadikan umpan untuk dibunuh oleh MALAYSIA.

    ReplyDelete
  25. Nyata sekali mereka adalah perangkap kepada MALAYSIA menurut analisis alternatif di tepi jalan. Mereka yang masuk kelihatan sedikit dan senang dimakan, namun ia bahaya sebagaimana bahayanya ikan buntal yang kecil tapi jerung pun takut termakannya. Sebesar mana pun ikan jerung dengan gigi semula jadi tajam namun takut termakan ikan buntal.

    ReplyDelete
  26. Mereka berkata, kalau Malaysia lepaskan tembakan dan berjaya membunuh mereka maka PASUKAN YANG LEBIH BESAR akan datang. Ikan-ikan buntal yang datang kemudian ini akan dilemparkan ke seluruh pantai timur Sabah. Namun, kalau Malaysia berjaya menghalau mereka secara aman tanpa berlaku apa-apa. Nyata sekali misi ikan-ikan buntal akan gagal.

    ReplyDelete
  27. Seorang bekas pegawai tinggi polis berkata rakyat sepatutnya menuntut agar kumpulan warga asing bersenjata yang dikepung pihak berkuasa di Lahad Datu, Sabah ditangani dengan keras seperti tindakan ke atas kumpulan al-Maunah dalam insiden tahun 2000 di Sauk, Perak.

    ReplyDelete
  28. Bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ibrahim memberi alasan, situasi yang berlaku di Kampung Tandou, Lahad Datu itu tidak banyak berbeza dengan peristiwa di Bukit Jenalik itu.

    ReplyDelete
  29. “Jika kes Sauk boleh diklasifikasi sebagai ‘melancarkan atau cuba melancarkan perang ke atas Yang Di-Pertuan Aong atau Yang Di-Pertua Negeri’, yang merupakan kesalahan ke atas Negara, maka rakyat boleh menuntut agar undang-undang sama dikenakan ke atas penceroboh Sulu ini.

    ReplyDelete
  30. “Jika rakyat kita sendiri terlibat dalam insiden Sauk boleh dilucutkan senjata atau dibunuh oleh pasukan keselamatan dan kemudiannnya didakwa di mahkamah dan beberapa orang daripadanya dihukum gantung, maka rakyat berhak untuk menyuarakan kemarahan mereka sekiranya perdana menteri (Datuk Seri Najib Razak) yang menjadi menteri pertahanan semasa insiden Sauk, menangani penceroboh ini dengan tindakan ringan,” katanya.

    ReplyDelete
  31. Katanya, peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail, yang bertindak sebagai ketua pendakwa dalam perbicaraan kes melibatkan kumpulan al-Maunah, seharusnya menasihati Yang Di-Pertuan Agong dan perdana menteri berhubung peruntukan undang-undang dalam menangangi kumpulan di Lahad Datu.

    ReplyDelete
  32. PM Datuk Seri Najib Razak berkata Barisan Nasional tidak terikat kepada desakan mana-mana parti politik atau pemimpin termasuk pembangkang untuk menetapkan tarikh pilihan raya.

    ReplyDelete
  33. Presiden Umno merangkap Pengerusi BN itu menegaskan bahawa BN telah diberi mandat oleh rakyat untuk tempoh lima tahun bagi memperlihatkan kemampuan memimpin dan mentadbir negara serta membawa kemajuan dan membela untung nasib rakyat.

    ReplyDelete
  34. Kalau kita buat pilihan raya terlalu awal, bererti kita memendekkan tempoh yang rakyat telah berikan kepada kita

    ReplyDelete
  35. Jadi tidak timbul soal tidak yakin. Pada kerajaann BN yang penting untuk menunjukkan kemampuan kita untuk terus membela rakya

    ReplyDelete
  36. rakyat dilihat memberi sambutan baik terhadap program-program dan pembaharuan yang dilaksanakan kerajaan demi kebaikan mereka.

    ReplyDelete
  37. sokongan rakyat yang sangat memberangsangkan dan ini mencerminkan tahap keyakinan mereka terhadap BN semakin bertambah.

    ReplyDelete
  38. tahap keyakinan kita adalah berasaskan kepada sambutan rakyat kepada lawatan PM, kepada program-program atas tema 1Malaysia

    ReplyDelete
  39. merujuk kepada pelbagai produk dan pembaharuan yang diperkenalkan kerajaan melalui inisiatif seperti Program Tranformasi Kerajaan (GTP), Program Transformasi Ekonomi (ETP), Program Jelajah Janji Ditepati dan sebagainya.

