Sunday, February 17, 2013

Ketua AMK Sabah Semakin Sombong?

WALAUPUN belum setahun jagung Mohd Serman bin Hassnar menjadi Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Sabah (AMK Sabah), namun begitu ketara sekali tidak mendapat sokongan daripada AMK Sabah, terutama di Pantai Barat kerana sikapnya semakin sombong dan mementingkan diri sendiri.

Mohd Serman suka memaksa AMK Cabang membuat program yang terlalu singkat masanya untuk diuruskan, sama ada oleh AMK Negeri atau AMK Cabang; malah turut memaksa setiap AMK membuat program setiap minggu.

Kebanyakkan AMK Negeri dan AMK Cabang tidak berpuas hati terhadap kepimpinan Mohd Serman yang dilabelkan sebagai 'BIG BOSS' kerana suka mengarahkan atau memaksa setiap AMK membuat sesuatu keputusan atau kerja dalam kadar segera seperti silap mata.

Dari segi kewangan, Mohd Serman adalah terkaya di kalangan AMK Sabah. Oleh itu beliau mampu membuat program setiap masa, setiap hari atau setiap minggu. Tetapi bukan semua AMK Negeri atau Cabang yang mempunyai sumber kewangan seperti beliau. Oleh itu beliau mesti faham isi hati setiap cabang yang kekurangan kewangan.

Kebanyakan AMK di Sabah mengatakan Mohd Serman adalah manusia yang paling sombong dan tidak hormat kepada kawan-kawan lama dalam AMK; suka bercakap besar, angkuh dan memilih kawan daripada kalangan elit sahaja.

Persoalannya, inikah mutu dan karisma pemimpin muda yang ingin beliau jenamakan; ,alah kerap menunjuk taring kerana kebanyakan AMK mengadu Mohd Serman tidak pernah menangkat telefon atau membalas sms mereka. Belum menjadi YB lagi sudah berlagak seperti pemimpin UMNO, mengalahkan Datuk Samsuddin Yahya.

Baru-baru ini Mohd Serman melaksanakan Bengkel AMK di Batu Sapi tetapi sambutan terburuk dalam sejarah kerana hanya 25 ahli AMK Sabah yang hadir.

Mungkinkah inilah permulaannya perpecahan dalam AMK Sabah. Jika kita tinjau ke akar umbi; hanya Cabang AMK Batu Sapi, Silam dan Beluran yang masih bertahan dengan perangai Ketua AMK Sabah; manakala Cabang AMK yang lain sudah mula membuat kerja mengikut kemampuan masing-masing.

Jika AMK PKR Pusat tidak mengawal 'AMK Sabah' yang seolah-olah tidak bernakhoda atau bernakhodakan 'Kapten Mabuk Kuasa'; maka AMK Sabah akan kecundang lagi dalam pilihanraya umum akan datang.

Bagaimana kapal AMK Sabah boleh mengharungi samudera Politik Sabah yang sentiasa bergelora kerana pengganti Setiausaha AMK Negeri Sabah, Jafery Jomion belum dilantik dan jawatan Timbalan Setiausaha AMK Negeri Sabah juga kosong.

Dalam sejarah AMK Sabah, sudah tiga kali mesyuarat AMK Negeri yang dipengerusi oleh Ketua AMK Sabah; tiada pegawai yang dilantik untuk mencatat minit mesyuarat; sekaligus membuktikan Mohd Serman adalah Itik Tempang yang lemah, sombong dan angkuh.

Manakala Bendahari AMK Sabah, Mohd Tahir Bin Ariffin turut diganti oleh Ketua AMK Sabah tanpa sebab atau tidak mengikut protokol yang diguna pakai AMK selama ini.

Kebanyakan AMK Sabah tidak tahan dengan perangai Ketua AMK Sabah yang suka berjanji bermacam-macam seperti:

Dia berkuasa untuk memilih sesiapa sahaja menjadi calon pada PRU-13 ini kerana beliau berkuasa penuh dan bukannya AMK Pusat. Janjinya semakin manis, kononnya kalau PR menang, beliau akan lantik semua AMK jadi Pengarah dalam kerajaan.

Sehubungan itu, sebagai 'Hardcore AMK', kami mendesak agar Ketua AMK Pusat, Shamsul Iskandar Mohd Akin menasihati Mohd Serman agar tidak sombong, bersikap adil dan membaiki kelemahan kami membuat keputusan yang akan merugikan AMK Sabah dan PKR.

