Sunday, September 30, 2012

Bajet pemanis tidak akan memaniskan PRU 13 BN?

Pengundi Malaysia sudah lebih matang dan tidak mudah terpengaruh dengan insentif tunai dan lain-lain faedah pemberian “one off” untuk mengundi Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum (PRU) ke-13 akan datang kata penganalisis politik apabila ditanya tentang kesan pembentangan Bajet 2013 semalam.

Pemerhati politik yang ditemuramah oleh The Malaysian Insider keseluruhannya bersetuju bahawa RM251.6 bilion yang diumumkan semalam yang menjanjikan pemberian wang tunai dan potongan cukai tersebar di seluruh lembaga bertujuan untuk merayu kepada kumpulan-kumpulan demografi utama menjelang PRU ke-13, tetapi berkata pengundi telah menjadi semakin licik dan mampu menilai keuntungan peribadi jangka pendek terhadap kesan jangka panjang fiskal kepada ekonomi negara.

“Hanya dua perkataan untuk menggambarkan ia — bajet pilihan raya,” kata pensyarah sains politik Universiti Monash, Dr James Chin.

Beliau berkata perdana menteri (PM), Datuk Seri Najib Razak telah “menarik keluar semua sentimen pengundi terhadap mereka, untuk membiarkan mereka berfikir dua kali tentang mengundi pembangkang “dalam pilihan raya yang mesti akan diadakan pada April depan selepas mandat lima tahun yang BN menangi Mac 2008 tamat.

“Orang ramai akan membandingkan bajet Pakatan Rakyat dan juga akan melihat bagaimana pusingan kedua Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) ini akan merangsang inflasi,” tambah beliau.

Pakatan pembangkang Pakatan Rakyat (PR) yang ditubuhkan empat tahun lalu dalam selepas kemenangan dalam PRU 2008 telah berjanji untuk meningkatkan pendapatan boleh guna rakyat Malaysia dalam set cadangan Bajet alternatif hanya dua hari sebelum pentadbiran Najib mengumumkan cadangan rasmi untuk perbelanjaan dan cukai.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pendapatan boleh guna akan meningkat melalui langkah pembaharuan fiskal seperti memotong cukai import bagi kereta buatan asing, pemansuhan tol dan pengecualian pinjaman pelajar, sebagai usaha PR untuk menggagalkan pengumuman Bajet Najib.

Anwar berkata kerajaan PR dapat membayar untuk langkah-langkah yang dicadangkan tidak melalui menaikkan cukai tetapi dengan mengurangkan ketirisan yang timbul akibat ketidakcekapan dan rasuah.

Penganalisis politik dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) Sabah, Dr Arnold Puyok berkata, gula-gula yang diumumkan bagi golongan muda dan bujang “adalah satu petunjuk bahawa parti pemerintah bersedia untuk memenangi hati dan minda pengundi kali pertama dalam pilihan raya akan datang”.

Beliau berkata ia masih terlalu awal untuk memberitahu jika pemanis itu akan menyebabkan pilihan raya sengit itu akan memihak kepada BN.

“Orang-orang muda tidak mudah tertarik kepada insentif kewangan terutama apabila berkaitan dengan politik pilihan raya. Mereka mungkin menganggap gula-gula sebagai satu bentuk bantuan kerajaan. Akan tetapi, sama ada ini akan diterjemahkan sebagai undi masih belum dapat dilihat,” kata Dr Arnold

Penganalisis lain, Dr Faisal Hazis, percaya pengundi telah lebih bijak semenjak pilihan raya 2008.“Pengundi sekarang ini lebih bijak, tidak lagi mudah untuk digula-gulakan seperti dulu,” kata ketua jabatan sains politik dan hubungan antarabangsa, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas).

“Pemberian tunai seperti BR1M ini tidak dapat menjanjikan sokongan kekal, sepertimana yang ditunjukkan dalam tinjauan Merdeka Center beberapa bulan dahulu dimana peratus sokongan terhadap Najib meningkat selepas pemberian BR1M tetapi menurun tidak beberapa lama selepas itu,” kata Dr Faisal.

