Tuesday, February 26, 2013

Konvensyen Ke 4 Pakatan Rakyat Terhebat

Walaupun konvensyen ke- 4 Pakatan Rakyat yang berlangsung di Shah Alam pagi ini tidak membuat pengumuman siapa bakal dilantik menjadi perdana menteri seperti mana diharap-harapkan, tetapi suasana dan mood konvensyen itu menunjukkan para perwakilan seakan sepakat menerima Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri. Ini terbukti jelas apabila tepukkan setiap kali nama Anwar disebut bergema kencang.

Mulanya konvensyen itu didesas desuskan bakal memuktamadkan Anwar sebagai perdana menteri tetapi tidak dilakukan ekoran ada sedikit masalah apabila ada percanggahan di kalangan tertentu di dalam PAS mengenai siapa yang layak menjadi perdana menteri.

Konvensyen berkenaan juga dikatakan terpaksa mengubah agenda asalnya untuk menobatkan bakal perdana menteri tetapi tidak berbuat demikian kerana sebab-sebab tertentu. Khabarnya berlaku salah faham ini menyebabkan ada pendapat mengatakan konvensyen berkenaan tidak berjalan selicin yang diharapkan? Pendapat itu tidak benar dan merupakan pemanipulasian berita.

Bagaimana pun ketegasan dan jaminan oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng bahawa Anwar akan dilantik menjadi perdana menteri sekiranya Pakatan Rakyat menang menjawab teka teki itu, dan ini menjadikan konvensyen itu mencapai matlamatnya tersendiri.

"Kalau Pakatan Rakyat menang kita akan melantik Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri," kata Guan Eng ketika menyampaikan ucapan perutusannya disambut dengan tepukan bergemuruh. Pengulangan azam dan ikrar DAP itu dianggap sebagai pengumuman rasmi Anwar adalah bakal perdana menteri seperti mana yang dikonsensuskan awal-awal dahulu.

DAP tidak pernah menukar calon PM dan konsisten ini menjadikan parti itu lebih dilihat berintegriti berbanding dengan PAS yang sedikit 'kluk klik'. Sebelum ini sudah beberapa kali penasihat DAP, Lim Kit Siang menyebut Anwar sebagai bakal perdana menteri ke-7 dan ia sudah menjadi pengetahuan umum.

Lebih 1,500 perwakilan terdiri daripada PAS, PKR dan DAP serta pemerhati menghadiri konvensyen yang berlangsung di Pusat Konvensyen Shah Alam. Konvensyen kali ini mendapat perhatian luar biasa di kalangan para ahli dan penyokong Pakatan Rakyat dan juga pengintip Umno Barisan Nasional. Ternyata mereka yang menjadi peserta bersemangat dan ghairah untuk menghadapi pilihan raya.

Soal siapa yang bakal dilantik menjadi perdana menteri bagi pihak Pakatan Rakyat menjadi polemik apabila nama Tengku Razaleigh Hamzah tiba-tiba dicadangkan kononnya oleh jawatankuasa eksekutif parti seperti mana disebut oleh Timbalan Mursyidul Am PAS, Dr Haron Din.

Cadangan dizahirkan Haron Din itu katanya 'tidak sah' kerana ia bukan merupakan keputusan mutlak oleh pihak PAS tetapi ia adalah idea beberapa kerat pemimpin tertentu PAS dan bukan dari eksekutif parti. Haron Dia dikatakan telah memaklumkan cadangan itu kepada Anwar menyebabkan Anwar terpaksa meminta penjelasan tuntas.

Mursyidul Am Pas Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai pengerusi Majlis Syura Ulamak yang dikatakan membuat keputusan itu menafikan ada apa-apa perbincangan dan ketetapan mengenai jawatan perdana menteri. "Karut..," begitulah ulas Nik Aziz ringkas semasa diajukan permasalahan itu kepadanya sebelum beliau bertolak ke Makkah untuk mengerjakan haji dua minggu lepas.

Apabila kecoh kerana cadangan berkenaan menimbulkan kemarahan rakyat, pihak tertentu di dalam PAS termasuk Haron Din yang menjadi perantaraannya menafikan, kononnya tidak timbul apa-apa masalah mengenai jawatan perdana menteri. Haron Din dalam satu penjelasan menolak desas-desus berkenan dan menjelaskan kunjungan Anwar ke rumah beliau sebagai kunjungan kawan kepada kawan. Beliau juga mengakui Anwar sudah lama dikenali.