    ReplyDelete
  40. program bersifat bersemuka dengan pelbagai kelompok masyarakat seperti program Teksi Rakyat 1Malaysia (TR1MA) akan diteruskan.

    ReplyDelete
  41. anggota BN supaya tidak menimbulkan kenyataan yang boleh menyentuh perasaan mana-mana kaum atau menimbulkan masalah antara parti komponen BN

    ReplyDelete
  42. Police are finalising certain details prior to deporting the armed group of foreigners that encroached into Kg Tanduo in Lahad Datu last Tuesday, as negotiations have come to an end.

    Bukit Aman Internal Security and Public Order Director Datuk Salleh Mat Rasid said police are aware that the weather has not been good for sea travel, as they had to look in terms of safety.

    ReplyDelete
  43. "We did not entertain any demands set by them and also did not give them any recognition," he said when asked if police agreed to the group's demands to be recognised as the Royal Soldiers of the Sultanate of Sulu and for people of Sulu origin in Sabah not to be deported to the Philippines.

    Salleh said this at a media conference after attending a police meet-and-greet the people session in conjunction with Ops Selamat II here.

    ReplyDelete
  44. Also present was State Police Commissioner Datuk Hamza Taib.

    "What is important is that the safety of this State is always guaranteed and we will go through with the deportation soon," Hamzah said.

    ReplyDelete
  45. On personnel strength at the area, he said, police have enough to control the situation but the figure could not be revealed because it concerns security. "I assure the people not to worry and that everything is under control," he said.

    "Police are making efforts to deport them," he said when asked when the first group was scheduled for deportation.

    ReplyDelete
  46. "Now we can only carry out the process of sending them back so that they can find a suitable channel to air their demands," he said, when asked about talk that the group was not keen on going back.

    "Whether they agree or not, we have to deport them.They are not supposed to say anything, they are in our country.

    They came in illegally and so we have told them if they want to voice out certain demands it must be in the correct platform through the properly channel.

    ReplyDelete
  47. Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman mengingatkan rakyat agar tidak terpengaruh dengan cerita yang disiarkan di laman sosial berhubung pencerobohan kumpulan bersenjata dari Filipina di Lahad Datu.

    Beliau berkata rakyat tidak perlu percaya cerita oleh sumber yang tidak boleh dipercayai yang membawa kepada pelbagai pendapat dan spekulasi.

    “Kerajaan telah selesai mengadakan perbincangan (dengan penceroboh) dan mereka akan dihantar pulang ke negara asal.

    ReplyDelete
  48. Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein yakin proses pengusiran kumpulan penceroboh di Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah akan dapat dilaksanakan dengan baik.

    Beliau percaya pihak berkuasa termasuk polis mampu menangani kes tersebut dan mereka yang mendakwa sebagai Askar Diraja Kesultanan Sulu akan dapat dihantar pulang ke negara mereka dengan selamat.

    ReplyDelete
  49. “Biar pihak berkuasa dan yang bertanggungjawab serta berkepakaran selesaikan hal ini tanpa pertumpahan darah.

    “Saya tak nak mana-mana pihak terkorban. Mereka juga manusia yang perlu dihormati nyawanya. Jika ada yang terkorban, akhirnya kerajaan dan pihak berkuasa kita juga yang dituduh,” katanya.

    ReplyDelete
  50. Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menghadiri majlis sambutan Tahun Baharu Cina Parlimen Sembrong Peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Paloh di Sekolah Jenis Kebangsaan © Paloh di sini kelmarin.

    Majlis turut dihadiri Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Paloh, Datuk Hoo Seang Chang; ADUN Kahang R.Vidyanathan dan pemain badminton nombor satu negara Datuk Lee Chong Wei.

    ReplyDelete
  51. Dalam masa yang sama, beliau turut menegaskan kerajaan sesekali tidak akan berkompromi berhubung hak, kedudukan dan keselamatan Sabah dan rakyatnya.

    ReplyDelete
  52. “Sehubungan itu, dakwaan mengatakan kerajaan sedang mengatur sesuatu tentang Sabah adalah tidak berasas sama sekali,” katanya.

    Beliau juga sekali lagi memberi jaminan keadaan di Lahad Datu setakat ini terkawal kerana ia bukan melibatkan isu pengganas, keganasan atau militan.