Menurut pengumpul suara bebas Merdeka Center, perincian kelulusan peribadi PM susut empat peratus dalam kaji selidik yang terakhir Mei dari 69 per peratus kepada 65 peratus pada Februari, berikutan pertempuran ganas tahun lepas antara polis dan penunjuk perasaan dalam perhimpunan pada 28 April bagi menuntut daftar pemilih dibersihkan.

Herizal Hazri, timbalan wakil negara The Asia Foundation (TAF), sebuah NGO Amerika Syarikat yang berusaha untuk meningkatkan tadbir urus, undang-undang, dan isu-isu masyarakat sivil melalui dasar berkata bajet mesra rakyat yang menjurus ke arah membantu golongan berpendapatan rendah adalah satu langkah positif untuk meningkatkan pendapatan boleh guna dan merangsang pertumbuhan ekonomi domestik, akan tetapi menekankan kekurangan kawalan untuk memantau perbelanjaan kerajaan.

“Apa yang membimbangkan dalam bajet ini adalah bahawa tidak ada perbincangan mengenai kaedah untuk memantau pelaksanaan belanjawan, sama ada ia benar-benar akan dijalankan secara telus atau sebaliknya,” katanya.

Prof Dr Jayum A Jawan pensyarah politik dan kerajaan di Universiti Putra Malaysia (UPM) berkongsi pandangan sama dengan Dr Faisal, menerangkan pemberian ‘one-off’ sebagai aksi populis untuk memancing undi di kalangan kumpulan yang kurang politik sedar biasanya di kawasan luar bandar, terutamanya pedalaman kedua-dua negeri Malaysia timur merentasi Laut China Selatan yang masih sebahagian besarnya hutan.

“Peruntukan untuk pengangkutan, infrastruktur awam, nelayan, petani dan kepada orang-orang di Sabah dan Sarawak adalah sangat dialu-alukan. Satu perkara yang membimbangkan ialah bagaimana akan semua ini akan dihantar? Semua cadangan akan mencapai lelaki di kawasan pedalaman di sana?” tanya timbalan dekan pengajian siswazah di fakulti ekologi manusia, UPM.

“Pemberian ‘one-off’ adalah hanya sementara dan akan mempunyai kesan terhad pada sesetengah orang,” katanya.

Dr Jayum berkata beliau bimbang bajet itu terlalu tertumpu pada kos operasi dan mengingatkan bahawa kerajaan diperlukan untuk memastikan peningkatan tahap produktiviti di kalangan tenaga perkhidmatan awam untuk mengimbangi kos operasi yang terlalu tinggi.

Seperti Dr Jayum, Dr Chin dari Monash University itu adalah juga teragak-agak untuk mengatakan bahawa itu cadangan mesra rakyat untuk mengurangkan peningkatan kos hidup Najib yang diletakkan dalam Bajet 2013 akan mengakibatkan pengundi kembali memihak kepada BN di peti undi yang mana ia adalah perkara-perkara paling penting.

“Ujian muktamad bajet adalah reaksi pasaran saham pada hari Isnin, ia pasti akan naik dan juga akan memberi kesan kepada tawaran permulaan awam (IPO) Astro. Ia semua sesuai untuk masuk.

“Jika beliau (Najib) tidak memanggil pilihan raya sekarang, beliau gila,” kata Dr Chin.

-TMI

41 comments:
Write comments
  1. One-off ke,bajet rakyat ke ,bajet pemanis atau apa2 lah yg penting BN telah brada dposisi selesa utk mnyerang dpadang permainan kerana SPR sebgai 'pemain simpanan' telah brjaya membentuk corak brgaya utk jaringan hatrick lagi. Awas PR dgn taktik tipu muslihat pemain simpanan tadi.

