Friday, November 2, 2012

Nazri Didesak Lepaskan Jawatan Menteri?



Rafizi Ramli hari ini mencabar Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz untuk bersikap “gentleman” dan mengikut jejak langkah rakan Kabinet, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dengan mengambil cuti berikutan dengan hubungannya dengan peniaga balak Sabah, Michael Chia.

Menurut Rafizi, satu laporan akan dibuat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Nazri dan keluarganya pada Isnin ini, dengan tuduhan Chia memberi anak menteri tersebut kenderaan mewah bagi membebaskan dirinya dari tuduhan rasuah.

“Saya rasa ia hanya memalukan pada Nazri jika Shahrizat dilihat lebih berani dan bertanggungjawab.

“Jadi jika dia (Nazri) seorang pemimpin, jadi seorang “gentleman” dan ikut jejak Shahrizat, ambil cuti sementara siasatan sedang dibuat,” kata pengarah strategi PKR itu di sidang media hari ini, kali kedua semenjak semalam.

Chia baru-baru ini dibersihkan namanya dari tuduhan rasuah melibatkan Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman selepas badan pencegahan rasuah Hong Kong mendapati beliau cuba untuk menyeludup wang ke Malaysia, adalah “dana politik” untuk Umno Sabah dan bukan wang peribadi Musa.

Rafizi memberitahu Nazri, yang baru-baru ini menggelarkan dirinya sendiri sebagai “menteri undang-undang nombor satu”, mungkin akan didapati bersalah kerana beliau adalah menteri yang memberitahu Parlimen bahawa Musa telah dibebaskan dari tuduhan rasuah.

Dengan mengumumkan Musa bebas dari tuduhan rasuah, Rafizi menambah, Nazri secara tidak langsung membebaskan Chia juga, walaupun gagal mengemukakan siasatan kepada kedua-dua individu berikut, sama ada dari SPRM atau dari Suruhanjaya Bebas Pencegahan Rasuah Hong Kong (ICAC).

“Jika apa yang kami katakan tidak benar, dedahkan semuanya, Nazri, Jabatan Peguam Negara dan SPRM, semua harus dedahkan kertas siasatan mereka bahawa mereka mendakwa Chia tidak melakukan kesalahan tersebut,” kata Rafizi lagi.

“Kami tidak akan hanya ikut kata Nazri bulat-bulat, kami juga mengalami pengalaman yang sama sebelum ini semasa kes NFC. Kita mesti buktikan bahawa ICAC telah membersihkan Chia, dari Hong Kong sendiri.

” Rafizi tidak bersetuju dengan kenyataan Nazri semalam bahawa tidak ada perselisihan kepentingan apabila anaknya menggunakan Hummer milik Chia, dengan mengatakan Nazri mempunyai pengaruh yang kuat dalam Parlimen.

“Dengan kenyataannya di Parlimen, yang membersihkan nama Chia ke atas pertuduhan tersebut, ia membawa pengaruh dalam kenyataannya, lebih dari SPRM sendiri,” katanya lagi.

Dengan Nazri mengisytiharkan kes Musa-Chia telah ditutup, ia bagaimanapun tidak ada kenyataan dari SPRM atau ICAC.

Apabila ditanya tentang tuduhan Rafizi semalam, Nazri semalam tidak menafikan atau mengatakan bahawa anaknya menggunakan Hummer milik Chia, sebaliknya beliau berkata tidak ada salahnya jika ianya betul.

Menteri senior itu juga berkata tidak perselisihan kepentingan dalam hal ini, dan mengatakan beliau tidak menyiasat atau membersihkan nama Chia dalam kes rasuah itu.

“Keterangan Nazri tidak masuk akal langsung, dan saya lebih ‘gentleman’ dari dia kerana saya berani memilih jalan ini dan bersuara, dan tidak berlindung di sebalik imuniti ahli Parlimen.

“Dan saya rela untuk dihadapkan ke mahkamah,” kata Rafizi yang kini menghadapi dua kes dalam pendedahannya terhadap NFC — kerana tuduhan fitnah Shahrizat, dan melanggar undang-undang bank.

Pada awal sidang media, Rafizi memaparkan tujuh video pengintipan sebagai bukti tambahan dengan video semalam yang menunjukkan keluarga Nedim menggunakan kenderaan mewah Chia.

Video itu menunjukkan perjalanan Hummer tersebut dari kediaman kondominium mewah di Damansara Heights itu, di mana Nedim dan keluarganya dikatakan tinggal di rumah tersebut.

Rafizi juga menunjukkan dalam video tersebut kereta Audi hijau, yang didakwa dipandu oleh Nedim, dan Toyota Vellfire hitam yang dipandu oleh isterinya.

Menurut Rafizi, kenderaan Hummer tersebut selalunya digunakan oleh pemandu peribadi keluarga dan pengawal peribadi mereka dan digunakan untuk kenderaan ‘menyimpan barang’.

Bagaimanapun, tidak ada satu video memaparkan Nedim atau ahli keluarganya. -TMI

213 comments:
Write comments
  1. Anwar USD39 million JETNovember 2, 2012 at 11:01 PM

    so macam mana pula dengan Anwar yang dapat Jet percuma dari Datuk Mohd Taufik Omar?? kenapa tidak buat laporan SPRM? kenapa tidak minta RCI ditubuhkan? dan kenapa tidak desak Anwar dedahkan apa hubungan dia dengan Datuk Mohd Taufik Omar?? makin hari makin BODOH pula Pakatan Rakus ni..

    ReplyDelete
  2. Anwar USD39 million JETNovember 2, 2012 at 11:04 PM

    Azmin bukan sahaja ada Ferrari malah ada kaitan dengan timber tycoon dari Sarawak Tauke Wong, tidak pula Rafizi bising.. kalau pembangkang rasuah, HALAL ka? bagus orang macam Rafizi ni dibuang negara.. menyusahkan orang saja.. mau banteras rasuah tapi bersikap double standard..

    ReplyDelete
  3. Anwar USD39 million JETNovember 2, 2012 at 11:06 PM

    Belum pun memerintah, Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat telah mempamerkan cara hidup mewah mengatasi kedudukan mereka sebagai pembangkang di negara ini, lengkap dengan bas dan jet mewah untuk ke mana-mana. Apatah lagi dengan Anwar sendiri memiliki tidak kurang dari tujuh orang pengawal keselamatan yang mengiringinya pada satu-satu masa. Senario ini semakin jelas di mata rakyat jelata sejurus selepas melihat gambar Anwar dan pemimpin PR lain yang dimuat naik oleh Tian Chua di laman sosialnya. Kelihatan mereka semua tersengih-sengih bangga dan teruja sekali menaiki jet mewah untuk ke Sabah, Sarawak dan Labuan sempena menyambut Hari Malaysia.

    Ketika diasak dengan pelbagai persoalan, Anwar, Tian Chua dan Nurul Izzah masing-masing memberikan jawapan yang berbeza. Kata Anwar, jet tersebut adalah ditaja oleh ‘kenalannya’. Sementara Nurul Izzah pula berkata ia dipinjamkan, tetapi Tian Chua pula dengan otak separuh bingai terlebih dahulu menyatakan yang ianya disewa. Namun kenyataan Tian Chua lebih tepat apabila Datuk Mohd Taufik Omar, Pengerusi Tjets Sdn bhd mengakui bahawa syarikat beliau telah menyewakan jet Dassault Falcon 900 yang bernombor N990BB itu kepada Anwar, dengan kos yang dirahsiakan. Kos menyewa jet mewah tentunya mahal. Walaupun si otak bingai Tian Chua cuba memperkecilkan jumlahnya dengan menyatakan ianya ‘murah’ tetapi ia tidak membawa makna bagi rakyat selagi butiran terperinci seperti invois, resit dan juga sumber kewangan yang digunakan untuk membayarnya tidak dibentangkan.

    Samalah seperti situasi yang cuba disensasikan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat hari ini. Mereka pertikaikan kenyataan Nazri yang bertentangan dengan kenyataan awal beliau, sedangkan mereka sendiri memberikan jawapan yang berbeza berhubung dengan isu Jet mewah ini. Tidak cukup dengan itu, mereka minta pula sumber kewangan (dana politik RM40 juta) itu didedahkan, sedangkan mereka sendiri merahsiakan butiran terperinci berkenaan dengan jet peribadi mereka.

    ReplyDelete
  4. Anwar USD39 million JETNovember 2, 2012 at 11:06 PM

    Jika wang sewaan dikeluarkan dari poket Anwar sendiri, maka Anwar perlu menjelaskan dari mana datangnya wang yang begitu banyak sedangkan beliau hanya bergaji seringgit. Jika dari poket kerajaan negeri Selangor, maka Khalid Ibrahim perlu menjelaskan kenapa wang rakyat Selangor digunakan untuk kepentingan parti politik PKR. Dan Jika ianya ditaja, iaitu dibayar oleh pihak lain seperti kata Anwar, maka Anwar bertanggungjawab kepada rakyat untuk mendedahkan penajanya sebagaimana pemimpin-pemimpin Pakatan mendesak pemimpin-pemimpin BN untuk mendedahkan penaja sumbangan politik RM40 juta ini.

