Friday, February 22, 2013

Anwar ramal peralihan kuasa lancar

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang dipenjara kerana dakwaan salahguna kuasa dan liwat, meramalkan peralihan kuasa yang lancar apabila Pakatan Rakyat menumbangkan kerajaan yang telah memerintah Malaysia selama 55 tahun dalam pilihan raya umum yang dijangka beberapa minggu lagi.

NONE"Pihak polis telah berubah dalam beberapa bulan kebelakangan ini,"
kata Anwar.
"Hampir tidak ada sebarang gangguan daripada pihak polis dalam semua program kami. Ia adalah satu perubahan yang tulen."

Anwar berkata, pilihan raya sudah hampir dan akan dimenangi dalam medan pertembungan di luar bandar Sabah dan Sarawak.

Perbezaan ideologi dalam Pakatan tidak akan menjejaskan kejayaan gabungan itu, katanya dalam satu temubual selama sejam di ibupejabat PKR di Petaling Jaya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mesti membubarkan Parlimen pada 28 April dan mengadakan pilihan raya dalam tempoh 60 hari.

Kemenangan pembangkang, selepas kerajaan BN menang tipis lima tahun lalu, akan mengakhir pemerintahan BN selama lebih lima dekad di Malaysia.

Indeks KLCI Bursa Malaysia telah jatuh 4.8 peratus sejak mencapai rekod pada 7 Januari ekoran kebimbangan BN mungkin tergelincir terus di peti undi, menjadikannya satu-satunya penanda aras indeks saham Asia yang merosot tahun ini.

Anwar, yang berkata hukukman penjara terhadapnya  bermotif politik, menganggap pembebasannya daripada tuduhan liwat pada 2012 sebagai satu petunjuk bahawa badan kehakiman akan menerima keputusan pilihan raya umum nanti, walaupun ia dimenangi pembangkang.

Beliau juga berkata pihak polis tidak menghalang perhimpunan pembangkang di Kuala Lumpur bulan lepas dan membantu untuk "memudahkan" perjalanannya. -mk

117 comments:
Write comments
  1. Banyak 'menu' yg diperkenalkn oleh Najib kpd rakyat adalah 'resepi' dr PR sebenarnya. BR1M,TR1M,CR1M ( utk suami isteri),BL1M atau apa2 bentuk subsidi pilihnraya adalah 'resepi' dr TG Hj Hadi iaitu NEGARA BERKEBAJIKAN. Semua trkandung dlmnya malah ia mnjurus kepada yg lebih dr itu iaitu mmebentuk ummat mncapai AL-FALAH.

    ReplyDelete
  2. Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan perjuangan pakatan pembangkang kini semakin bercelaru dan tiada kesepakatan termasuk dalam isu penggunaan kalimah Allah sehingga menyebabkan berlaku perbalahan sesama mereka.

    ReplyDelete
  3. Katanya keadaan itu jauh berbeza dengan Barisan Nasional (BN) yang terbukti jitu memperjuangkan pembangunan rakyat sejak memegang tampuk pemerintahan negara lebih 50 tahun lalu.

    ReplyDelete
  4. “Jangan terpengaruh dengan dakyah pembangkang yang bergaduh sesama sendiri. Sekarang ni (Mursyidul Am Pas) (Datuk) Nik (Abdul) Aziz (Nik Mat) pun dah boleh pergi ke rumah Karpal Singh (Pengerusi DAP), semata-mata untuk ucap selamat hari jadi. Pas dah makin celaru tidak macam dulu.

    ReplyDelete
  5. “Rakyat pun dah semakin tidak faham dengan perjuangan pembangkang yang bercelaru. Yang benar berjuang untuk rakyat kini adalah UMNO dan BN,” katanya.

    ReplyDelete
  6. Sementara itu, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran menyangkal dakwaan pembangkang kononnya projek Hab Pendidikan Tinggi Pagoh adalah satu pembohongan dan hanyalah tipu helah kerajaan menjelang pilihan raya.

    ReplyDelete
  7. Sebaliknya, beliau menegaskan projek yang akan menaikkan nama Pagoh sebagai lembah ilmu itu dijangka siap dalam tempoh dua tahun setengah lagi yang sekali gus akan melonjakkan ekonomi setempat dengan menyediakan banyak peluang perniagaan dan pekerjaan.

    ReplyDelete
  8. “Ini bukan helah pilihan raya, projek ini telah dimulakan pun…apabila sudah siap kelak, ibu bapa akan hantar anak-anak di sini, seterusnya bagi peluang ekonomi. Ini akan ubah kehidupan orang Pagoh,” katanya.

    ReplyDelete
  9. Nilai Buruk Pakatan Rakyat

    Mengajar Untuk Tidak Mengenang Budi

    Gesaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kepada rakyat baru-baru ini supaya menolak pembangkang pada pilihan raya umum yang semakin hampir adalah tepat pada waktunya.

    Demi masa depan pengundi, anak-anak mereka dan generasi akan datang, rakyat perlu mengguburkan pembangkang di peti undi atas tiga faktor penting ang berkait dengan nilai buruk yang akan merosakkan negara .

    Nilai buruk kedua, menurut Perdana Menteri ialah pembangkang mengajar supaya budi baik yang dilakukan tidak perlu dikenang atau dihargai.

    Sememang itulah sikap dan perangai pembangkang sejak dahulu lagi; tidak pernah mahu melihat kebaikan pihak kerajaan kerana hati mereka penuh dengan dendam kesumat dan nafsu untuk mendapatkan kuasa.

    Mereka sengaja memekakkan telinga, membutakan mata dan membisukan mulut untuk memberitahu kepada rakyat kemajuan sebenar yang telah di bawa oleh BN tetapi memilih jalan untuk meneruskan budaya fitnah, maki hamun dan mencaci pemimpin negara.

