Friday, February 1, 2013

RCI: 600 orang kongsi nombor IC yang sama

Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) hari ini berkata terdapat kira-kira 600 Kad pengenalan biru yang bermasalah yang dikongsi oleh lebih daripada seorang.

"Ya, mereka ada dalam rekod kami, kira-kira 600 orang," kata Pengarah Bahagian Kad pengenalan ibupejabat JPN, Md Solehan Omar kepada suruhanjaya siasatan diraja (RCI) mengenai pendatang di Sabah.

Solehan berkata demikian apabila ditanya oleh pegawai pengendali siasatan RCI, Manoj Kurup, sama ada benar dakwaan bahawa lebih daripada seorang menggunakan nombor Kad pengenalan yang sama.

Bagaimanapun, Solehan tidak mengulas lanjut mengenai perkara itu, begitu juga dengan pegawai pengendali tersebut, atau pun peguam pemerhatimengenai isu tersebut. -mK

85 comments:
Write comments
  1. kepada penduduk sabah yang asli jadikan ini iktibar agar kita jangan di perbodohkan lagi.jadi GUNAKAN SEPENUH NYA HAK KITA SEBAGAI PENGUNDI PDA PR 13 INI UNDI LAH PADA PARTI YANG BUKAN MEMPERBODOHKAN DAN MEMBERI KESENANGAN PADA PENDATANG ASING DGN MEMBERI MY KAD

    ReplyDelete
  2. Baguslah kalau JPN telah menyimpan roked untuk mereka ini. Jangan biarkan mereka ini terlepas dan perlu disiasat.

    ReplyDelete
  3. RCI juga telah banyak membantu membongkarkan sendikit Projek IC ini.

    ReplyDelete
  4. Tahniah juga kepada kerjaan yang ditadbir oleh Datuk Najib kerana berani memperjuangkan hak dan kepentingan penduduk Sabah.

    ReplyDelete
  5. Datuk Najib perlu dicontohi oleh pemimpin lain. Walaupun penbuhan RCI ini dapat menggugat Kerajaan BN namun ini juga adalah satu kejayaan untuk BN membuktikan kepada rakyat.

    ReplyDelete
  6. Masalah IC projek ini sememangnya perlu diambil tindakan serius untuk memastikan masalah ini selesai.

    ReplyDelete
  7. Home Minister Hishamuddin Hussein has denied a letter allegedly directing uncollected MyKads and MyKids to be sent to Sabah, saying it is fake.

    ReplyDelete
  8. “The letter is fake. It’s fake. The allegations are being based on a false letter.

    ReplyDelete
  9. “I urge the public who do not have political motivations not to believe the accusations that certain parties are making,” the minister said.

    ReplyDelete
  10. He added that the National Registration Department (NRD) chairperson Jariah Mohd Said will be lodging a police report today on the matter.

    ReplyDelete
  11. Hishammuddin said blamed the coming general election for the proliferation of baseless allegations linked to racial and religious issues were being made that could be exploited.

    ReplyDelete
  12. “Now issues are surfacing one after another. If there is basis bring this to the courts, but many issues have no basis.

    ReplyDelete
  13. “Those who do this have an ulterior motive and are irresponsible, as it can cause anger. I hope the general public is more rational.

    ReplyDelete
  14. “Perhaps as the general election approaches, I would suggest to Police Headquarters to set up a special unit to answer certain issues that are raised with greater speed,” he added.

    ReplyDelete
  15. Nasib baik 600 jer . Ntah2 beribu kot. Atau pun,kalu satu kad tu brkongsi 600 penama...kalau 100 000 ribu,berapa juta pengundi fix deposit BN. Memang kemenangn selesa BN tapi yg utama bukan masalah menang selesa atau majoriti tetapi KEWARGANEARAN MSIA telah diperkosa oleh BN kpd warga asing yg dtg mngambil alih kewarganegaraan org Melayu yg sedia ada tak pelik andai kata 10 thn lagi wajah org melayu tiada lagi spt melayu tetapi spt Bngla atau Salman Khan..idola gadis pingitan.

    **yassir arafat

    ReplyDelete
  16. PENGKHIANAT NEGARA! patutnya pelakon, penulis skrip, pengarah dan penerbitnya dihukum sula, kerakyatannya termsuk anak isterinya digugurkan...!