    Dr. Hatta Ramli, Bendahari PAS Pusat yang turut berada dalam jet berkenaan juga wajib menjelaskan kepada penyokong PAS dan rakyat sekalian tentang sumber penajaan jet tersebut. Sudah tentu rakyat juga ingin tahu dan ingin pastikan yang ianya bukan diambil dari Soros atau derma ikhlas yang disumbangkan oleh penyokong-penyokong PAS yang terpedaya dengan ungkapan pemimpin-pemimpin PR kononnya parti mereka miskin dan tidak ada sumber dana. Begitu juga jika ianya dipinjamkan, dedahkan siapakah yang begitu baik hati, pemurah lagi kaya raya untuk meminjamkan sebuah jet mewah kepada Anwar.

    Entah kenapa begitu sukar bagi pemimpin-pemimpin PR untuk menangani persoalan mudah mengenai jet ini ketika mereka bersungguh-sungguh cuba memperlihatkan ketelusan pimpinan mereka dengan mempolitikkan hasil siasatan ICAC dan SPRM. Jika pinjaman atau tajaan atau sewaan jet berkenaan adalah mengikut prosedur dengan sumber kewangan yang sah dan halal, kenapa PR begitu sukar untuk bersikap telus? Apakah yang ingin mereka sembunyikan sehingga begitu gelabah dalam memberikan jawapan kepada umum?

    Dan kenapa penyokong-penyokong PR tidak mempersoalkan perkara ini secara TERPERINCI? Apakah ketelusan hanya perlu di pihak BN, tetapi tidak dipihak PR? Jika pemimpin BN menerima dana dari pihak yang perihatin tehadap perjuangan BN, bukan main lagi dikutuk mereka, macam-macam persoalan dan pertikaian ditimbulkan, tetapi apabila pemimpin PR bermewah dengan sumber yang jelas haram atau diragui, tidak pula menjadi masalah kepada mereka. Seharusnya, penyokong-penyokong PR bangkit bersama dengan seluruh rakyat Malaysia menuntut PR menjelaskan isu jet peribadi ini dengan terperinci lengkap dengan dokumen-dokumen bukti bagi menepati perjuangan mereka menuntut kerajaan yang bersih, telus, adil dan berintegriti.

    ReplyDelete
  5. Anwar USD39 million JETNovember 2, 2012 at 11:09 PM

    menurut pendedahan blogger peraktoday, Azmin bukan hanya memiliki kereta mewah berkuasa tinggi, Ferrari sahaja. malah beliau dikatakan telah membeli Audi Q7. Banyak betul duit Azmin, ye?

    Menurut Azmin sendiri, wang tersebut datangnya dari Tauke Wong, tauke balak dari Sarawak. Itu dahulu. Kini, Azmin lebih “advance” kerana memiliki sumber dana dari luar negara. Khabarnya dari puak-puak Yahudi dan Zionis yang menyokong Anwar. Mungkin itu hasilnya “menjual isteri” kepada “pelanggan China Doll” yang juga seorang peliwat itu.

    RAFIZI TUTUP MATA KA YANG AZMIN ADA LINK DENGAN TAUKE BALAK DARI SARAWAK??

    ReplyDelete
  6. tak ada sebab nazri nak lepaskan jawatannya.

    ReplyDelete
  7. Walaupun dari semasa ke semasa, kepimpinan Pakatan Rakyat cuba menggambarkan yang mereka sangat bersih, hakikatnya pelbagai skandal dan penyelewengan yang berlaku di Selangor tidak lagi dapat disembunyikan.

    ReplyDelete
  8. Dari sekecil-kecil penyelewengan, sehinggalah melibatkan ratusan juta ringgit, para pemimpin Pakatan Rakyat, berebut-rebut hendak merompak dan menjarah negeri Selangor.

    ReplyDelete
  9. Gelagat mereka seolah-olah Pakatan Rakyat Selangor sudah sedar yang mereka tidak mempunyai peluang untuk terus menguasai Selangor selepas PRU13 nanti.

    ReplyDelete
  10. tidak sampai seminggu selepas pendedahan tentang perangai hodoh Faekah Husin, SETPOL Menteri Besar didedahkan.

    ReplyDelete
  11. eorang lagi pemimpin kecil PKR di Selangor telah dikesan melakukan penyelewengan yang boleh memalukan PKR dan Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  12. kerajaan Khalid Ibrahim di Selangor, telah melakuan penyelewengan yang bukan sedikit.

    ReplyDelete
  13. Pencurian dan rompakan harta rakyat di Selangor sekarang bukan lagi
    dilakukan secara tersorok di malam hari seperti skandal pasir oleh
    kerajaan pakatan Selangor, malahan ianya dilaksanakan secara
    terang-terangan di siang hari.

    ReplyDelete
  14. belum lagi pendedahan tentang penyalahgunaan dana negeri bagi tujuan
    peribadi dan tujuan parti politik. PKR dan DAP dikesan paling banyak
    menyalahgunakan dana negeri untuk kepentingan mereka.

    ReplyDelete
  15. Pakatan Rakyat khususnya Khalid Ibrahim perlu tampil menjelaskan keadaan bagaimana penyelewengan-penyelewengan tersebut memberi kebaikan kepada
    rakyat Selangor.

    ReplyDelete
  16. bgini la komen2 pencacai dan penjilat juborrr..

    ReplyDelete
  17. Jangan cabar hero kami...si "peniup trumpet". Satu lagi kerusi Parlimen BN akan tumbang. Kalau SPRM istihar tak ada kes..kuasa rakyat akan menjadi hakimnya.

    ReplyDelete

  18. Anwar USD39 million JET said...
    November 2, 2012 11:09 PM

    Hai, apalah nasib bn. satu demi satu pak menteriya terpalit dgn skandal, itu pun terdedah time2 PRU13 semakin mendekati rakyat malaysia. Nazri aziz yg mempunyai jawatan sbagai menteri undang2 pun terpalit dgn tuduhan rasuah?? Klau dah menteri undang2 pun terpalit (jika terbukti tuduhan terhadapnya betul), menteri lain2 'min bab aula' (lagi2 la patut utk terlibat dgn skandal). Ini menunjukkan bn sudah amat x relevan utk rakyat malaysia, & WAJIB ditukar seberapa segera dlm PRU13. Kita tamatkan sgala2nya dlm PRU13!...

    ReplyDelete
  19. Mungkinkah nasib Nazri juga akan menjadi seperti Shahrizat?baik tunggu dan lihat sajala..

    ReplyDelete
  20. mantera said...
    November 3, 2012 7:43 AM

    Lihatlah UMNO.. ada pemimpinnya merengkuk dlm penjara, ada yg menunggu tarih perbicaraan, ada yg dlm proses rayuan, ada yang terpaksa meletakkan jawatan dan ada yang terpaksa menambah dosa yg bertimbun kerana menipu rakyat.. mana baiknya imej UMNO, dimana motto rakyat dipayung..?? dimana slogan rakyat didahulukan.. semuanya retorik semata...mana-mana penyokong UMNO yg masih tak sedar... eloklah disedarkan.. jgn hanyut dan lemas sedangkan mereka sebenarnya boleh berenang dan diselamatkan..

    ReplyDelete
  21. Rafizi Ramli, Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat, yang juga individu yang bertanggungjawab dalam membongkarkan isu lembu NFC telah ditahan di bawah Akta Perbankan dan Institusi Kewangan (BAFIA) 1989 dan didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam.

    Kes dia ni masih berjalan lagi tapi masih sibuk cari bukti kesalahan orang lain.

    ReplyDelete
  22. Johari Muhamad iaitu pemberi maklumat mengenai Pusat Fidlot Nasional (NFC) kepada Rafizi turut menerima pertuduhan yang sama. Johari merupakan bekas kerani Public Bank, dikatakan salah seorang pemberi maklumat mengenai pembelian hartanah mewah yang didakwa dilakukan oleh keluarga Shahrizat di KL Eco City, Bangsar.

    Ha.ni yang bersubahat ni. pasti besar habuan dia dapat.

    ReplyDelete

  23. mantera said...
    November 3, 2012 7:43 AM

    org melayu dah tak termakan dgn politk mcm ni.. kelemahan UMNO kerana menyangka org melayu itu milik kekal UMNO.. kau bayagkan.. tanpa UMNO..Melayu mati atau merempat.?? tidak sesekali bro.. UMNO jika tanpa Melayu.. akan pupus.. so sapa yg memerlukan siapa.. Yayasan Selangor ni dulu pengerusi nya sapa..?? sebelum PR berkuasa.. inilah tempat melatih kadet UMNO.. mereka yg dipesongkan fikirannya.. aku tahu sebab BTN..!! PKNS pulak.. UMNO cuba menyerang dgn mendakwa PR menjual aset Melayu.. bor... dlm banyak kedai dan ruang niaga diPKNS.. sapa pemiliknya..?? sorang dua Melayu yg menguasai dan menyewa pada penaga Melayu dengan sewa yg mahal sedagkan mereka diberikan kouta melalui ketua bahgain UMNO..!!!.. itu yghendak dibetulkan oleh PR.. peluang utk bumiputra berniaga terbuka luas.. bukan dikuasai segelintir kroni..... jadi pada penyokong UMNO.. fikirkan lah betapa jahatnya UMNO pada bangsa Melayu dan Islam...

