Wednesday, February 20, 2013

PRU-13 - BN tiada kelebihan?

Menurut Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcede), Barisan Nasional (BN) tiada kelebihan yang boleh memberi sumbangan besar kepada kemenangannya pada pilihan raya umum ke-13 dalam sebulan dua ini.

Bagi saya, ia bukan satu maklumat yang memeranjatkan. Perdana Menteri merangkap pengerusi BN Datuk Seri Najib Tun Razak telah membuat perkiraan yang kurang tepat apabila dia menangguh pilihan raya sehingga menghampiri tarikh luput.

Antara alasan yang diberi oleh pengarah Umcede, Mohamad Redzuan Othman, BN tidak lagi mampu melakukan persempadanan semula kawasn pilihan raya untuk memberi kelebihan kepadanya selain faktor pilihan raya mengejut yang sudah berlalu.

Kita tidak tahu sebab musebab kepada Najib tidak berani menghadapi pilihan raya lebih awal sedangkan ia memberi sedikit kelebihan kepada BN. Mungkin Najib dikelilingi para penasihat yang kurang bijak atau mereka tidak menyokongnya 100 peratus.

Saya kurang yakin dengan ramalan beberapa orang pmimpin UMNO/BN yang menyatakan bahawa parti itu mampu memperolehi lebih banyak kerusi - ada yang sebut 145. Saya berpendapat BN tidak mampu berbuat demikian. Sukar bagi BN untuk mencapai kelebihan dua pertiga.

Pada PRU-13 ini, BN tidak boleh terlalu bergantung kepada Sabah dan Sarawak kerana kedua-dua 'bank simpanan tetap' itu tidak dapat membantu seperti yang diharapkan. Parti lawan telahpun bertapak dan mendapat sokongan di wilayah Malaysia Timur itu.

http://kudaranggi.blogspot.com

131 comments:
Write comments
  1. MEMANG TIADA KELEBIHAN PUN, LINGKUP SUDAH PASTI

    ReplyDelete
  2. Hnya org2 tertentu yg berkepntgan sahaja yg masih sokong UMNO/BN. Walaupm mraka tahu UMNO/BN akn hilg kuasa krn tabiat fitnah dn puterbelit mraka yg dbenci rakyat trutama mnusia yg ada akl dn takutkn hukum Tuhan tdk akn memihak pd pemimpin UMNO/BN. Knpa Najib sgt TAKUT DEBAT dg DSAI?...........Kemn hilgnya Tapak Pasar PUTU di Daerah Semp[orna klau tdk pemimpin Semp[orna telh jdkn hak milik peribadi dn kini ATAS G Mart proksi dg cina. Jahanamlah kamu pemimpin penipu dn pgkhianat pd rakyat!!!!! UMNO/BN perlu di TUKAR kita ramai2 sokong PAKATAN.

    ReplyDelete
  3. Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob is confident that the Barisan Nasional (BN) can win all the parliamentary and state assembly seats in the state in the 13th general election.

    ReplyDelete
  4. Adnan said the confidence was based on the desire of the people in the state who wanted absolute victory for BN in the 14 parliamentary and 42 state seats in Pahang. Currently, BN holds 12 parliamentary and 38 state seats.

    ReplyDelete
  5. “The people of Pahang want BN to win all the parliamentary and state assembly seats and I am confident that we are capable of meeting this target in the 13th general election,” he told reporters after handing over 1 Malaysia Book Vouchers to students of the Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah (Polisas) here yesterday evening.

    ReplyDelete
  6. Adnan, who is also the chairman of the Pahang BN Liaison Committee, said the state BN election machinery was 100 per cent ready for the election and was prepared to be mobilised at any time.

    ReplyDelete
  7. “Our strength is based on the concern of our elected representatives for the poor, the elderly and students and with this strength, we are capable of making a clean sweep this time around,” he said.

    ReplyDelete
  8. Kelemahan pembangkang

    Kelemahan pembangkang jelas terserlah apabila bertindak memperkenalkan belanjawan yang bertemakan ‘Kesejahteraan untuk semua’ hari ini tanpa mengetahui perkara-perkara asas dalam ekonomi.

    ReplyDelete
  9. Kelemahan pembangkang

    Ahli akademik, Dr. Chandra Muzaffar berkata, bagi merealisasikan belanjawan tersebut, pembangkang sepatutnya menyatakan juga sumber-sumber mereka.

