Tuesday, February 5, 2013

Kenapa Polis Lindungi Voo Man Chung?

MERUJUK kepada artikel Sabahkini.net bertajuk, 'Voo Man Chung Peguam Penipu?' yang disiarkan pada 30 Januari 2013, saya telah mengkaji modus operandi yang dilakukan oleh penjenayah ini yang pernah menjadi tahanan ISA dalam kes senjata api.

Saya agak bimbang kerana Voo Man Chung seorang yang agresif dan ganas serta mempunyai rekod jenayah masa lampau dan boleh sahaja melakukan sesuatu di luar jangkaan ke atas mereka yang telah berurusan dengan beliau, maka saya mendesak polis agar mengutamakan kes ini yang telah dilaporkan beberapa pihak.
Saya tidak percaya semua Pegawai Polis Sandakan termasuk Ketua Polis Daerah berada di dalam 'kocek' atau 'kocek' mereka sentiasa dipenuhi Voo Man Chung; tetapi agak hairan kenapa tiada respon walaupun laporan polis telah dibuat mangsa berserta bukti.

Agak menghairankan juga kerana selain menyamar sebagai Peguam, Voo Man Chung juga menjual nama Datuk Bakri Zinin untuk menyakinkan pelanggan yang bakal ditipu.

Tugas polis amat mudah kerana hanya perlu memanggil Voo Man Chung dan anaknya untuk menjalankan siasatan dan mendakwa mereka jika terdapat alasan kukuh untuk mendakwa beliau di mahkamah.

Oleh kerana polis gagal bertindak terhadap Voo Man Chung, maka saya terpaksa menjalankan siasatan sendiri. Saya dapati Modus Operandi Voo Man Chung serupa juga dengan modus operandi yang beliau lakukan semasa sindiket menjual senjata api dahulu.

Voo Man Chung memang memiliki lesen menjual senjata api yang sah tetapi beliau bijak memanipulasi perniagaan senjata api sehingga mengelirukan pihak keselamatan berkaitan kuantiti peluru dan senjata api yang dijualnya serta orang yang berhak memiliki senjata api.

Namun akhirnya, apabila kes ini meletup di seluruh Sabah, modus operandi Voo Man Chung akhirnya terdedah dan beliau hanya diberi 'cuti rehat' di Kemunting di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Kini Voo Man Chung memerangkap pelanggan yang berurusan dengan firma guaman Voo & Co. Firma guaman tersebut memang sah dan memang ada anak beliau yang menjadi peguambela di firma tersebut.

Tetapi otak penipu Voo Man Chung berputar ligat dan sangat licik menipu pelanggan yang mahu mendapatkan khidmat guaman daripada Voo & Co terutama orang Melayu.

Voo Man Chung akan menangani pelanggan dengan menentukan bayaran guaman sehingga mencecah RM20,000. Selepas bayaran dibuat, beliau memberi jaminan bahawa kes yang dia tangani akan menang.

Mungkin timbul persoalan, kenapa pelanggan yang datang berurusan dengan firma guaman tidak dibenarkan berjumpa dengan peguam atau pemilik firma tersebut?

Jawapannya mudah sahaja. Voo Man Chung memang berniat untuk menipu. Jadi apabila tiba hari perbicaraan dan Peguam daripada Voo & Co tidak hadir; maka apabila pelanggan tidak boleh marah dengan Voo & Co.

Peguam Voo & Co akan menjawab begini, "Kamu bukan berurusan dengan saya. Kenapa kamu jumpa Voo Man Chung dan bukan jumpa saya?"

Akibatnya pelanggan tersebut terpaksa menelefon Voo Man Chung tetapi Voo akan menjawab panggilan dengan nada marah-marah dan memaki hamun pelanggan tersebut.

Dengan mudah Voo Man Chung akan berkata, "Puk*mak kamu. Kamu tidak fahamkan itu Laywer Salim tidak datang. Saya sudah call Salim tetapi dia kasi off handphone dia."

Begitulah liciknya Voo Man Chung. Dia akan meletakkan kesalahan itu kepada Salim daripada VM Lai & Co. Persoalannya, affidavit yang dibuat oleh Voo & Co, untuk didaftarkan di mahkamah, siapa yang sediakan?

Jawabnya, tentulah affidavit tersebut dibuat oleh anak Voo Man Chung yang memangnya seorang peguam. Jadi sebagai kesimpulan anak Voo Man Chung terlibat sama dalam konspirasi menipu pelanggan Voo & Co. Saya akan membuat banyak lagi pendedahan berkaitan konspirasi Voo & Co yang melibatkan Voo Man Chung. Modus operandi mereka menipu Rahima Binti Abdul Rahim sejumlah RM30,000 akan didedahkan beserta dokumen.