Salam Reformasi,

HARDCORE AMK SABAH
-Sabahkini

97 comments:
Write comments
  1. kepada mohd serman/saya berpesan jadilah pemimpin yang baik dan berhati mulia ingat kamu masih muda jgn melangkah arus nanti tengelam sendiri.bagi saya lebih baik ketengahkan encik ZAINUDIN@SIMON KERNA BELIAU MEMILIKI SIFAT YANG RENDAH DIRI DAN TIDAK SOMBONG SERTA MUDAH MESRA harap harap pucuk pempinan pakatan rakkyat jgn terlepas pandang pada encik ZAINUDDIN@SIMON kerana dia juga anak jati sandakan.dan berjuang demi rakyat bukan kerna harta kerana orang seperti dia ini lah harus dipilih mewakili rakyat

    ReplyDelete
  2. Belum dapat kuasa kat negara dah kena label itu dan ini. Mungkin kalau dah dapat kuasa, lebih teruk lagi. Reformasi mu lah. "Tukar" dulu perangai sendiri, baru lah benafsu mau "tukar" nasib rakyat. Bilang orang sandakan, nafsu dikalak2.

    ReplyDelete
  3. PKR Pusat kena siasat kes ini. Jgn biarkn Ketua AMK Sabah jd 'bebanan' kpd tugas PR menawan Sabah...jika benar dakwaaan itu.

    ReplyDelete
  4. jgnlah brlagak ...jgn jadi perangai umporno ...sedar diri sikitlah ...

    ReplyDelete
  5. Pecat saja manusia ini...kerana ianya bisa mencacatkan sokongan rakyat pada PKR, manusia mcm nilah ya ramai dlm BN/UMNo yg d benci oleh rakyat malaysia.jangan berperangai lebih2 nanti makan diri sendiri. kita manusia sama saja ..cuma yg membezakan adalah samaada kamu guna kepala otak atau kepala lutut.

    ReplyDelete
  6. Pembangkang mengamalkan kaedah pecah dan perintah dalam strategi politik mereka, meniru kaedah yang dipraktik penjajah terhadap rakyat negara ini tidak lama dahulu, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan.

    ReplyDelete
  7. Ahmad, yang juga Ketua Penerangan Umno, berkata kaedah yang diamal pembangkang itu amat merbahaya untuk masa depan negara.

    ReplyDelete
  8. “Mereka menggunakan kaedah penjajah dahulu iaitu pecah dan perintah untuk mendapatkan kuasa. Kaedah pecah dan perintah itu amat merbahaya kepada masa depan negara kerana ia akan mewujudkan perpecahan di antara masyarakat negara ini.”

    ReplyDelete
  9. Beliau berkata menerusi kaedah pecah dan perintah, pembangkang cuba memecahbelahkan perpaduan kaum Melayu dan umat Islam negara ini dengan menuduh anggota Umno sebagai murtad serta ingkar terhadap ajaran agama Islam.

    ReplyDelete
  10. “Pembangkang juga cuba memecahkan keyakinan rakyat terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya dengan mengatakan kononnya suruhanjaya itu tidak bersih dan telus dalam mengendalikan pilihan raya umum,” katanya.

    ReplyDelete
  11. Terdahulu, Abdul Ghani dalam ucapannya, berkata Malaysia akan menuju kehancuran dan malapetaka jika pembangkang mengambil alih pemerintahan negara selepas pilihan raya umum ini.

    ReplyDelete
  12. Beliau berkata pelabur dalam dan luar negara akan meninggalkan Malaysia kerana mereka tidak yakin dengan kepimpinan pembangkang seperti Datuk Abdul Hadi Awang, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Karpal Singh, Lim Guan Eng dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  13. Nampaknya perpecahan mula berlaku dalam AMK Sabah ini. Bagus berita yang baik pada awal-awal dekat PRU13 ini.

    ReplyDelete
  14. Ini baru dalam AMK belum lagi dengan parti dalam PR yang lain.

    ReplyDelete
  15. Sekarang ini dengar-dengar lagi PR dan SAPP tidak jadi bersatu untuk PRU13.

    ReplyDelete
  16. STAR pun rasanya mengikut jejak SAPP ini. bagus kalau begitu sekurangnya SAPP tahu yang mana PR ini gilakan kuasa.