    “Butiran yang dinyatakan oleh pihak pembangkang itu jelas menunjukkan mereka tidak mengetahui pelaksanaan struktur dan landskap ekonomi.

    ReplyDelete
  10. Kelemahan pembangkang

    Kerajaan telah lama menyediakan belanjawan tersebut setelah mengambil kira hal ehwal semasa dan ekonomi dunia, mustahil untuk kerajaan meniru belanjawan pembangkang yang kabur itu,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

    Beliau yang juga bekas Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) diminta mengulas tindakan pembangkang mengumumkan belanjawan bayangan, tiga hari sebelum kerajaan membentangkan Belanjawan 2012 Jumaat ini.

    ReplyDelete
  11. Kelemahan pembangkang

    Sementara itu, pensyarah ekonomi Fakulti Sains Sosial, Universiti Sains Malaysia (USM) Prof. Amir Baharuddin berkata, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hanya bermimpi ketika menyediakan belanjawan tersebut.

    “Belanjawan pembangkang itu tidak akan dapat direalisasikan pada tahun depan mahu pun pada tahun-tahun akan datang kerana seluruh dunia kini sedang berhemat dan berusaha mahu mencapai pertumbuhan.

    “Kerajaan tidak akan meniru atau menciplak belanjawan palsu itu ekoran peruntukan tersebut tidak berasas kerana pada tahun depan negara akan menghadapi cabaran cukup getir apabila negara-negara kuasa besar seperti Amerika Syarikat (AS), Jepun dan Eropah sedang mengalami kemerosotan,” katanya.

    ReplyDelete
  12. Kelemahan pembangkang

    Jelas Amir, pembangkang dan Anwar boleh meneruskan mimpi-mimpi mereka itu dan melemparkan pelbagai tuduhan terhadap kerajaan.

    “Kerajaan masih mempunyai ramai manusia yang boleh berfikir.” katanya yang merupakan salah seorang pakar yang terlibat dalam merangka belanjawan untuk negara selama 35 tahun.

    ReplyDelete
  13. Kelemahan pembangkang

    Dalam pada itu, penganalisis ekonomi, Tan Sri Ramon Navaratnam berkata, pembangkang boleh merancang apa sahaja kerana negara ini mengamalkan sistem demokrasi.

    “Bagaimanapun, pembangkang sepatutnya menunggu kerajaan membentangkan Belanjawan 2012 Jumaat ini terlebih dahulu sebelum mahu mencadangkan perkara baru.

    “Merangka belanjawan bukanlah semudah seperti yang dilakukan oleh pembangkang kerana saya pernah berkhidmat dalam Kementerian Kewangan selama 27 tahun,” katanya.

    ReplyDelete
  14. JANGAN KITA TERLALU TERBUAI DENGAN JANJI MELANGIT PEMBANGKANG. FIKIR SELOGIKNYA

    ReplyDelete
  15. Mohon Bantuan Dari Luar Hanya Helah Pembangkang Untuk Tutup Kelemahan – Zaid Hamidi

    Tindakan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memohon bantuan Australia kononnya untuk memastikan pilihan raya di negara ini bebas dan bersih hanya ‘helah” untuk menutup kelemahan pembangkang sekiranya kalah pada pilihan raya umum ke-13 akan datang.

    Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata pembangkang sebenar terdesak dan apabila kalah pada pilihan raya umum akan datang, mereka akan menyalahkan sistem dan kerajaan sedia ada.

    ReplyDelete
  16. Mohon Bantuan Dari Luar Hanya Helah Pembangkang Untuk Tutup Kelemahan – Zaid Hamidi

    “Kita tahu bahawa ini dibuat adalah bagi mengaburi kelemahan yang ada pada mereka (pembangkang),” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Kedai Kain Rakyat 1Malaysia di Wisma Umno di sini pada Ahad.

    Ahmad Zahid yang juga Menteri Pertahanan berkata ketika Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengadakan pertemuan dengan semua anggota Parlimen pada dua minggu lepas bagi mendapatkan maklum balas mengenai proses pilihan raya, hanya segelintir anggota Parlimen pembangkang menghadirinya.

    ReplyDelete
  17. Mohon Bantuan Dari Luar Hanya Helah Pembangkang Untuk Tutup Kelemahan – Zaid Hamidi

    “Mereka ‘berkokok’ di luar, sepatutnya mereka (hadir) bertanya dan menyelesaikan masalah ketika majlis dialog dan taklimat itu diadakan…mereka harus berunding dengan pihak SPR, kerana SPR terbuka dalam menentukan sistem dan perubahan yang mahu diadakan,” katanya.

