Tuesday, February 19, 2013

Transformation Or Reformation?

TRANSFORMATION or reformation? That was the question asked by Prime Minister, Datuk Seri Najib Tun Razak to the people of Tuaran during his speech at the launching of the Nadi Kasih Programme in Tuaran, yesterday.

Najib said that the national transformation efforts in the form of the Government Transformation Programme and Economic Transformation Programme and other government initiatives are recognised by the world.
“The transformation programme is an established effort that seeks to propel Malaysia towards a developed nation status.

“Malaysia is recognized by many world leaders and international experts as having the ability to assist its people through such aid schemes as BR1M 1.0 and 2.0,” he said adding that BR1M 3.0 will be continued next year.

Najib also stated that if the people of Sabah continue to support the state and federal governments, they would not only continue to enjoy the existing benefits from development but would also receive more in the future.

“Sabah is not just any fixed deposit, but one that will benefit the people. If it is not enough we will add more…we just need a mandate from the people,” he said.

He also said that the people of Sabah should reject reformation as it only created problems for the public with the opposition's vague agenda and promises.

Later, Najib announced an allocation of RM32.5 million to upgrade the 14km Kampung Topokon to Kampung Wangkod Gontung road used by more than 3, 000 residents in the area. The upgrading work will start soon.

Meanwhile, in his speech, Minister of Local Housing and Government Datuk Hajiji Noor commended Najib on his efforts to put the people first in his national policies.

"Ever since he assumed office, the Prime Minister has launched many programmes and policies that have benefited the country and united its people regardless of race and religion,” Hajiji said.

He told the people that the Tuaran district will benefit from the Prime Minister’s transformation programmes in many ways.

Hajiji then cited a few examples, such as the RM1.2 million allocated for 2,000 school bags, uniforms, shoes, and stationeries for school children, kitchen supplies and vitamins for 600 families, 200 bicycles for youths, 40 units of wheelchairs for disabled people, health checks and medication for 2,000 people, as well as eye check-up for 1,500 people.

“Indeed, we are very lucky to have a government that provides all these benefits,” he said. (Insight Sabah)

By : ELAINE MAH AND FIZAH YUSOF (sabahkini)

122 comments:
Write comments
  1. Ia apabila berpuluh ribu rakyat negeri ini membanjiri Kompleks Sukan Kudat di sini semata-mata untuk bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete
  2. Kekuatan dan sokongan rakyat Sabah terhadap Barisan Nasional (BN) terbukti lagi akan sokongan yang hangat di 3 kawasan parlimen.

    ReplyDelete
  3. Najib hadir Ke Sabah bagi menghadiri program turun padang Perdana Menteri ke negeri ini.

    ReplyDelete
  4. Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata, puluhan ribu rakyat Sabah membanjiri program bukti sokongan padu rakyat terhadap kerajaan BN.

    ReplyDelete
  5. Beribu-ribu rakyat hadir program turun padang dan kita bersyukur. Terima kasih kepada pemimpin yang mendokong semangat janji ditepati dan prihatin nasib rakyat di seluruh pelusuk negara termasuk di Sabah

    ReplyDelete
  6. Musa seterusnya berkata, program turun padang Najib bukan sekadar berhujah, berceramah dan “tidak dengan tangan kosong” seperti pembangkang.

    ReplyDelete
  7. Justeru, katanya, beliau yakin Sabah akan terus maju di bawah kerajaan BN melalui pelbagai pelaksanaan program pembangunan di negeri ini.

    ReplyDelete
  8. Malah, katanya, Bajet 2013 membuktikan kerajaan BN amat prihatin dan dapat merasai denyutan nadi rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  9. Najib meminta pemimpin BN negeri meningkatkan usaha mendekatkan diri kepada rakyat.

    ReplyDelete
  10. terutama dalam memastikan sokongan rakyat berpihak kepada BN pada pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
  11. Ini membuktikan kerajaan masih menjadi pilihan untuk penduduk Sabah. Penduduk Sabah masih percaya dan yakin dengan kerajaan yang ada sekarang ini.

    ReplyDelete
  12. February 19, 2013 at 9:40 AM :

    knp org penang bilang NO???

