Sunday, February 24, 2013

13,291,385 orang sah jadi pengundi PRU13

Jika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) diadakan dalam masa terdekat, jumlah keseluruhan yang layak mengundi ialah seramai 13,291,385 orang.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata ini termasuk 243,204 pemilih baharu yang mendaftar pada suku keempat tahun 2012.

Bagaimanapun, beliau berkata mereka yang mendaftar sebagai pemilih pada suku pertama tahun 2013 masih ada harapan untuk mengundi dalam PRU-13 jika Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri dibubar pada hujung April, dan hari pengundian diadakan selepas cukup tempoh 60 hari.

"Sekarang ni dah bulan Februari, paling lewat Dewan Rakyat dibubarkan ialah 30 April. Jadi maknanya, paling lewat SPR akan mengumumkan (PRU-13) dalam tempoh dua bulan, mungkin sampai ke akhir bulan Jun ataupun Julai (hari pengundian)," katanya kepada pemberita selepas memberi taklimat serta menyerahkan watikah pelantikan pengurus pilihan raya bagi negeri Perlis, Kedah dan Pulau Pinang di Langkawi semalam.

Mengulas pemantau dari luar untuk PRU-13, Abdul Aziz berkata setakat ini, SPR belum menerima sebarang nama, namun menjangkakan pemantau dari negara Asean akan melibatkan diri.

- Bernama

76 comments:
Write comments
  1. "KATA 2 UTK SPR": Bertindaklah dgn adil & telus dlm pilihanraya yg bakal menyaksikan kemenangan rakyat ini. Sgala bentuk penipuan harus & wajib dielakkan. Jgn sesekali bersekongkol dgn parti pemerintah dlm sebarang penipuan! Kamu masih mempunyai masa utk berlaku telus sehingga sebelum berlangsungnya pilihanraya. Krn bila tiba waktu itu, tamatlah masanya. Krn apa pemberitahuan ini dilakukan?? Krn demi menyelamatkan kamu. Krn kot mana2 pun, PRU13 adalah milik Pakatan, insyaAllah hil 'aziim! Maka setelah kerajaan baru ini naik kelak, siapa2 yg didapati menipu & bersekongkol dgnnya dlm PRU, bakal mendapat 'faedah' & dibawa kemuka pengadilan. Amaran telah diberi, & bertindaklah dgn telus sperti yg disarani. "Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian x ada gunanya"...

    ReplyDelete
  2. Fakta yg x dpt disangkal sesiapa. Kejatuhan sokongan rakyat terhadap bn telah, sedang & terus berlaku tanpa henti. Dlm masa yg sama, peningkatan sokongan rakyat pd Pakatan tanpa henti diseluruh malaysia, samada barat atau timur. Ia semakin lama semakin menggunung, ibarat TSUNAMI GERGASI yg hanya menunggu masa utk membadai, bila diadakan PRU13. Kebangkitan rakyat utk berubah x mungkin disekat lagi, lmbat atau cepat PRU diadakan. Itu berlaku dgn ketentuan Yg Maha Berkuasa, yg mengatur sgala perjalanan makhluk dialam maya. Spr x ada pilihan, kecuali bertindak telus dlm PRU13 klau x mahu menanggung kerugian dikemudian hari. Pemberitahuan telah diberi, semoga dimanfa'ati...

    ReplyDelete
  3. Fakta menarik utk direnungi bersama, kerajaan PAS TGanu jatuh pd PRU ke 12 dgn cara yg amat 'pelik'. Pengundi TGanu 120 000 dan penyokong PAS masih 65 000 dan UMNO 55 000 org. Atas kertas memang PAS masih menang. TETAPIii..bila dikira jumlah pengundi sebenar yg keluar mngundi 180 000 org. Dtg dr mana 60 000 org tu. Lepas tu,wujud pula perkampungan utk warga Nyammar di TGanu, ada org Bangla dpt tanah yg bereselerak diTGanu maka sah lah yg lebihan 60 000 pengundi tu adalah 'pemain import' yg dibeli SPR dr pasaran ASEAN. Kini,ramai lah warga trsebut diTGanu dgn kerakyatan segera. Maka saya MENYERU kpd saf kepimpinan PR,andainya selepas ni PR memerintah PUTRAJAYA,siasatan kerja celaka UMNO/BN ini dan tangkap mereka hidup-hidup serta sumbat kedalam Kem Kemunting. Kerja UMNO itu seolah2 mnjadikan TGanu spt Sabah yg digadai kpd Indon dan Filipin yg mana anak2 mereka itu dh jadi peg besar kerajaan negeri,pada waktu ini.
    APA KEJADAH SEMUA TU...