    ReplyDelete
  24. mantera said...
    November 3, 2012 7:43 AM


    Setiap yg dilakukan oleh kepimpinan PR mesti membawa nilai positif.. mana mungkin disaat kehangatan PRU13 pemimpin PR melakukan seperti yg didakwa oleh UMNO..!! Kalau UMNO aku percaya..!! PR sebenarnya sedang dlm proses membersihkan sarang-sarang 'sampah'.. yg sepatutnya telah dibuat awal awal lagi ketika meneraju negeri.. tapi kerana suasana ketika itu hangat, rancangan itu ditangguhkan..kepimpinan negeri tidak untung apa apa pun.. dlm eksais ni.. semata utk menaikkan taraf dan mempertingkatkan kualiti bagi kesenangan peniaga juga.. masalah yg dibangkitkan oleh uMNO.. itu masalah mereka sendiri.. yg sukar melihat org melayu yg selama ini ditindas dgn agen mereka(kroni) akan menjadi usahawan berjaya..dgn hasil usaha kerajaan negeri PR..

    ReplyDelete
  25. such a complicated things. By the way, i want to share this.
    9 Sejak PAS menguasai Kelantan Oktober 1990 hingga sekarang, salah satu propaganda kenegerian yang seringkali disebut-sebut oleh pemimpin PAS ialah kononnya rakyat negeri ini telah di anak tirikan oleh Kerajaan Pusat.

    Matlamatnya tidak lain dan tidak bukan, bertujuan untuk menyemarakkan lagi semangat kenegerian rakyat Kelantan disamping terus menanam kebencian umum terhadap UMNO yang menerajui Barisan Nasional (BN) di peringkat pusat.

    Hakikatnya, tak selamanya propaganda sedemikian mampu mempengaruhi rakyat jelata kerana banyak bukti yang terpampang di depan mata telah secara sendirinya menafikan dakyah PAS tersebut.

    Ambil satu contoh mudah dalam isu projek Pembangunan dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan (PTSK) di Lembah Sireh, antara tanggungjawab dan janji yang sepatutnya dilaksanakan oleh Kerajaan PAS Kelantan tapi gagal ditunaikan ialah pembinaan Jambatan Berkembar Sultan Yahya Petra.)---

    ReplyDelete
  26. Bagaimana dengan skandal RM2.5 juta Lim Guan Eng??

    ReplyDelete
  27. Telah didedahkan salah laku Guan Eng dalam pembabitan beliau dengan seorang wanita bernama Cik P dan Datuk JP.

    siapakah gerangan Cik P dan Datuk JP tu?

    ReplyDelete
  28. Cik P dikatakan terbabit secara langsung menjadi orang tengah diantara majikannya dan Lim Guan Eng menguruskan sewa dan kos ubah suai rumah Guan Eng di Jalan Pinhorn.

    ReplyDelete
  29. Lim Guan Eng menjual tanah dibawah harga pasaran kepada pihak syarikat Cik P sebagai timbal balik apabila rumah yang didiami oleh beliau ditanggung sepenuhnya oleh pihak syarikat Cik P.

    ReplyDelete
  30. Kenapa dan mengapa Cik P dan syarikatnya sanggup mengeluarkan wang yang banyak untuk kos membeli rumah RM2.5 juta dan kos ubah suai semata mata untuk didiami oleh Lim Guan Eng jika tidak menguntungkan mereka?

    ReplyDelete
  31. Kenapa dan mengapa Cik P dan syarikatnya sanggup mengeluarkan wang yang banyak untuk kos membeli rumah RM2.5 juta dan kos ubah suai semata mata untuk didiami oleh Lim Guan Eng jika tidak menguntungkan mereka?

    ReplyDelete
  32. Penyelewengan ini sehingga sekarang didiamkan,walaupun didedahkan oleh pemuda BN namun Guan Eng sehingga sekarang tidak berani untuk menjawab atau menafikan dakwaan kaitan dengan Cik P .

    ReplyDelete
  33. Me too.. i want to share this. At least people realize and didnt blind anymore to see who suppose to be win in the coming election.

    ----look! dah masuk 4 artikel ST pasal kabinet bayangan pakatan.

    straits times singapura begitu 'push' anwar untuk nyatakan kabinet bayangan.kerana apa ?

    kerana dorang nak anwar confirm kan memang terdapat DAP dalam pimpinan tertinggi.

    lagi satu pasal dorang ni tak percaya kat anwar.
    depan cakap lain belakang buat lain.

    jadi melalui straits times singapura, sekali lagi anwar didesak untuk nyatakan senarai kabinet.
    MEREKA NAK TAHU DAP DI MANA ?

    bukan setakat itu. mereka sebenarnya nak ikat anwar awal-awal, supaya tak menipu di kemudian hari.


    Singapore Straits Times undermined PM Najib’s claim for the ‘shadow Cabinet’ from Opposition.

    Salim Osman reasoned out why Anwar did not fulfill his promise of shadow Cabinet.

    1. Anwar formed a shadow Cabinet before 2008 general election.

    2. He repeated his promise in 2010, last year and in January this year. However, he failed to announce his shadow Cabinet line-up, which will be led by him as the prime minister in PR government.

    He explained that Malaysia is not a suitable country as compared to Britain and Australia .

    3. Anwar received a challenge from PM DS Najib that he should do as demanded by BN. According to the article,
    · The Opposition party were not in favour of revealing the shadow Cabinet to the public as these would invite more problems and risks.
    · It was a delicate matter to reach a consensus on power- sharing formula among the DAP,PAS and PKR.

    At this juncture, Salim favoured Opposition party.

    4. He wrote that DAP and PAS blamed Utusan Malaysia for fabricating the distributions of Cabinet ministers, (PKR 13 seats, DAP 10 seats and 8 for PAS).

    5. He further stated that Utusan Malaysia had rippled a racial sentiment in their political findings.

    · BN warned that Malay electorate would lose political power should Opposition took over Putrajaya with too many non-Malays given important portfolios like finance, trade, industry and defence. This could lead to the mistrust of opposition voters, as Anwar would be branded as a traitor for pawning out his race.

    · PAS would be accused of being a puppet to the ‘infidels’.

    · Anwar would definitely become the Prime Minister, since no other candidate can contest for it.

    7. Currently, DAP has been pushing for an investigation targeting at former PM Mahathir Mohamad, when Anwar was then the Finance Minister at that time. The case of scandal involved the loss of RM 30 billion of Bank Negara’s reserves through foreign exchange speculation in 1994.

    8. He doubted there would be a potential problem in the Cabinet line-up if investigation found out that Anwar got entangled in this scandal case. That was why PR had to avoid disclosing the issue of shadow Cabinet to the public. ----

    So how? remung2 dan fikir2 kan.. jgn oleh kerana kita untung sebap keluarga kuat dalam parti tu, terus lupak akan tnggjwb sebenr.

    ReplyDelete
  34. harap rakyat tak terbuai-buai dengan janji-jani kosong pembangkang. dah lima thun dok kt selangor tp msh tak da pun yg pmbngkang dah tepati jnji.

    ReplyDelete
  35. Satu penjelasan menarik.AKIDAH DI DAHULUKAN,minda di betulkan. Jika ini berlaku perubahan senang berlaku.lsu besar kita ialah minda lslam,akidah telah di rosakkan oleh media perdana.Kesannya MCA berani menghina hudud sedemikian rupa.ULAMAK membisu seribu bahasa tidak muncul di media perdana memberi penjelasan.Ulamak yg berilmu tidak di beri ruang dan peluang menjelaskan di media utama.Media utama negara berperanan merosakkan minda umat tentang lslam dan sebaliknya menabur fitnah yg bertentangan dgn lslam untuk menang pilihanraya.

    ReplyDelete
  36. November 3, 2012 9:29 AM :

    PR selangor masih sibuk 'membersihkan' kerosakan/tembirang oleh pemerintah terdahulu...

    ReplyDelete
  37. Dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011 bagi negeri Kelantan, ada mendedahkan realiti sebenar bahawa projek PTSK di Lembah Sireh itu hakikatnya penuh dengan pelbagai kelemahan meragukan malah masih terlampau banyak projek pembangunan yang dijanjikan tidak dilaksanakan.

    ReplyDelete
  38. Sehingga bulan November 2011, Laporan Audit juga mendedahkan Kerajaan PAS Kelantan telahpun menyerah hak milik tanah seluas 716.8 ekar secara pajakan 99 tahun yang bernilai RM318.29 juta kepada syarikat swasta tersebut tanpa melalui prosedur yang betul.

