Friday, November 2, 2012

Perempuan melayu kahwin di gereja?

Akhbar Telegraph mendedahkan seorang wanita melayu telah berkahwin di gereja.

Nick Rudd, 25, anak bekas perdana menteri Australia, Kevin Rudd dan Zara Shafruddin seorang wanita melayu dikatakan bertukar-tukar ikrar di Gereja St James 'di King St, Sydney. Encik Rudd, Therese Rein isterinya dan anak perempuannya, Jessica mengumumkan berita gembira itu melalui twitter.



Perkahwinan itu telah dihadiri oleh kawan rapat dan keluarga pasangan itu. Gereja St James 'telah dipenuhi dengan bunga ros, lillies dan stephanotis yang dipilih oleh Cik Rein.


Selepas majlis, pasangan itu telah diiringi dalam limosin ke Catalina di Rose Bay untuk resepsi. - Telegraph

19 comments:
Write comments
  1. Tiada pun rupa melayu. Muka arab adalah

    ReplyDelete
  2. Ini mesti kes mak bapak kahwin campur iaitu Melayu Malaysia campur omputih Australia sebelum nih. Lama kelamaan anak2 tu 'trlepas' dr pegangan agama masing dn senario di atas pun berlaku. Kalau kristen masuk islam utk kahwin,it's ok. Apa macam kalau dr Islam convert ke kristen??

    **Raja Sulu'

    ReplyDelete
  3. pilihan agama adalah hak asasi mutlak manusia...

    ReplyDelete
  4. Di Mata Tuhan (Pencipta) Semua Manusia di Dunia adalah Sama. Jangan Menghakimi Nanti Kelak Dihakimi.

    ReplyDelete
  5. Semua manusia adalah sama...hanya aqal shj membezakan. Jgn sebab Tuhan mmndang sama shj ke atas insan ddunia,lalu kita bebas memilih pasangan hidup walau brlainan agama. Atau jgn rasa kita bebas memilih parti mana yg dsukai tanpa menilai parti mana mmperjuangkan Islam dan parti mana mnolak hukum Islam.

    SEKIAN,HARAP MAKLUM.

    ReplyDelete
  6. Kalau Islam khawin kat gereja tu bukan masalah manusia ni sama. Itu kearah MURTAD.

    ReplyDelete
  7. Inilah yang dikatakan sebagai panggilan Tuhan... pujian bagi dia yang mahakuasa...

    ReplyDelete
  8. kalau MURTAD tidak mahu taubat nasuha wajar dihukum berat,pemasalahan agama melibatkan masalah ini bukan main2..!Bagi org2 yg tidak faham agama islam kamu boleh katakan tuhan melihat manusia sama saja, tapi bagi org islam terlalu berat kerana ianya melibatkan persoalan hidup dan mati individu itu. andaikata org islam yg terlalu fasik sekalipun, selagi dia tidak murtad hak2 sabagai islam dari hidup hingga mati tetap akan ditunaikan bahkan ganjaran pahala dan dosa dari Allah SWT juga ditunaikan..! TAPI andaikata org itu MURTAD hak2 sebagai islam akan hilang bahkan ganjaran pahala diakhirat samaada yg sebelum dan sesudah murtad langsung tidak lagi, yg ada adalah dosa yg akan berkembang biak sehinggalah mati....!

    anti murtad !

    ReplyDelete
  9. INILAH ANAK PENANG!!! SEMUANYA ANAK CAMPURAN. AKAL PUN BERCAMPUR CAMPUR.SEDIH DAN PILU MENGENANGKAN PEKARA INI.

    HARAP2, ANWAR ATAU NIK AZIS NDAK BUAT APA APA STATEMENT YANG MENGELIRUKAN! BIAPUN MEREKA AGAK LIBERAL BERAGAMA & WAHHABI. BUKTI BUKTI LIBERALISASI AGAMA ISLAM TELAH WUJUD SEPERTI MENGIKTIRAF SALMAN RUSHDIE, MENERIMA ISRAEL, MEMUTAR BELIT PELAKSANAAN HUDUD DI NEGERI NEGERI PAKATAN, MENGALU ALUKAN MURTAD LINA JOY, MENYAMAKAN ALLAH DGN TUHAN TUHAN KRISTIAN, SERTA MENGGALAKKAN PEMBINAAN KUIL KUIL BESAR.