    Pada 21 Nov lepas, Menteri Luar Australia Senator Bob Carr berkata Australia tidak boleh dan tidak akan mempengaruhi cara pilihan raya umum patut dilaksanakan di Malaysia walaupun menerima rayuan berhubung perkara itu daripada Anwar

    ReplyDelete
  18. BN lagi banyak kelemahan yg tak d sedari yg sejak 20 tahun yg lalu, hanya BN Dan Umno sgt teliti utk pengetahuan Rakyat dan sgt Pintar provok dgn apa cara Kali sekali pun. pemimpin BN yg terlalu banyak rasuah salah mengunakan kuasa adalh bukan objective untuk rakyat yg Di pimpin menteri-menteri sebegini haruslah Perlu singkir dan amat tidak layak menyandang jawatan sebagai pemimpin kepada rakyat jelata. tetapi malangnya pemimpin dari BN itu sendiri tidak sangup menerima hakikat Dan kenyataan dari perkara benar kepada tipu daya dan muslihat semata-mata disebabkan terlalu lama memerintah hingga menyebabkan membiarkan diri dalam zone selesa.

    ReplyDelete
  19. TASEK GELUGOR: Malaysia may possibly attain developed-nation status by 2018, two years earlier than targeted, if its economic growth rate remains at 5.3 to 5.5 per cent within four years.

    ReplyDelete
  20. Minister in the Prime Minister’s Department Tan Sri Nor Mohamed Yakcop said the country was capable of achieving Vision 2020 earlier based on the encouraging current economic growth rate.

    ReplyDelete
  21. “To become a developed nation, we need a per capita income of US$15,000. At the moment, our per capita income is US$9,700. Our thinking is that if we can achieve an economic growth rate of above 5.3 per cent, we will be able to achieve Vision 2020.

    ReplyDelete
  22. “We are actually making the projection based on a 5.3 to 5.5 per cent annual economic growth rate from now until three or four years to come so that we can achieve Vision 2020 earlier, in 2018,” he said after opening the annual general meeting of the Pengkalan Machang Fishermen’s Association, here, yesterday.

    ReplyDelete
  23. He said the government was always committed to planning and implementing development projects which could draw more investors to the country, hence boosting efforts to reach developed-nation status.

    ReplyDelete
  24. Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah (HIS) 2012 mendapati purata pendapatan isi rumah di Sabah tahun 2012 menunjukkan peningkatan sebanyak 29.4 peratus iaitu RM4,013 sebulan berbanding RM3,102 pada tahun 2009.

    Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Rahamat Bivi Yusoff berkata peningkatan itu dengan kadar pertumbuhan purata tahunan sebanyak 8.6 peratus.

    Menurutnya, purata pendapatan bulanan di luar bandar turut meningkat sebanyak 33.8 peratus daripada RM2,177 tahun 2009 kepada RM2,913 tahun 2012.

    Bagi purata pendapatan bulanan di bandar pula katanya, meningkat sebanyak 22.7 peratus daripada RM3,803 kepada RM4,668.


    ReplyDelete
  25. “Kadar kemiskinan di Sabah terus berkurangan daripada 19.7 peratus bagi tahun 2009 kepada 8.1 peratus tahun lepas.

    “Bagi kadar kemiskinan di luar bandar, ia turut mencatatkan penurunan daripada 32.8 peratus kepada 12.9 peratus.

    “Pengurangan juga dicatatkan bagi kawasan bandar dengan jumlah penurunan daripada 9.8 peratus kepada 5.3 peratus,” katanya pada sidang media di sini kelmarin.

    Rahamat berkata, corak pengagihan pendapatan di Sabah semakin bertambah baik dengan Pekali Gini menunjukkan pengurangan daripada 0.453 kepada 0.428.

    ReplyDelete
  26. Beliau berkata, ia mencerminkan corak agihan pendapatan yang lebih saksama dalam kalangan rakyat hasil daripada pelaksanaan inisiatif dan program pembangunan sosioekonomi yang lebih menyeluruh di Sabah.

    Bagi negeri Sabah katanya, kerajaan persekutuan memperuntukkan sebanyak RM24.8 bilion di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10).

    “Ia untuk pelaksanaan program pembangunan termasuklah infrastruktur luar bandar serta program pendidikan dan bantuan rumah dibawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA).