    ReplyDelete
  39. Tindakan Kerajaan PAS Kelantan yang secara cuai melakukan proses tukar hak milik tanah tersebut amat menimbulkan syak dan keraguan khalayak yang menuntut pihak SPRM serta pihak berkenaan melakukan siasatan terperinci bagi mendapatkan jawapannya.

    ReplyDelete
  40. sehingga kini juga beberapa projek pembangunan fizikal yang sepatutnya dilaksanakan oleh Liziz Standaco seperti sengaja tidak dilakukan konon atas alasan kenaikan kos bahan mentah dan sebagainya, sedangkan tanah seluas 716.8 ekar sudah menjadi hak milik syarikat swasta tersebut.

    ReplyDelete
  41. Projek pembinaan masjid yang bernilai bernilai RM20 juta, Jambatan Palekbang (RM150 juta) dan stadium tertutup wanita bernilai RM25 juta yang sepatutnya sudah siap dibina hingga kini bayang pun tidak kelihatan, sedangkan ia adalah antara syarat penting yang perlu dipatuhi selepas Kerajaan PAS Kelantan menyerahkan tanah seluas 716.8 ekar itu.

    ReplyDelete
  42. Kalau si Nazri tu penoreh getah, tak mau le si Micheal Chia tu bagi pinjam HUMVEE nya itu. Buang masa.
    Kita brcakap mengenai slahlaku yg jelas berlaku ddepan mata oleh sang menteri sombong ni, ramai pulak PENCACAI UMNGOKK kat sini dok buat cerita rekaan ilustrasi masing trhadap PR..kak kah kah lucu trasa pun ada. Panjang lebar cerita ilustrasi nya tu sampai trdedah pembohongan. Aku ndak sokong mana2 lagi, tapi nak tau jugak kes Nazri dgn Micheal Chia. Kita sama2 dengar, bah hanya jgn dok cerita yg karut2 pulak mngenai PR. PENCACAI UMNO BANGSAT ni seolah2 pencuri mereka nak tolong tetapi pelapor tu pulak ygmau diganyang. PELIK BETUL AKU

    ReplyDelete
  43. Anwar USD39 million JETNovember 3, 2012 at 11:29 AM

    Anonymous said...
    November 3, 2012 8:33 AM

    pemimpin2 BN rasuah ka? pemimpin pembangkang mana di dunia ini yang bila berkempen, didarat ada bas mewah menunggu, diudara pula ada jet mewah tersedia untuk beliau?? gaji seringgit pula tu.. haha

    ReplyDelete
  44. Macam dSelangor, dah UMNO tak boleh lagi curi pasir spt zaman mereka memerintah dulu, dhebohnya PKR curi pasir. Gila. Aku yg dok kat Selangor nampak pasir dcuri zaman Khir Toyo lagi terang2 dan siap dgn TONTO lagi utk ganggu JPJ atau beri amaran awal jika ada polis atau penguatkuasa tempatan. Pernah juga Pajero aku diikuti oleh TONTO dgn lajunya demi memberi maklumat kpd lori2 yg berkeliaran dgn kegiatan curi pasir. DDengkil nun, bukan kata pasir,bukit pun 'rebeh' dkerjakan.

    ReplyDelete
  45. Anwar USD39 million JETNovember 3, 2012 at 11:31 AM

    Anonymous said...
    November 3, 2012 8:38 AM

    itu tandanya pemimpin BN bersih.. kalau ada yang tidak kena dengan siasatan SPRM, macam mana ICAC boleh sependapat dengan SPRM? lain la macam pembangkang, cukup si Rafizi sorang buat siasatan kemudian dengan bangganya mewar2kan bahawa berdasarkan siasatan saya sia anu itu tidak bersalah..

    ReplyDelete
  46. Shahrizat yg sebat duit rakyat...Rafizi pula yg nak ddakwa.Gila punya UMNgokk.

    ReplyDelete
  47. Oh ya...Zahid Hamidi sebelum ni siap pergi haji dgn jet mewah. Isteri pergi dulu dan tunggu beliau dMekah. Lepas tu guna pula kenderaan Tabung Haji utk shopping peribadi. Balik dgn jet peribadi milik kroni tu jgak. Ada Pencacai umngokk tau. Memang ndak tau. Itu fakta. Jgn dok merapu mcm budak bodoh kat sini. Tak de sapa bawak isu pun dgn Zahid hamidi tu. Dah keperluan zaman sekarang. Pergerakan kena cepat. Tapi dr sudut SPRM,salah tu. Kalau pencacai tu cerdik lahh

    ReplyDelete
  48. Yg penting Laporan Ketua audit Negara ( LKAN) memuji pentadbiran kerajaan PR di empat negeri. Tadak seleweng wang, belanja brhemah dan dKelantan tu,ada lebih pulak dlm bajet kerajaan sebanyak lebihkurang 40 juta. Sama nilai dgn wang yg dseludup UMNO ke Sabah oleh Cina tu yg bermati2an dprtahankan oleh UMNgok.

    ReplyDelete
  49. Anwar USD39 million JET said...
    November 3, 2012 11:31 AM

    ko ni setakat pecacai kelas 3 jer... tak fakta..hanya berpandu utusan meroyan..ngan TV3 suku...rakyat tak bodoh laa..

    ReplyDelete
  50. Anwar USD39 million JETNovember 3, 2012 at 12:03 PM

    Anonymous said...
    November 3, 2012 8:48 AM

    apa nilai positif yang dibawa oleh kepimpinan PR? kehulu kehilir minta derma daripada rakyat miskin konon parti mereka miskin. tup tup dah dapat naik jet mewah dan beli bas mewah siap ada toilet yang boleh muat dua orang pula tu..

    ReplyDelete
  51. Anwar USD39 million JET said...
    November 2, 2012 11:06 PM

    ko sibuk pasal anwar..ko pendatang asing ka.....RCI belum selesai ko...Parti Setan Yang Dikenali...


    **NFC!!

    ReplyDelete
  52. Seperti kata Madey "Umno membusuk hingga ke usus".... sebenarnya dah berulat & meloyakan... baik kuburkan saja benda2 busuk ni spy baunya tdk menyakitkan hidung...

    ReplyDelete
  53. Anwar USD39 million JETNovember 3, 2012 at 12:07 PM

    blogger said...
    November 3, 2012 9:06 AM

    PAS sudah lebih 20 tahun memerintah kelantan, bila rakyatnya tanya bila masalah air bersih akan diselesaikan.. dengan mudah pemimpin2 PAS cakap bersabar.. masalah itu akan selesai 15 tahun akan datang...

    ReplyDelete
  54. Anwar USD39 million JETNovember 3, 2012 at 12:45 PM

    Anonymous said...
    November 3, 2012 11:55 AM

    bro kalau sendiri tidak ada fakta atau idea, baik tidak payah la bagi komen.. lagi nampak bodoh komen ko bro.. kalau kau bijak sangat, jawab la Jet Anwar.. jangan pura2 bijak tapi bodoh bertubi..

    ReplyDelete
  55. Anwar USD39 million JETNovember 3, 2012 at 12:46 PM

    Anonymous said...
    November 3, 2012 12:03 PM

    kenapa? apa sahaja yang Anwar buat tidak boleh dipertikaikan?? jangan jadi bodoh bro.. ketelusan bukan hanya perlu dipihak parti pemerintah.. pembangkang pun perlu juga bro..

    ReplyDelete
  56. Anwar USD39 million JET said...
    November 3, 2012 12:45 PM

    masa ANWAR jadi TPM, dia naik JET, tak ada pulak PAPER, MEDIA dan ORANG UMNO keecoh.. bila dia tak bersama UMNO... semua tak betul.. UMNO memang semua BETUL.. sewa jet ni tak pakai duit rakyat satu sen pun, kenape lah umno-bn tak memasal melalak macam kene sawan..ko bengong kena buasir

    ReplyDelete
  57. Anwar USD39 million JET said...
    November 3, 2012 12:46 PM

    cuba kau kira berapa kes Anwar menang saman...aku kira duit dia menang saman mampu beli jet yang berharga 50j...aku boleh senaraikan beberapa orang menteri BN yang ada jet dan helikopter..jangan pura2 bijak tapi bodoh bertubi..

    ReplyDelete


  58. Kalau Najib naik jet MAS perabih wang cukai rakyat hanya untuk percutian keluarga di Perth raya tahun lepas, tak apa! Kalau Najib pergi merisik menantu guna private jet kerajaan di Kazakhstan kunun atas urusan negara, tak mengapa! Kalau Najib guna wang pembayar cukai (bil ke atas Jab Perdana Menteri) bayar majlis pertunangan anak di Hotel Hilton, tak apa! Bini Najib beli cinicin berlian berharga RM24 juta, tak apa! Najib arahkan bawa keluar C4, tak apa! Oppsss sori ke situ pulak!Pendek kata, apa saja salahguna kuasa dan jenayah oleh pemimpin umno/BN, semuanya kira tiada kes!KPN pun boleh tutup fail. AG pun akan keluar statement bodoh....bla..bla..tiada asas dakwaan dll! Najib, hayat kau sebagai PM dan hayat umno tinggal nyawa2 ikan saja. SELAMAT MENUJU KE LUBANG KUBUR UTK UMNO/BN PRU13!!!!!!

