Monday, June 20, 2011

UMNO Sebati Dengan Demo Ganas?

Saudara Pengarang,....SAYA merujuk kenyataan Datuk Salleh Tun Said yang menyelar hasrat BERSIH mau menganjurkan demonstrasi aman bagi menzahirkan rasa tidak puas hati di atas sikap membisu SPR ke atas beberapa tuntutan BERSIH supaya kepincangan dalam sistem pilihanraya yang berat sebelah ditangani segera. Datuk Salleh menyifatkan demonstrasi yang bakal dianjurkan pada 9 Julai ini sebagai bukan budaya rakyat Malaysia.

Saya tidak terkejut dengan kenyataan dari pemimpin UMNO seperti Datuk Salleh. Beliau bukan seorang pemimpin tulen, melainkan hanya tau mengampu, membodek dan 'angkat kaki'.

Sayang, seorang yang berpendidikan tinggi seperti Datuk Salleh tidak mampu menyerlahkan daya intelektual beliau bila berhujjah. Tetapi begitulah realiti politikus Sabah, bila sudah ada jawatan, ada habuan projek bernilai ratusan juta ringgit, ada ribuan ekar kawasan balak, maka otak mereka pun jadi dungu, bengap dan jumud. Mereka mula merapu, bercakap seperti seorang budak Tadika. Memalu dan mengaibkan diri sendiri.

Saya tidak bersetuju menggunakan pendekatan demonstrasi bagi menjatuhkan sesebuah kerajaan. Itu semua tidak perlu. UMNO telah lakukan pendekatan tersebut di Perak. Tetapi UMNO buat-buat bodoh bahawa sebenarnya merekalah yang menggunakan jalan 'huru-hara' bagi menjatuhkan sebuah kerajaan yang telah dipilih oleh rakyat secara demokrasi. UMNO juga telah lakukan pendekatan secara menipu dengan kerjasama SPR ke atas kerajaan PAS di Trengganu pada tahun 2004 yang menyaksikan PAS kalah melalui jumlah pengundi yang meningkat secara luar biasa di hampir semua kerusi DUN di Trengganu.

UMNO juga telah lakukan pendekatan ala samseng pada tahun 1978 bagi menjatuhkan kerajaan Kelantan yang diterajui PAS ketika itu. UMNO juga melakukan pendekatan secara jijik dengan membeli beberapa wakil rakyat PBS bagi menjatuhkan kerajaan PBS pada 1994. Semua insiden ini telah dilakarkan dalam sejarah dan rakyat hanya perlu menelaahnya melalui bahan bacaan sama ada secara maya ataupun dalam susunan rak buku-buku diperpustakaan.

Sebelum BERSIH memutus untuk mengadakan demonstrasi aman pada 9 Julai, 2011, pelbagai pendekatan secara ilmiah dan budiman telah dilakukan oleh pihak penganjur. Berpuluh memorandum juga telah dihantar kepada SPR yang menggesa supaya kepincangan dalam sistem pilihanraya di perbetulkan.

Tetapi malangnya, sebagaimana diketahui umum, SPR adalah alat dan perkakas kepada UMNO/BN. Jadi, mana mungkin SPR bersedia untuk memperbetulkan kepincangan dalam sistem pilihanraya yang memberi kelebihan kepada UMNO. Banyak kepincangan yang dibiarkan oleh SPR seperti undi pos, media TV yang membiarkan pemimpin UMNO terus berkempen walaupun tempoh berkempen sudah tamat, penggunaan dakwat hitam di jari setiap pengundi bagi mengelakkan pengundi hantu dan juga dari mengundi dua kali, etc., etc.

Hanya setelah SPR terus membisu dan bersikap 'buat bodoh' di atas cadangan-cadangan ini, maka tiada jalan lain melainkan menzahirkan perasaan melalui demonstrasi. Itulah pilihan terakhir.

Datuk Salleh kata demonstrasi bukan budaya rakyat Malaysia. Datuk Salleh pun bukan faham sangat matlamat demonstrasi tersebut. Beliau berfikiran demonstrasi BERSIH ni macam demonstrasi yang UMNO buat, penuh dengan perbuatan ganas, mengheret kepala lembu bagi menzahirkan kebencian mereka keatas penganut agama Hindu sebagaimana yang mereka lakukan di Selangor.