    ReplyDelete
  27. “Peruntukan sebanyak RM293.5 juta turut diperuntukkan sebagai langkah khusus membantu golongan miskin dan berpendapatan rendah,” katanya.

    Menurutnya, sehingga Disember tahun lepas, Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) menyalurkan sejumlah RM920.6 juta kepada 60,766 sahabat di Sabah.

    Katanya, ia adalah untuk membantu rakyat termiskin menjalankan perniagaan di peringkat mikro.

    Turut hadir, Setiausaha Kerajaan Negeri, Tan Sri Sukarti Wakiman.

    ReplyDelete
  28. Sudah pasti BN menghadapi cabaran yang amat besar di PRU13 ini.

    ReplyDelete
  29. BN harus kenal pasti kelemahannya yang menyebabkan rakyat semakin menolak BN.

    ReplyDelete
  30. Rakyat harus bijak menilai adakah pembangkang berkeupayaan memperjuangkan yang terbaik untuk rakyat berbanding dengan BN.

    ReplyDelete
  31. Projek yang dilaksanakan oleh BN adalah positif untuk membangunkan ekonomi secara jangka masa panjang.

    ReplyDelete
  32. Apakah kelebihan pembangkang berbanding BN? Masing-masing harus menilaikannya.

    ReplyDelete
  33. Barisan Nasional (BN) kini berada dalam kedudukan yang memihak parti itu bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13 yang dijangka amat mencabar.

    ReplyDelete
  34. kelebihan yang dilihat menyebelahi BN, berbanding 2008 itu, adalah apabila rakyat terus menerus memberisokongan kepada BN selepas kerajaan memperkenalkan pelbagai program transformasimenyeluruh yang memberi faedah kepada seluruh lapisan masyarakat berbilang kaum di negara ini.

    ReplyDelete
  35. pelbagai bentuk program yang menjurus kepada masyarakat dengan 111 inisiatif dalam perbentangan Belanjawan 2013 yang menyenaraikan semua lapisanmasyarakat mendapat semua faedah

    ReplyDelete
  36. usaha itu turut disokong menerusi soal perpaduan kaum yang menjadi teras pembangunan nasional negara yang sentiasa diperkukuhkan malahan tiada perpecahan berlaku walau pun terdapat usaha pihak tertentu merosakkan semangat perpaduan kaum.

    ReplyDelete
  37. pencapaian luar biasa kedudukan ekonomi negara yang berkembang sebanyak lima peratus menerusi program GTP danpeningkatan hasil pelaburan domestik dan antarabangsa.

    ReplyDelete
  38. kedudukan BN yang kuat itu harus didorong oleh semangat yang kental bagi kesemua 13 parti komponen BN termasuk parti ‘kerdil’ seperti PBRS yang harus memainkan peranan besar seumpama parti besar lain.

    ReplyDelete
  39. Serahkan kerja penilaian kepada rakyat sendiri untuk menentukannya.

    ReplyDelete
  40. Ada juag sebab kenapa rakyat menerima pembangkang.

    ReplyDelete
  41. Perkembangan ekonomi mencapai tahap yang amat memuaskan. Teruskan usaha.

    ReplyDelete
  42. Adakah programs Transfomasi berjaya menambat hati rakyat untuk terus memberi sokongan?

    ReplyDelete
  43. Bandingkan negeri pembangkang dan Bn, apakah perkembangan yang dilaksanakan?

    ReplyDelete
  44. pembangkang gaduh sesama sendiri, sampai sekarang tak selesai isu mereka.

    ReplyDelete
  45. pembangkang yang kini semakin rapuh dan goyah, tidak mampu untuk meningkatkan keyakinan rakyat kepada pembangkang.

    ReplyDelete
  46. Untuk perbandingan, rakyat boleh melihat antara kedua-duanya (BN dan pembangkang), siapa yang lebih baik

    ReplyDelete
  47. State Barisan Nasional will do its utmost to provide services that are required and expected by the people in order to gain the mandate again this 13th general election

    ReplyDelete
  48. the ruling coalition needed to put in more efforts if it wished to win the Chinese-majority seats.

    ReplyDelete
  49. the trend of many urban voters switching allegiance to the opposition was temporary.