    ReplyDelete
  2. cukai pendapatan tu...ikut la Islam....baru 2.5%...1/40 jer...ini sekarang melampau lampau...kalau cukai sikit, rakyat kan ada pendapatan lebihan...mcm2 boleh bayar...huh...

    ReplyDelete
  3. Undi POSlah yang memenangkan BN kelak,satu satunya hatrick yang diluar dugaan bukan seperti tabahan masa permainan bola sepak dipadang bola,dan ini telah ditentukan terutama diSabah.Sepatutnya undi POS ini dimansukan,justeru itu menusia hanya merancang dan Tuhan menantukan maka itulah ada,hari pembelasan kelak.

    ReplyDelete
  4. Kenyataan Tun Dr Mahathir, mantan Perdana Menteri dan mantan Presiden UMNO, supaya menjadikan syaitan yang dikenali sebagai rakan yang didampingi lebih baik daripada berkawan dengan malaikat yang tidak dikenali perlu dilihat secara positif, khususnya oleh pendokong UMNO. Kata-kata itu bersumberkan pepatah barat yang diucapkan oleh mendiang Winston Churchil, mantan Perdana Menteri British ketika perang dunia kedua. Apabila sangat terdesak di peringkat awal menghadapi kemaraan tentera Jerman, lalu beliau mengizinkan bersahabat dengan negara pernah bermusuh dengan Britain seperti Perancis dan lain-lain.

    Mengikut kaedah Usul Feqh Islam, sesuatu dalil itu perlu dilihat dalam dua aspek. Mantuq (yang dilafazkan atau diucap) dan Mafhum (yang difahami). Kadang-kadang diambil mafhum yang berlawanan dengannya.

    Saya berpendapat secara positif daripada kenyataan yang jelas itu memberi mafhum, supaya ahli UMNO yang beragama Islam meninggalkan UMNO dan menjadikan PAS sebagai gantinya, sekiranya tidak mampu melawan syaitan yang ada dalam UMNO atau menghapuskannya bagi menyelamatkan UMNO. Ini kerana bersama syaitan akan membawa akibat buruk di dunia dan akhirat bagi seseorang Islam.

    ReplyDelete
  5. Silap pendapat mengatakan SPR tu 'pemain simpanan' bg team BN. SPR tu lah striker yg merobek gol2 pasukan lawan. Sepatutnya SPR bukan sekadar pemain simpanan apatah lagi nak jadi striker, SPR adalah seorang PENGADIL. Ndak kira sapa yg langgar undang2 permainan,layangkan kad merah atau bg penalti atau skurang2nya kad kuning pun jadi lah. Ini ndak, tim BN yg rembat dr belakang lawan, lawan tu dpt kad kuning. Bukan BANGSATkah taraf nya SPR tu,bah.

    ReplyDelete
  6. Baru aku perasan patut Najib umum subsidi gula dkurangkan pd sesi bajet semalam. Rupa2nya harga akan naik dan kerajaan dpt duit balik dr situ. Kah kah kah trtipu aku sesudah trtipu dgn bonus 1.5 bulan gaji.

    ReplyDelete
  7. Peribahasa Melayu, bersusah2 dulu, bersenang2kemudian. Bajet ini pula bersenang2 dulu, bersusah2 kemudian.
    BRIM dan pemanis2 lain mencecah 7 billion. Kalu bina sekolah,jalan2 kampung dan klinik2/hospital setiap kampung dan mukim masih ada sisa lagi tau. Membazir!

    ReplyDelete
  8. Pemimpin negara kaut harta negara dan sapu duit brjuta ringgit manakala rakyat jelata dhidangkn dgn BR1M dan TR1M shj.

