Tuesday, November 6, 2012

Kajian UM: Pengundi BN Merosot Disebab Integriti Buruk Pemimpin

Meremehkan soal integriti menyebabkan prestasi Umno-BN dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti dijangka bakal mengalami kemerosotan.

Menurut laporan kaji selidik Pusat Kajian Demokrasi Dan Pilihan Raya (UMCEDEL) baru-baru ini, sebanyak 66 peratus responden percaya integriti buruk pemipin Umno-BN akan memberi kesan buruk terhadap prestasi parti itu dalam pilihan raya nanti.

Kajian yang dijalankan dari 1 hingga 16 September itu juga menunjukkan 60 peratus responden percaya isu kebanjiran pendatang asing tanpa izin yang tidak terkawal juga akan menjadi isu duri dalam daging kepada Umno menjelang pilihan raya nanti.

Manakala isu lain yang dijangkan memberi kesan buruk terhadap prestasi Umno-BN, Lynas dengan 59 peratus, isu National Feedlot Corporation (NFC), 55 peratus dan diikuti 54 peratus bagi isu kegagalan kerajaan mengurangkan kadar jenayah.

Kajian yang melibatkan seramai 1536 responden itu juga menjelaskan sebanyak 52 peratus dari mereka, percaya bahawa isu Demontrasi BERSIH turut menjejaskan sokongan terhadap Umno-BN.

Sementara itu, menurut rumusan kajian sama, laporan media terhadap ‘kelemahan’ negeri Pakatan Rakyat juga semakin kurang mendapat kepercayaan masyarakat.

“Terdapat kesangsian yang tinggi terhadap percanggahan pendapat dalam kalangan parti-parti dalam PR dan kelemahan dalam pentadbiran yang didedahkan oleh media massa,” menurut ringkasan laporan kajian tersebut.

Dalam isu sama, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad ketika mengulas laporan tersebut, menjangkakan pengundi dalam PRU-13 nanti akan mengambil kira isu integriti dan kemampuan PR mentadbir negara sekiranya diberi peluang nanti.

“Ya, saya rasa soal integriti dan kredibiliti merupakan isu utama dalam pilihan raya yang akan datang ini.

“Ianya bukan soal Melayu bergaduh dengan Cina atau Islam dengan bukan Islam, tetapi persoalan nak dapatkan pemimpin yang berintegriti yang mempunyai kredibiliti dan mempunyai kemampuan untuk membentuk sebuah kerajaan yang bersih daripada segala jenis rasuah,” katanya kepada TV Selangor.

66 comments:
Write comments
  1. ini bermaksud, majoriti rakyat x lagi mampu 'dibutakan/ditololkan' oleh utusan n media prima sdn bhd...

    ReplyDelete
  2. Benar sekali kajian mndapati 'laporan' akhbar milik UMNO yg memberi liputan buruk kpd negeri2 dbawah kerajaan PR,tidak lagi dpercayai oleh rakyat Malaysia. Contohnya akhbar Utuskesian melaporkan Kelantan msikin, tapi sebahagian besar rakyat Malaysia yg brkunjung ke Kelantan mndapati keadaan negeri/rakyat dsana lebih baik dr sesetengah negeri lain dlm Malaysia. Akhbar Utuskesian melaporkan kaum cina marah kpd PAS, tapi bila pergi sendiri ke sana, ndak adapun cina marah malah ada pemimpin dr kaum cina tolong kempen bg pihak PAS. Ndak pernah barlaku sabalum ini,bah. Aku dr Kota Belud ini pun suka pergi Kelantan selalu. Sejuk mata mmandang dan betul le CAHAYA islam sabenarnya menyinari dbumi bartuah itu.

    ReplyDelete
  3. Anonymous said...November 7, 2012 9:38 AM

    Sabah yang terang-terang negeri termiskin di Malaysia tak pula disiarkan oleh UTUSAN Melayu laknatullah!