    ReplyDelete
  50. it is vital for BN leaders to work hard to meet the needs and demands of the people, particularly the rural folks, who are the strongest backers of BN

    ReplyDelete
  51. the state BN had met several times to discuss preparations for the GE13

    ReplyDelete
  52. Sabah Barisan Nasional to close ranks and move as a team to face the upcoming general election.

    ReplyDelete
  53. Sabah BN members to continue strengthening the party at all levels, especially at the grass roots, which is the pillar of strength for the party.

    ReplyDelete
  54. All of these will ensure victory for BN

    ReplyDelete
  55. BN members need to unite to strengthen the party so that BN will win big

    ReplyDelete
  56. Musa also advised Sabah BN to intensify its effort to reach out to the people, especially the younger generation, using the new media, blogs and social web pages like Facebook and Twitter

    ReplyDelete
  57. ambil artikel ini sebagai cabaran...

    ReplyDelete
  58. Haa apa lagi najib cepat2 la bubar parlimen EIU dh bagi berita baik....

    ReplyDelete
  59. Baguss. Bubar lah cepat, Najit ooii. Tak sabar nak memangkah nih

    ReplyDelete
  60. biar rakyat penentunya..

    ReplyDelete
  61. Aku masih tak lupa kata2 Tun Mahathir iaitu.." Lebih baik bersama syaitan yg dikenali( UMNO ) dr malaikat ( PAS ) tapi tidak dikenali." DAN lagi katanya " Yg cerdik masuk PAS dan yg bodoh masih dlm UMNO "

    ReplyDelete
  62. Sabanarnya...dalam isu kalabihan pada OMNO nih,memang ndak ada mbah. Apa kalabihan salain dari kakurangan siak. Jgn samakan UMNO dulu zaman Tun Hussein Onn bawa kapada PM yg sabalumnya. Itu jalas malah di Sabah ndak ada UMNO pun waktu itu. Tapi ndak ada isu ic palsu utk PATi saparti yg OMNO sakarang lakukan utk undi mareka lantas maramaikan lagi etnik / suku kaum di Sabah. Dan ndak heran kalu VVIP tu asalnya dari saberang sana nun.

    WALES

    ReplyDelete
  63. Pembangkang terlalu ghairah memberi janji kepada rakyat, dan semua tidak boleh di guna pakai.

    ReplyDelete
  64. Harap BN akan jadi Pemerintah lagi selepas ini. Itu yang terbaik.

    ReplyDelete
  65. Pembangkang masing-masing ada agenda sendiri, belum menang lagi daa berebut kuasa.

    ReplyDelete
  66. Projek-projek yang di jalankan oleh kerajaan semuanya bertujuan untuk membantu rakyat.

    ReplyDelete
  67. Kelemahan yang ada pada BN masih boleh di perbaiki lagi selagi rakyat masih percaya dengan BN.

    ReplyDelete
  68. The Pakatan Rakyat election manifesto is merely a compilation of sweet promises which “Sabahans won’t buy”, said Sabah Legislative Assembly Speaker Datuk Seri Salleh Said Keruak.

    ReplyDelete
  69. Describing the Pakatan manifesto as a mere political gimmick to hoodwink and trick the people, he said there was nothing spectacular in it.

    ReplyDelete
  70. “Most of the pledges are nothing new, we know who made the promises…can’t be trusted and look at the states they manange, even basic things they cannot settle,” he told

    ReplyDelete
  71. The former Sabah chief minister was asked to comment on the announcement of the Pakatan’s manifesto in Shah Alam today.

    ReplyDelete
  72. In unveiling details of the manifesto, Parti Keadilan Rakyat strategy director Rafizi Ramli was quoted as saying that Pakatan was committed to defend the rights of Sabah and Sarawak within the framework of the Federal Constitution.

    ReplyDelete
  73. Pakatan affirmed the appointment of Sabahans to lead and hold office in the government departments of their respective states, to be enforced by the state secretaries of both states and to give priority to the people of Sabah at federal government-level to carry out duties in their respective states.

    ReplyDelete
  74. Rafizi was also quoted as saying that Pakatan also promised to raise royalty payments for petroleum and hydrocarbon resources of Sabah from five per cent to 20 per cent.

    ReplyDelete
  75. Salleh, who is also Sabah Umno liaison deputy chief, said almost all important positions in the federal departments and agencies in Sabah were already filled by qualified Sabahans.

