Tuesday, February 12, 2013

Gelombang PRU 13 Singkir Menyingkir?

Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 untuk kawasan Dewan Undangan Negeri (Adun) Sekong dalam Parlimen P.185 Batu Sapi dijangka sengit apabila calon-calon yang bakal bertanding terpaksa melalui penilaian rakyat sebelum mendapat mandat sepenuhnya.

Ini kerana, rakyat tidak lagi bersandarkan daripada mana seseorang calon itu datang, sama ada mewakili Barisan Nasional (BN) mahu pun kumpulan pembangkang; tetapi menurut rakyat di Sekong, rata-ratanya mahukan calon yang benar-benar layak, sekali gus menepati citarasa mereka.

Tidak dinafikan, senario politik Sekong ketika ini bertiup kencang apabila penduduk di situ berpendapat bahawa sudah tiba masanya pimpinan parti menampilkan calon yang merupakan anak jati Sekong sendiri.

"Sepatutnya penduduk kawasan ini berfikiran matang kerana sudah tiba masanya untuk memilih calon yang benar-benar layak. Tidak kiralah sama ada dari BN atau pun pembangkang. Asalkan memiliki kriteria yang menepati citarasa rakyat, tidak salah untuk pengundi-pengundi Sekong memilihnya sebagai wakil rakyat pada PRU-13 nanti," kata seorang penduduk Batu Sapi, Salman Razak.

Berdasarkan ciri-ciri khusus, Salman mencadangkan agar Datu Mohd Faisal Datu Bachtiyal diketengahkan sebagai calon untuk bertanding pada PRU-13.

Faisal, 38, adalah seorang usahawan muda merupakan Penasihat 1 kepada Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) yang baru sahaja menubuhkan Jawatankuasa Penaja bagi Cawangan Sandakan.

Jawatankuasa penaja kepada badan NGO itu dikatakan mendapat sambutan baik orang ramai, memandangkan bukan sahaja mengambil kira prinsip perjuangannya yang memperjuangkan nasib rakyat negeri ini, tetapi menunjukkan sokongan moral kepada Faisal.

Faisal sepatutnya layak untuk diketengahkan sebagai calon memandangkan beliau daripada suku kaum Bajau dan Suluk; tambahan lagi persepsi penduduk Sekong selama ini inginkan calon sebegini, lebih-lebih anak muda.

Pada minggu lepas, bertempat di sebuah hotel terkemuka di bandar Sandakan, PPPS Cawangan di sini yang diketuai oleh Shamsuddin Chino telah mengadakan satu perjumpaan dengan penduduk-penduduk Sekong.

Perjumpaan tersebut dihadiri pemimpin masyarakat setempat termasuk beberapa orang ketua cawangan mewakili Umno dan SAPP.

Ia bertujuan bagi mendapatkan pandangan dan reaksi selain bertukar-tukar fikiran mengenai halatuju kepimpinan Sekong pada masa hadapan.

Nampaknya, Faisal sudah pun mendapat bayangan awal akan sokongan masyarakat kepadanya untuk diketengahkan sebagai calon yang akan bertanding di Sekong dalam PRU-13 nanti.

Ini kerana, rata-rata yang hadir menyatakan sokongan padu sekiranya Faisal dapat diketengahkan memandangkan dia benar-benar layak untuk dipilih sebagai calon.

Mereka berpendapat meski pun Sekong adalah kuat BN, tetapi tidak bermakna Faisal tidak boleh mendapat peluang memandangkan dia amat berkelayakan selain seorang usahawan yang berjaya tetapi memiliki karisma kepimpinan tersendiri.

Tidak mustahil sekiranya beliau diberikan peluang untuk bertanding memungkinkan menang besar berikutan persepsi pengundi-pengundi di kawasan ini mulai meneliti latarbelakang calon di mana kononnya ternanti-nanti anak muda berpotensi.

Bagi Ketua SAPP Cawangan Simunul 1 di Sekong, Haji Abdul Sakur Jaafar berpendapat bahawa selayaknya Faisal diberikan peluang untuk bertanding sebagai calon menjelang PRU-13 nanti.

Beliau berkata, Faisal mempunyai latarbelakang yang menepati citarasa masyarakat Sekong dan sudah pasti sokongan tidak berbelah bahagi rakyat kepadanya apabila dipilih sebagai calon.