    ReplyDelete
  13. Tahun 2011 Najib cipta legasi

    Pengumuman kerajaan untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 dan beberapa akta lain yang dianggap lapuk bukan sahaja mencatat sejarah baru tetapi turut merubah landskap politik negara sepanjang 2011.

    Keputusan itu mengejutkan banyak pihak, khususnya barisan pembangkang yang terkesima dan mati akal dengan langkah berani Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang hanya mengambil masa dua tahun untuk menunaikan janjinya bagi melaksanakan Program Transformasi Politik (PTP) negara.

    Tanggal 15 Sept menjadi titik permulaan transformasi politik negara yang dilakukan Najib apabila beliau mengumumkan pemansuhan ISA, Akta Buang Negeri 1959, dan kajian semula yang membabitkan Akta Kediaman Terhad 1933, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 serta Seksyen 27 Akta Polis 1967, semasa menyampaikan perutusan khas sempena sambutan Hari Malaysia.

    ReplyDelete
  14. Tahun 2011 Najib cipta legasi

    ISA akan digantikan dengan dua undang-undang baru yang sesuai dan dijangka dibentangkan di Dewan Rakyat pada sesi Mac tahun depan.

    Kata Najib, dua akta baru yang akan menggantikan ISA bakal mewujudkan perseimbangan antara hak asasi individu, kebebasan sivil dan menjaga keamanan awam.

    Langkah itu juga, kata Perdana Menteri membolehkan Malaysia mengamalkan sistem demokrasi yang progresif dengan lebih baik dan dihormati negara lain.

    Pada Oktober, pemansuhan Akta Buang Negeri 1959 diluluskan Dewan Rakyat tanpa sebarang pindaan selepas akta itu yang telah 34 tahun tidak diguna pakai, diyakini sudah lapuk dan tidak boleh digunakan lagi.

    Ini diikuti dengan pemansuhan Akta Kediaman Terhad 1933, yang mana serentak itu Najib turut mengumumkan pembebasan kesemua 125 individu yang ditahan mengikut akta itu dengan serta-merta manakala lebih 200 waran yang belum diserahkan dibatalkan.

    Menurut Najib, pemansuhan akta itu dan beberapa akta lain merupakan sebahagian daripada permulaan PTP negara dan pelengkap kepada Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang dilaksanakan kerajaan.

    ReplyDelete
  15. Tahun 2011 Najib cipta legasi

    Kesungguhan kerajaan melaksanakan proses transformasi politik itu menurut Perdana Menteri tidak dipengaruhi atau didesak mana-mana pihak, sama ada dari dalam mahupun luar.

    "Tiada siapapun yang mempengaruhi kita, tiada siapapun yang mendesak kita. Kerajaan ini membuat keputusan atas kehendak dan fikrah sendiri dengan memulakan proses islah dan penambahbaikan," katanya.

    Beliau berkata teras utama PTP mengambil kira aspirasi nasional ke arah sebuah Malaysia moden, demokratik, progresif lagi maju dan memiliki demokrasi yang berfungsi.

    Ia juga bertujuan menyeimbangkan keperluan keselamatan nasional dan kebebasan individu dengan mengambil kira kemajmukan negara, yang kompleks sifatnya, dan ancaman keganasan global pasca tragedi 11 Sept 2001, katanya.

    Transformasi politik Najib juga jelas kelihatan melalui pendekatan matang pentadbiran beliau berdepan gesaan badan bukan kerajaan dan desakan daripada pembangkang, berhubung kebebasan mengadakan perhimpunan termasuk perhimpunan haram 9 Julai -- Bersih 2.0.

    ReplyDelete
  16. Tahun 2011 Najib cipta legasi

    Seiring dengan semangat 'merasai denyut nadi rakyat', Najib dilihat berjaya meneruskan momentum transformasi politiknya apabila berupaya menggantikan pertentangan dengan dialog, sekatan dengan keterbukaan, dan mengatasi authoritarian dengan demokrasi.

    Buktinya langkah kerajaan membentangkan Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman 2011 bagi menggantikan Seksyen 27 Akta Polis yang bertujuan membenarkan warganegara menganjurkan dan menyertai perhimpunan secara aman dan tanpa senjata.

