Tuesday, September 18, 2012

KANTOI : NST Siar Gambar Palsu?


Semasa merasmikan persidangan tahunan Umno-APCO Pekan yang ketua bahagiannya kebetulan perdana menteri Najib Altantuya, akhbar pencacai dari Kumpulan Media Prima, The New Straits Times didapati mengedit sekeping gambar yang dimuatkan di dalam laman webnya pada 16 September 2012 (semalam).

Gambar yang diedit ini kemudian dimuatkan dalam laman web akhbar berkenaan sebagai tajuk berita utama.

Dengan tajuk utamanya "Najib: United front crucial for Umno's success in polls", ternyata NST terang-terang membohongi pembaca akhbarnya!

Jika diperhatikan betul-betul gambar di atas, nyata dua imej yang sama diletakkan sebelah-menyebelah bagi menunjukkan kehadiran yang ramai sebagai latar belakang pergerakan Najib Altantuya yang bersalaman dengan ahli sebenar semasa menuju ke dewan tempat persidangan diadakan, dan dengan tujuan yang sama menutup ruang kosong tersebut.

Dengan angkuhnya, Najib Altantuya berkata: "Tanpa mendabik dada dan angkuh, kita perlu bersyukur, rasa rendah diri bahawa kejayaan yangg dicapai selama ini adalah dengan izin Allah," katanya ketika berucap merasmikan persidangan perwakilan Umno yang kununnya dihadiri 932 perwakilan dari 145 cawangan di bahagian berkenaan.

(Perhatikan dua imej dalam bulatan itu - ia serupa - bererti "copy paste" dilakukan -GB)

Dengan nada marah bercampur geram, Najib Altantuya menempelak Pakatan Rakyat kununnya Pekan tidak membangun selama dia menjadi ahli parlimen selepas kematian bapanya yang juga perdana menteri kedua, Abdul Razak Hussein.

Tetapi dia lupa akhbar pengampu nombor satunya telah mengedit gambar persidangan tersebut tanpa pengetahuannya.

Nampaknya sekali lagi NST berjaya memalukan Najib Altantuya dengan tindakan bodoh yang sememangnya mudah dihidu penyokong Pakatan Rakyat sebagaimana yang dilakukan sebelum ini oleh agensi berita nasional, Bernama yang turut mengedit gambar pengunjung rumah terbuka sempena Hari Raya Aidilfitri di Seri Perdana, Putrajaya pada 20 Ogos lalu. -jalanpulang/GB

30 comments:
Write comments
  1. Kan sebelum ni ada seorg (bekas) YB UMNO yg seberang masuk PAS. Di situ le lokasinya. Tambah marah lg PM dgn senario itu. Kenalah gunakan utusex utk 'ramaikan' lg manusia pd acara PM tu dan parliment Pekan punya nama. Pembangunan tu..biasa le,mesti ada tapi pembangunan apa? Rumah2 besar ke kilang2 ke atau hape?

    ReplyDelete
  2. kedudukan org ramai berbanding najib tidak betul kalau mengikut keadaan yg bersesak sesak. najib berdiri agak tegak sementara gambar lain senget dan nampak mcm agak kurus atau kedudukan yg di edit.

    kalau nak menangpun, jgnlah menipu''

    ReplyDelete
  3. apa2 pun mudah dipalsukan sekarang ni. macam2 teknologi boleh membantu.

    ReplyDelete
  4. Kata2 boleh dipalsukan, inikan pula gambar seperti ni. harap media akan lebih berhati2 dan mengikut etika di masa akan datang.

    ReplyDelete
  5. ketara sangat gambar photoshop. keseluruhan gambar ini sebenarnya sudah di edit.

    ReplyDelete
  6. Betulkah copypaste ini atau PR yang ubah-ubah ini.

    ReplyDelete
  7. Mana kita tahu mungkin kerana tidak ada idea maka cuba buat macam ini.

    ReplyDelete
  8. Bodoh baca betul2 gambar tu telah dipaparkan oleh paper NST tak caya cari paper tu balik itulah suruh sekolah poteng buduuuus.

    ReplyDelete
  9. tidak apa,yang penting adanya muka PM Najib, org yg edit gambar tu yang masalah..

    ReplyDelete
  10. Pelbagai teknik pembangkang untuk menjatuhkan Umno

    ReplyDelete
  11. Umno BN tetap menang PRU13

    ReplyDelete
  12. dah jadi pecacai umno..nak jadi barua la plak...