    ReplyDelete
  9. mimang betul tu geng, bajet pemanis sudah menghabiskan berbilion ringgit yang rakyat hanya boleh guna dan habiskan dalam beberapa hari saja. tetapi kalu duit itu digunakan utk membina jambatan ka, aspal jalan ka, boleh bertahan sampai bertahun juga. kerajaan najib katakan dulu bahawa budaya meminta minta perlu dihapuskan tetapi pemanis yg najib beri kurang baik la sbb menafaat jangka pendek saja. sepertimana pemberian brim dulu, lepas bebrapa hari nama najib akan tenggelam semula sama juga bila duit brim sudah habis.

    bagi aku, najib buat silap besar sbb ternyata pemberian duit tunai amat menghampiri rasuah pilihanraya. di sabah, biasanya wakil rakyat membuka bilik gerakan parti dan org ramai akan datang meminta duit tambang dsb. serupalah juga dgn najib buat dlm bajet ni.

    kalau ditakdirkan PR mengambil puterijaya lepas PRU13, rasanya PR akan menghadapi masalah besar terutama mengubah persepsi masayarakat terutama perihal pemberian tunai. sepatutnya najib bentangkan dlm bajet untuk berusaha kurangkan harga barang keprluan harian supaya menafaat dapat dinikmati rakyat dlm jangkamasa yg lama dan dinikmati oleh semua golongan.

    pendek cerita, habis duit tunai, nama najib pun akan habis juga.

    ReplyDelete
  10. Inilah yang Idris Jala kata negara akan bangkrap kalau GST tidak dilaksanakan selepas pRU13.

    ReplyDelete
  11. Betul le bajet pemanis sebab harga gula akan naik selepas ni.

    ReplyDelete
  12. Belanjawan negara akan memberikan manfaat kepada seluruh rakyat M'sia.

    ReplyDelete
  13. Pembangkang akan sentiasa memainkan topik hutang negara. Umpan saja tu.

    ReplyDelete
  14. Rakyat juga matang tidak akan mudah terpengaruh dengan bajet 2013 pakatan rakyat.

    ReplyDelete
  15. Bajet 2013 dikatakan tidak realistik oleh pakar ekonomi.

    ReplyDelete
  16. Bajet 2013 Pakatan Rakyat itu tidak realistik dan hanya untuk memancing undian rakyat.

    ReplyDelete
  17. syukur alhamdulillah

    ReplyDelete
  18. Jangan hanya pandang negatif tentang kerajaan

    ReplyDelete
  19. Bajet pembangkang hanya pemanis untuk raih undi

    ReplyDelete
  20. aku cuma pandang negatif bila BRIM ka TRIM ka terlepas ke tangan PTI yg ada IC haram yg BN bagi. nah di sabah, beratus ribu bah PTI layak memohon BRIM sama 250.00 tu, sbb itu aku mimang pandang negatif sama kerajaan BN. silap2 pilak yg jual rokok di kaki lima pun pi baris terima brim najib. inilah keraja parti syaitan yg dikenali.

    ReplyDelete
  21. Jika kita lihat sendiri pun yang mana bajet BN 2013 ini lebih kepada rakyat. Apa pun harap pembangunan juga tidak dilupakan.

    ReplyDelete
  22. Kalau kita lihat memang bajet PR itu baik dengan gaji minimum dan harga kenderaan diturunkan. Tapi pastikah perkara itu dapat dilakukan. Kerana ini melibatkan kos sepanjang hayat.

    ReplyDelete
  23. Rakyat Sabah khususnya dan Malaysia amnya, jika kita tonton berita di TV mengenai pembangunan dan pengagihan peruntukan, nampak tidak selari dengan 'Rakyat Didahulukan'. Di Ibu Negara Kuala Lumpur selalu kita dengar dan lihat peruntukan beratus-ratus bilion sana sini, contohnya, projek pintaskan jalan,walaupun sebahagian penduduk tidak asetuju, lebarkan jalan, naik taraf pengangkutan awam, itu semuanya baik, akan tetapi bagi Sabah, jalan menghubungkan Kota Kinabalu, Tawau, Sandakan masih kecil yang sepatutnya dinaiktaraf supaya Lori Besar, Bas dan kereta lebih selesa pergerakannya. Begitu juga jalan masuk kampung, balairaya sebahagiannya sampai dua tiga kali pilihanraya sampai sekarang janji belum ditunaikan. Alasannya mudah, belum ada peruntukan. Pembenaan jambatan Labuan, Menumbok/Mempakul dibatalkan kerana tidak berbaloi kata Datuk Muhidin Yasin TPM dan katanya lagi jangan harap bulan jatuh ke riba. Inilah yang kita rasa satu pembohongan, di Ibu Negara yang sebahagian rakyat sahaja menikmatinya ada peruntukan, di tempat kita dibagatahu tiada peruntukan. Nampak sangat Bukan 'Rakyat Didahulukan' tapi 'Pulangan Awal Wang Peruntukan yang didahulukan'.

