Tuesday, September 18, 2012

SAPP janji IC khas untuk warga Sabah

Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Seri Yong Teck Lee berjanji untuk mengeluarkan semula kad pengenalan khas yang membezakan warga Sabah dengan penduduk lain di Malaysia, sekiranya berjaya membentuk kerajaan pada pilihan raya akan datang.

Bekas ketua menteri itu berkata, kad pengenalan berkenaan bertujuan untuk membezakan warga Sabah yang tulen atau sebaliknya memandangkan ramai pendatang asing tanpa izin didakwa memiliki MyKad yang dikeluarkan kerajaan persekutuan.

NONEKatanya, "Kad Pengenalan Sabah" itu antara lainnya akan memberi keistimewaan kepada pemegangnya untuk mendapatkan tanah, lesen perniagaan, peluang pekerjaan dalam perkhidmatan awam negeri.

Tegasnya, kad pengenalan khas yang dijanjikannya itu hanya akan diberikan kepada warga Sabah manakala MyKad yang dikeluarkan oleh kerajaan persekutuan adalah kad pengenalan untuk rakyat Malaysia keseluruhannya.

"Kuasa mengeluarkan kad pengenalan itu terbukti kerana pada masa lalu, kad pengenalan mempunyai tanda tempat dikeluarkan adalah Kota Kinabalu," katanya ketika berucap dalam satu ceramah di Kepayan, Kota Kinabalu pada Jumaat lalu.

Yong berkata, janji untuk mengeluarkan Kad Pengenalan Sabah itu berasaskan kepada 20 perkara yang ditandatangani apabila Sabah bersama Sarawak, Malaya dan Singapura membentuk persekutuan Malaysia.

Janjinya itu selari dengan kempen Pakatan Rakyat, yang kini giat berkempen untuk mengembalikan status autonomi Sabah sempena sambutan Hari Malaysia.

Turut hadir dalam majlis ceramah Yong adalah penasihat SAPP yang juga bekas menteri kewangan Sabah Datuk Mohd Noor Mansur serta tiga timbalan presiden – Datuk Eric Majimbun, Datuk Liew Teck Chan dan Amde Sidik. -MK

88 comments:
Write comments
  1. SAPP cuba untuk memecahkan perpaduan Sabah dan Semenanjung.

    ReplyDelete
  2. Ini kerana kita dalam lihat seolah-olah SAPP cuba untuk memastikan Sabah dapat mempunyai mykad sendiri dan berbeza dengan Semenanjung. Apa yang SAPP fikirkan sebenarnya?

    ReplyDelete
  3. kenapa perlu ada IC khas untuk Sabah?seolah2 Sabah ni berasingan dari Sarawak dan SM. ada kemungkinan SAPP ni mau keluarkan Sabah dari Malaysia.

    ReplyDelete
  4. Impian SAPP untuk memerintah tidak akan jadi kenyataan.

    ReplyDelete
  5. Idea ni tak baik..tak setuju langsung..tak perlu ada perbezaan diantara kita semua.. rakyat Malaysia.. ini hanya cadangan populist.. lepas IC what next..elok janjikan sesautu yg bermanafaaf dan menjamin kebajikan rakyat ..

    ReplyDelete
  6. YTL ni semakin terdesak...beliau kemaruk mahukan jawatan KM sabah...SAPP menjadi keldai tunggangan YTL...

    ReplyDelete
  7. parti SAPP harus berhenti daripada menjadi keldai tunggangan YTL untuk mencapai cita2 politik YTL dan haruslah berani melakukan perubahan jika ingin SAPP terus relevan...

    ReplyDelete
  8. tiada perkara baru kah yang YTL mahu buat? balik2 mahu buat itu lah ini lah yang sudah pernah kena buat...

    ReplyDelete
  9. kenapa dulu YTL jadi KM sabah tidak mahu buat tu IC sabah? sekarang barulah mahu buat konon....memang dasar lah ni orang...patutlah dia kalah di batu sapi...

    ReplyDelete
  10. tiada peluanglah SAPP mahu menang walau 1 kerusi jika YTL terus menerajui SAPP...

    ReplyDelete
  11. itupun kalau SAPP menang...berdasarkan kepada situasi politik sabah sekarang, memang SAPP tiada peluang untuk menang...

    ReplyDelete
  12. tak boleh pakai idea SAPP ni. mcm nak pecah belah penduduk Malaysia saja.