    ReplyDelete
  4. APA TUNGGU LAGI TUKAR... KITA MAU PEMIMPIN YG yang berintegriti yang mempunyai kredibiliti dan mempunyai kemampuan untuk membentuk sebuah kerajaan yang bersih daripada segala jenis rasuah,” DEMI RAKYAT, UNDILAH PAKATAN RAKYAT (PR).

    ReplyDelete
  5. dengar guruh, setempayan air dicurahkan??!!

    walau duit tunai hampir 4 billion (dalam audit baru2 ni), Sabah mmg bermasalah dari aspek muka bumi. negeri bergunung-ganang. jalan berliku2! bila hujan, tempat2 rendah bertakung air & jalan rayanya mudah runtuh! sedih, walau rakyat sabah ramai berkereta baru. KAPAL TERBANG MASIH PENGANGKUTAN UTAMA SEBENARNYA.

    berbeza dgn Sarawak yg memiliki tanah yg landai & jalannya lurus2.

    fikirkan sejenak! apa jadi dengan pengurusan berintegriti di Selangor? Penang? Kedah?? menipu ketika diaudit! walau rezab cair tak tinggi spt Sarawak (duit tunai lebih 18 billion), MB Selangor cepat2 diiktiraf MB cemerlang mengalahkan Nik Aziz??!! tak bayar hutang tuu..tapi kata mampu & boleh buat mcm2!!

    integriti?? apa ke jadahnya jika gaji seringgit, tapi ada jet! kereta mewah! memiliki mahligai mewah di PJ dan Segambut! ada simpanan tunai yg membahagiakan di luar negeri!! (semua tu nama orang lain termasuk Shamsidar di Israeli bank)..

    kamaruddin Jaafar (pemilik Harakah) juga memiliki wang jutaan USD di Israeli Bank..SO, MEMANG INTEGRITI LAA

    rupanya PR buhong jak! mangarutbhakalakau!!!!!

    ReplyDelete
  6. Anonymous said...November 7, 2012 9:58 PM

    Bagusnya pemimpin-pemimpin BN semua miskin belaka termasuk anak Mahathir yang ada kilang arak di Filipina pun miskin bukan begitu!

    ReplyDelete
  7. Itulah syaitan jangan dekati apatah lagi dijadikan pemimpin so kita tukar ini kerajaan ke PR.

    ReplyDelete
  8. Masalah dalam pemimpin ini perlu diselesaikan sebaiknya. Buktikan kepada rakyat yang mana BN itu adalah pilihan yang terbaik untuk mereka.

    ReplyDelete
  9. Tidak perlulah terpedaya dengan permainan pembangkang sekarang yang cuba untuk menyerang peribadi pemimpin BN. Seperti apa yang dilakukan semua ini. Ini cuma cara mereka meraih sokongan sebenarnya. Tapi tidak ada pun untuk kebaikkan rakyat.

    ReplyDelete
  10. mindset pembangkang tetap mindset pembangkang.

    ReplyDelete
  11. Pembangkang ptin kosong penuh retorik

    ReplyDelete
  12. Kegagalan Selangor menyediakan perancangan pengurusan air yang efektif di negeri menyebabkan negeri paling kaya di Malaysia bakal menghadapi krisis air yang teruk menjelang 2014. Ia adalah amat benar tetapi malangnya kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menghidapi sindrom penafian yang serius.

    ReplyDelete
  13. kegagalan kerajaan PAS di Kelantan menyediakan bekalan air yang bersih kepada rakyat negeri itu juga adalah satu realiti pahit yang terpaksa diterima. Walaupun berdegar-degar mencanangkan slogan 'Membangun Bersama Islam' dan 'Negara Kebajikan' namun nilai-nilai tersebut tidak langsung menjadi agenda utama PAS yang menjadikan politik kepartian sebagai asas perjuangan mereka.