Saya mohon pihak polis menjalankan siasatan rapi dan mendakwa Voo Man Chung berserta isteri dan anak beliau sebelum insiden Datuk Susilawati Lawiya berulang di Sandakan. Voo Man Chung boleh didakwa atas kesalahan menyamar sebagai peguam!.

Oleh : HAMZAH ABDULLAH (sabahkini)

40 comments:
Write comments
  1. ini yamg kita mahu/ko juga lah bang hamzah.jgn kasih muka dgn itu voo

    ReplyDelete
  2. yg aku tau..Sandakan,LDatu dan Tawau memang begitu ler. Jabatan kerajaan bukan bole brfungsi pun. Itu fakta. Walhasil apa tugas, SPRM atau YBM KDN dan hakikat mmbuktikn jabatan kerajaan sememangnya tlh lama gagal dlm brfungsi spt piagam mereka sendiri.

    **Raja Sulu'

    ReplyDelete
  3. Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menyeru Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak terutama pemimpin politik dan ahli perniagaan.

    ReplyDelete
  4. Beliau juga mahu statistik semasa yang tepat mengenai kadar jenayah di negara ini dimaklumkan kepada orang ramai, bukannya disembunyikan.

    ReplyDelete
  5. Musa berkata, ini penting kerana timbul kekeliruan berikutan sesetengah pihak mendapati kadar jenayah di negara ini tinggi dan ia menimbulkan kebimbangan.

    ReplyDelete
  6. “Bila timbul percanggahan rakyat akan keliru, kerana ada mengatakan tinggi, ada yang mengatakan tidak.

    ReplyDelete
  7. Oleh itu, ia perlu penjelasaan, kita sedia maklum bahawa indeks jenayah punya pelbagai pecahan kerana merangkumi pelbagai jenis jenayah.

    ReplyDelete
  8. “Huraikan semua… apa itu jenayah kekerasan, jenayah harta benda dan bermacam lagi, biar rakyat faham jangan selindung,” katanya.

    ReplyDelete
  9. Musa berkata, sebagai bekas Ketua Polis Negara, beliau tidak mahu PDRM dipengaruhi oleh mana-mana pihak terutama parti politik.

    ReplyDelete
  10. “Saya sayang dengan PDRM, jalankan tugas yang diamanahkan oleh rakyat, sebagai anggota penguat kuasa jangan babitkan diri dengan politik terutama ketika menjalankan tugas,” katanya dipetik.

    ReplyDelete
  11. jika benar dakwaan inim ambil tindakan terhadapnya.

    ReplyDelete
  12. tiada akan terlepas dari undang2.

    ReplyDelete
  13. SUKA DUKA, PRU-13 mengulangi sejarah politik sebelum peristiwa Mei 13, 1969: parti perkauman, pelampau Cina DAP secara solo cuba menggulingkan kerajaan perikatan Melayu, Cina dan India.

    ReplyDelete
  14. DAP bersekutu, berpakat seperti 2008, dengan Pas dan PKR mengepalai Pakatan mencuba sekali lagi untuk menewaskan kerajaan pribumi, Cina dan India.

    ReplyDelete
  15. DAP sudah bijak, sedar Malaysia dapat dikuasainya hanya melalui proksi Melayu-Islam mereka. DAP perlu menerima hakikat Perdana Menteri mesti Melayu-Islam.

    ReplyDelete
  16. DAP, ikut tradisi konglomerat Cina dan antarabangsa, menerima pelantikan Melayu-Islam sebagai pengerusi tetapi kuasa mutlak tetap berada di tangan mereka.

    ReplyDelete
  17. Melihat keadaan semasa, kelihatannya Bn mampu mempertahankan Putrajaya, kalaupun bukan dengan kuasa 2/3 namun menghampirinya. Walaupun demikian, jentera Bn dan pemimpinnya jangan pula merasa selesa, kerana dalam dunia politk semuanya boleh berlaku.

    ReplyDelete
  18. Mantan MB Perak Nizar Jamaluddin, kononya Pakatan akan menang 145 kerusi parlimen, diatas sedikit ramalan Anwar Ibrahim 124 kerusi. Pemimpin Pakatan telah memipiskan lada pada burung yang sedang terbang.