    ReplyDelete
  53. Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman mengingatkan rakyat agar tidak terpengaruh dengan cerita yang disiarkan di laman sosial berhubung pencerobohan kumpulan bersenjata dari Filipina di Lahad Datu.

    ReplyDelete
  54. Beliau berkata rakyat tidak perlu percaya cerita oleh sumber yang tidak boleh dipercayai yang membawa kepada pelbagai pendapat dan spekulasi.

    ReplyDelete
  55. “Kerajaan telah selesai mengadakan perbincangan (dengan penceroboh) dan mereka akan dihantar pulang ke negara asal,”

    ReplyDelete
  56. “Apa yang penting sekarang ialah aspek keselamatan dan mahu ia berakhir dengan aman,

    ReplyDelete
  57. kerajaan pasti berusaha untuk memastikan keselamatan negara sentiasa terjamin.

    ReplyDelete
  58. KERAjaan Malaysia brtegas trhadap isu penceroboh di Lahad Datu? Auwww..
    aauuww!! -HISHAMUDDIN HUSSEIN ONN.

    ReplyDelete
  59. Beefed up the security.

    ReplyDelete
  60. Tegas memang ada hikmahnya.

    ReplyDelete
  61. Hope everything will be going so fine.

    ReplyDelete
  62. Harus dan mesti tegas!

    ReplyDelete
  63. If not they will easily coming into.

    ReplyDelete
  64. And this is related to the people lives.

    ReplyDelete
  65. tegas konon'' inilah akibatnya pemberian ic sewanang wenangnya kepada bangsa filipin. kalau pemberontak yang datang cuma 400 orang tapi pemberontak filipin yang sudah dapat ic di sabah barangkali sudah mencecah puluhan ribu. tunggu masa saja dorang berpaling tadah dan bersatu untuk menyerang sabah. inda lama lagi sabah akan jatuh ke tangan pemberontak filipin.

    inilah kita dapat hasil dari pemerintahan umno BN di sabah. selain dapat gelaran fix deposit dan negeri termiskin di malaysia, sabah juga bakal ditawan oleh pendatang asing ternakan umno BN.

    tiada guna punya BN. mana kau sorok muka kau ar pairin, huguan siou taik'' kau samasekali gagal menjadi ketua KDM. bagus lantik si amililio saudar jauh musa aman jadi huguan siou KDM''.

    ReplyDelete
  66. Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar memberi jaminan tahap keselamatan dan ketenteraman awam di Sabah terkawal dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sentiasa meningkatkan pemantauan.

    ReplyDelete
  67. Katanya pada masa yang sama beliau turut mengarahkan Polis Sabah mempertingkatkan kerjasama dengan pasukan keselamatan dari negara jiran bagi mencegah jenayah termasuk penculikan.

    ReplyDelete
  68. “Kita mesti perkukuhkan hubungan kita dan beri ingatan kepada pihak yang tidak bertanggungjawab itu bahawa kita sentiasa berjaga-jaga demi keselamatan rakyat,” katanya.

    ReplyDelete
  69. Pastikan pihak berkuasa sentiasa berjaga2 dan aktif dalam menjalankan rondaan dan siasatan di mana2 pintu masuk termasuk 'lubang2 tikus' yang dikenalpasti.

    ReplyDelete
  70. Memang banyak halangan yang mungkin dihadapi oleh pihak berkuasa tapi rakyat mengharapkan komitmen yang sepenuhnya dari mereka.

    ReplyDelete
  71. taraf pencaci umno bn hanya tahu copy n paste saja. ketara sangat dibayar gaji bagi kerja kerja copy n paste dlm ni forum bila ada isu panas yg mengigit umno bn. memang padan sekali orang bilang kebanyakan penyokong umno bn ini otak tarak''

    ReplyDelete
  72. Unsur yang mengancam keselamatan harus ditanggani.

    ReplyDelete
  73. Pihak bekuasa harus menjamin keselamatan rakyat.

    ReplyDelete
  74. There will do the best to safeguard our safety.

    ReplyDelete
  75. Keselamatan harus diutamakan agar rakyat juag berkeyakinan dengan pihak berkuasa untuk menjamin rakyat dalam keadaan yang selamat.

    ReplyDelete
  76. Semoag tiada insiden yang tidak diingini.

    ReplyDelete
  77. jgn biarkan keselamatan Sabah digugat.

    ReplyDelete
  78. Kita harus percaya dengan kerajaan untuk menyelesaikan masalah ini.

    ReplyDelete
  79. Harap jangan ada berlaku pertumpahan darah. Ini amat membimbangkan.