    ReplyDelete
  14. PAS hanya mahu mendapat kuasa politik semata-mata tetapi apabila rakyat memberi mereka amanah untuk memerintah, kacau bilau pentadbiran negeri dibuatnya dan akhirnya negeri menjadi mundur dan corot dari segi pencapaian negeri. Pembangkang gagal mengangkat agenda yang lebih besar dan penting iaitu program pembangunan negara dan kesejahteraan rakyat

    ReplyDelete
  15. Anonymous said...November 8, 2012 3:26 PM

    kegagalan kerajaan PAS di Kelantan menyediakan bekalan air yang bersih kepada rakyat negeri itu juga adalah satu realiti pahit yang terpaksa diterima.
    ( Di Sabah masalah air pun sama terutama di luar bandar dan bila rakyat minta bekalan air terawat Najib bagi tangki 1Malaysia suruh tadah air hujan seperti dalam budget tahun depan. Macam filem aku yang berhormat lakonan Jamali Sadat, rakyat minta baja suruh kutip tahi lembu di tepi jalan bila kalah baru sedar nak membela rakyat)

    ReplyDelete
  16. Anonymous said...November 8, 2012 3:26 PM

    Kegagalan Selangor menyediakan perancangan pengurusan air yang efektif di negeri menyebabkan negeri paling kaya di Malaysia bakal menghadapi krisis air yang teruk menjelang 2014.
    ( Senang saja itu atasi masalah air suruh Najib bagi tangki air 1Malaysia suruh tadah air hujan macam Najib lakukan terhadap rakyat Sabah dan sarawak barulah 1Malaysia namanya.)

    ReplyDelete
  17. Dalam kajian UM juga, disebutkan RPK pada 29 May 2012 telah mendedahkan bahawa beliau menerima dokumen2 penting dari seseorang yang pernah berkhidmat di Jabatan Pencegahan Rasuah dan dokumen2 itu menunjukkan korupsi Azmin Ali dengan pemilikan harta yang berjuta-juta semasa beliau masih berkhidmat dalam kerajaan pada tahun 1995 sebagai setiausaha sulit Anwar.

    Menurut RPK dokumen berkenaan bukan saja bakal menjatuhkan imej Azmin Ali tapi imej Anwar Ibrahim akan turut terpalit. Salah satu yang menarik ialah Azmin Ali menerima sebanyak RM15,000 setiap bulan dari boss Berjaya Group, Vincent Tan. Pheww..betul ke? RM15,000 di tahun 1995 banyak beb !

    ReplyDelete
  18. Anonymous Nov.9 2.58 PM, senangnya tuduh orang hanya dari pendedahan RPK. Nanti tel. RPK di London, tanya dia semua yang didedahkan itu berapa kes sudah dijatuhi hukuman oleh mahkamah. Jika tidak ada, anda telah terlibat secara langsung menyebarkan fitnah. Fitnah perosak Masyarakat dan Negara.

    ReplyDelete
  19. Anonymous said...
    November 7, 2012 9:58 PM

    BARU SETAHUN JAGUNG SUDAH BERI SERATUS...UMNGOK BAJINGAN NEGARA 54 TAHUN HANYA DAPAT RM 500 SAHAJA..ITU PON SEBAB SUDAH BERKEADAAN NAZAK BARU NAJIB MEROYAN2 KESANA SINI BERLAGAK UMPAMA DUIT DARI KOCEK NYA...INI KAH YANG ENGKO BANGGA2KAN ....HANYA ENGKO YANG BANGANG SAJA YANG UMNGOK BAJINGAN NEGARA ITU BAIK....TAPI DIA LAH PENGKHINAT NEGARA DAN BANGSA DENGAN MENYELEWENGKAN HARTA NEGARA DAN RAKYAT MISKIN BERBILLION LENYAP...SUDAH TAHU DIA PENYAMUN PON ENGKAU MASIH SANGGUP BERSENGKONGKOL DAN SYUBAHAT DENGAN MEREKA.....SEDAR LAH SEBELOM TERLAMBAT...ABU KAN DIPRU13....