    ReplyDelete
  13. Aiii...buduh! Tuduh PR pulak edit! Sudah jelas bersuluh capture dia diambil dari web New Straits Times, palui gila babi la pencacai UMNO ni!!!

    ReplyDelete
  14. Sapa yang kata yg gambar ini diedit oleh PR, nah tengok sini link dari NST sendiri. http://www.nst.com.my/latest/najib-united-front-crucial-for-umno-s-success-in-polls-1.144227

    ReplyDelete
  15. pembangkang pun sama jg pandai edit gambar, mcm gambar perhimpunan bersih diedit.

    ReplyDelete
  16. Alala..ini macam pun ada ka? Kantoi

    ReplyDelete
  17. Yg edit gambor perhimpunan bersih tu ada dlm akhbar utusan/berita hairan. Jd kalu ada dlm akhbar tu..pembangkang ygedit ke atau UMNO ? Statement pulak kata 10 000 0rg jer tapi yg hadir 300 000 lebih. Pembangkang edit ker ?

    ReplyDelete
  18. Budaya mengampu media massa berleluasa sejak akhir ini untuk menampilkan bahawa Najib mendapat sokongan ramai tetapi di sebaliknya. Diharapkan budaya ini meresap semasa PRU, penganalisis politik mengatakan BN boleh menang tetapi akhirnya terlingkup hendaknya. Insya Allah
    betul kah ANONYMOUS 19,2012 10.21 PM

    ReplyDelete
  19. mana ada RAKYAT datang tengok NAJIB guna duit sendiri....kalau tak dapat duit, dapat t'shirt free atau topi free.semua majlis diugut utk orang datang.

    ReplyDelete
  20. ini petanda UMNO d penghujung usia....bersiap sedialah, kapal dh nk karam....

    ReplyDelete
  21. Alaaaa kalau TV3xharamjadah, utusansial meloya dan berita hairan jika kehadiran majlis Najib 300 orang bilang 30 ribu orang biasa lah tuu. Semua orang faham.

    ReplyDelete
  22. kepada akhbar nasional,kenapa perlu sampai sebegini rupa.dimana nak letak creditability sebuah akhbar yg dikatakan nasional.its ok walaupun tak ramai sangat datang majlis raya najib..tak perlu malu sangat...biasalah open house kan banyak.

    ReplyDelete
  23. Nak menipu....kantoi pulak.....Jangan nak bermegahtak bertempat.....15,000 orang jangan2 15 orang eja yang datang. In semua kerja bangang...kalau nak bodek tu biar pandai2....sekarang ni orang semua celek komputer.....

    **NI KALI LA..

    ReplyDelete
  24. Hu-hu...ramainya hantu kat Pekan. Xtau banyak mana lagi hantu akan keluar masa pilihanraya nanti ye...

    ReplyDelete
  25. salam menteri2 semua
    Tolonglah bagitau media arus perdana diluar sana,
    cukup2lah memperbodohkan rakyat Malaysia.
    Benda kecik macam tu pun nak menipu
    tak abis2 keje menipu jer..

    ReplyDelete
  26. Jgn kita suu dzon dgn PM kita. Walau yghadir cuma 1000 org tapi akhbar kata 15000 org, jgn kita sngka jahat ( suu dzon). Brkata baik lah kamurang pada pamimpin kitah.

    (LEBAI MALANG)

    ReplyDelete
  27. Dah dikonform oleh pakar gambor yg dtg beraya rumah Najib hari tu bukan semuanya org dtg beraya, tapi aku rasa hantu raya !!!, org dtg beraya dia didatangi hantu raya, patut ler banyak nyer . Penyokong Najib hantu raya ker aper ?
    Biasanya kalau hantu dtg beraya dia bukan makan saja tapi mentekedarah ikut kata org tua tua ler.

    ReplyDelete
  28. BANGANG punya Ketua Pengarang. Sebelum print and published editor tak tengok and baca dulu ke. Kakitangan sendiri yang tak buat kerja nak salahkan orang lain. Ini semua gara gara dah TERKANTOI.

    ReplyDelete
  29. pemimpin2 pakatan sendiri yang edit gambar tu..

    ReplyDelete
  30. sama la dengan kes blogger suara pakatan rakyat.. mereka yang buat tapi dituduhnya pihak lain.. kantoi!

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.