Sementara itu Presiden PAS, Abdul Hadi Awang yang turut sama berucap tidak menyebut soal perdana menteri ataupun mengesah dan menafikan apa yang timbul di sekitar dalaman PAS. Bagaimana pun sebaris bidalan berupa nasihat daripada beliau sebelum menutup ucapan menjelaskan beliau ingin menamatkan kecelaruan berhubungan jawatan perdana menteri dan berharap semua ahli dan pendokong Pakatan Rakyat menghalakan dada ke arah BN.

Beliau memberi perumpamaan kata berbunyi; kacaulah tea atau kopi dengan gula didalam cawan tetapi jangan sampai cawan pecah. Kata-kata ini membawa maksud keributan didalam PAS atau Pakatan Rakyat boleh dilakukan tetapi jangan sampai berpecah belah.

Tambah beliau lagi biarlah "alu dan lesung" berlaga dan bergaduh tetapi jangan sampai 'BN' (ayam) yang kenyang. Sebuah lagi pantun beliau bermaksud, makan dan ambillah umpan tetapi kail biar tersangkut kail (joran) di leher Barisan Nasional.

Kata-kata Abdul Hadi itu mencerminkan tidak ada masalah kalau ada pertelingkahan dan perselehenan idea tetapi janganlah pertikaian itu sampai meretak dan memecah belahkan hubungan sehingga UBN mendapat manfaatnya. Patun atau bidalan Abdul Hadi itu mendapat sanjungan perwakilan konvensyen.

Anwar pula semasa berucap, sama sekali tidak mengulas mengenai polemik siapa bakal PM itu. Beliau yang mengingatkan apa yang penting perjuangan sekarang ini merupakan kebangkitan rakyat yang perlu ditangani dan pemimpin hanya sebagai pemangkin sahaja.

"Perjuangan ini adalah kebangkitan rakyat, pemimpin adalah sebagai pemangkin sahaja," ujarnya sambil menginsafkan mana-mana pemimpin jangan merasa kuat atau lebih sebaliknya perlu mengejatkan ikatan persefahaman untuk menghadapi kerajaan UBN.

Konvensyen yang merupakan forum Pakatan Rakyat terakhir sebelum pilihan raya itu diiringi ikrar oleh semua pimpinan dan ahli yang hadir, ia ditutup dengan bacaan doa oleh Tokguruku Nik Abdul Aziz Nik Mat. Antara intipati doa beliau memohon kepada Allah agar membuka pintu hati semua orang menerima agamanya, Islam.-DD

84 comments:
Write comments
  1. karpal yg tahu Anwar luar & dalam akan kontrol betul2 si Anwar! hidup DAP!!! PAS akan jadi jurucakap DAP kepada umat Islam

    ReplyDelete
  2. Sokongan padu dr golongan elit yg mewakili golongan elit yg lain. Persepaduan nasional nampak jelas dlm konvensyen hebat itu. Syabas PR.

    ReplyDelete
  3. Mamposs Be End...insya allah.

    ReplyDelete
  4. Perjuangan PR dan BN semakin hebat.

    ReplyDelete
  5. Jika menang baru bincang pasal PM. Teramat awal untuk dibincang.

    ReplyDelete
  6. E.I.U. : Barisan Nasional akan menang PRU-13


    o_o Economist Intelligence Unit (EIU), sebahagian daripada majalah terkenal berpangkalan di London, The Economist, meramalkan Barisan Nasional (BN) akan memenangi pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) berdasarkan kepada rekod pencapaiannya yang baik, agenda pembaharuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak serta kepimpinan ekonomi beliau yang berjaya.

    o_o Bagi pemerhati antarabangsa, keputusan pilihan raya akan datang sudah jelas, bahawa BN akan menang, kata EIU. Ia berkata pembangkang Pakatan Rakyat telah membuat 'janji lumayan' untuk mendapatkan kuasa, dan ini merupakan penghalang yang besar.

    o_o Pakatan Rakyat berada jauh ketinggalan, menyebabkan EIU meramalkan BN akan menjadi 'pemenang'. EIU, pemikir yang menyediakan analisis risiko, industri dan negara berkala, berkata 'adalah jelas tidak sesuai' bagi Pakatan untuk melaksanakan semua janji kempennya.