    ANWAR MAKIN NYATA BERGERAK SEBAGAI AGEN ZIONIS. NIK AZIZ MENDAKWA ULAMA PADAHAL ILMUNYA BUKAN AGAMA. HANYA LULUSAN LUGHATUL ARABIYYAH DAN MENGAJAR AL QURAN..& PERTUTURANNYA BANYAK MENYIMPANG DARI LANDASAN AGAMA.

    DAYUS KERANA KEMARUK MENGEJAR IMPIAN SEBAGAI PM DAN MENTERI!! JAHAT KERANA MENGAPI APIKAN RAKYAT BIJAK TAPI DANGKAL BERPOLITIK BERSANGKA BERUK DGN PAMARINTAH

    ReplyDelete
  10. Tidak boleh kah orang melayu memeluk agama Christian sedangkan di negara arab yang pertama ada islam pun ada christian apa kata NURUL tidak ada paksaan memilih agama

    ReplyDelete
  11. Tidak boleh kah orang melayu memeluk agama Christian sedangkan di negara arab yang pertama ada islam pun ada christian apa kata NURUL tidak ada paksaan memilih agama

    ReplyDelete
  12. Sorang paderi katolik yg diajukan soalan ttg sorang kristian yg nak convert islam bkata,..'biarkan ja dia memilih agamanya sendiri. adalah mjadi dosa utk memaksakan iman Katolik kepada org yang tidak mau ikut kristian". Kristian tidak pernah memaksa imannya..sb pilihan agama adalah hak manusia bukan undang2 agama spt halangan murtad

    ReplyDelete
  13. November 5, 2012 1:42 PM :

    memang pun ramai pemimpin pemerintah skrg [UMNgOk] adalah dlm golongan "uncivilised BERUK"!!!

    ReplyDelete
  14. melayu ada bangsa bukan agama, di negara kita bangsa melayu tidak ada agama lain selain daripada islam itu termaktub dalam perlembagaan negara, bagi negara lain spt indonesia rumpun melayu, agama lain boleh dianuti selain islam kerana perlembagaan menyatakan demikian..itu dari segi undang-undang manusia..Al quran adalah kitab suci org2 islam yg menjadi rujukan para nabi juga hadis2 nabi yg menjadi pegangan dan rujukan para ulama dan org2 islam, masalah murtad dan hukumannya ada dalam al quran dan tidak boleh dipandang ringan, ia bukan saja berkaitan masalah keimanan,tauhid dan akidah tapi banyak persoalan2 yg menjurus ke arah persoalan dunia dan akhirat. bagi org2 bukan islam yg tidak faham tgt agama islam sukar sikit kerana ianya melihat dari segi luaran saja bukan inti patinya... bagi org2 islam yg hendak menukar agama selain dari islam bererti mereka sudah bersedia untuk tidak berjumpa dengan Allah diakhirat ,tidak dikira amalan pahala, tetap disiksa dlm kubur, tidak ada shyfaat dari nabi, tetap jatuh dititian sirat, dugaan/cabaran teramat berat dan terakhir menjadi kayu api neraka dari dulu,kini dan selamanya...apa yg dinyatakan di sini khas bagi org2 islam yang hendak menukar agama selain islam dan andaikata terdetik di hati banyak2 lah taubat nasuha sebelum ajal mendatang.!

    sama2 fikir

    ReplyDelete
  15. saudaraku anony 9.48am,

    Melayu / Mulyo / Mollo yeu (peribumi nusantara yg beraja, bersistem, kulit sawo matang, & daulat) beragama Hindu sebelum rajanya Islam..kemudian semua rakyatnya ISLAM! *Orang Islam tidak boleh menukar agamanya kepada agama yg lain! Jika dalam perundangan Islam, mereka yg murtad ini, wajib dibunuh! wajib diuar2 kan perkara murtad ini & peringatan dari pemerintah.