    ReplyDelete
  76. “Now, more and more Sabahans are heading top posts in Sabah federal departments and agencies. For instance, the departments and agencies under the Ministry of Information Communication and Culture in Sabah like Broadcasting Department (RTM Sabah, State Information Department, Department of Special Affairs (Jasa), Sabah Malaysian National News Agency (Bernama) bureau, the National Culture and Arts Department, Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) for Sabah and Labuan region and Sabah’s Pos Malaysia) are headed by experienced and qualified Sabahans,” he said.

    ReplyDelete
  77. On the royalty hike, Sabah Barisan Nasional secretary Datuk Abdul Rahman Dahlan was recently quoted as cautioning the people that the opposition’s promise of 15 per cent increase (from the current five per cent) in oil royalty to Sabah could ultimately result in a financial blow to Petronas “which may lead to bankruptcy.”

    ReplyDelete
  78. He pointed out that based on the current formula, for every RM100 revenue derived from Sabah’s oil, five per cent goes to the state’s coffers while another five per cent to Federal coffers.

    ReplyDelete
  79. “Approximately, 45 per cent goes into recovery cost, and the remaining 45 per cent goes to the joint venture’s gross profit. “In the end, it is as clear as the dawn of the morning sky that Petronas’ profit, after splitting revenue with others and after paying taxes, is only around 16.74 per cent.

    ReplyDelete
  80. “If Petronas is asked to pay up the 15 per cent from its profit margin, this would effectively render them unable to pay their overheads, financial commitments and re-investment for future income. The end result would be a financial blow which may lead to bankruptcy,” Abdul Rahman was quoted as saying.

    ReplyDelete
  81. Kemenangan dua pertiga majoriti Barisan Nasional (BN) bagi 222 kerusi Parlimen akan mengejutkan para pelabur, kata firma penyelidik Morgan Stanley, dan menambah keputusan pilihan raya seperti itu bakal memberikan kesan terhadap agenda transformasi Malaysia.

    ReplyDelete
  82. Laporan yang disediakan oleh firma kaji selidik kewangan Amerika Syarikat itu juga menunjukkan keputusan berkenaan akan memberi kesan besar dalam pemilihan Umno pada Jun 2013.

    ReplyDelete
  83. “Landskap politik ... penting daripada aspek sama ada pembuat dasar boleh merencanakan satu titik perubahan yang mampan dalam struktur perjalanan Malaysia,” kata laporan tersebut

    ReplyDelete
  84. Sementara itu, jika BN memenangi kurang daripada 50 peratus daripada kerusi yang direbut, pelabur akan melihatnya sebagai satu keputusan “yang berisiko negatif”, lapor Morgan Stanley.

    ReplyDelete
  85. Risiko ini berkemungkinan akan memberikan kesan kepada kepimpinan dan kestabilan kerajaan, menangguhkan agenda pembaharuan yang dijalankan oleh kerajaan dalam tempoh jangka masa pendek sehinggalah kestabilan dapat dicapai.

    ReplyDelete
  86. Morgan Stanley mencadangkan agar kesinambungan jangka masa pendek dalam polisi dan agenda pembaharuan hanya akan dicapai dengan mengekalkan status quo.

    ReplyDelete
  87. Firma kaji selidik itu juga memberi amaran Malaysia akan mengalami “Dutch Disease” atau seumpamanya yang akan memperlahankan pembaharuan struktur, dan mengakibatkan pelaburan swasta kurang memberangsangkan.

    ReplyDelete
  88. “Sumber komoditi dan demografi yang menguntungkan menyediakan kemampanan pertumbuhan yang selesa, menyebabkan pembuat polisi mengabaikan apa yang diperlukan bagi produktiviti atau daya saing,” kata laporan itu lagi.

    ReplyDelete
  89. “Dutch Disease” dalam laras ekonomi dirujuk sebagai akibat negatif yang terhasil daripada peningkatan besar pendapatan dalam sesebuah negara.

    ReplyDelete
  90. Morgan Stanley menjelaskan pembaharuan yang telah dilaksanakan sejak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memegang kuasa, namun gagal menyelesaikan punca utama masalah tersebut, iaitu kekurangan tenaga buruh yang berkelayakan.

    ReplyDelete
  91. “Langkah-langkah pembaharuan berada di jalan yang betul, kita berfikir, tetapi lebih banyak yang perlu dilakukan,” katanya.

    ReplyDelete
  92. kerajaan BN yang dipimpin Najib berkeyakinan pengundi telah kembali menyokong mereka dengan beberapa pemimpin BN meramalkan parti pemerintah itu akan memenangi sehingga 145 kerusi, lebih sembilan daripada apa yang dimiliki mereka sekarang.