    o_o Sebagai contoh, menyediakan pendidikan menengah percuma akan menyebabkan kerajaan berbelanja RM43 bilion, dengan memansuhkan duti kereta akan mengurangkan perolehan cukai sebanyak RM4.6 bilion setahun

    o_o Menurut EIU, Pakatan Rakyat telah memungkiri banyak janjinya sebelum ini, termasuk bantuan kewangan bagi pendidikan pra-sekolah, penuntut universiti, warga emas dan orang kelainan upaya; penjagaan kesihatan percuma bagi mereka yang berumur lebih 65 tahun; cukai hartanah yang lebih rendah dan bantuan untuk pembeli rumah.

    o_o populisme Pakatan kekal tidak mempunyai hasil yang praktikal. Di Selangor, misalnya, BN mendakwa bahawa Pakatan Rakyat melaksanakan hanya 15 peratus daripada 31 janji pilihan raya, bernilai RM2.4 bilion yang dibuat dalam manifesto pada 2008. "Menteri Besar Selangor (Tan Sri Abdul) Khalid Ibrahim mengulas bahawa manifesto bukan janji tetapi mengakui bahawa pengundi mungkin berfikir sebaliknya

    o_o Bandingkannya dengan rekod kejayaan BN dalam memenuhi janji-janjinya, dan anda mempunyai perbezaan yang jelas dalam pendekatan. Sebagai contoh, Najib telah menjanjikan Pulau Pinang dengan 20,000 rumah mampu milik dan monorel untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas, dan jika BN berkuasa di negeri itu, pengundi boleh yakin rancangan ini akan dilaksanakan.

    o_o Pertaruhan adalah tinggi bagi kedua-duanya (BN dan Pakatan) ... perang tawaran berkemungkinan berterusan kerana kedua-dua pihak membuat persediaan untuk apa yang dianggap sebagai salah satu plihan raya paling sukar dalam sejarah Malaysia

    o_o UMNO yakin dengan hanya beberapa minggu yang tinggal untuk PRU-13, setelah Najib berkata jentera parti berada pada peringkat akhir persiapannya.

    o_o Najib, yang juga Presiden Umno dan Pengerusi BN, telah membuat pilihan calon yang menang tumpuan strategi beliau, menjelaskan bahawa BN harus membariskan calon dengan peluang terbaik untuk menang, tanpa mengira parti komponen BN mana yang memegang kerusi sebelumnya.

    o_o Satu lagi sebab utama kelebihan bagi parti pemerintah ialah pertumbuhan 5.2 peratus yang negara ini nikmati di bawah kepimpinan Najib, bersama-sama dengan peningkatan dalam pelaburan domestik dan asing.

    o_o pendapatan per kapita mencecah US$9,700 daripada US$7,500 pada tahun 2010. EIU bersetuju dengan trajektori menaik: "Berikutan pengembangan anggaran daripada 5.2 peratus pada tahun 2012, kami menjangka KDNK berkembang pada kadar yang sama semasa tempoh ramalan 2013-17

    o_o Angka pertumbuhan yang diumumkan semalam oleh Jabatan Perangkaan menunjukkan bahawa ekonomi berkembang kepada 6.4 peratus pertumbuhan pada suku terakhir 2012 dan menyokong pertumbuhan tahun penuh untuk berkembang sebanyak 5.6 peratus daripada 5.1 peratus tahun sebelumnya.

    o_o Berlatarbelakangkan keadaan sedemikian, EIU berkata: "Jelas bahawa adalah sukar untuk Pakatan yang kini cuba membariskan satu pembangkang yang bersatu antara pemimpinnya yang sering bertengkar sejurus sebelum PRU-13".

    ReplyDelete
  7. Serahkabn kepada rakyat untuk menentukannya.

    ReplyDelete
  8. Jangan gilakan kuasa dan lupakan tanggung jawab terhadap rakyat.

    ReplyDelete
  9. PR semakin ke depan dan memberi cabaran giat kepada BN. Berjayakah PR menambat hati rakyat untuk terus memberi sokongan?

    ReplyDelete
  10. Bagus biar UMNO yg pening dulu fikir sapa PM yg ke-7, dh tau mmg bukan dri BN aka UMNO...huhuhu...insyallah

    ReplyDelete

  11. Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman is confident Sabah Barisan Nasional (BN) can repeat the success of the 2008 general election in the 13th general election.