    ReplyDelete
  59. Anwar USD39 million JET said...
    November 3, 2012 12:03 PM


    Yg hang dok kalut kat DSAI ni pasai pa?biaq p la kat dia nak naik jet ka,naik heli ka,naik belon ka,awat dia pakai duit hang ka??hang p jg no puak2 umnogok yg dok perabih duit rakyat p enjoy sakan......2 br la btoi.....hang pun sama bodo mcm umnogok......dah lama dah.....

    ReplyDelete
  60. Bila keena batang hidung sendiri...minta rakyat jngn buat spekulasi kerana negara ini ada proses undang2 yang hahahaha.....tapi bila DSAI ditelanjangkan siang dan malam disemua rangkaian media massa dibawah pengaruh UMNooo masa itu tidak fikir kah ada kena lalui proses undang2....hahahaha. din, din....sudah terlewat cakap fasal hal itu....lagi pun setahu sayao atau bodoh2 rkyat, rakyat boleh fikir kenapa satu orang taukey balak atau tawkey apa2 pun nak bagi barang bernilai SETENGAH JUTA kepada ANAK MENTERI. KENAPA TAUKEY TAK BAGI AKU PINJAM KETE BURUK DIA PUN. Kantoi lah INI KALI.

    ReplyDelete
  61. rafizi ni banyak merepek saja...jadi gentlemen lah apa lah...rafizi jangan2 angan2 mahu gantikan anwar selepas PR kalah dalam PRU13..

    ReplyDelete
  62. Mengulas penglibatan anggota pembangkang itu, Muhyiddin berkata: "Ini soal hukum, soal akidah. Tak kira siapa yang terlibat, kalau dia orang Islam, itu
    satu kesalahan. Sesuatu yang tidak harus dilakukan."

    Bagaimana pula kadang lembu jadi atas kondo, bagaimana pula yang rembat pula duit zakat

    ReplyDelete
  63. kalau PKR sendiri pun tidak bersih dari penyelewengan dan rasuah, tidak payah lah buang air liur mengata pasal pihak lain...

    ReplyDelete
  64. nazri tidak perlu pun melayan karenah rafizi ni yang buta...buta dengan penyelewengan pemimpin2 sendiri...

    ReplyDelete
  65. kalau memang anwar guna duitnya sendiri, mengapa beliau mengelak setiap kali isu jet peribadi ditimbulkan? mengapa mahu tukar topik?

    ReplyDelete
  66. pembangkang PR sekarang sudah ketandusan isu...sudah terdesak dan tertekan berikutan PRU13 yang makin hampir...

    ReplyDelete
  67. isu lama yang sudah selesai dipusing dan dikitar semula untuk mencari publisiti untuk menaikkan populariti pemimpin2 pembangkang PR...

    ReplyDelete
  68. jangan haraplah PR dapat merampas kerusi2 di sabah...BN sabah masih terlalu kuat bagi PR untuk dicabar...

    ReplyDelete
  69. PRU13 nanti akan menjadi pilihanraya yang terakhir buat anwar untuk bertanding...selepas itu, anwar akan hanya menjadi penonton...bukannya pemain...

    ReplyDelete
  70. rafizi ni tengah cari publisiti...mahu tanding jadi ketua umum PR yang seterusnya selepas Anwar sebab anwar akan bersar selepas PRU13 berikutan kekalahan PR untuk menawan putrajaya dan membentuk kerajaan baru...

    ReplyDelete
  71. rafizi kan pengarah strategi PKR..jadi mestilah pandai buat strategi untuk kumpul sokongan jika mahu jadi Ketua Umum PR nanti...bukan gitu rafizi? kepingin juga rafizi ada jet peribadi macam anwar...

    ReplyDelete
  72. anwar pun tiada bagi komen panjang sebab takut ditanya oleh wartawan mengenai jet peribadi...jadi dia hantar lah si rafizi ni...

    ReplyDelete
  73. janji2 PR tu hanya janji di mulut...tanya di selangor...ada kah janji2 PR dulu di selangor dilaksanakan? dana awam kena songlap adalah kan..

    ReplyDelete
  74. PR ni seronok sendiri saja...

    ReplyDelete
  75. cakap PR ni pun berbelit-belit...pusing sini pusing sana...

    ReplyDelete
  76. rafizi pula cuba mengaitkan kemewahan anak nazri dengan nazri...yang kaya tu, yang ada kereta tu anak nazri...bukannya nazri..tapi yang ada jet tu anwar..yang ada ferrari tu azmin...

    ReplyDelete
  77. tiada pula kedengaran suara2 pemimpin utama PAS dalam isu ini..barangkali PAS tidak mahu terpalit dengan dosa pembohongan PKR dan DAP...

    ReplyDelete
  78. rafizi ni mahu cover up kes beliau di mahkamah ni...pesongkan perhatian rakyat...pru13 makin terasa...hasut, kutuk dan janji...

    ReplyDelete
  79. tidak payahlah layan karenah si rafizi ni...dia dengan bos dia tu sama saja...cakap saja banyak, janji saja bertimbun...tapi hasil tiada...kosong...

    ReplyDelete
  80. PR di sabah masih lemah...pemimpin2 PR di sabah semua pun ayam mati...

    ReplyDelete
  81. pembangkang2 di sabah pun ayam mati...SAPP, Star tiada harapan menang..,PR lagi lah paling tiada harapan menang di sabah...

    ReplyDelete
  82. Sekarang ni Anwar nak naik jet dia punya pasal la. Bukan duit negara dan bkan duit engkau pencacai umngokk. Tapi kita brbincang sola NFC yg dseleweng oleh Shahrizat, RM40 juta wang rakya Sabah yg sepatut drasai oleh rakyatt Sabah tapi diTIBAI oleh UMNO. Sola MAS yg rugi walau tambang mahal tapi AAsia untung walau tambang free.Petani kat Kota Belud yg brpanas tapi TS Mokhtar kroni yg kaya atas angin DANNN banyak lagi kecelakaan UMNO. Lantak le Anwar nak jet mewah atau kapal selam mewah,asal jgn duit negara dan jgn duit engkau pencacai umngokk. Kalau nak jd BARUA UMNgokk pn,jgn sampai dtrtawakan.

    ReplyDelete
  83. Ya lah,sampai dok merepek dan merapu sana sini reka hal2 tak masuk akal pd Anwar, Lim g Eng, Kelantan dan ntah apa2 lagih. Tak ada klas nak buat cerita penglipur lara.

    ReplyDelete
  84. Jika PR gagal dSabah, CONFIRM msyarakat Sabah trdiri dr 95% PATI. Sure punyaa.

    ReplyDelete
  85. ini la org sabah tagap-tagap pindik nak PATI SABAH YG PUNYA..

    ReplyDelete
  86. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nazri Aziz pada Khamis menafikan beliau mempunyai sebarang kepentingan dengan mana-mana individu seperti yang didakwa parti pembangkang.

    ReplyDelete
  87. Beliau mengulas kenyataan Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang mendakwa mempunyai bukti hubungan Nazri dengan jutawan kayu, Michael Chia dalam penyiasatan tuduhan rasuah bernilai RM40 juta.

    ReplyDelete
  88. "Oh tidak, ia tidak benar, ia tidak benar. Chia ialah rakan. Saya tidak tahu jika dia dipinjamkan kereta untuk anak saya. Anda perlu bertanya kepada anak saya, "katanya ketika ditemui pemberita di Lobi Parlimen pada Khamis.

    ReplyDelete
  89. Nazri yang juga Ahli Parlimen Padang Rengas menegaskan bahawa beliau tidak mempunyai sebarang pengaruh ke atas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau badan kehakiman.

    ReplyDelete
  90. Rafizi sebelum ini telah mendedahkan bukti bahawa keluarga seorang menteri kanan mendapat manfaat terus daripada sumbangan Michael Chia.

    ReplyDelete
  91. "Anak kepada menteri kanan ini dan keluarganya mendapat manfaat melalui sebuah kenderaan mewah jenis Hummer hitam.

    ReplyDelete
  92. "Kenderaan mewah ini dianggarkan berharga lebih RM459,000 dan dimiliki oleh Michael Chia. Hak milik ini boleh disahkan melalui carian saman di laman MyEG," katanya.

    ReplyDelete
  93. Rafizi menjelaskan melalui kerjasama dengan Sarawak Report, PKR telah menjalankan siasatan sendiri untuk mengesahkan bahawa kenderaan mewah tersebut benar-benar digunakan oleh anak menteri berkenaan.

    ReplyDelete
  94. Beliau turut mendakwa tindakan menteri kanan itu mempertahankan Michael Chia yang sedang disiasat oleh SPRM telah menimbulkan perselisihan kepentingan kerananya yang menteri juga bertanggungjawab terhadap SPRM.

    ReplyDelete
  95. "Ini sudah cukup untuk menimbulkan keraguan bahawa ada unsur-unsur rasuah di antara menteri ini kerana cuba melindungi Michael Chia melalui kenyataan-kenyataan beliau kerana si tertuduh membiayai kenderaan mewah yang digunakan oleh anaknya," katanya.