    ReplyDelete
  17. Jika ada ketua seperti ini rasanya memang huru-haralah AMK di Sabah. Ini membuktikan PR tidak tahu memilih calon yang baik untuk semua.

    ReplyDelete
  18. Bagaimana dicontohi dan dikagumi serta diundi oleh rakyat kalau bersikap sombong. Rakyat suka seorang pemimpin yang rendah diri dan berkaliber. Berbudi bahasa dan berkepimpinan. Rakyat suka yang berisi, bukan manis di mulut sahaja.

    ReplyDelete
  19. seharusnya seorang pemimpin itu memiliki kriteria yang berikut :

    1. Kekuatan atau energi

    Seorang pemimpin harus memiliki kekuatan lahiriah dan rokhaniah sehingga mampu bekerja keras dan banyak berfikir untuk memecahkan masalah-masalah yang dihadapi.

    2. Penguasaan emosional Seorang pemimpin harus dapat menguasai perasaannya dan tidak mudah marah dan putus asa.

    3. Pengetahuan mengenai hubungan kemanusiaan

    Seorang pemimpin harus dapat mengadakan hubungan yang manusiawi dengan bawahannya dan orang-orang lain, sehingga mudah mendapatkan bantuan dalam setiap kesulitan yang dihadapinya.

    4. Motivasi dan dorongan pribadi, yang akan mampu menimbulkan semangat, gairah, dan ketekunan dalam bekerja.


    5. Kecakapan berkomunikasi

    kemampuan menyampaikan ide, pendapat serta keinginan dengan baik kepada orang lain, serta dapat dengan mudah mengambil intisari pembicaraan.


    ReplyDelete
  20. 6. Kecakapan mengajar

    pemimpin yang baik adalah guru yang mampu mengajar dan memberikan teladan dan petunjuk-petunjuk, menerangkan yang belum dengan gambaran jelas serta memperbaiki yang salah.

    7. Kecakapan bergaul

    dapat mengetahui sifat dan watak orang lain melalui pergaulan agar dengan mudah dapat memperoleh kesetiaan dan kepercayaan. Sebaiknya bawahan juga bersedia bekerja dengan senang hati dan sukarela untuk mencapai tujuan.

    8. Kemampuan teknis kepemimpinan

    mengetahui azas dan tujuan organisasi. Mampu merencanakan, mengorganisasi, mendelegasikan wewenang, mengambil keputusan, mengawasi, dan lain-lain untuk tercapainya tujuan. Seorang pemimpin harus menguasai baik kemampuan managerial maupun kemampuan teknis dalam bidang usaha yang dipimpinnya.

    9. Integritas kepada orang lain

    Integritas atau memberikan kesetiaan atau kepedulian kepada orang lain atau bawahan, berarti mempertahankan nilai-nilai dan moral yang dipercayai kepada orang lain. Integritas akan menunjukkan kepada orang lain, komitmen terhadap satu hal dan bukan sebagai orang yang tulalit.

    10. Memelihara orang lain

    Jika kita melihat ke sekeliling kita, maka akan kita saksikan bahwa ada orang di dalam hidup kita yang ingin diberi makan, dengan dorongan aman dan harapan, yang merupakan kebutuhan setiap manusia. Inti dari proses pemeliharaan adalah perhatian tulus kepada orang lain. Berikan perhatian dan rasa aman kepada orang yang dipimpin, namun tetap dengan cara yang mendidik.

    ReplyDelete
  21. 11. Percaya terhadap kemampuan orang lain

    Setiap orang akan senang jika mereka merasa dipercaya dan banyak orang akan mengerjakan apa saja untuk memenuhi kepercayaan tersebut. Berilah kepercayaan kepada orang yang kita pimpin sesuai dengan kemampuan dan wilayah kerjanya, namun sampaikan terlebih dahulu dengan jelas apa yang harus dia lakukan.

    12. Mendengar apa yang disampaikan orang lain

    Dengarkan dan perhatikan apa yang di sampaikan orang lain disekitar kita, ketika hal tersebut dilakukan sesungguhnya kita membangun hubungan terhadap orang lain dan mereka akan merasa dihargai. Karena pada dasarnya setiap orang pasti ingin dirinya dihargai, maka berikanlah hal itu. Orang yang tidak pernah menghargai orang lain, jangan pernah berharap dia akan dihargai apalagi dicintai.