    ReplyDelete
  12. Sabah BN’s strong unity and understanding will lead to another big win despite stiff challenge from the opposition. Our supporters including Sabah Wanita BN are eager to ensure victory for our candidates,” he told reporters after launching Sabah Wanita BN’s ‘Gelombang Biru’ programme at Likas Sports Complex, here yesterday.

    ReplyDelete
  13. Also present were Wanita BN chairperson, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil and Sabah Umno deputy liaison chairman, Datuk Seri Salleh Said Keruak.

    ReplyDelete
  14. During the 2008 general election, Sabah BN nearly made a clean sweep, winning 59 of 60 state seats and 24 of 25 parliamentary seats contested.

    ReplyDelete
  15. On the number of Wanita BN candidates, Musa said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak would decide on candidates constesting the 13th general election.

    ReplyDelete
  16. Commenting on the statement by Datuk Nik Aziz Nik Mat of PAS who likened the distribution of BR1M as feeding livestock, he said it was an insult to the people who need aid.

    ReplyDelete
  17. “The Prime Minister gives BR1M 1.0 and BR1M 2.0 in good faith to lighten the burden of the people.

    ReplyDelete
  18. “We should be grateful for having a leader who is good hearted and have the people’s welfare at heart,” said Musa who is also the Sabah BN chairman.

    ReplyDelete
  19. Meanwhile in SANDAKAN, the Chief Minister described leaders in the opposition as mostly ‘recycled’.

    ReplyDelete

  20. “They have been in power before, while they were in the BN government. If they sincerely wished to serve the people, surely they would have remained in the BN.

    ReplyDelete

  21. “After joining the opposition, they start promising the moon and the stars, which is basically a big lie, to gain the people’s sympathy,” he said at the presentation of the RM250 1Malaysia People’s Assistance (BR1M 2.0) to 3,058 recipients comprising single adults in the Sungai Sibuga constituency yesterday.

    ReplyDelete
  22. Konvensyen yg jelas begitu mudah difahami oleh setiap yg hadir. Bukan mcm Perhimpunan Agung UMNO ( PAU ) baru2 ni. Dasar parti tak diperjelaskan,halatuju masa depan melayu masih kabur dn perhimpunan hnya mngabiskn fulus tetapi intipati perhimpunan hnya kutuk PR/DS Anwar dan tangisan sedih ( bakal mlingkup kot dlm PRU nanti ).

    ReplyDelete
  23. Ketidaksepakatan pakatan pembangkang untuk melantik Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri sekiranya memenangi pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) menunjukkan kerapuhan pakatan pembangkang yang umpama "retak menanti belah".

    ReplyDelete
  24. Ketua Penerangan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Ruslan Kasim berkata, perkara itu juga membuktikan kalangan parti pembangkang sudah hilang kepercayaan terhadap Anwar yang satu masa dahulu begitu disanjungi.

    ReplyDelete
  25. "Isu nak lantik (siapa jadi) perdana menteri pun tidak boleh selesai, macam mana mereka (pembangkang) nak satu padukan rakyat. Luaran sahaja mereka nampak bersatu tetapi sebenarnya berlaku pertembungan pendapat antara mereka di peringkat dalaman.

    ReplyDelete
  26. "Baik kita sokong Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang sudah pasti 'track recordnya' daripada kita menyokong seseorang yang belum tentu lagi akan jadi PM," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.

    ReplyDelete
  27. Semalam, Ketua Penerangan Pas Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata jawatan perdana menteri tidak semestinya menjadi milik Anwar, bagaimanapun pada 12 Februari lepas, Pengerusi DAP Karpal Singh sekali lagi menegaskan Anwar akan menjadi
    perdana menteri jika pakatan pembangkang berjaya menawan Putrajaya dalam pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
  28. Anggota Parlimen Batu Pahat Dr Mohd Puad Zarkashi yang sependapat dengan Ruslan berkata, pakatan pembangkang sepatutnya mengumumkan siapa yang bakal menjadi perdana menteri semasa melancarkan manifesto PRU-13 mereka semalam.