    ReplyDelete
  4. Tun Dr Mahathir Mohamad sekali lagi mengingatkan penyokong-penyokong BN agar tidak menjadikan soal calon sebagai isu sebaliknya memastikan BN memenangi PRU-13 akan datang.

    ReplyDelete
  5. Beliau berkata tidak ada gunanya calon menang tetapi parti kalah dan tidak dapat menguasai negeri atau negara.

    ReplyDelete
  6. “Saya berpendapat yang penting bukan calon tetapi parti. Kalau calon menang tetapi parti kalah, tidak ada guna. Kali ini kita tak tumpu kepada calon, dapat calon kita tak kira, kita undi sahaja.

    ReplyDelete
  7. “Kita sokong sebab nak kerajaan yang boleh bagi kebaikan kepada kita. Jangan kira siapa jadi calon asalkan dia orang parti, kita sokong,” kata Dr Mahathir.

    ReplyDelete
  8. “Ada orang nak adakan demonstrasi setiap hari secara besar-besaran sehingga 200,000 orang di semua bandar, (mereka) nak ikut apa yang berlaku di negara-negara Arab.

    ReplyDelete
  9. “Yang berlaku di sana kerana mereka tidak ikut ajaran Islam sebab itu mereka ada pemerintahan kuku besi. Di Malaysia tidak ada pemerintahan kuku besi. Kalau orang nak pilih parti lawan, dia boleh pilih, sampai kalah lima negeri.

    ReplyDelete
  10. “Kononnya kita tipu dalam pilihan raya, kita tidak tipu. Ini adalah persiapan mereka apabila kalah. Mereka akan adakan demonstrasi berpanjangan untuk jatuhkan kerajaan seperti yang dibuat di Asia Barat,” katanya.

    ReplyDelete
  11. Yang penting, PRU harus dilaksanakan dengan adil, bersih dan amanah.

    ReplyDelete
  12. calon yang disenaraikan harus berkeupayaan memperjuangkan hak dan kepentingan untuk rakyat.

    ReplyDelete
  13. Pengundi hantu harus dilucut dari senarai mengundi demi keadilan.

    ReplyDelete
  14. EC should enhance a fair and clean election. We urge for 100% democracy.

    ReplyDelete
  15. Rasa-rasa BN semakin ditolak?

    ReplyDelete
  16. Senarai pengundi harus disemak dan dikemas kini.

    ReplyDelete
  17. Demon yang menyebabkan kekecohan harus dielakkan.

    ReplyDelete
  18. let see how many seats BN manage to win.

    ReplyDelete
  19. Pasti ada warga asing dalam undian.

    ReplyDelete
  20. Lets wait for the announcement.

    ReplyDelete
  21. Pihak yang mendakwa pilihan raya di dalam negara tidak adil digesa supaya tidak memalukan Malaysia dengan menjemput wakil negara luar “campur tangan” dalam proses pengundian negara

    ReplyDelete
  22. menyarankan mereka supaya membuktikan tuduhan mereka supaya perkara tersebut dapat diperbetulkan.

    ReplyDelete
  23. Jangan panggil negara luar campur tangan. Jangan malukan negara kita.

    ReplyDelete
  24. Kerajaan mahu buat yang terbaik untuk Malaysia tetapi pembangkang ke Australia. PM Najib tersebut dilihat merujuk kepada ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang meminta bantuan daripada Australia untuk memastikan pilihan raya bersih di Malaysia tetapi ia telah ditolak kemudiaannya.

    ReplyDelete
  25. Pilihan raya Malaysia adalah hal rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  26. Ia sangat sukar untuk Australia untuk melakukan sesuatu tentang cara mereka menjalankannya. Sama seperti Malaysia atau kerajaan lain untuk mengatakan bagaimana pilihan raya Australia berjalan

    ReplyDelete
  27. Najib yang juga pengerusi BN turut membuat perbandingan proses pilihan raya Malaysia dengan Amerika Syarikat apabila mengatakan negara kuasa dunia tersebut juga hadapi masalah dalam proses pengundian mereka seperti mengeluarkan keputusan pilihan raya lambat dan nama pengundi hilang di stesen pengundian.

    ReplyDelete
  28. di Malaysia, Najib berkata rakyat Malaysia mempunyai “harapan” untuk masa depan.