    ReplyDelete
  13. jgnlah sokong SAPP, byk idea mengarut.

    ReplyDelete
  14. SAPP takkn menanglah.

    ReplyDelete
  15. cadangan yang tidak praktikal...mengarut, tidak logik, benging bungang

    ReplyDelete
  16. Sampai bila2 pun takkan ada ic khas tu sebab SAPP takkan menang.

    ReplyDelete
  17. macam-macam janji sapp ni..biar rakyat yang nilai sendiri.

    ReplyDelete
  18. kenapa YTL tidak buat ini masa dia jadi KM dulu ya????

    ReplyDelete
  19. tapi rasanya idea sapp ni tidak rasional lah.

    ReplyDelete
  20. kekalahan YTL di Bt sapi membuktikan yang beliau tidak lagi sokong.

    ReplyDelete
  21. masa ada kuasa dulu tidak pula YTL buat semua itu.

    ReplyDelete
  22. idea gila.kalau parti ni memerintah gila kita jadinya.hura hara sabah.tapi sampai bila pun parti ni tak akan memerintah ditambah lagi ada pemimpin yg giler.

    ReplyDelete
  23. Cakap senang lah.. Sanggup janji apa sahaja asal agenda tercapai.

    ReplyDelete
  24. YTL kurang mendapat sokongan dari rakyat, ini sudah terbukti di Batu Sapi.

    ReplyDelete
  25. SAPP tidak akan menang di Sabah selagi YTL jadi pemimpinnya.

    ReplyDelete
  26. Sekarang ini, pembangkang akan buat janji manis kepada rakyat untuk memancing undi rakyat.. jangan mudah terpedaya, jika betul beliau dapat buat begitu, napa tidak buat sewaktu beliau jadi KM dulu.

    ReplyDelete
  27. Apa tujuan untuk buat cadangan seperti ini, tidak boleh di terima pakao betul.

    ReplyDelete
  28. haah!! elok sangaaaat lah tu! letak macam2 warna pada kad. warna merah, warna kelabu tahi anjing..warna biru..warna kuning..warna oren..warna hijau! masuk semua warna supaya rakyat sedunia tau! baguih.. baguih..pas tu, bila mati buatkan ic besar2 utk sabahan yg mati supaya dapat subsidi masuk syurga! huhu

    ReplyDelete
  29. Kenapa tdk setuju, YTL beri utk rakyat tulen sabah. Bertujuan membantu rakyat tulen sabah. Jangan lupa hampir 1 juta ic projek dikeluarkan dan di beri pada PTI. Dari Sandakan hingga ke tawau, rakyat sabah tulen menjadi warga asing tanah tumpah darah sendiri. PTI menguasai kesemua ekonomi, politik dan sosial. Dan akan merebak ke seluruh sabah. Kita akan pasti menyesal suatu masa nanti, kerana bumi sabah akan dimiliki oleh warga pti.

    ReplyDelete
  30. SAPP menghadapi cabaran juga sebab STAR juga parti pilihan rakyat juga selain BN.

    ReplyDelete
  31. Idea boleh diberi dan dikaji dengan teliti.

    ReplyDelete
  32. YTL will be the liability to SAPP. Let see how SAPP achieve in coming election.

    ReplyDelete
  33. Batu Sapi adalah bukti bahwa SAPP tidak diterima lagi.

    ReplyDelete
  34. SAPP harus mencari kaedah untuk bergabung dan kerjasama dengan parti lain.

    ReplyDelete
  35. Would it be better if to standardise our mykad both peninsular, Sabah & Sarawak.

    ReplyDelete
  36. SAPP always come with all brilliant idea, lets wait and see.

    ReplyDelete
  37. Kami menantikan sejauh mana SAPP boleh mencapai kemenangan di PRu akan datang.

    ReplyDelete
  38. SAPP mahu tubuhkan Jabatan Pendaftaran Negeri Sabah?

    ReplyDelete
  39. kalau sudah namanya yong teck liesss, memang liess la hari2.. macam mana dia mahu laksanakan janji ini?? jelaskan la secara terberinci.. jangan main ungkap saja tapi isi pun tidak ada..

    ReplyDelete
  40. masa yong teck lee jadi KM sabah dulu, apa dia buat?? hutan jatuh ketangan kroni2 dia, tidak ada peluang pekerjaan untuk rakyat sabah, tidak ada peluang perniagaan untuk bumiputera sabah, malah tanah penduduk kampung juga dirampas disamping membuat 55 ribu penduduk sabah hampir bankrap..