"Saya yakin dia akan mendapat sokongan penuh sekiranya ada peluang untuk menjadi calon ... walaupun saya berada di dalam Parti SAPP tetapi saya menyokongnya untuk bertanding sebagai calon nanti," katanya.

Manakala Ketua Umno Cawangan Kampung Tronglit iaitu Abu Bakar Zakariah pula menegaskan sepatutnya Faisal diberikan peluang untuk bertanding sebagai calon memandangkan dia adalah calon paling layak sekali.

Katanya, jika dipantau atau diteliti memang Faisal memiliki kriteria tersendiri yang melayakkan beliau untuk di tempatkan di Sekong sebagai pewaris kepimpinan masyarakat suku kaum Bajau dan Suluk.

"Dia memang layak kerana karisma kepimpinannya terserlah selain seorang usahawan, tetapi dia juga sentiasa membantu masyarakat susah. Saya mengajak anak-anak muda di kawasan Sekong agar tidak berkira-kira lagi, berilah sokongan anda kepada Faisal ... dia adalah pemimpin yang layak kita ketengahkan," jelas Abu Bakar.

Sementara itu, jawatankuasa penaja PPPS di sini telah mendapat sambutan menggalakan daripada masyarakat apabila saban hari terus mendapat sambutan menggalakkan.

Maklumbalas positif daripada masyarakat Sandakan amat baik kerana mereka tertarik untuk menyertai PPPS yang memperjuangkan nasib rakyat di negeri Sabah.

Berikutan itu, pejabat sementara PPPS terpaksa menyediakan lebih banyak borang permohonan memandangkan akan lebih ramai masyarakat terutamanya golongan anak-anak muda bakal menyertai badan NGO tersebut.

Oleh : SAIMON S JUMADI (sabahkini)

69 comments:
Write comments
  1. Yg pasti bukan YTL atau bukan BN. Ini kalii lahh.

    ReplyDelete
  2. Kawasan sekong jangan bohong la, pendatang haram yg di taja Oleh umno dan Di bawah trus langsung dari pilipin tawi-tawI, Bermula era tahun 70an oleh BN keparat dalang pengkhianatan kepada rakyat sabah, YB-YB melayu yg mask bertanding kawasan sekong bukan la asal rakyat sabah yg tulin,, semua berasal dari Filipina selatan,, Dan alasan sandakan adalah negeri yg Di gadai kpd filipina, jika benar mana buktI Surat gadai?,, orang pilipin Batu sapi memang suka makan najis BN,, Dan Kawasan batu sapi Memang hanya utk warga pilipin yg Di isyhtiar oleh BN..,, ini Kali la,, ubah kerajaan kita ubah sejarah sabah,,,,,,,,,.. are you ready for Psy?,,,, yesss,,,, are you ready for BN?,,,....Noooo.......

    ReplyDelete
  3. bukan saja batu sapi tetapi keseluruhan sandakan, tawau, lahad datu, semporna, kunak dan daerah2 berdekatan sana, sudah dipenuhi pendatang PTI yang diberi kerakyatan haram oleh umno BN. kalau mau cari penduduk yang ori, susah sudah mau jumpa sebab anak2 dorang ramai kawin dgn pendtang yang hanya guna passport saja.

    inilah kerja kotor BN keparat merosakkan sistem di sabah'' aku jangka daerah2 seperti yang aku sebutkan di atas adalah penyokong kuat BN kerana majoriti penduduk di situ asalnya pendatang kebanyakannya dari filipina. bangsa bajau ka, suluk ka semua asal filipina.

    celaka betul BN kalau bukan kerana pemberian ic haram kepada pendatang ini, rakyat sabah masih hidup selesa dan pencarian rezeki pun sedikit mudah. sekarang ini, kalau mau pi laut pun takut itu mondo menyerang.

    sabah sudah rosak bah'' kalau BN menang lai, tambah rosak lagi sabah. sekarang inipun bangsa bugis juga sangat aktif dengan persatuan mereka dan dengar khabar mereka juga mahu menuntut taraf bumiputera. kalau ini benar2 berlaku, habislah penduduk peribumi sabah. segala harta sabah termasuk tanah, perniagaan akan dirampas oleh mereka ini.

    oleh itu, kita rakyat sabah kena bersatu hati. undilah untuk negeri sabah'' kita harapkn PR betulkan semua masalah ini apabila PR menang di sabah.

    paling penting sekali, kalau PR letakkan pemimpin, pilih pemimpin yang tidak berlatarbelakang pendatang. pilih sesiapa saja dari kalangan penduduk jati sabah. ini yang rakyat harapkan dari PR.

    semoga berjaya untuk PR. ''KO untuk umno BN (perosak negara @ sabah'')

    ReplyDelete
  4. Rupa2nya kita semua ni hidup di bawah pemerintahan Kerajaan yg Haram.... apa tidaknya menang kerana kuasa pengundi di beri hak kepada warga asing utk memastikan BN menang....fuhhhh hebat betol putar belit Madey....