    ReplyDelete
  29. Dalam beberapa bulan ke depan, iklim politik di negara ini akan kembali dilimpahi gemerlapan citra politik dengan diiringi hiruk pikuk kempen penamaan calon yang semakin dekat.

    ReplyDelete
  30. Maka apa yang akan lahir ialah citra-citra parti dan calon-calonnya yang bakal menerjah perhatian dan kesedaran melalui aneka media: akhbar, television, handphone, internet, dan media sosial seperti Facebook dan Twitter.

    ReplyDelete
  31. Citra atau imej yang asalnya merupakan cara komunikasi politik, mungkin sekarang menjadi “roh” politik itu sendiri. Citra politik seakan menjadi tonggak kepada kerangka politik, yang tanpanya tidak ada kekuatan politik.

    ReplyDelete
  32. mmg tak mustahil BEEND sabah akan menang besar sebab di undi oleh pendatang haram dalam jumlah yg besar 60000 orang......harrrkk ptuiii pengkhianat negara punya pemimpin ba-bee negara

    ReplyDelete
  33. adakah PR memerintah kerajaan persekutuan untuk memunai apa yang dijanji dalam PRU12? u semak dulu manifesto Bee eNd. dah 4 thn duduk diam hanya focus kpd kroni dan baru sekarang buat semua benda... buat apa... hanya menipu rakyat... beri beribu ribu sekarang lepas menang kutip berbillion billion... itulah yg buat oleh BN sejak 1957 hingga sekarang...

    ReplyDelete
  34. They have to ensure that that's the true voters.

    ReplyDelete
  35. Banyak sudah pengundi sekarang ah?

    ReplyDelete
  36. I doubt some of the voters though.

    ReplyDelete
  37. Jangan ada sebarang kekurangan undi nanti.

    ReplyDelete
  38. Ramai penyertaan untuk pengundi sekalian.

    ReplyDelete
  39. Of that record, how many percentage is from Sabah?

    ReplyDelete
  40. Janji harus ditepati.

    ReplyDelete
  41. Let us wish for the best.

    ReplyDelete
  42. Changing the whole mind.

    ReplyDelete
  43. mengundi adalah tanggungjawab kita bersama

    ReplyDelete
  44. JIka kita tidak mengundi pasti kita tidak menunaikan tanggungjwab kita.

    ReplyDelete
  45. Kita harus menunaikan tanggungjawab kita sebagai rakyat Malaysia

    ReplyDelete
  46. Kepada mereka yang layak harus pergi mengundi

    ReplyDelete
  47. Janganlah kita lupa akan tanggungjawab kita dan berilah sokongan kepada kerajaan sedia ada.

    ReplyDelete
  48. Ramai yang akan turun mengundi dan pastikan undian anda adalah atas kehendak anda sendiri.

    ReplyDelete
  49. Undian adalah rahsia tetapi kita kena memikirkan siapa yang layak untuk mendapat undian dari kita.

    ReplyDelete
  50. Jangan pesiakan undian kita kepada mereka yang tidak layak.

    ReplyDelete
  51. Walaupun sukar untuk membuat pilihan kita harus memilih.

    ReplyDelete
  52. Pastikan pilihan anda kali ini tepat dan tidak ada penyesalan.

    ReplyDelete
  53. Lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najid Tun Razak ke Sabah telah memberi jawapan kepada persoalan kepada Pembangkang terutama sekali dari parti Pakatan Rakyat yang kununnya menyatakan BN ditolak di Sabah. Namun semua itu akhirnya terjawab dengan kehadiran rakyat Sabah dalam program bersama dengan Perdana Menteri dibeberapa kawasan di negeri Sabah ini. Datuk Musa Aman juga turut bersama-sama turun padang bersama rakyat di negeri tersebut.

    ReplyDelete
  54. semasa kehadiran Perdana Menteri ke Tuaran, Papar dan Beaufort, rakyat yang datang adalah ramai sekali bagi menunjukkan sokongan.

    ReplyDelete
  55. pelbagai kajayaan dan pencapaian yang dicatat akan membolehkan rakyat terus menyokong BN.

    ReplyDelete
  56. Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said the 13th general election (GE13) has not been announced yet because the government wants the national transformation policy to be truly proven successful and that the people fully benefit from it.

    He said creative ideas, detailed planning and effective implementation were crucial in the government’s efforts to champion the cause of the people and bring development to the country.

    ReplyDelete
  57. “That is why we wait until we are exhausted to hold the general election, we wait because I want to prove that the national transformation policy can truly succeed,” he said when launching the Seremban Sentral 1Malaysia People’s Housing (PR1MA) project, here yesterday.