    ReplyDelete
  17. setuju 100% dengan saranan anda..bernas dan tepat sekali dan seandainya ingin di jatuhkan hukuman buang negara...kalau boleh buang aje kat segitiga bermuda...biar hilang di mata hilang di hati...UMNOlah sebenarnya petualang dan pengkhianat negara...kejahatan mereka lebih teruk daripada komunis...

    ReplyDelete
  18. Hancur Malaysia ditangan puak puak ni.. selama ni puak jahanam ni menuding jari pada PR sebagai perosak negara.. tapi yg sebenarnya merekalah yg sebenarnya pengkhianat Numero Uno..!!

    ReplyDelete
  19. Mari aku susun kronologi kisah benar bagaimana Maddey Beer Iskander sentiasa menyalahan org lain sedangkan dialah sebenarnya dalang disebalik kemusnahan ini semua...

    1. Tragedi Memali pada tahun 1985..dia yg mengarahkan agar Al Syahid
    Ibrhaim Libya dibunuh.... dan akhirnya Musa hitam disalahkan...
    2. Krisis Matawang 1993.. akibat dari arahan dia agar BNM terlibat secara
    langsung dlm perdagangan matawang..(Forex) malaysia telah kehilangan
    sebanyak RM30 Billion dlm masa 2 minggu..!! yg disalahkan George Soros..
    3. Dasar Pengswastaan diperkenalkan pada 1983.. maka muncullah kroni korni
    yg mendapat keistimewaan melalui pemberian projek kerajaan secara
    rundingan terus.. rasuah mula mengambil tempat, objektif sebenar
    pengswastaan utk meningkatkan kualiti perkhidmatan tidak diperdulikan..
    akhirnya rakyat yg menjadi mangsa golongan kapitalis yg hanya
    mementingkan keuntungan semata.. yang dipersalahkan adalah... RAKYAT.
    4. Kebanjiran pendatang asing diSabah.. aku malas nak komen. .sebab sume
    dah tau siapa yg dipersalahkan.. Tunku dan Anwar...
    5. Bila Sdr. Anwar mengalami kecedaraan akibat dibelasah semasa dlm tahanan
    oleh IGP ketika itu... siapa yg dipersalahkan..?? Anwar sendiri.. kerana
    menurut kata Maddey Nyanyuk beer ni.. Anwar menumbuk muka dia
    sendiri..!!

    ReplyDelete
  20. "Ya, mereka ada dalam rekod kami, kira-kira 600 orang"- Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

    SIAPA YG DAFTARKAN MEREKA & MASUKKAN KE DATABASE PENDAFTARAN KALAU BUKAN JPN ? SIAPA YG DAFTAR MEREKA SEMUA MENGUNDI DALAM NEGARA MALAYSIA...... MAKCIK JUAL GORENG PISANG TEPI JALAN ?

    JPN.....SPR......MAHATHIR....... "JANGAN JADI PENGKHIANAT NEGARA"... KAMU SENDIRI TIPU YDP AGONG KAMI.....

    PR menang PRU 13 KALINI, PR & RAKYAT HAMBAT KAMU SEMUA & SUMBATKAN DALAM PENJARA SUNGAI BULOH......

    YANG PASTI, PRU 13 ASAL BUKAN UMNO....!!!!!

    ReplyDelete
  21. Entah kenapa hati saya tak berapa setuju dengan statement JPN hanya 600 orang saja. Sedangkan kebanjiran pendatang di Sabah mencecah jutaan.. Rasanya JPN hanya beri statement ikut sedap hati depa...

    ReplyDelete
  22. Rasanya nomber IC ini haruslah dibatalkan kerana terlalu banyak orang yang menggunakannya.

    ReplyDelete
  23. Ini akan menyebabkan masalah rumit jika dibiarkan, oleh itu, ia haruslah dikendali dengan betul.

    ReplyDelete
  24. Diharapkan JPN dan SPR akan berusaha membersihkan senarai nama pengundi sebelum GE-13.

    ReplyDelete
  25. Kerjasama semua pihak adalah penting untuk memastikan semuanya berjalan lancar sebelum PRU-13.