    Rang undang-undang yang diluluskan Dewan Rakyat pada hujung bulan lepas adalah satu daripada usaha kerajaan melakukan transformasi terhadap kerangka undang-undang sedia ada berhubung hak perlembagaan warganegara untuk berhimpun.

    Turut diluluskan bulan lepas ialah usul untuk memansuhkan tiga Proklamasi Darurat yang diisytiharkan pada tahun 1966, 1969 dan 1977.

    ReplyDelete
  17. Tahun 2011 Najib cipta legasi

    Usul yang dibentangkan Najib itu bertujuan membatalkan tiga proklamasi yang diperuntukkan di bawah Perlembagaan Persekutuan selepas keadaan darurat dan kini dimansuhkan kerana ancaman keselamatan seumpamanya tidak lagi wujud.

    Selaras dengan kesungguhan Perdana Menteri untuk melaksanakan PTP fasa kedua dengan pemansuhan tiga Proklamasi Darurat itu, seramai 36 orang tahanan di bawah Ordinan Darurat dibebaskan.

    Tidak terhenti di situ, ruang demokrasi turut dibuka Najib kepada golongan mahasiswa apabila kerajaan memutuskan untuk meminda Seksyen 15 Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1974 bagi membolehkan pelajar yang mencapai umur 21 tahun menyertai parti politik.

    Mengumumkan perkara itu semasa membentangkan usul memansuhkan Proklamasi Darurat, Najib berkata keputusan itu dibuat kerana kerajaan percaya kepada kematangan dan kebijaksanan para mahasiswa.

    ReplyDelete
  18. Tahun 2011 Najib cipta legasi

    "Dengan itu bagi menghormati hak Perlembagaan mahasiswa dan mahasiswi negara yang telah mencapai umur baligh undang-undang atau 'age of majority', kerajaan akan pinda Seksyen 15 AUKU 1974 bagi membenarkan mereka menjadi ahli parti politik," katanya.

    Penuntut universiti bagaimanapun ditegah sama sekali membawa politik kepartian ke dalam kampus.

    Langkah itu, dilihat banyak pihak mampu mengembalikan keyakinan sebahagian pengundi muda yang sebelum ini lebih cenderung kepada agenda pembangkang.

    Biarpun langkah-langkah transformasi Najib mungkin diterjemah sesetengah pihak sebagai strategi kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 tidak lama lagi, namun tidak dapat dinafikan pembaharuan yang dibawakan anak sulung Tun Abdul Razak Hussein ini akan kekal menjadi legasinya sebagai Perdana Menteri Malaysia keenam.

    ReplyDelete
  19. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan tujuh projek di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP), dengan nilai pelaburan RM5.607 bilion.

    ReplyDelete
  20. Secara kolektifnya, ketujuh-tujuh pelaburan projek itu dijangka dapat melonjakkan Pendapatan Negara Kasar (GNI) negara sebanyak RM2.361 bilion dan mewujudkan 18,522 pekerjaan baharu.

    ReplyDelete
  21. kerajaan terus kekal fokus dalam mewujudkan situasi yang mesra pelabur bagi membolehkan perniagaan berkembang maju.

    ReplyDelete
  22. Pelaburan terbesar dalam pengemasan terkini hari ini ialah dalam sektor minyak dan gas Bidang Ekonomi Utama Negara

    ReplyDelete
  23. Satu konsortium terdiri daripada Dialog Group, Kerajaan Negeri Johor dan Royal Vopak akan melabur RM4.08 bilion untuk memajukan Projek Terminal Gas Asli Cecair (LNG) Pengerang -- terminal penyimpanan, muat turun dan regasifikasi LNG untuk mengimport LNG bagi tujuan urus niaga dan penggunaan domestik.

    ReplyDelete
  24. Dalam Perkhidmatan Perniagaan NKEA, konsortium 1Progres merancang melabur RM947.125 juta dalam penyelesaian alternatif pemulihan sisa, sementara di bawah minyak sawit dan getah NKEA, United Plantations Bhd dan Oleon Sdn Bhd akan melabur RM96.33 juta untuk membina kilang pengeluaran oleo-derivatif berkapasiti 25,000 tonne setahun di Hab Halal Selangor.