    Malah pembangkang tidak mempunyai sifat patriotik apabila sering kali mereka memburuk-buruk imej negara di dunia luar.

    ReplyDelete
  10. Nilai Buruk Pakatan Rakyat

    Tidak Menepati Janji

    Gesaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kepada rakyat baru-baru ini supaya menolak pembangkang pada pilihan raya umum yang semakin hampir adalah tepat pada waktunya.

    Demi masa depan pengundi, anak-anak mereka dan generasi akan datang, rakyat perlu mengguburkan pembangkang di peti undi atas tiga faktor penting ang berkait dengan nilai buruk yang akan merosakkan negara .

    Faktor pertama, kata Perdana Menteri, pembangkang tidak menepati janji yang mereka buat semasa berkempen setiap kali datangnya pilihan raya.

    Kelantan sudah lebih 20 tahun diperintah oleh PAS yang mendabik dada kononnya parti itulah pejuang Islam paling hebat di negara ini.

    Namun pemerintahan dua dekad telah membuka mata rakyat mengenai kegagalan serius PAS menjaga kebajikan rakyat yang menjadi asas kepada pentadbiran berlandaskan Islam.

    Sehingga kini PAS gagal menyelesaikan Kelantan masih gagal menyelesaikan masalah kemiskinan rakyatnya menyebabkan negeri itu ketinggalan berbanding negeri-negeri lain.

    Rakyat Kelantan juga masih ternanti-nanti bilakah PAS akan menunaikan janjinya yang dibuat lebih 20 tahun lalu untuk menyediakan bekalan air minum yang bersih.

    Kalau 20 tahun masih tidak mampu untuk menyelesaikan perkara asas kebajikan rakyat, apa lagi yang boleh diharapkan dari parti yang menjadikan ceramah politik sebagai aktiviti utamanya.

    Begitu juga PKR yang hebat menabur janji semasa PRU-12 di Selangor sehingga memperdayakan rakyat.

    Pembangkang memberi 20 meter padu aip percuma kepada rakyat tetapi secara senyap-senyap tindakan itu telah menambah beban hutang kerajaan negeri kepada lebih RM200 juta.

    Setiap kali kerajaan negeri kekurangan dana, aset dan harta negeri akan dijual.

    Janji yang mereka buat masih tinggal janji; janji mengurangkan cukai pintu sebanyak 20 peratus dan cukai premis sebanyak 10 peratus masih tidak tertunai.

    PKR berbohong apabila berjanji untuk membuka tabung permulaan RM bagi setiap anak kelahiran Selangor.

    Begitu juga bantuan RM75 bagi setiap anak yang dihantar ke nurseri tinggal janji manis di mulut sahaja.

    ReplyDelete
  11. Pakatan Rakyat Menghasut Untuk Tidak Membayar Hutang

    Gesaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kepada rakyat baru-baru ini supaya menolak pembangkang pada pilihan raya umum yang semakin hampir adalah tepat pada waktunya.

    Demi masa depan pengundi, anak-anak mereka dan generasi akan datang, rakyat perlu mengguburkan pembangkang di peti undi atas tiga faktor penting ang berkait dengan nilai buruk yang akan merosakkan negara .

    Lebih dahsyat, kata Perdana Menteri lagi, Ketua Pembangkang menghasut rakyat supaya jika berhutang, ianya tidak perlu bayar balik.

    Anwar menghasut supaya golongan pelajar institusi pengajian tinggi tidak membayar balik pinjaman PTPTN kerana Pakatan Rakyat berjanji mahu menghapuskannya jika berkuasa di Putrajaya.

    Jika di Selangor, Anwar berbohong, tidak syak lagi pemansuhan PTPTN adalah satu lagi auta besar beliau.

    ReplyDelete
  12. Polisi jangka pendek Pakatan beri kesan buruk kepada rakyat - GERAKAN

    Parti GERAKAN Pulau Pinang menyimpulkan kerajaan Pakatan Rakyat hanya memiliki polisi pentadbiran jangka pendek selain barisan kepimpinan yang sering tidak sependapat dalam pelbagai perkara.

    Naib Ketua Pemudanya, H'ng Khoon Leng berkata isu penarikan balik larangan garis panduan persembahan sempena Tahun Baru Cina oleh kerajaan negeri Kedah baru-baru ini sebagai contoh kecelaruan kerajaan pembangkang dalam membuat keputusan yang melibatkan keharmonian masyarakat berbilang kaum.

    "Ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat ini sebenarnya tidak serasi. Lain-lain haluan. Tapi satu haluan satukan mereka hanya satu, iaitu Putrajaya. Tiap-tiap ceramah, (mahu ambil) Putrajaya... Terlalu gilakan kuasa.

    "Kalau anda parti yang gilakan kuasa, akhirnya ia akan lakukan apa pun yang perlu dibuat untuk mencapai cita-cita politiknya. Itu sebab sekarang kita menghadapi masalah..Di negeri-negeri (naungan PR), terutama Pulau Pinang, bagi saya lah, bukan polisi jangka panjang. Polisi mereka polisi jangka pendek," kata beliau semasa menghadiri Wacana Meja Bulat anjuran Antarapos.

    ReplyDelete
  13. Polisi jangka pendek Pakatan beri kesan buruk kepada rakyat - GERAKAN

    Semalam, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak melalui satu kenyataan yang dihantar kepada Antarapos dipetik berkata, program terbabit boleh diteruskan dan penganjur hendaklah memastikan setiap peserta terbabit dalam persembahan pentas sama ada lelaki atau perempuan (kanak-kanak dan dewasa) mesti berpakaian sopan dan tidak menjolok mata.