    13. Kemampuan memahami orang lain

    Setiap orang sebenarnya ingin didengar, dihormati dan dipahami, ketika orang melihat bahwa mereka dipahami, mereka akan merasa dimotivasi dan dipengaruhi secara positif. Sesungguhnya cara paling halus dan jitu untuk mempengaruhi dan mengambil hati orang lain adalah dengan memahami dan mendengarkan apa yang dia sampaikan. Berikan sepenuhnya apa yang sudah menjadi hak mereka tanpa harus melalaikan pendidikan untuk mereka sadar akan kewajiban mereka juga.

    14. Mengembangkan bakat orang lain

    Berarti kita membantu mereka menangkap peluang untuk membantu mewujudkan potensi mereka. Berikan kesempatan kepada orang yang kita pimpin agar mereka bisa terus maju dan meraih jenjang yang lebih tinggi. Tak akan pernah kita rugi bila kelak orang yang kita pimpin menjadi individu yang mandiri dan lebih sukses. Bahkan mereka mungkin akan menjadi akses atau relasi yang menguntungkan bagi kita di masa depan.

    15. Menjadi arah (navigator) bagi orang lain

    Berarti mengidentifikasi tempat tujuan. Ketika seseorang memiliki potensi pribadinya maka ia memerlukan arah untuk mengembangkan potensi tersebut. Dengan mengarahkan orang lain kepada kesuksesan, tanpa kita sadari kita pun telah melatih diri kita untuk menjadi pribadi yang lebih sukses. Ilmu kita meningkat, pengalaman kita bertambah, kemampuan kita semakin diasah, relasi atau jaringan kita bertambah dan kebaikan kita pun berlipat ganda. Sungguh sebuah multiple effect yang luar biasa.

    ReplyDelete
  22. 16. Berhubungan dengan orang lain

    Dianalogikan pada rangkaian gerbong kereta api dan apa yang terjadi. Gerbong itu berada di atas rel, dimuati barang-barang, mempunyai tujuan dan rute. Tapi gerbong ini tidak memiliki arah jika tidak dihubungkan dengan lokomotif. Sama halnya ketika kita membawa orang pergi, kemana mereka harus pergi, dimana keberadaannya, ini hanya akan diketahui jika kita memiliki hubungan dengan banyak pihak, (maksudnya seorang pemimpin harus mempunyai arah dan tujuan yang jelas). Relationship dan multiple link adalah satu hal yang harus dimiliki oleh seorang pemimpin jika ia ingin timnya dan dirinya sukses. Semakin banyak relasi dan semakin luas jaringan yang kita miliki maka semakin besar peluang yang kita raih.

    17. Memperlengkapi orang lain

    Artinya ketika kita mempercayakan orang lain dengan sebuah keputusan penting maka kita harus dengan senang mendukungnya. Ketika kita memberi wewenang kepada orang lain maka kita telah meningkatkan kemampuan orang lain tanpa menurunkan kemampuan kita. Maksudnya jika seorang pemimpin telah mampu mendelegasikan tugas dengan baik kepada bawahannya, berarti ia telah membuat langkah cerdas dalam kerjanya, tugas yang tercapai lebih banyak dan lebih cepat. Bawahannya semakin pintar dan pada akhirnya tujuan bersama pun tercapai dengan hasil terbaik. Namun syarat sebelum pendelegasian adalah berikan penjelasan dan ilmu sampai orang yang kita delegasikan tersebut paham benar tentang apa yang harus ia lakukan.

    18. Memproduksi orang berpengaruh

    Artinya bagaimana ketika kita telah mengubah orang lain agar ia menjadi pengikut seperti diri kita. Pada akhirnya kita akan mampu menciptakan orang-orang berpengaruh yang kelak akan menciptakan orang-orang seperti kita juga. Dan terus seperti itu. Sehingga dalam lingkungan/koridor kepemimpinan kita semua personil, elemen dan pihak memiliki kemampuan seperti kita dan melakukan seperti apa yang kita inginkan tanpa harus selalu diperintah.

    KITA MAHUKAN PEMIMPIN YANG SEPERTI INI.

    ReplyDelete
  23. Ciri pertama, pemimpin yang hendak dipilih biarlah yang pandai berjanji perkara yang logik dan diterima akal yang waras agar tidak dikatakan pemimpin lidah bercabang di kemudian hari.