    ReplyDelete
  93. Hasil kajian empirikal yang membayangkan sokongan rakyat telah kembali kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN) harus diterjemahkan anggota UMNO dengan kemenangan besar pada pilihan raya umum ke-13.

    ReplyDelete
  94. Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata untuk itu, semua anggota parti harus bekerja keras bagi memastikan sokongan tersebut terus kekal bersama UMNO dan BN apabila pilihan raya berlangsung.

    ReplyDelete
  95. Katanya berdasarkan kajian oleh panel pemikir yang diarahkan Pas Pusat, sebanyak 56.1 peratus setuju DAP cuba menghakis Ketuanan Melayu serta DAP merupakan parti cauvinis.

    ReplyDelete
  96. “Dari kajian tersebut juga, sebanyak 54.2 peratus bersetuju UMNO membela hak dan ketuanan Islam, serta 54.1 peratus bersetuju Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak) berjaya memulihkan kembali sokongan rakyat yang terhakis dahulu,” katanya

    ReplyDelete
  97. Beliau berkata kajian Universiti Islam AntarabangsaMalaysiakendalian Prof Datuk Dr Syed Arabi Syed Abdullah Idid pula menunjukkan rakyatMalaysiakembali yakin dengan prestasi BN masa kini.

    ReplyDelete
  98. “Pada 2011, 86 peratus yakin Malaysia diurus dengan baik oleh BN. Pada 2010, 77 peratus saja menaruh keyakinan pada penterjemahan program (Program Transformasi Kerajaan, Ekonomi, Politik), tetapi tahun ini angka meningkat sebanyak 82 peratus.

    ReplyDelete
  99. “Malah, penerimaan rakyat terhadap konsep 1Malaysia telah diterima baik oleh rakyat Malaysia, iaitu sebanyak 85 peratus pada tahun ini berbanding 75 peratus pada tahun lepas,” katanya.

    ReplyDelete
  100. Ahmad Zahid berkata berdasarkan keputusan kajian terbabit, potensi UMNO dan BN untuk menang dalam pilihan raya umum akan datang amat besar.

    ReplyDelete
  101. “…potensi tidak ada hanya pada Presiden, atau Timbalan Presiden, atau Naib-naib Presiden atau Anggota Majlis Tertinggi, atau Menteri, potensi ada pada kita semua termasuk pemimpin di peringkat Bahagian dan Cawangan,” katanya.

    ReplyDelete
  102. Beliau turut melahirkan penghargaan kepada ‘tentera baru’ UMNO dan BN iaitu pengamal media sosial seperti pengguna Twitter, blogger dan Facebook.

    ReplyDelete
  103. “Kita mesti hargai bala tentera siber kita yang berjuang untuk kita, bantu kita tanpa upah, tanpa tidur, tanpa ganjaran untuk mereka.

    ReplyDelete
  104. “Kita mesti akui peranan media baru sebagai alat komunikasi penting masa kini, dan ia boleh menentukan kejayaan dan kegagalan sesebuah parti memerintah negara,” katanya.

    ReplyDelete
  105. Barisan Nasional (BN) is confident of winning at least 160 parliamentary seats in 13th general election and return with two-thirds majority.


    ReplyDelete
  106. Deputy Minister in the Prime Minister's Department Datuk Ahmad Maslan said BN is also capable of wresting back states lost to the opposition in 2008 general election.

    ReplyDelete

  107. "In addition to retaining 140 seats, BN is confident of winning five of 23 parliamentary seats held by PAS, ten of 31 seats held by Parti Keadilan Rakyat (PKR) and five seats held by the DAP.

    ReplyDelete
  108. "With the 140 seats plus the 20 seats, BN will have 160 seats, which is more than two-thirds majority," he told reporters after launching the Johor BN information machinery at Dewan Tan Sri Mohamed Rahmat .

    ReplyDelete
  109. Ahmad who is also Umno information chief said the political scenario now is very different from 12th general election in 2008 that was more favourable to the opposition.

    ReplyDelete
  110. If in 2008 there was a political tsunami, the tsunami will stop as BN will retake the seats lost.

    ReplyDelete
  111. BN will face the general election with renewed confidence.

    ReplyDelete
  112. He said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak has stopped the political tsunami via programmes such as the 1Malaysia concept and aid to the people under the 1Malaysia brand.