    ReplyDelete
  25. Malaysia akan turut melabur RM4.7 juta dalam tiga klinik percubaan yang mahu menghasilkan penemuan perubatan dengan menggunakan "tocotrienols" dalam minyak sawit.

    ReplyDelete
  26. Dalam pendidikan NKEA, Medical Devices Corporation Sdn Bhd akan melabur RM88.55 juta untuk mewujudkan hab pembuatan kontrak dan di bawah elektrik dan elektronik, National Instrument Malaysia akan melabur RM270 juta bagi membentuk dua Akademi Instrumen Negara dan Nukleus Inovasi.

    ReplyDelete
  27. pengemaskinian perkembangan selanjutnya ke atas ETP dijadual diadakan pada bulan November dan seterusnya, pada bulan Januari.

    ReplyDelete
  28. Setakat ini, sejumlah 28 projek telah diumumkan di bawah NKEA

    ReplyDelete
  29. Secara kolektifnya, para pelabur telah komited untuk melabur RM26.07 bilion dan mewujudkan 51,130 pekerjaan menjelang 2020

    ReplyDelete
  30. Projek-projek ini akan mewujudkan RM6.96 bilion dalam GNI

    ReplyDelete
  31. On Sunday Prime Minister Datuk Seri Najib Razak praised his fellow Malaysians for the harmonious way in which they choose to live. The Prime Minister said that it was they who accepted and embodied the Government's policies such as racial integration that led to the Malaysian way.

    ReplyDelete
  32. "We allow various ethnic groups to enjoy their cultures and we are the only country in the world that recognised vernacular education," he said to some 20,000 Malaysians of all backgrounds celebrating Chinese New Year at Bukit Bintang.

    ReplyDelete
  33. Najib said that the policies that he and Barisan Nasional practised would see Malaysia grow to new heights, but only if the rakyat showed their commitment to development by voting in GE13.

    ReplyDelete
  34. He also took the opportunity to warn of might happen if voters followed a different path.

    ReplyDelete
  35. "We know who was the Finance Minister during that time. We also know who was responsible for cutting down the non-performance loan, pushing interest rate above 40 per cent," he said, alluding to embattled Opposition leader Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  36. "We all know who was willing to surrender the sovereignty of Malaysia to the IMF (International Monetary Fund)."

    ReplyDelete
  37. The Second Finance Minister Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah sustained Najib's words, pointing to the annual economic growth record the country has enjoyed since 2010.

    ReplyDelete
  38. "We have been enjoying record growth every year from 2010 and I believe 2013 too, will be another record growth year," he said, highlighting the viability of Najib's low tax, high income model.

    ReplyDelete
  39. "As the corporate sector revenue increases, individual workers' income will also increase. This is when the government would be able to dictate whether to increase or reduce tax."

    ReplyDelete
  40. Meanwhile Prime Minister's Department Tan Sri Nor Mohamed Yakcop was also at work, driving the message home in Tasek Geulgor. He said that if Malaysia was able to continue on its path, following the regimen set by Barisan Nasional's proven track record, then the country could even reach the 2020 goal of achieving developed-nation status by 2018.

    ReplyDelete
  41. He explained that all it would take to surpass the target by as much as two years would be a sustained economic growth rate of between 5.3 and 5.5 per cent for the next four years.

    ReplyDelete
  42. "To become a developed nation, we need a per capita income of US$15,000. At the moment, our per capita income is US$9,700. Our thinking is that if we can achieve an economic growth rate of above 5.3 per cent, we will be able to achieve Vision 2020," he said.

    ReplyDelete
  43. "We are actually making the projection based on a 5.3 to 5.5 per cent annual economic growth rate from now until three or four years to come so that we can achieve Vision 2020 earlier, in 2018."

    ReplyDelete
  44. Nor Mohamed reminded his constituents that the best chance of stability and growth in Malaysia was to stay the course.

    ReplyDelete
  45. "Investors will not come in to invest if the situation in this country is chaotic and unstable. The opposition won't be able to provide stability as they are divided and inexperienced."