    ReplyDelete
  24. Pemimpin yang waras adalah pemimpin yang tahu membezakan antara kepentingan diri dan kepentingan rakyat yang diwakili. Jika bercakap, jangan manis di mulut sehingga sanggup menyeleweng ajaran dan agama orang lain serta menggertak Perlembagaan Negara yang menjadi asas kewujudan Malaysia sebagai negara Islam paling membangun di dunia.

    ReplyDelete
  25. Ciri kedua, wakil rakyat yang sesuai dipilih bukan hanya pandai berbicara isu mikro (setempat), malah isu makro seperti ekonomi dan Perlembagaan Negara juga perlu cair di mulut.

    ReplyDelete
  26. Pemimpin yang dipilih sebaiknya biarlah pemimpin setempat yang tahu tali air mana ada ikan puyu dan di mana tempat napuh melintas. Pemimpin payung terjun yang tidak direstui UMNO Bahagian perlu dihindari daripada menjadi calon.

    ReplyDelete
  27. Jangan pula memilih pemimpin yang menjadi burung kakak tua dan pandai bersalam kemas tetapi selepas pilihan raya, bayangan songkok dan gincu merah tinggal jadi kenangan semata-mata.

    ReplyDelete
  28. Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim didesak memberi penjelasan berhubung muslihat beliau mahu mengadakan Himpunan Shamsidar pada 12 Januari

    ReplyDelete
  29. perkara itu menimbulkan tanda tanya memandangkan perhimpunan tersebut 'kebetulan' diadakan beberapa hari sebelum Shamsidar Taharin iaitu isteri kepada Mohamed Azmin Ali menjadi saksi perbicaraan kes saman fitnah melibatkan Anwar.

    ReplyDelete
  30. Anwar dan Mohamed Azmin juga perlu memberi peluang kepada Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan anaknya, Nurul Izzah Anwar untuk mendengar keterangan Shamsidar di kandang saksi bukan di jalanan.

    ReplyDelete
  31. Kelulusan tinggi sampai ke langit tidak perlu kerana ia hanya akan mewujudkan jurang antara wakil rakyat. Ini kerana rakyat hanya mahu tahu apa yang mereka boleh dapat dari Yang Berhormat dan bukan berapa Yang Berhormat hendak dari projek kelas F mereka.

    ReplyDelete
  32. Anwar perlu memberi penjelasan apakah muslihat politik pakatan pembangkang untuk mengadakan Himpunan Shamsidar iaitu beberapa hari sebelum isteri Timbalan Presiden PKR itu menjadi saksi dalam perbicaraan kes saman fitnah Penasihat PKR itu terhadap Senator Datuk S. Nallakaruppan

    ReplyDelete
  33. Sehingga hari ini Shamsidar dan Mohamed Azmin juga masih enggan menyangkal dakwaan Nallakaruppan bahawa Shamsidar dan Anwar mempunyai hubungan sulit di Tivoli Villa, Bangsar

    ReplyDelete
  34. Ciri ketiga pemimpin yang berhak dipilih oleh pucuk pimpinan, pilihlah calon yang tahu mengenang budi orang yang membantu parti selama ini terutama 'gurkha-gurkha' parti yang bersengkang mata dan sanggup bertegang urat mempertahankan pemimpin mereka setiap kali kempen pilihan raya.

    ReplyDelete
  35. Nallakaruppan yang juga bekas rakan karib Anwar sebelum ini mendakwa pembangkang merancang menganjurkan Himpunan Shamsidar beberapa hari sebelum perbicaraan kes saman fitnah melibatkan Anwar, setelah beliau berjaya mendapatkan Shamsidar sebagai saksi utama dalam kes saman itu.

    ReplyDelete
  36. Datuk Seri Najib Tun Razak membidas pakatan pembangkang dianggotai Pas, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang disifatkannya sebagai kerjasama 'caca-marba' tanpa mempunyai hala tuju perjuangan jelas.

    ReplyDelete
  37. Menurut Perdana Menteri, ini terbukti apabila Pas memperjuangkan aspirasi penubuhan negara Islam, DAP mahukan konsep 'Malaysian-Malaysia' dan PKR pula semata-mata mengimpikan jawatan Perdana Menteri diberikan kepada pemimpinnya.