    Ini sekali gus bertentangan dengan garis panduan yang diumumkan Exco Kedah, Dr Hamdan Mohamed Khalib yang mengharamkan persembahan penyanyi wanita profesional di mana-mana pusat membeli-belah atau lain-lain tempat awam, melainkan pelajar sekolah.

    Terdahulu, kerajaan PAS di Kelantan dikritik kerana mengenakan saman kepada pengusaha salun rambut yang membenarkan pendandan rambut wanita bukan Islam memberi khidmat kepada pelanggan lelaki yang juga bukan Islam. Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) turut mengeluarkan saman kepada pasangan bukan Islam di bawah undang-undang kecil taman kerana didakwa berkelakuan kurang sopan di tempat awam.

    ReplyDelete
  14. Polisi jangka pendek Pakatan beri kesan buruk kepada rakyat - GERAKAN

    Tindakan tersebut dikaitkan dengan usaha kerajaan PAS untuk mengimplimentasikan undang-undang hudud. Beri peluang kepada BN Dalam perkembangan lain, Khoon Leng meminta rakyat Pulau Pinang mengembalikan mandat kepada Barisan Nasional (BN) sekiranya mahu melihat negeri tersebut 'bertukar wajah'. Katanya, kerajaan BN Pulau Pinang sedang dalam usaha melakukan beberapa perubahan, khususnya membabitkan polisi dalam usaha membela rakyat, seterusnya mendapatkan kembali kepercayaan mereka dalam menerajui negeri tersebut.

    "Polisi ini kita perlu betulkan...bila kita betulkan dan kita uar-uarkan kepada rakyat, kita sampaikan (pada) PRU13, mungkin rakyat akan memberi peluang kepada BN.

    "Polisi yang sekarang penting di Pulau Pinang ialah polisi perumahan, warisan, ekonomi...tapi saya rasa perlu satu polisi yang boleh mentransformasikan Pulau Pinang. Kita tidak boleh menggunakan polisi yang umum, hanya sekadar polisi di peringkat BN pusat, (tapi) perlu ada polisi, manifesto BN negeri yang boleh mentransformasikan Pulau Pinang dalam tempoh bagi saya, 10 tahun.

    "Bererti dalam 10 tahun di bawah BN Pulau Pinang, Pulau Pinang akan berubah wajah, tapi bukan cara yang dikehendaki Ketua Menteri (KM) Pulau Pinang..KM Pulau Pinang caranya 'jadikan Pulau Pinang satu bandaraya antarabangsa'...Saya rasa itu bukan yang dikehendaki rakyat Pulau Pinang," katanya. Wacana Meja Bulat yang membahaskan topik PRU 13 dan Politik Kebencian itu turut disertai bekas Presiden Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM), Dr Kassim Ahmad dan juga aktivis Warisan Pulau Pinang, Mohamad Salleh Yahya.

    ReplyDelete
  15. Polisi jangka pendek Pakatan beri kesan buruk kepada rakyat - GERAKAN

    Tambahnya, kerajaan BN Pulau Pinang sedaya upaya cuba menangani isu yang membelit rakyat, dan hasilnya, sokongan yang diperoleh semakin meningkat. Ini katanya, merupakan satu petunjuk bahawa rakyat negeri tersebut sedikit sebanyak telah 'menyedari' permainan kerajaan Pakatan Rakyat dan mula menyebelahi BN.

    "Sokongan orang-orang Melayu kepada BN sudah pastinya meningkat...Tapi terdapat isu-isu tertentu, isu khusus yang dihadapi orang Melayu yang BN mesti tangani dan rancang untuk memenangi rakyat Melayu di Pulau Pinang.

    "Untuk kaum lain, misalnya kaum India pun, selepas isu Kampung Buah Pala, kembali memberi sokongan kepada BN. Untuk kaum Cina, kami nampak ada perubahan. Perubahan itu lebih lambat kerana isu-isu dan gimik-gimik yang dimainkan oleh PR di Pulau Pinang.

    "Saya rasa mereka (PR) bijak memainkan isu sentimen perkauman, keagamaan, dan mereka juga pandai membuat 'packaging' (iaitu) pemasaran dari segi pencapaian yang bukan mereka (buat). Misalnya peningkatan dari segi pelancongan, industri..yang sebahagian besarnya (dilakukan) oleh kerajaan BN, tapi mereka ambil kredit," ujar beliau.

    ReplyDelete
  16. Jangan terpedaya dengan pembangkang yang cuba memesongkan fikiran mereka dengan mempolitikkan segala tindakan dan bantuan diberikan kerajaan, demi meraih sokongan pada Pilihan Raya Umum ke-13.

    ReplyDelete
  17. rakyat perlu berfikiran terbuka dan menerima hakikat bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) yang memerintah selama 55 tahun telah melakukan yang terbaik untuk memastikan kesejahteraan mereka.

    ReplyDelete
  18. Sesuatu yang tidak menjadi isu tetapi dijadikan isu demi kepentingan pembangkang untuk meraih undi bagi pilihan raya

    ReplyDelete
  19. setiap kali menjelang pilihan raya, pasti akan ada isu yang dibangkitkan oleh pembangkang bagi mendapat sokongan rakyat.