    ReplyDelete
  5. rakyat tak sabar2 nak KUBURKAN UMPORNO / BEE END !!!!

    ReplyDelete
  6. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menggesa Gerakan memperbaharui semangat perjuangan parti itu terutama di Pulau Pinang bagi merampas kembali negeri tersebut daripada DAP.

    ReplyDelete
  7. dengan cara itu Gerakan mampu membuktikan parti itu merupakan sebuah rakan kongsi yang baik dan berguna kepada Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  8. Gerakan serta parti komponen BN yang lain tidak perlu takut memasuki gelanggang dan bertarung berhabis2an pada pilihan raya umum nanti demi memastikan kejayaan BN.

    ReplyDelete
  9. usaha itu perlu disertakan dengan strategi yang baik serta kerja keras dan kerjasama di dalam parti serta dengan komponen BN lain.

    ReplyDelete
  10. Cabaran bukan waktu kita senang, tetapi cabaran sebenar dan terbesar apabila kita bangkit ketika dalam keadaan tertekan dan itulah yang akan kita lakukan

    ReplyDelete
  11. usaha merampas kembali Pulau Pinang daripada DAP boleh dilakukan berdasarkan rekod cemerlang Gerakan dan BN memerintah negeri itu sebelum 2008.

    ReplyDelete
  12. operasi pelbagai syarikat multinasional seperti Western Digital dan Motorola di negeri itu bermula semasa era pentadbiran BN manakala ada sesetengahnya berkembang secara kebetulan ketika negeri itu diperintah DAP selepas 2008.

    ReplyDelete
  13. Dalam pada itu, Najib memberi jaminan Pulau Pinang akan kembali ditadbir Gerakan sekiranya BN menang sekalipun jika strategi memerlukan calon UMNO ditampilkan melebihi calon Gerakan pada pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
  14. Semua parti komponen Barisan Nasional (BN), termasuk yang kecil adalah penting bagi memastikan kemenangan besar pada pilihan raya umum akan datang

    ReplyDelete
  15. Dalam tempoh berbaki (yang singkat) ini...tidak ada lagi masa untuk kita bertelagah

    ReplyDelete
  16. Kita mestilah bergerak sebagai satu pasukan bagi mencapai kemenangan

    ReplyDelete
  17. Pembangkang perlu terima peringatan awal Perdana Menteri supaya mereka tidak menimbulkan huru-hara sekiranya kalah pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

    ReplyDelete
  18. Nazri berkata pembangkang harus mencontohi kerajaan Barisan Nasional (BN) yang sedia menerima kekalahannya di lima negeri pada pilihan raya umum lepas.

    ReplyDelete
  19. “Walaupun kita kalah di beberapa buah negeri kita tak ada masalah langsung untuk serah kerajaan itu kepada pembangkang,” katanya

    ReplyDelete
  20. Nazri mengulas kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak yang berharap pembangkang menerima keputusan PRU-13 dan tidak mencari alasan untuk menimbulkan huru-hara sekiranya mereka kalah dalam pilihan raya itu.

    ReplyDelete
  21. Katanya, peringatan awal adalah untuk mengelakkan perkara itu berlaku selepas keputusan PRU-13 diumumkan.

    ReplyDelete
  22. “Perdana Menteri menyebut perkara ini kerana kecenderungan mereka(pembangkang) melakukan aktiviti-aktiviti demonstrasi yang negatif dan menghasut rakyat.

    ReplyDelete
  23. “Kecenderungan pembangkang seolah-olah mereka sahaja yang betul dan hari ini usaha untuk memburukkan SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) dilakukan begitu hebat sekali, saya rasa ada kecenderungan itu di pihak mereka sekiranya mereka tidak menang dalam pilihan raya nanti,” katanya.

    ReplyDelete
  24. Beliau berkata Perdana Menteri mahukan rakyat lebih berhati-hati dan tidak menyokong usaha pembangkang untuk memporak perandakan rakyat selepas pilihan raya nanti.