    ReplyDelete
  24. RM aku ambil, undi tataaaap pembangkang!!!

    ReplyDelete
  25. Keseluruhan intipati bajet 2013 ini memberi tumpuan kepada segenap lapisan masyarakat di seluruh negara dengan memberi penekanan terhadap meningkatkan taraf hidup rakyat, memastikan pertumbuhan ekonomi mapan, perbelanjaan berhemah dan mengurangkan defisit fiskal negara dengan matlamat keseluruhan mengutamakan kesejahteraan rakyat.

    ReplyDelete
  26. bajet 2013 akan menyediakan peruntukan sejumlah 251.6 bilion ringgit bagi melaksanakan semua langkah, program dan projek pembangunan, menumpukan kepada kesejahteraan rakyat dan pembangunan negara.

    ReplyDelete
  27. Daripada jumlah tersebut, 201.9 bilion ringgit adalah bagi perbelanjaan mengurus dan 49.7 bilion ringgit bagi peruntukan pembangunan.

    ReplyDelete
  28. Bagi mendokong penglibatan pengusaha swasta dalam pembangunan industri minyak dan gas, pelbagai insentif cukai dan insentif bukan cukai istimewa telah dirangka. Hasil insentif, pelbagai projek pelaburan minyak dan gas bernilai 20 bilion dolar US telah dimulakan termasuk projek Petronas Refinery and Petrochemical Integrated Development atau Rapid, Terminal Simpanan Minyak dan Gas di Johor, Loji Regasifikasi di Melaka dan terminal minyak serta gas di Sipitang, Sabah.

    ReplyDelete
  29. The first four of the Budget's areas of focus -- boosting investment activity; strengthening education and training; inculcating innovation, increasing productivity; fiscal consolidation and enhancing the public service delivery -- are directed towards the latter, while the fifth area of focus, which is enhancing the wellbeing of the rakyat, deals with the former.

    The economy is forecast to grow at a rate of 4.5 to five per cent this year whereas next year, the economy is predicted to expand steadily at 4.5 to five per cent. Of course, this is contingent upon the global economic scenario, inflation level and major commodity prices such as oil.

    I think that this estimation falls short of the target under the 10th Malaysia Plan, which requires average growth of six per cent per annum from last year until 2015.

    Of the total budgeted expenditure of RM251.6 billion for next year, RM201.9 billion is allocated for operating expenditure and RM49.7 billion for development spending.

    ReplyDelete
  30. As prescribed in the Economic Transformation Programme blueprint, competitiveness is one of the keys in transforming the economy into a high-income one by 2020.
    Hence, six strategic reform initiatives (SRIs) were introduced. The SRIs, which involve 51 policy measures, including strategies under the New Economic Model, are grouped into six clusters, such as competition, standards and liberalisation, public finance and human capital development.
    I had expected the Budget to focus more on the details of the SRIs, many of which remain "work in progress". For instance, under the competition, standards and liberalisation SRI, the recent competition law, that came into effect in January together with its enforcement agency, needs to be looked into further to ensure it can achieve its objective.