    ReplyDelete
  29. Timbalan Menteri Pelajaran dan Ahli Majlis Tertinggi UMNO itu berkata, manifesto itu juga boleh dianggap sebagai tidak lengkap dan tidak boleh dipercayai kerana tidak memasukkan nama bakal perdana menteri.

    ReplyDelete
  30. "Mereka tidak boleh selesaikan (masalah) perdana menteri ini sebab ada perebutan. DAP nak Anwar jadi PM tetapi Majlis Syura Pas tidak setuju," katanya.

    ReplyDelete
  31. Penganalisis politik Prof Madya Datuk Zainal Abidin Borhan berkata, langkah pakatan pembangkang tidak mengumumkan lagi siapa bakal perdana menteri mungkin sebagai salah satu strategi mereka.

    "Itu merupakan satu kelemahan dan rakyat sebagai pengundi pastinya nak tahu siapa bakal perdana menteri," katanya.

    ReplyDelete
  32. Bekas Menteri Pertanian dan Industri Makanan Negeri Datuk Abdul Rahim Ismail berkata pertelingkahan dalam kalangan pemimpin pembangkang Sabah adalah petanda jelas mereka menghadapi krisis kepimpinan yang serius.

    ReplyDelete
  33. "Pergeseran dalam kalangan mereka memberi mesej jelas bahawa mereka (pembangkang) boleh mencetuskan masalah besar kepada rakyat dan negara andainya mereka diberi peluang memerintah negara.

    ReplyDelete
  34. "Bagaimana mungkin pakatan pembangkang boleh mentadbir negara dengan lebih baik daripada apa yang dibuktikan kerajaan Barisan Nasional (BN) selama ini jika kalangan mereka sendiri saling tidak mempercayai," katanya.

    ReplyDelete
  35. Abdul Rahim yang juga Ketua Umno Bahagian Papar mengulas tindakan ketua Parti Reformasi Negeri (Star) Papar Datuk Patrick Sindu, keluar parti dan menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR).

    ReplyDelete
  36. Patrick juga dilaporkan sebagai berkata Star di Papar telahpun dibubarkan, tetapi ia dinafikan oleh seorang pemimpin kanan parti pembangkang itu.

    ReplyDelete
  37. Ketua Star Sabah Datuk Dr Jeffrey Kitingan pula mendakwa anggota Parlimen Tuaran Datuk Wilfred Bumburing, yang mengumumkan keluar parti UPKO, sebagai pemimpin yang mengamalkan 'politik cari makan'.

    ReplyDelete
  38. Jeffry berkata demikian berikutan kenyataan Bumburing bahawa Star adalah 'anti-Malaya'.

    ReplyDelete
  39. Rahim berkata pergeseran mereka bukan sahaja menyerlahkan kelemahan kepimpinan parti itu tetapi juga ketidaksepakatan dan keretakan serius dalam kalangan parti pembangkang.

    ReplyDelete
  40. Beliau menggesa para penyokong parti pembangkang itu, khususnya di daerah Papar, supaya menilai semula sokongan mereka terhadap pakatan pembangkang.

    ReplyDelete
  41. "Yang menjadi mangsa tentulah para penyokong parti...Pintu Umno dan Barisan Nasional sentiasa terbuka kepada sesiapa sahaja termasuk penyokong parti pembangkang.

    ReplyDelete
  42. "Tidak ada apa-apa yang perlu disegani kerana Umno dan BN sentiasa mengamalkan dasar menyatupadukan semua kaum di negara ini tanpa mengira fahaman dan anutan agama," katanya.

    ReplyDelete
  43. National Colloboration of Parent Teacher Associations president Datuk Mohd Ali Hassan said his concern is whether the Opposition could deliver its promises (in the manifesto) based on its track record so far.

    ReplyDelete
  44. What has happened in the four states ruled by Pakatan Rakyat over the past five years, especially in Selangor. There has not been much advancement there with regard to the previous manifesto

    ReplyDelete
  45. why the Opposition had not im plemented in the four states, their promises of free ed ucation, upholding of national language, rights to mother tongue education, improve command of English and allocate resources to partly aided schools.

    ReplyDelete
  46. If they had done all these, then the present manifesto is worth thinking about. What I worry is they merely talk the walk instead of `walk the talk

    ReplyDelete
  47. Pakatan Rakyat had not even fulfilled 10 per cent of the promises in their previous manifesto.