    ReplyDelete
  26. Semoga setiap pengundi hantu akan dibersihkan daripada senarai mengundi.

    ReplyDelete
  27. Anonymous said...
    February 1, 2013 at 10:58 AM

    Home Minister Hishamuddin Hussein has denied a letter allegedly directing uncollected MyKads and MyKids to be sent to Sabah,
    ( YOU ARE OUT OF TOPIC!!!!!!)

    ReplyDelete
  28. Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menangani masalah pendatang tanpa izin di Sabah memulakan pendengaran awam di Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu di sini, hari ini.

    ReplyDelete
  29. Anggota panel itu juga terdiri daripada bekas Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah Professor Datuk Seri Dr Kamaruzaman Ampon, bekas Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Henry Chin Poy Wu, bekas Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah Datuk Kee Mustafa dan bekas timbalan ketua menteri dan bekas peguam besar Sabah Tan Sri Herman J.Luping.

    ReplyDelete
  30. Shim membacakan terma-terma rujukan siasatan bagi menyiasat antara lain jumlah pendatang di Sabah yang telah mendapat kad pengenalan biru atau kewarganegaraan, sama ada pengeluaran kad pengenalan atau kewarganegaraan di Sabah adalah selaras mengikut undang-undang, sama ada pendatang yang memiliki kad pengenalan biru atau resit pengenalan sementara (biru) kewarganegaraan secara tidak mengikut undang-undang didaftarkan sebagai pengundi, dan sebab-sebab peningkatan jumlah penduduk Sabah.

    ReplyDelete
  31. Manoj Kurup, Datuk Azmi Ariffin dan Jamil Aripin dari Jabatan Peguam Negara dilantik sebagai pegawai pengendali yang akan membantu suruhanjaya menyoal saksi-saksi.

    ReplyDelete
  32. Dalam kenyataan pembukaannya, Manoj berkata pegawai-pegawai pengendali akan mengemukakan keterangan dari perspektif sejarah daripada saksi-saksi yang mempunyai kepakaran dalam sejarah dan antropologi.

    ReplyDelete
  33. Beliau berkata saksi-saksi daripada pelbagai jabatan kerajaan seperti Jabatan Pendaftaran Negara, Jabatan Imigresen, Suruhanjaya Pilihan Raya, Jabatan Perangkaan dan Pejabat Ketua Menteri Sabah akan dipanggil untuk memberi keterangan.

    ReplyDelete
  34. Manoj berkata, bekas tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 juga akan dipanggil berhubung perkara-perkara berkaitan dengan pengeluaran dokumen pengenalan.

    ReplyDelete
  35. Beliau berkata, keterangan juga akan dikumpulkan daripada individu-individu dari beberapa negara seperti Filipina, India, Pakistan dan Indonesia, yang memiliki pelbagai dokumen yang digunakan untuk pengenalan seperti 1MM-13, permit masuk, kad pengenalan hijau dan biru.

    ReplyDelete
  36. Pemastautin tetap dan malah warganegara juga akan disoal mengenai bagaimana mereka boleh memiliki dokumen pengenalan atau bagaimana mereka memperoleh status sekarang, katanya, sambil menambah bahawa keterangan yang dikumpulkan ahli-ahli politik dan pengarang juga akan dicari.

    ReplyDelete
  37. Mengenai implikasi sosial hasil pengeluaran kad pengenalan atau kewarganegaraan kepada pendatang, beliau berkata, pegawai-pegawai pengendali juga merancang untuk memanggil saksi-saksi daripada pelbagai agensi seperti polis, Jabatan Penjara, Jabatan Kesihatan dan Jabatan Pelajaran

    ReplyDelete
  38. NAJIB DENGAN BERAT HATI LULUSKAN RCI SABAH SBB TEKANAN YG KUAT DARI PARTI KOMPONEN BN. KALAU NAJIB TAK BUAT RCI, RAMAI CALON PARTI KOMPONEN AKAN KELUAR PARTI.

    NAJIB TAHU RCI AKAN BERI KESAN PADA UMNO KERANA BN LAH YANG MENGELUARKAN IC KEPADA PTI DI SABAH.