    ReplyDelete
  80. Hisham, sepatutnya kamu berada di Sabah utk mengawasi keadaan, Jangan berani keluarkan kenyataan di pejabat awak saja.

    ReplyDelete
  81. INI FAKTA YG HARUS DIINGAT!!

    12 September, 1962, semasa pentadbiran Presiden Diosdado Macapagal, Wilayah Borneo Utara, telah diserahkan oleh Sultan Sulu yang memerintah ketika itu, Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad Esmail E. Kiram I, kepada Republik Filipina. Penyerahan itu bermaksud, tiada apa-apa tuntutan Sulu ke atas Sabah. Penyerahan ini telah memberikan kerajaan Filipina kuasa penuh untuk menuntut hak ke atas Sabah di Mahkamah Antarabangsa.

    Walaubagaimanapun, tuntutan ini telah dibubarkan pada tahun 1989 kerana kerajaan Filipina yang baru telah menggugurkan tuntutan mereka demi untuk memperbaiki semula hubungan diplomatik dengan Kuala Lumpur yang terjejas.

    ReplyDelete

  82. Sehingga sekarang, Malaysia terus menolak ajakan Filipina untuk menyelesaikan masalah tuntutan Filipina ke atas Sabah ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa. Berpendapat tuntutan ini tidak logik khususnya keengganan berterusan penduduk tempatan (Sabahan) di kawasan yang dituntut menerima apa-apa naungan Sultan Sulu.

    Seperti pusat pemerintahan Kerajaan Tidung yang terpisah di Kepulauan Tarakan, Indonesia (akibat Protokol Madrid). Kerajaan Negeri Sabah tidak menuntut Tarakan (pulau yang kecil sebagai wilayah Sabah) dari negara Indonesia. Walaupun Indonesia menuntut pula wilayah Tawau sebagai satu tuntutan wilayah baru Indonesia (2012). Di sini, Kerajaan Malaysia juga menghormati kedudukan dan suara rakyat Sabahan yang rata-ratanya enggan bertuankan Sulu (pungutan suara penduduk Sabah masuk Malaysia, 1963).

    Lanjutan dari itu, Malaysia melihat isu tuntutan ke atas Sabah untuk dibawa ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa yang dibuat oleh Pemimpin Moro Filipina iaitu Nur Maisuri sebagai bukan isu, maka tuntutan memang tidak diendahkan. Setakat ini juga, Kerajaan Pusat sememangnya berusaha senada dengan kehendak rakyat negeri. Walau tidak mencampuri urusan pentadbiran Sabah, Kerajaan Malaysia berusaha menggunakan segala kekuatan politik dan diplomasi bagi mengatasi tuntutan wilayah-wilayah Sabah oleh Brunei, Indonesia mahupun Filipina.

    Harap jangan ada berlaku pertumpahan darah. Ini amat membimbangkan kita semua apatah lagi berhadapan dengan orang-orang Sulu`.

    ruj –
    -http://www.lawnet.sabah.gov.my/Lawnet/SabahLaws/Treaties/Protocol%28Madrid%29.pdf
    -"No.10760: Agreement relating to Malaysia" (pdf). United Nations Treaty Collection. United -Nations. July 1963. Capaian 2012-08-01.
    -Sabah Transfer of Sovereignty From the Sultanate of Sulu to the Republic of the Philippines. Accessed March 1, 2008.
    -Tuntutan Brunei ke atas Karambrunai hingga 2012
    -Come clean on Sabah, Sulu sultan urge gov't. Accessed March 1, 2008.
    -Philippines' Claim To Sabah. Accessed February 28, 2008.
    -Mengapa Tawau pula dituntut Indonesia? Jan, 2011
    -The Star (May 29, 2008). [4]. The Star.

    ReplyDelete
  83. mengapa TLDM mahupun PGA gagal mengawasi perairan negara? senangnya askar lengkap beruniform & bersenjata masuk wilayah kita??!! ditatang bagai minyak yang penuh pula?? jika rakyat Malaysia pegang senjata api pun terus dikenakan hukuman gantung.. TLDM & PGA ni cuai & pemalas!! pastu dah pencen jadi pembangkang. itu salah, ini salah..

    aku harap menteri pertahanan & menteri dalam negeri dapat buat tindakan pada staf yang cuai & lalai!!!

    nanti anda dituduh macam2 sedangkan Kesultanan Sulu yang baru sangat serius mahu 3/4 Sabah.. bagilah apapun alasan, tapi anda amat mengecewakan kami

    ReplyDelete
  84. Parti Keadilan Rakyat (PKR) vice-president Tian Chua's attempt to politicise the intrusion in Lahad Datu, Sabah, did not give positive effects to the party and the opposition pact.