    ReplyDelete
  20. BUKAN SAHAJA ISU RUMAH MURAH DI PP TAPI MENYELURUH TERMASUK LAH DI NEGERI2 KUBU KUAT UMNGOK BAJINGAN NEGARA SEHINGGA KINI PON MASIH TIDAK SELESAI...MALAHAN RUMAH2 YANG MEWAH BAGAI KAN CENDAWAN TUMBUH SELEPAS HUJAN...HINGGA TIADA PEMBELI NYA ...MELEBIHI PERMINTAAN...INI LAH PERMAINAN UMNGOK BAJINGAN NEGARA NAK UNTUNG BESAR TIADA MENGAMBIL PEDULI RAKYAT NYA YANG MISKIN DAN SUSAH.....JANGAN LAH ENGKO INGAT SEMUA RAKYAT DI MALAYSIA BERGAJI MACAM ENGKO PULUHAN RIBU RINGGIT SEBULAN...MEMANGLAH TIDAK TERJEJAS...WALAU PON BARANG KEPERLUAN NAIK BERLIPAT GANDA...FIKIR2 KAN LAH YANG BERPENDAPATAN DI BAWAH RM 1000 SEBULAN....HARGA RUMAH MAMPU MILIK YANG DIWAR2KAN UMNGOK BAJINGAN NEGARA RM200.000.00 ....BERFIKIRLAH SEBELOM LEBIH PARAH LAGI....KUBURKAN PARTI UMNGOK BAJINGAN NEGARA DIPRU13.....

    ReplyDelete
  21. pembangkang dinegeri2 Pakatan, buat camne pun dia org tetap x akan bersetuju. Dia org hanya akan bersetuju jika bn perentah negeri tersebut. Klau kerajaan negeri x buat apa2 kesalahan, akan diada2 kan apa yg tiada. Teringat filem hangtuah lakonan arwah p.ramlee, pateh karma wijaya berkata (utk memfitnah hangtuah) 'klau x ada kita ada2 kan'. Inilah gelagat dia org, sebijik mcm pateh karma wijaya. Buat x layan jer, dia org diibaratkan anjing menyalak bukit. Lama2 menyalak akan diamlah (setelah sakit tekak). Yg penting, kita terus tunjukkan kecemerlangan kita perform...

    ReplyDelete
  22. Tidak hairan ada yang melompat parti. Walau apa pun, kami menantikan perkembangan selanjutnya.

    ReplyDelete
  23. Perosak parti harus dilucutkan dari senarai.

    ReplyDelete
  24. Rakyat harus beranikan diri untuk membuat perubahan. Undilah parti yang boleh membawa perkembangan dan bukan melalui kata-kata sahaja.

    ReplyDelete
  25. BN masih parti kuat, jika nak bertukar kerajaan, rasa-rasa pembangkang harus buktikan kebolehan melalui aksi.

    ReplyDelete
  26. PATI akan mendorong BN terus berkuasa jika benarnya projek ic muncul di Sabah dan seluruh Malaysia.

    ReplyDelete
  27. para pemimpi perlu tingkatkan integriti mereka.

    ReplyDelete
  28. teruskan usaha mendapatkan lagi sokongan rakyat.

    ReplyDelete
  29. Pemimpin BN harus menjaga nama baik BN.

    ReplyDelete
  30. Masalah dalam Parti harus segera di selesaikan, agar BN tetap kuat.

    ReplyDelete
  31. Parti pembangkang juga banyak masalah dalaman. Lagi terus mungkin.

    ReplyDelete
  32. 1. Kerajaan PKR Selangor baru-baru ini telah mewartakan untuk melelong 5 aset PKNS iaitu:

    Menara PKNS Petaling Jaya (RM 90 juta)
    Pusat Konvensyen Shah Alam (RM 97 juta)
    Kompleks PKNS Shah Alam (RM 85 juta)
    Kompleks PKNS Bangi (RM 42 juta)
    Wisma Yakin (RM 7 juta)

    ReplyDelete
  33. 2. Dengan jumlah keseluruhannya adalah RM 321 juta.

    ReplyDelete
  34. 3. Tindakan ini telah menyebabkan beberapa NGO dan persatuan bertindak balas terhadap TS Khalid Ibrahim serta menyifatkan tindakan itu mencabul matlamat asal penubuhan PKNS untuk memastikan pembangunan sosioekonomi rakyat dapat dibangunkan dengan seimbang.