    ReplyDelete
  25. Demonstrasi pembangkang menghasut rakyat supaya membenci BN kerana (dituduh) zalim adalah tidak betul kerana kerajaan BN adalah kerajaan yang baik, katanya.

    ReplyDelete
  26. “Kita (kerajaan BN) sudah buat segala apa yang kita janji…pembangkang hanya janji macam-macam tapi tidak tunaikan,” katanya.

    ReplyDelete
  27. “Dalam keadaan (negara) stabil, aman damai, dia (pembangkang) mungkin nak kalah itu ada, sebab itu mereka sedang berusaha cari jalan bagaimana nak mendatangkan perasaan marah rakyat terhadap BN,” katanya.

    ReplyDelete
  28. Rakyat Batu Sapi pasti akan membuat penilaian yang tegas sebelum memberi mandat kepada calon yang terbaik.

    ReplyDelete
  29. Oleh itu, adalah terpulang kepada calon-calon yang bertanding untuk menunjukkan prestasi yang terbaik supaya boleh mendapat sokongan rakyat.

    ReplyDelete
  30. SAPP mungkin tiada peluang untuk menang di Batu Sapi kerana sudah ditolak oleh PKR dalam kerjasama mereka.

    ReplyDelete
  31. Sejarah semasa pilihanraya kecil Batu Sapi pasti akan diulangi kerana kegagalan PKR dan SAPP bekerjasama.

    ReplyDelete
  32. PKR tidak lagi mahu berunding dengan SAPP kerana permintaan SAPP yang melampau dalam pengagihan kerusi.

    ReplyDelete
  33. This is such a news.

    ReplyDelete
  34. Persaingan sengit.

    ReplyDelete
  35. Gelombang sengit memang berlaku di mana2 saja.

    ReplyDelete
  36. Kalau asyik bertelingkah, tak ke mana juga tu.

    ReplyDelete
  37. Barisan Nasional (BN) will profit from the current seat scramble between Pakatan Rakyat (PR) and Sabah’s opposition parties to win the next polls, state BN leaders have said.

    ReplyDelete
  38. Silam MP Salleh Kalbi agreed with Abdul Rahman, and explained that the scramble is similar to what happened with Parti Bersatu Sabah (PBS) in the past.

    ReplyDelete
  39. PBS information chief Datuk Johnny Mositun stressed that the discussions between PR and the component parties were clearly lopsided, considering SAPP was only given a small number of seats.

    ReplyDelete
  40. Mositun explained that PBS has also organised a number of seat talks with PKR president Datuk Seri Wan Azizah, but its demands have largely been ignored.

    ReplyDelete
  41. Jgn cakap pandatang haram kat Sabah nih,nanti Sanih Alias,Mantera, Kali ,si Walter dan lain2 nama samaran yg sama individunya MARAH. Mereka tu perangai pelik. Nik Aziz yg mengajar agama, Anawar Ibrahim yg nak kebalikan hak2 rakyat dan sebagainya ,itu yg mereka marah. Tapi kalu UMNO songlap wang rakyat kes RM40juta, balak Sarawak, hasil mahsul negeri Sabah dan mcm2 lagi,mereka ndak suka kes itu dibsarkan.

    ReplyDelete
  42. PPPS hanya keldai politik PKR...rakyat harus matang agar tidak dijadikan mangsa korban politik lajim..

    ReplyDelete
  43. PKR ni licik...yang mereka mahukan hanyalah kuasa...isu2 rakyat tidak menjadi keutamaan..

    ReplyDelete
  44. sekarang sudah hampir pasti akan berlaku pertandingan 4 penjuru...pembangkang pasti akan kalah...

    ReplyDelete
  45. Anonymous said...
    February 13, 2013 at 12:23 PM

    sudah pasti sejarah akan berulang semula di mana calon2 pembangkang akan kalah pada pru13 nanti berikutan kegagalan mereka mencapai kata sepakat untuk formula 1 lawan 1...

    ReplyDelete
  46. Anonymous said...
    February 13, 2013 at 12:25 PM

    PKR anggap diri sebagai ketua semua parti pembangkang..PAS dan DAP nanti pun akan diketepikan oleh PKR...

    ReplyDelete
  47. pilih calon yang terbaik.