    SEKARANG BN PASTI HANCUR LEBUR WALAU APA JUGA BN LAKUKAN. BN ADALAH PENGKHIANAT BESAR NEGARA. KERAJAAN BN DI SBAAH PUN HARAM JUGA.

    BN UMNO PASTI AKAN MAMPUS DI BUMI SABAH KALI NI. KEPADA PENYOKONG2 BN TERUTAMA YG BERBANGSA PTI DALAM NI FORUM, AWASLAH KAMU BILA PR MEMERINTAH, IC HARAM KAMU AKAN DIRAMPAS DAN KAMU AKAN DIUSIR KE NEGARA ASAL KAMU.

    ReplyDelete
  39. PM ingin Sabah bersih dari Pati.

    ReplyDelete
  40. pemohonan IC harus di pantau, agar tiada masalah seperti di atas.

    ReplyDelete
  41. Di harapkan RCI dapat membantu mengurangkan masalah PATI yang berlaku di Sabah.

    ReplyDelete
  42. Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) akan membatalkan kad pengenalan (IC) yang bermasalah dan mengeluarkannya daripada rekod JPN.

    ReplyDelete
  43. Pengarah Bahagian Kad Pengenalan JPN di Putrajaya Md Solehan Omar berkata, IC yang dikategorikan sebagai bermasalah dan layak dikeluarkan daripada rekod JPN disebabkan nama, alamat, tarikh dan tempat lahir, cap jari dan gambar pemohon berbeza dengan rekod JPN.

    ReplyDelete
  44. Jawatankuasa Khas Kad Pengenalan Sabah dan Sarawak ditubuhkan pada 2006 bagi mengatasi masalah pengeluaran IC yang tidak teratur yang dianggotai ketua pengarah JPN, pengarah bahagian IC dan juga ketua-ketua unit JPN di Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  45. Jawatankuasa ini akan menjalankan semakan dan siasatan terhadap aduan mengenai IC yang diterima dari JPN Sabah sebelum membuat keputusan untuk menerima atau menolak IC itu

    ReplyDelete
  46. jawatankuasa itu akan membatalkan permohonan IC yang bermasalah dan tidak layak dan mengeluarkan nama pemegang IC itu dari rekod JPN.

    ReplyDelete
  47. Jawatankuasa Khas itu bagaimanapun tidak dapat mendedahkan jumlah sebenar IC bermasalah yang berjaya diselesaikan kerana proses itu masih berterusan.

    ReplyDelete
  48. sepatutnya satu nombor kad pengenalan (IC) sahaja dipegang oleh seorang individu.

    ReplyDelete
  49. Merujuk kepada pengeluaran resit JPN1/9 iaitu dokumen pengenalan diri yang diberikan kepada pemohon sementara IC siap, dan resit JPN1/11 iaitu resit laporan kehilangan IC, beliau berkata kedua-dua resit itu boleh didaftarkan untuk mengundi kerana ianya resit rasmi yang dikeluarkan JPN.

    ReplyDelete
  50. melalui ALIS, jabatan seperti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Kementerian Kesihatan, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, pihak polis dan banyak lagi boleh menyemak maklumat individu seperti nombor IC, nama, alamat, dan tempat lahir.

    ReplyDelete
  51. Beliau juga menjelaskan jawatankuasa itu tidak menghubungi jabatan seperti SPR apabila nama pemohon IC yang tidak layak telah dikeluarkan daripada rekod JPN kerana ianya boleh diketahui melalui ALIS.

    ReplyDelete
  52. JPN Sabah dan Sarawak juga pergi ke kawasan pedalaman negeri itu yang penduduknya tidak mempunyai sijil kelahiran bagi menjalankan proses mendaftar sijil kelahiran baharu atau sijil lewat daftar.

    ReplyDelete
  53. sehingga Disember 2012 seramai 98,427 kad IMM-13 dikeluarkan kepada pelarian Filipina di negeri itu.

    ReplyDelete
  54. daripada jumlah itu, 60,248 pemegang kad itu masih aktif berdasarkan permohonan rekod lanjutan masa yang dibuat pemegang kad tersebut manakala bakinya mungkin tidak membuat lanjutan masa, meninggal dunia atau sudah kembali ke negara asal.