    ReplyDelete
  96. Gelagat Rafizi Ramli yang khabarnya akan bertanding di kerusi Parlimen Pandan menentang bekas Presiden MCA, Ong Tee Kiat, semakin melucukan dan menjelekkan. Apakan tidak, dia seperti kehilangan punca dan terpaksa mencari sasaran lebih mudah seperti yang diajarkan oleh 'jurulatih-jurulatih' Zionisnya dengan membuat serangan kepada anak dan cucu salah seorang pemimpin UMNO, Nazri Aziz.

    ReplyDelete
  97. Janji Rafizi Ramli untuk membuat pendedahan menggemparkan dengan penayangan klip video bagi membuktikan tuduhannya bahawa wujud kaitan antara Nazri Aziz menerusi anak lelakinya, Nedim dengan seorang taukeh balak kontroversi, Michael Chia, bukan sahaja tidak ditepati, bahkan Rafizi jelas tidak memiliki bukti-bukti kukuh untuk menyokong tuduhannya itu. Untuk menunjukkan kononnya dia benar, dia mencabar Nazri Aziz untuk menyamannya.

    ReplyDelete
  98. Sebaliknya pertanyaan daripada para wartawan telah menyebabkan Rafizi Ramli terpaksa menamatkan sidang medianya dan kemudian bergegas meninggalkan sidang media yang dia sendiri aturkan!

    ReplyDelete
  99. Bagaimanapun, Rafizi Ramli yang sedang berhadapan dengan saman RM100 juta oleh Ketua Wanita UMNO, Shahrizat Abdul Jalil selepas Rafizi menfitnah bekas Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat itu mempunyai kepentingan secara langsung dalam NFCorps dan NFC yang terbabit dalam industri fidlot, masih mahu bercakap besar.

    ReplyDelete
  100. Cakap besarnya itu amat mudah difahami. Rafizi konon-kononnya cuba mengumpan Nazri Aziz agar bertindak terhadapnya dan dia kemudian akan membuat pendedahan di mahkamah.

    ReplyDelete
  101. Taktik sebegitu seringkali digunakan oleh Anwar Ibrahim yang akhirnya tiada sebarang bukti didedahkan, sebaliknya Anwar Ibrahim sendiri amat takut untuk memberikan keterangan bagi membela dirinya.

    ReplyDelete
  102. Sebelum ini, PKR kecoh dan membuat kenyataan kononnya Michael Chia telah ditangkap oleh ICAC Hong Kong kerana cuba menyeludup wang berjumlah RM40 juta untuk UMNO Sabah. Bagaimanapun, Nazri menjelaskan bahawa PKR hanya membuat fitnah memandangkan Michael Chia tidak pernah ditangkap atau ditahan oleh ICAC.

    ReplyDelete
  103. Bagaimanapun, Rafizi yang sudah terperangkap segera menzahirkan KEBANGANGAN dan KEBEBALANnya selaku PENIPU dengan mengatakan, kekurangan kerjasama dari pihak berkuasa Malaysia telah menyebabkan ICAC Hong Kong terpaksa menggugurkan kes berkenaan dan Michael Chia dibebaskan.

    ReplyDelete
  104. Tidak cukup dengan itu, Rafizi dan Tian Chua turut mendesak agar pihak berkuasa Malaysia termasuklah Peguam Negara menunjukkan bukti yang Michael Chia tidak pernah ditahan oleh ICAC Hong Kong.

    ReplyDelete
  105. Agak menakjubkan, bagaimana PKR menerusi Rafizi Ramli dan Tian Chua yang bersungguh-sungguh mahu rakyat Malaysia percaya bahawa ahli perniagaan tersebut ditahan ICAC, meminta pula bukti dari pihak berkuasa Malaysia yang dia tidak pernah ditahan. Bukannya mereka yang membuktikan bahawa Michael Chia pernah dan telah ditahan oleh ICAC sebaliknya beban pembuktian dipindahkan pula kepada pihak lain.

    Read more: http://kedahan69ers.com/kalau-berani-samanlah-rafizi-ramli-kepada-nazri-aziz/

    ReplyDelete
  106. kalu masih memilih BN yg rasuah, salahgunakuasa, tindas rakyat, mngkayakan kroni shj xtahulah nak ckp kt mana tahap pemikiran mereka.jauh berbeza dgn PR, lihat shj negeri2 yg ditadbir oleh PR yg telus dan mengutamakan rakyat ini terbukti dgn laporan audit negara.Marilah Rakyat Malaysia kita ubah, KITA PILIH PAKATAN RAKYAT!!!

    ReplyDelete
  107. Pemimpin BN dan mantan pimpinan BN takut PR memang, jika PR menang kita mintak siasat semua kekayaan yang mereka miliki, tangkap Dr.M kita ludah dia ramai2 dan kita tangkap Najib Tun Razak kita jentik hidungnya ramai2.

    ReplyDelete
  108. "Parti buat silap, rakyat hukum... Tapi ia tidak jadi di Malaysia. Mahu jadi kerajaan selama-lamanya. Kesalahan ditutup dengan akta OSA, ISA untuk menyekat kebebasan rakyat," katanya.
    Amat benar kata2 TGHH. Sebuah kerajaan yg menggunakan akta2 mengarut & pengaruh media demi melindungi dirinya & menunjukkannya baik (walhal x), adalah sebuah kerajaan yg zalim. Ini blom nak bukak bab2 penipuan, rasuah, mntekedarah khazanah negara/wang rakyat, x amanah dll onar lagi. Pendek citer, mengundi utk bn bukan setakat haram (sperti kata TGHH), bahkan berkali2 HARAM. Mengundi bn bukan sj haram, bahkan sipengundi akan besekongkol secara x langsung dgn dosa2 telah & sedang dilakukan pemerintah. Ayuh rakyat malaysia, kita tamatkan sgala2nya dlm PRU13! Kita angkat pihak yg layak & amanah sj menerajui negara dlm PRU13! Rakyat & negara akan cemerlang & gemilang dibawah pemerintahan yg adil & saksama.Jom ubah!!...

    ReplyDelete
  109. Perjuangan bn adalah demi tembolok sendiri & kroni, sbb itu semua pimpinan bn hidup bermewah. Dlm masa yg sama, rakyat x kira apa2 bangsa masih kekal ditahap miskin & sederhana. Yg kaya terus membina kekayaan, yg miskin & sederhana terusan kekal dlm keadaan yg sama. Rakyat yg miskin & sederhana ini akan dipancing dgn pemberian gula2/wang segera time2 dekat PRU. Itulah yg berlaku selama ini. Rakyat malaysia sudah lama tertipu dek mainan sipenipu. Kita tamatkan riwayat sipenipu dlm PRU13! PR adalah masa depan bagi rakyat & negara!!...

    ReplyDelete
  110. PR dilandasan yg betul.. sebagai rakyat biasa .. aku dapat melihat PR mengunakan strategi bijak dan berkesan utk mendekati pengundi..ini dapat dilaksanakan kerana dlm PR ramai golongan bijakpandai.. pakar ekonomi, strategi, perundangan.. sebutlah apa saja.. proffesion .. pasti mereka ada diPR..PR tidak perlu menganggu operasi UMNO.. atau menganggu kempen bengong UMNO..jgn hiraukan mereka.sebab UMNOBN hanya mengunakan Brand Najib sebagai modal kempen.. tapi perangkap tidak melupakan mangsa.. bila Brand Najib didedahkan belangnya... UMNO sudah tak punya apa-apa....

    ReplyDelete
  111. Pasal apa BN tak mau jatuh? Nampak contoh dah brlaku dNegar2 Teluk. Kemana pemimpin mereka setelah trsungkur dgn kebangkitan rakyat? Hanya BN lebih 'advantage' dMsia atas sebab sifat org Melayu ni dia ndak mau berubah kpd yg baru, malas ambil peduli dgn kezaliman BN ( sebab nampak BN juga buat masjid) dan banyak lagi.

    ReplyDelete
  112. Inilah bila ada pihak yang kurang senang dengan kejayaan kerajaan BN.

    ReplyDelete
  113. Bukan mudah untuk menjatuhkan kerajaan yang ada sekarang ini.

    ReplyDelete
  114. Kerajaan BN tidak pernah lupa akan tanggungjawab yang telah diberikan kepada mereka.

    ReplyDelete
  115. Jangan mudah terpedaya dengan permainan yang dibuat oleh pihak pembangkang.

    ReplyDelete
  116. Teruskan menyokong usaha yang dibuat oleh kerajaan.

    ReplyDelete
  117. Jika kita lihat sekarang ini, pembangkang hanya cuma tahu mencari kesalahan orang lain.

    ReplyDelete
  118. Pelbagai cara telah dilakukan untuk memburukkan kerajaan BN.

    ReplyDelete
  119. Isu Nazri ini cuma isu yang direka-reka semata-mata untuk kepentingan peribadi.