    ReplyDelete

  113. "All these things have stopped the political tsunami and surely we can do better than the 140 parliamentary seats (won in 2008)."

    ReplyDelete
  114. Ahmad urged the BN machinery to work hard, make thorough preparation, avoid sabotage and comply with the leadership directive to support BN candidates.

    ReplyDelete

  115. On the opposition held states, he said BN is most confident of capturing Kedah followed by Selangor, Kelantan and Penang.

    ReplyDelete

  116. As for Chinese support time around, he said BN is confident of increased support compared to the general election in 2008 which recorded a decline.

    ReplyDelete
  117. The Chinese community is very concerned about the economy, business opportunities, wealth creation and political stability.

    ReplyDelete
  118. Ahmad said the Chinese recognise that BN has managed the economy well, created business opportunities and preserved political stability.

    ReplyDelete
  119. "I'm sure the Chinese community will view things differently at the coming general election."

    ReplyDelete
  120. Tiada kelebihan? Sekarang siapa yang menjadi kerajaan?

    ReplyDelete
  121. Jika BN tiada kelebihan, mengapakah kerajaan BN yang memerintah sekarang??

    ReplyDelete
  122. Barisan Nasional (BN) dilihat mempunyai kelebihan untuk menang pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) berbanding Pakatan Rakyat (PR).

    ReplyDelete
  123. Pakar Geo Strategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Dr Azmi Hassan berkata, masalah perebutan kerusi yang timbul antara parti komponen PR antara faktor penyumbang kelemahan PR.

    ReplyDelete
  124. “Banyak isu yang timbul dalam PR, antara yang besar adalah ketiadaan persefahaman dalam pengagihan kerusi kerana perkara ini menjadi perhatian berikutan semua pihak sedang menantikan hari penamaan calon.

    “Selain itu, isu yang melibatkan moral pemimpin juga menjadi faktor semasa yang boleh menggugat kepercayaan rakyat,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

    ReplyDelete

  125. Menurut beliau, ada pengundi yang menitik beratkan soal moral dan integriti seseorang pemimpin, sekaligus boleh memberikan kesan kepada parti.

    ReplyDelete

  126. “Di Malaysia sifat peribadi seseorang individu itu dilihat penting apatah lagi melibatkan parti yang selama ini membawa nama agama.

    “Apabila isu itu timbul bersama bukti, ianya mampu menggugat kedudukan parti ketika ini walaupun kebenarannya masih belum dapat dipastikan,” katanya.

    ReplyDelete
  127. Ketika ditanya apakah tindakan yang wajar dilakukan oleh pihak berkenaan, beliau berpendapat, individu yang disabitkan sesuatu isu itu perlu berani tampil dengan membuat penafian bagi menarik kembali sokongan rakyat.

    ReplyDelete

  128. “Pemimpin terbabit perlu tampil menyatakan hujahnya bukan berdolak dalih menuduh pihak lain menjadi punca perkara itu timbul.

    ReplyDelete
  129. “Antara faktor penyumbang adalah gerak kerja dilakukan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sejak beberapa tahun ini.

    ReplyDelete
  130. “Dua elemen yang sangat penting adalah calon dan jentera, namun trend sebenar hanya boleh dilihat selepas penamaan calon,” katanya.

    ReplyDelete
  131. Manifesto dijangka beri penekanan penerusan agenda transformasi

    Sehari selepas pembubaran Parlimen, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak telah mempengerusikan mesyuarat khas Majlis Tertinggi (MT) UMNO dan mesyuarat khas Dewan Tertinggi BN, di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur. Dalam kedua-dua mesyuarat itu, beliau telah menjelaskan faktor calon akan menjadi resipi utama kemenangan dua pertiga bagi Barisan Nasional (BN), pada Pilihan Raya Umum Ke-3 (PRU-13).

    BN mesti tampilkan calon yang boleh menang, berkaliber, kuat bekerja dan boleh berkhidmat dengan baik untuk masyarakat. Namun, isunya di sini ialah adakah calon itu boleh diterima kepemimpinan dan jentera parti di kawasan yang ditandinginya. Sejak Perhimpunan Agung UMNO tahun lalu, Najib terus mengingatkan pemimpin dan jentera UMNO khususnya untuk tidak melakukan sabotaj terhadap calon BN. Ini kerana telah terbukti bahawa BN kalah di Kedah pada PRU-12 disebabkan faktor sabotaj.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.