    ReplyDelete
  41. Saya penduduk tulin Sabah..saya setuju dengan YTL sebab ramai sangat pti dapat ic di Sabah ni..

    ReplyDelete
  42. cadangan ytl ini sangat releven,fikirlah sebaik-baiknya.ini bukan atas politik tapi untuk kita rakyat tempatan sabah.

    ReplyDelete
  43. "Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Seri Yong Teck Lee berjanji untuk mengeluarkan semula kad pengenalan khas yang membezakan warga Sabah dengan penduduk lain di Malaysia"

    YTL akan gunakan IC khas ini untuk kekal berkuasa.. YTL pun pernah guna pengundi hantu masa pilihanraya umum 1999..

    ReplyDelete
  44. "Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Seri Yong Teck Lee berjanji untuk mengeluarkan semula kad pengenalan khas yang membezakan warga Sabah dengan penduduk lain di Malaysia"

    YTL guna taktik kotor By Borneo Bullet

    Terdapat dua kesalahan yang dilakukan oleh presiden SAPP ketika pilihanraya itu sehingga mahkamah memutuskan untuk membatalkan keputusan pilihanraya bagi DUN Likas 1999 serta membatalkan kelayakan Datuk Yong Teck Lee untuk bertanding selama 5 tahun.

    ReplyDelete
  45. "Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Seri Yong Teck Lee berjanji untuk mengeluarkan semula kad pengenalan khas yang membezakan warga Sabah dengan penduduk lain di Malaysia"

    YTL guna taktik kotor By Borneo Bullet

    Pada pilihan raya yang diadakan pada 12 Mac 1999, bekas Ketua Menteri, Datuk Yong Teck Lee, yang bertanding atas tiket Barisan Nasional (BN) berjaya mempertahankan kerusi Likas setelah memperoleh 9,110 undi dengan kelebihan 4,962 undi. Calon lain yang bertanding untuk kerusi itu ialah Dr. Chong Eng Leong (PBS), Datuk Harris Salleh dari Parti Bersekutu, Zulkifli Lajah (Setia), Yahya Kassim (Pas) dan Saudin Kadis (Bebas).

    ReplyDelete
  46. "Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Seri Yong Teck Lee berjanji untuk mengeluarkan semula kad pengenalan khas yang membezakan warga Sabah dengan penduduk lain di Malaysia"

    YTL guna taktik kotor By Borneo Bullet

    Pada Jun 2001, Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu telah mengisytiharkan keputusan Pilihanraya bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Likas yang diadakan pada tahun 1999 sebagai batal kerana terdapat pengundi hantu yang tidak wujud dalam daftar pemilih kawasan itu. Calon PBS, Dr. Chong Eng Leong sendiri yang meminta mahkamah mengeluarkan perintah bagi membatalkan keputusan pilihan raya tersebut kerana terdapat pemilih daripada kalangan bukan rakyat Malaysia yang mengundi di kawasan Likas.

    ReplyDelete
  47. "Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Seri Yong Teck Lee berjanji untuk mengeluarkan semula kad pengenalan khas yang membezakan warga Sabah dengan penduduk lain di Malaysia"

    YTL guna taktik kotor By Borneo Bullet

    Sementara itu, seorang lagi calon yang juga bekas Ketua Menteri, Harris Salleh, turut mengemukakan petisyen serupa dengan mendakwa terdapat kegiatan bercanggah pada pilihan raya 1999 untuk DUN Likas. Petisyen Harris itu mendakwa terdapat parti yang memasang empat papan pameran di sekitar kawasan pusat mengundi Likas dan tindakan itu melanggar Akta Kesalahan-Kesalahan Pilihan Raya 1954.

    ReplyDelete
  48. "Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Seri Yong Teck Lee berjanji untuk mengeluarkan semula kad pengenalan khas yang membezakan warga Sabah dengan penduduk lain di Malaysia"

    YTL guna taktik kotor By Borneo Bullet

    Mengenai petisyen yang dikemukakan oleh Harris, Hakim Muhammad Kamil berkata, berdasarkan kepada seluruh keterangan, beliau mendapati Yong selaku responden telah melakukan kesalahan mengikut Seksyen 11 (c) dan (d) serta Seksyen 32 Akta Kesalahan-Kesalahan Pilihan Raya. Kesannya, mahkamah telah memutuskan Datuk Yong Teck Lee bersalah dan tidak di benarkan bertanding dalam pilihanraya selama 5 tahun sehingga 2007.