    ReplyDelete
  55. kad IMM-13 itu sah laku dalam tempoh setahun dan jika pemegangnya telah disabitkan di mahkamah, kad itu akan dibatalkan oleh pengarah Imigresen.

    ReplyDelete
  56. Palui lah engkau mantera - Main copy and paste saja kerja ko,

    Ko lihat ini baik2, PRU 13 UMNO BN ko tu melingkup

    ini kali lah................

    hidup P K R

    ReplyDelete
  57. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Penubuhan Suruhanjaya Siasatan Di Raja (RCI) bukan sahaja membuktikan komitmen kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk memperjuangkan hak dan kesejahteraan rakyat Sabah, malah penubuhannya juga merupakan satu petunjuk bahawa kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib bersedia untuk berhadapan dengan desakan, tuntutan atau apa sahaja masalah di Sabah yang perlu diambil perhatian.

    ReplyDelete
  58. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Gesaan supaya RCI ditubuhkan sebelum ini telah disuarakan oleh para pemimpin parti-parti komponen BN termasuk Umno dan tidak terkecuali pemimpin-pemimpin parti pembangkang yang menghangatkan lagi keadaan.

    ReplyDelete
  59. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    RCI bukanlah kaedah pertama atau terakhir yang dilaksanakan oleh kerajaan dalam menyelesaikan masalah pendatang haram dan juga Projek IC di Sabah. Sebelum ini juga, kerajaan telah melaksanakan pelbagai usaha termasuklah penubuhan Jawatankuasa Pusat dan juga Negeri bagi menyiasat dan merangka penyelesaian kepada fenomena warga asing di negeri ini, penubuhan Program 5P disamping penguatkuasaan berteruskan dari anggota beruniform samada di daratan mahupun perairan. Pendek kata, pelbagai usaha telah dan sedang dilaksanakan, namun masalah ini tetap berterusan.

    ReplyDelete
  60. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Jika ada pihak yang mengatakan bahawa kerajaan tidak ikhlas menyelesaikan masalah ini hanya kerana kerajaan mengumumkan RCI disaat-saat akhir, ternyata andaian itu tidak benar sama-sekali memandangkan perkembangan siasatan setakat ini membuktikan badan itu benar-benar bersifat neutral tanpa memihak kepada mana-mana pihak sehingga ada kalanya membuka ruang kepada pihak pembangkang untuk memanfaatkan apa sahaja butiran siasatan untuk dipolitikkan.

    ReplyDelete
  61. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Menurut kenyataan Pengarah Pasukan Petugas Khas Persekutuan untuk Sabah dan Labuan, Datuk Suhaimi bin Mohd Salleh, kerajaan telah mengusir 446,173 pendatang tanpa dokumen ke negara asal mereka sejak 1990. Angka tersebut adalah termasuk pelarian yang tidak mempunyai dokumen yang sah.

    ReplyDelete
  62. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Beliau turut memaklumkan bahawa skop kerja Pasukan Petugas Khas adalah untuk menangani isu berkaitan pendatang asing dan mengenal pasti pelarian dan pendatang yang merangkumi pelarian Filipina dari Filipina Selatan, pendatang asing tanpa izin yang memasuki Sabah dan Labuan, dan buruh asing dari Indonesia.

    ReplyDelete
  63. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    kerajaan telah berusaha untuk membendung kebanjiran pendatang asing tanpa izin sejak dulu lagi. Walaupun sukar, ianya tetap dilaksanakan. Kerajaan telah mengambil tindakan peguatkuasaan berterusan dan berusaha menangani isu berkaitan dengan bersungguh-sungguh. Namun kewujudan beberapa sindiket pemalsuan IC serta sindiket membawa masuk warga asing ke negeri ini menyukarkan lagi usaha-usaha kerajaan. Pembangkang sama sekali tidak pernah menyentuh isu ini walaupun kes berkenaan telah beberapa kali dilaporkan oleh media tempatan pada tahun-tahun sebelumnya.