    ReplyDelete
  38. Begitu juga dengan pengundi, mereka perlu diberi sumbangan dengan menunaikan janji pilihan raya yang dibuat, bukannya memberi pelbagai alasan untuk tidak mengotakan manifesto.

    ReplyDelete
  39. adalah penting bagi rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini untuk terus menyokong kerajaan Barisan Nasional (BN) bagi memastikan negara terus stabil, harmoni dan beroleh kejayaan lebih cemerlang pada masa hadapan.

    ReplyDelete
  40. Orang Melayu ada menyebut caca-marba. Jika kita perhatikan sebelah sana (pembangkang), mereka caca-marba apabila satu nak buat negara Islam, satu cakap tentang 'Malaysian Malaysia' dan satu lagi siang dan malam mengimpikan jawatan Perdana Menteri

    ReplyDelete
  41. Ciri keempat dan paling penting, pilihlah pemimpin yang berintergriti dan bersih dari skandal mikro dan makro kerana pemimpin sebegini akan menjadi liabiliti kepada parti apabila beliau dicalonkan semula.

    ReplyDelete
  42. Masih ramai pemimpin muda yang boleh diberi peluang untuk menjadi calon dalam pilihan raya. Semangat Harimau Malaya perlu diterapkan dalam kerajaan kita.

    ReplyDelete
  43. Ciri terakhir dan paling penting, pilihlah calon yang mesra dengan sistem demokrasi berparlimen dan raja berpelembagaan.

    ReplyDelete
  44. Pemimpin perlu menghormati raja mereka dengan ikhlas, kerana tanpa institusi raja maka perjuangan untuk agama dan bangsa hanyalah perjuangan sia-sia. Perjuangan untuk mendaulatkan institusi raja perlu ada agenda yang tersurat dan bukannya tersirat.

    ReplyDelete
  45. Bagaimanapun, manusia cerdik berduyun2 masuk PAS hanya tinggal yg bodoh sj yg MASIHhhh.

    ReplyDelete
  46. Kehadiran sekumpulan mahasiswa yang menamakan diri mereka Gerakan Mahasiswa PRU 13 atau GM13 di Pekan telah mencetus kemarahan orang-orang Najib sehingga kumpulan mahasiswa itu diganggu, dimaki hamun malah ada mahasiswa perempuan yang dikasari serta ditarik tudung mereka.

    ReplyDelete
  47. belum bergelar YB sudah berlagak mengalahkan anwar...kalau jadi YB lagilah teruk barangkali..

    ReplyDelete
  48. beginilah sikap dan perangai sebenar pemimpin2 pembangkang...sombong...

    ReplyDelete
  49. lagilah wajar rakyat menolak kepimpinan pembangkang yang sombong...

    ReplyDelete
  50. Ketua AMK Sabah memang terlalu angkuh dan tidak adil dalam pengurusan isu dalaman.

    ReplyDelete
  51. Shamsul Iskandar Mohd Akin patut memberi nasihat kepada Mohd Serman tentang perlakuannya.

    ReplyDelete
  52. Seorang yang terlalu mementingkang diri tidak mungkin boleh menjadi ketua yang baik.

    ReplyDelete
  53. Diharapkan Mohd Serman akan memperhatikan kelemahan diri.

    ReplyDelete
  54. Janganlah membiarkan kesombongan ini menjatuhkan masa depan diri dan AMK Sabah.

    ReplyDelete
  55. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    INI KALI LAH! pemimpin-pemimpin BN tidak perlu membidas tindakan pemimpin-pemimpin PKR yang suka sangat menganjurkan demonstrasi di negeri ini. Rakyat sendiri tampil mengutuk tindakan yang bukan sahaja tidak menguntungkan rakyat, malah menyusahkan rakyat kerana mengganggu proses pembangunan di negeri ini.

    ReplyDelete
  56. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    Pakatan Rakyat perlu sedar bahawa rakyat Sabah tidak sama dengan penyokong-penyokong pembangkang di Semenanjung yang mudah rasa terhibur bila ada demonstrasi dianjurkan pembangkang. Rakyat Sabah juga tidak sama dengan penyokong-penyokong pembangkang di Semenanjung yang suka mengambil kesempatan disebalik demonstrasi ini untuk melepaskan geram sehingga mendatangkan bahaya kepada orang awam dan juga negara.