    Also present were the prime minister’s wife, Datin Seri Rosmah Mansor, Negeri Sembilan Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hassan, Information Communication and Culture Minister Datuk Seri Dr Rais Yatim and PR1MA chairman Datuk Seri Dr Jamaludin Jarjis.

    ReplyDelete
  58. Thus, the prime minister reminded the people not to change the ruling government in the 13th General Election (GE13) because only the Barisan Nasional (BN) government can fulfill the aspirations of the people.

    This was proven by the numerous successes achieved by the country including the increasing economic growth besides recording rapid growth, he said.

    ReplyDelete
  59. “We should be proud because the nation has achieved much success. If Ulu Temiang is to have its name changed to Seremban Utara, but the government should not be changed,” he said to loud applause from the audience.

    Najib said today the people were fully convinced that the BN government not only knew how to talk but also implement (the pledges) for the people as stated in the 1Malaysia concept which was ‘People First’.

    ReplyDelete
  60. “Yesterday, I was in Terengganu, I rode the trishaw and asked the peddler how the present government was, and he said he would support the BN because PAS was ridiculous, only knows how to talk but does not know how to implement,” he said.

    The Prime Minister said the government would continue to do what was best for the people so that they would enjoy prosperity and the country would continue to progress and remain in peace.

    ReplyDelete
  61. On the Seremban Sentral PR1MA project, Najib said 5,000 affordable housing units would be built in the KTM Seremban area on a piece of land measuring about 73 acres (about 30 hectares) which was expected to be ready in two-and-a-half years’ time.

    “Seremban will be modernised soon. Just imagine Seremban Sentral becoming like the Sentral in Kuala Lumpur,” he said, adding that 6,000 affordable housing units would be built under the PR1MA project in Ulu Temiang or Seremban Utara.

    ReplyDelete
  62. He said the project would be open for application to those earning between RM2,500 and RM7,500 per month and aged 21 and above.

    “Our policy must be inclusive in nature, regardless of income. About 20,000 people will benefit from this project,” the Prime Minister said.

    The project also offered a lower price which was 20 per cent less than the market price besides having access to transportation facilities such as the train, buses, shopping centres, commercial offices, health and educational facilities.

    ReplyDelete
  63. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata rakyat perlu bijak membuat pilihan pada dua pilihan raya kecil esok, dengan memilih calon Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  64. Ini kerana parti pemerintah telah terbukti mampu menjaga kebajikan rakyat dan seterusnya membawa keamanan dan ketenteraman kepada negara ini.

    ReplyDelete
  65. Beliau mengingatkan rakyat agar tidak terpedaya dengan pembohongan yang dilakukan pembangkang semasa berkempen pada pilihan raya

    ReplyDelete
  66. Kerajaan Barisan Nasional telah melakukan pelbagai dasar termasuk dalam usaha meningkatkan taraf hidup rakyat.

    ReplyDelete
  67. Sikap pembangkang yang gemar menabur fitnah serta menghasut rakyat untuk membenci Barisan Nasional (BN) ketika berkempen membuktikan mereka berniat jahat dan tidak menghargai kesejahteraan dan perpaduan negara.

    ReplyDelete
  68. “Jangan sokong mereka dan jangan undi…mereka tidak dapat membantu anda-anda sekalian,” kata Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada rakyat.

    ReplyDelete
  69. Menurutnya, pentadbiran kerajaan di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sentiasa mengutamakan rakyat dalam setiap dasar yang dilaksanakan.

    ReplyDelete
  70. Ini telah membuktikan keprihatinan kerajaan untuk membangunkan rakyat dan negara agar terus maju.

    ReplyDelete
  71. Belaiu berkata Saya yakin pengundi dapat menerima baik pendekatan dan penjelasan yang diberikan mengenai situasi politik negara, mereka harus tidak salah memilih serta keluar mengundi, menyokong calon BN.

    ReplyDelete
  72. Beliau berkata Malaysia sebuah negara aman tanpa peperangan mahupun permusuhan sepertimana yang berlaku di luar negara malahan tiada rakyat yang kebuluran. Kita haruslah bersyukur negara kita tiada malapetaka dan bencana alam yang besar dan kerajaan akan membantu membuat yang terbaik untuk rakyat.

    ReplyDelete
  73. sesiapa yang layak mengundi tapi belum mendaftar, sila daftarlah segera.

    ReplyDelete
  74. org yg bodo aja akan kata pengundi hantu tak wujud.. sebenarnya mmg ada.. heehe. hanya UMNO yg tahu

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.