    ReplyDelete
  64. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Kes seperti ini bukan yang pertama dan terakhir, malah besar kemungkinan masih banyak lagi sindiket yang belum diberkas samada bergerak secara berpasukan mahupun secara individu. Keuntungan lumayan sentiasa mendorong pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab melakukan apa sahaja aktiviti haram walaupun mereka sedar tindakan itu membawa kepada hukuman yang berat.

    ReplyDelete
  65. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Malah ada juga dilaporkan dimana penduduk kampung membantu warga asing mendaftarkan kelahiran anak-anak mereka hanya kerana mahu mendapatkan keuntungan secara singkat. Akhirnya, yang menjadi mangsa adalah kerajaan. Bila kita tanya PATI dari mana mereka dapat IC, adakah mereka akan mengaku bahawa mereka memperolehinya dari sendiket secara haram?? Sudah tentu tidak.. Sebaliknya, mereka akan cakap bahawa IC mereka tulen dan dikeluarkan oleh kerajaan Malaysia.

    ReplyDelete
  66. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    berkenaan dengan mangsa pelarian perang di selatan Filipina sekitar tahun 1970an. Kerajaan mengambil peranan murni dan prihatin melibatkan aspek kemanusiaan untuk membantu pelarian dan mangsa perang. Tindakan kerajaan telah mendapat kerjasama dan diperakui oleh badan antarabangsa seperti UNHCR

    ReplyDelete
  67. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Dakwaan kononnya mangsa pelarian ini dibantu pihak tertentu untuk mendapatkan IC juga tidak benar apabila beberapa pelarian Filipina yang memberi keterangan di hadapan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat masalah pendatang tanpa izin di negeri Sabah hari ini memberitahu bahawa tiada mana-mana pihak yang membantu mereka bagi mendapatkan kad pengenalan (IC). Salah seorang daripada mereka, Abd Salam Ali, yang datang ke Sabah pada 19 Januari 1971 berkata, beliau sendiri yang berusaha mendapatkan IC nya itu.

    ReplyDelete
  68. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Fenomena pemberian IC kepada warga asing ini sebenarnya konsisten dengan penjelasan Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir ketika mengulas mengenai dakwaan bekas Pengarah JPN Sabah, Ramli Kamarudin bahawa kerajaan pada ketika itu terlibat memberikan kad pengenalan kepada pendatang asing.

    ReplyDelete
  69. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Beliau menegaskan bahawa semua kelulusan berhubung pemberian kerakyatan tersebut dibuat berdasarkan peruntukan undang-undang. Tambah beliau, Malaysia sentiasa menerima orang asing untuk menjadi warga negara sekiranya mereka memenuhi syarat-syarat tertentu.

    ReplyDelete
  70. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    "Ramai yang ada di Sabah, mereka berada di situ bukan satu dua hari, satu dua tahun... ada 20, 30 tahun. Mereka ini bercakap dalam bahasa Melayu. Mereka berhak untuk menjadi rakyat. Yang menjadi masalah ialah ada orang yang tidak senang kalau mereka jadi rakyat."

    "Orang ini sebelum kita merdeka pun, mereka berulang alik daripada selatan Filipina ke Sabah kerana mereka tidak terima sempadan yang digaris oleh penjajah." - TUN MAHATHIR

    ReplyDelete
  71. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Pemimpin-pemimpin pembangkang sejak dari awal lagi sudah meletakkan isu itu sebagai senjata kempen menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 dengan harapan ia akan menarik perhatian rakyat untuk mengalihkan sokongan kepada mereka. Tetapi mereka lupa bahawa dalam undang-undang Malaysia ada diperuntukkan pemberian kerakyatan kepada pihak-pihak yang berkelayakan.

    ReplyDelete
  72. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Penghapusan undang-undang ini juga konsisten dengan janji Anwar Ibrahim yang mahu menghapuskan semua undang-undang "lapuk" di negara ini jika PR diberikan mandat memerintah. Dengan ini sama-samalah kita lihat bagaimana penerimaan rakyat terhadap kepimpinan Anwar Ibrahim yang sanggup melakukan apa sahaja asalkan dia dapat mempertahankan kuasanya.

    ReplyDelete
  73. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Rakyat Sabah sepatutnya menilai isu ini diluar kotak pemikiran yang condong kepada ideologi politik pihak tertentu bagi mendapatkan gambaran yang lebih jelas, neutral dan tidak terhad kepada kepentingan politik sesetengah pihak.