    ReplyDelete
  46. Seramai lebih 100 lagi keluarga dalam kategori "miskin tegar" di daerah Putatan akan mendapat manfaat daripada program Nadi Kasih kerajaan yang melayakkan mereka menerima bantuan kewangan bagi tujuan membaiki rumah usang mereka.Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Yahya Hussin berkata, bantuan itu diberi selaras dengan komitmen berterusan kerajaan untuk membantu golongan yang memerlukan dan memperbaiki kualiti hidup rakyat.

    ReplyDelete
  47. Yahya berkata demikian selepas memberi surat tawaran Nadi Kasih kepada penerima yang layak di Putatan, semalam.

    Dilancarkan pada 2011 oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, program Nadi Kasih melalui agensi yang dilantik melaksanakannya, 1Malaysia Development Berhad (1MDB), bertujuan untuk membaiki 10,000 rumah usang dalam tempoh dua tahun.

    ReplyDelete
  48. Bergantung kepada jumlah kerja yang diperlukan, rumah-rumah akan dibaiki dengan bantuan masyarakat setempat, oleh kontraktor atau melalui bantuan anggota tentera.

    1MDB akan memberi RM4,500 kepada setiap daripada 100 keluarga di Putatan.

    ReplyDelete
  49. Yahya menekankan yang kerajaan sentiasa menjaga kepentingan rakyat. Ini dapat dilihat melalui pelbagai program yang sudah dilaksana kerajaan yang bertujuan untuk meningkatkan sosio-ekonomi masyarakat secara keseluruhannya.

    ReplyDelete
  50. "Kerajaan akan memberi tumpuan kepada perancangan dan menjalankan program-program pembangunan yang mendorong negara dan rakyat untuk mara ke depan dan pada masa yang sama membantu mereka yang memerlukan," katanya.

    Yahya menggesa rakyat untuk menyuarakan sebarang kebimbangan atau masalah mereka kepada pemimpin-pemimpin masyarakat atau wakil rakyat.

    ReplyDelete
  51. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam menegaskan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim selama menjadi timbalan perdana menteri dahulu tidak pernah kesiankan rakyat Sabah.

    “Sekarang dia buat-buat muka sedih konon dia kesian Sabah tak dapat cukup peruntukan pembangunan,” katanya.


    ReplyDelete
  52. Beliau berharap rakyat tidak mudah termakan janji pembangkang yang menurutnya hanya tahu bercakap dan berjanji serta berpura-pura kesian dengan rakyat, khususnya di Sabah sedangkan yang pasti tidak mampu menunaikan apa yang dijanjikan.

    “Masing-masing (pemimpin pakatan pembangkang) ada mimpi lain-lain…sebab itu mereka tak boleh menjanjikan masa depan yang lebih terjamin,” katanya pada Majlis Bersama Rakyat Parlimen Papar di sini, semalam.

    ReplyDelete
  53. Perdana Menteri berkata rakyat harus bijak memilih kerajaan yang mempunyai kuasa dan kemampuan untuk menepati janji kepada rakyat.

    “Kita (Barisan Nasional) akan sentiasa melakukan perubahan ke arah yang positif dan lebih baik demi masa depan rakyat. Kita tak nak masa depan yang tak tentu dan tak mahu tindak-tanduk kita dipersoalkan oleh rakyat nanti,” katanya. — Bernama

    ReplyDelete
  54. 18 Feb -- Kerajaan meluluskan peruntukan RM12.6 juta tahun ini bagi membangunkan seluas 1,580 hektar kawasan baharu tanaman koko di seluruh negara melalui Program Tanaman Baharu Koko.

    ReplyDelete
  55. Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Tan Sri Bernard Dompok berkata daripada jumlah keluasan tersebut, seluas 630 hektar diperuntukkan untuk Program Tanaman Baharu Koko di Sabah, dengan 43 hektar kawasan baharu dikenal pasti di daerah Penampang.

    ReplyDelete
  56. "Keluasan ini boleh ditambah jika masih ada permohonan baharu daripada pemilik tanah untuk menyertai Program Tanaman Baharu Koko tahun ini atau pada masa hadapan," katanya ketika berucap pada majlis perasmian kursus lanjutan teknologi tanaman koko di Kampung Kibunut, dekat sini Isnin.

    ReplyDelete
  57. Dalam hubungan ini, Dompok berkata kementerian itu menyasarkan peluasan tanaman koko pada puratanya sebanyak 2,000 hektar setiap tahun antara 2012-2020.