    ReplyDelete
  85. "If the intrusion were manipulated as a political issue, it will show the immaturity of the leader. Tian Chua must understand that the roles of the security forces there are not only to protect the safety of the people in Lahad Datu, but also the safety of 28 million population of Malaysia.

    ReplyDelete
  86. "Some things can be politicised, some cannot. Tian Chua's statement did not give him political mileage, there's too many negative effects than the positive ones," he said when contacted by Bernama.


    ReplyDelete
  87. Sivamurugan said this in response to Tian Chua's statement posted in the PKR official news portal, KeadilanDaily, on March 1, alleging that the gun battle between the Malaysian security forces and armed intruders in Lahad Datu, Sabah, was a conspiracy of Umno aimed at frightening the people.

    ReplyDelete

  88. Meanwhile, Penang Ex-Servicemen Association president Mohd Sabri Samad said legal action must be taken immediately against Tian Chua, who is the member of Parliament for Batu.

    ReplyDelete
  89. "Just like in the case where (PAS deputy president) Mat Sabu defamed the police personnel and their families who were killed while fighting the communists in the Bukit Kepong tragedy, immediate action must be taken against him.

    ReplyDelete

  90. "Similar action must also be taken against Tian Chua. He must be charged in court immediately. Don't let this issue to be prolonged until the next general election. The government must take immediate action," he said.

    ReplyDelete
  91. Mohd Sabri said political leaders should not politicising the issue of national security as it could affect the peace and stability in the country.

    ReplyDelete

  92. He also rapped certain quarters for likening national security forces personnel as 'Umno's dogs' and stressed that those personnel were deployed to protect and defend the country's sovereignty and that they were not representing any political parties.

    ReplyDelete

  93. "We were trained to protect the people, not political parties," he added.

    ReplyDelete
  94. Kerajaan memang tegas dalam isu keselamatan di Sabah, buktinya ialah kejayaan pasukan kita membunuh hampir kesemua pengganas di Lahad Datu itu.

    ReplyDelete
  95. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Penubuhan Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabah (ESSCOM) membabitkan lima daerah di pantai timur Sabah dan ia terdiri daripada Sandakan, Tawau, Kunak, Kudah dan Lahad Datu.

    ReplyDelete
  96. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Dengan penubuhan ESSCOM ini akan membabitkan penyelarasan kerjasama antara tiga komponen, iaitu penduduk setempat, pasukan tentera dan pihak polis bagi membanteras ancaman pengganas.

    ReplyDelete
  97. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Jika diperhalusi ESSCOM bukanlah sesuatu yang asing bagi Malaysia kerana ketika Sarawak berhadapan dengan ancaman komunis pada tahun 1970-an, Kawasan Keselamatan Rajang (RASCOM) secara khusus diujudkan untuk berhadapan dengan ancaman tersebut.


    ReplyDelete
  98. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Sudah pasti ada yang mempersoalkan mengapa baru kini kerajaan menubuhkan ESSCOM sedangkan ancaman keselamatan memang sudah lama ujud seperti beberapa siri penculikan yang didalangi oleh kumpulan pengganas dari selatan Filipina.

    ReplyDelete
  99. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Perlu ditekankan bahawa selama ini sememangnya ujud beberapa struktur keselamatan khas khusus untuk menangani isu keselamatan Sabah yang dianggap begitu mencabar dan unik. Mencabar kerana perairan terbuka sepanjang 1,400 kilometer begitu sukar untuk diawasi dan unik kerana komposisi penduduk Sabah yang mempunyai sejarah asal usul begitu menarik.

    ReplyDelete
  100. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Operasi Padanan & Sipadan Island Resort atau lebih dikenali dengan nama singkatan Ops Pasir adalah salah satu struktur keselamatan yang diujudkan untuk berhadapan dengan ancaman khusus iaitu penculikan pelancong terutama sekali di pulau terpencil.

    ReplyDelete
  101. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Ops Pasir mula diperkenalkan pada tahun 2000 dan diuruskan oleh Markas Angkatan Bersama, Angkatan Tentera Malaysia (MAB-ATM).