    ReplyDelete
  20. kerajaan memerlukan pembangkang yang boleh memberi cadangan membina, bukannya yang memesongkan fikiran rakyat

    ReplyDelete
  21. Komponen pakatan pembangkang terlalu rapuh hingga menjadikan Pakatan Rakyat lemah dan tidak berdaya memenangi hati rakyat sebagaimana Barisan Nasional

    ReplyDelete
  22. Walhal yang satu memperjuangkan negara sekular dan satu lagi mencanangkan negara Islam dan hukum hudud

    ReplyDelete
  23. PKR menjadi orang tengah bagi memastikan DAP dan PAS tidak bercerai talak tiga. Ikatan yang cukup lemah ini dijalin hanya semata-mata utuk merampas Putrajaya

    ReplyDelete
  24. rakyat telah bosan dan muak dengan politik yang menjurus kepada fitnah peribadi sebaliknya rakyat sudah sedar akan kepincangan dan pendustaan pembangkang yang hanya suka menabur janji.

    ReplyDelete
  25. Pembangkang sebenarnya tidak boleh menandingi kekuatan BN kerana mereka sangat lemah, tiada kesepakatan dan tidak ada toleransi

    ReplyDelete
  26. menjelang pilihan raya, parti komponen dalam BN perlu memenangi hati dan keyakinan rakyat dan sentiasa memastikan rakyat Malaysia berada di padang yang sama rata.

    ReplyDelete
  27. Umno telah lama bersiap sedia, menyiap dan memperkemas jentera parti dalam menyertai bala tentera BN menghadapi pilihan raya

    ReplyDelete
  28. Banyak betul pencacai umngok ka sini xde keje lain selain nk pesongkan pemikiran warga sabah

    ReplyDelete
  29. sudah pasti ..ramai rakyat di luar sana menanti dengan penuh kesabaran akan perubahan itu nti...Semoga berjaya !!!

    ReplyDelete
  30. jangan berfikir sekerat bro...apa yg hebat sangat pada ameno bn...lebih cakap buat sedap telinga saja.
    Sejak dari empayar Bank Bumiputera sampai ke Projek lembu Sarizat habis semua lingkop. Saham bumi, saham negeri tak payah cakap ler, Proton tu pun hidup segan mati tak mau, nak cakap apa lagi..? Kalau stadium Sultan Mizan diterengganu runtuh sampai dua kali sendiri mau ingat ler...
    Mahadeh sendiri, lagi bermasalah, start dari bapak sampai ler ke anak anak nya. Sabah kecuh sekarang tangan Mahadeh ler yg berperanan bagi IC pada pendatang haram.
    Najib..? tanya Deepak kenapa dia minta immunity..?

    ReplyDelete
  31. Politik UMNO ialah menarik undi dengan menyebarkan propaganda kononya Negara Malaysia akan hancur teruk kalau PR memerintah.

    Bodoh!

    Kalau PR memerintah, PR akan berusaha memperbaiki dan menunaikan semua janjinya sebab PR mahu rakyat akan undi dia balik lima tahun kemudian.

    Takan itu terlalu susah nak fikir?

    Kalau betul ramalan UMNO tu betul, kami mempunyai pilihan untuk undi balik UMNO lima tahun kemudian kalau PR gagal.

    Tapi kami yakin PR akan lebih baik dari UMNO..

    Undilah PR...

    ReplyDelete
  32. Buat komen berdasarkan rujukan kitab Utusang dan kecenderungan tengok tv semata-mata....hanya mencerahkan kesahihan cakap

    ReplyDelete
  33. OMNO dah nak mampusss! Talian hayat yg ada? Tengok le berkesan atau tak

    ReplyDelete
  34. org yg biasa kalah akan menyambut kemenangan dgn bersyukur, org yg sentiasa menang sblm ini akan sukar menerima kekalahan..

    ReplyDelete
  35. Isu sengaja dimainkan untuk tujuan politik.

    ReplyDelete
  36. Not sure the people will give chance to PR?

    ReplyDelete
  37. Berubah undiannya untuk menggalak perubahan dari segi ekonomi dan masa depan.

    ReplyDelete
  38. Mustahil pembangkang akan kerjasama dengan kerajaan, masing-masing ada agenda untuk dicapai.

    ReplyDelete
  39. Rakyat haruas ada pendirian sendiri untuk membezakan yang baik dan buruk.

    ReplyDelete
  40. Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim menyifatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai 'tukang belit' yang hanya mahukan kuasa di Putrajaya tanpa memikirkan kebajikan rakyat dan masa depan negara.

    ReplyDelete
  41. Beliau berkata, Penasihat PKR itu memutarbelitkan fakta sehingga orang percaya semata-mata mahu memenuhi sasaran ke Putrajaya.“Rakyat perlu bijak dan pastikan pemimpin yang menerajui Malaysia mempunyai rekod baik dan mampu menjaga kita. Pakatan pembangkang tiada pelan jangka panjang, hanya ghairah mahu ke Putrajaya. Kalau kita pilih pemimpin jahat dan mempunyai niat tidak baik, siapa yang rugi? Sudah pasti anak kita dan cucu kita.

    ReplyDelete
  42. “Apa akan jadi dalam tempoh 50 tahun akan datang jika kita tersilap memilih parti yang tidak tahu cara pentadbiran,” katanya

    ReplyDelete
  43. Tunku Aziz berkata, beliau mahu yang terbaik untuk rakyat Malaysia kerana negara ini mempunyai masyarakat berbilang bangsa yang perlu bersatu.

    ReplyDelete
  44. “Cuba lihat Barisan Nasional (BN), memerintah lebih 50 tahun dan cuba lihat di sekeliling kita. Bandingkan apa dilakukan kerajaan pembangkang. Sungguhpun bencikan BN, janganlah tolak 100 peratus kerana tidak semua yang buruk.

    ReplyDelete
  45. “Rakyat ramai berpecah belah kerana politik pembangkang. Apabila nak buang undi pada pilihan raya nanti, fikirlah masa depan kita, bukan fikir untuk setahun atau dua tahun akan datang," katanya.