UMNO anjurkan demonstrasi di Kelantan dengan menghasut orang asli menentang projek Ladang Rakyat. TV 3suku pula bersedia menjadi penyambung lidah ke atas perbuatan yang tidak bertamaddun ini dengan mencanangkannya ke seluruh negara. UMNO anjurkan demonstrasi di Pulau Pinang dengan mendapat sokongan dan dokongan PERKASA yang bersifat rasis.

Bagi Datuk Salleh, mungkin demonstrasi sebeginilah yang sepatutnya menjadi budaya rakyat Malaysia. Kalau beginilah caranya yang beliau inginkan, maka UMNO lah sebenarnya menjadi punca tercetusnya huru hara dalam negara ini.

Apakah tidak wajar UMNO ditumbangkan dalam PRU akan datang bagi merealisasikan sebuah kerajaan berteraskan ketuanan rakyat? Jawapannya ada pada setiap rakyat yang cintakan kepada demokrasi sebenar!

Salam Hormat,

IBNI ABDULLAH (sabahkini)

18 comments:
Write comments
  1. Pandai-pandailah peserta demo membawa diri, demostrasi aman masih ok lagi, tapi ingat jangan terlalu melampau.

    ReplyDelete
  2. Kalau tiada angin, masakan pokok bergoyang. Kalau tiada keraguan dalam sistem SPR, masakan BERSIH diadakan.

    ReplyDelete
  3. SPR perlu bersifat neutral.

    ReplyDelete
  4. Jalan huru-hara bukan tindakkan yang baik untuk kita. Ini akan merosakan keamanan negara kita yang baik ii.

    ReplyDelete
  5. apapun, jgnlah kita lakukan sebarang demontrasi kerana ia memberi gambaran buruk kepada negara kita dimata masyarakat luar.

    ReplyDelete
  6. demonstrasi jalanan yang dianjurkan oleh Pakatan kali ini mendapat bantahan orang awam dan NGO.. kenapa abaikan? bukankah itu juga suara rakyat?

    ReplyDelete
  7. rasanya spr perlu lakukan sesuatu bagi membolehkan BN merampas semula 4 buah negeri Pakatan kerana jika spr adilpun mereka tetap akan cakap tidak adil, melainkan mereka menang disemua kerusi..

    ReplyDelete
  8. SPR be fair and transparent.

    ReplyDelete
  9. kalau sudah terdesak, apa cara sekali pun akan digunakan..tidak kira siapa..

    ReplyDelete
  10. wajar atau tidak, terletak di tangan pengundi..

    ReplyDelete
  11. apakah tiada cara penyelesaian lain? pihak SPR perlu mengambil tindakan sewajarnya jika benar ada kepincangan dalam sistem pilihanraya yang diguna pakai sekarang..

    ReplyDelete
  12. kalau SPR tidak adil, pakatan rakyat tidak akan dapat memerintah p.pinang, kedah dan selangor..

    ReplyDelete
  13. atau BERSIH adalah alat untuk agenda tertentu pihak yang berkepentingan?

    ReplyDelete
  14. deminstrasi hanya menyebabkan pelbagai masalah seperti kesesakan jalan..

    ReplyDelete
  15. salam unk smua. inilah jalan yang terbaik unk menunjukan rasa tidak kepuasan hati rakyat selama ini. penduduk dri smua penjuru dah pandai menilai dan berfikir dan bukan bukan seperti zaman gula-gula.

    ReplyDelete
  16. Demostrasi kalau dilakukan dengan aman adalah baik untuk menunjukkan suara hati dan kemahuan rakyat. Tapi bila timbul kekecohan, ia akan mengundang kecederaan dan perkara lain yang tidak diingini.

    ReplyDelete
  17. Dalam The Star undian menyokong himpunan bersih 1.3 juta manakala yang menentang tu hanya 14 ribu,siapa kata org awam tak sokong.Bersih tu org yg menuntut keadilan,bukan nak jatuhkan kerajaan.

    ReplyDelete
  18. Kita tidak mahu demo ganas.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.