    ReplyDelete
  35. 4. Apabila premis-premis ini terjual, pemilik baru sama sekali tidak akan memikirkan tanggung jawab sosial serta nasib penyewa bumiputera terutamanya.

    ReplyDelete
  36. 5. Exco negeri Selangor yang terdiri daripada 5 orang bukan bumiputera terutamanya Teresa Kok yang memegang portfolio Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan ternyata menjadi dalang disebalik kejadian-kejadian yang berlaku di negeri Selangor ini.

    ReplyDelete
  37. 6. Ternyata walaupun Menteri Besarnya adalah dari orang Melayu namun tindakan beliau dikawal oleh DAP sebenarnya.

    ReplyDelete
  38. 7. Sekiranya tindakan TS Khalid adalah untuk menambahkan pendapatan negeri seperti yang dibangga-banggakan di dalam laporan audit, maka beliau bukanlah seorang tokoh korporat yang bijak.

    ReplyDelete
  39. 8. Sepatutnya, PKNS perlu menambah aset yang dipegang untuk menjamin kesejahteraan ekonomi rakyat Selangor.

    ReplyDelete
  40. Pengundi Pakatan akan merosot.

    ReplyDelete
  41. Pakatan selama-lamanya jadi pembangkang saja.

    ReplyDelete
  42. integriti buruk pemimpin2 Pakatan Rakyat tidak memberi kesan?? kehulu kehilir minta derma dari rakyat miskin, tapi pemimpin2nya hidup mewah dan tersengih2 dalam jet mewah..

    ReplyDelete
  43. sehingga hari ini pemimpin2 Pakatan rakyat masih gagal menjawab dari mana datangnya dana untuk membiayai kemewahan mereka..

    ReplyDelete
  44. Kempen PR di Sabah Guna Private Jet dan Chevrolet Colorado

    Banyak betul wang yang dimiliki oleh Pakatan Rakyat sejak mentadbir 4 buah negeri. Mereka boleh beli bas mewah yang dilengkapi kerusi urut Ogawa di dalamya. Mereka boleh beli treler lengkap dengan kelengkapan pentas ceramah. Pemimpin-pemimpin bebas ke sana ke sini berceramah dengan menaiki jet peribadi. Pengawal-pengawal peribadi lengkap bersenjata untuk menembak orang awam. Terbaru Pakatan Rakyat telah membeli pula pacuan 4 roda berjenama Chevrolet Colorado. Tidak pastilah berapa harganya, tapi takkanlah semurah Proton Preve kan? Nombor plet kenderaan pula yang bernombor PRU13 sudah diluluskan oleh JPJ ke?

    ReplyDelete
  45. Kempen PR di Sabah Guna Private Jet dan Chevrolet Colorado

    Kenderaan ini dibeli sempena pelancaran "Jelajah Sumpah Rakyat, Kembalikan 40juta Hak Rakyat Sabah" yang diusahakan oleh AMK. Majlis berkenaan yang berlangsung di sebelah petang tadi telah disempurnakan oleh Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim dan Presiden PKR, Wan Azizah Wan Ismail. Jadi dengan segala kemewahan dan pembaziran yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin PKR, layakkah mereka menjelajah ke seluruh pelusuk negara menuntut hak rakyat dikembalikan walaupun hasil siasatan SPRM dan ICAC mendapati tidak ada elemen rasuah dalam kes berkenaan?

    ReplyDelete
  46. Kempen PR di Sabah Guna Private Jet dan Chevrolet Colorado

    di mana agaknya Pakatan Pembangkang memperolehi dana yang cukup besar untuk menampung segala perbelanjaan dalam menghadapi PRU yang bakal diadakan tidak lama lagi. Siapalah agaknya penyumbang dana terbesar mereka ini yang sangat-sangat bermurah hati.