    ReplyDelete
  31. Dalam Belanjawan tahun-tahun sebelumnya, dipaparkan berbilion-bilion untuk Sabah, contohnya untuk curam-curam jalanraya dan sebagainya. Adakah semua ini telah terlaksana. Kita tidak mau bajet yang indah dalam skrip sahaja, kita mau lakonannya juga hidup. Sepatutnya berbilion-bilion ini kita boleh nampak dan rasa hasilnya setalah bertahun-tahun sebagaimana dalam skrip. Bajet yang berkesan ialah yang boleh dinikmati oleh rakyat secara berpanjangan, contohnya harga Petrol yang rendah boleh sampai nikmatnya sehingga kepada pemilik motosikal & kereta buruk yang dimiliki rakyat miskin. Negeri Sabah, Sarawak dan Terengganu adalah penyumbang dana Negera terbesar dari hasil bumi anugrah Tuhan, harap rakyat yang ampunya negeri tidak dilupakan. Dengan frasarana asas yang percuma ditawarkan oleh Pakatan rakyat, harga kereta yang murah, rakyat mampu bergerak, ada kuasa beli dan ini akan merancakkan aliran ekonomi negara. Negara tidak akan bangkrap sebagimana dikhutiri sesetengah pihak.

    ReplyDelete
  32. Pemerhati politik yang ditemuramah oleh The Malaysian Insider adalah dikalngan pemimpin2 pembangkang.. dibawah ini pandangan pemimpin2 kerajaan pula;

    Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata belanjawan itu adalah yang terbaik sejak berdekad. "Setiap rakyat harus memberi sokongan dan penerimaan bahawa kerajaan pimpinan Barisan Nasional sentiasa membela seluruh rakyat tanpa mengira agama, bangsa dan umur," katanya.

    ReplyDelete
  33. Pemerhati politik yang ditemuramah oleh The Malaysian Insider adalah dikalngan pemimpin2 pembangkang.. dibawah ini pandangan pemimpin2 kerajaan pula;

    Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Koh Tsu Koon pula kagum dengan belanjawan itu, yang dilihat mengutamakan pendidikan, program pembangunan sumber manusia, latihan kemahiran untuk belia serta mempertingkat kualiti kehidupan.

    "Ini semua berjalan lancar dengan masa depan negara selaras dengan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan Negara 2013-2025, dan apa yang paling penting ialah Perdana Menteri memberi keutamaan pada rukun tetangga," kata Presiden Gerakan itu.

    ReplyDelete
  34. Pemerhati politik yang ditemuramah oleh The Malaysian Insider adalah dikalngan pemimpin2 pembangkang.. dibawah ini pandangan pemimpin2 kerajaan pula;

    Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pula berpendapat belanjawan kali ini adalah yang dinanti-nantikan rakyat kerana ia prihatin terhadap pelbagai golongan, termasuk mereka yang ingin memiliki rumah pertama dan orang bujang.

    "Perdana Menteri mengambil peduli semua masyarakat dengan memberikan pelbagai insentif termasuk kepada golongan orang kelainan upaya," kata Naib Presiden Umno itu.

    ReplyDelete
  35. Pemerhati politik yang ditemuramah oleh The Malaysian Insider adalah dikalngan pemimpin2 pembangkang.. dibawah ini pandangan pemimpin2 kerajaan pula;

    Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Shafie Apdal pula melihat belanjawan itu sebagai menyeluruh dengan mengambil kira keperluan masyarakat luar bandar dan bandar serta golongan dewasa dan kanak-kanak.

    Beliau berkata peruntukan yang diberi bukan hanya tertumpu kepada pembangunan fizikal masyarakat luar bandar malah menyentuh insaniah, pendidikan, kesihatan dan keselamatan.

    "Saya yakin peruntukan yang disediakan untuk Kementerian Pelajaran akan dapat dinikmati masyarakat luar bandar, khususnya yang amat memerlukan bantuan di Sabah dan Sarawak," katanya.

    ReplyDelete
  36. Pemerhati politik yang ditemuramah oleh The Malaysian Insider adalah dikalngan pemimpin2 pembangkang.. dibawah ini pandangan pemimpin2 kerajaan pula;

    Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar pula menyambut baik skim insurans kepada petani dan tanaman, yang sering berdepan serangan penyakit atau rosak.