    ReplyDelete
  46. Mengenai Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, Tunku Aziz berkata, DAP menyingkirkan sesiapa yang bijak daripada parti itu kerana mahu pastikan agenda mereka tercapai.

    ReplyDelete
  47. “Guan Eng bukan orang Pulau Pinang pun, orang Melaka yang dibuang. Beliau tidak tahu apa yang rakyat negeri ini mahukan,” katanya.

    ReplyDelete
  48. Berapa confidentnya Anwar ni?jangan sampai kecewa di akhir nanti kalau BN yang menang.

    ReplyDelete
  49. Tunggu keputusan PRU.tengok telaan siapa yang betul.

    ReplyDelete
  50. Economist intelligence unit menggunakan variable pencapaian tetapi tidak melihat variable lain seperti Rasuah, Kenaikan harga barang yg melampau, taraf hidup semakin sempit, ketidak adilan, tiada kebebasan, dll. Pandangan pengundi adalah yang tepat bukan andaian.

    ReplyDelete
  51. rakyat sekarang dah bijaksana, bijaksini .... manax ceramah anjuran PR sentiasa ramaiiii dbanjiri semua rakyat berbilang kaummm kerana mahukan perubahan yang terbaikkkkk berbanding dengan B endddddddd yang kellihatan dah nyawax ikannnnnnnn ... kerana terlalu lama memerintah dMalaysia hampir 56 tahunnnnnnn ... n sewajarnya patut dbersarakannnnnnnn .... cukupxxxx sudahhhhhhhhhhh .......

    Insya Allahhhhhhh, sebagai rakyat ....... mendoakannnnnnn agar PRU13 menjadi milik PR selama-lamanyaaaaaaaaaa ... aminnnnnnnnnxxxxxxxx

    ReplyDelete
  52. BN akan terus memerintah dan pembangkang akan terus membangkang selepas PRU.

    ReplyDelete
  53. Anwar kena bersara jika kalah, ia janji dia.

    ReplyDelete
  54. PRU semakin dekat dan banyak isu dimainkan untuk tujuan politik.

    ReplyDelete
  55. Pembangkang gagal bekerjasama, ini cuma memberi laluan untuk BN terus berkuasa.

    ReplyDelete
  56. I can see Lim Guan Eng work very hard for the people in Penang.

    ReplyDelete
  57. Yang penting perhimpunan tidak membawa apa-apa masalah keselamatan adalah digalakkan.

    ReplyDelete
  58. UMNo harus tahu apakah masalah jika benarnya kalah di PRU13.

    ReplyDelete
  59. Kena terima inilah asam garam Negara Demokrasi, cuma kita harap Pengundi mendapat maklumat yang benar, bukan macam di TV3 hampir setiap malam Pembangkang saja yang Buruk, ada macam Fitnah, ada macam Benar tapi diulah jadi extreme untuk mempegeruhi orang ramai. Contoh ada Peminta Sedekah di Pulau Pinang salah Kerajaan Negeri. Peminta Sedekah di KL dan di KK salah siapa?. Itu baru satu contoh yang kecil, kalau mau cakap banyak lagi termasuk dalam Surat Khabar Utusan Malaysia. Calon Pembangkanng tu Orang Malaysia bah, apa yang terlalu risau sangat ni.

    ReplyDelete
  60. Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tetap mempertahankan kenyataannya bahawa langkah kerajaan Persekutuan memberi bantuan wang termasuk Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM) kepada rakyat umpama memberi makanan kepada haiwan, untuk menarik sokongan.


    Ia berbeza dengan kerajaan PAS Kelantan yang mengoptimumkan ilmu agama untuk membawa rakyat sentiasa menyokong perjuangan parti tersebut. Datuk Nik Abdul Aziz sentiasa menggunakan agama Islam mengikut kesesuaian politik semasa demi kemenangan PAS/ PR. Rakyat Kelantan terlalu mudah diasuh kerana beliau dan kepimpinan PAS telah lama mendidik mereka dengan politik undi PAS sebagai laluan ke syurga. Beliau berani membangkitkan isu yang berlawanan dengan Islam seperti Allah bagi semua tuhan-tuhan, pembinaan kuil terbesar, suu dzon (bersangka buruk) terhadap pemerintah, memfitnah, mendakwa tuhan bersila di satu tempat serta menghina Nabi Muhammad tetapi beliau sentiasa disayangi oleh hampir semua rakyat Kelantan. Rakyat Kelantan mengganggap beliau seumpama Nabi baru, ironinya telah mula dibimbangi oleh beberapa guru pondok yang bermazhab Syafie di Kelantan sendiri.


    Ini bermakna, walau janji PAS memang tak tepati dan pentadbiran negeri gagal, PAS tetap berjaya memerintah dan memperolehi pendapatan tinggi dari kerajaan pusat melalui tarbiyah dan doa. `Rakyat tidak tahu apa yang kami fikirkan. Di mata rakyat, kami teraniaya dan patut dimenangkan,` ujarnya ketika ditemubual.


    Kini, apa yang beliau kata telah dianggap sebagai suatu mukjizat dari ulama biarpun beliau tidak pernah mendapat pendidikan di Malaysia walaupun lulus Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris di sekolah rendah. Beliau juga sememangnya bukan agamawan, tetapi hanya seorang guru mengaji al quran yang telah memiliki pendapatan yang baik melalui politik. Kini, anak-anaknya juga serius berkecimpung dalam politik. Beliau juga mempersiapkan dirinya untuk ke parlimen sebagai seorang menteri jika PR menang dalam PRU13 nanti setelah diisyarat Datuk Seri Anwar.