    ReplyDelete
  19. Di Sabah misalnya, menurut ramalan Nizar, Pakatan akan menang 12 kerusi parlimen daripada 25 yang dipertandingkan, sedangkan para pemimpin pembangkang di negeri itu sehingga kini masih bertelaga mengenai pebahagian kerusi.

    ReplyDelete
  20. Malah pengerusi STAR Sabah dan Presiden SAPP membayangkan akan berlaku pertandingan Open To All pada PRU-13

    ReplyDelete
  21. Di lain pihak pula, Bn terutama pemimpin Umno sudah melihat bahawa Umno pada PRU-13 akan mampu mencapai kemenagan yang lebih baik berbanding pada PRU-12, malah dua atau tiga pemimpin Umno optimis, bahawa kemenangan pada PRU-2004 semakin hampir didekati.

    ReplyDelete
  22. Selepas tsunami politik 2008 kerajaan dan Umno di bawah kepimpinan Perdana Menteri Najib Tun Razak kelihatan telah pulih dan kini menikmati cahaya matahari; lebih segar.

    ReplyDelete
  23. Sesiapa sahaja yang bersalah, jika ada bukti pasti akan di kenakan tindakan.

    ReplyDelete
  24. Jika ada bukti kukuh, pihak berkuasa pasti akan menjalankan tugas mereka.

    ReplyDelete
  25. PDRM menjalankan tugas mereka dengan adil dan saksama.

    ReplyDelete
  26. Tan Sri Muhyiddin Yassin has praised the Sabah government led by Chief Minister Datuk Seri Musa Aman for the success in reducing the poverty rate in the state to about eight per cent especially in the last four years.

    ReplyDelete

  27. The Deputy Prime Minister said the claim by the opposition that the Sabah Barisan Nasional (BN) government had purportedly failed to bring development was "slanderous and a mere lie."

    ReplyDelete

  28. "The opposition says Sabah is poor, Sabah has no progressive people, Sabah has no facilities, Sabah is lagging behind...these are all lies," he said in his speech at a Gathering of the Leader With the People at Dewan Sri Antanom, here today.

    ReplyDelete
  29. Also present were Musa, State Assembly Speaker Datuk Seri Salleh Said Keruak, Deputy Chief Ministers Tan Sri Joseph Pairin Kitingan and Datuk Seri Yahya Hussin.

    ReplyDelete
  30. When announcing the preliminary results of the Household Income Study (HIS) 2012 for Sabah, here on Wednesday, the Director-General of the Economic Planning Unit (EPU), Datuk Dr Rahamat Bivi Yusoff was quoted as saying that the poverty rate in Sabah dropped from 19.7 per cent in 2009 to 8.1 per cent last year, the biggest drop in poverty rate recorded in the country.

    ReplyDelete
  31. He said the poverty rate in the rural areas recorded a drop of 32.8 per cent in 2009 to 12.9 per cent last year, while in the urban areas, the figure dropped from 9.8 per cent to 5.3 per cent.

    ReplyDelete
  32. Rahamat Bivi was also quoted as saying that the outcome of the HIS 2012 showed that the average household income in Sabah in 2012 rose to RM4,013 per month compared with RM3,102 in 2009, an increase of 29.4 per cent with an average growth rate of 8.6 per cent annually.

    ReplyDelete
  33. Muhyiddin said: "As the Deputy Prime Minister, I have visited many places in the state of Sabah and I know the real situation."

    ReplyDelete
  34. "That's why we want to ensure that the BN government that has policies, all of them to assist the rakyat, must be supported and assisted by every strata of the people in the whole country," he said.

    ReplyDelete
  35. In this regard, he said the Federal government led by Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak had taken numerous initiatives including the Government Transformation Programme to assist the people.

    ReplyDelete
  36. These included reducing the crime rate, eliminating corruption, providing quality education, raising the people's income, providing public amenities, improving the transportation system and tackling the cost of living problems, he said.

    ReplyDelete
  37. Muhyiddin also reminded the people of Sabah, particularly those in the interior areas, to make a smart decision in the looming general election to determine the future direction of the country.

    ReplyDelete

  38. He said that the best option for the people of Sabah was the BN government which had proven its capability in looking after the welfare of the people.

    ReplyDelete
  39. "The coming general election is very important for the country where in this election, the power given by the people to the BN would be given back to the rakyat in line with the practice of parliamentary democracy.

    ReplyDelete
  40. "In this regard, the best option for the people of Sabah, especially in the Tenom area, to determine their future, ensure that the economy in our area continues to grow, to look after the people in the urban or rural areas, is none other than the Barisan Nasional," he added.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.