    ReplyDelete
  58. Dompok berkata ia dijangka menyumbang kepada pengeluaran biji koko sebanyak 60,000 tan, sekali gus dapat menampung sekurang-kurangnya 20 peratus permintaan biji koko negara.

    ReplyDelete
  59. Oppositions keep BS.

    ReplyDelete
  60. Actually..reformation is the MUST even Najib always shout about Transformation. I just want to give question, what is the transformation THERE ? Why not you just continous what the previous PM said like Tun M and Pak Lah. Kindly noted that Tun M always expressee...PERJUANGAN YG BELUM SELESAI. You just bring that one to be realised.
    Ko guano gu ???

    ReplyDelete
  61. Transformasi apa2 saja.

    ReplyDelete
  62. Whatever it is, we always hope the best.

    ReplyDelete
  63. I don't think they really mean it or something.

    ReplyDelete
  64. Apa2 akan berlaku.

    ReplyDelete
  65. What transformation has the opposition did?

    ReplyDelete
  66. Yang penting jangan salahkan rakyat.

    ReplyDelete
  67. This is something so absurd.

    ReplyDelete
  68. Keep on making up stories wont help though.

    ReplyDelete
  69. Harap yang terbaik ja la.

    ReplyDelete
  70. And there is no more compromise.

    ReplyDelete
  71. Rakyat diingatkan supaya tidak terperangkap dengan dakyah pembangkang untuk mendesak menukar kerajaan sedia ada yang kononnya tidak bersih atau telus kerana ia merupakan satu helah semata-mata.

    ReplyDelete
  72. Bekas Pengerusi DAP Cawangan Sungai Pelek, Tan Tuan Tat berkata, tindakan sedemikian hanya akan memakan diri kerana negeri-negeri yang dikuasai pembangkang sehingga kini tiada yang menunjukkan prestasi membanggakan.

    ReplyDelete
  73. "Saya harap rakyat jangan terlampau emosi untuk menukar kerajaan kerana ia bukan perkara senang. Apa yang mereka (pembangkang) buat sampai sekarang kita sendiri tidak tahu. Jangan masuk perangkap, nanti menyesal.

    ReplyDelete
  74. "Undi dengan baik, dengan hati terbuka dan jangan ikut perasaan," katanya.

    ReplyDelete
  75. Menurutnya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berjaya membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) benar-benar mahu membela nasib dan kebajikan rakyat menerusi pelbagai program.

    ReplyDelete
  76. "Saya sendiri mahu mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri kerana banyak membantu rakyat," ujarnya.

    ReplyDelete
  77. Bekas Timbalan Ketua Penerangan Angkatan Muda Keadilan (AMK), Syamsul Hidayat Mohd. Shariff pula memberitahu, berdasarkan pengalamannya terdahulu, beliau membuat kesimpulan bahawa pembangkang disifatkan sangat 'berbahaya'.

    ReplyDelete
  78. Jelasnya, mereka sanggup melakukan apa sahaja asalkan matlamat untuk mendapatkan kuasa memerintah tercapai.

    "Kita boleh pergi dengar ceramah mereka (pembangkang) tetapi jangan percaya. Cerita orang mati (kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu) pun mereka sanggup reka," katanya.

    ReplyDelete
  79. Sementara itu, bekas Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Bentong, Osman Ishak menjelaskan, rakyat seharusnya bersyukur dengan apa yang ada di negara ini.

    Katanya, tiada kaum yang disekat untuk mencari kekayaan atau mengecapi kejayaan dalam kehidupan mereka.

    ReplyDelete
  80. "Orang Melayu boleh hidup dengan selesa tanpa gangguan. Orang Cina pula boleh berniaga sehingga menjadi kaya tanpa sekatan manakala orang India menjalani kehidupan tanpa rasa takut.

    "Bukan mudah untuk menjaga kestabilan negara jika tiada pemimpin dan kerajaan yang wibawa," ujarnya.

    ReplyDelete
  81. Budaya turun padang harus dibuat lebih kerap.

    ReplyDelete
  82. Rakyat meniali sejauh mana perjanjian yang dibuat boleh ditunaikan.