    ReplyDelete
  48. Pakatan Rakyat’s championing of media freedom in their manifesto, was mere political rhetoric.

    ReplyDelete
  49. If there was no media freedom how could the Opposition’s political newspapers such as Harakah, Suara Keadilan and Siasah which criticise government policies, be widely dis tributed without restriction

    ReplyDelete
  50. the Opposition also used online space to air their grievances about government policies without any fear of constraint. Saved

    ReplyDelete
  51. How can they say there is no freedom, when even on the official facebook of the Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, their cybertroopers leave damaging comments and it is not removed

    ReplyDelete
  52. this point was only put in the manifesto as a way to appeal politically to the younger set of voters although the Opposition itself does not believe in media freedom.

    ReplyDelete
  53. media freedom has long been practiced in Malaysia, but the opposition was only touching on this subject to suit their cause.

    ReplyDelete
  54. The whole Opposition manifesto itself is quite ambitious, but in terms of media freedom this issue can be quite subjective

    ReplyDelete
  55. They might have proposed a better standard of integrity but do they themselves practice it?

    ReplyDelete
  56. There have been reports of cases where the mainstream media has been banned from attending press conferences in certain states which are ruled by the Opposition.

    ReplyDelete
  57. The National Council of Senior Citizens’ Organisations, Malaysia (NACSCOM) said it was not impressed with the RM1,000 bonus proposed for people above 60 years of age in the Opposition’s manifesto.

    ReplyDelete
  58. Senior citizens require a day care centre where their needs can be taken care of especially with households where both husbands and wives are forced to work to meet rising cost of living

    ReplyDelete
  59. there is also a need for compulsory social pension for all Malaysians to ensure their financial stability in their old age.

    ReplyDelete
  60. BN alwiz the best!!!

    ReplyDelete
  61. walauapapun aku tatap yakin sama BN! aku sangup lakukan apa saja demi BN.

    ReplyDelete
  62. Mmmm, angan~angan Anwar jadi PM ni tinnggi betul ya? kamu pun sama! ndak apa, kami di sini muafakat tetap dngn BN.. Lagi satu - Gobind, Karpal, Ronnie, Tian, Ngeh/ Theresa dll x aminkan doa mahagurumu? Dengarnya mereka dalam diam berjalan jalan ke satu tampat??!!

    ada `mahaguru` sanggup berhubung dengan syaiton demi dendam mengalahkan kerajaan BN..nda parcaya kuasa Allah?? lebih prcaya kuasa barat?? peliknya ndakada ahli2 parti sanggup tegur ucapan mahaguru yg sebegitu. akidah tuu! berusaha menyalahkan orang lain pula.. persoalan akidah mahaguru terbiar bgitu saja..

    demi emosi, hasad & dendam.. dayusnya kamu. pastinya mahaguru akan menangis di akhirat nanti menyalahkan kamu kerna lupa menegur perilakunya! mahagurumu memang suka manyalahkan orang lain..dia memmang ndak besalah

    ReplyDelete
  63. kesian anonymous Feb 27,2013 jam 7.20 PM, oklah, cucuk hidung kasar & sakit... mcm lembu dgn tuannya, amacam ok tak...?? hehehe

    ReplyDelete
  64. pelik la aku dgn penyokong umno...dlm kutuk2 cina, calon MCA dorg pgkh juga. pttnya xyah g ngundi la. duduk rumah je..

    ReplyDelete
  65. Hello Anonymous Feb 27,2013 jam 8.07 PM, itulah bahayanya campur Politik dgn kaum. Pandang politik tak sesama tak semestinya rakyat tak persatu! Negara-negara maju spt; USA, Jepun, England,.... memang ada parti-parti Politik bebeza-beza. Adakah tu permakna Rayyatnya tak bersatu? Lagipun kalau cuma satu-satu kaum aje bersatu di Malaysia ni, rakyat Malaysia keseluruhannya tak persatu, apa tujuannya?! Pemikiran janganlah terlalu sempit!