    ReplyDelete
  49. "Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Seri Yong Teck Lee berjanji untuk mengeluarkan semula kad pengenalan khas yang membezakan warga Sabah dengan penduduk lain di Malaysia"

    Yong Teck Lee hampir bankrapkan Sabah By Borneo Bullet

    Pentadbiran lemah semasa menjadi Ketua Menteri Sabah sehingga menyebabkan kerugian kepada negeri Sabah sebanyak RM114 juta.

    ReplyDelete
  50. "Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Seri Yong Teck Lee berjanji untuk mengeluarkan semula kad pengenalan khas yang membezakan warga Sabah dengan penduduk lain di Malaysia"

    Yong Teck Lee hampir bankrapkan Sabah By Borneo Bullet

    ernah melaksanakan dasar yang tidak popular seperti memperkenalkan Forest Management Unit (FMU) yang mengasingkan 2 juta hektar kawasan balak negeri Sabah kepada kurang daripada 20 syarikat dalam tempoh 100 tahun.

    ReplyDelete
  51. "Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Seri Yong Teck Lee berjanji untuk mengeluarkan semula kad pengenalan khas yang membezakan warga Sabah dengan penduduk lain di Malaysia"

    Yong Teck Lee hampir bankrapkan Sabah By Borneo Bullet

    Mengarahkan `share-swap' pemilikan saham Warisan Harta Sabah (WHS) dalam MISC sebuah syarikat yang dianggap memiliki saham `blue chips' dengan saham North Borneo Trading (NBT) dan Sugarbun Corporation Berhad yang dimiliki oleh dua usahawan dari Sarawak yang merupakan saham spekulatif.

    ReplyDelete
  52. "Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Seri Yong Teck Lee berjanji untuk mengeluarkan semula kad pengenalan khas yang membezakan warga Sabah dengan penduduk lain di Malaysia"

    Yong Teck Lee hampir bankrapkan Sabah By Borneo Bullet

    WHS telah menanggung kerugian RM200 juta kerana kejatuhan harga kedua-dua saham di samping kehilangan keuntungan daripada `right issues' dan kenaikan harga saham selain dividen daripada MISC.

    ReplyDelete
  53. "Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Seri Yong Teck Lee berjanji untuk mengeluarkan semula kad pengenalan khas yang membezakan warga Sabah dengan penduduk lain di Malaysia"

    Yong Teck Lee hampir bankrapkan Sabah By Borneo Bullet

    Yong Teck Lee juga mengarahkan `Board of Directors' Amanah Saham Sabah (SAS) membeli saham-saham NBT dan Sugarbun sehingga SAS mengalami kerugian teruk dan menyebabkan ramai pelabur rakyat tempatan Sabah mengalami kerugian.

    ReplyDelete
  54. "Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Seri Yong Teck Lee berjanji untuk mengeluarkan semula kad pengenalan khas yang membezakan warga Sabah dengan penduduk lain di Malaysia"

    Yong Teck Lee hampir bankrapkan Sabah By Borneo Bullet

    Berkrisis dengan pimpinan DAP Sabah khususnya Ketua DAP Sabah, Dr.Hiew Keng Chew (MP Kota Kinabalu) dan Ketua Penerangan DAP Sabah, Dr. Edwin Bosi. Kedua-dua mereka menentang penyertaan SAPP dalam PRK Batu Sapi.

    ReplyDelete
  55. Sabah Barisan Nasional (BN) will adopt seven people-oriented principles to counter and ward off allegations as well as empty promises by the opposition.

    ReplyDelete

  56. Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman stressed that every member within the BN component; from the top leadership to the grassroot leaders must work very hard to explain to the people the various programmes that the government has implemented for them.

    ReplyDelete
  57. The Chief minister retaliated that this is the primary reason that he always emphasise on the need to go down to the people and inform them of the BN government’s track record which has been proven to be the best with its caring and responsible leadership.

    ReplyDelete
  58. In outlining the seven principles, he said the first shows the people that the BN leadership can be trusted to help them as proven by the fact that BN has brought tremendous development to the country, especially to Sabah.

    ReplyDelete
  59. Secondly, he stated, the BN government brings hope for the people now and in the future as its economic and development programmes are geared for the present and future generations.

    ReplyDelete

  60. Musa, who is also the Chairman of the Sabah Foundation Board of Trustees, said the third principle guaranteed that BN would ensure and preserve the existing peace, harmony and unity of all races in the country.