    ReplyDelete
  37. Pemerhati politik yang ditemuramah oleh The Malaysian Insider adalah dikalngan pemimpin2 pembangkang.. dibawah ini pandangan pemimpin2 kerajaan pula;

    Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri G.Palanivel, yang menyambut baik peruntukan kepada masyarakat India, berkata dana sebanyak RM50 juta untuk melatih pelajar India dapat menjamin masa depan lebih baik kepada golongan itu.

    Palanivel, yang juga Presiden MIC, berkata belanjawan kali ini bukan gula-gula pilihan raya tetapi menunjukkan keprihatinan kerajaan untuk terus memastikan masyarakat India berpeluang mendapat pekerjaan baik sekali gus mempertingkat taraf hidup.

    "Sejak beberapa tahun lepas, kerajaan sentiasa mengambil berat mengenai tuntutan masyarakat India dengan bukan hanya memberi bantuan sekali gus tetapi berpanjangan," katanya.

    ReplyDelete
  38. Pemerhati politik yang ditemuramah oleh The Malaysian Insider adalah dikalngan pemimpin2 pembangkang.. dibawah ini pandangan pemimpin2 kerajaan pula;

    Datuk Seri Dr Ng Yen Yen pula amat berpuas hati dengan peruntukan kepada industri pelancongan bagi menarik lebih ramai pelancong ke Malaysia.

    "Kementerian gembira kerajaan memenuhi permintaan kami, dan yakin dengan insentif yang disediakan, akan menarik kedatangan 26 juta pelancong ke Malaysia," katanya.

    ReplyDelete
  39. Pemerhati politik yang ditemuramah oleh The Malaysian Insider adalah dikalngan pemimpin2 pembangkang.. dibawah ini pandangan pemimpin2 kerajaan pula;

    Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin menganggap belanjawan itu menarik perhatian golongan muda yang mendapat banyak insentif, terutama dalam pendidikan, diskaun pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), baucer buku serta skim rumah pertama.

    "Ya, pengundi muda boleh menyimpan hasrat untuk memiliki rumah sendiri di bandar kerana ia merupakan langkah bijak bagi generasi muda Malaysia," katanya.

    ReplyDelete
  40. Pemerhati politik yang ditemuramah oleh The Malaysian Insider adalah dikalngan pemimpin2 pembangkang.. dibawah ini pandangan pemimpin2 kerajaan pula;

    Presiden PPP Datuk M.Kayveas berkata Belanjawan 2013 adalah sesuatu yang memberangsangkan kepada komuniti perniagaan serta usahawan kerana mengandungi insentif ekonomi menarik selain bantuan kewangan kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

    "Ini merupakan belanjawan yang seimbang serta progresif dan bercanggah dengan pendapat pembangkang bahawa ia adalah belanjawan pilihan raya," katanya.

    ReplyDelete
  41. Pemerhati politik yang ditemuramah oleh The Malaysian Insider adalah dikalngan pemimpin2 pembangkang.. dibawah ini pandangan pemimpin2 kerajaan pula;

    Datuk Seri Liow Tiong Lai pula berkata peruntukan RM19 bilion kepada Kementerian Kesihatan membolehkan langkah pencegahan penyakit dilaksanakan dengan lebih menyeluruh.

    Beliau berkata langkah ini boleh memberi kesedaran kepada rakyat untuk menjalani pemeriksaan serta menjaga kesihatan dengan lebih efektif.

    Katanya, pembinaan 70 klinik 1Malaysia tahun depan, yang perkhidmatannya bermula dari 10 pagi hingga 10 malam setiap hari, akan memberi keselesaan serta menjamin kesejahteraan kesihatan rakyat.

    Mengulas penurunan subsidi harga gula sebanyak 20 sen, Liow berkata langkah itu amat baik dalam usaha menggalakkan rakyat mengurangkan kadar pengambilan bahan tersebut bagi menurunkan statistik penyakit di kalangan rakyat.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.