    Malaysia kini

    ReplyDelete
  61. PR bertanding dan menawarkan kepakaran utk meneraju negara..bukan mahu merosakkan negara seperti yg didakwa oleh pemimpin UMNO yg mahu menakutkan rakyat....adakah kita rakyat Malaysia perlu memberi peluang demi peluang utk rejim UMNO..? mesti ada yg bertanya.. kenapa perlu tukar dan apa kelemahan UMNO.. semua ok, tidak ada gaduh, semua fine..!!..jadi pada soalan itu.. aku nak beri jawapan.. kenapa tak boleh tukar..?? adakah dgn memilih PR semua jadi tak OK..?? adakah negara akan tidak aman..?? adakah dari fine jadi tak fine..?? Kelemahan UMNO kerana mereka merasakan Malaysia itu UMNO dan tanpa UMNO malaysia itu akan hancur.. sebagaimana mereka mengaitkan Melayu dgn UMNO... seolah tanpa UMNO.. bencana pada Melayu.. sedarlah semua pengundi Melayu.. siapa yg memerlukan siapa ..?? bukan Melayu yg memerlukan UMNO tapi UMNO yg memerlukan Melayu utk kekal menindas Melayu...

    ReplyDelete
  62. rakyat benar2 marah dengan pentadbiran Krj Negeri PR ke atas janji2, pengurusan Universiti, isu rumah murah, isu kebajikan rakyat, isu agama, masalah pub + Rumah2 Urut tetap berleluasa & makin banyak.. Kedah dah merapu semacam & dikempen mental block! Penang pula hanyut hedonisma dalam membantu org2 susah termasuk Kampung Buah Pala & penjaja kecil bukan Cina yg terusir & berat sebelah.


    ingatkan tukar kerajaan BN (akibat isu murtad, penyapu pd pengurusan daerah dll) merupakan penyelesaian terbaik.. rupa2nya pengundi2 di negeri Pakatan Raayat, rupanya lagi teruk, bias & tersepit! Airpun tak mampu dijaga?


    Pengundi berdaftar di Malaysia sekarang hampir 15 juta. kira-kira 9 juta adalah ahli2 dari BN. hanya jika mereka yakin, sabar & tak emosi mengundi aje! PAS jangan main isu murtad & hudud lagi. nanti jadi macam Nizar..`PAS tak pernah mahu menubuhkan negara Islam` (dalam perbahasan DUN Perak, 2008). padahal ketika mahukan undi di DUN Pasir Panjang - merayu undi & keluarkan ayat quran lagi..


    alahai abang anu War..`taktikal, pendekatan & serangan` politik anda `KETIKA PRU` sedang dianalisis. *kami, silent majority memang akan kembali..Sorry, riwayat u akan ditamatkan selepas ini!


    *3 line

    ReplyDelete
  63. Orang Bodoh /PTI saja undi BN/Umno sebab akan satu hari PTI dari filipin ini akan perintah Sabah sebab mereka sudah ramai di Sabah dan dapat IC biru sila rujuk kes2 di RCI yang dijalankan ini bererti undi BN/Umno membunuh cucu-cicit sendiri,INI KALILH Kubur ini UMNO/BN kita undi PR for ALL.

    ReplyDelete
  64. Economist Intelligence Unit (EIU), sebahagian daripada majalah terkenal berpangkalan di London, The Economist, meramalkan Barisan Nasional (BN) akan memenangi pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) berdasarkan kepada rekod pencapaiannya yang baik, agenda pembaharuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak serta kepimpinan ekonomi beliau yang berjaya.

    ReplyDelete
  65. Bagi pemerhati antarabangsa, keputusan pilihan raya akan datang sudah jelas, bahawa BN akan menang, kata EIU. Ia berkata pembangkang Pakatan Rakyat telah membuat 'janji lumayan' untuk mendapatkan kuasa, dan ini merupakan penghalang yang besar.

    ReplyDelete
  66. Berdasarkan semua ini, Pakatan Rakyat berada jauh ketinggalan, menyebabkan EIU meramalkan BN akan menjadi 'pemenang'. EIU, pemikir yang menyediakan analisis risiko, industri dan negara berkala, berkata 'adalah jelas tidak sesuai' bagi Pakatan untuk melaksanakan semua janji kempennya.

    ReplyDelete
  67. "Sebagai contoh, menyediakan pendidikan menengah percuma akan menyebabkan kerajaan berbelanja RM43 bilion, dengan memansuhkan duti kereta akan mengurangkan perolehan cukai sebanyak RM4.6 bilion setahun," katanya.

    ReplyDelete
  68. Menurut EIU, Pakatan Rakyat telah memungkiri banyak janjinya sebelum ini, termasuk bantuan kewangan bagi pendidikan pra-sekolah, penuntut universiti, warga emas dan orang kelainan upaya; penjagaan kesihatan percuma bagi mereka yang berumur lebih 65 tahun; cukai hartanah yang lebih rendah dan bantuan untuk pembeli rumah.

    ReplyDelete
  69. Bagi semua perkara ini, populisme Pakatan kekal tidak mempunyai hasil yang praktikal. Di Selangor, misalnya, BN mendakwa bahawa Pakatan Rakyat melaksanakan hanya 15 peratus daripada 31 janji pilihan raya, bernilai RM2.4 bilion yang dibuat dalam manifesto pada 2008. "Menteri Besar Selangor (Tan Sri Abdul) Khalid Ibrahim mengulas bahawa manifesto bukan janji tetapi mengakui bahawa pengundi mungkin berfikir sebaliknya," kata EIU.

    ReplyDelete
  70. Bandingkannya dengan rekod kejayaan BN dalam memenuhi janji-janjinya, dan anda mempunyai perbezaan yang jelas dalam pendekatan. Sebagai contoh, Najib telah menjanjikan Pulau Pinang dengan 20,000 rumah mampu milik dan monorel untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas, dan jika BN berkuasa di negeri itu, pengundi boleh yakin rancangan ini akan dilaksanakan.