    ReplyDelete
  83. What can teh people get after both transformation or reformation?

    ReplyDelete
  84. BN harus kenal pasti kelemahannya agar rakyat terus memberi sokongan.

    ReplyDelete
  85. Undilah dengan bijak dan tidak harus mengikut perasaan atau manfaat yang dapat.

    ReplyDelete
  86. slogan tranformasi BN membawa kepada kebaikan.

    ReplyDelete
  87. Tranformasi yang di bawa oleh BN membawa kebaikan kepada rakyat.

    ReplyDelete
  88. Rakyat harus memberi sokongan kepada Bn yang ternyata dapat menunaikan segala janji di beri kepada kerajaan.

    ReplyDelete
  89. Rakyat Sabah menyokong BN.

    ReplyDelete
  90. Undi kerajaan BN untuk masa depan yang cerah.

    ReplyDelete
  91. harap pemimpin akan sentiasa turun padang untuk mendengar suara rakyat.

    ReplyDelete
  92. PERHATIAN-
    UNTUK KOMEN DI ATAS;

    1) DUMNO BN - 90 KOMEN
    2) PEMBANGKANG - 1 KOMEN

    yeaaaaa..........dumno menang BESAR.............

    ReplyDelete
  93. In keeping with a presidential approach to politics, Datuk Seri Najib Razak will table his Barisan Nasional’s (BN) report card of initiatives and achievements in a “State of the Union” speech tomorrow night, say government officials.

    ReplyDelete
  94. His party officials and critics have pointed to Najib’s presidential-style campaign since taking office in 2009 as a key factor to get votes in BN’s Election 2013 campaign. The election is expected to be held within a month.

    ReplyDelete
  95. Calling it a “State of Union” speech similar to that done in the United States, ministers and officials say Najib will speak on achievements made in both the Economic Transformation Programme (ETP) and Government Transformation Programme (GTP) that began in 2010.

    ReplyDelete
  96. “There will be economic and social markers to show how far we have come under the ETP and GTP. That is BN’s track record,” a minister told The Malaysian Insider on condition of anonymity.

    ReplyDelete
  97. Minister in the Prime Minister’s Department Senator Datuk Seri Idris Jala had briefed senior editors and analysts last week on what Najib would touch on although the contents of the speech and report are embargoed until tomorrow night.

    ReplyDelete
  98. Najib himself has said he will need to show the report card for the ETP and GTP before calling elections to get his own personal mandate after taking over from Tun Abdullah Ahmad Badawi in April 2009.

    ReplyDelete

  99. The country’s sixth prime minister has appeared to be brimming with confidence ahead of the polls, disclosing last week Malaysia’s Gross National Income (GNI) figures growing 49 per cent or US$6,670 (RM20,677) to US$9,970 between 2009 and 2011, although the numbers have been disputed.

    ReplyDelete

  100. While banking on economic figures to show progress under BN, Najib has also set several initiatives including cash handouts to the poor while focusing on creating jobs for the youths.

    ReplyDelete
  101. The prime minister’s initiatives have made him more popular than his party and government, with the latest Merdeka Center survey showing his approval ratings are at 61 per cent last month, down from 63 per cent last December.

    ReplyDelete

  102. Both his government and party have been scoring just above 40 per cent approval ratings in similar surveys, reflecting his importance to BN’s efforts to regain its customary two-thirds majority lost in Election 2008.

    ReplyDelete
  103. “BN needs him more than ever. The winnable candidates will rely on Najib to pull through, not the other way round,” a senior BN politician told The Malaysian Insider, saying new faces will not have enough time to present their credentials to the voting public.

    ReplyDelete

  104. “Elections are likely to be held within a month and with 222 federal seats that have more voters than ever, how to be popular? We have to depend on Najib and his economic figures,” the politician said, adding this reflected the prime minister’s presidential approach in carrying out his duties.

    ReplyDelete
  105. “It depends on him so I hope we win big,” he added.

    ReplyDelete
  106. The PM has up to April 28 before it automatically expires but sources say Parliament is likely to be dissolved within a week with elections in mid-April.

    ReplyDelete

  107. BN officials privately predict that the ruling coalition could get back its two-thirds majority although the Pakatan Rakyat (PR) pact led by Datuk Seri Anwar Ibrahim is also confident of a victory.