    ReplyDelete
  61. The fourth and fifth principles involve the Halatuju and efficient management of the nation and state’s economy in order to generate more income for the people.

    ReplyDelete
  62. Sixth and seventh principles focus on the leaders’ work ethics as they need to make the people understand the government’s sincere intent to fulfil all their promises.

    ReplyDelete

  63. The Chief Minister stressed that less talk and efforts to work harder to convince the people of our pure intent to bring Malaysia, in particular Sabah to greater heights and demostrated tahat only BN can deliver these results.

    ReplyDelete
  64. “As Chief Minister of Sabah, I can tell you that Sabah, as the second biggest state, needs a very big allocation from the federal government to develop the state and the allocation in billions of ringgit have been given to us,” he remarked.

    ReplyDelete
  65. BN has been proven to be responsible and accountable unlike the opposition that is only out to mislead and hoodwink the people with empty promises.

    ReplyDelete
  66. The leaders in BN have always been working and thinking what is best for the people in terms of development for Sabah, alleviating the hardships of the low-income groups and addressing issues that concern the people.

    ReplyDelete
  67. He cited the Mesej mini estate projects that were implemented in the rural impoverished areas and the development of the Kota Belud Rice Bowl which had utilised funds amounting to some RM136million to date as evidence. “

    ReplyDelete

  68. This show that the government is very committed to bring changes to the socio-economic status of the rural people by providing job opportunities and increasing their income,” he stated.

    ReplyDelete

  69. “We have to admit that although BN has done a lot for the people in the country and Sabah, that is not enough as we still need to continue planning and implementing many more holistic development programmes,” he added.

    ReplyDelete
  70. “I am confident that with the federal government and people’s support, we will continue to bring changes and development, especially in rural impoverished areas,” he added.

    ReplyDelete

  71. Musa again reiterated his call for all community leaders and elected representatives to go down to the grassroots to explain the programmes and projects that the government had planned and implemented for their benefit.

    ReplyDelete
  72. “We must always remember that the mandate given to us is not a privilege but a responsibility towards the people.

    ReplyDelete

  73. If the leader is good the people will appreciate his services and when election comes, the people will not forget to vote for Barisan Nasional candidates,” said Musa.

    ReplyDelete

  74. Musa said that BN leaders are far different from the opposition who only know how to “offer lip service and make empty promises” to the people.In contrast, the BN continues to plan and implement more development agenda for the people.

    ReplyDelete
  75. Prime Minister Najib Abdul Razak expressed "serious doubts" over the opposition's elections plans.

    ReplyDelete

  76. Speaking to business leaders at Invest Malaysia 2012, he said the "populist" approach only shows that Pakatan Rakyat are only interested in getting to office.

    ReplyDelete
  77. The Government already spending RM2 billion a month on (petrol) subsidies and if we push it to RM3 billion or RM4 billion, what will it do to our finances?

    ReplyDelete

  78. He said Pakatan’s promises of free education and a higher minimum wage "are far too far- fetched" and a stark difference to what the BN is offering.

    ReplyDelete
  79. This, he said, is why the BN will need to secure a decisive victory in the next polls.

    ReplyDelete

  80. BN have a comprehensive, cohesive, credible and realistic programme and roadmap to get Malaysia to be a high income nation.

    ReplyDelete

  81. But all that we have in mind is predicated on a strong mandate from the people.

    ReplyDelete
  82. To another question, the PM said that, despite its faults, Malaysia remains a good country in which to live and do business as it has a "good mix" of lifestyles, approaches and ideologies.

    ReplyDelete

  83. He also urged local business owners to be more competitive and self-reliant.Najib notd that there is a need for more competition (but) not in the form of cheap labour.

    ReplyDelete

  84. Relying on cheap labour and cheap gas is not the goal (of the government).

    ReplyDelete
  85. In his keynote speech, Najib said the government is committed to ensure the fiscal health of the economy.

    ReplyDelete
  86. The government will ensure the debt limit will not exceed 55 percent of the GDP and are taking steps to bring down our fiscal deficit which was 4.8 percent last year.

    ReplyDelete
  87. He also announced several initiatives, including a task force of the capital market and double tax-breaks for companies that participate in the 1Malaysia Training Scheme.

    ReplyDelete
  88. The same incentives will be extended to companies that re-train and employ women who have taken career breaks.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.