    Jika dikatakan Pakatan Pembangkang tiada memperolehi sumbangan dana yang besar terutamanya daripada Soros yang sebelum ini digembar-gemburkan oleh kebanyakan blog dan portal, adakah mereka ini mengusahakan sebarang perniagaan yang menghasilkan keuntungan berskala besar?

    Perniagaan apakah agaknya yang boleh memberikan keuntungan berskala besar dalam masa yang singkat? Sindiket pengedaran dadah? Bisnes hartanah? Pelacuran?

    ReplyDelete
  47. terrorist said...November 16, 2012 3:10 PM

    integriti buruk pemimpin2 Pakatan Rakyat tidak memberi kesan?? kehulu kehilir minta derma dari rakyat miskin
    ( Kalau UMNOGOK minta sedekah dari rakyat lepas PRU13 dengan mengenakan GST seperti yang Najib janjikan kalau tidak negara bangkrap kata Idris Jala ok pula? Ini lah kerajaan yang tidak tahu mengurus ekonomi negara!)

    ReplyDelete
  48. Anonymous said...
    November 16, 2012 6:10 PM

    jangan harap pembangkang akan hapuskan cukai 100% jika mereka memerintah.. ingat senang dia mahu hapuskan itu ini?? 3 janji mereka saja sudah mencecah rm200 billion.. mana mereka mahu korek dana untuk tunaikan janji2 mereka semua??

    ReplyDelete
  49. Chief Minister, Datuk Seri Musa Haji Aman said the Barisan Nasional (BN) government would continue to make it a priority to fulfill its promises to the people and attend to their problems.

    ReplyDelete

  50. He said the Prime Minister, Datuk Seri Najib Tun Razak, was a clear example of this as he continuously meets the grassroots during walkabouts.

    ReplyDelete

  51. The leaders of the country are confident in meeting the people face-to-face because they can fulfill the promises made to the rakyat.

    ReplyDelete

  52. In this way, the people can air their problems directly so that the leaders can solve them immediately,” he said this when launching the Libaran Umno branch cluster meeting .

    ReplyDelete

  53. Musa said it was different from the opposition leaders who often made empty promises because they could not honour them.

    ReplyDelete

  54. He said they were more interested in getting the power to rule and not in defending the interests of the people as shown by what has happened in states controlled by the opposition.

    ReplyDelete

  55. Meanwhile, Musa who is also the Sabah Umno chief, reminded party members in the state not to be excessively concerned by the choice of candidates in the upcoming general election.

    ReplyDelete
  56. He said they should focus all their efforts in updating the BN party machinery in order to ensure the people returned the mandate to the ruling government.

    ReplyDelete

  57. Furthermore, he said if they were caught up with the issue of candidates, they would not be able to focus on serving the people.

    ReplyDelete

  58. “The choice of candidates in BN is determined by the leadership so let us all wait. What is important is for us to work harder to make sure the party remains strong and our party machinery is regularly updated.

    ReplyDelete
  59. “I believe the BN candidates who will be chosen are winnable candidates. So don’t think of personal interests but think of the party and serving the people,” he said.

    ReplyDelete

  60. He reminded members to always stay united especially at the grassroots level and to avoid trivial issues that can destroy the party’s strength.

    ReplyDelete
  61. “If there are problems, we should solve them amicably bearing in mind that we must not destroy party unity by exaggerating small issues.

    ReplyDelete
  62. Musa also stressed that Umno will be BN’s backbone and to work hard to assure the ruling government stayed in power in Sabah.

    ReplyDelete
  63. He said Umno and the component parties of BN will prove that BN is the best choice for the people through its continuous development programmes.

    ReplyDelete
  64. Musa expressed his confidence that Sabah will continue to grow especially in the rural areas due to the commitment of the government led by Prime Minister, Datuk Seri Najib Tun Razak.

    ReplyDelete

  65. He said the BN government ensured development for all irrespective of their faith and political ideologies.“That is the BN concept of serving the people.

    ReplyDelete

  66. The elected representatives of BN will always work hard to serve the people because they know they have been voted by the people and so it is their responsibility to serve them,” he added.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.