    ReplyDelete
  71. Satu lagi sebab utama kelebihan bagi parti pemerintah ialah pertumbuhan 5.2 peratus yang negara ini nikmati di bawah kepimpinan Najib, bersama-sama dengan peningkatan dalam pelaburan domestik dan asing.

    ReplyDelete
  72. Dan selain itu, pendapatan per kapita mencecah US$9,700 daripada US$7,500 pada tahun 2010. EIU bersetuju dengan trajektori menaik: "Berikutan pengembangan anggaran daripada 5.2 peratus pada tahun 2012, kami menjangka KDNK berkembang pada kadar yang sama semasa tempoh ramalan 2013-17."

    ReplyDelete
  73. Angka pertumbuhan yang diumumkan semalam oleh Jabatan Perangkaan menunjukkan bahawa ekonomi berkembang kepada 6.4 peratus pertumbuhan pada suku terakhir 2012 dan menyokong pertumbuhan tahun penuh untuk berkembang sebanyak 5.6 peratus daripada 5.1 peratus tahun sebelumnya.

    ReplyDelete
  74. Berlatarbelakangkan keadaan sedemikian, EIU berkata: "Jelas bahawa adalah sukar untuk Pakatan yang kini cuba membariskan satu pembangkang yang bersatu antara pemimpinnya yang sering bertengkar sejurus sebelum PRU-13".

    ReplyDelete
  75. The EIU pointed out that Pakatan had broken many of its earlier promises, including financial assistance for pre-school education, for university students, senior citizens and the disabled; free healthcare for those over 65; lower property taxes; and assistance for home buyers.

    ReplyDelete
  76. In Selangor, for example, Barisan claimed that Pakatan had implemented only 15% of its 31 election pledges, worth RM2.4bil, made in its 2008 general election manifesto.

    ReplyDelete
  77. “Selangor Mentri Besar (Tan Sri Abdul) Khalid Ibrahim commented that a manifesto is not a promise but conceded that voters may think otherwise,” the EIU noted.

    ReplyDelete
  78. “The stakes are high for both … the bidding war is likely to continue as both sides make preparations for what is being billed as one of the hardest-fought elections in Malaysia’s history,” the report said.

    ReplyDelete
  79. “Both will need to appeal to young, first-time voters, given that nearly three million people in this crucial voting block have been added to the electoral register since the last election,” it added.

    ReplyDelete

  80. Rakyat sudah tahu menilai mana yg baik dan mana yg buruk. Mana parti melakukan pembohongan, penipuan,rasuah dan penyelewengan kuasa
    akan ditolak dlam PRU 13 nanti. PR adalah sebuah parti yg sesuai menerajui pemerintahaan negara berdasarkan integriti pemimpin spt di Selangor,PP,Kltn dan Kedah.

    ReplyDelete

  81. Parti UMNOlah sebenarnya merosakkan imej BN. Sehingga kini rakyat benci dgn UMNO kerana penggunaan wang negara kepada kroni dan penyelahgunaan kuasa selain tamak haloba mengejar kekayaan.

    ReplyDelete

  82. Adakah Pak Najib tidak menyedari bahawa kuasa rakyat mampu menjahanam UMNO dan Najib sendiri dalam PRU 13 nanti.INI KALILAH TUKARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR......................

    ReplyDelete

  83. HANYA YG BODOH MENGUNDI UMNO BAHALUL YG MEROSAK REPUTASI BN.

    ReplyDelete
  84. Ramal yang mcm mana?

    ReplyDelete
  85. How about you predict something happen to an individual?

    ReplyDelete
  86. He cant do anything.

    ReplyDelete
  87. Kalau mcm tu, teruskan ramalan anda

    ReplyDelete
  88. He is not even reliable.

    ReplyDelete
  89. What this is all about?

    ReplyDelete
  90. After all problem still arise.

    ReplyDelete
  91. Everything fall into its place

    ReplyDelete
  92. Ini kali tahun ULAR dlm takwim cina. Ular tu jenis ULAR AIR,katanya lebih kuat dr kerabat ular. Najib kebetulan lahir tahun ular juga tapi ramalan cina mnyebut ULAR AIR ( sempena thn 2013) ini akan 'mematuk' Najib/ular tokjib. Maknanya Najib tombanggg le tuu kot.

    **bokeh UMNO sri Monanti

    ReplyDelete
  93. mmg tak mustahil BEEND sabah akan menang besar sebab di undi oleh pendatang haram dalam jumlah yg besar 60000 orang......harrrkk ptuiii pengkhianat negara punya pemimpin ba-bee negara

    ReplyDelete
  94. MARI TAWAN PUTRAJAYA............ CEPATLAH....

    ReplyDelete
  95. Mimpi di siang hari sahaja Anuar.

    ReplyDelete
  96. Anwar tidak layak untuk menjadi PM kita.

    ReplyDelete
  97. BN pasti akan menang besar lagi pada PRU ini.

    ReplyDelete
  98. Inilah sy dakwa sbg kelemahan TLDM mengawasi negara! dah terhantuk, baru terngadah. ATM mmg power bila bertindak. Tapi imej Malaysia terjejas di kaca mata dunia atas psiko politik dari Anwar! Umum mengetahui – *Anwar mempunyai 4 komando taktikal perang dari Filipina yg juga mengawal & menasihatnya. Anwar amat berang akibat karismatik Najib menyelesai masalah di Selatan Filipina baru2 ini.