    Contohnya, Melayu di Semenanjung yg beragama Kristian digelar Serani. Mereka ini keluar dari dihormati oleh Raja2 Melayu selayaknya sebagai orang Melayu. jika di Sabah, Sarawak dan Labuan - hampir semua peribumi nya Melayu! kecuali peribumi tersohor seperti Kadazan, Dusun, Iban, Bidayuh dan Kayan. Mereka diktiraf bukan rumpun Melayu & ia menjadi kekal selepas 1963 walau mereka ini beragama Islam. Maknanya Kadazan beragama Islam kekal sebagai Kadazan (bukan Melayu).

    Jika orang luar (Lelaki / Perempuan) kahwin dgn Melayu, anaknya boleh mengisytihar Melayu & berhak menikmati keistimewaan sebagai bumiputera. kedudukan ini tidak boleh dipertikaikan. Contohnya di Pulau Pinang (hampir semuanya anak mami tanjong)

    Hampir semua Bangsa Indonesia adalah Melayu, Selatan Siam Melayu (Jawi / Yawi), Selatan Filipin (Moro - Sulu`, Saag, Tausug, Bajau dalam Sepanyol juga disebut Moryo). Brunei - Melayu. Singapura (termasuk Syed yg berkahwin dengan salah satu peribumi nusantara - Melayu).. tegasnya semua peribumi yang beraja, bersistem dan berdaulat adalah Melayu / Mulyo / Moro.

    Melayu bukan agma, ya? tapi penganut ISLAM pula tidak boleh tukar agama Islamnya kepada agama yg lain!


    jika ndak betul, sori..ye? wslm.


    *cikgu sejarah kecil yg buat tesis Islam & Melayu di Borneo

    ReplyDelete
  16. bagi org2 yg convert ke agama islam samaada melalui perkahwinan atau kesedaran mereka sendiri, mereka ibarat kain putih bersih mcm budak yg belum baligh, tiada dosa yg dipikul sebelum islam. bermulaanya pahala dan dosa bergantung pada hasil perbuatan dlm islam. ada jaminan hak2 sebagai seorg islam sesama islam di dunia dan jaminan hak2 dari Allah SWT selagi patuh dengan peraturan2 Allah...khas bagi org2 islam sahaja!

    yg faham

    ReplyDelete
  17. Kawen je pon kat mn2....mati masok tanah jugak

    ReplyDelete
  18. Kawen je pon kat mn@...mati masok tanak jugak...(betul tue) lagi pun TUHAN pencipta itu cuma ada satu..kepercayaan sama..ada dikurniakan tubuh dan anggota badan yang sama kecuali paras rupa serta jantina je yg berbeza..hak individu untuk memilih agama yang hendak dianuti dan didalam mana2 agama TIADA UNSUR PAKSAAN tetapi kita manusia sendiri yg telah meletakkan hukum kepada org yg murtad serta bangsa lain untuk memeluk agama tersebut. TUHAN yg mencipta pernahkah memaksa bangsa itu memeluk agama dengan meletakkan hukum serta syarat utk memeluk agama tersebut??jika ia...TUHAN apakah itu??? (Renung2kan lah) Dalam beramal ibadat/berdoa/bersembahyang andai tiada keikhlasan dlm hati utk melakukannya maka segala doa/amalan itu tiada keberkatan seperti juga memeluk agama itu. Jujur sekali saya katakan disini saya mempelajari agama islam bukan untuk memeluk islam tetapi utk lebih memahaminya, saya mempelajari agama Nasrani/Kristian untuk lebih mendalaminya, saya mempelajari Yahudi untuk mengetahui sejarah nya Nasrani/Kristian dan Islam. 3 agama SAMAWI ini mempunyai persamaan tetapi zaman dan era serta pemikiran serta kepercayaan manusia itu sendiri yg mengubahnya menjadi sedemikian. Tiada Yahudi Tiadalah Nasrani, tiadanya Nasrani maka tiadanya Islam.

    **renungkanlah**

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.