    ReplyDelete
  74. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Dan pemimpin-pemimpin pembangkang juga sepatutnya memuji kesungguhan dan kemampuan kerajaan BN menunaikan janjinya atau sekurang-kurangnya membantu kerajaan untuk mencari cara dan strategi terbaik untuk menyelesaikan masalah ini untuk manfaat semua rakyat di negeri ini.

    ReplyDelete
  75. PENUBUHAN RCI BUKTI KESUNGGUHAN KERAJAAN MENYELESAIKAN IBU SEGALA MASALAH DI SABAH.. DAN PENUBUHAN RCI BAKAL MEMBUATKAN PEMIMPIN2 PEMBANGKANG MEROYAN TAK HENTI2

    Tanpa melihat kepada faktor Pilihanraya Umum, saya simpulkan bahawa langkah kerajaan menubuhkan RCI menunjukkan keikhlasan dan kesungguhan kerajaan dalam menyelesaikan ibu segala masalah di Sabah.

    ReplyDelete
  76. Tahun lalu, Guan Eng dan DAP serta Pakatan Rakyat telah menganjurkan sebuah persembahan K-POP di Batu Feringghi dengan menggunakan WANG RAKYAT PULAU PINANG berjumlah RM3 juta untuk sambutan Tahun Baru Cina. Manakala tahun ini, Barisan Nasional pula menggunakan wang tajaan daripada syarikat korporat untuk tujuan yang sama.

    ReplyDelete
  77. Para pecacai Pakatan Rakyat, khususnya yang begitu menyanjung Lim Guan Eng sedang bertungkus lumus menyediakan pelbagai alasan. Dan lebih memalukan mereka ialah apabila PSY Gangnam dan rombongan persembahannya yang menjejakkan kaki ke Malaysia, dapat melihat sendiri suasana serta persekitaran yang SANGAT BERBEZA dan TIDAK SEPERTIMANA YANG DIGAMBARKAN OLEH KONCO-KONCO GUAN ENG!!!

    ReplyDelete
  78. Tidak dapat dibayangkan, bagaimanalah keadaannya sekiranya program persembahan PSY Gangnam itu merupakan anjuran Pakatan Rakyat dan DAP, manakala puluhan ribu yang datang itu adalah penyokong Pakatan dan tungau-tungau yang berlagak seperti TUAN BESAR itu pula adalah penyokong Barisan Nasional atau lebih menarik lagi... PENYOKONG UMNO...

    ReplyDelete
  79. Amanat Haji Hadi telah menjadi senjata yang paling ampuh kepada PAS untuk mengumpulkan sokongan sebanyak mungkin terutama dari kalangan orang Islam yang lemah pegangannya, yang kurang ilmunya, yang tinggi ilmunya tetapi tidak mendapat hidayah, mahupun yang berasakan AMANAT itu boleh menaikkan mereka ke persada kuasa.

    ReplyDelete
  80. Dari sehari ke sehari semakin ramai yang menjadi jahil tetapi culas dan ego untuk menyatakan atau mengakui kelemahan mereka. Justeru mereka kerap kali berselindung di sebalik agama untuk menutup kelemahan itu.

    ReplyDelete
  81. Malang bagi umat Islam kerana golongan yang lapar kuasa dan mahu menggunakan Islam, telah menyesatkan mereka kerana kejahilan si lapar kuasa itu. Justeru, hayat AMANAT HAJI HADI masih terpakai dan diimani dengan pelbagai dalih dan TAQIYYAH.

    ReplyDelete
  82. Macam mana pula kalau AMANAT MELAYU seperti di atas dikembang biakkan dan dimasyhurkan?

    ReplyDelete
  83. Adakah puak dan pecacai Pakatan akan menggelupur marah kerana di dalamnya terdapat DAP?

    ReplyDelete
  84. Beranikah puak pecacai Pakatan mempertahankan ISLAM berbanding DAP?

    ReplyDelete
  85. Rasa-rasanya TAKKAN BERANI... Lainlah kalau amanat berkenaan, melibatkan ISLAM tetapi menghentam UMNO dan BARISAN NASIONAL.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.