    Isu kemasukan terrorist ini, Anwar masih diam bermuslihat! *Pemimpin PKR rata2 riak menuduh ini taktik politik UMNO BN shj dlm menampilkan kepandaian menjalin hubungan! IRONINYA TIDAK. Mereka bukan bekerja tetapi hanya melempar tuduhan & fitnah!
    Sekiranya ATM berjaya memerangi & hapuskan Terrorist Suluk, Kerajaan Malaysia dijerat Anwar dgn pelbagai tohmahan terhadap Najib! Najib yg baru dipuji menyelesai M.O.U persefahaman antara Filipina dengan pihak Selatan Filipina sudah tentu merasa tempiasnya..Saat ini populariti Anwar akan meningkat. actly, Anwar adalah strategies perang dalam mana2 PRU. Beliau sanggup berbuat apa sahaja demi mencapai cita2nya menjadi PM waima tidak berakhlak & hipokrasi.

    Pendapat saya –
    1. jaga perairan Malaysia (Timur & Selatan Sabah) dengan memperbanyakkan pegawai2 Semenanjung / Sarawak. TLDM Sabah (terutama Kristian - berdasarkan kajian sy) ramai yang makin anti kerajaan.
    2. Dalam kegawatan PRU 13, minta PBB selesaikan masalah - hanya di Kampung Tanduo yg dikuarantin itu.
    3. melalui M.O.U kedua2 PM, minta Tentera Filipina selesaikan masalah hanya di Kampung Tanduo yg dikepung itu (bersyarat).
    4. beri hukuman pada komander TLDM Sabah yang cuai hingga bot2 pancung Terrorist Suluk yg lengkap beruniform & bersenjata itu masuk dengan bahagia ke perairan Malaysia.
    5. Krj usah dengar rengekan Sabahan yg mahu jaga kewangan Sabah (sejarah membuktikan duit2 rakyat Sabah mudah masuk ke tembolok mereka), pendidikan, mahupun mahu menjaga sendiri pertahanan Sabah! kecuali Bugis (yg digeruni & dicop pendatang kerana sentiasa berjaya), Sabahan yg lain pemalas, hipokrit ironinya suka menculas / memberi alasan bila gagal. (Bukti ini juga boleh dilihat pada staf Sabah yang berkerja dengan kerajaan).


    *Sarjana sc politik.. luar kotak

    ReplyDelete
  99. Pakatan Rakyat (PR) will not capture Putrajaya with only the support from the minority Chinese voters and international recognition from the United States, an analyst specialising in Malaysian politics said in the run-up to Malaysia’s tightest electoral race.

    ReplyDelete

  100. According to Prof William Case, acting head of department for Asian and International Studies at the City University of Hong Kong, the ruling Barisan Nasional (BN) coalition will not fall to PR without the majority support from the Bumiputera voters even if the opposition pact wins strong support from the Chinese community.

    ReplyDelete

  101. He added that the BN will still win the 13th general election but with a reduced majority compared to Election 2008 due to more urban middle-class Malay voters swinging towards PR.

    ReplyDelete
  102. “Whatever the Chinese sentiment, at a figure of 26 per cent of the population their numbers are not big enough to defeat BN.“Unless the Chinese consolidate with a majority of Bumiputera voters it will not happen.

    ReplyDelete

  103. “We must observe too the number of Chinese voters who returned to support Najib,” he told The Malaysian Insider in a recent email interview, referring to the BN coalition led by Prime Minister Datuk Seri Najib Razak.

    ReplyDelete

  104. Case feels that the US leans more towards a PR victory at the polls because of Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim’s image as a moderate Muslim the world superpower is able to deal with.

    ReplyDelete

  105. “Washington is certainly continuing its support to democracy.However, Washington is not so opposed to Najib as those who look down on Abdullah or are sceptical towards Mahathir the academic said, referring to Najib’s two predecessors, Tun Abdullah Ahmad Badawi and Tun Dr Mahathir Mohamad respectively.

    ReplyDelete

  106. Abdullah had taken over the leadership of BN from Dr Mahathir after the latter resigned as prime minister in October 2003, and led the 13-member coalition to its biggest win only to lose its customary two-thirds control of Parliament and four states in Election 2008.

    ReplyDelete

  107. In fact, some may feel a little respect for Najib as a visionary manager in a difficult and imbalanced situation.

    ReplyDelete

  108. Whatever Washington’s views, it will only have a little impact to the votes in Malaysia,” the professor said.Case is not a foreign name in Malaysian politics and administration, having written much about the country and who is now making a study on the state of federalism .

    ReplyDelete

  109. He has predicted that BN will still win the 13th general election but with a reduced majority compared to Election 2008.

    ReplyDelete
  110. “Umno will face the risk of losing two per cent of the votes from the middle-class urban Malays; MCA will receive the biggest loss; MIC will only get a slightly better result compared to 2008,” he said.

    ReplyDelete
  111. He said that if BN falls, Umno leaders will have very diverse views on how to deal with the situation.“Najib will accept the decision and continue to lead Umno and BN (if it still exists) as the opposition.

    ReplyDelete

  112. According to Case, if PR loses in the next general election, and their leaders can convince the people their vote has been stolen through an unfair election, it was possible a major uprising could take place through street demonstrations like what happened in the Philippines in 1986 and recently in the Middle East.

    ReplyDelete

  113. “However, I do not predict there will be a split in the security forces as in the Philippines where high-level generals defected to enable a democratic transition to take place.

    ReplyDelete
  114. “At the most, change will be seen to be more like in Egypt, where the military allowed an opposition figure to occupy the highest executive level but maintain control on most of the government power,” he said.

    ReplyDelete

  115. The next general election is seen to be the closest race for power, pitting the mammoth BN coalition against the fledgling PR pact.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.