    ReplyDelete
  66. UMNO CUBA NAK PECAHKAN PAKATAN RAKYAT PETIKAN KATA2 TGHHA JIKA CAWAN DITANGAN PAKATAN RAKYAT PECAH UMNO GELAK BESAR DAN TERUS
    BOLEH BERKUASA DLM PRU 13, RAKYAT DAH BIJAK BOLEH MENILAI MANA INTAN DAN KACA, KALAU UMNO ANAK JANTAN TAK PERLU KERJASAMA DENGAN PARTI LAIN DLM BN , SEBAB ITU MANA 2 PARTI POLITIK KENA KERJASAMA UNTUK BERKUASA DLM KERAJAAN, UMNO DAH NAMPAK CAHAYA KEMENANGAN DALAM PAKATAN RAKYAT HASIL KERJASAMA PARTI PAS, DAP DAN PKR ITU SEBAB UMNO CUBA ADU DUMBA SUPAYA PAKATAN RAKYAT BERPECAH,

    ReplyDelete
  67. rayner February 27, 2013 at 1:04 AM...tengok dan cermin dulu muka sendiri... jangan terpadaya dengan apa yang kita cuma dengar walhal kita sendiri tidak tahu sama ada itu benar atau tidak. Lagipun PM sekarang ini you fikir bersih ke????

    ReplyDelete
  68. Anonymous February 27, 2013 at 8:07 PM....komen awak memang hebat.kelebihan awak lain drpd yg lain kerana awak bijak menggunakan otak yg berada dikepala lutut.syabasssssss.

    ReplyDelete
  69. Anonymous February 27, 2013 at 8:07 PM... fitnah lebih besar dari membunuh...apa u dpat menulis mcam tu...1 msia membaca...tapi najib pasti tidak membacanya...kalau umur u skrng 40thn...berapa baki umur u yg akan datang...peringatan untuk saya juga..

    ReplyDelete
  70. BRIM RM500 dalam 50 tahun...lebi kurang RM10 setahun sejak memerintah. Air percuma PR setahun RM120 x 5 tahun RM600.
    Tu sebab takut debat...yang berani tabur fitnah dalam Utusan Meloya. Banyak janji puak kau tak ditunai...tipu guru konon janji nak wujud guru pendita, wibawa...habuk puk tak da...banyak jambatan tak siap ....di sabah janji nak buat hospital....temberang. Yang jelas projek bagi IC pada pendatang untuk menang PR...pengkhianatan...ini bukan bijak tapi bangang.

    ReplyDelete
  71. Yg pasti,BeEnd dah nak melingkup,insya allah.

    ReplyDelete
  72. In a statement Tuesday, the SC said the bank also reported that Malaysia has been recognised as a regional leader in corporate governance, and has made substantial progress in improving the legal and regulatory framework in relation to corporate governance.

    ReplyDelete
  73. "According to the report, Malaysia's overall scores are higher than the average scores of countries within the Asian region.

    ReplyDelete
  74. "The bank also acknowledges that Malaysia has a large capital market, strong institutions, sophisticated participants and high quality accounting practices," it said.

    ReplyDelete
  75. SC chairman, Datuk Ranjit Ajit Singh, said it was important to have in place a strong corporate governance eco-system in order to sustain active investor interest and growth in the capital market.

    ReplyDelete
  76. "We are highly encouraged by the strong endorsement by the World Bank on the collective efforts by the regulators and the industry in strengthening corporate governance in Malaysia," he said.

    ReplyDelete
  77. The report, which is an independent assessment carried out by the World Bank, examines the country's corporate governance framework benchmarked against the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) Principles for Corporate Governance.

    ReplyDelete
  78. This is the third time that Malaysia has participated in the assessment. The first was in 2001, and subsequently in 2006.

    ReplyDelete
  79. Out of the six OECD Principles for Corporate Governance examined in the report, Malaysia scored highest in terms of equitable treatment of stakeholders, enforcement and institutional framework, as well as disclosure and transparency.

    ReplyDelete
  80. ia tak melambangkang pakatan akan menjadi pilihan rakyat.

    ReplyDelete
  81. PR tetap akan kalah.. huuhu

    ReplyDelete
  82. kalau dah yakin BN menang kenapa tak bubar..he...he



    *KADAZAN/DUSUN BAH...

    ReplyDelete
  83. KADAZAN DUSUN, MURUT.... AKAN SOKONG PKR... INIKALILAH...

    ReplyDelete
  84. Karpal Singh perlu tarik balik kenyataan yang dibuat di Parlimen pada 1997 yang menyatakan Anwar kaki liwat jika mahu mendesak Pas menerima Anwar sebagai calon Perdana Menteri pakatan pembangkang.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.