    ReplyDelete
  57. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    KENINGAU: Pemimpin masyarakat di lapan buah kampung di Pensiangan kesal dengan tindakan pemimpin-pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Pensiangan yang menganjur demontrasi membantah Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah (LKTNS) menerokai kawasan yang membabitkan kampung-kampung berkenaan.

    ReplyDelete
  58. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    Wakil Ketua Anak Negeri (WKAN) Mukim Pensiangan Kinon Limpas berkata, tindakan pemimpin-pemimpin PKR yang menganjurkan demonstrasi itu adalah menghasut beberapa penduduk termasuk golongan muda sehingga mengikuti rancangan mereka.

    ReplyDelete
  59. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    Katanya, perbuatan mereka itu bukan sahaja bertentangan dengan budaya masyarakat di kawasan ini tetapi menghalang pembangunan yang berfaedah kepada rakyat khususnya bagi penduduk kampung yang terlibat.

    ReplyDelete
  60. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    “Yang amat mengecewakan kami, pemimpin-pemimpin PKR di kawasan ini membawa orang-orang dari luar yang tidak kena mengena di Mukim Pensiangan untuk menyertai demontrasi yang mereka anjurkan,” kata Kinon kepada media di sini pada Rabu.

    ReplyDelete
  61. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    Kinon memberitahu, pemimpin-pemimpin kampung yang terlibat iaitu Kg. Sikalabaan, Kg. Lirung, Kg. Sipuok, Kg. Sumabi, Kg. Siwalor, Kg. Mambu, Kg. Pilanas dan Kg. Bollah sudah sebulat suara menyokong LKTNS menerokai dan membangun tanah di kawasan itu dengan sawit untuk masa depan anak-anak penduduk di kampung-kampung berkenaan.

    ReplyDelete
  62. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    Katanya, selain pemimpin masyarakat, semua penduduk kampung-kampung yang terlibat juga telah menyatakan persetujuan kepada LKTNS dan mana-mana agensi kerajaan yang mampu membangun kawasan itu.

    ReplyDelete
  63. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    “Kami mahu kawasan kami dimajukan dengan tanaman sawit untuk meningkatkan taraf hidup dan merubah masa depan anak-anak muda di kawasan ini, disamping mengurangkan penghijrahan mereka ke Semenanjung untuk mencari pekerjaan. Apabila kawasan berkenaan ditanam dengan sawit secara komersial ia sekali gus membawa kepada penaikantaraf jalan raya ke Mukim Pensiangan,” katanya.

    ReplyDelete
  64. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    Katanya, pada masa ini ramai anak-anak muda meninggalkan kampung halaman kerana mencari pekerjaan dan kebanyakannya berhijrah ke beberapa negeri di Semenanjung dan akhirnya terdapat anak-anak muda yang terjebak dengan gejala sosial yang tidak sihat yang merosakkan akhlak mereka.

    ReplyDelete
  65. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    Kinon berkata, perkara ini dapat dielakkan jika kawasan di sekitar kampung-kampung terbabit dibangunkan dengan tanaman sawit kerana ia akan membuka peluang pekerjaan kepada anak-anak muda dan sekali gus mengurangkan penghijrahan mereka untuk mencari pekerjaan di Semenanjung.

    ReplyDelete
  66. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    Dalam masa yang sama Kinon berkata, pemimpin-pemimpin masyarakat kampung yang terdiri ketua-ketua kampung dan pengerusi JKKK juga telah membuat bantahan balas dengan bantahan beberapa individu yang membantah LKTNS menerokai kawasan yang telah dipersetujui oleh penduduk kampung-kampung yang terlibat.

    ReplyDelete
  67. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    Katanya, surat batahan yang telah ditandatangani oleh pemimpin-pemimpin masyarakat dan penduduk kampung itu telah diserahkan kepada Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman dengan tangan semasa Persidangan Ketua-Ketua Adat Anak Negeri Sabah di Sandakan baru-baru ini.

    ReplyDelete
  68. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    “Surat bantahan balas itu turut ditujukan kepada Penolong Pemungut Hasil Tanah, Pejabat Tanah dan Ukur Nabawan, Pengerusi LKTNS, Datuk Sapawi Hj. Ahmad; Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur Sabah, Setiausaha Hasil Bumi, Jabatan Ketua Menteri, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Nabawan, Datuk Bobbey Suan; Ahli Parlimen Pensiangan, Tan Sri Joseph Kurup, Juru Ukur Jabatan Tanah dan Ukur Keningau dan Jabatan Perhutanan Daerah Nabawan.