    ReplyDelete
  120. Sedangkan tidak ada isu besar jika dibandingkan dengan Soros Anwar.

    ReplyDelete
  121. Beginilah bila benar-benar ketandusan isu sudah.

    ReplyDelete
  122. Pelbagai isu politik dibuat untuk mencari sokongan daripada rakyat .

    ReplyDelete
  123. Tidak perlulah terpedaya dengan permainan yang dibuat ini.

    ReplyDelete
  124. Ini cuma cara untuk meraih sokongan daripada rakyat.

    ReplyDelete
  125. Kalau kita lihat memang pembangkang cuba untuk menjatuhkan 1 demi 1 orang kuat dalam BN.

    ReplyDelete
  126. Betul itu. Kalau kita lihat Pembangkang cuba untuk mencari rekaan cerita mereka untuk kepentingan mereka sendiri.

    ReplyDelete
  127. Isu Nazri ini biarkan saja pihak berkuasa yang menyiasatnya.

    ReplyDelete
  128. Kalau kita lihat sendiri pun isu ini sedang hangat diperkatakan oleh pembangkang saja.

    ReplyDelete
  129. Kalau benar cuba bawa kes ini kepada mahkamah untuk menyelesaikannya.

    ReplyDelete
  130. Tidak perlu untuk mengadili sendiri. Kerana itu tidak ada kebenaran bukti.

    ReplyDelete
  131. "Bagaimanapun, tidak ada satu video memaparkan Nedim atau ahli keluarganya."


    If neither Nedim or his family members are seen in the video then it means they are not involved.

    ReplyDelete
  132. The evidence is not strong enough to link Nedim in the case.

    ReplyDelete
  133. Shame on the opposition for trying to involved family members to bring down the minister.

    ReplyDelete
  134. The opposition has lose their direction of helping the people. Now they are only fighting for own political interest.

    ReplyDelete
  135. let the authority alone investigate on Nedim.

    ReplyDelete
  136. lepas ni, tidak tahu lagi siapa akan pembangkang melibatkan.

    ReplyDelete
  137. makin hari makin kotor pula cara pembangkang meraihkan sokongan.

    ReplyDelete
  138. The people are wise enough to judge this case wisely. They are not easily being influenced.

    ReplyDelete
  139. Walauapapun, yang kaya pasti bukan rakyat.

    ReplyDelete
  140. Why does Nazri need to leave his position?

    ReplyDelete
  141. MACC should investigate Nazri if there is some evidence.

    ReplyDelete
  142. Pembangkang mencari kesalahan, itu juga jika ada pihak bersalah. Jika tidak, fitnah itu namanya.

    ReplyDelete
  143. RCI untuk siasatan Nazri. Mungking juga Nazri berasuah.

    ReplyDelete
  144. Usually the corruption is involve the family. Let see Sharizat?

    ReplyDelete
  145. Masing-masing nak menarik perhatian. Ini tidak memanfaatkan rakyat.

    ReplyDelete
  146. Kami menantikan perkembangan selanjutnya, adakah pihak didakwa sebab berasuah?

    ReplyDelete
  147. Kes ini akan menjatuhkan imej baik seorang pemimpin.

    ReplyDelete
  148. Lets see whether can get any respond from ICAC.

    ReplyDelete
  149. wahh..ramai penyokong nazri dan umno, harap2 dorang ni bukan PTI yg dapat IC haram di sabah.

    apapun tuduhan, semua tuduhan ke atas PR sudah disiasat oleh SPRM dan sebangsa dengannya tetapi di pihak umno, ada tudhan tetapi segala spesis polis, SPRM, peguam2 BN mcm pekak badak saja takut mau usik org2 BN.

    kejadian2 ini dengan sendirinya membersihkan imej PR sementara imej BN terus tercemar dan di ragui.

    sebab itu, rakyat sabah khususnya kena pilih PR. kalau pilih BN lagi, sabah hanya akan kekal sebagai deposit tetap umno, negeri termiskin di malaysia dan menjadi lubuk PTI terbesar di malaysia.

    selamat mengundi untuk PR nanti. ini kali laaa..

    ReplyDelete
  150. Kamu percaya dengan si Nazri botak ini dialah penghina rakyat Sabah yang no satu. Adakah patut dia kata PATI TIDAK MENDATANGKAN MASALAH DI SABAH!

    ReplyDelete
  151. The Selangor state government is merely putting on a show for the public through SELCAT in calling for an investigation into the sand mining scandal and have no intend to solve the problem, claimed MCA State Assemblyman for Kuala Kubu Baru, Wong Koon Mun.







    ReplyDelete
  152. The state government did not investigate the issue even receiving complaint and Speaker Dato’ Teng Chang Kim, as the chairman of Selcat, evading his responsibilities by challenging reporters to provide evidence.

    ReplyDelete

  153. It is the state government that should conduct investigation, and not reporters. If they fail to do so, it will show that the state government is incompetent and they lack credibility and transparency.

    ReplyDelete


  154. When doing business, everyone, even governments, monks and mosques, would want to make a profit. If you ask a man on the street then why the Talam deal looks very funny, it is because it is not clear until now why the Selangor government would want to do what they did.

    ReplyDelete

  155. This is because all the proof shows that the Selangor government came out of the Talam deal at a loss, with land which they do not need and at values far less than what the state ‘paid’ for. Even so called Oxford trained YB Tony Pua struggled to explain how the Selangor government could make a profit from Talam. So why did it happen? Did anyone profit?

    ReplyDelete

  156. Of course Talam, or its new name Trinity Corporation, and its shareholders including TS Chan Ah Chye, his wife and Kumpulan Europlus (who in 2009 controlled Talam AND Europlus), profited. However, for a deal like this to happen, it is the Selangor government that should have seen a bigger profit.

    ReplyDelete

  157. This was because Talam, before the deal, was a company in trouble. It had so much unpaid debt that it was delisted from Bursa Malaysia as a PN17 company or labeled in layman’s terms, ‘company with cashflow problems’! Surely the Selangor government could have made a better deal with Talam so desperate?

    ReplyDelete

  158. So the question must be asked, did ’someone’ in the Selangor government profit from the Talam deal? Maybe someone very influential? But who? And how was the profit made? Someone did profit from the Talam deal who is very influential with the Selangor government, and how he and his friends profited will be shown here.

    ReplyDelete
  159. To understand how the profit was made, your must look back in history and begin with what happened in the year 2006. What happened then made what happened in 2009 possible. It made it possible for someone influential with the Selangor government profit from the Talam deal.

    ReplyDelete
  160. In 2006, Talam was already a company in trouble and about to be delisted. It used to have many, many ‘friends’ in the BN establishment, you could even argue these BN friends were the ones that got Talam into trouble in the first place! However, there came a time even these friends could not save it.

    ReplyDelete

  161. Somewhere along the way of it trying to save itself, Talam converted some of its loans to preference shares, loan stock and Islamic financial instruments to the value of RM423.4 Million to Abrar Discount House. This was all done legally and would have remained innocent if Talam was not delisted from Bursa Malaysia then soon after!

    ReplyDelete

  162. However, with Talam delisted or made a PN17 company, all the RM423.4 Million worth of equity and financial instruments of Talam that was owned by Abrar Discount House effectively has no value!

    ReplyDelete
  163. The value of all these Talam ‘financial paper’ was effectively zero because no one could buy or sell them on the open market with Talam being delisted. In addition to that, no one would want to buy them because Talam was immediately seen to be such a lousy company that was delisted!

    ReplyDelete
  164. So, Abrar Discount House was then holding all of this Talam paper with effectively zero value that they ‘bought’ for RM423.4 Million.

    ReplyDelete
  165. In 29 June 2009, something interesting happened. Kumpulan Europlus, a major shareholder of Talam also controlled by TS Chan Ah Chye, announced that it was buying all of the Talam paper from Abrar Discount House for RM125 Million.

    ReplyDelete

  166. When the news came out, it was reported as being a good deal for Kumpulan Europlus, as it was buying RM423.4 Million worth of equity etc. from Abrar Discount House for RM125 Million, a 71% discount! However, there is just one problem. With Talam still delisted, still PN17, any of its financial paper would be worth zero! Including the ones Abrar Discounts House held!

    ReplyDelete

  167. So why would Kumpulan Europlus, and TS Chan Ah Chye, which already had control of Talam with its existing shares, pay Abrar Discount House RM125 Million for worthless paper that it does not need?

    ReplyDelete

  168. Most Malaysians know that Abrar = DS Anwar Ibrahim. In fact, more accurately, Abrar = Dr Wan Hasni Wan Sulaiman = DS Anwar Ibrahim’s crony.

    ReplyDelete
  169. At the same time, we know that DS Anwar Ibrahim is very influential in the dealings of Selangor government, being its ‘Economic Advisor’!

    ReplyDelete
  170. A few months after this RM125 Million payment from TS Chan Ah Chye’s Kumpulan Europlus to DS Anwar Ibrahim’s Abrar Discount House for its worthless paper, the Selangor government executed the many land deals with Talam now known as the ‘Talam Scandal’ in Selangor, that actually made Talam so much profit that it even left it financially liquid enough to be relisted in Bursa Malaysia!