    ReplyDelete
  48. Macam Lah umno semua kejadian yg ada di seluruh alam ini,,, weiii,,, penyamun umno agak-agak Lah kalau mau bercakap,,, sundal umno,,

    ReplyDelete
  49. Bursa Malaysia is expected to see more uptrend this week in tandem with regional strength, driven by local property and banking stocks ahead of the 13th general election.

    ReplyDelete

  50. Global bourses, including Bursa Malaysia, are likely to extend gains as sentiment is boosted by new record levels on Wall Street following optimism over the US economy and expectations of more stimulus from global central banks, according to Affin Investment Bank head of retail research Dr Nazri Khan.

    ReplyDelete
  51. “We believe the Dow Jones' ability to hit pre-crisis levels since the March 2009 cyclical low will boost investor psychology and attract more sidelined investors into the market,” Nazri told Bernama.

    ReplyDelete

  52. On inter-sector analysis, Affin expected bullish performance from key local sectors to confirm the underlying market strength as reflected by the finance and consumer sectors, which is only 1% below the all-time high, and the roaring Properties sector which gained 3.5% last week and hit a two-year high.

    ReplyDelete
  53. As for domestic catalyst, the kick-start of the high-speed KL-Singapore rail, the completion of MRT Circle Line 1 and LRT extension, coupled with higher property prices in Singapore, will continue to create a lot of buzz for stocks of property players based in Kuala Lumpur and Johor.

    ReplyDelete
  54. Furthermore, the tabling of the Financial Services Act (FSA) in parliament could be a market-moving event for the local banking stocks.

    ReplyDelete

  55. “Ultimately, we expect the impending FSA to be a catalyst and spur merger play among local financial stocks, notably Public Bank and Hong Leong Bank which are almost at an all-time high,” Nazri said.

    ReplyDelete
  56. As for stock picks, given the 13th general election (GE) uncertainties, the most prudent strategy is to stick with politically neutral stocks, stocks that have upside technical momentum now, stocks that are renowned for high-dividend yield and those that pay decent dividends in the second quarter (April-June 2013) when the GE is expected.

    ReplyDelete
  57. “This gives us three sectors namely REIT, properties and finance sectors with Pavillion Reit, Axis Reit, Naim Holdings, Multi-Purpose Holdings, Sunway, Bursa Malaysia and MBSB as our favourites stocks for three-month holding timeframe,” he said.

    ReplyDelete
  58. For the week just ended, despite the Lahad Datu Sulu gunmen problem, the local bourse remained robust and saw improved market breadth, with average daily gainers/losers at 4:2 and average daily trade totalling 1.1 billion shares worth RM1.7bil, suggesting a strong recovery in the buying momentum.

    ReplyDelete

  59. As the federal and state governments are in complete control of the situation, the Sabah incidents pose no material risk going forward.

    ReplyDelete
  60. “Hence, we do not see any adverse impacts on major Sabah-based stocks especially in oil and gas, timber and plantation, as reflected by stocks linked to Sabah such as UMW, Malaysia Marine, Dayang, Perdana Petroleum, Bintulu Port, Lingui, Sime Darby and even Karambunai which continue to be resilient and healthy at this point of time,” Nazri said.

    ReplyDelete
  61. On a Friday-to-Friday basis, the FBM KLCI rose 16.52 points to 1,653.96 from the previous Friday's 1,637.44.

    ReplyDelete
  62. The Finance Index climbed 135.53 points to 15,299.48 and the Industrial Index rose 29.06 points to 2,836.50.

    ReplyDelete
  63. The Plantation Index jumped 78.80 points to 7,943.91.

    ReplyDelete
  64. The FBM Emas Index soared 146.88 points to 11,291.15, FBMT100 edged up 137.72 points to 11,135.50, FBM Ace Index was 0.25 of a point lower at 3,990.16 and the FBM Mid 70 Index leapt 275.85 points to 12,461.44.

    ReplyDelete
  65. The weekly turnover improved to 4.530 billion worth RM8.326bil, versus the previous week's 4.43 billion units valued at RM7.76bil.

    ReplyDelete
  66. The Main Market volume increased to 3.761 billion shares worth RM8.240bil from the previous week's 3.461 billion shares worth RM7.663bil.

    ReplyDelete
  67. The ACE market volume fell to 627.021 million shares valued at RM66.964mil from 844.908 million shares worth RM87.095mil the previous week.

    ReplyDelete
  68. Warrants rose to 138.149 million units worth RM66.964mil versus 125 million units valued at RM8.111mil previously.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.