    ReplyDelete
  69. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    Sementara itu, Ketua Kampung Sumabi KK Mantoi Paling berkata, adalah tidak wajar bagi pemimpin-pemimpin PKR mengheret rakyat di kawasan ini menyertai rancangan mereka mengadakan demontrasi membantah LKTNS.

    ReplyDelete
  70. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    Katanya, mereka yang menyertai demonstrasi itu bukanlah penduduk di kampung-kampung yang terlibat tetapi ada yang datang dari luar daerah seperti Sook dan sebagainya.

    ReplyDelete
  71. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    “Perbuatan mereka itu akan menimbulkan kemarahan penduduk kampung yang sudah menyatakan persetujuan kepada LKTNS untuk menerokai tanah mereka dengan tanaman sawit,” kata Mantoi.

    ReplyDelete
  72. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    Menurut Matoi, rata-rata mereka yang menyertai demonstrasi itu adalah masyarakat dari luar kampung yang dipercayai DIUPAH oleh pihak penganjur.

    ReplyDelete
  73. RAKYAT SABAH SUDAH MUAK DENGAN SIKAP PEMIMPIN2 PEMBANGKANG TERUTAMANYA PKR YANG GEMAR MENIMBULKAN HURU-HARA SEMATA2 MAHU MENDAPATKAN SOKONGAN RAKYAT

    Dalam pada itu Mantoi meminta supaya orang-orang yang tidak berkenaan atau bukan penduduk kampung-kampung yang terlibat jangan mengganggu usaha penduduk untuk menarik LKTNS menerokai kawasan mereka.

    ReplyDelete
  74. Mereka harus sedar diri.

    ReplyDelete
  75. Sikap dan perangai yang akan menentukan kejayaan seseorang.

    ReplyDelete
  76. Kami menantikan siapakah pilihan utama rakyat.

    ReplyDelete
  77. Perbuatan ini cuma mengungkit perasaan tidak puas hati sahaja.

    ReplyDelete
  78. Ada juga pemimpin BN yang ego dan sombong juga, golongan ini juga harus ditolak.

    ReplyDelete
  79. Biarlah rakyat yang singkirkan mereka ini.

    ReplyDelete
  80. Pemimpin yang mementingkan diri dan berjuang demi agenda sendiri harus disingkirkan.

    ReplyDelete
  81. Yang sombong tidak akan kekal lama.

    ReplyDelete
  82. ahli2 PKR mmg sombong2 belaka.

    ReplyDelete
  83. kita jgn pilih orang sombong sebagai pemimpin.

    ReplyDelete
  84. pemimpin yang sederhana disukai rakyat.

    ReplyDelete
  85. Pemimpin seperti PM kita akan mendapat sokongan rakyat.

    ReplyDelete
  86. Jika bersikap naik kepala rakyat tidak suka.

    ReplyDelete
  87. BN tetap menjadi pilihan utama rakyat.

    ReplyDelete
  88. After taking into account all the news flow related to the opposition front, regardless if they are from the state or the peninsular, clearly one can deduce that the the call for a 'united opposition' front clearly a myth and will not be a reality.


    ReplyDelete
  89. Each strive to fight for their own ideology. To makes matters worse for the oppositions, there are some parties have internal conflicts if not internal communication errors.

    ReplyDelete

  90. To some extent, some opposition parties even put up a public display of their difference of opinion on certain matter.


    ReplyDelete
  91. But what is most damning is that these peninsular base opposition parties will not put the interest of Sabahan as their primary agenda.


    ReplyDelete
  92. The Barisan Nasional (BN) will ensure that the people’s welfare and needs will be fulfilled if it is returned to power in the next general election.

    ReplyDelete

  93. Various aid extended to the people, including the 1Malaysia People’s Assistance (BR1M), were part of the BN continuous efforts to ease the burden of the people and help them improve their family economy.

    ReplyDelete

  94. History has shown that the BN had always been working in the best interest of the people in looking after their welfare. However, the BN needs the mandate of the people to ensure continuous efforts could be implemented.

    ReplyDelete

  95. Rapid development under the BN administration would enable the people to unleash their potentials in the march towards a high-income nation.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.