    ReplyDelete
  171. In fact, RM125 Million bought Tan Sri Chan Ah Chye a lot of support, as DS Anwar Ibrahim personally supported the deal when Pakatan ADUN’s voted for the deal in the Selangor State Assembly!

    ReplyDelete

  172. I suppose RM125 Million is too much money for even DS Anwar to ignore, as in supporting this deal, he actually backed up TS Khalid Ibrahim in his clash with then PKR Secretary-General Datuk Salahuddin Hashim.

    ReplyDelete

  173. Datuk Salahuddin Hashim left PKR and began criticising DS Anwar some 2 months after the entire drama around Talam ended at the Selangor State Assembly.

    ReplyDelete

  174. Ironically, TS Khalid Ibrahim now wants to appoint 5 separate audit firms to audit the Talam deal! I understand TS Khalid is not so close to DS Anwar any more, so, is this an effort for TS Khalid to reveal the truth behind the Talam deal?

    ReplyDelete
  175. How Anwar profits from the Talam Scandal is shown in the graphic below. Of course, this is very simplistic. We suspect more shenanigans than this as during this time, Talam was on the verge of being re-listed (so you can ask the confusing question of why Abrar Discounts wanted to sell the Talam paper!?) and Talam even lost an influential royal person as a Director and discontinued its relationship with highly reputable accountants Deloitte Kassim Chan!

    ReplyDelete
  176. Jgn dok merapu hal2 TALAM ,atau TS Khalid atau DS Anwar le. Kami kenal siapa mereka lah. Nak reka cerita,fikir dulu ada org percaya atau tidak. Kita bukan zaman 80an. Zaman ni zaman milenium,maklumat dhujung jari. You all nak kelentong makcik pakcik kat kampung pun belum tentu dapat,ini nak kelentong 'pakar' IT atau golongan brpendidikan.

    ReplyDelete
  177. Kalau ikut semangat KEPIMPINAN & PEMIMPIN, Dato Nazri tu memang tak layak jadi Menteri. Bukan kata sombong,bongkak dan takkabur tapi punya anak yg sama dgn perangai bapaknya. Malah bukan seorg Menteri ni saja yg sepatut tak layak dpilih, ada beberpa kerat lagi YB Menteri yg sebenarnya jauh dr layak dlantik jadi pemimpin.

    ReplyDelete
  178. Rafizi Ramli hari ini mencabar Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz untuk bersikap “gentleman” dan mengikut jejak langkah rakan Kabinet, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dengan mengambil cuti berikutan dengan hubungannya dengan peniaga balak Sabah, Michael Chia.

    Cabar Rafizi dedahkan kekayaan luar biasa ahli PKR.

    ReplyDelete
  179. Menurut Rafizi, satu laporan akan dibuat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Nazri dan keluarganya pada Isnin ini, dengan tuduhan Chia memberi anak menteri tersebut kenderaan mewah bagi membebaskan dirinya dari tuduhan rasuah.


    Dipersilakan buat laporan. Setakat 'bukti' gambar2 dengan maklumat saman tu, takkan ke mana pun.

    ReplyDelete
  180. Rafizi memberitahu Nazri, yang baru-baru ini menggelarkan dirinya sendiri sebagai “menteri undang-undang nombor satu”, mungkin akan didapati bersalah kerana beliau adalah menteri yang memberitahu Parlimen bahawa Musa telah dibebaskan dari tuduhan rasuah.

    Bukankah Nazri hanya membaca laporan yang dibuat oleh SPRM dan Jabatan Peguam Negara??

    ReplyDelete
  181. Dengan mengumumkan Musa bebas dari tuduhan rasuah, Rafizi menambah, Nazri secara tidak langsung membebaskan Chia juga, walaupun gagal mengemukakan siasatan kepada kedua-dua individu berikut, sama ada dari SPRM atau dari Suruhanjaya Bebas Pencegahan Rasuah Hong Kong (ICAC).

    Entah apa-apa. Rafizi sengaja nak manipulasi kenyataan untuk kepentingan politik.

    ReplyDelete
  182. Dengan Nazri mengisytiharkan kes Musa-Chia telah ditutup, ia bagaimanapun tidak ada kenyataan dari SPRM atau ICAC.

    Tanya SPRM sekali lagi untuk dapatkan kepastian.

    ReplyDelete
  183. Apabila ditanya tentang tuduhan Rafizi semalam, Nazri semalam tidak menafikan atau mengatakan bahawa anaknya menggunakan Hummer milik Chia, sebaliknya beliau berkata tidak ada salahnya jika ianya betul. Menteri senior itu juga berkata tidak perselisihan kepentingan dalam hal ini, dan mengatakan beliau tidak menyiasat atau membersihkan nama Chia dalam kes rasuah itu.

    Isu Hummer tu di antara Nedim dan Chia. Tanyalah mereka berdua.

    ReplyDelete
  184. Pada awal sidang media, Rafizi memaparkan tujuh video pengintipan sebagai bukti tambahan dengan video semalam yang menunjukkan keluarga Nedim menggunakan kenderaan mewah Chia.

    Bagaimanapun, tidak ada satu video memaparkan Nedim atau ahli keluarganya. CUBA CARI BUKTI YANG LEBIH KUKUH YER..

    ReplyDelete
  185. Rafizi percaya video Anwar melanggan pelacur cina adalah tulin dan video boleh dijadikan bukti sepertimana Video kereta Hummer yang diambil oleh Rafizi.

    ReplyDelete
  186. Hairan juga bila kena pada Anwar, Haji Hadi terus kata video tak boleh dijadikan bahan bukti sebab besi tetapi bila kena pada pemimpin BN Haji Hadi terus diam.......adakah Haji Hadi ulamak yang dibayar untuk menyalak.

    ReplyDelete
  187. Isu Nazri tak sama dengan Sharizat. Kenapa perlu lepaskan jawatan pula?

    ReplyDelete
  188. Kegagalan Selangor menyediakan perancangan pengurusan air yang efektif di negeri menyebabkan negeri paling kaya di Malaysia bakal menghadapi krisis air yang teruk menjelang 2014.

    ReplyDelete
  189. Gambaran krisis yang akan menyebabkan merundumnya perkembangan pesat ekonomi yang telah dibina sejak merdeka di bawah pemerintahan BN bukanlkah sesuatu yang diada-adakan oleh kerajaan untuk menyerang pembangkang. Ia adalah amat benar tetapi malangnya kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menghidapi sindrom penafian yang serius.


    ReplyDelete
  190. Begitu juga kegagalan kerajaan PAS di Kelantan menyediakan bekalan air yang bersih kepada rakyat negeri itu juga adalah satu realiti pahit yang terpaksa diterima. Sejak 22 tahun lamanya PAS memerintah negeri Cik Siti Wan Kembang itu, kebajikan rakyat yang rata-ratanya terdiri daripada orang Melayu tidak dihiraukan.

    ReplyDelete
  191. PAS hanya mahu mendapat kuasa politik semata-mata tetapi apabila rakyat memberi mereka amanah untuk memerintah, kacau bilau pentadbiran negeri dibuatnya dan akhirnya negeri menjadi mundur dan corot dari segi pencapaian negeri.

    ReplyDelete
  192. Kenapa pula Nazri perlu letak jawatan sedangkan beliau belum didakwa apa-apa lagi.

    ReplyDelete
  193. Jika benar Nazri ada unsur rasuah, hantarlah ke mahkamah.

    ReplyDelete
  194. Semua tuduhan tanpa bukti, apa gunanya? Itu cuma mainan politik sahaja.

    ReplyDelete
  195. Apabila ditanya tentang tuduhan Rafizi semalam, Nazri semalam tidak menafikan atau mengatakan bahawa anaknya menggunakan Hummer milik Chia, sebaliknya beliau berkata tidak ada salahnya jika ianya betul.

    Nazri not necessary respond to the rumors?

    ReplyDelete
  196. Semakin rumit kes ini, lebih banyak golongan dikaitkan.

    ReplyDelete
  197. Kalau Nazri tu penoreh getah, tak mau si Cina tu bagi HUMVEE pd anak Nazri. Ini menteri,bebb. Menteri. Ada kepentingan tu.

    ReplyDelete
  198. Orang BN kalau buat salah jadi tak salah
    Orang PR tak buat salah masih bersalah..
    Tapi yg steady nya...Muka ORG BN pandai buat muka tak bersalah....skill laaa

    ReplyDelete
  199. Komen cai cai be end tak ada yang bernas. Komen yang sama yang diulang ulang. Kadangkala tak ada kena mengena denga isu. Orang kalau buat kerja kerana duit, gitulah jadinya. Kalau ikhlas, kita akan cuba cari komen komen yang bernas supaya orang lain akan cuba menghayati kebenaran komen komen tersebut.

    ReplyDelete
  200. Spesis terakhir dlm BeEnd. Kena tibai habis2an trhadap pambangkang. Andai lepas ni BN mampuss, ndak peluang lagi,bah.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.