    ReplyDelete
  108. BN with under the leadership of Najib Razak is in a transformation mode, & the PRU13 proof that the Malaysian choose the transformation government.

    ReplyDelete
  109. Najib was the PM we all waiting for so long, we must support him with the government of transformation.

    ReplyDelete
  110. Najib’s Transformation Plans ContinueSeptember 28, 2013 at 12:47 PM

    When he first became prime minister, Datuk Seri Najib Razak saw problems not merely for Umno and Barisan Nasional, but in the relationship between the government and the rakyat. He made clear when he launched the Economic Transformation Programme, the Government Transformation Programme, and the 1Malaysia concept, that these projects were important enough to endure beyond elections.

    ReplyDelete
  111. Najib’s Transformation Plans ContinueSeptember 28, 2013 at 12:59 PM

    The proof of this lay in the repeal of laws such as the Internal Security Act and the Printing Presses and Publications Act, which were done well in advance of GE13, and in the Government’s war on corruption, which has seen the Malaysian Anti-Corruption Commission not only show its independence but score successful prosecutions for corruption even against the mighty.

    ReplyDelete
  112. Najib’s Transformation Plans ContinueSeptember 28, 2013 at 1:01 PM

    Najib’s governance of Malaysia and his party is motivated by two insights.

    Firstly, his party, his coalition, and the government must transform themselves to meet modern Malaysia’s needs. This insight has eluded the Opposition, who believe that they need merely oppose the Government in order to have power, and some in BN, who believe that they can hold power without transformation.

    ReplyDelete
  113. Najib’s Transformation Plans ContinueSeptember 28, 2013 at 1:02 PM

    Secondly, the structural problems Najib is working to change have existed for some time, and so will require time and the involvement of the rakyat to overcome. Najib is a very hands-on politician, and relishes going to ground precisely because doing so directly involves the rakyat in government and that transformation process.

    ReplyDelete
  114. Najib’s Transformation Plans ContinueSeptember 28, 2013 at 1:03 PM

    The results have been undeniable. Malaysia has experienced economic growth that has far surpassed most of the world’s, and is escaping the so-called ‘middle income trap’ most developing nations face. Vision2020 may be realised two years early.

    ReplyDelete
  115. Najib’s Transformation Plans ContinueSeptember 28, 2013 at 1:04 PM

    The political benefits have been undeniable as well. Najib was able to bring his own coalition along on the historic legal reforms he launched in 2011, despite initial resistance from within.

    ReplyDelete
  116. Najib’s Transformation Plans ContinueSeptember 28, 2013 at 1:06 PM

    It is to the Prime Minister’s credit that he has taken his mandate seriously and pushed ahead with national reconciliation and transformation.

    ReplyDelete
  117. Najib’s Transformation Plans ContinueSeptember 28, 2013 at 1:07 PM

    He is already pushing through the anti-corruption efforts he promised before the election, and expanding economic growth through the ETP and through increased trade.

    ReplyDelete
  118. Najib’s Transformation Plans ContinueSeptember 28, 2013 at 1:08 PM

    This is why Najib is well-positioned for the Umno elections: his personal popularity is based on the results he has achieved, and the transformation he has accomplished.

    ReplyDelete
  119. Najib’s Transformation Plans ContinueSeptember 28, 2013 at 1:08 PM

    The grassroots of Umno have seen the benefits of his programmes, and Umno’s leadership have realised that the future lies with Najib and transformation.

    ReplyDelete
  120. Najib’s Transformation Plans ContinueSeptember 28, 2013 at 1:09 PM

    Najib’s challenge, as it was before GE13, is to convince the many stakeholders in Malaysian society that transformation and careful reform are not merely pleasant ideas, but necessities.

    ReplyDelete
  121. Najib’s Transformation Plans ContinueSeptember 28, 2013 at 1:09 PM

    He is engaged in a long-term project to transform Malaysia. He has won his mandate for that transformation, and is clearly determined to see it through this Parliament and beyond.

    His accomplishments to date suggest it would be a bad idea to doubt him.

    ReplyDelete
  122. To achieve the transformation that is implemented by BN government, we as a Malaysian need to support the Government.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.