    ReplyDelete
  102. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Begitu juga dengan organisasi keselamatan lain seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM), Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dan Jabatan Imigresen mempunyai peranan tertentu demi menjamin keselamatan perairan Sabah.


    ReplyDelete
  103. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Begitu juga dengan organisasi keselamatan lain seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM), Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dan Jabatan Imigresen mempunyai peranan tertentu demi menjamin keselamatan perairan Sabah.

    ReplyDelete
  104. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    ESSCOM ditubuhkan bukan kerana fungsi ATM, PDRM, APMM dan Imigresen tidak efektif atau untuk mengambil alih tugas tetapi sebenarnya untuk memantapkan lagi semua operasi yang dilaksanakan oleh entiti organisasi tersebut.


    ReplyDelete
  105. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Selama ini setiap aktiviti organisasi tersebut melaksanakan tugas masing-masing secara berasingan kerana setiap entiti tersebut mempunyai arahan pusat (central command) yang berbeza.


    ReplyDelete
  106. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Timbul beberapa kekangan terutama sekali dari segi kepantasan berkongsi maklumat risikan kerana masing-masing mempunyai strategi dan kepentingan yang berlainan di antara satu sama lain.

    ReplyDelete
  107. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Amerika Syarikat (AS) umpamanya telah belajar dari kesilapan kerana tidak mempunyai penyelarasan perkongsian maklumat risikan di antara Biro Siasatan Persekutuan (FBI) dan Agensi Penyiasatan Pusat (CIA) yang mengakibatkan kegagalan mengesan plot serangan pengganas yang berlaku pada 11 September 2001.

    ReplyDelete
  108. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Kini mereka menubuhkan satu entiti khas yang dipanggil Jabatan Keselamatan Dalam Negeri (Homeland Security) sebagai asas penyelarasan semua aktiviti keselamatan AS.

    ReplyDelete
  109. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Dengan adanya entiti Homeland Security dengan diketuai oleh Setiausaha yang lebih popular dikenali sebagai Czar keselamatan, semua aktiviti umpamanya oleh FBI dan CIA dapat diselaraskan. Konsep ini bukan sesuatu yang asing dan ESSCOM juga mempunyai maksud yang serupa.


    ReplyDelete
  110. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Sehubungan itu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata, satu mesyuarat diadakan semalam bagi merangka strategi bagaimana mahu membabitkan orang ramai, terutama masyarakat setempat dalam ESSCOM.

    ReplyDelete
  111. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    “Kementerian Dalam Negeri (KDN) berpendapat benteng pertahanan pertama mestilah masyarakat setempat, sebab itulah anggota RELA, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) serta Ketua Kampung digerakkan untuk usaha ini.


    ReplyDelete
  112. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    “Mereka ini boleh menjadi mata dan telinga pasukan keselamatan negara selain berperanan membendung penyebaran khabar angin, sekali gus memberi keyakinan kepada rakyat Sabah bahawa negeri itu selamat.

    ReplyDelete

  113. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    “Kita dah kenal pasti beberapa kawasan bagi penubuhan ESSCOM. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, akan membuat pengumuman mengenainya dalam masa terdekat,” katanya pada sidang media di sini semalam.


    ReplyDelete

  114. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Katanya, KDN sudah mengambil perhatian mengenai keperluan kabin, balai, Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) serta lima batalion yang perlu ditempatkan di kawasan berkenaan.

    ReplyDelete

  115. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Penubuhan ESSCOM diumumkan Perdana Menteri 7 Mac lalu, ketika meninjau operasi pasukan keselamatan membanteras pengganas di Kampung Tanduo, Lahat Datu dan kini pada peringkat akhir pelaksanaan.

    ReplyDelete
  116. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Dalam pada itu, Hishammuddin juga memaklumkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman, akan melancarkan unit rondaan bermotor pasukan polis di Kota Kinabalu hari ini dan di Sandakan pada hari berikutnya dalam usaha memberi keyakinan kepada penduduk Sabah bahawa negeri itu selamat.


    ReplyDelete
  117. PENUBUHAN ESSCOM PERTINGKATKAN LAGI KESELAMATAN PERAIRAN DI SABAH

    Diharap dengan penubuhan ESSCOM ini tidak akan berlaku lagi pencerobohan pengganas dan keselamatan perairan Sabah akan lebih terjamin.

    ReplyDelete
  118. Kerajaan telah menunai salah satu janji PRU 13 nya iaitu membina ESSCOM di setiap perairan yang berkemungkinan menjadi pendaratan pengganas. Taniah BN!

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.